Mauri Viksten

BlueBoy

Millainen mies oli Mauri Viksten ?

Tiedän että hän oli lähetystyöntekijä ja kiertävä matkapuhuja, mutta en ole koskaan nähnyt häntä.

Olen kuullut että hän oli suosittu puhuja, opetti usein armosta ja johdatuksesta. Oli Lahden helluntaiherätyksen saarnaajana ennen lähetystyöhön lähtemistään.

Ehkä täällä on vanhempia uskovia, jotka ovat itse hänet nähneet ja tunteneet, ehkä jotakin voitte kertoa hänestä.

33

5470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amos7

Mauri oli herätyksen ehkäpä paras armonjulistaja. Teki päivätyönsä saarnaajana Lahdessa, sekä Keniassa.

Mauri Viksten oli entinen tulipalo kommunisti, joka oli aktiivipoliitikko ennen uskoontuloaan. Ei tuolloin ollut elämäänsä tyytyväinen, koska Walther oli pöytälaatikossa, ja mieli musta. Tuossa kohdassa Mauri murtui. Hän tuli uskoon ja antoi elämänsä Jeesukselle.

Tutustuin Mauriin ja Lahdessa hän esitteli minut ystävänään ihmisille.

Maurin puhekasetit ovat tänään arvotavaraa. Onneksi omistan muutamia helmiä, sekä myös Eino Mannisen puhumia.

Kaikenkaikkiaan; hyvä mies ja rauha hänen muistolleen!

• frihet

Mielestäni yksi parhaita sielun hoitaja opettajia.

Olen vain netin kautta kuunnellut hänen opetukseaan

• Lukijainen

Mauri Vikstén oli armon julistaja, mutta puhui synnitkin synniksi! Myöskin mielenalueen ja kielen synnit (kaksimielisyys, parjaus, juoruaminen, panettelu, valehteleminen, jne...), joista nykyaikana vaietaan tyystin ja niitä suositaan! Ne olivat antavia puheita. Iloiten yhdyin hänen julistamaansa terveeseen sanomaan!

• Lukijainen

unohdin mainita, että sain Viksteniltä profetian sanoman kerran reilut kaksikymmentä vuotta sotten, jossa hän sanoi mm. etten tulisi olemaan enää kauaa helluntaiherätyksen piirissä. Jumalalla on minulle vapaa kenttä varattuna! Ja niihän on käynyt! Olen vapaalla kentällä ja minulla on Herralta sannettu tehtävä siellä!

• juhonpoika

Mies, jonka Jumala hyväksyy

Maurilla oli erittäin positiivinen näkemys uskonelämästä ja Jumalan palvelemisesta. Hänelle hengellinen elämä ei ollut suorituspaineita täynnä olevaa kivireen vetämistä vaan suuri ilo ja etuoikeus; omien sanojensa mukaan hän oli jatkuvasti "saamapuolella", sillä hänen Jumalansa oli "rikas antaja", kuten Raamatussa sanotaan. Armoa ja Jumalan ehdotonta hyväksyntää Kristuksessa hän myös julisti ja painotti jokaisessa puheessaan, opetuksensa perusteella hänet tunnettiinkin "miehenä, jonka Jumala hyväksyy". Evankeliumiahan ei ole ilman armoa; syyllistävät ja lakihenkiset ihmiset ovatkin nykyajan fariseuksia, jotka tahtovat "olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät". (1.Tim1:7) Sellaisia ihmisiä, Jumalan armon rajoittajia, on tänäkin päivänä aivan liian paljon. Mauri tähdensi opillisen selkeyden merkitystä, sillä se on tepsivä lääke useimpiin hengellisen elämän ongelmiin. Ominaista helluntailiikkeelle on välitöntä jumalayhteyttä korostava kokemuksellisuus, ja kunnollisen, yhtenäisen teologian puute vie harmillisesti pohjaa liikkeen opilliselta uskottavuudelta. Armon apostoli Mauri pyrki omalta osaltaan korjaamaan tätä vakavaa puutetta.

Mauri Vikstén tunnettiin kuitenkin helluntailiikkeessä lähinnä sielunhoitajana ja sielunhoitoseminaarien pitäjänä. Tokihan lain näivettämät suomalaiset helluntailaiset armon sanomaa tarvitsivatkin, mutta herätyksen opillisen profiilin luontiin hänen yksinäisen elämäntyönsä resurssit eivät toiselta mantereelta valitettavasti täysin riittäneet. Kateellisten mielestä hänen opetuksensa olikin "vain sielunhoitoa". Siitä huolimatta tämä Hengen ja älyn jättiläinen oli ennen kaikkea Jumalan asialla oleva uskonpuhdistaja. Maurin työn hedelmät tulevat varmaankin yhä enenevässä määrin näkyviin, sillä monet saarnaajat ovat saaneet terveitä vaikutteita hänen opetuksestaan. Mauri ei ollut missään määrin myöskään lahkohenkinen eikä kuppikuntainen, vaan hän ymmärsi kirkkaasti evankeliumin olevan koko kristikunnan omaisuutta.

Hänen puheensa ravitsivat ja antoivat voimaa kulkea eteenpäin elämän tiellä. Hän oli ymmärtänyt, että laki ei anna voimaa Jumalan tahdon toteuttamiseen, se ainoastaan vaatii kuuliaisuutta. Armo sen sijaan saa ihmisessä aikaan hyvää hedelmää, koska se muuttaa ihmisen ajattelua ja saa sitä kautta aikaan aitoa hengellistä kasvua. Kun häneltä kysyttiin, mikä on hänen jatkuvan voitelunsa salaisuus, hän vastasi, että aivan ensimmäiseksi on tärkeää ymmärtää, että "Pyhä Henki ei ole tunne vaan Henki". Voidaan sanoa, että hänen hengellisen voimansa salaisuutena oli yksinkertaisesti väärentämätön, aito armon evankeliumi. Hän eli omasta sanomastaan. Hänen "omaa alaansa" oli myös eskatologia ja Ilmestyskirjan selitys sekä Pyhällä Hengellä täyttyminen, jonka hän ymmärsi erittäin tasapainoisella tavalla.

Saarnatoimensa ohella Mauri Vikstén kirjoitti myös opetuskirjoja, jotka sisältävät ehtaa evankeliumia. Hän oli tosin paljon etevämpi puhujana kuin kirjoittajana. Varsin suositeltavia ovat silti seuraavat teokset:

50.000 kilometriä päiväntasaajalla - RV 1957 (lähetyskirja, vain Vikstén-friikeille)
        Terveen opin pääpiirteitä - RV 1980 (tuhti paketti perusasioista)
        Tulevaisuuden suuntaviivoja - RV 1981 (Ilmestyskirjan selitystä)
        Ahdistuksesta avaralle - RV 1984 (ehtaa evankeliumia)

Postuumisti (Maurin kuoleman jälkeen) hänen puheidensa pohjalta on julkaistu seuraavat kirjat, jotka tosin eivät tavoita Mauri Viksténin julistuksen ydintä vaan hiuksenhienosti sen sivuuttavat. Kirjoista kuvastuu liiaksi toimittajan ahtaat näkemykset, eikä Maurin sanoma välity autenttisena. Sen tähden kehotan jokaista mieluummin kuuntelemaan Maurin alkuperäisiä saarnoja.

• juhonpoika

Kuten alkukristillienä aikana oli erillaisia julistajia.Sanoohan Pietari Paavalin
        opetuksesta : pakkapaikoin vaikeasti ymmärrettävää !!!! Lähtökohta oli Paavalilla ;ennen kääntymistään oli Gamalielin ( fariseus ja Sanhedrinin jäsen) oppilas.Sitte kääntymyksen yhteydessä opitut asiat kirkastuivat hänelle.Se mikä oli kätkettynä valkenivat , kätkössä ollut sai astua kirkkaaseen valoon.
        Kun taas Timoteus oli oppinut jo lapsuudesta saakka,äidiltään ja isoäidiltään
        pyhät kirjoitukset.Ja niinpä Paavali kehoittaa Timoteusta:"kumoa terveellä opilla
        kaikki vastaan sanojien väitteet ".Mauri Viksten oli terveen opin julistaja ja puhetaito oli työkalu taitavissa käsissä.Mauri ei pyrkinyt hengelliseen viihteeseen vaan totuuden ja toimen julistamiseen.Hän tarjoili maitoruokaa lapsille ja vahvaaruokaa aikuisille kristityille.Hän ei julistanut sanaa korvasyyhyyn.
        Mauri oli ilmiö julistajien kirjavassa joukossa.

• Anonyymi
        juhonpoika kirjoitti:

Mies, jonka Jumala hyväksyy

Maurilla oli erittäin positiivinen näkemys uskonelämästä ja Jumalan palvelemisesta. Hänelle hengellinen elämä ei ollut suorituspaineita täynnä olevaa kivireen vetämistä vaan suuri ilo ja etuoikeus; omien sanojensa mukaan hän oli jatkuvasti "saamapuolella", sillä hänen Jumalansa oli "rikas antaja", kuten Raamatussa sanotaan. Armoa ja Jumalan ehdotonta hyväksyntää Kristuksessa hän myös julisti ja painotti jokaisessa puheessaan, opetuksensa perusteella hänet tunnettiinkin "miehenä, jonka Jumala hyväksyy". Evankeliumiahan ei ole ilman armoa; syyllistävät ja lakihenkiset ihmiset ovatkin nykyajan fariseuksia, jotka tahtovat "olla lainopettajia, vaikka eivät ymmärrä, mitä puhuvat ja minkä varmaksi väittävät". (1.Tim1:7) Sellaisia ihmisiä, Jumalan armon rajoittajia, on tänäkin päivänä aivan liian paljon. Mauri tähdensi opillisen selkeyden merkitystä, sillä se on tepsivä lääke useimpiin hengellisen elämän ongelmiin. Ominaista helluntailiikkeelle on välitöntä jumalayhteyttä korostava kokemuksellisuus, ja kunnollisen, yhtenäisen teologian puute vie harmillisesti pohjaa liikkeen opilliselta uskottavuudelta. Armon apostoli Mauri pyrki omalta osaltaan korjaamaan tätä vakavaa puutetta.

Mauri Vikstén tunnettiin kuitenkin helluntailiikkeessä lähinnä sielunhoitajana ja sielunhoitoseminaarien pitäjänä. Tokihan lain näivettämät suomalaiset helluntailaiset armon sanomaa tarvitsivatkin, mutta herätyksen opillisen profiilin luontiin hänen yksinäisen elämäntyönsä resurssit eivät toiselta mantereelta valitettavasti täysin riittäneet. Kateellisten mielestä hänen opetuksensa olikin "vain sielunhoitoa". Siitä huolimatta tämä Hengen ja älyn jättiläinen oli ennen kaikkea Jumalan asialla oleva uskonpuhdistaja. Maurin työn hedelmät tulevat varmaankin yhä enenevässä määrin näkyviin, sillä monet saarnaajat ovat saaneet terveitä vaikutteita hänen opetuksestaan. Mauri ei ollut missään määrin myöskään lahkohenkinen eikä kuppikuntainen, vaan hän ymmärsi kirkkaasti evankeliumin olevan koko kristikunnan omaisuutta.

Hänen puheensa ravitsivat ja antoivat voimaa kulkea eteenpäin elämän tiellä. Hän oli ymmärtänyt, että laki ei anna voimaa Jumalan tahdon toteuttamiseen, se ainoastaan vaatii kuuliaisuutta. Armo sen sijaan saa ihmisessä aikaan hyvää hedelmää, koska se muuttaa ihmisen ajattelua ja saa sitä kautta aikaan aitoa hengellistä kasvua. Kun häneltä kysyttiin, mikä on hänen jatkuvan voitelunsa salaisuus, hän vastasi, että aivan ensimmäiseksi on tärkeää ymmärtää, että "Pyhä Henki ei ole tunne vaan Henki". Voidaan sanoa, että hänen hengellisen voimansa salaisuutena oli yksinkertaisesti väärentämätön, aito armon evankeliumi. Hän eli omasta sanomastaan. Hänen "omaa alaansa" oli myös eskatologia ja Ilmestyskirjan selitys sekä Pyhällä Hengellä täyttyminen, jonka hän ymmärsi erittäin tasapainoisella tavalla.

Saarnatoimensa ohella Mauri Vikstén kirjoitti myös opetuskirjoja, jotka sisältävät ehtaa evankeliumia. Hän oli tosin paljon etevämpi puhujana kuin kirjoittajana. Varsin suositeltavia ovat silti seuraavat teokset:

50.000 kilometriä päiväntasaajalla - RV 1957 (lähetyskirja, vain Vikstén-friikeille)
        Terveen opin pääpiirteitä - RV 1980 (tuhti paketti perusasioista)
        Tulevaisuuden suuntaviivoja - RV 1981 (Ilmestyskirjan selitystä)
        Ahdistuksesta avaralle - RV 1984 (ehtaa evankeliumia)

Postuumisti (Maurin kuoleman jälkeen) hänen puheidensa pohjalta on julkaistu seuraavat kirjat, jotka tosin eivät tavoita Mauri Viksténin julistuksen ydintä vaan hiuksenhienosti sen sivuuttavat. Kirjoista kuvastuu liiaksi toimittajan ahtaat näkemykset, eikä Maurin sanoma välity autenttisena. Sen tähden kehotan jokaista mieluummin kuuntelemaan Maurin alkuperäisiä saarnoja.

Hei, kai saa huomauttaa että Mauri Vikström ei kehottanut kouluttamaan sielunhoitajaksi vaan Raamatun tuntemisen kautta ja Pyhän Hengen kautta sielunhoito toimi, jota hän tarkoitti. :)

Jumalan armossa kasvu rakkaudesta totuuteen

• juhonpoika

Evankeliumin saarnaaja ja raamatunopettaja Mauri Vikstén oli helluntaiherätyksen pidetyimpiä puhujia. Kuitenkin hän oli harvinainen helluntailainen siinä mielessä, että hän julisti tinkimätöntä armon evankeliumia ja säilytti siitä huolimatta arvostetun aseman herätysliikkeen toisinaan melko lakihenkisessä ilmapiirissä.
      Hän tuli uskoon Raamatun äärellä kotonaan Orimattilan Heinämaalla vuonna 1948, "vuoden ensimmäisellä viikolla", kuten hän itse usein puheissaan muisti mainita. Samana vuonna hän kävi kolmen viikon raamattukoulun Kuopiossa. Kotipitäjässään hän oli ollut poliitikko ja kunnanvaltuutettu, siis ammattipuhuja, mutta uskoontulo muutti hänen tekstinsä sisällön. Samalla hänelle tuli selväksi, että hänen on lähdettävä lähetystyöhön, ja suuntakin oli selvä: Afrikkaan on mentävä. Sinne hän lähtikin jo vuonna 1953; täytyttyään Pyhällä Hengellä (20.3.1949) seppä Laaksosen mökissä Jaalan pitäjän Kimolan kylässä hän sai sinetöinnin Jumalalta kutsumukselleen. Lahden helluntaiseurakunnan lähetystyöntekijänä hän palveli Jumalaa Afrikassa yli 30 vuotta. Loppuelämänsä hän vietti Keniassa Korun raamattukoulun johtajana. Vieraillessaan kotimaassaan hän virkisti Jumalan kansaa voidellulla opetuksellaan, jossa oli vastaansanomaton Jumalan Pyhän Hengen auktoriteetti. Mauri Viksténin puhuessa salit olivat täpötäysiä, ja saarnaajien keskuudessa häntä arvostettiin erittäin paljon, vaikka joillakin oli vaikeuksia sulattaa hänen Kristus-keskeistä opetustaan. Hän uskalsi myös puuttua moniin epäkohtiin, mikä ei tietenkään ollut ainakaan asianomaisille tahoille mieluista.
      Vuoden ensimmäisellä viikolla hän myös sai ylennyksen, kun hänet otettiin kirkkauteen 04.01.1995. Hän oli syntynyt 19.04.1920, joten hän eli 74-vuotiaaksi. Maurin voideltu elämä ei mennyt hukkaan. Saamme kiittää Jumalaa, että hän vastasi myönteisesti evankeliumin pelastuskutsuun ja lähti myös palvelutyöhön, jakamaan muillekin löytämäänsä aarretta, ikuisen elämän osallisuutta ja Jumalan tuntemista.

• Anonyymi

nostetaan

• Anonyymi

tällaisia terve-henkisiä puhujia saisi olla helluntailaisuudessa nykyäänkin, pelkkä lakihenkisyys, ei auta ketään.
        vaan hellarit AINA olleet erittäin lakihenkisiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tällaisia terve-henkisiä puhujia saisi olla helluntailaisuudessa nykyäänkin, pelkkä lakihenkisyys, ei auta ketään.

Aivan lain kautta tulee synnintunto- ja laki ei pelasta. Se vain on Jumalantyökalu.
        Siksi ehdottomasti laki pitäää unohtaa, ettei synnistä puhuta mitään.
        Uskovaisuus on siten armonkautta heleppua, kun voi säheltää, miten se oma minä pönkkää menemään. Eli kullakin on oma jumalansa- ja kumartelee minäänsä.

Siksi laki on kumottu. Siksi Siion on armonsiivillä, mitä on.
        Olemme roomalaisia- olemme vallanneet omat tontit, eikä Jumalalla ole tänne asiaa, Jumalan lain - eli vallan olemme kumonnee. Halleluja!
        Helluntalaisuudessa meillä on kirjoittamattomat säännöt. Raamatustakin Uudesta testamentista joku saarnamies on löytänyt 1033- käskyä ja kehotusta.
        RistinVoittolehden mukaan. Mutta Siinainlaki on kumottu.
        Kultaisen vasikan laki on IN.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väärin sanoa että Aina Olleet ei saa yleistää!!

• Anonyymi

Ehdottomasti yksi parhaimpia ja selkeäsanaisimpia Raamatun opettajia Suomen Siionissa!

• Anonyymi

Todella hyvä raamatunopettja.

• Anonyymi

Ennen uskoontuloaan piti poliittisia palopuheita työvaentaloilla. Siksi entistäkin mukavampi kuunnella hänen puheitaan, kun tietää miten Jeesus muutti hänet.

• Anonyymi

Tunsin hänet henkilökohtaisesti.
      Mies jota todella arvostan.
      Jisreel.

• Anonyymi

Olen tarkka ja kriittinen. Mauri Vikstenin saarnoja kuuntelen mielelläni. Jumalalta tullutta viisautta, jota hän jakoi. Kiitos Herralle!

Hebr. 11:4
        "Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu".

• Anonyymi

>>Millainen mies oli Mauri Viksten ?<<

Joskus kymmeniä vuosia sitten kuuntelin erään C-kasetti sarjan Maurin opetuksia. Todella viisaudella täytetty ihminen ajatellen ihmistuntemusta ja mielen ongelmoitumisen saloja.

m.l

• Anonyymi

Ah- meidän välimies on Wiksten, tuo Mauri. Hän on antanut uuden armonlain.
      Kumartakaamme ihmistä. Kyllä Jumala varmaan hyväksyy sovittajaksemme Maurin, onhan hän lähteysmiehiä, tärkeä sanaseppä.
      Kyllä sielu kuuntelee mielellään heleppua sanaa. Köllöttelee vaan ja kuuntelee Mauria.
      Lampujalka pysyy pystyssä, ja valaisee helluntalaisuutta. Lutteri valaisee luterilaisuutta jne. Perinneopit on IN.

• Anonyymi

Tuossa kuuntelin antaumuksella TV7. erään ulkolaisen opetusta.
      Paaaaaaljon oli salissa kuulijoita, tuhatpäisin.
      Kiinnitin siihen "armon" tulen oppiin sen, että paljasti tietonsa lähteen.
      Oli kuulema lukenut aiheesta kasapäin katolisen kirkon kirjoittajien kirjoja.
      H....mmmmm.... olisikohan hapattunut... oli kuulema hyvää oppia.
      H...mmmmm hapattukohan samaan kuulijat?

Yhtyköhän kirjoituset siihen ...... oppiiin..... jotain oli vierasta.

Mutta, kovasti puhuttiin... kovasti. .... kovasti.... ja kuulijat olivat mielenkiinnolla mukana.... mietin--- olisiko korvaa syyhynnyt---
      tuo sopii- opitaan siitä..

Missähän se kirjoitusten lukeminen on kirkoissa?
      Kiinnostaisikohan se--- luettu sana.

Sanoihan Wikstenin jälkeinen arvostettu saarnamies, kun puoliskoni luki kirjoitusta saarnapöntöstä ---riittävästi--- ja ei muuta mielipiteitä nakellut .... Vain se sana.

No, saarnamies sanoi. Oli mielenkiintoista kuunnella raamatusta- kuultua se avautui aivan uudella tavalla. Siis kirjoitukset. Raamattu.

Pitäisikö sitä alkaa kirkoissa lukemaan, että kansa kuulisi Jumalan sanaa, eikä tarinoita... minä sitä, ja minä tätä, olin siellä, ja tuolloin tuolla.
      Joku huvittava juttu väliin ja loppuun amen, olisiko joku halunnut tulla esiin.
      jne. korville mukavaa jutustelua.

• Anonyymi

Sinusta tulisi hyvä minämnäminäpuhuja tuon edellisen perusteella, sanakin unhtui kokonaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinusta tulisi hyvä minämnäminäpuhuja tuon edellisen perusteella, sanakin unhtui kokonaan.

helluntailaisuus on enempi sitä: "minä, minä minä uskoo. . .

ei kai niitä sitten kukaan aiemmin elämässä huomioinut, kun tulee niin tärkeäksi, "kun minä !"

minä, minä, minä j ne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

helluntailaisuus on enempi sitä: "minä, minä minä uskoo. . .

ei kai niitä sitten kukaan aiemmin elämässä huomioinut, kun tulee niin tärkeäksi, "kun minä !"

minä, minä, minä j ne.

Sellaista se on lutterin joukoissa, sieltähän ne helluntait on liki kaikki kotoisin.

mutta kuka se sinun puolestasi mahtaa uskoa, ketä sinä sanot vastaaviin minä kohtiin?

äläkä satuile mitään Jeesuksen uskomisista sitten kun vastaat, Hän ei usko kenenkään puolesta ja Jumala vielä vähemmän, siis kuka?

• Anonyymi

Hellareilla on ollut Suomen parhaat opettajat, Viksten on yksi niistä, jotka ovat parhaita.

• Anonyymi

Jostain syystä Jumala on avannut sanaansa helluntailaisille enemmän kuin monille muille. Ilmeisesti siellä ei ole vaiennettu Pyhän Hengen ääntä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jostain syystä Jumala on avannut sanaansa helluntailaisille enemmän kuin monille muille. Ilmeisesti siellä ei ole vaiennettu Pyhän Hengen ääntä.

Olethan helluntaipuolueeseen kuuluva? Juuri samasta aiheesta oli kyse Jehovantodistajien kanssa ja he näkivät luonnollisesti omavan tarkemman ja laajemman opetuksen alueesta.

No,jos kysäisen luterilaisilta tai advetisteilta jne... niin heillä jokaisella on paras opetus.

Niin, tätä se puolueellinen näkökyky teettää. Mitä itse näen, niin joka ainoalla uskonnollisella puolueella on aivan oma painotus raamatun alueista ja juuri helluntaipuolueessa on painotus vain Hengen kasteeseen liittyen ja sekin väärin ajatellen Raamatun kokonaisuutta. Siis hellutalaisuus ilmentää ihisessä tunteikuutta ja kielilläpuhumista.
        Mutta erittäin surullinen tilanne on koko puolueiden kirjossa, miten kaikki uskonnolliset puolueet on etääntyneet ihmisen mielen hoitamisessa - Raamatun opetuksen ohjaamalla ymmärryksellä. Siis ollaan voimattomia / taidottomia ihmisen ahdistuneisuuden hoitamisessa.

m.l

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olethan helluntaipuolueeseen kuuluva? Juuri samasta aiheesta oli kyse Jehovantodistajien kanssa ja he näkivät luonnollisesti omavan tarkemman ja laajemman opetuksen alueesta.

No,jos kysäisen luterilaisilta tai advetisteilta jne... niin heillä jokaisella on paras opetus.

Niin, tätä se puolueellinen näkökyky teettää. Mitä itse näen, niin joka ainoalla uskonnollisella puolueella on aivan oma painotus raamatun alueista ja juuri helluntaipuolueessa on painotus vain Hengen kasteeseen liittyen ja sekin väärin ajatellen Raamatun kokonaisuutta. Siis hellutalaisuus ilmentää ihisessä tunteikuutta ja kielilläpuhumista.
        Mutta erittäin surullinen tilanne on koko puolueiden kirjossa, miten kaikki uskonnolliset puolueet on etääntyneet ihmisen mielen hoitamisessa - Raamatun opetuksen ohjaamalla ymmärryksellä. Siis ollaan voimattomia / taidottomia ihmisen ahdistuneisuuden hoitamisessa.

m.l

Netistä löytyy raamattu 365 Mauri vikstenin opetuksia tosi paljon ja kaikki huippuhyviä. On kyllä hoitavaa opetusta. Soisin kaikkien uskovien kuuntelevan niitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen eri mieltä noista parhaista opettajista. Eihän helluntaissa ollut edes systemaattista raamatunopetusta. Sen puutteen vuoksi helluntailaisuus jäi fiilistelyuskonnoksi, jossa on kaikenlaista hapatusta. Yksittäisiä hyviä opettajia toki oli, mutta he kävivät vain kylässä.

Mauria kuuntelin nuorena mieluusti. Mutta kunnon raamatunopetusta piti sittemmin hakea muualta. Maailmassa on seurakuntia, joissa on viisikin rinnakkaista raamatun opiskeluryhmää, joissa käydään läpi raamatun eri kirjoja jae jakeelta. Hellareissa vedettiin hatusta mannalappuja ja sen huomasi.

Raamattua ei noihin aikoihin edes yritetty opettaa seurakunnassa kannesta kanteen. Vähän paheksuttiinkin, jos joku pyrki opiskelemaan raamattua oikein kommentaarien kanssa. Niissä oli kuulemma ihmisviisautta. Koska PH ja kaikki viisaus olivat tietenkin yksinomaan hellareilla.:) Uskon perusasiat jäivät monille aika hämäriksi, minkä olen tajunnut itsekin vasta myöhemmin.

• Anonyymi

Tunsin hänet henkilökohtaisesti. Hyvä raamatunopettaja ja miellyttävä ihmisen

• Anonyymi

James Hirvisaari on tehnyt gradun Mauri Vikstenin armon teologiasta ja opetuksista.

• Anonyymi

Minäkin pidin Mauri Vikstenin tyylistä vaikka olin nuori, kun häntä kuulin.Hän oli terävän ja älykkään oloinen mutta hän ei puhunut kärkevässti eikä viiltävästi vaan hyvin persoonallisesti kosiskelematta yleisöä ,, siis vain asiaa.
        Hänestä huokui varmuus ja auktoriteetti ilman että pyrki korostamaan itseään.

Varmaan puhetaito oli koulittu työväentaloillakin, sielläkin täytyi tietää mitä sanoo ja perustella se.

Olen saanut vain harvoja profeetallisia sanoja kohdalleni, mutta yhden niistä Viksteniltä hänen puheensa päätteeksi .

• Anonyymi

Suomen paras julistaja. Hänen opetuksissa ei jossiteltu se puhdasta kirkastettua Pyhän Jumalan sanan..

• Anonyymi

Ei. Kyllä Olavi Peltola on maailman paras.

Mauri Viksten ja Juhani Kuosmanen ovat ehkä parhaat suomalaiset helluntailaiset puhujat. Kuosmasta olen livenä kuullut ja väitän että on parempi kun Viksten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe