Kolmivahevirran vaiheiden järjestys

M.D.

Saunaremontin aikana oli kiuas pois ja remonttimiehet repivät merkkaamani johdot poikki, joten nyt en tiedä kumpi musta johto on vaihe 1 ja kumpi vaihe 3. Vaihe 2 on ruskea. Kysymykseni kuuluu, onko väliä kummin päin nuo laittaa. Eli jos ennen 1:ssä ollut meneekin kolmoseen ja päinvastoin, haittaako se? Ja jos haittaa, menevätkö nuo vaiheet aina järjestyksessä sulakerasialta niin, että voin testerillä katsoa kytkemällä ylimmän sulakkeen kumpaan johtoon virta tulee ja pitää sitä vaiheena 1? Ja toivon, etten saa pelkästään vastaukseksi, että tilaa sähkömies...

29

12262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköllä saunoen

koska kiukaassa ei ole mitään moottoria joka voisi pyöriä väärään suuntaan, ei ole väliä vaihejärjestyksellä.

• lailla

se toimii vaikka vaiheet vaitavatkin paikka, mutta voit virtakynällä katsoa mikä on L1,L2 JA L3

• M.D.

Näin arvelinkin asian olevan - systeemi kun kiukaassa on todella yksinkertainen.

• on ruvennut

näyttämään, mikä on L1 tai....
        Sen sillä kynällä vaan näkee, missä vaiheessa
        on jännite. Kyllä se vaihejärjestys on tar-
        kistettava päävarokkeilta ja silloinkin saattavat
        olla "ristissä".

• Älämölöttäjä

ne vaiheet väärinpäin, niin sun kiuas pyöriikin väärinpäin!

• Ei kiuas pyöri

Jos vaiheet on väärin, saunasta tulee kylmähuone.

• enemmän se kiinnitys
        Ei kiuas pyöri kirjoitti:

Jos vaiheet on väärin, saunasta tulee kylmähuone.

Yhdellä pultilla pysyy kiinni, mutta kahdella lakkaa pyörimästä.

• lklklklk

Oma kantani on että sinun ei tarvitsekaan tietää mikä vaihe on missäkin koska kiukaan asennusta ja sen mittauksia et kuitenkaan saa itse tehdä.

• M.D.

Odottelinkin jo tuota vastausta. On jokaisen oma asia mitä tekee, mutta en todellakaan kutsu oikeasti kiireistä sähkömiestä ruuvaamaan samoja johtoja takaisin samoihin kiinnikkeisiin, joista ne poistin jokin aika sitten. EN ole tekemässä mitään uutta asennusta.

• tehdään kaikki kaikki itse
        M.D. kirjoitti:

Odottelinkin jo tuota vastausta. On jokaisen oma asia mitä tekee, mutta en todellakaan kutsu oikeasti kiireistä sähkömiestä ruuvaamaan samoja johtoja takaisin samoihin kiinnikkeisiin, joista ne poistin jokin aika sitten. EN ole tekemässä mitään uutta asennusta.

niimpä. Sinulla lienee mittari jolla voit todeta kiukaan eristysvastuksen olevan kunnossa, entäpä jos kiuasta irroitellessa sen johdotus tai vastukset ovat vaurioituneet? Tai tiivistyykö jakorasian kansi rasiaan? Sinun tapauksessasi vaihejärjestys taitaa olla se pienin murhe.. Ja se kiireinen sähkömieshän tahtoo vielä rahaa.

• M.D.
        tehdään kaikki kaikki itse kirjoitti:

niimpä. Sinulla lienee mittari jolla voit todeta kiukaan eristysvastuksen olevan kunnossa, entäpä jos kiuasta irroitellessa sen johdotus tai vastukset ovat vaurioituneet? Tai tiivistyykö jakorasian kansi rasiaan? Sinun tapauksessasi vaihejärjestys taitaa olla se pienin murhe.. Ja se kiireinen sähkömieshän tahtoo vielä rahaa.

Kyllä minulla on juurikin sellainen mittari. Ja kun kyseessä on kostea tila ja kolmivaihevirta, olen todellakin katsonut tuon tiivistyksen paremmin kuin tuo kiireinen sähkömies. Ja toki kyllä se sähkäri rahaakin vaatii, mutta tässä 40t euron remontissa yksi 40 euroa ei nyt varsinaisesti ole kynnyskysymys...

• hmoskoksoks
        M.D. kirjoitti:

Kyllä minulla on juurikin sellainen mittari. Ja kun kyseessä on kostea tila ja kolmivaihevirta, olen todellakin katsonut tuon tiivistyksen paremmin kuin tuo kiireinen sähkömies. Ja toki kyllä se sähkäri rahaakin vaatii, mutta tässä 40t euron remontissa yksi 40 euroa ei nyt varsinaisesti ole kynnyskysymys...

Nyt kun tiedät mikä johto menee minnekin niin varmaan osaat kertoa mikä on puolikiinteän lämpölaitteen eristysvastus? Riippuu tietysti kiukaan koosta mutta maximiarvo kyllä on määritelty sfs6000:ssa. Harvalla maallikolla on eristysvastusmittaria, ehkä yleismittari mutta sillä et teekään mitään tässä.

Sitäpaitsi laiton urakointi on laitonta urakointia josta pienissäkin tapauksisa voi olla todella isot sanktiot. Tiedän tapauksen missä työmaallamme asukas itse sai 10 000 euron sakot laittomasta urakoinnista tukesin toimesta kun oli itse kytkenyt sähköjä rivitaloonsa yms säätöä.

Tämä yleinen reagointi vain kertoo siitä että ammattikunta on ylpeä itsestään ja toivoo ettei maallikot sotkeentuisi heidän toimiinsa. Näitä väärin asennettuja kun on saanut korjailla vaikka kuinka ja paljon. Se sähkömies ei laita pelkkää piuhaa liittimeen vaan vastaa mm kiukaan asennuksissa vastaa jos talo palaa kiukaan paloetäisyyksien ollessa liian alhaiset.

• Täpinä
        hmoskoksoks kirjoitti:

Nyt kun tiedät mikä johto menee minnekin niin varmaan osaat kertoa mikä on puolikiinteän lämpölaitteen eristysvastus? Riippuu tietysti kiukaan koosta mutta maximiarvo kyllä on määritelty sfs6000:ssa. Harvalla maallikolla on eristysvastusmittaria, ehkä yleismittari mutta sillä et teekään mitään tässä.

Sitäpaitsi laiton urakointi on laitonta urakointia josta pienissäkin tapauksisa voi olla todella isot sanktiot. Tiedän tapauksen missä työmaallamme asukas itse sai 10 000 euron sakot laittomasta urakoinnista tukesin toimesta kun oli itse kytkenyt sähköjä rivitaloonsa yms säätöä.

Tämä yleinen reagointi vain kertoo siitä että ammattikunta on ylpeä itsestään ja toivoo ettei maallikot sotkeentuisi heidän toimiinsa. Näitä väärin asennettuja kun on saanut korjailla vaikka kuinka ja paljon. Se sähkömies ei laita pelkkää piuhaa liittimeen vaan vastaa mm kiukaan asennuksissa vastaa jos talo palaa kiukaan paloetäisyyksien ollessa liian alhaiset.

Nostan hattua asiantuntevasta kirjoituksesta.
        Näin netti-aikaan maallikot luulevat, että
        pienellä neuvomisella pystyy tekemään mitä
        tahansa. Näin onkin, mutta neuvojat ot-
        tavat raskaan vastuun, sillä jotain aivan
        oleellista saattaa jäädä huomioimatta.

En haluais olla ilonpilaaja, olen itsekin
        antanut neuvoja selvissä tapauksissa, jotka
        ovat sallituja asennuksia maallikollekin joka
        tietää mitä tekee.

Tuossa yksi kyselee vikavirtasuojan kytkemi-
        sestä. Saas nähdä mitä siitäkin seuraa.

Ihmisten pitäisi ymmärtää, että karannut
        sähkö on hengenvaarallinen. Jos tämä meno
        jatkuu, niin meidän hyvä tilasto, 3-5 turhaan
        vuosittain kuollutta, rumenee.

Kun asentajat kyselevät toisiltaan kokemuksia
        ja vaihtoehtoja, onkin jo aivan toinen asia
        ja suotavaa tiedojenvaihtoa.

• Noo...
        hmoskoksoks kirjoitti:

Sähkäri ei mittaile meggerillä kiukaita eikä muita laitteita muutoin kuin vikakeikalla mahdollisesti. Ja pääsääntöisesti meggeriä käytetään kaapeli ja moottorivikojen tsekkauksessa.
        Eikä sähkäri mittaile kiukaitten suojaetäisyyksiä palaviin rakenteisiin. Se homma kuuluu rakennustarkastajalle.
        Laitappas linkki siihen kymppitonnin sakkoon!

• Asentaja vastaa
        Noo... kirjoitti:

Sähkäri ei mittaile meggerillä kiukaita eikä muita laitteita muutoin kuin vikakeikalla mahdollisesti. Ja pääsääntöisesti meggeriä käytetään kaapeli ja moottorivikojen tsekkauksessa.
        Eikä sähkäri mittaile kiukaitten suojaetäisyyksiä palaviin rakenteisiin. Se homma kuuluu rakennustarkastajalle.
        Laitappas linkki siihen kymppitonnin sakkoon!

Asentaja vastaa turvaetäisyyksistä
        ruuvatessaan kiukaan paikalleen.

Sähkökiukaalla nuo etäisyydet eivät
        yleensä alitu. Ohjeet sijoituksesta
        tulevat kiukaan mukana. Niitä on syytä
        noudattaa siltä varalta, jos joutuu
        asioimaan vakuutusyhtiön kanssa.

• Kjäähkjääh
        M.D. kirjoitti:

Sinulla on eristysvastusmittari ja ymmärrät jopa jotain sen päälle?
        Outoa, että sinun täytyy sitten avauksessa kysyä aika alkeellista asiaa..

• pulu purnau
        hmoskoksoks kirjoitti:

Mitä vittua. tukes jakelee kymppitonnin sakkoja. Tai tukesin toimesta kymppitonnin sakot. Vaihda lääkitystä . Järjetöntä höpöttelyä.

• säästäen

Muista, että hyvä suunnittelija "maksaa aina oman palkkansa". Ei kannata säästää väärässä paikassa.

• Montas söit?

Tilaa sähkömies.

• Sähköturvallisuus

Oliko kiukaasi aikaisemmin 5-johdinjär-
      jestelmässä vai nollattu. Kyllä Sinun on
      tarkistettava, toteutuuko nollausehdot?

Vaikka kytkisitkin itse, niin kutsu joku,
      joka varmasti asian osaa, tarkistamaan se.
      Jos nollausehdot eivät täyty, niin kiukaasi
      on jossain tilanteessa hengenvaarallinen.

• se nollausehto

nyt täyttyy ja asennus kaikin puolin kunnollinen
        niin on ihan se ja sama kuka sen on asentanut.
        Ei byrokratia palvele kuin itseään.

• Sähkömies.
        se nollausehto kirjoitti:

nyt täyttyy ja asennus kaikin puolin kunnollinen
        niin on ihan se ja sama kuka sen on asentanut.
        Ei byrokratia palvele kuin itseään.

Tällä nyt ei ole mitään merkitystä...
        Yleensä noista mustista kaapelissa lähinnä nollaa oleva kytketään L1:seen

• vastauksia

Jos laitat vaiheet väärään järjestykseen, niin kiuas alkaa toimia jäähdyttimenä! Siis ihan samoin kuin sähkömoottori pyörii väärinpäin, niin kiuas tietysti toimii just päin vastoin - eli kylmenee. Sama homma hellan ja lämminvesivaraajan kanssa, sanoi tuttu sähkärikin:)

• M.D.

... tuossahan on hyvä käyttöidea vanhoille kiukaille: muutetaan ne oluen säilytykseen sopiviksi kylmäaltaiksi! No juu - yksinkertainen kysymys tuntuu herättävän paljon keskustelua ja mielipiteitä. En ole kyllä sellaista sähkäriä vielä tavannut, joka ottaisi vastuun kaikesta mahdollisesta kiukaan turvaetäisyyksiä myöden.

• Mutuilija
        M.D. kirjoitti:

... tuossahan on hyvä käyttöidea vanhoille kiukaille: muutetaan ne oluen säilytykseen sopiviksi kylmäaltaiksi! No juu - yksinkertainen kysymys tuntuu herättävän paljon keskustelua ja mielipiteitä. En ole kyllä sellaista sähkäriä vielä tavannut, joka ottaisi vastuun kaikesta mahdollisesta kiukaan turvaetäisyyksiä myöden.

sattui kerran niin että meni mikson töpseli väärinpäin seinään. Siitä tuli mikroaaltopakastin.

Emäntä siivotessaan oli irroittanut tv:n töpselin joten kuva kääntyi ylösalaisin.

Pelottaa ajatella jos joskus sattuu valaisimen johdot väärinpäin...

• musta aukko
        Mutuilija kirjoitti:

sattui kerran niin että meni mikson töpseli väärinpäin seinään. Siitä tuli mikroaaltopakastin.

Emäntä siivotessaan oli irroittanut tv:n töpselin joten kuva kääntyi ylösalaisin.

Pelottaa ajatella jos joskus sattuu valaisimen johdot väärinpäin...

Nauran täällä vedet silmissä...

Helvetin kirkas valaisin muuttuu mustaksi aukoksi :)

• musta ajatus?
        musta aukko kirjoitti:

Nauran täällä vedet silmissä...

Helvetin kirkas valaisin muuttuu mustaksi aukoksi :)

Tarkoititko musta ajatus? Niin on pimeätä alakouluvitsit ollu tässäkin pakinassa.

• M.D.

Tilasinpa kuitenkin sähkärin tekemään niin sai kunnon liitokset ja kuitin siitä, että kiukaan on asentanut ammattilainen. Samoin olen tehnyt liesitason ja uunin kanssa sekä kosteiden tilojen sähköasennuksissa.

• Tuo oli järkevän ihmisen valinta.
        Sähköturvallisuudesta saarnaaminen
        ei ole mennyt hukkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2356
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      121
      1944
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      92
      1519
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      138
      1459
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1276
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      74
      1268
    7. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1200
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1141
    9. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1107
    10. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      38
      1052
    Aihe