Eilen koin lyhyen hetken sellaista kipua etten koskaan ennen -ja toivon etten koskaan enää. Jokainen on varmasi kokenut sen kun iskee kyynärpäänsä sähinäsuonen johonkin ja voi ehkä hivenen tajuta kipua, tämä vaan oli tälläkertaa pahempaa. Kyse oli polven hermosta, samasta joka reagoi siihen lääkärisedän kopaukseen nytkähtämällä.
Koulumme tietokoneet ovat häkitetty ja kiinnitetty pöydän alle ja häkkien metallilangat tulevat ylos korista kulmissa noin puolen sentin verran. Olin koneella, käännyin auttamaan kaveria ja pum, polvi osui reunaan ja piikit työntyi just herkkupisteeseen (eivät siis teräviä että menisivät ihosta läpi).
Kipu oli niin yletön, että minulta meni näkö ja kuulo, kuulin vain sellaista sirinää ja ritinää ja kirkkaita valoja. Oli pakko nousta seisomaan kun jalka vaati suoristamista, ja heti kun punnersin ylös, voima valui ulos koko kropasta ja meinasi lähteä taju. Lisäksi meinasin oksentaa ja lopulta kun sokaiseva kipu laantui hiukan, huomasin, että ihoni oli ihan märkä ja kimmelsi hiestä. Vaikka pahin menikin ohi, jalka oli kipeä koko eilispäivän. Buranan avulla selvittiin tähän päivään ja nyt jalka on jo ihan normaali eikä sitä koske.
Mietinkin nyt, että onko tuollaisilla vahingoilla mahdollista saada itselleen jonkilainen hermovamma jos huonosti käy? Tietääkö kukaan?
Suoraan hermoon
14
1233
Vastaukset
- hoidettu
Itse pukkasin polveni kerran koulussa luennolla pöydän terävään jalkaan ja kipu oli niin kova, että ensin meni kuulo ja sitten perään meni taju pariks minuutiks. Eikä jääny mitään vaurioita. Olo oli kyl aika heikko koko loppupäivän...
- sacro.sanct
se on melkoinen kokemus kivusta. Mielenkiintoista millaisia fyysisiä muutoksia kipu voi aiheuttaa kehossa. Näkö ja kuulo häviää, jää vain sen kivun sisään. Olisko niin että kipu syrjäyttää muut aistit hetkellisesti.
Itse ihmettelen sitä hikeä mikä pukkasi ihon läpi. Koko ajan olin istunut ilmastoinnin alla pienessä vilussa ja kun tokenin kohtauksesta, oli niin kuuma ja hiki että se ei meeinannut lakata lainkaan. Tuli ihan tarve vähentää vaatetta. - Ei hoidettu
Sun elimistös taitaa olla aika sekaisin, kun aivovauriot johtuu Si-nivelestä ja kuulovamma polvinivelestä.
Luultavasti polven loukkaaminen on vaikuttanut aivojen ohimolohkoihinkin :) - hoidettu
sacro.sanct kirjoitti:
se on melkoinen kokemus kivusta. Mielenkiintoista millaisia fyysisiä muutoksia kipu voi aiheuttaa kehossa. Näkö ja kuulo häviää, jää vain sen kivun sisään. Olisko niin että kipu syrjäyttää muut aistit hetkellisesti.
Itse ihmettelen sitä hikeä mikä pukkasi ihon läpi. Koko ajan olin istunut ilmastoinnin alla pienessä vilussa ja kun tokenin kohtauksesta, oli niin kuuma ja hiki että se ei meeinannut lakata lainkaan. Tuli ihan tarve vähentää vaatetta."Olisko niin että kipu syrjäyttää muut aistit hetkellisesti."
Kipu on yksi aisti monista. Kun mikä tahansa aisti kuormittuu, niin muut aistit "unohtuu"...
Samaa kertoo esim. tulitaistelussa olleet poliisit: ne vain näki, mut ei paljoa kuullut ja kaikki liike tuntui hidastuvan koska aivot keskittyi näköaistin ärsykkeiden tulkitsemiseen... - hoidettu
Ei hoidettu kirjoitti:
Sun elimistös taitaa olla aika sekaisin, kun aivovauriot johtuu Si-nivelestä ja kuulovamma polvinivelestä.
Luultavasti polven loukkaaminen on vaikuttanut aivojen ohimolohkoihinkin :)Ei mulla mitään kuulovammaa ole ollut... keksit taas satuja.
- Ilmassa
Lääkärisetä ei kopauta mihinkään hermoon, vaan polvilumpion alla olevaan osaan polvea ojentavan lihaksen jänteeseen (patellaheijaste). Säären etupuolella ei kulje kuin yksi isompi hermo, eli peroneus ja sekin on ihan sivussa. Hoidettukin on taas ihan pihalla kuin puutarhatonttu.
- hoidettu
Polven sivuun se terävä pinta osuikin. Muistaakseni sinne polven sisäreunaan... En mä väittänykään, että se hermoon osui. kerroin vain miltä tuntui.
Miksi minä olen pihalla eikä ketjun aloittaja, joka kertoo ihan samoja kokemuksia? - Hyvinkin
hoidettu kirjoitti:
Polven sivuun se terävä pinta osuikin. Muistaakseni sinne polven sisäreunaan... En mä väittänykään, että se hermoon osui. kerroin vain miltä tuntui.
Miksi minä olen pihalla eikä ketjun aloittaja, joka kertoo ihan samoja kokemuksia?Ottiko joku jossakin kantaa juuri sinun omaan kokemukseesi? Eiköhän kyse ollut aloittajan kertomuksesta ja sinun välittömästä hermovammateorian komppaamisesta, jolla todistit jälleen kerran tietämättömyytesi ihmisen perusanatomiasta.
- hoidettu
Hyvinkin kirjoitti:
Ottiko joku jossakin kantaa juuri sinun omaan kokemukseesi? Eiköhän kyse ollut aloittajan kertomuksesta ja sinun välittömästä hermovammateorian komppaamisesta, jolla todistit jälleen kerran tietämättömyytesi ihmisen perusanatomiasta.
Kerroin vain oman samanlaisen (tai hiukan rajumman) kokemukseni, josta ei ollut seurannut hermovauriota. Ei siihen omasta kokemuksesta kertomisessa juurikaan anatomian tuntemista tarvita... ;)
Sulla taitaa olla jotakin henkilökohtaista mua vastaan? Onko sulla suomenkielen ja viestinnän maisteristutkintoa vai kirjoitteletko ajatuksiasi ihan ilman koulutusta? - Otsikkosi
hoidettu kirjoitti:
Kerroin vain oman samanlaisen (tai hiukan rajumman) kokemukseni, josta ei ollut seurannut hermovauriota. Ei siihen omasta kokemuksesta kertomisessa juurikaan anatomian tuntemista tarvita... ;)
Sulla taitaa olla jotakin henkilökohtaista mua vastaan? Onko sulla suomenkielen ja viestinnän maisteristutkintoa vai kirjoitteletko ajatuksiasi ihan ilman koulutusta?.....
- hoidettu
Otsikkosi kirjoitti:
.....
Otsikkoni viittasi siihen, että hetkellinen kuulon "heikkeneminen" on mahdollista. Minäkin sen koin.
Mutta siis siihen sinut viittaamaasi... Ainahan kaikki on mahdollista! Itse en hermovauriota saanut, mutta kai se on mahdollista noinkin saada. Yleensähän se tulee lääkärin veitsestä!
Nielurisaleikkauskin voi olla tappava... tai yksinkertaisesti ylilääkärin asettama ruokaletku. Luultavasti yhä ylilääkäri, mikäs sen muuttaisi vaikka tappavan virheen tekisi kerran tai useamminkin:
Lääkärille sakot potilaan kuolemasta
8.2.2007 17:26
Kuopiolaislääkäri ei varmistanut ruokintaletkun paikkaa potilaan elimistössä. Potilas kuoli vatsakalvontulehdukseen.
Lääkäri tuomittiin sakkoihin tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta ja kuolemantuottamuksesta torstaina Kuopion käräjäoikeudessa. Tuomioistuin katsoi hänen olleen vastuussa miespotilaan kuolemasta syksyllä 2004.
Potilas oli hoidossa Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Siellä hänelle asetettiin ruokintaletku ja lähetettiin toisen kunnan terveyskeskuksen vuodeosastolle, jossa hän kuoli pari vuorokautta siirron jälkeen. Kuolinsyy oli märkäinen vatsakalvontulehdus, joka oli seurausta väärin laitetusta ruokintaletkusta. Tuomioistuimen mukaan kuopiolaislääkäri menetteli virheellisesti, koska hän ei varmistanut letkun paikkaa potilaan elimistössä.
Lääkäri on erikoistunut vatsaelinsairauksien hoitoon. Hän toimi tapahtuman aikaan vs. ylilääkärinä.
Käräjäoikeus määräsi lääkärille 40 päiväsakkoa, josta kertyy hänen tuloillaan maksettavaa 3 600 euroa.
STT - Kysymyksen vastaus
hoidettu kirjoitti:
Otsikkoni viittasi siihen, että hetkellinen kuulon "heikkeneminen" on mahdollista. Minäkin sen koin.
Mutta siis siihen sinut viittaamaasi... Ainahan kaikki on mahdollista! Itse en hermovauriota saanut, mutta kai se on mahdollista noinkin saada. Yleensähän se tulee lääkärin veitsestä!
Nielurisaleikkauskin voi olla tappava... tai yksinkertaisesti ylilääkärin asettama ruokaletku. Luultavasti yhä ylilääkäri, mikäs sen muuttaisi vaikka tappavan virheen tekisi kerran tai useamminkin:
Lääkärille sakot potilaan kuolemasta
8.2.2007 17:26
Kuopiolaislääkäri ei varmistanut ruokintaletkun paikkaa potilaan elimistössä. Potilas kuoli vatsakalvontulehdukseen.
Lääkäri tuomittiin sakkoihin tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta ja kuolemantuottamuksesta torstaina Kuopion käräjäoikeudessa. Tuomioistuin katsoi hänen olleen vastuussa miespotilaan kuolemasta syksyllä 2004.
Potilas oli hoidossa Kuopion yliopistollisessa sairaalassa. Siellä hänelle asetettiin ruokintaletku ja lähetettiin toisen kunnan terveyskeskuksen vuodeosastolle, jossa hän kuoli pari vuorokautta siirron jälkeen. Kuolinsyy oli märkäinen vatsakalvontulehdus, joka oli seurausta väärin laitetusta ruokintaletkusta. Tuomioistuimen mukaan kuopiolaislääkäri menetteli virheellisesti, koska hän ei varmistanut letkun paikkaa potilaan elimistössä.
Lääkäri on erikoistunut vatsaelinsairauksien hoitoon. Hän toimi tapahtuman aikaan vs. ylilääkärinä.
Käräjäoikeus määräsi lääkärille 40 päiväsakkoa, josta kertyy hänen tuloillaan maksettavaa 3 600 euroa.
STTKatso mitä aloittaja kirjoitti ja mitä vastasit. Olet siis edelleenkin pihalla kuin puutarhatonttu - et ymmärrä mitä kirjoitetaan, etkä osaa vastata siten, että sinua ymmärrettäisiiin. Mutta sehän ei ole mikään uutinen.
- hoidettu
Kysymyksen vastaus kirjoitti:
Katso mitä aloittaja kirjoitti ja mitä vastasit. Olet siis edelleenkin pihalla kuin puutarhatonttu - et ymmärrä mitä kirjoitetaan, etkä osaa vastata siten, että sinua ymmärrettäisiiin. Mutta sehän ei ole mikään uutinen.
Näytät olevan kyllä ainoa, joka ei tunnu ymmärtävän... ;)
- Anonyymi
Varmaan murtus 🤣 miks mä löysin tän 16 vuoden takaa 🤔
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458510Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472399Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272210- 361872
- 951758
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811727Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai211272Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531015