Henkilö(paketti)auton tuonti ja autovero

Ernesti Mäenpää

Eli tarkoitus olisi työmatka-ajoon hakea vuosimalliltaan 90-luvun alkuun sijoittuva farmari-diesel (joko BMW tai Mercedes) ja Suomessa heti rekisteröidä auto pakettiautoksi, eli takapenkit veks.

Tuleeko autosta maksettavaksi henkilöauton vai pakettiauton autovero, millaista verotuskäytäntöä tuossa oikein noudatettaisiin? Osaako joku kertoa kaavaa jolla tuota veroa voisi suurin piirtein koittaa etukäteen haarukoida. AKE:n ja tullin pykäläviidakoiden jälkeen on itsellä pallo aivan hukassa. Kiitokset etukäteen.

6

1492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellen pahasti erehdy

veron määrä on nähtävissä suurin piirtein vastaavan ikäisten, samanlaisten autojen aikaisemmista veropäätöksistä Tullin sivuilta.
      Takapenkin poisto vaikuttaa vain "dieselveron" määrän.

• Ernesti Mäenpää

Tullista kerrottiin, että vero määräytyy sen autoluokan mukaan jollaiseksi auto Suomessa katsastetaan ennen rekisteröintiä. Kiinnostaisi kuitenkin lähinnä, että miten henkilöautosta tehdyn pakettiauton autoveron määrä sitten käytännössä lasketaan? Tästä nuo aikaisemmat (henkilöautojen) verotusarvot eivät varmaan kerro mitään, vai olenko aivan väärässä?

• diileri
        Ernesti Mäenpää kirjoitti:

Tullista kerrottiin, että vero määräytyy sen autoluokan mukaan jollaiseksi auto Suomessa katsastetaan ennen rekisteröintiä. Kiinnostaisi kuitenkin lähinnä, että miten henkilöautosta tehdyn pakettiauton autoveron määrä sitten käytännössä lasketaan? Tästä nuo aikaisemmat (henkilöautojen) verotusarvot eivät varmaan kerro mitään, vai olenko aivan väärässä?

Minä olen pohtinut samaa asiaa...-93 ja vanhempi paku on veroton.En tiedä miten käytännössä tuo toimii.

• josut
        diileri kirjoitti:

Minä olen pohtinut samaa asiaa...-93 ja vanhempi paku on veroton.En tiedä miten käytännössä tuo toimii.

Autoverosta vapaa (ennen 5/93) tai alennetun autoveron pakettiauton pitää täyttää suomen määrittelemät pakettiauton mitat.
        Lavamalleissa lavan pituus vaatimukset, umpimalleissa tilavuus vaatimukset jossa mittaustekniikkakin määritelty.
        Jos vaatimukset ei täyty on kyseessä täyden autoveron pakettiauto, jolloin maksetaan sama vero kuin henkilöautoista.
        esim. pikkuumpipakut täyden autoveron mukaan, VW Caddy, Peugeot Partner, Renault Kango yms.
        Samoin käy farkuille jotka voidaan rekisteröidä pakuksi mutta vain täydellä autoverolla.
        Dsl vero kyllä menee pieneksi.

• niin se on
        Ernesti Mäenpää kirjoitti:

vaikka takapenkin poistaisi - autoveron kannalta. Eli voit ihan huoleti katsella vastaavan kaltaisen farkun toteutuneita verotuksia. Saman kaavan mukaan se vero mätkäistään kun auto kerran ei täytä suomi-pakun kriteereitä, ennen kaikkea "Kuitusen kuutioita."

• Perehtynyt asiaan

Autoverolain 23§ määrittää pienemmällä autoverolla olevan pakettiauton vaatimukset.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482

Jos pykälän vaatimukset täyttyvät niin auton rekisteriotteen erikoisehdoissa lukee teksti; Autoverolain 23§ mukainen pakettiauto.
      Tästä tekstistä tulli tietää kuinka paljon verotetaan.

Tulli ei yleensä tiedä täyttääkö auto vaatimuksia vaan ohjaavat ensin katsastukseen ja katsovat sitten mitä otteessa/katsastustodistuksessa lukee.

Käytännössä farmari autot eivät veropykälän vaatimuksia täytä.

Takapenkit poistamalla kuitenkin pääset pienelle dieselverolle. Kannattaa poistaa takapenkit ennen kun viet auton maahantuontikatsastukseen niin ajoneuvoluokaksi merkitään suoraan pakettiauto. Jos teet muutoksen myöhemmin niin joudut muutoskatsastamaan, tietysti maksaa muutaman kympin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2048
    Aihe