Luovuuden tuska

uskossa

Tulin uskoon tässä jokin aika sitten. Se kävi kuin salama kirkkaalta taivaalta. Yhtäkkiä tunsin syvää kaipuuta alkulähteilleni ja tarvetta ajatella Jumalaa joka hetki. Olin ymmälläni että mitä minulle tapahtuu? Lähestyykö Jumala minua todella...Hieman sitä ehkä säikähdinkin kunnes tunsin käsittämätöntä rauhaa monet päivät eteenpäin.

Sitä ennen olin elänyt melko vapaamuotoista elämää vailla sen syvempiä kelailuja, vaikka olenkin kasvanut uskovaisessa kodissa. Olen ollut aina kapinallinen luonne ja kriittinen pohdiskelija. Nyt kaikki kuitenkin aukeni ja koko Totuus tuntui minulle täysin selkeältä! Oma syntisyyteni sai minut tolaltani. Silmäni avautuivat ja olin järkyttynyt kaikista toilailuistani. :( Lamaannuin täysin havahduksesta ja siitä todellisuudesta että joudun elämään lopun elämääni täydessä ymmärryksessä tehdyistä synneistäni...En pysty enää ajattelemaan masentumatta tekojani, mutta tajusin aj tunsin sitten kuitenkin sen rakkauden ja anteeksiantamuksen voiman joka saisi minut unohtamaan tekoni ja tekemään parannuksen Jumalan silmien edessä. Tekojani en tietenkään voi koskaan unohtaa, mutta olkoon ne opiksi tyhmästä jääräpäisyydestäni ja harkitsemattomuudestani.

Haparoivin askelin olen lähestynyt uutta minääni. Paljon noussut kysymyksiä mieleeni. Päällimmäisenä mielessä on ollut pelko ja ehkä epäilyskin siitä olenko todella uskossa kun olen tullut nyt näin epävarmaksi? Eikö uskossa ihminen saa voimaa ja uskallusta? Missä suhteessa Jumalanpelko ja Jumalan rakkaus ja armo ovat uskovaisella läsnä sisällään? Saanko olla oma itseni? MITÄ SAAN TEHDÄ?

Viimeinen kysymys on jäänyt kummittelemaan mieleeni ja kun olen ollut pienestä asti taiteellinen ihminen, rönsyilevän luova ja ennakkoluuloton tapaus niin nyt sitten iski lujaa joku lukko päälle. En saa enää mitään irti sisältäni kun tilalle tuli pelko ja epävarmuus että MITÄ saan luoda? Pitääkö minun alkaa hillitsemään luovaa mieltäni ja miettimään mitä on soveliasta kuvata taiteessani? Olen ihan pihalla ja kaikki tuntuu vaan synniltä...koskaan en ole mikään "kukkataulumaalari" ollut vaan aiheeni ovat olleet radikaalejakin ja kantaaottavia. Lisäksi innokkaana sisustajana ja vaatesuunnittelijana sekä barbie-keräilijänä tuntuu että joudun jättämään hyvästit kaikelle "pinnallisuudelle" ja lapsellisuudelle(joka on ollut iso isa minua) jos meinaan olla uskollinen Jumalalle.

Monet ovat lohdutelleet minua sanomalla että Jumala tekee minussa tehtäväänsä ja elämäni muuttuu täydelliseksi Hänessä. Hyväksyn sen täysin, mutta silti tunnen surullisuutta ja luopumisen tuskaa minulle tähän mennessä terapauttisista asioista...luovuuden täydestä vapaudesta. Onko luovuus omien tarpeiden tyydyttämistä ja korostamista...itsekkyyttä?

Raamattua en osaa kovin hyvin lukea vielä itsenäisesti. Tuntuu melko vaikealta tajuta teksti ä. Jossain kohdassa oli vain pätkä joka meni jotensakin:"Luopukaa pienistä askarteluistanne ja rukoilkaa Jumalaa kaiken aikaa"...En nyt sanatarkkaan muista. Tuo kohta vaan sai minut surulliseksi.

Auttakaa ja antakaa vastaus uskon ja luovuuden ristiriitoihin! Miten elän OIKEIN Jumalaa kunnioittaen?

41

871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei katoa

      kyllä koskaan mutta taiteen sisältö varmaan kokee muutoksen. Pelkään vaan että varovaisuus vie taiteesta kokonaan pohjan eikä koko homma ole enää yhtään luovaa ja spontaani vaan jokainen aihe on tarkkaan harkittu ja sovinnainen. Tuleekohan minusta kaavamainen rationalisti pelkojen keskellä? :( Tuntuu että helpompi olisi unohtaa koko taiteilut kun ne tuottavat minulle näin suurta mielenvaivaa uskoon yhdistettynä ja tuntuu mahdottomalta yhtälöltä. Lestadiolaisethan eivät maallista kulttuuria ja taidetta tunnusta juurikaan hyväksi juuri niiden aiheuttamien ristiriitaisuuksien takia.

      Lestadiolaiseksi en ole ajatellut ryhtyä vaikka tunnen alkaneeni ajatella yhtä fundamentalistisesti ja rigoristisestä vinkkelistä. :(

    • Elena

      Sehän on ihana asia jos ihmisellä on taiteellisia kykyjä ja luovuutta. Eihän ihmisen persoonallisuus katoa vaikka usko muuttaa ajattelua, asenteita ja arvomaailmaa, mutta luova ihminen varmaan keksii keinot kanavoida luovuutensa uudella tavalla. Tulee mieleen renesanssin suuret taiteilijat, esim. Michelangelo, Caravaggio jne. Hehän saivat itsestään irti parhaan mahdollisen luovuuden juuri kristinuskoon liittyvien aiheiden kautta, samoin esim. musiikissa suurimmat teokset kuten vaikkapa Bachin sävellykset, on luotu Jumalan kunniaksi. Kristityn tulisi vaan alkaa palvella Jumalaa itse kukin omien taipumustensa, taitojensa ja kykyjensä kautta. Voihan aihepiiriä uusia siten, ettei taide ole ristiriidassa omaatuntoa vastaan vaan tuo pikemminkin esiin ja jopa ylistää Jumalan kaunista luomakuntaa. Hän loi maailman hyväksi, ihminen toiminnallaan on pilannut ja tuhonnut sitä, mutta miksei taide voisi palvella Jumalaa korostamalla sitä, mikä vielä esim. luonnossa on arvokasta? Voihan taide olla kantaaottavaa ja radikaaliakin, mutta jos siitä alkaa omatunto soimata, niin olisi varmaan syytä miettiä uudestaan mitä on mielekästä tehdä.
      Pidän itse kovasti taiteesta enkä koe sitä mitenkään vääräksi, että esim. sisustaa luovalla tavalla kotiaan tai kerää silmää miellyttäviä esineitä tms. kunhan ei tuosta tavaran keräämisestä tule riippuvuutta, kahletta. Olen havainnut, että tulee parempi mieli kun lahjoittaa esineitä pois kuin kerää paljon, mutta taideharrastuksistani en luovu, onhan Jumala itsekin Luoja.

    • Olet uskossa, jos tunnustat Jeesuksen Herraksesi. Usko ei ole tunne vaan tapa suhtautua todellisuuteen:

      “Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.” Room 10:9-10

      “Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; mutta joka sydämensä paaduttaa, se onnettomuuteen lankeaa.” Snl 28:14



      Jumala on luoja. Häntä lähellä olet siis luovuuden lähteillä. Haasteenasi on nyt oppia erottamaan, mikä rakentaa todellista rakkautta. Sitä varten sinulle on annettu Pyhä Henki, joka johtaa sinua vähitellen erottamaan asioiden todellisen luonteen. Jumalan Henki vaikuttaa sinussa kaipausta kaikkiin oikeisiin asioihin. Etsinnän lähtökohta on vapaus. Voit luottaa, että kun haluat kulkea Jumalan tietä, hän johtaa sinua oikein. Se ei tarkoita, ettet kompastuisi välillä. Hän sallii sellaista kaikille uskoville, varsinkin uskontien alkutaipaleella. Ts valmista vastausta uskon ja luovuuden ristiriitoihin ei ole. Sinun tehtäväsi on ottaa siitä selvää.
      Katso Jeesusta: Hänen elämässään ja toimissaan näkyy Hengen luovuus ja vapaus. Kaikki mitä hän tekee on ennakkoluulotonta ja tuoretta. Hänessä näkyy ELÄMÄ. Hänessä näet uuden identiteettisi eli minäsi.

      Se, että kyselet näitä avoimesti, on sitä, että sinä rukoilet Jumalaa koko ajan.

      • Anonyymi

        Maailman eri kulttuureilla on paljon, ehkä miljoonia Jumalia ja yhteistä niille kaikille on se, ettei yksikään niistä ole pystynyt maailman kaikkeutta luomaan!
        Uskomisesta vaan että se on tavallaan kristillisten Kaikkivaltiasta ja -Heidän ---Pyhästä Hengestä luopumista ,,,,

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Saatana
        Saatana kristinuskossa
        Saatana on Uudessa testamentissa ja kristillisessä teologiassa yleensä huomattavasti keskeisempi henkilö kuin Vanhassa testamentissa. Kristillisen käsityksen mukaan saatana kohdistaa vaikutuksensa ihmisiin, jotka hän on saanut lankeamaan syntiin, ja vastustaa ennen kaikkea Kristusta ja kristillistä seurakuntaa.[8] Uuden testamentin mukaan Saatana yritti myös vaikuttaa Jeesukseen.[27]

        Uuden testamentin mukaan saatana on tämän maailman valtias, joka haluaa eksyttää ihmiset Jumalasta[28]. Saatana myös hallitsee tätä maailmaa, ja näin ollen maailma heijastaa hallitsijansa luonnetta[29] [30].
        #
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        2.Korinttolaiskirje: 11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi."
        ....
        Markuksen evankeliumi:
        3:29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'
        'Meillä ei ole ymmärrystä'
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
        ....
        Eroamalla Heistä yhdestä, eroaa Heistä.
        Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
        10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
        Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!


    • Jumalan pieni köyhä

      Jos katsot vaikka eläinkuntaa, sukupuoltaan vaihtavaa huulikalaa, epämääräisiä syvänmeren hirviöitä, lihansyöjäkasveja tai vaikka vesinokkaeläintä, huomaat ettei Jumalankaan luovuus ja huumorintaju sovi kaikkiin uskonnollisiin käsityksiin ;)

    • lente...

      ...kun Jumala on kääntänyt kasvonsa sinun puoleesi.Jotta sinä kestäisit tuon kirkkauden ,Hän on huolehtinut myös jatkosta siten, että Hän on sinulle ARMollinen.Näinhän me rukoilemme Herran siunauksessa.
      Olet rukousten lapsi.
      Job on hyvä esimerkki siitä ,miten Jumala avasi hänen silmänsä näkemään luomansa maailman ja sen yksityiskohdat "syvänmerenkaloineen".

      Job oivalsi miten "Jumalan pieni ja köyhä " hän itse on.
      Tästä lähti uusi elämä....

    • Syyllinen

      Lähes jokainen, joka on saanut kutsun tulla Jumalan lapseksi, Taivasten valtakunnan kansalaiseksi, kokee vastaavia mietteitä joko uskonratkaisun jälkeen tai varsinkin ennen sitä. Sinulla taide, luovuus, tekemisesi aiheuttavat pohdintaa tuskaksi asti. Olen kokenut, että mitään ei tarvitse muuttaa eikä edes pohtia sitä, onko joku asia sallittua vai ei, muutokset tulevat itsestään. Kun Pyhä Henki alkaa ohjata ihmistä, muutokset tuntuvat tulevan luontojaan. Sinä tunnet, onko joku asia soveliasta, vai ei ja mielesi tekee esim. maalata aivan toisesta aiheesta ja kohta ihmettelet, miksi et löytänyt tätä ideaa aikaisemmin.
      Ihmiset kyllä mielellään tekevät sääntöjä käyttäytymisestä. Juuri tätä varten on kirjoitettu: "Vapauteen Kristus teidät vapautti, vapauteen eikä orjuuteen. Älkää siis olko kenenkään orjia." Itse on tunnettava rajansa. Omatunto kyllä kertoo ne.

      • Anonyymi

        Ohoh! Osaat luvata kristittyjen laittomuuden edustajana!


    • Jos totuus kiinnostaa, saat ilmaiseksi kirjan kaikesta siitä,
      mitä ihmiselle tapahtui, kun Jumala näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä hänelle.

      Ja mitä ahtaan portin tuskan jälkeen elämään jäi.
      Paljon otettiin pois, mutta vielä enemmän annettiin.

      Vasta sitten, kun olet valmis luopumaan kaikesta mitä omistat,
      niin saattaapa käydä niinkin, että Jumala antaa niistä jotakin
      vielä sinulle takaisin, mutta pistääkin ne palvelemaan
      hänen omia tarkoituksiaan, eikä sinun omia tarpeitasi.

      Minä olin sotilaseläkkeellä oleva valokuvaaja. Pääsin muotokuvillani
      Suomen Valokuvaajain Liiton jäseneksikin. Kuusi vuotta sain tätä tehdä,
      mutta sitten se oli jätettävä, kun kutsu ja käsky tuli:

      "Jo ollessasi äidin kohdussa minä valitsin sinut tähän tehtävään. Se eläketulo
      mikä sinulla on, saa sinulle riittää ja loppuelämäsi olet minun
      palveluksessani. Menet, minne minä sinut lähetän ja puhut kaikki, mitä minä
      käsken sinun puhua. Älä ihmisiä pelkää, sillä minä olen kanssasi ja pelastan
      sinut. Äläkä heitä kauhistu, etten minä kauhistuttaisi sinua heidän edessään."

      Tämä tapahtui marraskuussa 1988.

      • siis..

        vanhan liiton profeetojen kaavalla ja kiivaudella, mutta et seuraa Jeesusta Kristusta.


      • siis.. kirjoitti:

        vanhan liiton profeetojen kaavalla ja kiivaudella, mutta et seuraa Jeesusta Kristusta.

        Tai Johannes Kastaja, kun Jeesus toisti hänenkin sanojaan:

        "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan."

        "Jatkakaa toki isienne tapaan, kunnes mitta on täysi! Te käärmeet, te kyykäärmeitten
        sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion?

        Joten jatka sinäkin entiseen malliin. Äläkä anna totuuden mieltäsi pahoittaa,
        jos et sitä enää pysty elämäsi perustaksi saamaan.


      • kirja löytyy

      • ei kiivastunut
        TeuvoSuni kirjoitti:

        Tai Johannes Kastaja, kun Jeesus toisti hänenkin sanojaan:

        "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan."

        "Jatkakaa toki isienne tapaan, kunnes mitta on täysi! Te käärmeet, te kyykäärmeitten
        sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion?

        Joten jatka sinäkin entiseen malliin. Äläkä anna totuuden mieltäsi pahoittaa,
        jos et sitä enää pysty elämäsi perustaksi saamaan.

        ihmisiin. Ainoa, missä hän todella kiivastui, oli temppelin puhdistus. Se oli kuitenkin yksinomaan hänen tehtävänsä, ei meidän.

        Kun hän puhutteli ihmisiä kyykäärmeen sikiöiksi, hänen sävynsä oli aivan toinen kuin Johannes Kastajan, joka kuuluu vielä vanhaan liittoon.

        Kyykäärmeistä Jeesus puhui ollessaan tekemisissä kirjanoppineiden ja fariseusten kanssa. Heille kasvotusten osoitetut sanat eivät kuitenkaan vaadi näitä muuttumaan. Jeesus vain toteaa, että "näin te siis todistatte itsestänne" ja sanoo myös: "Voi teitä" (Matt 23:29-33). Hän ei siis jyrissyt tuomiota ja parannusta samalla tavalla kuin Johannes ja vanhan liiton muut profeetat.

        En minäkään sinua estä jatkamasta samaan malliin. Totuushan on Jumalan. Hänen Henkensä ei ole kenenkään ihmisen hallinnassa, sillä

        "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Joh 3:8

        "Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja monet viimeiset ensimmäisiksi." Matt 19:30


      • kirja löytyy kirjoitti:

        täältä.

        http://www.kirja-arvostelut.com/9529182104

        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.

        alla olevasta viestistä Luovuuden tuskassa olevalle.

        Sinäkin saat sen ilmaiseksi, jos haluat sen vastaanottaa.


      • on tämän maailman jumalan armoa, rauhaa ja rakkautta.

        Lue Raamatusta kaikkien Jumalan lähettämien ihmisten kirjoitukset,
        niin toivon, että huomaisit, miten toisenlainen on heidän sanomansa
        aina ollut siihen verrattuna mitä tämän maailman jumala omilleen
        Raamatusta puhuu ja paljastaa.

        Kun Totuuden Henki on tämän maailman saatanallisuuden paljastanut,
        ja ihmisen totuuteen kouluttanut ja lähettänyt, niin etkö ole koskaan
        miettinyt Jeesuksen sanoja siitä, miten maailma hänen omiansa vihaa?

        Kun jumalattomalle pitää sanoa totuus, ei siinä ihminen enää pystyy
        omia valintojaan tekemään:

        "Kun minä uhkaan jumalatonta kuolemalla, asetan sinut vastuuseen hänestä.
        Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen elämänmenostaan,hän kuolee
        syntiensä tähden - ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut.

        Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen vaelluksestaan ja kehotat
        häntä kääntymään tieltään eikä hän silti käänny, hän kyllä kuolee syntiensä
        tähden mutta sinä pelastat elämäsi."

        Kun sellaista ihmistä on varoittanut, joka ei enää pysty ottamaan
        varoituksesta vaarin, niin silloin hänessä syttyy valtava raivo totuutta
        vastaan, josta yhtenä esimerkkinä on tuo kirja-arvostelu ja monet
        hänen kannanottonsa raamattukeskustelussa viimeisen vuoden aikana.


      • Anonyymi
        kirja löytyy kirjoitti:

        täältä.

        http://www.kirja-arvostelut.com/9529182104

        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.

        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


        Ei ole saanut kovin mairittelevia arvosteluja.


      • Anonyymi

        Jos löytää rauhan uskonosta,uskonto kuin uskonto saa syntinsä anteeksi.Miksi velloa asioita mennyt aika,väärydet muilta, tai itse väärydet tehneenä? Eikö uskoon tuleminen ole uskontokunnista riipumatta myös syntien anteeksi antoa kuin uuden elämän alkua,alkamista? Miksi olla negatiivinen?Elämä on tässä ja nyt,eilinen mennyt huominen ei viellä tullut,on vain tämä ainut päivä kerralla,jonka kukin voimme elää niin hyvin kuin osaamme.Olimme luovia tai emme.Elämän kirjoon kuuluu kaikki,ei uskonto kiellä luovuus ymm.Tai positiivista mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos löytää rauhan uskonosta,uskonto kuin uskonto saa syntinsä anteeksi.Miksi velloa asioita mennyt aika,väärydet muilta, tai itse väärydet tehneenä? Eikö uskoon tuleminen ole uskontokunnista riipumatta myös syntien anteeksi antoa kuin uuden elämän alkua,alkamista? Miksi olla negatiivinen?Elämä on tässä ja nyt,eilinen mennyt huominen ei viellä tullut,on vain tämä ainut päivä kerralla,jonka kukin voimme elää niin hyvin kuin osaamme.Olimme luovia tai emme.Elämän kirjoon kuuluu kaikki,ei uskonto kiellä luovuus ymm.Tai positiivista mieltä.

        Saatana antaa rauhansa valheen armolla. Koska Jeesus ei tullut tuomaan Saatanan hallitsemaan maailmaan rauhaa.

        Jeesus Kristus antaa rauhan ja Pyhän Hengen ahtaassa portissa:

        "Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

        Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"


      • TeuvoSuni kirjoitti:

        Saatana antaa rauhansa valheen armolla. Koska Jeesus ei tullut tuomaan Saatanan hallitsemaan maailmaan rauhaa.

        Jeesus Kristus antaa rauhan ja Pyhän Hengen ahtaassa portissa:

        "Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

        Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"

        Pahoin pelkään että olet uskonnon uhri.
        Uskonto vei sinulta kaiken mikä tuotti sinulle iloa ja antoi syyllisyyttä ja ahdistusta sen tilalle. Älä pilaa loppuelämääsi vastaavalla vaan yritä elää iloisena ja vapauta sisäinen taiteilijasi.


      • Anonyymi
        Ashera12 kirjoitti:

        Pahoin pelkään että olet uskonnon uhri.
        Uskonto vei sinulta kaiken mikä tuotti sinulle iloa ja antoi syyllisyyttä ja ahdistusta sen tilalle. Älä pilaa loppuelämääsi vastaavalla vaan yritä elää iloisena ja vapauta sisäinen taiteilijasi.

        Usko on loppujen lopuksi paljon simppelimpää.Ihminen on tehnyt siitä ongelman ja vähä numeronkin,äippä 48v


      • Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

        Saatana antaa rauhansa valheen armolla. Koska Jeesus ei tullut tuomaan Saatanan hallitsemaan maailmaan rauhaa.

        Jeesus Kristus antaa rauhan ja Pyhän Hengen ahtaassa portissa:

        "Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

        Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"

        En kyllä tuota ymmärrä.Kun kuitenkin on usko toivo ja rakkaus,ja tärkein niistä on rakkaus,Peace,taivaan iskän käteen,hely


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä tuota ymmärrä.Kun kuitenkin on usko toivo ja rakkaus,ja tärkein niistä on rakkaus,Peace,taivaan iskän käteen,hely

        Tarkoitin siis etten ymmärrä,että ollaan tuomitsemassa että kuka sinne jeesuksen luo pääsee


      • Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

        Saatana antaa rauhansa valheen armolla. Koska Jeesus ei tullut tuomaan Saatanan hallitsemaan maailmaan rauhaa.

        Jeesus Kristus antaa rauhan ja Pyhän Hengen ahtaassa portissa:

        "Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

        Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"

        Saatanaan ym kirosanoihin ei kannata uskoa,pyydän anteeksi Jumala kun kiroilin,Aamen


      • Anonyymi
        TeuvoSuni kirjoitti:

        Saatana antaa rauhansa valheen armolla. Koska Jeesus ei tullut tuomaan Saatanan hallitsemaan maailmaan rauhaa.

        Jeesus Kristus antaa rauhan ja Pyhän Hengen ahtaassa portissa:

        "Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

        Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.'"

        Hyvä! Ja Paavalin tekstien Barjeesus vielä listalle mukaan niin laittomuuden hallitus on valmis tämän kanssa:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        2.Korinttolaiskirje: 11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi."
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus"


    • hän on

      ainoa todellinen tie Jumalan luo. Kirjoituksessasi käytät Jumala-sanaa usein, et mainitse Jeesus-nimeä. Siinä nimessä on suurin voima, rukoillen Jeesuksen nimessä tulet tuntemaan Jumalan rakkauden ja tulet runsaasti siunatuksi.

      • Tilaa ja lue kirjani, niin tiedät, jos et Raamatun koko totuutta usko,
        sillä siihen totuuten on Pyhä Henki minut kouluttanut.


      • tähänkin:
        TeuvoSuni kirjoitti:

        Tilaa ja lue kirjani, niin tiedät, jos et Raamatun koko totuutta usko,
        sillä siihen totuuten on Pyhä Henki minut kouluttanut.

        Ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se jota Herra suosittelee.
        2 Kor 10:18


      • tilaisin?
        TeuvoSuni kirjoitti:

        Tilaa ja lue kirjani, niin tiedät, jos et Raamatun koko totuutta usko,
        sillä siihen totuuten on Pyhä Henki minut kouluttanut.

        Tuntuu oudolle, että kristityksi itseään arvostava Suni kirjoittaa enemmän paholaisesta kuin Jeesuksesta Kristuksesta jopa niin että miltei jokaisella sivulla nimet saatana ja antikristus mainitaan useasti ja kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
        tuo on kirja-arvostelua.vain2 *


      • tilaisin? kirjoitti:

        Tuntuu oudolle, että kristityksi itseään arvostava Suni kirjoittaa enemmän paholaisesta kuin Jeesuksesta Kristuksesta jopa niin että miltei jokaisella sivulla nimet saatana ja antikristus mainitaan useasti ja kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
        tuo on kirja-arvostelua.vain2 *

        Että tänäkin päivänä koko maailam on Pahan vallassa, kuten silloin,
        vuonna 90, kun Johannes tämän kirjoitti, kun tämä Ilmestyskirjan aika
        Efeson seurakunnasta alkoi ja sen seurauksena hänet toimitettiin
        vankeuteen Patmos-saarelle, koska:

        "Olin joutunut Patmos-nimiselle saarelle, koska olin julistanut
        Jumalan sanaa ja todistanut Jeesuksesta."

        Mitä tuohon löytämääsi arvosteluun tulee, niin et taida tietää, että
        sen on kosto mielessä kirjoittanut alkuperäinen Raimo, joka on
        raamattupalstalta useita kirjoituksiani poistattanut.

        On siitä kirjasta päinvastaistakin arvostelua täällä netissäkin ollut,
        kun sen löydän, viestitän sen sinulle vaikka illalla.

        Muista kuitenkin yksi tärkeä Jeesuksen ilmoitus:

        "Menkää sisään ahtaasta portista, monet menevät avarasta portista
        ja laveaa tietä, miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie,
        joka vie elämään ja vain harvat löytävät sen."


      • Anonyymi
        tilaisin? kirjoitti:

        Tuntuu oudolle, että kristityksi itseään arvostava Suni kirjoittaa enemmän paholaisesta kuin Jeesuksesta Kristuksesta jopa niin että miltei jokaisella sivulla nimet saatana ja antikristus mainitaan useasti ja kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
        tuo on kirja-arvostelua.vain2 *

        Aivan samaa mieltä.Jeesus vapautti sellasten hömppämörköjen vallasta,jos sellasia ees on


    • Trubaduuri

      Jumala itse yleensä vastaa Häntä itseään koskeviin kysymyksiin jollakin tavalla ja tasolla, jollakkin aikavälillä sekä jossakin paikassa.
      Kirkastettu ja voideltu ihmisen Poika, Kristus aikoinaan jo opetti aivan tavallisille ihmisille erinomaisen keinon päästä Luojan, taivaallisen Isän puheille kahden kesken. Tuo keino on rukous, eikä mikä tahansa rukous, vaan "Isä meidän" rukous, jonka sanat löytyvät mm. Matteuksen kirjan luvusta kuusi rukousohjeineen.

    • WideView

      En ehtinyt keskustelun alkuhetkiin, mutta jos vielä olet kuulolla, niin sananen rohkaisuksi sinulle..

      Onnitteluni uskoontulostasi, uudesta elämästäsi:) Kiitos Herralle, Jeesukselle Kristukselle, Elävälle Jumalalle!

      Jumala jakelee lahjoja runsaskätisesti. Hän on antanut sinulle syntymälahjana luovuuden lahjan, jota Hän toivoo sinun käyttävän myös uskoontultuasi.

      Uskoontulo jo sinällään on sisäisen maailman mullistava asia ja kun siihen lisätään vielä luovan ihmisen luomistuska, niin sitä ei välttämättä ymmärrä kuin toinen saman kokenut.

      Täytän keväällä 11v:) ja opiskelen toista vuotta kuvataidealaa. Vaikka minun tekikin mieli alalle jo lapsuudessani monienkin minua siihen kannustaessa, tuli elämässäni eteen esteitä, jotka viivyttivät alalle hakeutumista. Tänään turvaan Herraan taidetta(kin) koskevissa kysymyksissä tuon tuosta. Ei ole mikään tae, että asiat selkiytyvät, kun uskonvuosia tulee lisää. Päinvastoin. Mitä enemmän uskonvuosia kertyy, sitä pienemmiksi tulemme suhteessa Herraan, jonka tulee kasvaa ja meidän vähetä. Tulemme Hänestä yhä riippuvaisemmiksi.

      Ymmärrän mainitsemasi taidekriisin, tuskallisen lukon sisälläsi. Itselläni lukkoilmiö kesti vuosia, mutta niin kauan ei tarvitse kestää sinun kohdallasi. Lukkoni aukeni hiljalleen vuosien hiljaiselon jälkeen, kun olin ensin syventynyt Herraan, Hänen Sanaansa, Hänen tahtoonsa. Jumala poisti ajan kanssa elämästäni asioita, jotka estivät luovuuden lahjan käyttämistä.

      Minkä Herra on sydämeen istuttanut, se myös alkaa siellä itämään ja se varmasti puhkeaa lopulta kukkaan.

      Kysy Herralta, miten Sinun tulisi toimia. Käytä rukouspalvelua. Puhu Herralle luomistuskastasi paljon. Käy Sanan kuulossa ja Raamattupiiriinkin on hyvä tutustua. Jumala kyllä sinut ja asiasi tuntee ja toimii asiassasi ajallaan, mutta vastauksen viipyessä rukous auttaa sinua itseäsikin hahmottamaan asioitasi ja suhdettasi Herraasi.

      Uskosi Jeesukseen ei ole este luovuutesi toteuttamiselle, sillä "Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen." Gal. 5:1 -Kun sinulla on rauha siinä, mitä teet, tee se kunniaksi Jumalalle. Tee se uskosta käsin. Rakasta kättesi töillä Herraasi!

      ”Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita” 1. Kor. 6:12 -Taiteenkaan ei pidä ottaa sinusta yliotetta, vaan tasapaino uskon ja taiteen välillä (aivan kuten minkä muunkin elämänalueen kanssa) saavutetaan ja pidetään yllä olemalla lähellä Herraa.

      Sinulla on armollinen Jumala:)

      Siunausta ja Jumalan johdatusta luovaan elämääsi.

      -WideView

      • ettei tilannettani

        pysty ymmärtämään muut kuin kaltaiseni taideaddiktit...joille luovuus on elinehto. Minua taide kyllä vallitsee! Minulla on tosin vahvasti epäilty aspergerin oireyhtymää. Minulla on siis tuo yksi erityislahjani jonka ympärillä elämä pyörii mutta muihin asioihin motivaatiota eikä taitoja ei ole. Miehelleni myös luovuus on elämäntyö koska hän on muusikko. Olemme todella samanlaisia. En voi siis millään ymmärtää sitä miksi minun pitäisi luopua minun ainoasta lahjastani. Uskon juuri että Jumala on minulle tämän lahjani suonut ja se on minun pelastukseni ollut...Masennuksien keskelläkin olen saanut iloa ja rohkeutta taidoistani ja jälleen noussut suosta johon moni olisi aikaa sitten uponnut. Miksi en siis kiittäisi Luojaa tuosta suuresta lahjasta!

        Minulla on nyt jo hieman helpottuneempi olo. Olen rukoillut Jeesusta ja saanut mielenrauhan. Näen maailman yhtenä kuvana ja tulkitsen joka käänteessä jokatapauksessa. Sellainen vain olen ja niin toimin. Minulla ollut vain aina vaikeuksia hyödyntää lahjojani oikein. Se tyhjyys elämässäni on jumiuttanut minut keskittämään ajatukseni ihan muuhun kuin itse luomisen kokonaisvaltaiseen prosessiin. Nyt tunnen tajuavani että elämälläni on vihdoin tarkoitus ja vahvistus. Olen löytänyt itseäni suurempaa ja se voima inspiroi jo itsessään. Kaikki on ollut kiinni yhdestä asiasta - hyväksynnästä.


      • rationalisteja
        ettei tilannettani kirjoitti:

        pysty ymmärtämään muut kuin kaltaiseni taideaddiktit...joille luovuus on elinehto. Minua taide kyllä vallitsee! Minulla on tosin vahvasti epäilty aspergerin oireyhtymää. Minulla on siis tuo yksi erityislahjani jonka ympärillä elämä pyörii mutta muihin asioihin motivaatiota eikä taitoja ei ole. Miehelleni myös luovuus on elämäntyö koska hän on muusikko. Olemme todella samanlaisia. En voi siis millään ymmärtää sitä miksi minun pitäisi luopua minun ainoasta lahjastani. Uskon juuri että Jumala on minulle tämän lahjani suonut ja se on minun pelastukseni ollut...Masennuksien keskelläkin olen saanut iloa ja rohkeutta taidoistani ja jälleen noussut suosta johon moni olisi aikaa sitten uponnut. Miksi en siis kiittäisi Luojaa tuosta suuresta lahjasta!

        Minulla on nyt jo hieman helpottuneempi olo. Olen rukoillut Jeesusta ja saanut mielenrauhan. Näen maailman yhtenä kuvana ja tulkitsen joka käänteessä jokatapauksessa. Sellainen vain olen ja niin toimin. Minulla ollut vain aina vaikeuksia hyödyntää lahjojani oikein. Se tyhjyys elämässäni on jumiuttanut minut keskittämään ajatukseni ihan muuhun kuin itse luomisen kokonaisvaltaiseen prosessiin. Nyt tunnen tajuavani että elämälläni on vihdoin tarkoitus ja vahvistus. Olen löytänyt itseäni suurempaa ja se voima inspiroi jo itsessään. Kaikki on ollut kiinni yhdestä asiasta - hyväksynnästä.

        joille luovuus ei merkitse mitään kovin kummoista asiaa. He saavat minut tuntemaan itseni tyhmäksi turhakkeeksi. He usein viestittävät minulle puheissaan että olen tuhlannut aikaani turhuuksiin. Eivät ymmärrä lainkaan sammumatonta luovuuden paloani. Se on läsnä koko ajan eikä sitä voi syrjäyttää. Olen koittanut monta kertaa elää jonkun aikaa "normielämää" ilman taiteiluja mutta olen ahdistunut. Elämästä on puuttunut iso pala. Itse tiedän siis että luovuus on minulle todellisuutta ja sen kautta elän. Siitä ei pääse mihinkään. Kuulun vähemmistöön joilla on tuo mieltä vallitseva "mielenhäiriö", mutta lohduttaa kuitenkin tietää etten ole ainoa. :)


      • Anonyymi

        Jeesus ei ollut rasisti


    • Tässä sinulle toisenlainen kirja-arvostelu, jonka on kirjoittanut totuuden
      tien löytänyt nimimerkki "vastailija" näissä keskusteluissa 25.12.2005:

      "Se mistä hän kirjassaan kirjoittaa on jo pääpiirteissään tullut esille näissä syksyn
      aikaisissa kannanotoissaan. Kirja on tekstinsä mukaisesti "Raamatun jälkeen tärkein kirja
      minkä Jumala on Pyhän Henkensä kautta ihmiskunnalle antanut." (sivu 613)

      Sunin teos sisältää lukuisia ja lukuisia toisintoja, koska se koostuu etupäässä
      yksipuolisesta kirjeenvaihdosta, lähes jokaiselle maamme mahtavista. Teksti perustuu
      Raamatun jakeisiin ja näkemykseen jossa Betlehemin aviottoman hylkiölapsen maallinen
      elämä rakentuu vain ulkonaisesti papittoman sieluntemppelin koruttomaan aineellisuuteen.
      Kirjassa tuodaan aito uskonnollisuus transsendentaalisena (ylimaallisena) kokemuksena,
      jossa epäilyksille ei ole tilaa, eli uskonto on muuttunut erehtyvättömäksi näkemiseksi.

      Arvostan Teuvo Sunin vankkumatonta kokemista, rohkeutta sekä vääjäämätöntä
      fatalistista (ennelta määrätty kohtalo), mutta sieltä käärmesuolta alkanut
      merkillinen "vihkimystapahtuma" arveluttaa, eli jo portin löytämiseen tarvitaan
      samanlainen epäilyksen, katkeruuden ja kaiken hylkäämisen riitauttava linja niin pahalta
      tuntuu ja kuulostaa. Tällä tavoin ajatellen, meitä ennen eläneiden, nyt olevien ja tulevien
      sukupolvien merkityksettömyyttä. Samassa paketissa menee kaikkinainen sivistys ja
      kulttuuriarvotkin, vaikka juuri näiden seikkojen turvin rakentuu "tässä" elämässä
      käytettävien arvojen arvostelukyky. Ilman valoa ei nähdä mitään, mutta ei myöskään
      ilman varjoja, ja elämmehän sanan mukaisesti kuolemanvarjonmaassa.

      Teos ei ole vaarallinen, tuskin siinä mainituille nimillekään, joten omassa
      subjektiivisuudessa se ei mitään perustuksia murra. Voi olla, että se tuo ihan
      terveellistäkin ajattelimista jollekin. Itselleni se ainakin aiheutti lievää uskonnollisten
      arvojen inflaatiota ja maallistumista."

      Ensimmäinen 300 kappaleen erä kirjasta alkaa olla jo maailmalla, ja monelle
      ihmiselle se on avannut silmät näkemään jo korvat kuulemaan todellisen Jumalan
      puhetta tämän maailman jumalan palvelijoiden piispojen ja pappien puheista.

      Jos sinä Jumalan valittu olet, etkä vielä tänä päivänä pysty hänen
      kutsuaan kuulemaan ja erottamaan pappien valheista, niin uskon,
      että tämän kirjan luettuasi sinä pystyt hänen äänensä tuntemaan
      ja toimimaan elämässäsi hänen tahtonsa mukaan.

      Mutta jos et Jumalan valittu ole, niin kirja synnyttää sydämessäsi
      samanlaisen raivon totuutta vastaan, jonka raivon vallassa tuo mainittu
      henkilo tuon arvostelunsa tuonne kirjoitti.

      Kun ihminen on ihmisoppien huumassa tuon kolmannenkin Jumalan kutsun
      hylännyt, niin silloin Saatana saa hänet vaikka minkälaiseen raivoon
      totuutta vastaan, koska ei itse enää pysty sitä elämänsä perustaksi saamaan.

      Toteen käyvät tässäkin ajassa Jeesuksen omien kohdalla nekin sanat,
      jotka olen galleria-sivulle kirjoittanut. Ja ne saa joka päivä elää
      yhä uudelleen todeksi näissä keskusteluissa, joissa mukana olen.

      • Apollon juuri viime yönä kertoi minulle kuinka taide kuuluu elämään.
        Päivä paistaa sinne missä luovuus elää.


      • Anonyymi

        Jeesus ei hylkää ketään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei hylkää ketään

        Mutta monet eksyttäjät hylkäävät Jeesuksen vaihtamalla Hänen tilalleen Barjeesuksen.
        ekeliumia; Matteuksen mukaan:
        24:23 "Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
        ((( viitaten mm Apostolien teot:13:6 tekstiin.)))
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.htm
        Ja kristittyjen Barjeesus:
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus"

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
        'Meillä ei ole järkeä'
        'Meillä ei ole ymmärrystä'
        'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
        'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
        'Olemme syntisiä'
        'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
        'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
        'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
        ....
        Eroamalla Heistä yhdestä, eroaa Heistä.
        Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
        10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."
        Ilman Pyhää Isää ja ilman Pyhää Poikaa ei ole Pyhää Henkeä!

        Näin se kristittyjen joulupukki muuttuukin uskossa....:
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulupukki#Suomi
        "Euroopassa Martti Luther halusi korvata mielestään liian paavillistuneen Nikolauksen juhlan ja alkoi opettaa vuonna 1535, että Jeesus-lapsi tuo lahjoja jouluaattona[4] ja kehitti Christkind-juhlan (saks. Kristus-lapsi), jossa lahjat toi Jeesus-lapsi eikä Nikolaus. Sana Christkind muuttui Yhdysvalloissa vuosien saatossa muotoon Kriss Kringle, jota ironisesti pidetään nykyään siellä joulupukin toisena nimenä. Joulupukin ja Kristuksen hahmot ovat siten sekoittuneet toisiinsa.[3]"


    • Anonyymi

      Noin käy monelle ,kun ryyppää rajusti ja herää kauheaan kankkuseen.Yksi työkaveri kertoi hänellekin käyneen näin.

    • Anonyymi

      Nöyrille Jumala antaa atmon.Vain yksi nimi Jeesus riittää,muuta ei tarvita

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe