Parkkipaikka ja ovilla kolhijat

Niksi-Pirkka

Olen havainnut näppäräksi keinoksi ajaa auto reilusti vinoon parkkiruutuun. Ei ole enää tullut kuhmun kuhmua auton kylkiin. Yritin ensin ajaa aina marketin parkkipaikan kauimpaan reunaan ja parkkeerata kahden ruudun keskelle, mutta ei auttanut. Aina joku valopää yritti tunkea jommalle kummalle puolelle jääneeseen puolikasruutuun (vaikka vapaita paikkoja oli puolisenkymmentä molemmin puolin). Vinossa olevaan autoon eivät kuhmuttajien ovet yllä, pitää vaan parkkeerata tarpeeksi vinoon, eli ainakin apaut 30 asteen kulmaan.

Nimimerkki: Kuhmuisiin kylkiin kyllästynyt.

76

10533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari

      On todettu, että siellä missä on ns. viistopysäköinti siellä sattuu parkkipaikka kolareita huomattavasti vähemmän ja myös ovilla kolhimisia kuin siellä missä pitää auto ajaa 90 asteen kulmaan. Miksi ei tuota voida toteuttaa? Myös parkkipaikalla jos on yksisuuntainen liikenne sattuu vähemmän kuin missä on kasisuuntainen.

      • -S-

        Olisi mielenkiintosta kuulla suunnittelijoiden mielipide miksi ruudut pitää olla 90 asteen kulmassa tiehen nähden?

        Monissakin paikoissa missä tilaa hyvin niukasti niin pysäköintiä helpottaisi huomattavan paljon kun parkkiruudut olisivat viistosti. Huono puoli siinä on että jos parkkiruudut maalataan uudestaan ja viistoiksi niin ainakin yksi parkkiruutu siinä tulee tappiota. Kun nakkikioskin edessä oli viisi ruutua niin enää on sitten neljä!

        Yleensähän parkkipaikoilla jotka ovat jonkin palvelun yhteydessä niin ajetaan vain yhteen suuntaan joten olisi erittäin toimiva ratkaisu maalta ruudut viistoon.

        Suurien kauppakeskusten parkkipaikoilla ei ainakaan voida puhua että menetetään tilaa hieman jos maalataan ruudut viistoon. Kun autoilijat voivat ajaa pienellä kääntösäteellä ruutuun ja myös pois sieltä niin parkkirivien väliin jäävää tilaa voidaan pienentää. Näin saadaan jopa parkkirivejä lisää.


      • jukkis

        Ovilla kolhimiseen ei vaikuta se missä asennossa autot ovat, mutta vinopysäköinnissä kyllä muut kolhut vähenee.


      • Ari
        jukkis kirjoitti:

        Ovilla kolhimiseen ei vaikuta se missä asennossa autot ovat, mutta vinopysäköinnissä kyllä muut kolhut vähenee.

        Mutta todellisuudessa ovien kolhutkin ovat pienemmät viistopysäköinnissä, vaikka etäisyyksien pitäisi olla samat kuin suorakulma pysäköinnissä.


      • Ari
        jukkis kirjoitti:

        Ovilla kolhimiseen ei vaikuta se missä asennossa autot ovat, mutta vinopysäköinnissä kyllä muut kolhut vähenee.

        Mutta todellisuudessa ovien kolhutkin ovat pienemmät viistopysäköinnissä, vaikka etäisyyksien pitäisi olla samat kuin suorakulma pysäköinnissä.


      • Make

        Mihin toi perustuu? Onko isommat välit autoissa jos ruudut on vinossa?
        Kai ne kolhut tulee siinä missä ennenkin jos välimatka autoilla sama, osuu vaan eri kohtaan. Ovistahan kolhut parhaiten näkyy kun on suuria suoria pintoja.


      • arileh

        joillakin on vaikeeta tajuta. Miten muka viistoparkki vähentää ovenkolhaisuja, vain se auttaa kun yksi ajaa viistoon ja toiset suoraan.


      • -S-
        jukkis kirjoitti:

        Ovilla kolhimiseen ei vaikuta se missä asennossa autot ovat, mutta vinopysäköinnissä kyllä muut kolhut vähenee.

        En siis tarkottanut että viistopysäköinti vähentäisi kolhuja mutta kun parkkipaikalla touhuumisesta oli kyse. Viisto pysäköinti olisi hyvä ratkaisu parkkeeramisen helpottamiseen. Silloin ei enää kylläkään peruutella ruutuihin.


      • arileh
        jukkis kirjoitti:

        Ovilla kolhimiseen ei vaikuta se missä asennossa autot ovat, mutta vinopysäköinnissä kyllä muut kolhut vähenee.

        Näin se on vaikka valonvihaaja muuta väittää.


      • arileh
        -S- kirjoitti:

        En siis tarkottanut että viistopysäköinti vähentäisi kolhuja mutta kun parkkipaikalla touhuumisesta oli kyse. Viisto pysäköinti olisi hyvä ratkaisu parkkeeramisen helpottamiseen. Silloin ei enää kylläkään peruutella ruutuihin.

        Eikö tämäkään nimimerkki kelpaa tai olinko ikävä kun väitin että vinoparkki ei vähennä ovikolhuja?


      • arileh
        arileh kirjoitti:

        Eikö tämäkään nimimerkki kelpaa tai olinko ikävä kun väitin että vinoparkki ei vähennä ovikolhuja?

        Anteeksi, et ollutkaan poistanut viestiäni se tuli nytvasta näkyviin kun laitoin uuden.


      • Suunnittelija

        Suora pysäköintipaikka on alaan nähden tehokkain tapa tehdä parkkipaikkoja. Yksinomaan tästä syystä vinoparkkeja näkee vähemmän kuin suoria parkkipaikkoja. Jos kyseessä on maksullinen parkkipaikka, tämä on jopa miltei Matti Meikäläiselle ymmärrettävää, jos ajatellaan että yksi parkkiruutu tuottaa tuloja n. 40h/vko (arkisin klo 09-18, la 10-16, n 80% käyttöaste). Jos parkkitunti siis maksaa, sanotaan vaikka 2€/h, yksi parkkiruutu siis tuottaa viikossa 80€, kuukaudessa 320€, eli vuodessa jopa 4000€. Parkkipaikan suunnittelu 90 paikkaiseksi vinoparkiksi 100 paikkaisen suoraparkin sijaan on toisinsanoen melko arvokasta. Siinä on suunnittelijalla kova paikka perustella miksi tehdä vinoparkki, kun ainut argumentti sen puolesta on ettei ovia kolhiinnu tai peltikolareita tapahdu yhtä paljon. Kunhan paikat (olivat sitten suorat tai vinot) ovat mitoitettu ohjeiden mukaisesti, ei tarvitsi parkkipaikan pitäjän näistä kuitenkaan vastata. Raha puhuu, näin se vain on.


      • Beelzebub
        Ari kirjoitti:

        Mutta todellisuudessa ovien kolhutkin ovat pienemmät viistopysäköinnissä, vaikka etäisyyksien pitäisi olla samat kuin suorakulma pysäköinnissä.

        Kun laitat autosi vinoon parkkiin, niin joku toinen vetää viereen joko yhtä vinoon kuin autosi jo on tai sitten ajaa suoraan ja antaa oven ihan rauhassa nojailla vinossa olevaan autoosi. Viehän auto tosiaan enemmän tilaa vinossa ollessaan. Itse en kunnioita vinoon pysäköiviä lainkaan. Juuri tuon tilanviemisen takia. On joskus tuskallista yrittää änkeä ulos autosta ahtaassa ruudussa kun naapuri on laittanut autonsa vinoon viivalta viivalle...

        Jos tämmöinen ruudussa epämääräisesti pysäköitynä oleva ajokki on ilmestynyt viereen poissaoloni aikana kiitän säätämällä peilin ja nostamalla pyyhkiän ylös. Eli tästä tiedät olleesi minun vieressäni... :)


    • Pysäköijä

      Näin on. Itse toimin siten, että pysäköin sinne perimmäiseen nurkkaan noin 45 asteen kulmaan. Kohta kolme vuotta täyttävästä autostani ei kolhuja löydy edes suurennuslasilla.
      Vaimoke narisi aluksi tästä tavastani mutta on jo tottunut asiaan.

    • Jari
    • Black

      Hyvä konsti, mutta vaarana kuitenkin se, että kun hosuvaiset perheenäidit tunkevat perjantai-intoa täynnä markettien pihoihin autoillansa loppuviikosta, niin jommastakummasta päästä autostasi häviää puskuri tai lokasuoja heidän parkeerausyrityksissään.
      Jos taas parkeeraa normaalisti, niin heidän kakaransa hakkaavat ovien kulmilla auton kyljet lommoille.
      Olen havainnut että yhdistelmä nainen ja pienet lapset kaupan pihassa autollaan ovat pahiten turmioksi toisten omaisuudelle!
      Välinpitämättömyys lisääntyy vaan koko ajan.

      • Pilgrim

        Herrasmiehenä en uskalla syyttää erityisesti naisia kolhuista, mutta tuo mitä sanoit pikkulapsista on aivan totta. Olen monesti nähnyt miten neliovinen perheauto kiilaa ruutuunsa marketin pääoven lähellä. Edes auton moottori ei ehdi sammua kun takaovet lennähtävät auki ja viereisten autojen kyljistä kuuluu stereofoninen kolahdus kahden pikkutermiitin pyrkiessä ulos.
        En ole myöskään koskaan havainnut vanhempien ojentavan lapsiaan aiheesta.

        Itse pysäköin aina mahdollisimman kauas ruuhkaiselta pääovelta. Ennemmin pieni kävelymatka kuin lommot ja naarmut.


      • Anonyymi
        Pilgrim kirjoitti:

        Herrasmiehenä en uskalla syyttää erityisesti naisia kolhuista, mutta tuo mitä sanoit pikkulapsista on aivan totta. Olen monesti nähnyt miten neliovinen perheauto kiilaa ruutuunsa marketin pääoven lähellä. Edes auton moottori ei ehdi sammua kun takaovet lennähtävät auki ja viereisten autojen kyljistä kuuluu stereofoninen kolahdus kahden pikkutermiitin pyrkiessä ulos.
        En ole myöskään koskaan havainnut vanhempien ojentavan lapsiaan aiheesta.

        Itse pysäköin aina mahdollisimman kauas ruuhkaiselta pääovelta. Ennemmin pieni kävelymatka kuin lommot ja naarmut.

        Ei lapsia saa tuommoisesta ryhtyä sättimään. Kun on kesäkin. Tai talvi.


    • lommokylki

      Kolhija-valopäille: onko pakko tunkea se kärry aivan kylkeen kiinni, vaikka ympärillä puolen hehtaarin kokoinen parkkipaikka aivan tyhjänä?

      Näin kävi viimeksi viime lauantaina Vantaan Tikkurilan keskustassa. Valtava tyhjä parkkipaikka, ja jo li 30 minuutissa tungettu vanha mobiili kylkeen melkein kiinni. Äly hoi, vai onko toi kiusantekoa perskeles!

      • Jari

        Tuota varten kannattaa pitää mukana leveäkantaisia pitkiä ruuveja, joita voi laittaa nojalleen häirikön renkaita vasten. Kun häirikkö lähtee liikkeelle, ruuvi tunkeutuu renkaaseen.


      • aikuinen
        Jari kirjoitti:

        Tuota varten kannattaa pitää mukana leveäkantaisia pitkiä ruuveja, joita voi laittaa nojalleen häirikön renkaita vasten. Kun häirikkö lähtee liikkeelle, ruuvi tunkeutuu renkaaseen.

        Kyllä on nykyajan kakaroiden kasvatus perseellään, kun parkkipaikalla pitäisi ruveta toisten renkaita puhkomaan. Ei muuta kuin linkalla kauppaan, jos ette kestä muita autoja parkkipaikoilla. Toivottavasti joku huomaa tekosenne ja lommottaa ovenne reikäjuuston näköiseksi.


      • toinen aikuinen
        aikuinen kirjoitti:

        Kyllä on nykyajan kakaroiden kasvatus perseellään, kun parkkipaikalla pitäisi ruveta toisten renkaita puhkomaan. Ei muuta kuin linkalla kauppaan, jos ette kestä muita autoja parkkipaikoilla. Toivottavasti joku huomaa tekosenne ja lommottaa ovenne reikäjuuston näköiseksi.

        Ei kai siitä ollutkaan kyse, ettei kestä muita AUTOJA parkkipaikalla. Mutta välinpitämättömiä KOLHIJOITA on mahdoton sulattaa. Sellainenkin vielä menisi läpi, jos esim. joku liikuntarajoitteinen tms. henkilö aiheuttaa tahtomattaan vahingon. Mutta varmaankin yli 99% kylkilommoista on seurausta vain itsekkäästä välinpitämättömyydestä muita kohtaan. Onko sellainen mielestäsi OK?


      • Anonyymi

        Kusipäisyyttä se on. Valitettavasti.


      • Anonyymi
        aikuinen kirjoitti:

        Kyllä on nykyajan kakaroiden kasvatus perseellään, kun parkkipaikalla pitäisi ruveta toisten renkaita puhkomaan. Ei muuta kuin linkalla kauppaan, jos ette kestä muita autoja parkkipaikoilla. Toivottavasti joku huomaa tekosenne ja lommottaa ovenne reikäjuuston näköiseksi.

        UrpoJaei. Tai UrpoJariSeppo


    • Romu Roope

      Menen kauppaan vanhalla ruosteisella rotiskolla jossa on jo valmiiksi lommoja, ei haittaa jos tulee lisää.

      Kerran muuten viime talvena kun oli jo pimeää ja vaimo oli kaupassa käymässä, jäin autoon odottelemaan. No vieressä oli toinen auto ja nainen tuli kasseineen päivineen sille autolle, avasi oven ja lämäytti sen suoraan autoni kylkeen. Pimeää kun oli niin ei huomannut että istuin itse autossa. Ei elettäkään että akka olisi aikonut jättää lappua tuulilasiin tai mitään, joten avasin autoni oven samalla volyymillä sitten sen naisen auton kylkeen ja pyysin sitten katsomaan minkälaista jälkeä siitä tulee kun ovella lommotetaan. Tilanne 1-1 kummallakin lommot kupeissa joten se nainenkaan ei päässyt valittamaan asiasta, tosin enemmän sitä varmaan vitutti jäljet muutaman vuoden ikäisessä autossaan kuin minua...

      • suloinen?

        Onko?


      • Romu Roope
        suloinen? kirjoitti:

        Onko?

        Ei se kosto ollut vaan pieni opetus! Toivon mukaan se akka osaa nyt edes vähän enemmän kunnioittaa toisen omaisuutta kun on kerran konkreettisesti päässyt kokemaan miltä tuntuu kun omaa autoa kolhitaan.


      • Anonyymi

        Ämmälle 100% oikein. Kotona jarille selittämistä....


    • parkkihalleja välttelevä

      Täytyy sanoa, että joillakin automerkeillä on helppoa avata ovi niin, että tulee kolhittua. Vanhassa Nissanissani ei ovella ollut kuin kaksi asentoa: kiinni ja apposen auki. Ovi täytyi avata todella varovasti, jottei se olisi lähtenyt aukeamaan levälleen.

      Nykyisessä VW-konsernin tuotteessani on oven aukeamiskulmassa useita väliasentoja, johon oven voi helposti asettaa. Niin se kehitys kehittyy. Toisaalta nykyautojen tukevilla ovilla näytetään saavan aikaan melkoisia lommoja.

    • kusipäät

      Liian usein näen tulevan kaupan parkkipaikalle iloisen perheen ja siihen ruutuun ihan normaalisti parkkiin. Kaikki hyvin siihen saakka, mutta sitten alkaa pauke, pentuja joka ovesta ulos ja vauhdilla. Poks, poks ovilla naapureiden kylkeen! S..tanan valopää kasvattajat, opettakaa pentunne tulemaan autosta kuten asiaan kuuluu. Oikea tapa on mennä avaamaan ovi näille pikku persereijille kuten herroille ikään. Eihän se lapsi ymmärrä itse, mutta kun katsoo iskä/äiti persereijästä mallia, niin miksi muuksi tulet...

      • CitRane

        Toi pitää paikkansa lasten kohdalla todella hyvin.
        Istuin itse kerran autossa lähiostarilla parkissa kun isukki tuli poikansa kanssa viereiseen autoon. Isukki meni edeltä autoon ja poika sitten minun auton puolelta takapenkille sillä seurauksella että ovi pamahti suoraan minun auton takaoveen. Nousin autosta katsomaan vauriot kun isukki tuli siihen selittämään että kyllä hän on yrittänyt pojalle opastaa että autoon tarttee mennä varovasti muita autoja kolhimata.
        Onneksi ei tullut jälkiä vaan osui kylkilistaan sillä kertaa.
        Tuollaiset aikuiset on niitä suurimpia idiootteja itse koska eihän ne lapset kiireessä tajua mitä ovi voi aiheuttaa.
        Meillä on takaovi lapsilukossa sillä puolen missä oma poika istuu, eikä sillä ole asiaa availla ovia edes autoon mennessä.

        Edellinen auto oli 2,5 vuotta vanhana kyljistä kuin kynnöspelto noiden idioottikolhijoiden johdosta.
        Tähän nykyiseenkin paukutti volvon ovea yksi vanha mummeli kun auto oli toista päivää minulla. Onneksi taas osui kylkilistaan.


      • Tk

        Paremmin ei ois enää voinu sanoa...


      • Anonyymi
        CitRane kirjoitti:

        Toi pitää paikkansa lasten kohdalla todella hyvin.
        Istuin itse kerran autossa lähiostarilla parkissa kun isukki tuli poikansa kanssa viereiseen autoon. Isukki meni edeltä autoon ja poika sitten minun auton puolelta takapenkille sillä seurauksella että ovi pamahti suoraan minun auton takaoveen. Nousin autosta katsomaan vauriot kun isukki tuli siihen selittämään että kyllä hän on yrittänyt pojalle opastaa että autoon tarttee mennä varovasti muita autoja kolhimata.
        Onneksi ei tullut jälkiä vaan osui kylkilistaan sillä kertaa.
        Tuollaiset aikuiset on niitä suurimpia idiootteja itse koska eihän ne lapset kiireessä tajua mitä ovi voi aiheuttaa.
        Meillä on takaovi lapsilukossa sillä puolen missä oma poika istuu, eikä sillä ole asiaa availla ovia edes autoon mennessä.

        Edellinen auto oli 2,5 vuotta vanhana kyljistä kuin kynnöspelto noiden idioottikolhijoiden johdosta.
        Tähän nykyiseenkin paukutti volvon ovea yksi vanha mummeli kun auto oli toista päivää minulla. Onneksi taas osui kylkilistaan.

        Voi ziisus...isukki tuli siihen selittämään että kyllä hän on yrittänyt pojalle opastaa että autoon tarttee mennä varovasti muita autoja kolhimata. Olisit vetäny etuhampaat siltä poikki.


    • hiljaa

      joskus joutuu avaan oven niin että se osuu toiseen autoon (3ov), mutta sen voi avata hiljaa niin ettei sillä ovella lyödä toista autoa eikä tule jälkeä, sitä vaan ei moni tajua

      • Dave

        ..se nyt kauhean vakavaa jos oveen tulee naarmu. Maasta josta olen syntyisin niin moiselle naurettaisiin. Siellä autot pysäköidään paljon tieheämmin ja ihan puskuri puskuriin kiinni, että liikkeelle lähdettäessä joutuu usein tönäisemään ..


      • A3
        Dave kirjoitti:

        ..se nyt kauhean vakavaa jos oveen tulee naarmu. Maasta josta olen syntyisin niin moiselle naurettaisiin. Siellä autot pysäköidään paljon tieheämmin ja ihan puskuri puskuriin kiinni, että liikkeelle lähdettäessä joutuu usein tönäisemään ..

        Maassa missä olet syntynyt ei autot varmaankaan maksa yhtä paljon kuin suomessa. Mutta jos auto maksaa 35-40.000 € alkaa lommot siellä täällä kiristelemään...


      • paavo
        Dave kirjoitti:

        ..se nyt kauhean vakavaa jos oveen tulee naarmu. Maasta josta olen syntyisin niin moiselle naurettaisiin. Siellä autot pysäköidään paljon tieheämmin ja ihan puskuri puskuriin kiinni, että liikkeelle lähdettäessä joutuu usein tönäisemään ..

        Muttakun me suomalaiset ollaan niin huonoja.
        Olemme onnekkaita kun saimme sinunlaisen ylevän henkilön joukkoomme osoittamaan meille mitkä asiat ovat tärkeitä ja mihin saa huomionsa kiinnittää.
        Opeta minua ja aukaise ovi mun auton kylkeen ja napautan sua nyrkillä nenään. Mitä siitä sanottaisiin siellä mistä tulit?


      • JH

        Itsekkyytesi ottaa pattiin. Ikinä ei pidä avata ovea niin, että se osuu viereiseen autoon. Kun istut autoon ovi kiinni viereisessä autossa, autosi jousitus painuu alas, ja seurauksena naarmut naapurin ovessa. Tekisi mieleni potkia joskus näiden älykääpiökolhijoiden auton kyljet klommoille!


      • dave
        paavo kirjoitti:

        Muttakun me suomalaiset ollaan niin huonoja.
        Olemme onnekkaita kun saimme sinunlaisen ylevän henkilön joukkoomme osoittamaan meille mitkä asiat ovat tärkeitä ja mihin saa huomionsa kiinnittää.
        Opeta minua ja aukaise ovi mun auton kylkeen ja napautan sua nyrkillä nenään. Mitä siitä sanottaisiin siellä mistä tulit?

        Paavo-poju. Sun täytyy kasvaa ensin miehen mittoihin ennenkuin alat ketään nenuun lyödä. Siinä käy muuten niin, että se on sun läski joka muuttuu tummaksi(tummemmaksi kuin minun). 30-vuoden kokemuksella voin sanoa, että täällä Suomessa kiinnitetään enemmän huomiota tyhjänpäiväisiin asioihin autoilussa(itketään naarmuja ja lommoja pelleissä)kuin todella tärkeisiin asioihin kuten liikennekäyttäytymiseen ajoradalla, jalankulkijoiden huomioimiseen, vilkun käyttöön, joustavaan ja muut huomioon ottavaan ajotapaan. Näissä asioissa pitää autoilijoiden huomio olla, sinunkin Paavo, eikä tyhjänpäiväisissä pikkunaarmuissa ovissa. Joo. Ja jos joku vielä ihmettelee niin kyllä, omistan auton, vm.99 Audin, kilometrejä tulee n.35000 vuodessa ja naarmuja on autossa mutta niitä tulee kun paljon on liikkeellä.


      • Paavo
        dave kirjoitti:

        Paavo-poju. Sun täytyy kasvaa ensin miehen mittoihin ennenkuin alat ketään nenuun lyödä. Siinä käy muuten niin, että se on sun läski joka muuttuu tummaksi(tummemmaksi kuin minun). 30-vuoden kokemuksella voin sanoa, että täällä Suomessa kiinnitetään enemmän huomiota tyhjänpäiväisiin asioihin autoilussa(itketään naarmuja ja lommoja pelleissä)kuin todella tärkeisiin asioihin kuten liikennekäyttäytymiseen ajoradalla, jalankulkijoiden huomioimiseen, vilkun käyttöön, joustavaan ja muut huomioon ottavaan ajotapaan. Näissä asioissa pitää autoilijoiden huomio olla, sinunkin Paavo, eikä tyhjänpäiväisissä pikkunaarmuissa ovissa. Joo. Ja jos joku vielä ihmettelee niin kyllä, omistan auton, vm.99 Audin, kilometrejä tulee n.35000 vuodessa ja naarmuja on autossa mutta niitä tulee kun paljon on liikkeellä.

        mistä haluavat. Mike helvetti sinä olet sanomaan mikä on tärkeämpää ja mistä täällä saa keskustella.


      • dave
        Paavo kirjoitti:

        mistä haluavat. Mike helvetti sinä olet sanomaan mikä on tärkeämpää ja mistä täällä saa keskustella.

        annan. Ei mulla ole sellaista valtaa täällä, että pystyisin määräämään mistä ihmiset saavat keskustella. Huvittaa vaan kun kitistään jostain auton ovien naarmuista tai ollaan valmiita tulemaan lyömään nenään jos ovi kolahtaa kylkeen kuten Paavo sanoit edellisessä viestissäsi. Mutta minäkin saan sanoa mielipiteeni eli sen, että kiinnittäkää enemmän huomiota liikennekäyttäytymiseen ja kitiskää vähemmän jostain yhdentekevistä naarmuista.


      • dave
        Paavo kirjoitti:

        mistä haluavat. Mike helvetti sinä olet sanomaan mikä on tärkeämpää ja mistä täällä saa keskustella.

        annan. Ei mulla ole sellaista valtaa täällä, että pystyisin määräämään mistä ihmiset saavat keskustella. Huvittaa vaan kun kitistään jostain auton ovien naarmuista tai ollaan valmiita tulemaan lyömään nenään jos ovi kolahtaa kylkeen kuten Paavo sanoit edellisessä viestissäsi. Mutta minäkin saan sanoa mielipiteeni eli sen, että kiinnittäkää enemmän huomiota liikennekäyttäytymiseen ja kitiskää vähemmän jostain yhdentekevistä naarmuista.


      • Paavo
        dave kirjoitti:

        annan. Ei mulla ole sellaista valtaa täällä, että pystyisin määräämään mistä ihmiset saavat keskustella. Huvittaa vaan kun kitistään jostain auton ovien naarmuista tai ollaan valmiita tulemaan lyömään nenään jos ovi kolahtaa kylkeen kuten Paavo sanoit edellisessä viestissäsi. Mutta minäkin saan sanoa mielipiteeni eli sen, että kiinnittäkää enemmän huomiota liikennekäyttäytymiseen ja kitiskää vähemmän jostain yhdentekevistä naarmuista.

        Mielestäsi kykenet laittamaan toisten ihmisten asiat tärkeysjärjestykseen.
        Ja täällä keskustellaan aika paljon myös liikennekäyttäytymisestä jos olet huomannut.

        Välipitämättömyys toisten omaisuutta kohtaan on aihe mistä saa keskustella ja sinun ei tarvitse osallistua jos ei ole siihen mitään asiallista sanottavaa.
        Ovien kolhiminen on ongelma, ainakin täällä Suomessa, varmaan siellä missä olet asia on toisin.
        Esimerkiksi aikaisempaan autooni tuli toisen auton ovesta kolhu, maalipinta oli haljennut kohdasta. Vuosi sen jälkeen kohta oli ruosteessa ja ei yhtään kivan näköinen.
        Suomessa matalan tulotason ja korkean verotuksen vuoksi ihmisillä ei ole varaa ostaa uutta autoa samalla lailla kuin monessa muussa maassa. Älä siis vertaa siihen miten muualla on autojen kanssa, Suomessa kun ne autot nyt vain ovat kalliimpia.


      • dave
        Paavo kirjoitti:

        Mielestäsi kykenet laittamaan toisten ihmisten asiat tärkeysjärjestykseen.
        Ja täällä keskustellaan aika paljon myös liikennekäyttäytymisestä jos olet huomannut.

        Välipitämättömyys toisten omaisuutta kohtaan on aihe mistä saa keskustella ja sinun ei tarvitse osallistua jos ei ole siihen mitään asiallista sanottavaa.
        Ovien kolhiminen on ongelma, ainakin täällä Suomessa, varmaan siellä missä olet asia on toisin.
        Esimerkiksi aikaisempaan autooni tuli toisen auton ovesta kolhu, maalipinta oli haljennut kohdasta. Vuosi sen jälkeen kohta oli ruosteessa ja ei yhtään kivan näköinen.
        Suomessa matalan tulotason ja korkean verotuksen vuoksi ihmisillä ei ole varaa ostaa uutta autoa samalla lailla kuin monessa muussa maassa. Älä siis vertaa siihen miten muualla on autojen kanssa, Suomessa kun ne autot nyt vain ovat kalliimpia.

        Ihan samalla lailla kun mulla ei ole oikeutta määrätä ihmisten keskusteluaiheista niin yhtä vähän sinulla on oikeutta määritellä ne keskustelunaiheet mihin saan ottaa osaa ja mihin en. Minä saan ottaa osaa tähän ovilla kolhimisaiheeseen täällä ja olla asiasta eri mieltä vaikka sinulla olisi kuinka tunne että minulla ei ole asiallista sanottavaa. Vai pitääkö Paavo mielestäsi kaikkien tähän ketjuun osallistuvien olla samaa mieltä tästä aiheesta? Tekeekö se että olen ulkomailla syntynyt mielipiteestäni arvottoman? Minua surettaa kovin, se että edellisen autosi ovi ei vuosi naarmun saamiseen jälkeen ollut yhtään kivan näköinen mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että aina roiskuu kun rapataan. Naarmuja tulee kun autoa käyttää.


      • Paavo
        dave kirjoitti:

        Ihan samalla lailla kun mulla ei ole oikeutta määrätä ihmisten keskusteluaiheista niin yhtä vähän sinulla on oikeutta määritellä ne keskustelunaiheet mihin saan ottaa osaa ja mihin en. Minä saan ottaa osaa tähän ovilla kolhimisaiheeseen täällä ja olla asiasta eri mieltä vaikka sinulla olisi kuinka tunne että minulla ei ole asiallista sanottavaa. Vai pitääkö Paavo mielestäsi kaikkien tähän ketjuun osallistuvien olla samaa mieltä tästä aiheesta? Tekeekö se että olen ulkomailla syntynyt mielipiteestäni arvottoman? Minua surettaa kovin, se että edellisen autosi ovi ei vuosi naarmun saamiseen jälkeen ollut yhtään kivan näköinen mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että aina roiskuu kun rapataan. Naarmuja tulee kun autoa käyttää.

        Kun et tajua edes koko asian pointtia.

        Kyse on nyt kaltaistesi daavidien välinpitämättömyydestä toisia ihmisiä ja heidän omaisuuttaan kohtaan. Ja siinä ei ole vähättelemistä. Ymmärrätkö?


      • dave
        Paavo kirjoitti:

        Kun et tajua edes koko asian pointtia.

        Kyse on nyt kaltaistesi daavidien välinpitämättömyydestä toisia ihmisiä ja heidän omaisuuttaan kohtaan. Ja siinä ei ole vähättelemistä. Ymmärrätkö?

        se, että jotkut valittavat siitä, että auton kyljet tulee lommoille parkkipaikoilla ja minä olin sitä mieltä, että on sitä tähdellisempääkin ongelmaa autoilussa. Mikä kohta tässä sinulle jäi epäselväksi?


    • keke

      Minä olen huomannut että, naisilla on tapana paukuttaa ovella naapuri auton kylkiä.Tässä jos missä olisi väitöskirjan paikka.
      pari vinkkiä: Auto kannattaa ajaa parkkipaikan päähän, näin ainakin toinen kylki säästyy.
      Jos kuitenkin joutuu ajamaan kahden auton väliin niin kannattaa ohimennen vilkaista, josko naapuri autossa olisi paljon leluja tai Tampax:i paketteja.Jos näin on auto on siirrettävä välittömästi.

      • Black

        Keke kirjoittaa asiaa!


      • ..se on..

        ..ihan yksilöstä kiinni, molemmista sukupuolista löytyy samanlaisia paukuttelijoita. Pitäisi vaan oppia tunnistamaan sellaiset yksilöt muista.


    • maxi

      hyvin huono idea kun joku kuitenkin kolhasee

      sensijaan kannattaa katsoa minne pysäköi?

      merkkiuskollisuus meinaan toimii yleensä autojenkin kesken - ei ainuttakaan kolhua ole tullut kun olen pysäköinyt samanmerkkisten autojen väliin & viereen & jne!

    • maxi

      hyvin huono idea kun joku kuitenkin kolhasee

      sensijaan kannattaa katsoa minne pysäköi?

      merkkiuskollisuus meinaan toimii yleensä autojenkin kesken - ei ainuttakaan kolhua ole tullut kun olen pysäköinyt samanmerkkisten autojen väliin & viereen & jne!

    • .

      .

    • Läpä läpä

      Että tämä aihe on ollut täällä jo muutamaan kertaan.
      Joten etsikää vanhempia viestiketjuja kyseisestä aiheesta ja nuriskaa siellä.

      Tai ostakaa halvempi auto.

    • Naksu-parkki

      Teille kaikille kuhmuisiin kylkiin kyllästyneille tiedoksi.

      Suomessa on hirveästi liikkeitä joita kutsutaan vara-osa liikkeiksi.

      Menkää sellaiseen ja kysykää tuotetta nimeltä KYLKILISTA ja ostakaa sitä.

      Menkää tämän jälkeen, jos epäilette omia taitojanne, merkkiliikkeeseen ja pyytäkää asentamaan kylkilista paikoilleen.

      Kylkilista on kehitetty suojaamaan auton kylkeä.

      • *-*

        Oletpas sinä kärkevä.
        Ensinnäkin, miksi minun pitäisi maksaa kylkilistoja ja asennuksia sen vuoksi että joku muu on tohelo?
        Toiseksi, jos hiukankin katselet autojen ovien reunoja, huomaat aika äkkiä että kaikki kolhut estääkseen pitäisi löytää noin 80cm leveä lista...


      • Naksu parkki
        *-* kirjoitti:

        Oletpas sinä kärkevä.
        Ensinnäkin, miksi minun pitäisi maksaa kylkilistoja ja asennuksia sen vuoksi että joku muu on tohelo?
        Toiseksi, jos hiukankin katselet autojen ovien reunoja, huomaat aika äkkiä että kaikki kolhut estääkseen pitäisi löytää noin 80cm leveä lista...

        Mietippä kuitenkin kumpi tulee halvemmaksi.

        Se että laitatat ne kylkilistat.

        Vai se että maksat paklauksen ja maalauksen, sillä et varmasti saa kuin erittäin suurella onnenkantamoisella sen kolhijan kiinni.

        Mutta katsoppas sinä tarkemmin sitä auton kyljen muotoa niin huomaat että listan ei tarvitse olla kuin viisi senttiä leveä ja noin sentin korkea.
        Mutta ennenkaikkea OIKEALLE KORKEUDELLE asennettuna.


      • jj
        Naksu parkki kirjoitti:

        Mietippä kuitenkin kumpi tulee halvemmaksi.

        Se että laitatat ne kylkilistat.

        Vai se että maksat paklauksen ja maalauksen, sillä et varmasti saa kuin erittäin suurella onnenkantamoisella sen kolhijan kiinni.

        Mutta katsoppas sinä tarkemmin sitä auton kyljen muotoa niin huomaat että listan ei tarvitse olla kuin viisi senttiä leveä ja noin sentin korkea.
        Mutta ennenkaikkea OIKEALLE KORKEUDELLE asennettuna.

        ja pellin väliin kertyy paskaa ja kuraa.se kun
        alkaa muhii ruostevaurio on valmis.


      • Taunus

        Kolhimisongelma ratkeaa ostamalla seiskytluvunlopun taunus. Ei parit kolhut haittaa mitään ja autossa on kunnon rautapuskurit jotka on tarkoitettu toisten autojen puskemiseen esim. ahtaasta kadunvarresta lähdettäessä.


      • sua

        kun oot niin vitun tyhmä...ei sellasia listoja
        ole olemassakaan jotka estäis näitä tahallaan
        paukuttelijoita. Olen pannu merkille, että sillon
        kun mulla on joku vanhempi ritsa,niin se saa olla
        suht`koht`rauhassa,mutta nyt esim. kun on pari
        vuotta vanha mersu,niin kyljet alkaa muistuttaa
        haitarin palkeita....mistä tämä johtuu ???
        Itse en ole kolauttanut siihen yhtään lommoa...


    • Hälytin

      Eräs pieni auttaja on hälytin, johon o liitetty iskutunnistin. Meinaa EI samainen henkilö enää saman auton nähdessään kolauta ainakaa toista kertaa ku sireeni alkaa korvanjuuressa huutaa.
      Tosin tää ei estä sen ensimmäisen kolhun tuloo.
      Itellä o ny talvelta 3 maalipisaraa tai kolhua molemmissa kyljissä. Pari tiiän niistä ja kavereille jäi lappu tuulilasiin, että josset ota ite yhteyttä ni mulla o sun auton REK.NRO ja lasku tulee perässä. Tässä o ihan aika käsillä että laskut lähtee !!!
      Ei meinaa vituta yhtää enempi kui tuollaset välinpitämättömät tyypit.
      Mulla o talon parkkis TODELLA ahdas .. mieluiten rivin viimeiseks tai tienvarteen parkkeeraan nykyään.
      Ku tääl ei ole noita uusiakaan autoja ni se o hyvä konsti että kahen uuden auton väliin. Sit o vähän parempi :)
      PS. Mun auto o näyttelyitä kiertävä, joten siks pitäs pitää vähän huoltaki siitä...

      • katsoa

        Eli minä katson joillain "lattaralla kaljaa" parkkipaikoilla mihin autoni laitan eli se ruutu on kaukana suosituimmista. Leveä kylkilista auttaa myös eikä se ruostuta jos vetää silikonia yläreunaan.


    • Hälytin

      Eräs pieni auttaja on hälytin, johon o liitetty iskutunnistin. Meinaa EI samainen henkilö enää saman auton nähdessään kolauta ainakaa toista kertaa ku sireeni alkaa korvanjuuressa huutaa.
      Tosin tää ei estä sen ensimmäisen kolhun tuloo.
      Itellä o ny talvelta 3 maalipisaraa tai kolhua molemmissa kyljissä. Pari tiiän niistä ja kavereille jäi lappu tuulilasiin, että josset ota ite yhteyttä ni mulla o sun auton REK.NRO ja lasku tulee perässä. Tässä o ihan aika käsillä että laskut lähtee !!!
      Ei meinaa vituta yhtää enempi kui tuollaset välinpitämättömät tyypit.
      Mulla o talon parkkis TODELLA ahdas .. mieluiten rivin viimeiseks tai tienvarteen parkkeeraan nykyään.
      Ku tääl ei ole noita uusiakaan autoja ni se o hyvä konsti että kahen uuden auton väliin. Sit o vähän parempi :)
      PS. Mun auto o näyttelyitä kiertävä, joten siks pitäs pitää vähän huoltaki siitä...

    • bellis

      Ja vanhempien on kanssa pidettävä huoli, etteivät lapset lätki ovia naapurin kylkiin. Sen verran pitää viitsiä jälkikasvua opettaa kunnioittamaan muiden omaisuutta ja näyttää itse hyvää esimerkkiä. Ärsyttää kun jopa omalla pihalla vieraan kakara tempasi autooni kolon, ei onneksi pahaa, mutta harmitti kuitenkin. Sitten ei kehtaisi mennä tutulle sanomaan, että kasvatas vähän tuota pentuasi. Lapsi oli 13 v. eli ei mikään pieni. Itelläni on monta lasta ja jokainen osaa katsoa autosta noustessaan tai oven avatessaan, ettei läimi naapurin oviin.

      Puhumattakaan aikuisten tavasta kohdella toisten omaisuutta!

    • Naapurisopu vai muheva riita.

      Kenen on korvattava kolhimiset taloyhtiön
      parkkipaikalla, jos on osoitettavissa kiistattomasti viereisen parkkiruudun haltijan
      tehneen painaumia autooni?
      Haluaisin mielelläni kuulla kokemuksianne tällaisesta tilanteesta!

    • Naapurisopu vai muheva riita.

      Kenen on korvattava kolhimiset taloyhtiön
      parkkipaikalla, jos on osoitettavissa kiistattomasti viereisen parkkiruudun haltijan
      tehneen painaumia autooni?
      Haluaisin mielelläni kuulla kokemuksianne tällaisesta tilanteesta!

    • joonas

      Kiinteistön parkkipaikalla naapuriruudun käyttäjä
      on vastuussa viereisen ajoneuvon kolhimisesta.
      Vastaava sattui uuteen autooni.Totesin mm. maalia tarttuneen naapurin auton takaovesta.Takaoven terävä kulma oli tehnyt pienen painuman autoni kylkeen.Takaovea käytti naapurinlapset.Soitettuani
      naapurille hän kiisti koko asian. Ilmoitin tekeväni asiasta ilmoituksen ja hakevani korvauksia, Nopeasti hän tuli paikalle jolloin asia todettiin.Pitkän prosessin jälkeen naapurin
      vakuutus yhtiö suoritti reilun rahallisen korvauksen.Koska auto oli uusi ja vaurio enempi
      kosmeettinen ei sitä kannattanut maalata.

    • helpointa

      itsellä suburban. ei ole jonopysäköinnissä enään kolhuja tullut autoon. paitsi sen pässin joka pysäiköi kiinni pusluriin. piti tuupata pos edestä

      ostoshelvettien p-paikoilla, ei oikein tunnu olevan tunkua viereisiin ruutuihin. viereisistä ruuduista kun lähtee osa chevyn alle =)

      • Lavamaasturi

        Mulla on itselläni Nissan Kingcab lavamaasturi, jossa on ruosteiset karjapuskurit ja astinlaudat. Eipä varmaan kukaan täysjärkinen kolhaise oveaan kylkeen. Autoon ei luultavasti tulisi juuri minkäänlaista jälkeä, vaikka naapuriruudun parkkeeraaja vähän raapisi autoansakkin siihen parkkeeratessa. :) Tervetuloa vain marketin parkkiin viereisiin ruutuihin räivimään ovia kylkiin. ;)


      • Lavamaasturi

        Mulla on itselläni Nissan Kingcab lavamaasturi, jossa on ruosteiset karjapuskurit ja astinlaudat. Eipä varmaan kukaan täysjärkinen kolhaise oveaan kylkeen. Autoon ei luultavasti tulisi juuri minkäänlaista jälkeä, vaikka naapuriruudun parkkeeraaja vähän raapisi autoansakkin siihen parkkeeratessa. :) Tervetuloa vain marketin parkkiin viereisiin ruutuihin räivimään ovia kylkiin. ;)


    • Hmmm

      Ja joku kerta apaut jäät lähtemättä siitä minnekään kun joku siihen sun idioottiparkkeerauksees suivaantunut lukitsee sut siihen.. sit apaut funteerailet siinä vaan!

    • Hmmm

      Ja joku kerta apaut jäät lähtemättä siitä minnekään kun joku siihen sun idioottiparkkeerauksees suivaantunut lukitsee sut siihen.. sit apaut funteerailet siinä vaan!

    • Hmmm

      Ja joku kerta apaut jäät lähtemättä siitä minnekään kun joku siihen sun idioottiparkkeerauksees suivaantunut lukitsee sut siihen.. sit apaut funteerailet siinä vaan!

    • Hmmm

      Ja joku kerta apaut jäät lähtemättä siitä minnekään kun joku siihen sun idioottiparkkeerauksees suivaantunut lukitsee sut siihen.. sit apaut funteerailet siinä vaan!

    • Anonyymi

      Kortti pois, jos ei osu edes parkkiruutuun.

    • Anonyymi

      Itse olen huomannut, että eri automerkeissä on ominaisuuksiltaan erilaiset pellit. Esimerkiksi Volvoihin kertyy noita parkkipaikkapainaumia, mutta esimerkiksi Fordiin ei. Vai johtuuko sitten Fordin paremmin sijoitetuista ovien listoista, mutta ero on ihan selvä Fordin hyväksi. Sehän on selvä, että eri teräslaaduilla on erilaiset ominaisuudet.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe