millä perusteella alkoholi on synti

Anonyymi

vastatkaahan, jotka sitä syntinä pidätte. Mihin Raamatunkohtaan käsityksenne perustuu?

Minä en löydä Raamatusta yhtään kohtaa joka kieltää alkoholin käytön. Kohtuullisuuteen kehotetaan monessakin kohdassa mutta absolutismiin - ei missään.

Vai olenko väärässä?

33

1748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otso

      raamatussa synniksi muutoin kuin alkoholin väärinkäyttö vain.
      Ja kaikille ei uskovaisille se on aivan vapaasti nautittavana.
      Vain seurakuntamme jäsenille ""seurakunnanpäätöksen tähden ""on alkoholi kielletty.
      Siis vanhoillislestadiolaisille.

      Jos olet tavallinen syntiihminen niin ei alkoholi sopivasti nautittuna ole sinulle synti.
      Vain jos alat päivittäin olemaan juovuksissa, "alkoholismia harrastamaan".

      • Anonyymi

        ja samanlainen Jumalan edessä.

        Jumala määrittää kuule muuttumattomassa sanassaan synnin, ei kulloisetkin seurakuntapäätökset.


      • maagikko

        Antakaa viiniä murheelliselle, siellä ainakin sanotaan.

        Nuo vouhotukset taitaa olla Lars Leevin krapulapäissään sanelemia. Hänhän oli kovasti tuliliemen tuttava.


      • Otso
        kirjoitti:

        ja samanlainen Jumalan edessä.

        Jumala määrittää kuule muuttumattomassa sanassaan synnin, ei kulloisetkin seurakuntapäätökset.

        Alkoholi ja sen nauttiminen ei ole syntiä.
        Mutta es: vanhoillslestadiolaisuudessa, on seurakunta päättänyt ettei jäsenet saa käyttää alkoholia......

        Ja tämä koskee vain JÄSENIÄ.
        Ei niitä lestoja jotka eivät ole jäsenenä rauhanyhdistyksessä.

        JÄSENILLE alkoholin käyttö on synti.

        NÄIN ja AAMEN.


      • Otso
        maagikko kirjoitti:

        Antakaa viiniä murheelliselle, siellä ainakin sanotaan.

        Nuo vouhotukset taitaa olla Lars Leevin krapulapäissään sanelemia. Hänhän oli kovasti tuliliemen tuttava.

        alkoholistin poika ..
        ja tämä vaikutti sen että hän vihasi alkholia.

        Kaiketi siitäkin syystä että isänsä juovuksissaan ollessa pahoinpiteli hänen äitiään, ja kaiketi häntä itseäänkin.


      • el kirahwi
        kirjoitti:

        ja samanlainen Jumalan edessä.

        Jumala määrittää kuule muuttumattomassa sanassaan synnin, ei kulloisetkin seurakuntapäätökset.

        Syntiähän on kaikki, mikä erottaa Jumalasta, eikö vain?

        On asioita, jotka erottavat kaikkia ihmisiä Jumalasta, ja jotka siis ovat kaikille syntejä. Mutta sitten on asioita, joista joku ihminen vahingoittaa omantuntonsa mutta joku toinen ei. Tällaiset asiat erottavat toista ihmistä Jumalasta ja toista taas eivät. Apostolisella ajalla tällainen kysymys oli esim. sianlihan syöminen. Nykyään sellainen asia saattaa olla joillekin esim. alkoholi. Jos saarnoissa varoitetaan alkoholista (mikä on oikein ja tarpeellista, koska Raamattu käskee olemaan juopumatta, koska siitä tulee "paha meno") niin silloin omastatunnosta saattaa tulla niin herkkä, ettei se kestä alkoholin nauttimista. Ja siten alkoholista tulee synti tälle ihmiselle, vaikka se yleisesti ottaen ei itsessään olekaan synti.

        Näin sanoo Paavali tähän lihansyöntiin liittyen, ja sama pätee varmasti myös alkoholin osalta:

        Room. 14:23. "Mutta joka siitä epäilee ja kuitenkin syö, se on kadotettu; sillä ei hän syönyt uskossa, mutta kaikki, mikä ei uskosta ole, se on synti."


      • el kirahwi
        Otso kirjoitti:

        Alkoholi ja sen nauttiminen ei ole syntiä.
        Mutta es: vanhoillslestadiolaisuudessa, on seurakunta päättänyt ettei jäsenet saa käyttää alkoholia......

        Ja tämä koskee vain JÄSENIÄ.
        Ei niitä lestoja jotka eivät ole jäsenenä rauhanyhdistyksessä.

        JÄSENILLE alkoholin käyttö on synti.

        NÄIN ja AAMEN.

        Kuulostaa vähän eräältä täällä aikaisemmin eri nimimerkeillä kirjoitelleelta. Mahtaakohan olla taas kerran kokenut "jälleensyntymän" uuden nimimerkin alla? ;)


      • Otso
        el kirahwi kirjoitti:

        Syntiähän on kaikki, mikä erottaa Jumalasta, eikö vain?

        On asioita, jotka erottavat kaikkia ihmisiä Jumalasta, ja jotka siis ovat kaikille syntejä. Mutta sitten on asioita, joista joku ihminen vahingoittaa omantuntonsa mutta joku toinen ei. Tällaiset asiat erottavat toista ihmistä Jumalasta ja toista taas eivät. Apostolisella ajalla tällainen kysymys oli esim. sianlihan syöminen. Nykyään sellainen asia saattaa olla joillekin esim. alkoholi. Jos saarnoissa varoitetaan alkoholista (mikä on oikein ja tarpeellista, koska Raamattu käskee olemaan juopumatta, koska siitä tulee "paha meno") niin silloin omastatunnosta saattaa tulla niin herkkä, ettei se kestä alkoholin nauttimista. Ja siten alkoholista tulee synti tälle ihmiselle, vaikka se yleisesti ottaen ei itsessään olekaan synti.

        Näin sanoo Paavali tähän lihansyöntiin liittyen, ja sama pätee varmasti myös alkoholin osalta:

        Room. 14:23. "Mutta joka siitä epäilee ja kuitenkin syö, se on kadotettu; sillä ei hän syönyt uskossa, mutta kaikki, mikä ei uskosta ole, se on synti."

        Kaiketi pitää tietää asia ennenkuin kommentoi.

        Juu vähä hapatus koko taikinan hapattaa.
        Niin on valitettvasti käynyt muillekin ei vain sinulle.


      • Anonyymi
        Otso kirjoitti:

        Alkoholi ja sen nauttiminen ei ole syntiä.
        Mutta es: vanhoillslestadiolaisuudessa, on seurakunta päättänyt ettei jäsenet saa käyttää alkoholia......

        Ja tämä koskee vain JÄSENIÄ.
        Ei niitä lestoja jotka eivät ole jäsenenä rauhanyhdistyksessä.

        JÄSENILLE alkoholin käyttö on synti.

        NÄIN ja AAMEN.

        niin miksi se on kielletty?


        kuuleppas, RAAMATTU ilmoittaa mikä on syntiä!


        eli JUMALA sanoo mikä on syntiä, EI IHMINEN!


      • Otso
        kirjoitti:

        niin miksi se on kielletty?


        kuuleppas, RAAMATTU ilmoittaa mikä on syntiä!


        eli JUMALA sanoo mikä on syntiä, EI IHMINEN!

        SINÄ SEN SANOT.. niinpä niin.


      • wiuwiu
        Otso kirjoitti:

        Kaiketi pitää tietää asia ennenkuin kommentoi.

        Juu vähä hapatus koko taikinan hapattaa.
        Niin on valitettvasti käynyt muillekin ei vain sinulle.

        olisi hyvä jos kasvaisit aikuiseksi ennekuin tulet tänne aukomaan lärviäsi.


    • Sarah

      Raamatussa sanotaan, että hedelmistään puu tunnetaan. Jos tarkastelemme hedelmää, jota alkoholi on tuonut mukanaan, niin ei se kovin hyvä ole. Jos juopuu viinistä, siitä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä seurauksena se irstas meno, josta raamattu varoittaa. Kohtuullisuus on ottajan korvien välillä. Jonkun mielestä voi olla kohtuullista ottoa jos ei ihan sammu, jollekin se on viinilasi ruuan kanssa.
      Jos antaa pahalle pikkusormen, se voi viedä koko käden. Useimpien lienee siksi syytä olla erityisen varovaisia.

      • Otso

        Mutta siitä aatos mistä puutos, sinullakin tuli mieleen irstas meno, no se on sinun asiasi.

        Mutta jos me valvomme toisten tekemisissä. ennalta jo sanotaan että se on varmasti menoa.?
        '
        Mutta jos valvomme omissa teoissamme niin tulee toisten synti esile vasta tehtynä.

        Vai johtuuko se siitä että itse haluaisimme tehdä noita mainittuja asioita,että niistä jopa ennenaikaisesti toisia tuomitsemme.

        Olen juopunut, muttei se ollut viiniä, ja siitä tuli paljoa hurskaampi elo kuin mitä siihen aikaan olin selvinpäin.

        Jos joku olisi minua vaikka lyönyt niin oliisn kääntänyt toisenkin puolen että posauta tuonnekin.


      • Sarah
        Otso kirjoitti:

        Mutta siitä aatos mistä puutos, sinullakin tuli mieleen irstas meno, no se on sinun asiasi.

        Mutta jos me valvomme toisten tekemisissä. ennalta jo sanotaan että se on varmasti menoa.?
        '
        Mutta jos valvomme omissa teoissamme niin tulee toisten synti esile vasta tehtynä.

        Vai johtuuko se siitä että itse haluaisimme tehdä noita mainittuja asioita,että niistä jopa ennenaikaisesti toisia tuomitsemme.

        Olen juopunut, muttei se ollut viiniä, ja siitä tuli paljoa hurskaampi elo kuin mitä siihen aikaan olin selvinpäin.

        Jos joku olisi minua vaikka lyönyt niin oliisn kääntänyt toisenkin puolen että posauta tuonnekin.

        Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä....


      • Otso
        Sarah kirjoitti:

        Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä....

        Lukee.

        18. Ja älkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä.

        Ja älkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee,
        mitä tässä sanotaan.

        Ei sanota lainkaan ettteikö saisi juopua siitä viinasta josta hyvä meno tulee..
        Sellaista viina on kaupasta ostettavissa.

        Siotten on täää armo, josta sanotaan jotta kaupat auki ostakaa.
        Onhan sitten vaikea ostaa kun kauppa on pantu kiinni.


      • el kirahwi
        Otso kirjoitti:

        Lukee.

        18. Ja älkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä.

        Ja älkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee,
        mitä tässä sanotaan.

        Ei sanota lainkaan ettteikö saisi juopua siitä viinasta josta hyvä meno tulee..
        Sellaista viina on kaupasta ostettavissa.

        Siotten on täää armo, josta sanotaan jotta kaupat auki ostakaa.
        Onhan sitten vaikea ostaa kun kauppa on pantu kiinni.

        Huomaa kuitenkin, että on tietty ero sanotaanko "siitä viinasta, josta" vai "viinasta, josta". Ja tässä kohdassa on nimenomaan "viinasta, josta". Joissain käännöksissä se on sitä paitsi käännetty "viinista, koska siitä tulee paha meno". Ja sitä se tarkoittaakin.

        Juopua voi toki Pyhän Hengen viinistä, mutta sitä ei Alkosta saa, eikä ruokakaupastakaan, vaan evankeliumin sanasta. Ja siinä Pyhän Hengen viinikaupassa ostetaan "rahatta ja hinnatta". Sitäkö tarkoititkin?


      • Juomanlaskia

        Hedelmä

        Kyllähän tuo asia on niin kuin kirjoitit, irstas menohan siitä paljosta viinistä tulee, näinhän se on nähtävä ja voidaan jo selittää ihan muutenkin kuin uskonnon valossa. Se on kato..näin, ku me tarpeeksi juuaan niin se itse kontrolli pettää, me ei siis enää hallita itseämme vaan meitä hallitsee kun tarpeeksi juovumme, meidän oman lihamme viettelykset ja himot ja vielä se vanha kehno jota sanotaan perkeleeksi. Tämän itsekontrollin pettämänä me teemme sitten niitä tekoja joita emme selvipäin tekisi. Humalassa yleensä tapellaan ja puukotellaan. Kyllä uskovat tämän viinin vaikutuksen tuntevat ja karttavat sitä humala juomista tämän tähden. Jos uskovainen ratkeaa ryyppäämään, niin hänessä Jumalan ääni vaimenee ja Saatana käyttää tätä tilannetta hyväkseen ja vie uskovankin synteihin ja oman syntisen lihansa himoihin ja niitten toteutukseen.
        Kyllä uskovalle on se aika kun hän humalastaan selviää varmasti kiirastulen läpi kulkemista. Uskova on uusi luomus isässä pojassa ja pyhässä hengessä, Pudotus siitä hengestä on on uskovalle tosi paha, en yhtään ihmettele, kun kerrotaan vanhan ajan uskovien pyörineen tuhkassa tervassa ja höyhenissä siinä katumuksessaan kun olivat sortuneet johonkin syntiin.
        Henk koht en ole enää uskossa, siksi kun se raamatun Jumala kuvataan niin hirveäksi, ettei edes pää perkele ole häntä hirveämpi. En usko raamatun Jumalaan.


    • Lars Leevi

      Siksí me oikeauskoiset Jumalan Lapset emme juo alkoholia! Se on pirun ovela keino johdattaa Jumalan karitsa synnin ja reittauden teille, jolta Jumalan valo sammuu, ja kadotuksen ovet ovat auki!

      Mutta kun ihminen tekee parannuksen Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä, pirun kusi ei tule edes mieleen!

      • Otso

        Jumalan valo sammunut, ja kadotuksen ovet ovat auki!
        Juopa sie sitä kusta ja anna toisten litkiä viinojaan.
        Ja toisekseen kuinka voi joku kusta jota ei olekaan.

        Ja toivon että jätät Jumalan nimen suustasi pois, sillä ei se sovi jumalattommain suuhun lainkaan.


      • Juomanlaskia

        Lars leevi

        Viina on pirun kusta.

        Kyllähän tuo sinun vuodatuksesi tuossa tekstissäsi on ihan oikeutettu. Kyllä minäkin olen sen kokenut sitten krapula päivänä kun en ennen hallinnut alkoholin käyttöäni. Vihollinen ja uskovassa oleva uusi luomus tekee herran omiin sellaisen olon, viinasta jos sitä erehtyy ottamaan liikaa, että kai se on hengen tila uskosta osattomille sitten ajan rajojen tuolla puolen. Päihtymiinen pyhästä hengestä on sallittua, niin epäiltiin joskus Jeesuksen aikoihinki kuulia kuntaa, että he ovat täynnä makeaa viiniä, kun tämä ihmisjoukko puhui kielillä ja käyttäytyivät kuin juopuneet. Näin käyttäytyvät ihmiset pyhassä hengessä vielä tänäkin päivänä. Mutta herra kyllä hallitsee omansa jos he ovat kuten päihtyneet hänen hengestään. Uskon näin, että siihen aikaan kun Jeesus oli maanpäällä oli viini ruoka juoma. Vanhassa testamentissa mainitaan Nooasta, että hän oli ensimmäinen ihminen joka pystytti viini tarhan. Mutta juotuaan viiniä hän nukkui teltta majassa alasti ja hänen häpynsä näkyi, Myöskin Loot joi viiniä ja lankesi sitten sukurutsaukseen tyttäriensä kanssa jota Loot ei olisi varmasti selvinpäin tehnyt. Tosin Lootin tyttärillä oli syynsä miksi he halusivat yhtyä isänsä kanssa. Kristitylle on tämä asia tabu ihan sellainen, että hän vältelee näkemästä isänsä tai äitinsä häpyä se on jo meihin luotu ennen syntymäämme tämä että vältämme näkemästä. Eikä kristityt vanhemmatkaan näyttäydy mielellään lapsilleen alastomana. Kun lapset alkavat olla noin ala aste ikäisiä ja sen allekkin vielä. Jeesuksen aikoihin osattiin tehdä jo juovuttavaa viiniä ja ehkä Jeesuskin sitä otti mutta ruualla. raamattu antaa tästä asiasta sen käsityksen. Alkoholia on kaikissa hapan tuotteissa, se on niin oleellinen osa meitä, että, että ihmisen vatsassakin sitä on aika paljon vaikka hän ei olisi koskaan alkoholia ottanut. On esitetty arveluja, että ihminen tavallisessa olossaan olisi jonkunverran juovuksissa, tiedä sitten. On myös todettu, ettei naisen vatsassa olisi alkoholia sulattavia ensyymejä ja sen tähden naiset juopuvat vähemmästä alkoholista kuin miehet. Jeesuksen aikoihin, vesi saattoi olla paikoin vähän likaista ja juotiin missä vain sattui vettä olemaan ja joittenkin vatsa ei ehkä sietänyt niitä veriä joita juotiin, rypäle mehu oli kuitenkin aika puhdasta ja kun se happani niin siihen kehittyi alkoholia joka tavallaan säilytti sitä rypäle mehua. Ehkä siksi Paavalikin kirjotti aikanaan, että olis otettava vähän viiniä siksi että se alkoholi tavallaan tappoi niitä suolistoloisia joita tuohonkin akaan oli. Niitä suolisto loisia saattoi tulla esm kalan lihasta tuohonkin aikaan ihmisen vatsaan. Mehän tiedämme tänäpäivänä, että lapamato leviää juuri tätä kautta. Mutta tänä päivänä on apteekki lääkkeet näitten suolistoloisten häätämiseen.
        Itse otan kotona tehtyä viiniä yhdellä aterialla päivässä joka on minun pää ateriani. Noin 10% alkoholia viinini sisältää, ruuan jälkeen se antaa raukean unen omaisen olon ns hyvän olon tunteen. Jos viini on ruokajuoma niin siihen se on hyvää mutta siihen on ensin totuttava ruuan kanssa noin viikko, ennen kuin se rupeaa tuntumaan ja maistumaan hyvälle lihan kanssa. Uskon, että viiniä otettiin Jeesuksen aikoihin pää asiassa siksi kun kaikkialla ei ollut hyvää vettä heidän juodakseen. Varoituksia liiasta viinin käytöstä on raamatussa paljon Kovin varoitus tai laki on tämä:-"Juomarit eivät peri taivasten valtakuntaa".


    • leenu

      ainakin:

      31. Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
      32. Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.


      Ja muistelen, että jossakin toisessakin kohdassa olis siitä...

      • ¤¤¤

        Alkoholismi tässä ollut aiheena varoittaa.


      • Kiljuva jalopeura

        Voisitko selittää minulle tämän ..
        Miksi leipuri HIRTERTTIIN ?.

        5. Ja molemmat näkivät unta, kumpikin unensa yhtenä yönä, kukin unensa selityksen jälkeen, Egyptin kuninkaan juomanlaskia ja leipoja, jotka olivat sidottuna vankihuoneessa.

        6. Koska Joseph tuli aamulla heidän tykönsä, ja näki heidän murheelliseksi.

        7. Kysyi hän niiltä Pharaon palvelioilta, jotka hänen kanssansa herransa vankihuoneessa olivat, ja sanoi: miksi te olette tänäpänä surulliset?

        8. He vastasivat häntä: me olemme nähneet unta, ja ei ole, joka sen selittää. Niin sanoi Joseph heille: Jumalan on selitys, kuitenkin jutelkaat se minulle.

        9. Niin ylimmäinen juomanlaskia jutteli unensa Josephille, ja sanoi hänelle: minä näin unta ja katso, viinapuu oli minun edessäni.

        10. Ja sillä viinapuulla oli kolme haaraa ja se oli niinkuin viheriöitsemällänsä, sen kukoistus kävi ylös, ja sen rypäleet tuleentuivat viinamarjoiksi.

        11. Ja Pharaon juoma-astia oli minun kädessäni: niin minä otin viinamarjat, ja pusersin ne Pharaon juoma-astiaan, ja annoin sen juoma-astian Pharaon käteen.

        12. Ja Joseph sanoi hänelle: tämä on sen selitys: Kolme haaraa ovat kolme päivää.

        13. Kolmen päivän sisällä korottaa Pharao sinun pääs, ja asettaa sinun jällensä entiseen virkaas: ja sinä annat Pharaon käteen juoma-astian niinkuin ennenkin, koska olit hänen juomansa laskia.

        14. Mutta muista minua tykönäs, koska sinun hyvin käy, ja tee sitte laupius minun kanssani, ettäs ilmoittaisit minun Pharaolle, ja antaisit minun ottaa täältä ulos.

        15. Sillä minä olen salaisesti varastettu Hebrealaisten maalta; enkä ole tässä mitään tehnyt, että he minun tähän vankiuteen panivat.

        16. Koska ylimmäinen leipoja näki, että selitys oli hyvä; sanoi hän Josephille: minä myös uneksuin, ja katso, kolme palmikoittua koria oli minun pääni päällä.

        17. Ja ylimmäisessä korissa oli kaikkinaisia leivotuita ruokia Pharaon tarpeeksi: ja linnut söivät niitä korista minun pääni päältä.

        18. Joseph vastasi, ja sanoi: tämä on sen selitys: kolme koria ovat kolme päivää.

        19. Ja kolmen päivän sisällä ylentää Pharao sinun pääs, ja ripustaa sinun hirsipuuhun: ja linnut syövät sinun lihas sinun päältäs.

        20. Ja tapahtui kolmantena päivänä, koska Pharao piti syntymäpäiväänsä, teki hän pidon kaikille palvelioillensa, ja ylensi ylimmäisen juomanlaskian pään, ja ylimmäisen leipojan pään palvelioittensa seassa.

        21. Ja asetti ylimmäisen juomanlaskian jälleen (entiseen) virkaansa, antamaan Pharaon käteen juoma-astiaa.

        22. Mutta ylimmäisen leipojan antoi hän hirttää; niinkuin Joseph oli heille selittänyt.


      • Kiljuva jalopeura

        Voisitko selittää minulle tämän ..
        Miksi leipuri HIRTERTTIIN ?.

        5. Ja molemmat näkivät unta, kumpikin unensa yhtenä yönä, kukin unensa selityksen jälkeen, Egyptin kuninkaan juomanlaskia ja leipoja, jotka olivat sidottuna vankihuoneessa.

        6. Koska Joseph tuli aamulla heidän tykönsä, ja näki heidän murheelliseksi.

        7. Kysyi hän niiltä Pharaon palvelioilta, jotka hänen kanssansa herransa vankihuoneessa olivat, ja sanoi: miksi te olette tänäpänä surulliset?

        8. He vastasivat häntä: me olemme nähneet unta, ja ei ole, joka sen selittää. Niin sanoi Joseph heille: Jumalan on selitys, kuitenkin jutelkaat se minulle.

        9. Niin ylimmäinen juomanlaskia jutteli unensa Josephille, ja sanoi hänelle: minä näin unta ja katso, viinapuu oli minun edessäni.

        10. Ja sillä viinapuulla oli kolme haaraa ja se oli niinkuin viheriöitsemällänsä, sen kukoistus kävi ylös, ja sen rypäleet tuleentuivat viinamarjoiksi.

        11. Ja Pharaon juoma-astia oli minun kädessäni: niin minä otin viinamarjat, ja pusersin ne Pharaon juoma-astiaan, ja annoin sen juoma-astian Pharaon käteen.

        12. Ja Joseph sanoi hänelle: tämä on sen selitys: Kolme haaraa ovat kolme päivää.

        13. Kolmen päivän sisällä korottaa Pharao sinun pääs, ja asettaa sinun jällensä entiseen virkaas: ja sinä annat Pharaon käteen juoma-astian niinkuin ennenkin, koska olit hänen juomansa laskia.

        14. Mutta muista minua tykönäs, koska sinun hyvin käy, ja tee sitte laupius minun kanssani, ettäs ilmoittaisit minun Pharaolle, ja antaisit minun ottaa täältä ulos.

        15. Sillä minä olen salaisesti varastettu Hebrealaisten maalta; enkä ole tässä mitään tehnyt, että he minun tähän vankiuteen panivat.

        16. Koska ylimmäinen leipoja näki, että selitys oli hyvä; sanoi hän Josephille: minä myös uneksuin, ja katso, kolme palmikoittua koria oli minun pääni päällä.

        17. Ja ylimmäisessä korissa oli kaikkinaisia leivotuita ruokia Pharaon tarpeeksi: ja linnut söivät niitä korista minun pääni päältä.

        18. Joseph vastasi, ja sanoi: tämä on sen selitys: kolme koria ovat kolme päivää.

        19. Ja kolmen päivän sisällä ylentää Pharao sinun pääs, ja ripustaa sinun hirsipuuhun: ja linnut syövät sinun lihas sinun päältäs.

        20. Ja tapahtui kolmantena päivänä, koska Pharao piti syntymäpäiväänsä, teki hän pidon kaikille palvelioillensa, ja ylensi ylimmäisen juomanlaskian pään, ja ylimmäisen leipojan pään palvelioittensa seassa.

        21. Ja asetti ylimmäisen juomanlaskian jälleen (entiseen) virkaansa, antamaan Pharaon käteen juoma-astiaa.

        22. Mutta ylimmäisen leipojan antoi hän hirttää; niinkuin Joseph oli heille selittänyt.


    • VL

      Eihän viina aineena ole nestettä kummempaa. Muistaakseni raamatussa Nooa juopui viinasta ja hänen pojat näkivät hänen häpynsä niin jumala sanassaa sanoi viinan olevan pahasta ja sanoi, että älkäät viinasta juopuko, sillä siitä tulee paha meno ja riettaus.

      On kai sanomattakin selvää, että järjellinen ajattelu ja harkintakyky heikkenee alkoholin vaikustuksesta ja silloin on suurempi todennäköisyys tehdä asioita vasten tahtoaan.

      Ei ole synti omistaa vaikka miljoona litraa viinaa, mutta sen käyttäminen johtaa usein harkitsemattomiin ja vääriin tekoihin. mitä kohtuulliseuuteen, niin se on aika vaikeasti määritettävissä ja sen tähden uskovaiset eivät käytä viinaa ollenkaan ja eivät sitä halua edes kattonsa alla säilyttää.

      • Kiljuva jalopeura

        Se väärin vastaa.
        Et ole lukenut kaikkia viestejä näköjään, niistä voisit oppia jotakin.

        Ja järjellinen lisääntyy kun meikäläiset yhteen kokoontuu, eikö ole näin.

        Kohtuus kaikessa,varmaan sinulla sama ajatus.

        Mutta on niitäkin joille ei kohtuuskaan riitä viisastelussa.


    • *(<>)*

      Ef. 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä.

      Sananlaskut 23:
      29 Kenellä on voivotus, kenellä vaikerrus? Kenellä torat, kenellä valitus? Kenellä haavat ilman syytä? Kenellä sameat silmät?
      30 Niillä, jotka viinin ääressä viipyvät, jotka tulevat makujuomaa maistelemaan.
      31 Älä katsele viiniä, kuinka se punoittaa, kuinka se maljassa hohtaa ja helposti valahtaa alas.
      32 Lopulta se puree kuin käärme ja pistää kuin myrkkylisko.
      33 Silmäsi outoja näkevät, ja sydämesi haastelee sekavia.
      34 Sinusta on kuin makaisit keskellä merta, on kuin maston huipussa makaisit.
      35 "Löivät minua, mutta ei koskenut minuun; pieksivät minua, mutta en tiennyt mitään. Milloinkahan herännen? Tahdonpa taas hakea tätä samaa."

      Luuk.21:34 Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta

      Roomalaiskirje 13
      13 Vaeltakaamme säädyllisesti, niin kuin päivällä, ei mässäyksissä ja juomingeissa, ei haureudessa ja irstaudessa, ei riidassa ja kateudessa,
      14 vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.

      Sananlaskut 20
      1 Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee.

      1.Tim.3:
      1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
      2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
      3 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
      4 vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
      5 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?

    • pyh!

      Alkoholi tuhoaa terveyden ja tappaa hitaasti. Se on syntiä, koska "älä tapa".

    • Halleluujaa

      Alkoholin juominen ei ole synti ja alkoholi ei ole mitään pirun kusta. Raamattu mainitsee vain juopumisen synniksi.

    • Anonyymi

      Oot ihan oikeassa.
      Mutta huomioi missä kohtaa.
      Mm. älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno..
      Tai antakaa viini murheelliselle. Juokoon ja unohtakoon murheensasa.
      Olkaa raittiit. Ei tarkota sitä, että oltais absolutisteja.
      Mieleltään raittiin.
      Juo sen verran, kun se ei tuhoo sun terveyttä eikä myöskään muuta sun persoonallisuutta.
      Kyllä sen jokainen tietää, missä menee kohtuuden raja. Tai ainakin jokainen vähänkään ajatteleva ihminen.
      Ja oikeasti keskiajalla mm. olut pelasti ihmishenkiä todella paljon. Oli likasta vettä mihin jengi kuoli.
      Munkit keksi oluen. Olut ei ole kovin vahvaa. Mutta tappaa silti haitalliset bakteerit.
      Koleraan kuoli paljo väkee siihen aikaan.
      Itävallassa on edelleen olemassa vanha laki joka määrää, että oluen tai ainakin jonku oluen on oltava halvin kaupastasta ostettava juoma.
      Lukekaa ja ajatelkaa ihmiset isommin.

    • Raamatussa alkoholi ei ole synti....siitä kyllä varoitetaan ,ettei pidä ottaa liikaa esim känniä ,koska siitä tulee rietas yms meno..

    • Anonyymi

      Kurkunkastelu on liottavaa hommaa. Se liottaa ajatukset täysin 24/7

    • Anonyymi

      Mahtaa nyt harmittaa kaikkia, jotka ovat totaalikieltäytyjiä olleet turhan takia, kun täällä on selvästi osoitettu, ettei raamattu ainakaan alkoholia kiellä, vaan vain juopumisen ja alkoholin himon -> ⚠ 🍻🍹🥤🥂🍸🍺🍷 ⚠

      Itselläkin meni juuri pippuripihvin kanssa puoli lasia punaviiniä. 👌

      Ehtoollisella on sitten pienempi määrä, jota nautitaan Kristuksen ristintyön muistona leivän kera. Eikä siihen sotketa mitään muuta mukaan. 🥮🍷

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe