Tutkiva tuomio ?

hirvas

Minun käsittääkseni ainoa tuomio joka taivaassa julistetaan on se, jolloin tuhannen vuoden kuluttua "muut kuolleet" herätetään tuomiolle.

Ne jumalattomat, jotka ovat elossa Jeesuksen paluun aikana tuhotaan. Vanhurskaat ja Kristuksessa kuolleet temmataan taivaaseen. En löydä sellaista Raamatusta, että He joutuisivat tuomittaviksi ?

Ketä sitten tutkitaan ja viimekädessä tuomitaan?
Kertokaa nyt yksinkertaisesti ja aikajärjestyksessä mitä teidän mielestänne tulee tapahtumaan tutkivassa tuomiossa.

30

671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tutkiva huomio

Hutkivan tuomion ajatus on saattanut tulla tästä Paavalin sanasta:

"Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa."
      2. Kor. 5:10

• Jätän sinut odottelemaan adventistien vastauksia, mutta korjaan vain tuon futuurimuotosi "tulee tapahtumaan" tuossa kysymyksessäsi, sillä adventistien tutkiva tuomiohan alkoi 22.10.1844 ja jatkuu parhaillaan. Niinpä kentien kuhilas on jo tutkittu kymmenen vuotta sitten, Serajaa tutkitaan parhaillaan, loppukeväästä on Annun vuoro ja "kirjoitettu on" ensi vuonna.

• Ellen Whiten näki Raamatun vastaisen näyn muka Jumalan antamana, että Jeesuksen veren mukana ihmisten synnit menevät taivaaseen, jossa sovitusta täytyy jatkaa:

”As the sins of the people were anciently transferred, in figure, to the earthly sanctuary by the blood of the sin-offering, so our sins are, in fact, transferred to the heavenly sanctuary by the blood of Christ.

Kuten ihmisten synnit on muinoin siirretty kuvainnollisesti maalliseen pyhäkköön syntiuhrin veressä, niin myös meidän syntimme itse asiassa siirtyvät taivaalliseen pyhäkköön Kristuksen veren välityksellä.

And as the typical cleansing of the earthly was accomplished by the removal of the sins by which it had been polluted, so the actual cleansing of the heavenly is to be accomplished by the removal, or blotting out, of the sins which are there recorded."

Ja kuten tyypillinen maallisen puhdistus toteutettiin poistamalla synnit, jotka saastuttivat sen, niin taivaallisen varsinainen puhdistus toteutetaan siirtämällä, tai pyyhkimällä pois, synnit, jotka ovat siellä kirjattuina.

{4SP 266.1}(BOOKS/4SP - The Spirit of Prophecy Volume Four (1884)/Chapter XVIII. - The Sanctuary.)http://egwdatabase.whiteestate.org/nxt/gateway.dll?f=templates$fn=default.htm$vid=default

Mutta Raamatun mukaan synnit eivät menneet tai mene Jeesuksen mukana taivaaseen, vaan ristinpuuhun: "joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut." (1 Piet. 2:24). Ristinpuuhun päättyi ihmisten syntien matka.

Synnit eivät siis jatkaneet tai jatka taivaaseen eikä Jeesus puhdista niitä taivaassa, koska niitä ei siellä ole eikä näitä olemattomia taivaan syntejä laiteta Saatanan päälle kärsittäviksi.

• tiedätkös mitä

sinua tutkitaan juuri nyt, että koitappa asettua edes tutkinto ajaksi.

• sinun suojana
        tiedätkös mitä kirjoitti:

sinua tutkitaan juuri nyt, että koitappa asettua edes tutkinto ajaksi.

Daniel:
        7:10   Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.

10:21   Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael.

12:1   Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat

• Jumalan suunnitelmaan
        sinun suojana kirjoitti:

Daniel:
        7:10   Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.

10:21   Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael.

12:1   Siihen aikaan nousee Miikael, se suuri enkeliruhtinas, joka seisoo sinun kansasi lasten suojana. Ja se on oleva ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä saakka, kuin kansoja on ollut, hamaan siihen aikaan asti. Mutta siihen aikaan pelastetaan sinun kansasi, kaikki, jotka kirjaan kirjoitetut ovat

koska se on raamattuun noin präntätty.

• kuten tavallista

adventistisessa teologiassa tutkiva tuomio käydään yksittäisen ihmisen kohdalla, kun ihminen on kuollut. Eläviin siirrytään vasta siinä vaiheessa, kun kyse on niistä ihmisistä, jotka ovat elossa kun Jeesus saapuu kirkkaudessaan. Eli sinä sitä korjausta tarvitset!

• kuten tavallista kirjoitti:

adventistisessa teologiassa tutkiva tuomio käydään yksittäisen ihmisen kohdalla, kun ihminen on kuollut. Eläviin siirrytään vasta siinä vaiheessa, kun kyse on niistä ihmisistä, jotka ovat elossa kun Jeesus saapuu kirkkaudessaan. Eli sinä sitä korjausta tarvitset!

Sanot: "olet väärässä kuten tavallista adventistisessa teologiassa tutkiva tuomio käydään yksittäisen ihmisen kohdalla, kun ihminen on kuollut. Eläviin siirrytään vasta siinä vaiheessa, kun kyse on niistä ihmisistä, jotka ovat elossa kun Jeesus saapuu kirkkaudessaan. Eli sinä sitä korjausta tarvitset!"

Aluksi sanottakoon, että teologia on oppia Jumalasta ja tutkivat tuomio ei ole sitä. Tutkiva tuomio on ellenologiaa eli oppia Ellenistä.

Ja katsotaanpas nyt, mitä sinun jatkuva arvovaltainen totuuden lähteesi Ellen G. White (Adventtikirkon opinkohta 17.) sanoo keitä tällä hetkellä tuomitaan:

"Vakavia ovat sovitustyön päättymiseen liittyvät tapahtumat. Tärkeät edut ovat siinä kysymyksessä. Tuomitseminen on nyt parhaillaan käynnissä taivaan pyhäkössä. Tämä työ on kestänyt jo monta vuotta. PIAN - KUKAAN EI TIEDÄ, KUINKA PIAN - se tapahtuu ELOSSA OLEVIIN NÄHDEN. Suuren Jumalan läsnäollessa tarkastetaan MEIDÄN ELÄMÄMME." (Ellen White, Suuri Taistelu, 482)

Ellenologian mukaan tutkiva tuomio siis alkoi 22.10.1844, ensin käsiteltiin siihen mennessä kuolleet ja sitten elävät. Ellen sanoi tuolloin 1800-luvulla, että pian on elävien vuoro ja jopa puhui me-muodossa eli silloin elävistä - kai nyt sitten on jo eläviä käsitelty Ellenin ajoista alkaen!

Oikeassa elämässähän tutkivaa tuomiota ei ole eikä tule.

• Danielilta tämäkin
        sinun suojana kirjoitti:

Daniel:

Ei voi Miikael olla Jeesus, lukekaapa tarkasti, keitä tässä on; Dan.10:12. Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
        13. Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
        14. Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."
        15. Ja hänen näitä minulle puhuessansa minä käänsin kasvoni maahan päin ja olin ääneti.
        16. Ja katso, olento, ihmislasten muotoinen, kosketti minun huuliani; silloin minä avasin suuni ja puhuin ja sanoin edessäni seisovalle: "Herrani, nähdessäni näyn valtasi minut tuska, ja minulta meni kaikki voima.
        17. Ja kuinka voi herrani palvelija, tällainen kuin minä, puhutella sellaista, kuin minun herrani on? Sillä siitä asti ei minussa ole voimaa, tuskin enää henkeäkään."
        18. Silloin kosketti minua jälleen se ihmisen muotoinen ja vahvisti minua.
        19. Ja hän sanoi: "Älä pelkää, sinä otollinen mies, rauha olkoon sinulle. Vahvistu! Vahvistu!" Ja hänen puhuessaan minulle minä vahvistuin ja sanoin: "Puhukoon herrani, sillä sinä olet minua vahvistanut".
        20. Ja hän sanoi: "Tiedätkö, mitä varten minä olen tullut sinun tykösi? Nyt minä käyn jälleen sotimaan Persian enkeliruhtinasta vastaan, ja kun minä olen päässyt hänestä, niin katso: tulee Jaavanin enkeliruhtinas.
        21. Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael

• seuraavista syistä
        uskova_1 kirjoitti:

Sanot: "olet väärässä kuten tavallista adventistisessa teologiassa tutkiva tuomio käydään yksittäisen ihmisen kohdalla, kun ihminen on kuollut. Eläviin siirrytään vasta siinä vaiheessa, kun kyse on niistä ihmisistä, jotka ovat elossa kun Jeesus saapuu kirkkaudessaan. Eli sinä sitä korjausta tarvitset!"

Aluksi sanottakoon, että teologia on oppia Jumalasta ja tutkivat tuomio ei ole sitä. Tutkiva tuomio on ellenologiaa eli oppia Ellenistä.

Ja katsotaanpas nyt, mitä sinun jatkuva arvovaltainen totuuden lähteesi Ellen G. White (Adventtikirkon opinkohta 17.) sanoo keitä tällä hetkellä tuomitaan:

"Vakavia ovat sovitustyön päättymiseen liittyvät tapahtumat. Tärkeät edut ovat siinä kysymyksessä. Tuomitseminen on nyt parhaillaan käynnissä taivaan pyhäkössä. Tämä työ on kestänyt jo monta vuotta. PIAN - KUKAAN EI TIEDÄ, KUINKA PIAN - se tapahtuu ELOSSA OLEVIIN NÄHDEN. Suuren Jumalan läsnäollessa tarkastetaan MEIDÄN ELÄMÄMME." (Ellen White, Suuri Taistelu, 482)

Ellenologian mukaan tutkiva tuomio siis alkoi 22.10.1844, ensin käsiteltiin siihen mennessä kuolleet ja sitten elävät. Ellen sanoi tuolloin 1800-luvulla, että pian on elävien vuoro ja jopa puhui me-muodossa eli silloin elävistä - kai nyt sitten on jo eläviä käsitelty Ellenin ajoista alkaen!

1) Ellen oletti/toivoi (kuten Paavali), että Herra tulee takaisin hänen aikanaan.
        2) Ellen kirjoittaa muualla selkeästi niin, että elävät tuomitaan = viimeinen sukupolvi
        3) tutkiva tuomio on nimen omaan oppia Jumalasta ja Jeesuksesta

Sinä et yritäkään ymmärtää ja intät Jumalaa vastaan. Oma on asiasi, mutta minä en sinun väitteistäsi välitä pätkän vertaa. Olet väärässä ja sillä sipuli.

• hirvas
        seuraavista syistä kirjoitti:

1) Ellen oletti/toivoi (kuten Paavali), että Herra tulee takaisin hänen aikanaan.
        2) Ellen kirjoittaa muualla selkeästi niin, että elävät tuomitaan = viimeinen sukupolvi
        3) tutkiva tuomio on nimen omaan oppia Jumalasta ja Jeesuksesta

Sinä et yritäkään ymmärtää ja intät Jumalaa vastaan. Oma on asiasi, mutta minä en sinun väitteistäsi välitä pätkän vertaa. Olet väärässä ja sillä sipuli.

jumalattomat tuomitaan, sillä Jeesuksen tullessa heidät tuhotaan. Ja se tietysti koskee sen sukupolven ihmisiä, jotka ovat silloin elossa.
        Eikös se ole selvä tuomio, samoin kuin kävi Nooankin aikana, eli jumalattomat tuhotaan tulella.

• sinulla on
        uskova_1 kirjoitti:

ihan oma palsta. Nimellä Saatanismi. Mene sinne
        sillä olet turvassa omiesi parissa. Eikä siellä sinun tarvitse edeslampaan nahkaan kiotoutua.
        Toivotan sinulle ihania hetkiä palstasi parissa.
        Nevon antaja.

• tulkinta

1. Että pyhäkön 'puhdistaminen' tarkoittaa syntien pois pyyhkimistä pyhiltä, alkaen vuonna 1844.

2. Että juutalaisen pyhäkön kaksi huonetta symboloivat kahta erillistä vaihetta Kristuksen ylimmäispapillisessa palveluksessa Golgatan jälkeen.

3. Että työ, jota pyhäkön toinen huone (kaikkeinpyhin) symboloi alkoi vasta 1800 vuotta ristin jälkeen.

4. Että vuoteen 1844 saakka Kristus oli tekemässä työtä jota esikuvasi ensimmäinen huone (pyhä) verhon ulkopuolella.

5. Että 1844 merkitsi, enemmän kuin Golgata, Sovituspäivän 'vertauskuvan' todellista toteutumista.

6. Että kreikkalainen sana 'ta hagia' Heprealaiskirjeen 9:8, 12,24,25, ei nimenomaan tarkoita taivaallisen pyhäkön 'kaikkeinpyhintä'.

• opetus

Hebrealaiskirje:
        10:19   Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,

10:20   jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,

10:21   ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija",

10:22   niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

• Sirkka Iita.
        opetus kirjoitti:

Hebrealaiskirje:
        10:19   Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,

10:20   jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,

10:22   niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;

JEESUKSEN VERI RIITTÄÄ!Sillä uskon varmuudella,jonka olemme lahjaksi saaneet,jokainen joka halajaa juokoon elämän vettä Kristuksen tarjoamana.Jeesus sanoi,että joka sitä vettä juo,hän ei koskaan enää janoa!

• ongelmaa
        opetus kirjoitti:

Hebrealaiskirje:

kreikan "ta hagia" ei KOSKAAN tarkoita kaikkeinpyhintä, vaikka se niin onkin käännetty suomenkieliseen käännökseen. Arvostetuin kreikankielen sanakirja selittää yksiselitteisesti, että "ta hagia" = pyhäkkö. Ei tämä ole advarien tulkinta. Tämä on kreikankielen asiantuntijoiden selkeä lausunto.

Toinen ongelma on jakeen 20 loppu, koska suomenkielinen käännös seuraa platonistista filosofiaa (kuten moni muukin käännös). Jae 20 voidaan kääntää kuitenkin myös näin:

"jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa TIEN, kautta"

eli esirippu ei ole Kristuksen liha, vaan hän on kirjaimellisesti kulkenut TIEN pyhäkköön. Tämäkään ei ole advarien keksintö, vaan yleinen useissa heprealaiskirjeen selitysteoksissa riippumatta siitä, mikä kirkko sen on tuottanut.

• kovin hyvin

asiaasi tunne. Advarien teologiassa risti ja pyhäkkö ovat toisiaan täydentävät ja yhtä tärkeät. Kumpikaan ei voi olla olemassa ilman toista eikä ota toisen paikkaa eikä ole toista tärkeämpi. Molemmat ovat pelastushistoriallisia tapahtumia.

• sini-silmänen
        opetus kirjoitti:

Hebrealaiskirje:

ei oo ainakaan adventistien oppia tämä!Galatalaiskirje:
        4:21 Sanokaa minulle te, jotka tahdotte lain alaisia olla, ettekö kuule, mitä laki sanoo?

• itepähä sanoit
        kovin hyvin kirjoitti:

asiaasi tunne. Advarien teologiassa risti ja pyhäkkö ovat toisiaan täydentävät ja yhtä tärkeät. Kumpikaan ei voi olla olemassa ilman toista eikä ota toisen paikkaa eikä ole toista tärkeämpi. Molemmat ovat pelastushistoriallisia tapahtumia.

Aivan oikein! adventistien teolöogiaa hyvinkin. Ja eipä sitten ole muiden koskaan ollutkaan! Toista oppia niinkuin Paavali sanoo.

• oppisi
        itepähä sanoit kirjoitti:

Aivan oikein! adventistien teolöogiaa hyvinkin. Ja eipä sitten ole muiden koskaan ollutkaan! Toista oppia niinkuin Paavali sanoo.

on sitä toista evankeliumia. Miksi minun pitäisi sinua uskoa tai uskoa sinuun?

• sitten
        itepähä sanoit kirjoitti:

muut kirkot ovat Babylon. Ei niistä totuutta löydykään enkä halua olla tekemisissä muiden kirkkojen kanssa. Enkä teidänkään.

• Jospa nyt vähän juttua tästä palstalle rakkaasta tutkivasta... ja alkuun muutama yleinen kommentti.

Ensinnäkin adventtikirkko on vähitellen siirtymässä nimityksestä tutkiva tuomio toiseen sanahirviöön eli sanoihin adventtia edeltävä tuomio. No nimityshän on sivuasia ja kysymys koskee sitä, mistä itse asiassa on kysymys.

Toiseksi, jos käyt adventtikirkon jumalanpalveluksissa tai tavallisten adventistien kanssa keskustelet, ei tutkiva tuomio ole ollenkaan niin keskeinen asia kuin tätä palstaa lukiessa voisi kuvittella. Täällähän usein adventismia vastaan kirjoittavat aiheesta, joskus suoraan ja joskus adventisteiksi naamioituen, eli esittäen tekstiä, jota useimmat adventistit pitäisivät outona tai vääränä.

Suurimmalla osalla palstan adventistikirjoittajista ei näytä olevan mitään suurta intoa tähän aiheeseen.

Sama näkyy muuten seurakunnissa. Jos mietin taaksepäin viimeistä kahtakymmentä vuotta, niin muistini mukaan (ja se on tunnetusti heikko) olen kuullut aiheesta Jumalanpalveluksissa kaksi saarnaa ja muissa tilaisuuksissa puheen tai pari... ja kirkossa on kuitenkin tullut käytyä melko säännöllisesti.

Se osa adventtikirkon toimintaa, jossa aihe useimmin tulee esille on Raamatuntutkistelu, jossa lähes liki vuosittain on joku tähän liittyvä teema.

Vastauksena erilaisiin väitteisiin tällä palstalla on useampaan kertaan esitetty perusteluja aiheelle, useimmiten sen verran pitkästi ja monimutkaisesti, etteivät ne näytä mitään syvää vaikutusta tehneen, joten sallinette, että yritän vaihteeksi lyhyttä ja yksinkertaista versiota... vaikka vanhaa juttuahan tämäkin on.

Mutta ennen sitä pari oikaisua muutamaan usein toistettuun väitteeseen. Liki kaiiki adventistit, jos ylipäätään uskovat mihinkään, niin uskovat siihen, että sovitus on suoritettu loppuun ristillä. Risti riittää ja Jeesuksen Golgan työ on täydellinen. Minulla on hämärä mielikuva, että olisin joskus nuoruudessa tavannut jonkun vähän vinksahtaneen, joka ajatteli sovituksen alkaneen ristillä tulevan jotekin päätetyksi pyhäkössä. Varma en siitä ole. Tällaiset kannat ovat kuitenkin harvinaisia jo siitä syystä, että useimmat adventistit eivät ajattele koko tämän opin tarkoittavan juuri mitään muuta kuin sitä, että Jeesus tulee pian.

Tulkoon myös sanotuksi se, että mikään kohta tätä oppia ei merkitse sitä, että saatanalla olisi pienintäkään osaa ihmisen sovituksessa. Jos joku muuta väittää, niin kehotan etsimään käsiinsä edes yhden, joka adventistin nimeä kantaa ja näin uskoo. En usko, että sellaista löytyy ainakaan mieleltään terveiden joukosta. (Ja jätetään kuolleet ja niiden mukana EGWn yleensä vääritulkitut tekstit tämän etsinnän ulkopuolelle.)

No takaisin asiaan ja kysymykseen siitä, mistä tässä monien mielestä kauheassa opissa eli "tutkivassa tuomiossa" on kysymys?

Uusi testamentti opettaa asian seuraavasti:

Jeesus kertoo vertauksen kuninkaan pojan häistä. Kesken juhlan kuningas näkee miehen, jolla ei ollut häävaatteita ja hänet heitetään ulos pimeyteen. (Mt. 22.1ss)

Opetus tutkivasta tuomiosta ei tarkoita mitään muuta, kuin tämä vertaus. Oikea häävaate on Kristuksen vanhurskaus. Tämä vertaus ja aina tuomion sana (vaikka ei hyvältä korvassamme kalskahdakaan) on tarkoitettu johtamaan ihminen turvaamaan Kristukseen ja varoittamaan siitä, että ilman Kristusta ei toivoa ole.

Muut UTn kohdat kertaavat samaa. Toiseksi esimerkiksi sopinee vertaus kymmenestä morsiusneidosta tai neitsyestä niinkuin ennen sanottiin. (Mt. 25.1ss) Vertaus koskee selvästi kristillistä joukkoa, koska odottavat sulhasen eli Kristuksen tuloa. Ne, joilla ei ole (Pyhän Hengen) öljyä suljetaan ulkopuelelle.

Ja jälleen mieleni tekee väittää, ettei Adventtikirkon oppi adventtia edeltävästä tuomiosta tarkoita mitään muuta kuin mitä vertaus kymmenestä morsiusneidoista opettaa. Tulee aika, jolloin ovi suljetaan. Silloin ei kysytä mitä väitit uskovasi tai mihin kirkkoon kuuluit vaan onko Henki saanut täyttää ja käyttää.

Eikä muuten tarvitse olla adventisti väittääkseen, että nämä vertaukset ovat ajankotaisia nimenomaan lopun aikana.

Kolmas UTn kuva koskee sinettiä. Ilmestyskirjan 7.1ss mukaan hävityksen tuulia pidätellään, että Jumala voisi painaa sinettinsä palvelijoidensa otsaan. Paavali puhuu Pyhän Hengen sinetistä... eli viesti on sama kuin vertauksessa kymmenestä neitsyestä. Ilman Hengen sinettiä ja täyteyttä ei voi selvitä lopun ajasta.

Esimerkkejä voisi jatkaa, mutta tämän piti olla aiheen lyhyt versio. Eli sanotaan tämän kertovan, mitä mainittu tuomio merkitsee ainakin yhdelle adventistille.

Vanhaa testamenttia ei tarvita ollenkaan. Vaikka kyllä sama löytyy siltäkin puolelta niin pyhäkkösymboliikasta kuin joistakin kertomuksista. Danielia voi käyttää, jos ei muuhun, niin ainakin määrittelemään lopun aikaa.

Mutta tarinasta tulisi liian pitkä jos lähdettäisiin sille puolelle ja minua odotetaan jo toisaalle. Tyydytään siis oleellisimpaan. Tämä opetus on vain yksi tapa kertoa, että jokainen tarvitsee Kristuksen vanhurskautta ja Hengen täytetyttä.

Kai A

• Eli nyt kun yritit muuttaa Ellen Whiten näyissään saaman ja opettaman tutkivan tuomion opin kristilliseksi, niin vastaapa:

Oliko Ellen White väärä profeetta?

Ja jos pidät Ellen Whiten tutkivaa tuomiota ei-kristillisenä, niin mikset nimeä sitä Raamatun vastaiseksi ja sanoudu siitä irti, vaan raahaat sitä mukanasi yrittäen nähdä sen kristillisempänä kuin se on ja opetat sitä kuitenkin?

• sen sarvellisien
        uskova_1 kirjoitti:

Eli nyt kun yritit muuttaa Ellen Whiten näyissään saaman ja opettaman tutkivan tuomion opin kristilliseksi, niin vastaapa:

Ja jos pidät Ellen Whiten tutkivaa tuomiota ei-kristillisenä, niin mikset nimeä sitä Raamatun vastaiseksi ja sanoudu siitä irti, vaan raahaat sitä mukanasi yrittäen nähdä sen kristillisempänä kuin se on ja opetat sitä kuitenkin?

puolella totuutta vastaan. ei sinun mielipiteesi kiinnosta kuin totuudesta eksyneitä.

• Kiinni.
        uskova_1 kirjoitti:

Eli nyt kun yritit muuttaa Ellen Whiten näyissään saaman ja opettaman tutkivan tuomion opin kristilliseksi, niin vastaapa:

Etkö pysty parempaan?
        Kyllä herjaaminenkin on osa kristinuskoa.
        Tosin se valta ei ole Jumalasta.

• uskova_1 kirjoitti:

Tähän kysymykseen en vastaa, koska asiallinen vastaus vaatisi paljon enemmän kuin juu tai ei ja laiskuus vaivaa. Olen lisäksi halunnut tällä foorumilla EGW väittelyitä välttää koska minun maailmassani ei ole yhtäläisyysmerkkiä adventismin ja EGWn välillä.

Olen yleensä viimeinen ehdottamaan, että joku pitäisi erottaa seurakunnasta opillisten kantojen vuoksi, mutta jos olisin paikallisseurakunnan pastori ja seurakunnassa olisi jäsen, joka jankkaisi sellaista adventismia, mitä sinä näytät pitävän normaalina, antaisin kyllä vihjeitä siihen suuntaan, että eikös olisi parasta perustaa oma seura, kun tuo opetus on niin erilaista kuin meidän muiden.

Sen verran voin kuitenkin EGWstä sanoa, että mikäli olisin fundamentalisti ja sanainspiraation kannattaja päätyisin joko siihen, että EGW on väärä profeetta tai että hän ei tarkoita ihan sitä, mitä sanoo. Tietenkin fundamentalistina joutuisin myös selittämään Raamatusta kymmeniä kohtia - miksi tuo tai tämä ei nyt tarkoitakaan ihan, mitä näyttää sanovan...

Eli koska ymmärtääkseni uskot sanainspiraation joudun pitämään EGW kantaasi loogisena, mutta todennäköisesti, jos alkaisimme syvemmälti kaivella Raamattukantaasi joutuisin pitämään joitakin osia siitä epäloogisena.

Mutta kun en nyt satu fundamentalisti olemaan, niin minulle riittää Paavalin neuvo, tutkikaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää.

Adventismi määritellään ja tuomitaan Raamatulla ei EGWllä. Tämä oli myös EGWn oma kanta. EGW nimenomaan totesi, ettei hänellä ole viimeistä sanaa teologisissa tai historiallisissa kysymyksissä. EGWtä ei sii kannata pitää adventismin perustana sen enempää kuin huipentumanakaan.

Kirjoittaessaan adventtia edeltävästä tuomiosta hän käyttää J.N. Andrewsin, Uriah Smithin ja ehkä oman miehensä esittämiä perusteita ja osa käytetystä argumentoinnista on eksegeettisesti heikkoa. Ylipäätäänhään aikamme ihmiset kirkkokuntiin katsomatta eivät niele kaikkea 1800 -luvun logiikkaa, mutta tämä ei merkitse sitä, etteikö mitä tahansa asiaa, vaikka ei kaikkea siitä nielisikään, saisi katsoa sillä ymmärryksellä, mikä meillä nyt Raamatusta on.

Vähän huvittava puoli tässä koko jutussa on se, että olen Raamatun perusteella päätynyt tähän "kristillistettyyn" versioon adventistisesta tuomio opetuksesta. Kun sitten käy niin, että joku EGW fani adventisti tai vaikka sinä kysyt, kuinka olen saattanut luopua EGWn tutkiva tuomio opetuksesta, niin voin vain vastata, että kuinka ihmeessä olet onnistunut lukemaan EGWtä näkemättä niitä kohtia, joissa hän painottaa kirjoituksessani mainittuja raamatunkohtia tai muutamia muita siinä esittämiäni näkökohtia...

Iloa Herrassa toivottelee

Kai A

• että ei

meitä tuomita , jotka uskomme, Jeesuksen Pyhän ja kalliin Veren tähden.Jeesus on Pelastaja .

• koska Raamattu sanoo

niin. Ette ole ilmeisesti lukeneet, että

Saarn. 3:17 "Minä sanoin sydämessäni: VANHURSKAAN ja väärän tuomitsee Jumala, sillä siellä on jokaisella asialla ja jokaisella teolla aikansa." (VKR)

Eli kyllä vain vanhurskas tuomitaan. Jeesuksen tähden se tuomio on tietysti vapauttava, mutta tuomiolta ei KUKAAN välty. Turha luullakaan.

• hirvas
        koska Raamattu sanoo kirjoitti:

niin. Ette ole ilmeisesti lukeneet, että

Saarn. 3:17 "Minä sanoin sydämessäni: VANHURSKAAN ja väärän tuomitsee Jumala, sillä siellä on jokaisella asialla ja jokaisella teolla aikansa." (VKR)

Eli kyllä vain vanhurskas tuomitaan. Jeesuksen tähden se tuomio on tietysti vapauttava, mutta tuomiolta ei KUKAAN välty. Turha luullakaan.

ottanut itsellesi tuomarin viran, ja siinäkin toimi vastoin Jumalan totuutta. Luehan nämä.

Joh. 6:47
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.
        Joh. 7:38
        Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
        Joh. 11:25
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
        Joh. 11:26
        Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"

Elikkä älä viitsi valehdella ihmisiä. Raamattu kumoaa kaikki väitteesi. Lisäksi lainauksesi oli vanhan liiton aikainen, jolloin Jeesuksen uutta liittoa ei ollut olemassakaan.

• hirvas

Aamen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2835
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      95
      1079
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      921
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      885
    5. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      867
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      857
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      814
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      810
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      744
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      136
      739
    Aihe