Kyynelkanavan tulehdus

no niin

Perjantaina alkoi "veden" valuminen silmästä. Apteekissa snottiin, että kuivuuttahan ne huutaa. Ostinpa kosteutustippoja.

Illalla iski tolkuton päänsärky ja silmään koski. Kiittuttelin se yön ja eilen kävin päivystyksessä. Kandihan siellä työskenteli. Ei osannut sanoa kuin ettei tämä kyllä silmätulehdukseen viittaa. Määräsi Oftan Clora-silmägeeliä.

Illalla alkoi sitten silmän alapuoli turpoomaan. Tutkailin nettiä ja teinpä itse diagnoosin mikä otsikossa on mainittu. Soitin päivystykseen. Sattui sama "lääkäri" olemaan paikalla; Sanoi, että kyllä tulehdukseen PITÄISI auttaa pelkkä antibioottigeeli. Pyysin kuitenkin antibioottikuurin ja sieltähän se puhelinreseptillä tuli. Eikun puolisokeena autolla hakemaan Kefexin 750mgx2/vrk.

Nyt vihdoin alustuksen jälkeen itse kysymykseen =) ; Alaluomi on niin turvoksissa, sekä yläluomen sisänurkka. Tunttuu kevyesti painellessa, että neste...tässä tapauksessa varmaankin kyynelneste on pakkautunut silmän alapuolelle.

Kenellä kokemusta. Meneekö ohi ajallaan vai tarviiko radikaalimpia toimenpiteitä? Päivystykseen en enää mene kyseleen kun ei siellä edes ns. lääkärikandi tiedä mistään mitään.

Kiitokset asiallisista vastauksista.

13

30193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suosittelen

      Itselläni on ollut kyyneltien tukkeuma, joka saattaa myös aiheuttaa tulehdusta...En osaa sen enempään sinua neuvoa kun että kannattaa syödä se antibiootti kuuri loppuun ja jos se ei auta niin varaa aika ihan silmälääkärille...sieltä itse apuni löysin...lääkäri teki minulle punkteerauksen eli kyyneltien huuhtelun, mutta monista muista syistä se ei minulle tehonnut mut ns.normaali tilanteissa se kyllä jo autaa...noh tsemppiä kuitenkin...

      • vastauksestasi

        Nyt on merkkejä turvotuksen laskemisesta, mutta alaluomi on vielä pikkasen turvoksissa ja todella punainen.

        Onhan se ilettävä ulos lähtee, vaikka ihmiset varmaankin tuttuun tyyliin luulevat minun saaneeni turpaan =))


      • silmäpaise
        vastauksestasi kirjoitti:

        Nyt on merkkejä turvotuksen laskemisesta, mutta alaluomi on vielä pikkasen turvoksissa ja todella punainen.

        Onhan se ilettävä ulos lähtee, vaikka ihmiset varmaankin tuttuun tyyliin luulevat minun saaneeni turpaan =))

        Itsellä myös turposi alaluomi pari kuukautta sitten ja sain päivystyksestä silmätippareseptin. Lääkäri vilkaisi silmää maksimissaan 2 sekuntia ja totesi että joku näppy siellä on. Tipoilla turvotus laski nopeasti, mutta alaluomen sisänurkkaan jäi pieni patti, joka on nyt taas alkanut kipuilla ja turvota varsinkin öisin. Eräs sairaanhoitaja katsoi pattia ja käski mennä päivystykseen uudelleen, jossa toinen sairaanhoitaja sanoi heti että kyseessä on kyynelkanavan tukos joka ei painamalla irronnut. Käski tarkkailla.

        Turvotuksen laskeminen ei siis merkinnyt vaivan paranemista ja nyt olenkin kauhulla lukenut erilaisista toimenpiteistä. Täytynee mennä itsekin silmälääkärille kun ei terveyskeskuksen päivystävät tiedä tai välitä tämmöisistä mitään.

        Kiinnostaisi tietää, miten ihmiset ovat toipuneet ja onko paraneminen ollut pysyvää ja mitä toimenpiteitä on tehty?


      • njdsjafjej
        silmäpaise kirjoitti:

        Itsellä myös turposi alaluomi pari kuukautta sitten ja sain päivystyksestä silmätippareseptin. Lääkäri vilkaisi silmää maksimissaan 2 sekuntia ja totesi että joku näppy siellä on. Tipoilla turvotus laski nopeasti, mutta alaluomen sisänurkkaan jäi pieni patti, joka on nyt taas alkanut kipuilla ja turvota varsinkin öisin. Eräs sairaanhoitaja katsoi pattia ja käski mennä päivystykseen uudelleen, jossa toinen sairaanhoitaja sanoi heti että kyseessä on kyynelkanavan tukos joka ei painamalla irronnut. Käski tarkkailla.

        Turvotuksen laskeminen ei siis merkinnyt vaivan paranemista ja nyt olenkin kauhulla lukenut erilaisista toimenpiteistä. Täytynee mennä itsekin silmälääkärille kun ei terveyskeskuksen päivystävät tiedä tai välitä tämmöisistä mitään.

        Kiinnostaisi tietää, miten ihmiset ovat toipuneet ja onko paraneminen ollut pysyvää ja mitä toimenpiteitä on tehty?

        itelläni siitä lähtien toinen silmä vuotanut kun 11 vuotta sitten katkes kyynelkanava ja putki silmässä


      • PH
        silmäpaise kirjoitti:

        Itsellä myös turposi alaluomi pari kuukautta sitten ja sain päivystyksestä silmätippareseptin. Lääkäri vilkaisi silmää maksimissaan 2 sekuntia ja totesi että joku näppy siellä on. Tipoilla turvotus laski nopeasti, mutta alaluomen sisänurkkaan jäi pieni patti, joka on nyt taas alkanut kipuilla ja turvota varsinkin öisin. Eräs sairaanhoitaja katsoi pattia ja käski mennä päivystykseen uudelleen, jossa toinen sairaanhoitaja sanoi heti että kyseessä on kyynelkanavan tukos joka ei painamalla irronnut. Käski tarkkailla.

        Turvotuksen laskeminen ei siis merkinnyt vaivan paranemista ja nyt olenkin kauhulla lukenut erilaisista toimenpiteistä. Täytynee mennä itsekin silmälääkärille kun ei terveyskeskuksen päivystävät tiedä tai välitä tämmöisistä mitään.

        Kiinnostaisi tietää, miten ihmiset ovat toipuneet ja onko paraneminen ollut pysyvää ja mitä toimenpiteitä on tehty?

        KESTÄÄ 2-3 PV JOKULUULEE ETTÄ ON SAANUT TURPIIN.


    • ph

      moi mulla samalainen tilanne, viimeyönä alkoi silmän sisäkulmasta ja sit turposi alaluomi ollut jo 5 kertaa eikä vieläkään tiedetä mistä johtuu. kefeksin kuurin määräsivät.

    • Basty

      Jos ja kun kyynel kanava tuntuu olevan tukkeessa niin ensihätään burana nassuun. Kun kipu alkaa lievittämään niin painat voimalla vaan reteesti turvonnutta kohtaa ja kun nenässä tuntuu että alkaa aivastuttamaan niin nenäliina vain esille.
      Sieltä tulee sitten ulos sellainen keltainen tai harmaa putkilo mikä on aika kiinteä.
      Varman päälle kannattaa viellä muutaman kerran painaa päälle, että kaikki tukos smägmä lähtee ulos. Kipu lievittää sitten mukavasti ihan minuuteissa.

      Itselle käyny moisesti muutamaan otteeseen. Vain yhdellä kertaa on ollut niin tukkeessa ettei ole onnistunut mutta parin päivän sisällä senkin sai sitten helpottumaan. Etteikö olisi peräti itsestään lähtenyt liikkeelle voimakkaan aivastuksen mukana.

    • että näin

      Minulla on ollut aiheesta hieman lievempi versio muutaman kerran. Eli toinen silmä on alkanut vetistää reilusti, mutta silmä ei ole ollut tulehtunut, myöskään luomi ei ole turvonnut. Lääkärit määräävät siten vain kosteuttavia silmätippoja. Vetistys on kestänyt yleensä 2-18kk. Minulla vaivaan on auttanut Oftan Akvakol, jos vain olen saanut lääkärin sitä määräämään noiden kosteuttavien sijaan. Ilman lääkitystä silmän vetistys ei ole loppunut. Ja todellakin, kun antibioottitippa on vaikuttanut 5-7 päivää niin nenästä on niistämisen yhteydessä tullut harmaa noin pari senttinen 'putkilo', ilmeisesti tulehduspesäke vai mikälie. Tämän jälkeen silmän vetistäminen loppuu heti.

    • Osastolla

      Vaikka on vanha ketju, mutta ÄLKÄÄ MISSÄÄN NIMESSÄ epäröikö kääntyä kurkku,nenä ja korva puolen palveluihin.. Itsellä kostautui kun kaikkia "netin" vinkkejä lueskelin.. Lopputulos: akuutti kyynelpussin tulehdus ja kirurginen operaatio ulkopuolelta auki, mädän poisto kerran päivässä imua vetyperoksidia.. Ainakin 5 vrk osastolla tupla antibiootti cocktailia suoraan suoneen 100ml 4 kertaa vrk:ssa = En suosittele..

      ELI JOS EPÄILET TUKOSTA,NIIN LÄÄKÄRIIN HETI EIKÄ HUOMENNA..

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta lisätäänpä yksi todistus: vasen silmä alkoi täysin yllättäen kyynelehtiä ja neste pakkautua silmäpussiin ja luomeen, kipu oli kohtuullisen kova. Ensiapuun antibioottisilmätippoja, jolla tulehdusta ainakin ehkäisi, mutta itselläni se ei poistanut tukosta. Sitten kun lääkäri tunki kanyylilla vettä kolmannen kerran silmänurkasta sisään, tuntui kuin jokin olisi aivoissa/nenän seutuvillä lähtenyt liikkeelle. Tuntia myöhemmin niistin ja ulos tuli n. 1 cm pituinen ja puoli senttiä ohut talipallon näköinen tuotos. Paine silmästä poistui heti ja kyynelehtiminen myös.

      Mutta minulla tosiaan se vaati huuhtelun, ei lähtenyt lääkkeillä tai painelulla.

    • Anonyymi

      Itsellä alkoi vasemmasta silmästä valua vettä, myös silmän sisäreunassa tuntui kovettuma ja pientä painetta/särkyä.
      Itsellä ongelma poistui kun painoin kovaa kovettuman kohdasta, niin melkein samantien niiistin todella ison kellertävän ja kovan melkein vahamaisen massan nenästä pois. Oireet poistuivat välittömästi kun sain tukos poistui.

      Noin 3-4 vuotta sitten ollut vastaava tilanne molemmissa silmissä ja tuolloinkin asia ratkennut samalla tavalla.

    • Anonyymi

      Itsellä vasemmassa silmässä yläluomen sisänurkassa kyynelkanavan vieressä patti. Luulen että kyynelkanavan tukos on kasvanut niin idoksi että muodosti patin, joka nyt vuotaa hitaasti mätää. Silmäluomi turvonnut ja melkein kiinni, mutta olen puristellut kyynelkanavan vierestä mätää ulos. Kummallista, kun mätä tulee ripsien ja silmämunan välistä eikä esim kyynelkanavan kautta.
      Tämä ei ole ensimmäinen kerta, koska noin pari kk sitten sama juttu oikeassa silmässä. Mätää tulee hitaasti ulos ja puristellessa vielä enemmän. Onneksi silmä ei ole kipeä ja luomi vain jomottaa.
      Olen vielä nuori 16v tyttö ja en oikein tiedä mitä tehdä, joten olen valinnut hoitaa itse asiaa neuloin. Onko jollain ollut samanlaista mädän vuotoa?

      • Anonyymi

        Joo tulee bakteereista vedessä tai likaisesta suihku vedestä. Kannattaa katsoa missä käy suihkussa...


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe