Onko jäätynyt

miten toimitte

Ajelen tässä nyt ensimmäisiä tosipakkasia omalla ensimmäisellä dci- dieselilläni. Väkisinkin on tullut mieleen se että miten toimisin jos auto ns hyytyisi tuonne korpitaipaleelle. Huollot autoon on tietysti tehty ajallaan mutta jos... Tässä olisi varmaan hyödyllistä kuulla diesel-porukan omista kokemuksistaan esim. missä lämpötiloissa auto on hyytynyt, onko matka jatkunut hetken paikallaan odottelun jälkeen, mitä on tehty, onko ollut mukana lisävaatetusta tms.
Omassa autossa on sähkölämmitteinen suodatin joka luultavasti jonkin verran antaa pelivaraa.

14

9621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

Hyvähän se on olla lämpimät vaatteet, puhelin ja vähän rahaa AINA mukana. :)

Voi se auto levitä, moottorista riippumattomistakin syistä, milloin vaan.

• Jiniz

hyytynyt, mutta on todellakin järkevää pitää mukanaan lämpimät vaatteet. Tienpäällä kun voi sattua mitä vaan. Käy kuten allekirjottaneelle ja tuuppaa autonsa ojaan...

• hyytynyt

dieseleillä olen ajanut nyt 15v (toyota carina 600 tkm ja corolla nyt) ja ei ole kertaakaan hyytynyt, itse asiassa ei koskaan ole ollut minkäänlaista käyntihäiriötä, ja kone on käynnistynyt joka kerta eka startilla. Aiemmissa bensa autoissani oli jonkin verran käyntihäiriöitä, mutta välille ne eivät kertaakaan jättäneet.

• E220D

Vaihda se dieselisuodatin vaikka joka talvi kun tulee ekat pakkaset niin ei hyydy, niin ja tietenkin tankissa pitää olla vain talvidieseliä talvella.
      Itsellä ei eilenkään mitään ongelmia vaikka mittari näytti -36.
      Autonvalmistajat saattaa suositella suodattimen vaihtoväliksi 40-60 tkm, mutta kun tuolla suodattimella on tapana kerätä kosteata ja jäätyä, niin kannattaa vaihtaa useammin.
      Toinen hyvä lapinniksi on pitää tankissa reippaasti litkua niin ei kondensoi lämpövaihteluissa niin paljon vettä sinne tankkiin.

• Eilen aamulla

Minulla hyytyi eilen 29 asteen pakkaseen vaikka keula on täynnä pahvia. Ajoin vakkari päällä. Odotin pari minuuttia ja starttasin. Lähti käyntiin mutta meno oli vähän takkuista. Ajoin ilman vakkaria huoltoasemalle ja tankkasin, ongelmat hävisivät. Maan alla olevissa tankeissa polttoaine on vähän lämpimämpää kuin tankissa joten se menee suodattimesta läpi. Auto on ollut huollossa joku 10tkm sitten. En tiedä vaihtoivatko pa. suodattimen huollossa. Kuittia en löytänyt enää.

• tai muuten

hyytyy, soita hinausauto pääset vähimmällä. Talvella on yleensä hyvä pitää talvivaatteet mukana.

• tai muuta semmoista lämmintä on hyvä olla autossa AINA kun talvella ajelee, ja varsinkin korpitaipaleilla. Vaikka kännykkä toimisikin niin hinausautoa voi joutua odottelemaan pitkään. Koskaan ei voi tietää. Minä olen odotellut tuntikausia hinausautoa 40 km Sodankylän ulkopuolella keskellä ei-mitään, ja nukkunut yhden yön autossa paukkupakkasella jossakin Karesuvannon lähellä, ei ollut dieselauto, mutta matka loppui silti kesken. Onneksi oli vaatetta, makuupussi ja koirakin lämmitti jonkin verran. :D

Mulla on eka talvea dieselauto, se on kerran hyytynyt 30 asteen pakkasella seistyään päivän työpaikan parkkialueella, webasto ei lähtenyt käyntiin, auto ei lähtenyt käyntiin. Suurin syy oli varmasti hyvin vajaa tankki. Muuten ei ole itse ajossa ollut pakkasella mitään ongelmia.

• ccccc.

Vain silloin on jähmettynyt kun käyttää kesäpolttoainetta pakkasilla ja sekin on tullut vasta jossain -18C tienoilla (riippuu paljon auton mallista). Paljon varmempia nuo ovat kuin bensiiniversiot, vaikkakin molemmissa alkaa olla nykyään liikaa vikaherkkää elektroniikkaa.

• naurata

meillä on perheessä bensa ja dieselauto. Kovalla pakkasella ajellaan bensa-autolla. On joteskin turvallisemman tuntuista. Molemmat melko uusia.

• ccccccc.
        naurata kirjoitti:

meillä on perheessä bensa ja dieselauto. Kovalla pakkasella ajellaan bensa-autolla. On joteskin turvallisemman tuntuista. Molemmat melko uusia.

Bensiinimoottorit kärsivät kuitenkin edelleen kosteushäiriöistä (siis nollakeleillä). Mikä sitten on kova pakkanen? Itse olen ajellut dieselillä jossain -44 C tienoilla. Tosin se täytyy sanoa että silloin oli vaikeuksia (muistaakseni -87 kevättalviella), kun Helsingissä oli ne kovat pakkaset ja huoltamolla myytiin vain sitä tavallista talvilaatua. Valopetroolilia lisäämällä sekin ongelma poistui. Bensiinimoottorin vikaherkkyydestä vielä sen verran että lukuisia kertoja olen joutunut ongelmiin kaikenlaisten perämoottoreiden, lumikiitäjien ja moottorisahojen kanssa. Dieselillä ei tule muita ongelmia kuin akun kunto.

• se on
        ccccccc. kirjoitti:

Bensiinimoottorit kärsivät kuitenkin edelleen kosteushäiriöistä (siis nollakeleillä). Mikä sitten on kova pakkanen? Itse olen ajellut dieselillä jossain -44 C tienoilla. Tosin se täytyy sanoa että silloin oli vaikeuksia (muistaakseni -87 kevättalviella), kun Helsingissä oli ne kovat pakkaset ja huoltamolla myytiin vain sitä tavallista talvilaatua. Valopetroolilia lisäämällä sekin ongelma poistui. Bensiinimoottorin vikaherkkyydestä vielä sen verran että lukuisia kertoja olen joutunut ongelmiin kaikenlaisten perämoottoreiden, lumikiitäjien ja moottorisahojen kanssa. Dieselillä ei tule muita ongelmia kuin akun kunto.

dieselkäyttöinen moottorisahasi pelannut pakkasella.

• eed

Ensinnäkin, polttoainesuodatin uusi. Tarpeen tullen voit laittaa syylärin eteen vaikka pahvin.

Jos rupeaa jäätämään, mutta käy kuitenkin tyhjäkäyntiä, niin pysähdy ja anna käyda jonkin aikaa, niin taas mennään. Silloin voit sen pahvin kyllä heittää sinne myös.

• kannattaa.

varulta vaatetta mukaan.. vaikka peräkonttiin.. ikinä ei ole auto jättänyt välille traktoreissa on joskus meinannut näin käydä.. varalle uusi polttoaineen suodatin ja jäänestoa purkki.. näillä pärjää pitkälle.. se pahvi siellä keulassa auttaa kans paljon siihen ettei kone jäähdy.. jos alkaa nykimään niin vauhtia pitää hidastaa ja puottaa pienemmälle vaihteelle jotta saadaan koneen lämmöt nousemaan.. minun mielestä jos auto yrittää jäätää ei saisi pysähtyä koska silloinhan koneen kuormitus vielä vähenee ja se jäähtyy.. ainakin metsäkoneissa tämän huomaa heti jos kovalla pakkasella käyttää välissä pitkään tyhjäkäynnillä

• bensa-auto

talveksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      318
      8210
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      101
      6463
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3703
    4. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      77
      2798
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2540
    6. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2433
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2256
    8. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      115
      2144
    9. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196