Järkyttävä palkkatodellisuus

toimisto-osaaja

Kävinpä minäkin työhaastattelussa - paikka sinällään kiinnosti, kun oli vakituinen toimistonhoitajan paikka. Työnkuvaan kuului tilaustenkäsittely, laskutus, asiakaskontaktit, puhelinneuvonta, nettisivujen päivitys, markkinoinnin ja myynnin tukitoimia, alustava kirjanpito yms,yms eli periaatteessa kaikki mahdollinen pienehkön toimiston eteentuleva työ. Kielitaitovaatimus vähintään englanti ja ruotsi.
Arvatkaapa, mitä tarjosivat palkkaa? 1300 €/kk!!! Hetken oikeasti luulin, että puhuivat 2 vkon palkasta.....
Toivottavasti kukaan arvonsa tunteva toimistoammattilainen ei tuonne eksy töihin - minä en ainakaan.
Tähänkö on tultu? Olen ihan oikeasti huolissani!

55

10164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän paremmin

Ei ne varmaan ketään tolla palkalla saa töihin. Tai voi saada jonkun tukityöllistettävän. Ittellä ei olis ainakaan varaa käydä tommosella palkalla töissä, iso osa menis jo matkakuluihin.
      Onko semmosta minimipalkkalakia enää olemassakaan?

• sorry vaan

Pystyisin kevyesti tekemään nuo hommat. Palkka on 1300 euroa isompi kuin mitä nyt saan. Palkat ovat pieniä siksi, koska meitä työttömiä on paljon. Kaikenlisäksi moni meistä on juuri sellaisia, jotka elämme puolison palkoilla, joten mikä tahansa nollaa suurempi kelpaa. Sain valtion virastossa hiukan vähemmän kuin tuo. Kävelymatkan päässä.

• rajansa kaikella
        sorry vaan kirjoitti:

Pystyisin kevyesti tekemään nuo hommat. Palkka on 1300 euroa isompi kuin mitä nyt saan. Palkat ovat pieniä siksi, koska meitä työttömiä on paljon. Kaikenlisäksi moni meistä on juuri sellaisia, jotka elämme puolison palkoilla, joten mikä tahansa nollaa suurempi kelpaa. Sain valtion virastossa hiukan vähemmän kuin tuo. Kävelymatkan päässä.

satasella töihin? Tervemenoa, mulla ei ole siihen varaa. Enää en ihmettele,miksi puhutaan orjatyöstä. Mielestäni palkan tulee olla sen suuruinen, että sillä pystyy elämään. Ei luxuselämää, mutta ruokaan pitää rahojen riittää ja kattoon pään päälle. Näin vaan ei nykypäivän Suomessa enää ole. Ei se sitten ole ihme, jos työttömyystilastot kaunistuu, kun kaikki yli nolla euroa tienaavatlasketaan työllisiksi....

• APEx58
        rajansa kaikella kirjoitti:

satasella töihin? Tervemenoa, mulla ei ole siihen varaa. Enää en ihmettele,miksi puhutaan orjatyöstä. Mielestäni palkan tulee olla sen suuruinen, että sillä pystyy elämään. Ei luxuselämää, mutta ruokaan pitää rahojen riittää ja kattoon pään päälle. Näin vaan ei nykypäivän Suomessa enää ole. Ei se sitten ole ihme, jos työttömyystilastot kaunistuu, kun kaikki yli nolla euroa tienaavatlasketaan työllisiksi....

Teidänlaiset pilaavat koko alan palkkatason tai itseasiassa ovat jo pilanneet.

• vaan..
        APEx58 kirjoitti:

Teidänlaiset pilaavat koko alan palkkatason tai itseasiassa ovat jo pilanneet.

Ei. Me emme pilaa palkkatasoa, vaan se pilaa liian suuri toimistotyöntekijöiden määrä ja työllisyyspolitiikka. Jos itse ette saisi mistään mitään, niin odottaisitteko mieluummin työttömänä parempipalkkaista työtä kuin menisitte 1300 eurolla töihin? Jokainen työtön päivä vie mahdollisuuksia saada yhtään mitään. Pitkä on matka, jos ei 1300 riitä kuukaudessa matkakuluihin, varsinkin kun verotuksessa saa matkakuluja vähentää. Oma neuvoni on sama kuin mihin itsekin olen menossa: vaihtakaa alaa.

• jotte tule..
        vaan.. kirjoitti:

Ei. Me emme pilaa palkkatasoa, vaan se pilaa liian suuri toimistotyöntekijöiden määrä ja työllisyyspolitiikka. Jos itse ette saisi mistään mitään, niin odottaisitteko mieluummin työttömänä parempipalkkaista työtä kuin menisitte 1300 eurolla töihin? Jokainen työtön päivä vie mahdollisuuksia saada yhtään mitään. Pitkä on matka, jos ei 1300 riitä kuukaudessa matkakuluihin, varsinkin kun verotuksessa saa matkakuluja vähentää. Oma neuvoni on sama kuin mihin itsekin olen menossa: vaihtakaa alaa.

Niin jottei tule väärinkäsityksiä, en ole edes pitkäaikaistyötön, vaan tehnyt yrittäjän kaltaisia töitä, jotka eivät riitä työttömyysturvaan, loppuivat nyt vuoden vaihteessa. 1300 euroa kuussa on paaaljoon enemmän kuin noista hommistani sain.

• vähäiseksi
        jotte tule.. kirjoitti:

Niin jottei tule väärinkäsityksiä, en ole edes pitkäaikaistyötön, vaan tehnyt yrittäjän kaltaisia töitä, jotka eivät riitä työttömyysturvaan, loppuivat nyt vuoden vaihteessa. 1300 euroa kuussa on paaaljoon enemmän kuin noista hommistani sain.

Oot siis tainnut tehdä verkostomarkkinointia?

• en.
        vähäiseksi kirjoitti:

Oot siis tainnut tehdä verkostomarkkinointia?

En. Tietoisesti osa-aikaista työtä lapsen sairauden vuoksi.

• on pakko..
        en. kirjoitti:

En. Tietoisesti osa-aikaista työtä lapsen sairauden vuoksi.

..niin tuli mieleen, että kyllä tradenomilta sen verran älliä pitää löytyä, että tietää muitakin töitä olevan kuin verkostomarkkinointia. Olettaminen ilman tietoa on yksinkertaisuutta.

Mutta mitä tahansa työtä kannattaa työttömänä ottaa vastaan, sillä töistä käsin on helpompi saada se parempipalkkainen työpaikka. Mutta itse en aio enää kilpailla kuin tämän kevään, syksyllä viimeistään lähden opiskelemaan kunnon duunariksi.

• toimisto-osaaja
        vaan.. kirjoitti:

mutta pitäisi sen kai riittää vähän muuhunkin? Vai pelkästä työn ilostako siellä töissä pitäisi olla? Miksi sitten ottaa sitä 1300:aakaan - voihan sen duunin tehdä vieläkin halvemmalla? Vaikka 500 eurolla? Onko sulla mitään rajaa, millä et työpanostasi myy? 1 euro vai 100 vai 1000?
        Ihan takuuvarmasti alan miettiä alan vaihtoa, jos 1300 on ok palkka!

• aina voi
        toimisto-osaaja kirjoitti:

mutta pitäisi sen kai riittää vähän muuhunkin? Vai pelkästä työn ilostako siellä töissä pitäisi olla? Miksi sitten ottaa sitä 1300:aakaan - voihan sen duunin tehdä vieläkin halvemmalla? Vaikka 500 eurolla? Onko sulla mitään rajaa, millä et työpanostasi myy? 1 euro vai 100 vai 1000?
        Ihan takuuvarmasti alan miettiä alan vaihtoa, jos 1300 on ok palkka!

..esittää asiallisen palkkatoiveen. Mutta huomaa, että tradenomeja/merkonomeja on työttömänä pilvin pimein. Oma tilanteeni on tällä hetkellä nollatulot. Mutta niillä, jotka saavat jotain korvausta, jos eivät ota tuollaista työtä vastaan, korvaukset menevät, joten pakko mikä pakko. Tässä ei oltaisi, jos kaupalliselle alalle ei koulutettaisi liikaa väkeä. No satasella kuussa, kyllä siitä varmaan huomauttaisin, että palkka on liian pieni eikä kukaan sitä tarjoakaan. Mutta jos itselläsi ei olisi lainkaan tuloja, paljonko olisi minimipalkkavaatimuksesi?

Mutta toinen juttu: Koulutettuja ihmisiä on harjoittelemassa omaa alaansa pelkällä työmarkkinatuella, ilman että työnantaja maksaa yhtään mitään, vaan valtio maksaa, en muista paljonko se on, mutta kai jotain viitisen sataa kuussa. Työaika täysi, eläkettä ei kerry eikä lomaoikeutta. Useimmat ihmiset myös vaativat, että työttömyyskorvauksen eteen on töitä tehtävä. Näitä harjoittelijoita on tuhansia ja kaupan alalla ylivoimaisesti eniten. Kysynnän ja tarjonnan laki, eikä muutosta tule niin kauan kuin koulutuspaikkoja ei karsita ja rajusti.

• kyllä
        aina voi kirjoitti:

..esittää asiallisen palkkatoiveen. Mutta huomaa, että tradenomeja/merkonomeja on työttömänä pilvin pimein. Oma tilanteeni on tällä hetkellä nollatulot. Mutta niillä, jotka saavat jotain korvausta, jos eivät ota tuollaista työtä vastaan, korvaukset menevät, joten pakko mikä pakko. Tässä ei oltaisi, jos kaupalliselle alalle ei koulutettaisi liikaa väkeä. No satasella kuussa, kyllä siitä varmaan huomauttaisin, että palkka on liian pieni eikä kukaan sitä tarjoakaan. Mutta jos itselläsi ei olisi lainkaan tuloja, paljonko olisi minimipalkkavaatimuksesi?

Mutta toinen juttu: Koulutettuja ihmisiä on harjoittelemassa omaa alaansa pelkällä työmarkkinatuella, ilman että työnantaja maksaa yhtään mitään, vaan valtio maksaa, en muista paljonko se on, mutta kai jotain viitisen sataa kuussa. Työaika täysi, eläkettä ei kerry eikä lomaoikeutta. Useimmat ihmiset myös vaativat, että työttömyyskorvauksen eteen on töitä tehtävä. Näitä harjoittelijoita on tuhansia ja kaupan alalla ylivoimaisesti eniten. Kysynnän ja tarjonnan laki, eikä muutosta tule niin kauan kuin koulutuspaikkoja ei karsita ja rajusti.

