Lapsen vaatetus

hautajaisissa

Meillä on hautajaiset ensi viikonloppuna ja viisivuotias pikkupoika tulee mukaan.
Pitääkö lapen pukea mustaan, vai voiko laittaa esim. mustat housut ja kengät ja sitten luonnonvalkoisen tai beigen villatakin ja kauluspaidan?
Olisi vielä musta solmio kaulaan, mutta sopisiko se?

Ei olla aikaisemmin hautajaisissa oltu, siksi kyselen näinkin yksinkertaisia.

22

10853

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsille

ei ole niin tarkkoja sääntöjä...takki voi olla ihan hyvin jonkun muun värinenkin samoin kuin puserokin. Ainakin kaikissa (monissa) hautajaisissa missä on tullut oltua niin ei ole mitenkään harvinaista että lapsilla ei ole kaikki vaatteet tummia.

• vaatteet

Riittää ihan tavalliset siistit vaatteet ja vielä hiukset asialliset "huollitellut". Harvemmin noin pieni osaa vainajaa surra.
      Siistillä pukeutumisella viestitetään kunnioitusta vainajan omaisille. Aikuisten kohdalla asia onkin jo toinen, jos itseltä ei löydy hillittyä tummaa voi esm. vuokrata pukuvuokraamosta melkoiseen hintaan.

• läheinen

Riippuu sitä, miten läheisiä olitte.Pappansa hautajaisiin juuri äsken lapsenlapsilla oli kaikilla mustat housut, mustat kengät, mustat paidat ja mustat kravatit, isoimmalla musta puku ja pienimmällä tummansininen paita ja slipoveri.Muilla sukulaislapsilla oli tummansinistä vaatetusta ja tummansinisiä kravatteja, tytöillä tummat mekot.Lapsilla oli mustat ulkovaatteet, toppahousuja, haalareita ja pipoja myöten.Osalla tytöistä harmaa hametakki, jossa mustat reunat.
      Eli mustaa, jos olitte hyvin läheistä sukua, tummansinistä,jos kauempaa, ehkä jopa harmaakin menettelee, mutta ei valkoista, eikä beigeä, en ainakaan ole ikinä missään hautajaisissa nähnyt.

• Teje

Katsopas käytöksen kultaisesta kirjasta, mitä siellä sanotaan. "Lapset voivat käyttää hautajaisissa siistejä pyhävaatteita. Lenkkitossut jäätkööt nytkin kaappiin." On suorastaan järkyttävää, että lapset puetaan kiireestä kantapäähän mustiin. Onko se joku vaatteilla näyttämisen paikka kuinka surraan ja mikä menoerä, kun ovat sitten arjessa käyttökelvottomia. Harvalla kai on varaa tuollaiseen törsäykseen.
        Olen ollut läheisten hautajaisissa ihan vähän aikaa sitten, eikä yhtään mustiin puettua lasta ole onneksi ollut mukana.

• --,,--

En kyllä pikkulapsia pukisi koko mustaan.

Jotenkin minua olisi surettanut ne mustat lapset siellä hautajaisissa.

• lasten vaatetus

Voit ihan hyvin pukea lapsen vaatteisiin, jotka kuvailit. Tärkeintä lasten pukeutumisessa että on siistit ja ehjät vaatteet.

• Aloittaja

vastauksistanne.
      Kysymys on pojan mummon miesystävän hautajaisista.
      Kengät ja housut on tänään ostetut joten ovat siistit suorat housut ja juhlakengät.
      Toppatakki ja haalarit löytyvätkin ennestään mustina.
      Taidan vielä käväistä kaupassa etsimässä jotakin tummempaa yläosaa, mutta kun ei vain meinaa löytyä.

Kiitos vielä neuvoistanne

• vaatteiden takia

Ei tarvi lähteä kauppaan tuon takia,laita pojan päälle juuri ne mitä on,kaulauspaita ja villatakki.
        Olen käynyt niin monet hautajaiset ja nähnyt ettei lapsilla ole mitään erikoisen mustaa päällään,aivan tavalliset vaatteet.
        Eihän vainaja ole edes lähiomainen.

• koska

Minusta tuntuu että nykyään määrätyt asiat kuitataan hälläväliä-tyylillä.
      Itse hautajaisissa (oma lapseni) en huomioinnut paljonkaan.Mutta jälkeenpäin ja muistotilaisuudessa kiinitin itse huomiota monen ihmisen pukeutumiseen.
      Lapseni sedällä ei ollut kravattia, saatikka edes puvun takkia.Lapseni serkut oli kun san tropezin discoon menossa, tosin mustat vaatteet,mutta olkapäät paljaat.Paljaita sääriä ja lyhyitä hameita..Vaikken ole kovinkaan vanha 40 , minussa ainakin itse heräsi seuraaviua ajatuksia..
      - ei olla edes suvun mielestä tarpeeksi arvokkaita että viitistä edes pukeutua..
      - tullaan esittelemään itseään
      -ei viitsitä edes uhrata sen verta aikaa että ostaisi sukat itselleen.
      -kunhan toikin veti jotain päälleen ettei tarvitse mökiltä kotikautta mennä hakemaan jotain fiksua..

Nämä oli minui ajatukseni aikuista ihmisistä, enkä ajatuksilleni mitään voi..olen vaan rehellinen.

He jotka puki päälleen asialliset vaateet koin kunnoittavan tilaiuutta jotta kukaan ei olisi toivonut kokevan..lapseni viimeinen matka , tavallaan viimeinen juhla..

ja jos tunteista vielä puhutaan, nämä muistot tästä asiasta saa tunteet kuohumaan vihasta.Ja janoamaan kostoa vastaavassa tilanteessa..mutta siihen en alennu..mieluummin olen menemättä hautajaisiin..on syvästi suurta tyhmyyttä mennä hautajaisiin pukeutuneena asiattomasti.

Lapsille suosittelen siistit vaatteet, joista huomaa että on ajateltu tilaisuuden vakavuutta.

• menee näinkin

Kun mummoni kuoli niin oma poikani oli ollut leikkauksessa samalla viikolla kun hautaus oli.
      Koska lapsella oli vatsa operoitu niin kaikki juhlahousut olivat niin "kireitä" vatsan kohdalta ettei hän olisi voinut istua lainkaan.
      Ainoat hyvälle tuntuvat housut olivat mustat ulkoilupuvun housut (ehjät, puhtaat, siistit). Poikani oli siis hautajaisissa ulkoiluhousuissa ja siistissä kauluspaidassa. Kaikki tietysti olivat ymmärtäväisiä, mutta itseä tapaus hieman harmitti...

• vaatteet

eikä varsinkaan mitään värikästä...

Minä ainakin tykkäsin huonoa,kun äitini hautajaisissa, oli jotku puettu niinku johonki päiväkekkereihin...:(

• Raijuli

pitää laittaa mustaa tai aikuisille?
        Eihän sitä vaatteitten värillä surra.
        Ja tuskinpa lapsi kokee kuolemassa mitään,
        niin kauheaa, kuin hössäävät aikuiset.

Anteeksi vaan, mutta en halua ketään loukata,
        mutta elämän ohjeistukset ovat toiset minulla.
        Lapseni olen siniseen pukenut ja vaatteita on voinut pitää hautajaistenkin jälkeen,
        mutta laitappas mustaa lapselle johonkin iloisempaan juhlaan. Huh huh.
        Tietääkseni tänä päivänä voi hautajaisiin mennä juuri niissä vaatteissa mitä omistaa.

Eikös ne rikkaat vaatteilla korreile ja laske, kuka missäkin vaateparissa kulkee.
        Itkevät ovat sitten ainoat, jotka osaavat surra,
        sanoi äitinsä hautajaissa ollut tytär kuuluvaan
        ääneen.

• hautájaisissa
        Raijuli kirjoitti:

Lapseni olen siniseen pukenut ja vaatteita on voinut pitää hautajaistenkin jälkeen,
        Tietääkseni tänä päivänä voi hautajaisiin mennä juuri niissä vaatteissa mitä omistaa.

Eikös ne rikkaat vaatteilla korreile ja laske, kuka missäkin vaateparissa kulkee.
        ääneen.

jossa pailla ilmeisesti oli tullut kiire..oli meinaan lenkkarit jalassa siunamaan vainajan.
        Omainen kyllä loukkaantui, ja niin oisin minäkin..ei se ole koreilua kun pukeutuu.

Tässä nyky-yhteiskunnassa tuntuu moni ennenvanhaan arvostetut asiat unohtuneen.
        Ja niin kuin kuollut poikani mamma sanoi.
        Vasikka olimme köyhiä, lapsilla oli aina ehjät vaatteet ja valkoinen vaate hohti valkoisena.

Kyllä minä loukkaanun jos vieraat tulisi isoille syntymäpäivillekkin likaisissa verskoissa, mikä minusta kertoo ettei kyseinen ihminen kunnioita mitään.Saatikka hautajaiset.

• Teje
        Raijuli kirjoitti:

ääneen.

Vaatteet eivät ole mikään surun mittari tai sitten ne osoittavat aivan jotain muuta, ollaan edes surevan näköisiä.

• vaatteet

...lapsilla pukeutuminen ei ole niin tarkkaa. Kunhan on siistit. Yhdessä hautajaisissa oli mm. noin yksi vuotiaalla lapsella punainen mekko ja valkonen kauluspaita, noin kaksi vuotiaalla ruskea kauluspaita ja beiget housut jne. Eikä kukaan katsonut kieroon... eikä se itsestänikään kamalalta tuntunut vaikka vanhempani hautajaiset oli. Pääasia, että aikuisella on musta/valkoinen väritys. Aina sekään ei ole mahdollista..

• lapsia,varmaan ymmärtävät

Vaatetus on sivuseikka,kunhan on puhtaat ja muutenkin siistit.
        Paremminkin vois varsinkin nuoret aikuiset ajatella sitä,kun ollaan muistotilaisuudessa,etteivät kersat juokse koko aikaa edestakas,ei sitä jaksa surussaan kuunnella sitä melskettä ja huutoa mitä he pitävät.

Jos ei olla hiljaa, silloin pitää mennä toiseen huoneeseen tai lähteä kotiin rauhoittuun.Vois myös ottaa jotain leikkikalua tai kirjaa mukaan,että pysyvät edes hetken hiljaa.

Viimeksi kun olin hautajaisissa, sain juuri kokea tuon,näki selvästi,etteivät omaiset tykänneet tuosta hurjasta menosta..eikä kukaan muukaan.

• vaatteet
        lapsia,varmaan ymmärtävät kirjoitti:

Vaatetus on sivuseikka,kunhan on puhtaat ja muutenkin siistit.
        Paremminkin vois varsinkin nuoret aikuiset ajatella sitä,kun ollaan muistotilaisuudessa,etteivät kersat juokse koko aikaa edestakas,ei sitä jaksa surussaan kuunnella sitä melskettä ja huutoa mitä he pitävät.

Jos ei olla hiljaa, silloin pitää mennä toiseen huoneeseen tai lähteä kotiin rauhoittuun.Vois myös ottaa jotain leikkikalua tai kirjaa mukaan,että pysyvät edes hetken hiljaa.

Viimeksi kun olin hautajaisissa, sain juuri kokea tuon,näki selvästi,etteivät omaiset tykänneet tuosta hurjasta menosta..eikä kukaan muukaan.

...kyllä pitää paikkansa, että pitää aikuisen viedä lapsi toiseen tilaan, jos liikaa alkaa häiritsemään. Nuorissa aikuisissa kaikki ei ole samanlaisia. Myös vanhemmat ihmiset osaavat olla melko ajattelemattomia! Myös mainitsemiesi asioiden suhteen. Mutta mietippä sitä, jos lähiomaisena on juuri pienten lasten vanhemmat, eivät he varmaankaan siitä siunaustilaisuudesta poistu. Ja elämä on elämää.

• missä olen ollut

ei ole ollut täysin mustia vaatteita ja kaikissa hautajaisissa missä olen ollut on kuitenkin ollut paljon lapsia. Omat lapseni ovat 3 ja 5 vuotiaat...viimeksi kun olimme hautajaissa, jotak olivat lasteni isopapan hautajaiset...kolemvuotiaalla tytöllä oli ruskea ja valkoruudullinen hame ja ruskea paita ja ruskeat sukkahousut ja 5 vuotiaalla pojalla ruskeat housut ja raidallinen kauluspaita, jossa punaista ja tummansinistä...ja vaatteita oli vanhoja, mitään uutta ei lapsille ostettu. Mun mielestä on nolompaa mennä ihan mustiin puettuna lapsetkin hautajaisiin, se on ehkä vähän liioteltua...lapset ei sitä osaa kuitenkaan surra kun joku kuolee, varsinkaan ihan pienet lapset.

• edelliseen

siis missään hautajaisissa missän olen ollut ei ole ollut LAPSILLA mustia vaatteita. niin ja beige paita käy ihan hyvin!

• vähäsen

Etiketin mukaan pikkulapsia ei pueta mustiin, vaan esim. tummansiniseen. Kiitos kun haluat opettaa lapsesi pienestä pitäen pukeutumaan tilanteen vaatimalla tavalla!

• hautajaisissa

Äitini kuoli viime kesänä. Omalla pojallani (5 v) oli tummansiniset suorat housut ja lyhythihainen valkoinen paita (kuuma kesä). Lasten vaatetus ei tosiaankaan tarvitse olla mustaa. Riittää kun on siistit vaatteet, farkutkin käy ihan hyvin (niillä on käyttöä sitten myöhemminkin). Mutta jos sinulla on jo valmiina tummat vaatteet lapsellesi, ei mikään estä niitä pukemasta hänelle päälle. Voimia teille raskassa tapahtumassa.

• Aloittaja

ja lapsen vaatetus oli ihan hyvä tilaisuuteen.
      Laitoin ne mustat housut ja kengät sekä beigen villatakin, mitkä olivatkin.
      Paidan vaihdoin savunsiniseen kauluspaitaan, minkä sattumalta löysin kaupasta.
      (Meillä täällä kyläpahasessa on vähän heikko vaatekauppavalikoima)

Kiitoksia kaikille vastanneille

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe