Paljonko kuluttaa webasto polttoainetta? Autoni on pätkäajossa ja webasto on päällä useita tunteja päivässä. Mikähän on kulutus/tunti?
Webaston kulutus
16
3554
Vastaukset
- Seeman
.. kulutuksesta, mutta ole varovainen ettei Webasto imuroi akkuasi tyhjäksi, kun tuollaista pätkäajoa.
Minulle kerrottiin että moni on saanut akkunsa piippuun, kun ajot ovat lyhyitä ja laturi ei ehdi ladata akkua.- Diesel pakuilija
Tässä vuosien varrella on tullut muutama asia aika selväksi varsinkin eberin toiminnasta.
-pitäkää huolta että naftaa on tankissa, aina, vähintään 20litraa! (ei pääse hörppimään ilmaa, jos kuitenkin pääsi hörppimään niin monta kertaa päälle ja pois että putki täyttyy naftasta)
-Ilman lämpötila pitää olla alle 5 ennen kuin eberi käynnistyy. Auton mittaria ei välttämättä ole yhtä tarkka kuin se sinun keittiön ikkunassa ;-)
-akun jännite pitää olla tarpeeksi suuri jotta eberi käynnistyy/pysyy käynnissä. Latailkaa akkuja tai ostakaa uusi akku ennen kuin viette eberin huoltoon esim. autosähkö nykäselle joka vaihtaa siihen keskusyksikön pyytämättä ja haluaa siitä 500€ (katkera mutta kuitenkin ;-), saatto se olla hajallakin)
-Eberiä ei saa pitää päällä kuin sen aikaa mitä aiot ajaa sen lämmityksen jälkeen. (jos työmatka esim. 20min älä esilämmitä autoasi yli 20min, ei kerkeä ladata, akku ei kestä edes yhtä talvea, exide 100)
Korjatkaa jos oli muka jotain väärin, lisätkää jos oli jotain mitä en huomannut! Mut on se niin kiva kun toimii...
- - MOK -
... 0,6 ltr/tunti.
- tuki
HL 32 D vie löpöä n.0,8l/tunti ja sitte se sähköpuoli ainakin tuo vanha ilmaalämmittävä kuluttaa 32w se puhallin eli ei saa akkua tyhjäksi,jos ei unohdu yöksi päälle. Keskustelin asiasta huollon kanssa ja olivat sitä mieltä että ne webastot jotka käyttää auton omaa lämmityspuhallinta saattaa kuluttaa akun tyhjäksi siis se auton oma lämmityspuhallin ja pumppu.
- Seeman
No, minulla on just se, joka käyttää auton omaa puhallista ja Webastossa on oma kiertovesipumppu.
Nämä just saattavat kuluttaa akun tyhjäksi.
Webastolle vai miten saat sähkön riittämään jos vain pätkäajoa ajat ja Webasto on tuntikausia päällä?
- vje
nuo yleensä sammu itsestään kun akun napajännite laskee tietyn tason alle. Ainakin Eberissä on tällainen toiminto.
- tuki
ei ole vaan norm. Transit 2x60 Ah webasto on mallia joka puhaltaa vain lämmittämänsä ilman ja vie sähköä saman verran kuin jos on parkit päällä.Ei vielä ole sen kanssa akku loppunut. Ainoa "vika" siinä on ettei lähde käyntiin jos kone ei käy.Voipi olla ettei ole tarpeeksi jännitettä tai sitte on kytkennässä häikki. Edellinen omistaja on repiny kellon tai lämmönsäätimen tai jotain muuta kojelaudasta ja en tiedä olisiko tuossa lämmänsäätömahdollisuutta,nyt puhaltaa vain kuumaa.
Aluksi se kärytti vähän mutta kun oli päällä tunnin jo hävisi käryt. Huolto oli sitä mieltä että suurin vika käytössä on yleensä se ettei anneta käydä tarpeeksi vaan noetaan kun on lyhyitä käyttöjaksoja ja sitte ei syty kunnolla kun on nokinen. tuki kirjoitti:
ei ole vaan norm. Transit 2x60 Ah webasto on mallia joka puhaltaa vain lämmittämänsä ilman ja vie sähköä saman verran kuin jos on parkit päällä.Ei vielä ole sen kanssa akku loppunut. Ainoa "vika" siinä on ettei lähde käyntiin jos kone ei käy.Voipi olla ettei ole tarpeeksi jännitettä tai sitte on kytkennässä häikki. Edellinen omistaja on repiny kellon tai lämmönsäätimen tai jotain muuta kojelaudasta ja en tiedä olisiko tuossa lämmänsäätömahdollisuutta,nyt puhaltaa vain kuumaa.
Aluksi se kärytti vähän mutta kun oli päällä tunnin jo hävisi käryt. Huolto oli sitä mieltä että suurin vika käytössä on yleensä se ettei anneta käydä tarpeeksi vaan noetaan kun on lyhyitä käyttöjaksoja ja sitte ei syty kunnolla kun on nokinen.tuo viimeinen oli hyvä tieto mulle, että pelkästään lyhyet käytöt voivat aiheuttaa ongelmia. Näin yritti mies mulle sanoakin, mutta minä en uskonut, kun hänellä ei ole koskaan ollut Webastoa... Olen akkua säästääkseni yrittänyt pitää Webastoa mahdollisimman vähän päällä, minulla on työmatkaa vain 8 km ja niinä päivinä ja viikkoina kun en juuri muuta aja, niin akku ei ehdi paljon latautua... Pitää nyt nöyrtyä ja myöntää että mies oli oikeassa.
Pari kertaa Webasto on jättänyt käynnistymättä. Viimeksi kun näin kävi, oli 30 astetta pakkasta ja tankissa dieseliä tosi vähän. Silloin tarvittiin käynnistysakkua ensin jotta Webasto jaksoi lähteä käyntiin, ja myöhemmin auton käynnistämiseen. Tuossa oli tosiaan varmaan kaikki virheet tehtynä, Webastoa käytetty pieniä aikoja kerrallaan viikkojen ajan, auton akku ennestään aika vajaa ja sitten vielä kova pakkanen, ja tyhjä tankki... No näin sitä opitaan, tänään laitatutin muuten tavallisen lohkolämmittimen autoon ihan pahimpien pakkaskausien varalle.vje kirjoitti:
nuo yleensä sammu itsestään kun akun napajännite laskee tietyn tason alle. Ainakin Eberissä on tällainen toiminto.
...ja niin on tainnut mulle käydä tänä talvena jo kerran tai pari. Webasto on sammunut alkuunsa, akussa on ollut vielä hyvin virtaa auton käynnistämiseen. Auton akun pitäisi olla ihan kunnossa, mutta kai se ei sitten vaan riitä.
- tuki
Ursa kirjoitti:
tuo viimeinen oli hyvä tieto mulle, että pelkästään lyhyet käytöt voivat aiheuttaa ongelmia. Näin yritti mies mulle sanoakin, mutta minä en uskonut, kun hänellä ei ole koskaan ollut Webastoa... Olen akkua säästääkseni yrittänyt pitää Webastoa mahdollisimman vähän päällä, minulla on työmatkaa vain 8 km ja niinä päivinä ja viikkoina kun en juuri muuta aja, niin akku ei ehdi paljon latautua... Pitää nyt nöyrtyä ja myöntää että mies oli oikeassa.
Pari kertaa Webasto on jättänyt käynnistymättä. Viimeksi kun näin kävi, oli 30 astetta pakkasta ja tankissa dieseliä tosi vähän. Silloin tarvittiin käynnistysakkua ensin jotta Webasto jaksoi lähteä käyntiin, ja myöhemmin auton käynnistämiseen. Tuossa oli tosiaan varmaan kaikki virheet tehtynä, Webastoa käytetty pieniä aikoja kerrallaan viikkojen ajan, auton akku ennestään aika vajaa ja sitten vielä kova pakkanen, ja tyhjä tankki... No näin sitä opitaan, tänään laitatutin muuten tavallisen lohkolämmittimen autoon ihan pahimpien pakkaskausien varalle.ylimääräistä rahaa kannattaa harkita lohkolämmittimen rinnalle akkulaturia joka lataa kun lohkol. on päällä. ovat vaan älyttömän tyyriitä. Kuitenkin kun on nyt lohkolämppäri niin sisätilalämmitin on hyvä vaihtoehto saa lasit sulaksi heti. Vielä webaston käytöstä kannattaa laittaa päälle joitain kertoja myös kesällä oliko noin 1kerta /kk ja 10 min. niin pysyy kunnossa eli ei hapetu
tuki kirjoitti:
ylimääräistä rahaa kannattaa harkita lohkolämmittimen rinnalle akkulaturia joka lataa kun lohkol. on päällä. ovat vaan älyttömän tyyriitä. Kuitenkin kun on nyt lohkolämppäri niin sisätilalämmitin on hyvä vaihtoehto saa lasit sulaksi heti. Vielä webaston käytöstä kannattaa laittaa päälle joitain kertoja myös kesällä oliko noin 1kerta /kk ja 10 min. niin pysyy kunnossa eli ei hapetu
on tarkoitus hankkia. Oli tosiaan kallis, täällä ainakin se olisi maksanut melkein saman mitä lohkolämmittimen laitto nyt... Sisätilalämmitin on ehdoton must. Jonkin verran pitää olla omaakin mukavuutta, eikä vain auton. :D
Tuota just ajattelin, että ei varmaan ole hyväksi Webastolle pitää siitä kuukausitolkulla ihan käyttämättä, vaikka pohjoisen kesä onkin lyhyt... Kiitos kun vahvistit.- Webasto
Eli mulla caravelle ja bensa webasto mutta penkin alla 2 akkua niin ei ole koskaan virta loppunu!!!
- Corea
Toistaiseksi on sähköt akussa riittänyt, vaikka nurkka-ajoa ajankin. Akkuni on tosin 105Ah. Saas nähdä miten käy, kun pakkaset kovenee.
- pumppu
tuki kirjoitti:
ei ole vaan norm. Transit 2x60 Ah webasto on mallia joka puhaltaa vain lämmittämänsä ilman ja vie sähköä saman verran kuin jos on parkit päällä.Ei vielä ole sen kanssa akku loppunut. Ainoa "vika" siinä on ettei lähde käyntiin jos kone ei käy.Voipi olla ettei ole tarpeeksi jännitettä tai sitte on kytkennässä häikki. Edellinen omistaja on repiny kellon tai lämmönsäätimen tai jotain muuta kojelaudasta ja en tiedä olisiko tuossa lämmänsäätömahdollisuutta,nyt puhaltaa vain kuumaa.
Aluksi se kärytti vähän mutta kun oli päällä tunnin jo hävisi käryt. Huolto oli sitä mieltä että suurin vika käytössä on yleensä se ettei anneta käydä tarpeeksi vaan noetaan kun on lyhyitä käyttöjaksoja ja sitte ei syty kunnolla kun on nokinen.ehjä, silloinhan se ei toimi jos auto ei käy
- tuki
pumppu kirjoitti:
ehjä, silloinhan se ei toimi jos auto ei käy
ei oo tän mallin (HL32D) webastossa,tää lämmittää vain auton sisäilmaa. Syy miksei käynnisty jos auto ei käy on jo selvä, mittasin ja akun jännite laskee kun webaston laittaa käyntiin tasaisesti jopa 10,3 volttiin eli,kun auto ei käy. Auton käydessä laturista tulee suunnilleen 13,5v ja webasto käynnistyy aina. Johtopäätös on että akkujen jännite on liian alhainen jotta webasto sytyttäisi. Eli akkukauppaan tulee ensi talvena asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735