Tuolla palkalla olen töissä ollut ja mukavasti on jäänyt säästöönkin. Vaikka on oma talo ja kaksi autoa, monta koiraa ym eli kalliit harrastukset. Mä en ymmärrä mihin ne ihmiset rahaa törsää....Jos saisin pari tonnia kuussa olisin upporikas. Tietysti Helsingissä voi vaatia enemmän kun asumiskustannukset on korkeammat.

• Kysympä vain
        kyllä kirjoitti:

Tuolla palkalla olen töissä ollut ja mukavasti on jäänyt säästöönkin. Vaikka on oma talo ja kaksi autoa, monta koiraa ym eli kalliit harrastukset. Mä en ymmärrä mihin ne ihmiset rahaa törsää....Jos saisin pari tonnia kuussa olisin upporikas. Tietysti Helsingissä voi vaatia enemmän kun asumiskustannukset on korkeammat.

Niimpä niin. 1300 euron palkasta et kyllä mitään säästä jos on asuntolaina ja kaksi autoakin. Nettopalkka tuosta noin 1100 eur, siitä pois 500 asuntolainaan, 150 eur vastikkeeseen, 120 eur keskimäärin kuussa autojen ylläpitoon, 200 eur bensoihin, sähkölasku 80 eur/kk, netti 20 eur/kk, puhelin, 30 eur/kk niin jäännös on 0. Millä rahalle siitä ruokaa ostetaan? Eri asia sitten on jos elää jonkun ukon tai akan siivellä.

• elää
        Kysympä vain kirjoitti:

Niimpä niin. 1300 euron palkasta et kyllä mitään säästä jos on asuntolaina ja kaksi autoakin. Nettopalkka tuosta noin 1100 eur, siitä pois 500 asuntolainaan, 150 eur vastikkeeseen, 120 eur keskimäärin kuussa autojen ylläpitoon, 200 eur bensoihin, sähkölasku 80 eur/kk, netti 20 eur/kk, puhelin, 30 eur/kk niin jäännös on 0. Millä rahalle siitä ruokaa ostetaan? Eri asia sitten on jos elää jonkun ukon tai akan siivellä.

sillä työmarkkinatuella, joka ei ole lähelläkään 1300 euroa kuussa ja vielä käydä sillä töissä. Arvaa vaan, miltä tuntuu saada 1300 euroa kun on tottunut saamaan 370 euroa työssäkäyvät 8 euroa/päivä lisää? Kaikenlisäksi palkassa on se ero, että se tulee tilille ajallaan (jos on asiansa huolehtiva työnantaja), korvauksista ei tiedä ja ne tulee aina jälkikäteen.

Mihin yksi ihminen muuten tarvitsee kahta autoa? Mulla on puhelinlasku alle 5 euroa kuussa ja nelihenkisen perheen sähkölasku on 120-150 euroa/3 kk. Bensaa meillä kaksi tankillista kuukaudessa talvella, kesällä vähän enemmän kun reissataan. Vastike on taas vähän isompi kuin tuossa laskelmassasi, mutta asuinneliöitä on lähes 100. Ok-talossa ei makseta vastiketta, ellei ole as oy ja aika harvoin niin on, vaikka niitäkin kyllä on. Mutta kustannukset ovat pienemmät.

Mutta kuten sanottu, monella ei ole vaihtoehtoja. Verovirkailijan ja työvoimaneuvojan, vakinaisen, alkupalkka on esimerkiksi vajaa 1600 euroa, tradenomeja tuntuvat nykyään pääsääntöisesti ottavan.

• 5hyt
        vaan.. kirjoitti:

tuohon matkakulujen verotukseen

siinä on 500 euron omavastuu ja verottaja laskee matkat halvimman vaihtoehdon mukaan eli käytännössä linja-auton kuukausikortin hinnan kuussa. jos on päivätyö niin yleensä joka paikkaan pääsee ainakin lähelle bussilla ja et saa vähentää verotuksessa juurikaan yhtään mitään.
        olen itse aikoinani ollut töissä 1300 euron kuukausipalkalla. tulin muutaman kuukauden päästä siihen tulokseen että ei mitään järkeä ja irtisanoin itseni ja nyt olen päässyt sentäs jonkunverran paremmille liksoille

• minä itse
        Kysympä vain kirjoitti:

Itse en koskaan aio hankkia autoa, koska sen ylläpitäminen ja käyttäminen maksaa liikaa ja toiseksekin ei ole korttia eikä taitoja.

• Romy
        sorry vaan kirjoitti:

"Palkat ovat pieniä siksi, koska meitä työttömiä on paljon."

Höpö höpö, ei todellakaan pidä paikkaansa. Pikemminkin sanoisin, että työttömiä on paljon, koska palkat ovat niin pienet.

1300e/kk on ihan liian vähän melkein mistä tahansa koko päivä työstä. Ihmettelen suuresti, jos saavat paikalle ketään tuolla tarjouksella. Ihan naurettavaa, onneksi et suostunut.

• mahkuja
        Kysympä vain kirjoitti:

Mikä ihmeen vastike? Ei meillä semmosia maksella. Lainoihin noin 400, toinen auto halpa diesel, pakuksi rekattu, autoista ei velkaa enää. Lyhyt työmatka, remontit tehdään itse. Ravintoloihin ja tupakkiin ei mee rahaa. Halpa lämmitys systeemi talossa, ei ölyä tai sähköä lämpöön. Puusauna. Tottakai puolet maksetaan toisen tilistä. Yksineläjälle tietysi mahdotonta.

• toimistorottahiiri
        sorry vaan kirjoitti:

Juuri kaltaistesi naisten takia meidän toimistoakkojen palkat on niin helkutin pienet! Suostutaan mihin vain.

Oletko ottanut huomioon, että joidenkin pitää itse kustantaa elämisensä, ei ole sitä rikasta ja tyhmää miestä kaikkea kustantamassa???

• Ei poljeta palkkoja

Täällä keskustelijat ovat demaripolitiikan hyvin omaksuneet: töihin vaikka ilmaiseksi.

1300 euroa on ehdottamasti liian vähän, työnantaja joka tollaisen palkan tarjoaa on joko heikosti menestyvä tai haluaa voiton maksimoimista.

Tukityöt ja harjoittelupaikat syövät oikeita normaalipalkkaisia töitä, siksi itse vältän sellaisia töitä.

• vaihtoehtoja

Jos vaihtoehtona on kärvistellä työttömänä kotona tai ottaa kuutisensataa netto työvalmennuksena lapsikorotukset mukana), niin kumman sinä ottaisit? Varsinkin kun työn saaminen työttömänä on jotain mahdottoman ja utopismin väliltä. Sorry, itsellä on osaamista vaikka kuinka, mutta en voi olla työttömänä loppuikääni sen takia, että joku muu saisi parempaa palkkaa tai odottaa, että itse saisi sen paritonnia. Lähden työelämävalmennukseen, ellen pääse hakemaani kouluun. Minä en ole siihen syyllinen, vaan järjestelmä. En aio menettää mielenterveyttäni olemalla kotona odottamassa ihmettä (=että pääsisin johonkin sadoista hakemistani paikoista), kun lapsetkin tarvitsevat ruokaa. Itsellä ei mene matkoihin mitään, kun asun lähellä keskustaa ja jaksan kävellä kuusikin kilometriä kevyesti yhteen suuntaan, pyörällä menee viisitoista.

Hui saakutti! Tossa vaiheessa on parempi, ettei haastattelussa ole pullatarjoilua, voisi meinaa mennä pullat väärään kurkkuun kun palkasta aletaan puhua... Alkaa hipoa jo törkeyden rajoja, "tee sinä kaikki mahdollinen, mutta ei me siitä mitään makseta". Arvostuksen laitakin on varmaan niin ja näin. Mutta kuten joku mainitsi, on se parempi kuin ei mitään, ja näin ollen joku senkin paikan ottaa sillä onnettoman pienellä palkalla. Mutta kyllä loppupelissä kuitenkin suurin "vika" on siinä palkan maksajassa!

• mukaan vielä

Onhan niinkin, että yleisen mielipiteen mukaan työttömänä on lähdettävä vaikka Kemijärveltä Helsinkiin, koulutustasosta riippumatta, osa-aikaiseen siivojan paikkaan 7 €/h. Jos saa kokoaikaisen työn 1300 euron palkalla, niin kai sekin on silloin otettava vastaan ja onkin, muuten on tiedossa juurien ja versojen etsiminen metsistä ja laavuun muuttaminen.

• laskepas vähän

Jos keskipalkka on n. 2000 e/kk ja osa porukasta saa jopa 4000-5000 e/kuukausipalkkoja, niin aika monen on tosiaankin tienattava aika paljon alle tuon 2000. Oma palkkani 1500 e/kk, osaamista ja opistotason koulutusta vaativa sisätyö.

Katsopas huviksesi vaikka mitä akateemisella koulutuksella saisit lastentarhanopettajana tai kirjastonhoitajana - alle 2000 reippaasti. Eli miksi toimistonhoitajalle pitäisi maksaa yhtään enempää kuin 1300?

• Kokemusta on

Olinpa aikoinani harjoittelemassa päiväkodissa ja kyllä se lastentarhanopettjan työ oli helppoa! Harjoittelijat olivat päiväkotiapulaisten kanssa aina pukemassa lapset, pakkasilla ja sadeilmoilla ulkona vahtimassa lapsia, ruokailussa auttamassa lapsia, jättivät häiriintyneet tai muuten ongelmaiset lapset muiden kontolle jne... Mitä tekivät nk. lastentarhanopettajat; katselivat toimiston ikkunasta lämpimästä mitä ulkona tapahtuu, jäivät nk. satutunnin jälkeen korjaamaan muutamaa välinettä satuhuoneeseen, ettei tarvitse pukea lapsia, söivät rauhassa eväänsäkään liikuttamatta samalla kun harjoittelijat auttoivat lapsia ja harjoittelijoilta jäi siten oma ruoka syömättä, vaikka se oli luontaisetu ja siten maksettu ruoka. Satutunnit ja askartelut olivat sitä sun tätä eli helppoa oli lastentarhanopettajien työ. Siihen jäi haaveet siitä ammatista, sillä luulin sen olevan paljon mielekkäämpää, vaativampaa ja luovempaa. Lapset olivat tosin ihania. Eikä myöskään ole kauan kun siitä ammatista tehtiin nk. akateeminen tutkinto, höh, kyllä se voisi olla samalla tavalla AMK-tutkinto kuin esim. tradenomi-tutkinto tai sairaanhoitaja-tutkinto

Kirjastonhoitaja tutkinto (kokemusta sieltäkin useampi vuosi) on jo toinen juttu. Paljon vaativampi ja palkka surkea.

• tietää..
        Kokemusta on kirjoitti:

Olinpa aikoinani harjoittelemassa päiväkodissa ja kyllä se lastentarhanopettjan työ oli helppoa! Harjoittelijat olivat päiväkotiapulaisten kanssa aina pukemassa lapset, pakkasilla ja sadeilmoilla ulkona vahtimassa lapsia, ruokailussa auttamassa lapsia, jättivät häiriintyneet tai muuten ongelmaiset lapset muiden kontolle jne... Mitä tekivät nk. lastentarhanopettajat; katselivat toimiston ikkunasta lämpimästä mitä ulkona tapahtuu, jäivät nk. satutunnin jälkeen korjaamaan muutamaa välinettä satuhuoneeseen, ettei tarvitse pukea lapsia, söivät rauhassa eväänsäkään liikuttamatta samalla kun harjoittelijat auttoivat lapsia ja harjoittelijoilta jäi siten oma ruoka syömättä, vaikka se oli luontaisetu ja siten maksettu ruoka. Satutunnit ja askartelut olivat sitä sun tätä eli helppoa oli lastentarhanopettajien työ. Siihen jäi haaveet siitä ammatista, sillä luulin sen olevan paljon mielekkäämpää, vaativampaa ja luovempaa. Lapset olivat tosin ihania. Eikä myöskään ole kauan kun siitä ammatista tehtiin nk. akateeminen tutkinto, höh, kyllä se voisi olla samalla tavalla AMK-tutkinto kuin esim. tradenomi-tutkinto tai sairaanhoitaja-tutkinto

Kirjastonhoitaja tutkinto (kokemusta sieltäkin useampi vuosi) on jo toinen juttu. Paljon vaativampi ja palkka surkea.

Kyllä niissä päiväkodeissa, missä omat lapseni ovat olleet, on ollut hoitajat ja lto:t ihan sekaisin. Yksi on sitten tarhan esimies, joka tekee paljon toimistotöitä ja on esimies, myös alueensa perhepäivähoitajille. Olet ollut huonossa tarhassa.

• 2000 e/kk
        Kokemusta on kirjoitti:

Masiterisnainen saa eläkeratkaisijana eläkeyhtiössä 2000-2200 e/kk ja on helvetin vaativa duuni. Revi siitä!

• maksetaan...

... huomattavasti pienemmillä lähtövaatimuksilla toimistonhoitajalle 2000 €/kk. Rekrytoin itse näitä ihmisiä ja minusta summa on liian suuri, mutta minkäs teet kun pomo ei ymmärrä, että paljon halvemmallakin saisi väkeä.

Perusteluni on hakijoiden taso: vaikka ilmoituksessa selkeästi määritellään työtehtävät, hakijat ovat monesti jotain sillisalaattiväkeä, joilla on viimeisten viiden vuoden ajalla ollut toistakymmentä epämääräistä työ-/harjoittelupaikkaa. Siellä ovat sitten satunnaisesti puuhastelleet edellytettyjen asioiden kanssa. Että edes kehtaavat hakea!

Ai niin ja tradenomeista vielä erityismaininta: kuvittelevat opiskelunsa myötä saavansa johdon/keskijohdon tasoisia työtehtäviä ja ilmoittavat jo hakemuksessa, mitä VOIVAT tehdä, ts. mitä edellyttävät työnantajalta. Eivät raukat ymmärrä, että jos halutaan johtajia, otetaan ekonomi. Toimistotöihin sen sijaan sopii parhaiten merkonomi, joka ei turhaa nirsoile.

• sarasvuokin

• viitsi..

Lienet vielä nuorehko opiskelija, kun et tiedä, että merkonomeja on pankinjohtajina ja esimiehinä keskikoulupohjalta suoraan töihin tulleita, nämä toki jo vähä iäkkäämpää porukkaa.

Mutta itse en haluaisi miksikään esimieheksi ärsyttäville kaikentietäville räkänokille, enemmän tykkäisin tehdä rivitason töitä.

• ennen...
        viitsi.. kirjoitti:

Lienet vielä nuorehko opiskelija, kun et tiedä, että merkonomeja on pankinjohtajina ja esimiehinä keskikoulupohjalta suoraan töihin tulleita, nämä toki jo vähä iäkkäämpää porukkaa.

Mutta itse en haluaisi miksikään esimieheksi ärsyttäville kaikentietäville räkänokille, enemmän tykkäisin tehdä rivitason töitä.

... ja nyt on nyt. Lieneekö itselläsi muistikuvaa siitä, milloin tradenomeja Suomessa alettiin massamäärin kouluttaa? Vai oletkos itse juuri sellainen räkänokka, joka luulee niitä olleen aina?

Nykyisin merkonomi pääsee siihen kategoriaan, johon aiemmin rankattiin merkantit - jos olet sellaista termiä koskaan kuullut.

• jo tajuamaan
        ennen... kirjoitti:

... ja nyt on nyt. Lieneekö itselläsi muistikuvaa siitä, milloin tradenomeja Suomessa alettiin massamäärin kouluttaa? Vai oletkos itse juuri sellainen räkänokka, joka luulee niitä olleen aina?

Nykyisin merkonomi pääsee siihen kategoriaan, johon aiemmin rankattiin merkantit - jos olet sellaista termiä koskaan kuullut.

On sen verran elämänkokemusta, että tieto riittää jo siihen, että tutkinto on loppujen lopuksi aika toisarvoinen. Henkilö ratkaisee ja ennenkaikkea työkokemuksen laatu. Suoraan johtajaksi ei pitäisi koskaan kenenkään päästä, sillä kukaan ei kykene olemaan hyvä johtaja suoraan koulunpenkiltä. Jotkut lähtevät suoraan yrittäjiksi ja silloin heistä tulee johtoakin kuin itsestään, mutta nämä henkilöt yleensä tekevät töitä itsekin.

Tradenomikoulutus alkoi joskus 90-luvun alkupuolella. Vielä joskus 96-97 väitettiin, että tradenomeille riittää töitä. Massoja alkoi valmistua pian sen jälkeen. Alettiin massakouluttaa merkonomista tradenomeja yms. Tänä päivänä joka kolmas vastaantulija on jonkun sortin tradenomi. Itse olen merkonomi, tradenomi (molemmat sivuopintoina) ja vielä jotain muuta 80 luvun alusta, se ensimmäinen tutkinto on kaikkein järkevin ja sille alalle aion palata takaisin. Yrittäjäksi, en johtajaksi, sillä perheyritys odottaa hallinnonkin puolen taitavaa jatkajaa. Työtä teen yhdessä veljeni kanssa.

• Rekrytoija myös

Kiitos kollega,

Ihanaa kuulla jonkun muunkin suusta tästä tradenomien "maailmanvalloitusasenteesta" :) Kuulemma tosin koulussa heidät aivopestään mantralla "tutkinto tuottaa valmiudet toimia liiketalouden asiantuntija-, kehittämis- ja johtotehtävissä sekä yrittäjänä." Pliis.

Kaikkein huvittavimpia ovat tradetapaukset, jotka ihan pokkana sinisilmäisinä väittävät suorittaneensa korkeakoulututkinnon :)) Ja työkokemusta sieltä työharjoittelusta korkeintaan (=kopiointia ja arkistointia satunnaisella kahvinkeitolla höystettynä), mutta "palkkatoiveekseni rohkenen esittää tradenomiliiton suosituksen 2500 euroa (tai mitä pöyristyttävää se tällä hetkellä nyt sitten onkaan)"

Nimimerkki "naurussa pitelemistä"

• kapa.
        Rekrytoija myös kirjoitti:

Kiitos kollega,

Ihanaa kuulla jonkun muunkin suusta tästä tradenomien "maailmanvalloitusasenteesta" :) Kuulemma tosin koulussa heidät aivopestään mantralla "tutkinto tuottaa valmiudet toimia liiketalouden asiantuntija-, kehittämis- ja johtotehtävissä sekä yrittäjänä." Pliis.

Kaikkein huvittavimpia ovat tradetapaukset, jotka ihan pokkana sinisilmäisinä väittävät suorittaneensa korkeakoulututkinnon :)) Ja työkokemusta sieltä työharjoittelusta korkeintaan (=kopiointia ja arkistointia satunnaisella kahvinkeitolla höystettynä), mutta "palkkatoiveekseni rohkenen esittää tradenomiliiton suosituksen 2500 euroa (tai mitä pöyristyttävää se tällä hetkellä nyt sitten onkaan)"

Näyttäisi olevan melko selvästi sanottu laissa:
        "Ammattikorkeakoulussa suoritettavat tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja" (Ammattikorkeakoululaki 351/2003, 5 luku 18§)

Nimimerkki "tuoreet tiedot"

• usko..

Kiitos kollega,

että olet oikea rekrytoija. Nuo ovat kuitenkin lievimmästä päästä, mitä työnhakijoita tulee vastaan, tai sitten sinulla ei ole vielä kokemusta, jos tuollaiset arkipäiväisyydet ovat "huvittavimmasta päästä".

Mitä enemmän ikää ja työkokemusta, sitä vähemmän jollain tutkinnolla on merkitystä.

• aaaaaaaa

Kiitos kollega,

"Rekrytoija", käy päivittämässä ne merkonomipaperisi niin ei tarvitse täällä itkeä. Ei se montaa vuotta kestä...

• -------

No mullakin on toimistotöitä kertynyt nyt 7vuoden ajalta ja työnantajia on ollut 9!
        Eli eikai se cv hyvältä näytä mutta pakkohan ne on sinne merkitä, kun ei saa muita kun määräaikaisuuksia/äitiyslomasijaisuuksia!

• tutkinto...
        kapa. kirjoitti:

"Ammattikorkeakoulussa suoritettavat tutkinnot ovat korkeakoulututkintoja" (Ammattikorkeakoululaki 351/2003, 5 luku 18§)

... vastaa soveltuvasti alempaa korkeakoulututkintoa. Ylempi amk-tutkinto puolestaan ylempää. Opintojen sisällöt sitten tietysti poikkeavat toisistaan aika lailla, ts. tiedekorkeakouluissa (perinteiset yliopistot) keskitytään enemmän tutkimukseen & teoriaan, amk:ssa käytäntöön & teoriaan. Merkittävimmillään ero näkyy opinnäytetyössä, joka amk:ssa on vain 15 op ( = 10 ov).

• Rekrytoija myös
        usko.. kirjoitti:

että olet oikea rekrytoija. Nuo ovat kuitenkin lievimmästä päästä, mitä työnhakijoita tulee vastaan, tai sitten sinulla ei ole vielä kokemusta, jos tuollaiset arkipäiväisyydet ovat "huvittavimmasta päästä".

Mitä enemmän ikää ja työkokemusta, sitä vähemmän jollain tutkinnolla on merkitystä.

Jos oikeasti haluat, voin toki mainita rasittavímpiakin; niitä ovat mm. koko työhistoriansa tukityöllistämisen kautta hankkineet, mielenterveysongelmaiset sekä "pakko saada äkkiä töitä" -riivaajat.

Huvittavimpia ovat edelleen mielestäni nämä maailmanvalloitusasenteen omaavat tradenomit, hyvänä kakkosena tulevat hakijat jotka atk-taitoja kysyttäessä vastaavat "en mä itse osaa käyttää tietokonetta mutta mulla on kavereita jotka osaa" tai sanovat osaavansa tehdä jotain koska "poika/tyttöystävä osaa".

En mielestäni puhunut mitään siitä, kuinka paljon tai vähän tutkinnolla on merkitystä, kerroin vain huvittuneen mielipiteeni näistä maailmanvalloittajista.

• käytännössä ei
        kapa. kirjoitti:

Niin, periaatteessa siis ovat saman tasoisia, käytännössä ei. Maisteri kuitenkin vie sen työn AMK:n nenän edestä, joten mitä väliä mainitsemallasi pykälällä on?!

• Rekrytoija2

Jos oikeasti haluat, voin toki mainita rasittavímpiakin; niitä ovat mm. koko työhistoriansa tukityöllistämisen kautta hankkineet, mielenterveysongelmaiset sekä "pakko saada äkkiä töitä" -riivaajat.

Huvittavimpia ovat edelleen mielestäni nämä maailmanvalloitusasenteen omaavat tradenomit, hyvänä kakkosena tulevat hakijat jotka atk-taitoja kysyttäessä vastaavat "en mä itse osaa käyttää tietokonetta mutta mulla on kavereita jotka osaa" tai sanovat osaavansa tehdä jotain koska "poika/tyttöystävä osaa".

En mielestäni puhunut mitään siitä, kuinka paljon tai vähän tutkinnolla on merkitystä, kerroin vain huvittuneen mielipiteeni näistä maailmanvalloittajista.

olen törmännyt myös sellaisiin nuoriin maistereihin, jotka kuvittelevat että nyt kun on KTM -tutkinto taskussa, niin automaattisesti pitäisi irrota johtajan paikka.

Kyllä se on kuule niin, että kannukset on edelleen ansaittava käytännön työelämässä, oli koulutus sitten mikä tahansa. Mitään osaamattomat "kukonpojat" ärsyttävät, oli ne sitten maistereita (mitä ne muuten yleensä ovat) tai tradenomeja.

• ...

Olen palkannut henkilön, joka ei ollut missään muussa kuin tukityössä ja olen paljon tyytyväisempi. En ikinä palkkaisi ihmistä, joka on ollut 20 vuotta jossain valtion virastossa eikä koskaan missään muualla. Mutta tuollainen yleistäminen - epäilen ammattitaitoasi.

• Joopa joo
        sarasvuokin kirjoitti:

"Eivät raukat ymmärrä, että jos halutaan johtajia, otetaan ekonomi. "

Mistä lähtien johtajan pallille on vaadittu ekonomin paperit? Paperijohtajia?

Entäs tämä?

http://www.viestintaliitto.fi/kirjatyo/2001/11/kolumni/

Tämä todistaa sen mitä pitikin: korkeakoulutus on johtajatasolla välttämätön. Miksi muuten näin suuri ihmettely, kun yksi merkonomi ja yksi tekn.yo on menestynyt elämässään?! Jos noiden merkonomien menestys olisi arkipäivää kyseistä artikkelia ei olisi tarvinnut tehdä. MOT

• Revi siitä!
        käytännössä ei kirjoitti:

Niin, periaatteessa siis ovat saman tasoisia, käytännössä ei. Maisteri kuitenkin vie sen työn AMK:n nenän edestä, joten mitä väliä mainitsemallasi pykälällä on?!

... minä pääsin nykyiseen työhöni lähes sadan hakijan joukosta, ohitin työkokemuksellani ja osaamisellani kymmeniä maistereita!

Nämä ovat niitä valtteja, joilla työmarkkinoilla pärjää. Joku maisteritutkinto ei paljoa paina, jos et oikeasti osaa mitään tai vaikka osaisitkin, jos et kykene sitä osoittamaan.

PS. Meidän taloon viime vuosien aikana palkatuista kymmenestä uudesta työntekijästä vain yhdellä on akateeminen tutkinto. Muut ovat ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita. Kyseessä ovat alemmat johtotehtävät ja vaativat hallintotehtävät.

• Ällistynyt

Tuntuu kummalta ettei ammattiliitot puutu tähän ilmaistyötarjontaan.Ei täällä Saarijärvelläkään työntekijöitä palkata normaalilla palkalla,kun työntekijöitä saa 8-euron päiväpalkalla työvoima toimiston kautta.Huomenna minunkin pitää aloittaa k.o-palkalla,mutta takaan että työnantaja ei tule hyötymään työpanoksestani!Tekisin mielelläni töitä,kun sais semmosen palkan ,että riitäs edes peruselämiseen.

• Pitkäaikaistyöttömät

Että silleen ajattet sitten. No ihan kiva, sunlaistes takia ei kukaan fiksu työnantaja halua kelan tukemia pitkäaikaistyöttömiä ottaa. Kun niiden työmoraali on juuri tollanen - ei mitään viitti tehdä! Kiva tollasia elättää, parempi ettei annettais tukia lainkaan. Nähtäis sitten, millä hinnalla tehdään ja mitä.

• minä itse
        Pitkäaikaistyöttömät kirjoitti:

Että silleen ajattet sitten. No ihan kiva, sunlaistes takia ei kukaan fiksu työnantaja halua kelan tukemia pitkäaikaistyöttömiä ottaa. Kun niiden työmoraali on juuri tollanen - ei mitään viitti tehdä! Kiva tollasia elättää, parempi ettei annettais tukia lainkaan. Nähtäis sitten, millä hinnalla tehdään ja mitä.

Kyllä työstä pitää maksaa inhimillinen palkka.
        Monet nämä, jotka ovat sitä mieltä, että työttömän pitäisi lähteä puoli-ilmaiseksi orjatöihin, ovat itse niitä vakituisessa leipätyössä olevia.

• periaatteessa
        Pitkäaikaistyöttömät kirjoitti:

Periaatteessa on ihan sama, miten harjoittelija sen työn tekee. Toisaalta jos tekee hyvin, se on merkki työnantajalle siitä, että ilman sentinkään omaa panostusta saa työvoimaa. Mutta tekipä hyvin tai huonosti, työtön ei koskaan aiemmasta työkokemuksesta tai koulutuksesta riippumatta osaa kuitenkaan mitään ja on laiska tuilla eläjä.

Minä en saa tukea, työkokemusta on ja kokemusta ja osaamista riittää. Millä hinnalla luulet minun tulevan töihin, jos vaihtoehtona on luuseriolotilan lisäksi olla rahaton?

• ennen

tuli hyvin toimeen 7700 markalla. Rahan arvo on kyllä "sumentunut" tässä muutamassa vuodessa...

• Ei matalapalkkalainen

Elämä hymyilee tuli parin sadan palkan korotus pyytämättä ja toiset pari sataa tulossa kuuden kuuden päästä jos kasvu jatkuu samanlaisena.

• kyllä nauratti

Mulla oli yhteen firmaan toimistopaikka, kävin haastattelussa. Olis ollut ihan jees, mutta palkka 860 euroa/6 tuntia.Kokemusta 15 vuotta. Laskin n, että elämiseen olisi jäänyt vajaa 600e. Kulut kun vähentää, siis verot muut palkkakulut matkalippu kk. Jonkun kai ne siihen palkkasi, mutta itse en olisi lähtenyt. Miten meitä yritetään kyykyttää. Työehtosopimuspalkkaa ei olis maksettu.PAIKAT täytetään nykyisin harjoittelijoilla, joille ei tarvitse maksaa mitään.

• alalla_

Aika paljon alalla on työttömyyttä. Aika usein toimistoporukka on vielä naimisissa suht. hyvin tienaavan miehen kanssa, mikä tietää sitä, että työttömyyden pitkittyessä tulee nollatulot. Sen takia palkat ovat matalat, kun moni lähtee töihin millä tahansa palkalla vaihtoehtona tyhjälle tai sille, että jäisi nollille jos rupeaisi nirsoilemaan.

Toimistotyön matala palkkaus johtuu siitä, että alalla on tulijoista ylitarjontaa. Muutosta saadaan vain karsimalla kaupallisen alan koulutuspaikkoja aika rajusti. Edellisenkin laman aikaan suurin työttömäksi jäänyt ryhmä oli toimistohenkilökunta ainakin tällä paikkakunnalla.

• UUD
        alalla_ kirjoitti:

Aika paljon alalla on työttömyyttä. Aika usein toimistoporukka on vielä naimisissa suht. hyvin tienaavan miehen kanssa, mikä tietää sitä, että työttömyyden pitkittyessä tulee nollatulot. Sen takia palkat ovat matalat, kun moni lähtee töihin millä tahansa palkalla vaihtoehtona tyhjälle tai sille, että jäisi nollille jos rupeaisi nirsoilemaan.

Toimistotyön matala palkkaus johtuu siitä, että alalla on tulijoista ylitarjontaa. Muutosta saadaan vain karsimalla kaupallisen alan koulutuspaikkoja aika rajusti. Edellisenkin laman aikaan suurin työttömäksi jäänyt ryhmä oli toimistohenkilökunta ainakin tällä paikkakunnalla.

Ainahan sitä voi kouluttautua uudelleen, oppisopimuksella. esim. tekniselle alalle kouluttautuu kahdessa vuodessa. Pahinta on jäädä tuleen makaamaan ja valittamaan kurjaa rahatonta elämäänsä.

• Meitsi 79

Itse teen töitä vain sellaisella palkalla jolla tulee oikeasti toimeen. 1300 euron kuukausipalkkaa jos joku työnantaja kehtaisi minulle tarjota, saisi pusata paljasta takamustani.

• Pätkätyöläinen.

voisin mennä tuolla palkalla töihin, jos muuta työtä ei olisi tarjolla. Mutta sanoisin työnantajalle, että tällä rahalla saa työpanostani vain 2 viikkoa/kuukausi!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe