Itselläni on 7 metrinen daycruiseri.
Maasähköä ei ole, mutta tuollainen CTEK älylaturi on kytkettynä huviakun napoihin.
Akut ja laturi on veneen perässä ja ajan laituriin aina keula edellä.
Johdon olen vetänyt taakse aina veneen kylkeä pitkin ja siitä pressun alta. Hankalaa ja ikävän näköistä.
Nyt olisi ajatuksena tehdä keulassa olevaan köysiboksiin reikä josta veisin 10 m pitkän jatkojohdon veneen pilssin kautta taakse laturiin. Siten saisin laiturissa aina helposti piuhan kiinni vain tuonne köysiboksiin...
Onko tässä jotain "sähköturvallisuus" ongelmia?
Muita ajatuksia??
Kiitos
alkeellinen maasähkö
26
5806
Vastaukset
- turvallisesti
Turvallinen maasähkö on valtuutetun asentajan/liikkeen asentama. Se sisältää sähkökeskuksen tai -kotelon, jossa on sulake ja vikavirtasuoja, tavallisesti myös maadoitettu pistorasia tai pari. Maasähkölaturi kytketään suoraan keskukseen suojaputkessa olevalla 3-napaisella kaapelilla.
Keskukseen sähkö tulee veneen kuivia tiloja pitkin suojaputkeen asennetulla 3-napaisella kaapelilla tavallisesti veneen perään asennettavasta 16 A liittimestä.
Onko tuo köysiboksi kuiva vai voiko ilma siellä olla jatkuvasti hiukan kosteaa suolahöyryistä? Entä pilssi?
Jos päädyt jonkinlaisen jatkoroikan käyttöön, laita ainakin vikavirtasuoja mukaan.
Vastuukysymyksistä ei ehkä tule ongelmaa, jos mitään ei satu, mutta jos sattuu...- hyvä,,,
pujota kumikaapeli vielä kurttuputkeen.
- sampo76
Pistorasioita en tarvitse.
Kunhan vain virta riittää jääkaapille, valoihin ja lämppäriin (wallas 1800).
Köysiboksi josta tuon "jatkojohdon" toinen pää pilkistää on luukun alla oleva tila. Tietysti sateella tai keulan sukeltaessa sinne pääsee vettä. Vesi kyllä pääsee heti poistumaan sieltä. - turvallisesti
" Turvallinen maasähkö on valtuutetun asentajan/liikkeen asentama."
Voi olla turvallinen, vaikkei valtuuksia tekijällä olisikaan. Riittää kun on tieto ja taito. Jos tietoa ja taitoa ei ole, suosittelen käyttämään tuollaista valtuutettua asentajaa tai opiskelemaan asiaa.
Homma on simppeli, mutta tällaisessa amatöörien keskustelufoorumissa annettujen ohjeiden mukaan ei kannata ryhtyä tekemään, koska et mitenkään voi tietää ohjeiden oikeellisuutta ja riittävyyttä. - sähköä,,
turvallisesti kirjoitti:
" Turvallinen maasähkö on valtuutetun asentajan/liikkeen asentama."
Voi olla turvallinen, vaikkei valtuuksia tekijällä olisikaan. Riittää kun on tieto ja taito. Jos tietoa ja taitoa ei ole, suosittelen käyttämään tuollaista valtuutettua asentajaa tai opiskelemaan asiaa.
Homma on simppeli, mutta tällaisessa amatöörien keskustelufoorumissa annettujen ohjeiden mukaan ei kannata ryhtyä tekemään, koska et mitenkään voi tietää ohjeiden oikeellisuutta ja riittävyyttä.oletko varma että täällä kaikki amatöörejä,eri asia kehtaavatko alan miehet aina vastailla viimesen päälle.
- kaksi
ehkä myös akun synnyttämän kaasun määräää / akkutilan tuuletuksen voisi katsoa. pitemmän päälle näitä ei ole kiva hengitellä.
- ongelma.
Tuo Ctek-laturi on ylläpitolaturiksi tarjoitettu. Se ei akkuja keittele, joten kaasun määrä on hyvin vähäinen. Syntyvä kaasu on vetyä, joka on huomattavasti ilmaa keveämpää. Näin ollen se kyllä poistuu itsekseen, ellei akkutilaa vartavasten tiivistetä.
- kaasua ladatessa
ongelma. kirjoitti:
Tuo Ctek-laturi on ylläpitolaturiksi tarjoitettu. Se ei akkuja keittele, joten kaasun määrä on hyvin vähäinen. Syntyvä kaasu on vetyä, joka on huomattavasti ilmaa keveämpää. Näin ollen se kyllä poistuu itsekseen, ellei akkutilaa vartavasten tiivistetä.
Kyllä akkuboksin tuuletus kannattaa järjestää, jos sitä ei ennestään ole. Turvallisuustekijä. Toinen mahdollisuus on käyttää suljettuja hyytelöakkuja, joista ei purkaudu vetyä ladatessa.
Lukematta viestiäsi tarkemmin ajatuksesi kuulostaa HENGENVAARALLISELTA.
Tarkemmin kun viestiisi tutustuin, niin ideasi TODELLAKIN ON HENGENVAARALLINEN. Järki käteen hei. Pilssin kautta sähköjohtoja. Mitä sitten talvella kun pilssissä oleva vesi jäätyy? Usko tai älä, aina sinne sen verran jää.
Paras neuvo on että pidä nykyinen viritelmäsi ja aja jatkossa vene perä edellä laituriin.- siihen
riitä vikavirtasuoja suojaamaan HENGENVAARALTA? Haluatko vaan lisää töitä? Mainosta vielä firmaasi niin saavat paremmin sinuun yhteyttä!
- kommentista
siihen kirjoitti:
riitä vikavirtasuoja suojaamaan HENGENVAARALTA? Haluatko vaan lisää töitä? Mainosta vielä firmaasi niin saavat paremmin sinuun yhteyttä!
Emmehän edes tiedä, onko tämä sähkömies oikeasti sähkömies. Ja vaikka olisikin, niin sähkömiehethän ovat _yleensä_ niitä amispoikia, joilla ei aivot ole sen kummempiin hommiin riittäneet. Eivät siis välttämättä lainkaan _ymmärrä_ näitä sähköasioitakaan, tietävät vain mikä on käytäntö.
- "ammattilainen"
Tämä ns. sähkömies myös kirjoittelee hyvin "ammattimaisesti" ajokortin puolesta tuolla viereisellä palstalla.
- "ammattilainen"
"ammattilainen" kirjoitti:
Tämä ns. sähkömies myös kirjoittelee hyvin "ammattimaisesti" ajokortin puolesta tuolla viereisellä palstalla.
olevankin aivan tällä foorumilla
- ongelmia...
- muuta kun MAADOITETTUA liittymiä et tietenkään saa käyttää.
- pyri vetäämään kaikki asennukset mahdollisimman kuivissa paikoissa ja siten että ne eivät ole mekaniselle rasitukselle altiita.
- vaikka esim. vierasvenelaitureiden sähköpisteet ovat tavallisesti varustettu vikavirtasuojakitkimellä ("automaattisulake") on hyvä ajatus laittaa myös veneseen tällainen sekä sulake.
(Mikä on vikavirtasuojakytkin?
Normaalikäytössä vaihe- ja maadoitusjohdossa kulkee melko tarkasti sama virta. Jos jostain syystä virta pääsee karkaamaan todelliseen maahan (esim veteen), vikavirtasuojakytkin (joka seuraa tätä tilannetta) katkaisee virran kokonaan (mekaninen rele).
Vikavirtasuojakytkimiä on monenlaisia. Kun ostaat sellaisen, huomioi:
-käyttöjännite (220V)
-maksimikuorma (esim 10A)
-laukaisuvirta (= 30 mA! 500mA kytkimet suojaavat tulipaloilta mutta ei henkilövahingoilta)
Vikavirtasuojakytkin on mekaninen laite ja sen tulee testata kuukausittain (jännite kytkettynä, laitteessa on testipainike).
Tietysti voit antaa sähköliikkeen myyjän piirtää sinulle kytkentäkaaavion, mutta periaatteessa kytkentä on yksinkertaista, kolme johtoa sisään ja kolme ulos, maajohdot oikeisiin paikoihin muista ei ole niin väliä.). On jopa olemassa malleja joissa on valmiit pistokeliittymät.
-Suurin virhe mitä harrasteasentajat tekevät ovat että ne sekoittavat maajohdon ja vaihejohdot keskenään. Laite saattaa toimia mutta se on HENGENVAARALLINEN!
Vikavirtakytkimiä löydät esim. Biltemasta.- fendert
Jos roikka on mekaanisilta vammoilta varmasti
suojattu ja se kulkee laiturilta keulan kautta
vikavirtasuojan kautta laturille eli töpseliliitos
koko ajan niin eihän mikään asetus aseta esteitä - heh
fendert kirjoitti:
Jos roikka on mekaanisilta vammoilta varmasti
suojattu ja se kulkee laiturilta keulan kautta
vikavirtasuojan kautta laturille eli töpseliliitos
koko ajan niin eihän mikään asetus aseta esteitäRoikka oikein käytettynä on turvallinen ja Ctek on kaksoissuojattu laturi. Roikan johdon kiinnittämistä kiinteän asennuksen tapaan eivät määräykset salli, mutta voihan se olla jonkun koukun takana painovoiman pitämänä.
Ja tosiaan kumikaapeli on ongelmaton kunnes se mekaanisesti rikotaan. Sama kaikissa sähkölaitteissa.
Onhan kaikilla kylpyhuoneissa ja saunoissa sähköä eivätkä ne aiheuta vahinkoa sen enempää kuin muutkaan sähköasennukset. - sekoita
"- vaikka esim. vierasvenelaitureiden sähköpisteet ovat tavallisesti varustettu vikavirtasuojakitkimellä ("automaattisulake") on hyvä ajatus laittaa myös veneseen tällainen sekä sulake. "
Älä sekoita vikavirtasuojaa ja sulaketta. Vikavirtasuojakytkin katkaisee virran jos syntyy vuotovirta, eli vaihe- ja nollajohdoissa kulkeva virta on erisuuri, kun osa virrasta kulkee esim ihmisen kautta veteen. Automaattisulake sen sijaan katkaisee virran, kun se kasvaa liian suureksi.
"(Mikä on vikavirtasuojakytkin?
Normaalikäytössä vaihe- ja maadoitusjohdossa kulkee melko tarkasti sama virta."
Periaatteessa sähköteknisesti voitaisiin tässäkin puhua maadoitusjohdosta, mutta se sotkee asiaa. Oikea termi on nollajohto. Eli virta kulkee vaihe- ja nollajohdoissa. Maadoitusjohto on se keltavihreallä koodilla merkitty suojajohto, jossa ei missään nimessä saa kulkea virtaa. Nollajohdon väri on yleensä sininen ja vaihejohdon ruskea. Eihän se sähkö tietenkään näitä värejä lue, mutta jos joku järjestelmääsi joutuu muuttamaan, niin nuo värikoodit helpottavat kummasti.
"-Suurin virhe mitä harrasteasentajat tekevät ovat että ne sekoittavat maajohdon ja vaihejohdot keskenään. Laite saattaa toimia mutta se on HENGENVAARALLINEN!"
Aivan, mutta sinähän juuri yritit sotkea nolla- ja maadoitusjohdon. Ei hyvä. - Alkuperäinen kirjoittaja
sekoita kirjoitti:
"- vaikka esim. vierasvenelaitureiden sähköpisteet ovat tavallisesti varustettu vikavirtasuojakitkimellä ("automaattisulake") on hyvä ajatus laittaa myös veneseen tällainen sekä sulake. "
Älä sekoita vikavirtasuojaa ja sulaketta. Vikavirtasuojakytkin katkaisee virran jos syntyy vuotovirta, eli vaihe- ja nollajohdoissa kulkeva virta on erisuuri, kun osa virrasta kulkee esim ihmisen kautta veteen. Automaattisulake sen sijaan katkaisee virran, kun se kasvaa liian suureksi.
"(Mikä on vikavirtasuojakytkin?
Normaalikäytössä vaihe- ja maadoitusjohdossa kulkee melko tarkasti sama virta."
Periaatteessa sähköteknisesti voitaisiin tässäkin puhua maadoitusjohdosta, mutta se sotkee asiaa. Oikea termi on nollajohto. Eli virta kulkee vaihe- ja nollajohdoissa. Maadoitusjohto on se keltavihreallä koodilla merkitty suojajohto, jossa ei missään nimessä saa kulkea virtaa. Nollajohdon väri on yleensä sininen ja vaihejohdon ruskea. Eihän se sähkö tietenkään näitä värejä lue, mutta jos joku järjestelmääsi joutuu muuttamaan, niin nuo värikoodit helpottavat kummasti.
"-Suurin virhe mitä harrasteasentajat tekevät ovat että ne sekoittavat maajohdon ja vaihejohdot keskenään. Laite saattaa toimia mutta se on HENGENVAARALLINEN!"
Aivan, mutta sinähän juuri yritit sotkea nolla- ja maadoitusjohdon. Ei hyvä.Olet aivan oikeassa, yritin nopeasti kirjoittaa "kansantajuisesti", huonolla menestyksellä ;)
En sekoita vaihe-, nolla- ja maadoitusjohtoa (vaikka tekstissäni toin ne hieman ristiriitaisesti esille, kaikki eivät ole kuulleet vaihe- ja nollajohdosta). Korostetaan nyt vielä että vuodesta 2004 kaikissa EU-maissa maadoitusjohto on se kelta/vihreä johto (USA:ssa ja joissakin muissa maissa se on vihreä).
Jos luet tekstiäni tarkemmin huomaat että en myöskään sekoita sulaketta ja vikavirtasuojakytkintä. Sanon että sulake on 10 A (tai 16 A) ja vikavirtasuojakytkin 30 mA. 10000 mA ja 30 mA eroavat hieman toisistaan!
Lopuksi: Jos vaihe- ja nolla-johto sekoittaa keskenään sillä ei ole mitään merkitystä. Jos sen sijaan sekoittaa niitä maadoitusjohtoon niin sillä on ratkaiseva merkitys.
Loppujen lopuksi: (tästä ilmeisesti ollaan samaa mieltä?) Vierasvenelaitureiden sähköpisteet ovat tavallisesti varustettu sekä vikavirtasuojakytkimellä ja sulakkeella. Silloin niitä ei tarvita veneessä (vaikka niistä ei ole mitään haittaa). Kaiken varalta on kuitenkin asiallista varustaa veneen niillä (hyvin pieni investointi).
(Koska ilmeisesti tiedät jotain näistä asioista, voisit yrittää kirjoittaa rakentavasti, ei mollata toisten yrityksiä tehdä sitä. Idea ei ole yrittää esittää että itse tietää, vaan välittää tätä tietoa toisille.
Ei hyvä!)
Veneiden, matkailuvaunujen ja vastaavien
230 V:n asennuksista on hyvin tarkat ja
selvät ohjeet sähköasennuksia koskevissa
määräyksissä.
Sinun tapauksessasi, kaikella kunnioituk-
sella älä ala sentelemaan itse mitään kiin-
teitä vikavirtasuojia ja pistorasioita.
Sen sijaan haki "bodyguard", eli lyhyen
johdon päässä oleleva vikavirtasuojalla
varustettu pistorasia. Sen sitten kytket
veneeseen menevän liitosjohdon
ja maissa olevan pistorasian väliin. Samaa
laitetta voit käyttää muuallakin kotioloissa.
Näin menetellen veneesi on turvallinen paikka
sähkön suhteen, veditpä sen roikan vaikka
vettä pitkin sinne laturille.
Niisä kiinteissä maasähköohjeissa on se peri-
aate, että veneessä on oltava kiinteä, roiskeilta
suojattu vikavitakytkimellä oleva keskus. Sen
lisäksi sitten tarvitset liitosjohdon maista
keskukseen erikoispistotkeella varustettuna
ja toisen normaaliliitosjohdon sitä laturia
varten.
Iselläni on ollut 15 v tuosta kevennetty
versio, jossa veneen kiinteät pistorasiat on
kytketty vikavirtasuojakytkimellä varustettuun
automaattiin ja siitä liitosjohdon pätkä, joka
yltää laiturilla olevalle johtokelalle.
Ei ihan määräysten mukainen, mutta turvallinen.
Sähkömiehen vene on sähkötila ja siellä eivät
kaikki tuvanllisuusmääräykset päde".- mennä vähän
lapsellisuuden puolelle:
"Sähkömiehen vene on sähkötila ja siellä eivät
kaikki tuvanllisuusmääräykset päde"."
Tässä tapauksessa vaimollasi tai kellään muulla ei ole mitään tekemistä veneessäsi.
Entä kun myyt veneen?
Ei se sähköasennus ole niin juhlava asia. Jos on selkeä kytkentäkaavio, ei se järjestelmä sen paremmaksi tule jos valtuutettu sähkömies ruuvaa ne johdot terminaaleihin (varsinkin kun kyseessä on niin yksinkertainen asia kuin veneen sähkökeskus).
Kun rakensin taloni suunnittelin ja asensin sähköistyksen, ilman minkäänlaista alan koulutusta. Tuttavani jolla on pätevyydet tuli saunomaan, katsottin muodolliset kytkennät ja nimi paperiin. (olisi hän ne suunnitelmat ja asennukset tehnyt ystävänpalveluksena, mutta niin kuin hän itse sanoit:"Itse sinä noi asiat yhtä hyvin osaat").
Ei pidä yksinkertaisesta asiasta tehdä mitään salaseuran tyyppistä rahoitusta!
Vielä pahempi on sammutintarkastus! - sähkömies?
Tiedän kissanaisen, hämähäkkimiehen, lepakkomiehen ym. Nyt puhutaan kuitenkin "sähkömiehestä":
Kerran haettiin Helsingin Sanomissa "Akrylimuovimiestä". Vaikka epäilin että silloin pitäisi olla läpinäkyvä, otin kuitenkin kudosnäytteen (vasen pikkusormi) jonka lähetin VTT:lle testattavaksi. Sieltä varmistettiin että en todella ole akrylimuovimies (palauttivat hieman haisevan näytteen jäännökset; annoin ne kissalleni).
Nyt yritin Fluke-yleismittarilla selvittää olenko sähkömies. Työnsin maadoituksen peräaukkoon (kosteus ja suolahappo takaavat hyvän johtavuuden?) ja sitten yritin selvittää kehoni sähköisiä ominaisuuksia.
Tasavirta (ja heikkovirta) ominaisuuksia minulla ei sanottavasti ole (paitsi kun nuolin rullatuolini akun navat; silloin tuli pieni "kikki").
Vaihtovirta (ja korkeajännite) ominaisuudet ovat parempia. Kun otin töpselistä yhden johdon kumpaankin käteen, oikein harmitti ettei ollut riittävän pitkää roikkaa että se olisi riittänyt lähikapakan tanssilattialle.
Mitkä ominaisuudet ovat sähkömiehelle tärkeäitä? Resistanssi, kapasitanssi, induktanssi, reaktanssi, diskotanssi....? Mihen työnantajat kiinnittävät eniten huomiota? Miten niitä voidaan kehittää? Onko kursseja? Ruokavalio?
Millaista jännitettä käytetään sähkömiehen loppukokeessa? (ja onko se tasavirta tai vaihtovirta?) Montako selviävät kokeesta? Onko mahdollisuus että tulee "ammattihulluksi"? - loppukokeessa
sähkömies? kirjoitti:
Tiedän kissanaisen, hämähäkkimiehen, lepakkomiehen ym. Nyt puhutaan kuitenkin "sähkömiehestä":
Kerran haettiin Helsingin Sanomissa "Akrylimuovimiestä". Vaikka epäilin että silloin pitäisi olla läpinäkyvä, otin kuitenkin kudosnäytteen (vasen pikkusormi) jonka lähetin VTT:lle testattavaksi. Sieltä varmistettiin että en todella ole akrylimuovimies (palauttivat hieman haisevan näytteen jäännökset; annoin ne kissalleni).
Nyt yritin Fluke-yleismittarilla selvittää olenko sähkömies. Työnsin maadoituksen peräaukkoon (kosteus ja suolahappo takaavat hyvän johtavuuden?) ja sitten yritin selvittää kehoni sähköisiä ominaisuuksia.
Tasavirta (ja heikkovirta) ominaisuuksia minulla ei sanottavasti ole (paitsi kun nuolin rullatuolini akun navat; silloin tuli pieni "kikki").
Vaihtovirta (ja korkeajännite) ominaisuudet ovat parempia. Kun otin töpselistä yhden johdon kumpaankin käteen, oikein harmitti ettei ollut riittävän pitkää roikkaa että se olisi riittänyt lähikapakan tanssilattialle.
Mitkä ominaisuudet ovat sähkömiehelle tärkeäitä? Resistanssi, kapasitanssi, induktanssi, reaktanssi, diskotanssi....? Mihen työnantajat kiinnittävät eniten huomiota? Miten niitä voidaan kehittää? Onko kursseja? Ruokavalio?
Millaista jännitettä käytetään sähkömiehen loppukokeessa? (ja onko se tasavirta tai vaihtovirta?) Montako selviävät kokeesta? Onko mahdollisuus että tulee "ammattihulluksi"?käytetään kolmevaihesähköä, on ainoastaan yksi paikka "keskellä kehoa" mihen se kolmas vaihe voidaan kiinnittää sähkö"mieheen".
mennä vähän kirjoitti:
lapsellisuuden puolelle:
"Sähkömiehen vene on sähkötila ja siellä eivät
kaikki tuvanllisuusmääräykset päde"."
Tässä tapauksessa vaimollasi tai kellään muulla ei ole mitään tekemistä veneessäsi.
Entä kun myyt veneen?
Ei se sähköasennus ole niin juhlava asia. Jos on selkeä kytkentäkaavio, ei se järjestelmä sen paremmaksi tule jos valtuutettu sähkömies ruuvaa ne johdot terminaaleihin (varsinkin kun kyseessä on niin yksinkertainen asia kuin veneen sähkökeskus).
Kun rakensin taloni suunnittelin ja asensin sähköistyksen, ilman minkäänlaista alan koulutusta. Tuttavani jolla on pätevyydet tuli saunomaan, katsottin muodolliset kytkennät ja nimi paperiin. (olisi hän ne suunnitelmat ja asennukset tehnyt ystävänpalveluksena, mutta niin kuin hän itse sanoit:"Itse sinä noi asiat yhtä hyvin osaat").
Ei pidä yksinkertaisesta asiasta tehdä mitään salaseuran tyyppistä rahoitusta!
Vielä pahempi on sammutintarkastus!Et selvästikään ole sähkömies, kun et ymmärtänyt
sähkärivitsiä.
Mutta tuo Sinun kehuma rakentelusi on täysin
edesvastuutonta, siinä vaaarantuu koko tulevan
sukusi henki. Ole hyvilläsi, ettet kirjoittanut
rekisteröidyllä nimimerkillä, sillä joku minua
lainkuuliaisempi henkilö tekisi Sinun tekemi-
sistäsi tutkintapyynnön, vaikka kai henkilök-
lisyyn pystytään selvittämään ilman rekiste-
röityä nimimerkkiäkin. Siinä vaiheessa paljas-
tuisi kertomuksesi vitsiksi tai vitsit olisivat
vähissä.- ulkopuolinen.
Täpinä kirjoitti:
Et selvästikään ole sähkömies, kun et ymmärtänyt
sähkärivitsiä.
Mutta tuo Sinun kehuma rakentelusi on täysin
edesvastuutonta, siinä vaaarantuu koko tulevan
sukusi henki. Ole hyvilläsi, ettet kirjoittanut
rekisteröidyllä nimimerkillä, sillä joku minua
lainkuuliaisempi henkilö tekisi Sinun tekemi-
sistäsi tutkintapyynnön, vaikka kai henkilök-
lisyyn pystytään selvittämään ilman rekiste-
röityä nimimerkkiäkin. Siinä vaiheessa paljas-
tuisi kertomuksesi vitsiksi tai vitsit olisivat
vähissä."Mutta tuo Sinun kehuma rakentelusi on täysin
edesvastuutonta, siinä vaaarantuu koko tulevan
sukusi henki."
Miksi henki vaarantuu, jos asennukset tekee ilman virallista pätevyyttä? Siis tietenkin olettaen, että homma on hanskassa.
"Ole hyvilläsi, ettet kirjoittanut
rekisteröidyllä nimimerkillä, sillä joku minua
lainkuuliaisempi henkilö tekisi Sinun tekemi-
sistäsi tutkintapyynnön,"
No varmastikaan kukaan mitään tutkintaa ryhtyisi nettikeskustelun perusteella tekemään, vaikka olisi henkilö tiedossa.
Mutta, sinä kun olet sähkömies ja näistä sähköön liittyvistä määräyksistä perillä, niin onko tuo todella laitonta, että itse teet asennukset ja sähkömies ne sitten tarkistaa ja kuittaa?
Äkkiseltään luulisi, että itse ruuvinpyörittäjällä ei ole mitään merkistystä, vaan pelkästään sillä, että asennukset on tarkistanut ja niistä vastaa pätevä kaveri. Jos ruuvinpyörittäjänkin täytyy olla sähkömies, niin sitten ei kai sähköliikekään voi käyttää apupoikina sähkäriopiskelijoita? Minä vaan olen luullut, että juuri tuon tyyppisissä töissä on niitä oppisopimusjuttuja ym.
Esimerkiksi ilmailussa kaikki pätevyysvaatimukset ovat tiukkoja. Silti ilman koulutustakin voi tehdä huoltoja lentokoneille, kunhan mekaanikonkelpuutuksen omaava sitten kuittauksellaan takaa työn laadun. Näin toimitaan niin siviili- kuin sotilasilmailussakin. ulkopuolinen. kirjoitti:
"Mutta tuo Sinun kehuma rakentelusi on täysin
edesvastuutonta, siinä vaaarantuu koko tulevan
sukusi henki."
Miksi henki vaarantuu, jos asennukset tekee ilman virallista pätevyyttä? Siis tietenkin olettaen, että homma on hanskassa.
"Ole hyvilläsi, ettet kirjoittanut
rekisteröidyllä nimimerkillä, sillä joku minua
lainkuuliaisempi henkilö tekisi Sinun tekemi-
sistäsi tutkintapyynnön,"
No varmastikaan kukaan mitään tutkintaa ryhtyisi nettikeskustelun perusteella tekemään, vaikka olisi henkilö tiedossa.
Mutta, sinä kun olet sähkömies ja näistä sähköön liittyvistä määräyksistä perillä, niin onko tuo todella laitonta, että itse teet asennukset ja sähkömies ne sitten tarkistaa ja kuittaa?
Äkkiseltään luulisi, että itse ruuvinpyörittäjällä ei ole mitään merkistystä, vaan pelkästään sillä, että asennukset on tarkistanut ja niistä vastaa pätevä kaveri. Jos ruuvinpyörittäjänkin täytyy olla sähkömies, niin sitten ei kai sähköliikekään voi käyttää apupoikina sähkäriopiskelijoita? Minä vaan olen luullut, että juuri tuon tyyppisissä töissä on niitä oppisopimusjuttuja ym.
Esimerkiksi ilmailussa kaikki pätevyysvaatimukset ovat tiukkoja. Silti ilman koulutustakin voi tehdä huoltoja lentokoneille, kunhan mekaanikonkelpuutuksen omaava sitten kuittauksellaan takaa työn laadun. Näin toimitaan niin siviili- kuin sotilasilmailussakin.Se, että juodaan kaljat ja nimi papariin,
on kaukana tänäpäivänä vaaditusta käytän-
nöstä. Siihen ei riitä asentajan allekirjoitus,
vaan tarkastajalla tulee olla pätevyystutkinto
oli kysymyksessä omaehtoinen- tai kaupallinen
varmennustarkastus.
Ongelmia syntyy tietenkin vasta sitten, jos
jotain pahaa sattuu, sähköiskuja tai tulipalo.
Jos tarkastukset eivät ole kunnossa, niin vakuu-
tusyhtiö saattaa ruveta nikottelemaan, että
missäs on esim. eristystasomittaukset?
Sähköturvallisuus on mellä korkeata tasoa
verrattuna mihin tahansa muuhun maahan, joten
pitäkäämme se ilman turhia riskinottoja.
- salama
Miten pitäisi suojata veneen 12 V tasavirtajärjestelmä ja 220 V yksivaihe vaihtovirtajärjestelmä salamoilta?
Tarkoitan sekä henkilö- että laitevaurioilta (tuossa järjestyksessä)?
Salama iskee Suomessa veneeseen useammin kuin kerran vuodessa. Miksi ihmeessä en ole missään nähnyt asiallista selkeää ohjetta mitä kannattaisi ennakkoehkäisymielessä tehdä?
Ymmärrän kyllä että veneenvälisiä eroja (moottorivene, purjevene) on olemassa, mutta joitakin yleisiä ohjeita kuitenkin on varmasti olemassa.
Katsastuksissa jankutetaan mitä erikummallisista asioista (esim. kartiotapit ja varaperäsin), tähän asiaan ei kiinnitetään minkäänlaista huomiota. Missään ei edes mainita että tällainen (todellinen) vaara on olemassa.
Jos salama iskee, mitkä ovat todennäköiset henkilö- ja materialivauriot? Miten pitäisi toimia ja mitä pitäisi tehdä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022366- 1241992
- 921529
- 1381479
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741278- 1171276
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221260Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631141- 511117
- 381062