Hyvä vanha talviauto

Vigane

Moneen kertaan varmaan tätäkin jo kysytty, mutten löytänyt ensi silmäyksellä listoilta. Siis:

Mikä 1980-luvun lopun / 1990-luvun alun ns. vanhan tekniikan tyyppinen auto olisi paras näillä kovilla pakkasilla? Muutama vuosi sitten lainasin erästä riisikuppia eli Nissan Luupäätä ja pakkasta oli 20 ja auto oli seissyt kadulla ilman mitään sähkötötsyä. Ja kone lähti käyntiin reippaasti! Ja lämpenikin vielä nopsasti! En nyt tietenkään halua kehua mitään tiettyä yksittäistä rassarimerkkiä vaan pyydän kommentteja ja mielipiteitä, mikä olisi hyvä vanha auto näille keleille. Siis ei sellainen missä on kaikenlaista tietotekniikkaa ja sähkövemputinta. Itselläni on Megane, enkä lainkaan luota fraansuaapatonkiin vaikka hieno disaini onkin (sitäpaitsi, taitaa nää mekaanot olla turkkilaisten kebabien kasaamia rukouspyllähdysten tauoilla sivufiiliksillä).

26

2109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on yllättävän hyvä talvivärkki, tuskin paras (eräät kun ei hallitse takavetoa) mutta se mikä on tehty kestämään siperian talvet, kestää myös suomen talvet.

      • olikin tässä

        lisäksi voisi laittaa Saabin, koska itsellä ei ole, kuin hyviä kokemuksia jo 99- mallista alkaen, joka oli ylivertainen aikanaan ajolleen suurien pyörien vuoksi


    • yheujj

      Vanha carina 2 lähtee aika hyvin käyntiin. Tutulla on sellainen ja lähtee ainakin vielä 37 asteen pakkasella ilman lämmitystä käymään. Vähän ajettua ja ei läpimätää yksilöä on kyllä vaikea löytää. Tuolla tutun autolla ajettu alle 100 tkm. Kone kestää 400- 500 tkm. Kerran piti antaa yhdelle 1,4 sunnylle apuvirtaa kun ei 20 asteen pakkasella kaasaripeli omalla akullaan lähtenyt. Ei siis ehkä kaasari- nissan paras käyntiinlähtijä. Yllättäen kerran omistamani vanha talbot lähti aina pakkasella ekalla koneen pyörähdyksellä käymään. Akku jaksoi pyöräyttääkin konetta vain kerran.

    • Camry

      Niinkun kirjoitin muutama otsikko sitten; Camry ainakin on erittäin hyvä. Siitä huolimatta, että siinä saattaa olla (GL) sähkövarustusta. Ja 2.0 kone on ruisku.

      Lähtee käyntiin erittäin hanakasti, toimintavarma ja on lämmin. Ja maininnan arvoinen on kyllä sekin, että Camryn 2 litrainen kone on tämän päivänkin mittapuulla sähäkkä. Kulkee kuin piru.

    • hyvistä autoista

      Varma jas luotettava talviauto on Opel Ascona Diesel tai Ford Escort. Hyviä autoja ovat myös Fiat Unot ja puntot ja pandat.

      • Suomi 24

        vaikeimin talvella käyntiin saatavia autoja.


      • make
        Suomi 24 kirjoitti:

        vaikeimin talvella käyntiin saatavia autoja.

        220tkm ajettu 1.4 uno -91 lähti vkk-lopun seisonnan jälkeen käyntiin -27 pakkasesta..

        oli yksipisteruutta.


        Nykyinen camry lähti kauhavalla -30 asteesta hyvin käyntiin tosin pyöritti aika nihkeästi. Automaattikin pelaa pakkasella paremmin kun vaihto öljyt.


    • Noseless

      Kyllä ne "talviautot" taitaa tulla Japanista, ainakin jos puhutaan käyntiinlähdöstä kylmällä säällä.

      Kokemusta itsellä on -88 N13 Nissan Sunnysta (valmistettu 86-91), jossa 1.6 kaasarikone (E16). Hyvin lähti kylmällä käyntiin ja lämmintä tuli nopsaan & riittävästi. Edellinen Sunny-malli (B11) taisi voittaa aikanaan TM:n/vast. talviautotestin, lämpeni ennätysajassa sisältäkin.

      Tekniikka yksinkertaista ja kestävää.

      • tuommoinen ahdas

        koppero lämpiää nopeasti, jos joku varkki sitä puhaltaa


    • on Nissan

      Sunny -89, hyvin lähtee kylmänä käymään. Ainoo mistä kokemusta, niin en nyt verrata voi mihinkään.

      • OISKOS

        SAMARA TAI 900-SARJAN SAAB


    • toimii.

      itsellä oli aikaisemmin ford sierra vm86 ja se pelas talvellakin kuin unelma.. yleensä se oli kyllä roikassa mutta joskus piti töistä lähteä kun pakkasta oli yli 35 ja roikassa ei voinut pitää ja lähti käyntiin tosi reippaasti.. ja lämmintä riitti sisällekkin asti.. auto on muuten myynnissä jos jotain kiinnostaa.. ei kilvissä [email protected]

      • -sierra-

        Hyvä että joku muukin samaa mieltä! Itel -92 dohc, ikinä ei oo tielle jättänyt ja aina lähtenyt käyntiin..


    • Jamppa1

      talviautojen äiti Audi 80. Lähtee kovallakin pakkasella käyntiin, on hyvä lämppäri eikä ongelmia lukkojen eikä oikeastaan minkään muunkaan kanssa pakkasella. Niihin saa kunnollisen akun mahtumaan ja laturi on yleensä 90 A eli todella iso. Penkinlämmitin ja takalasinlämmitin on tehokkaat ja niitä voi myös yleensä käyttää em. syystä.

      • Jamppa1

        sen verran että ruiskumalleissa on levyjarrut takana ja niitä ei kannata pakkasella käyttää. Rummuissa ei ongelmaa vaikka olisi mikä pakkanen.


      • Audio
        Jamppa1 kirjoitti:

        sen verran että ruiskumalleissa on levyjarrut takana ja niitä ei kannata pakkasella käyttää. Rummuissa ei ongelmaa vaikka olisi mikä pakkanen.

        Käsijarru taitaa olla murheenkryyni 80:ssä. Ainakin itsellä on sekä olen kuullut samaa muualtakin. Mutta ok peli muuten.


      • Jamppa1
        Audio kirjoitti:

        Käsijarru taitaa olla murheenkryyni 80:ssä. Ainakin itsellä on sekä olen kuullut samaa muualtakin. Mutta ok peli muuten.

        ne vaijerit koukkaa alhaalta ylöspäin siellä takapyörän kohdilla. Sinne vaijerin notkelmaan pääsee kosteutta niin valmis... Levyjen kanssa on tosin ongelmia useammassakin merkissä. Rummut on talvikäytössä huomattavasti järkevämpi ratkaisu.


    • nose

      Nissan Pick-Up vm.85 ja lähtee käyntiin ja pelittää vaikka onkin riisseli. Varma peli.

    • talvimies.

      90 -luvun alkupuolen galant toimii talvellakin kuin tauti. Aina lähtee käyntiin ja lämpöä tulee nopeasti ja paljon. Kuuden vuoden aikana ei kertaakaan ongelmia lukkojen tai ovien kanssa. Noh, istuinlämppäreissä voisi olla vielä hitusen enemmän tehoa.

      • taitaapi

        nissan ja ford sierra voittaa... itsellä kokemusta vain nissanista, ne on kyllä aina toiminu talvella kovilla pakkasilla moitteetta. Kaverilla oli ihmeellinen sierra tuossa aikasemmin, mitä enempi oli pakkasta sitä paremmin se lähti käyntiin ja sitte kesällä ku oli 20astetta tai sen yli lämmintä ni ei millään halunnu mihinkään, sano vaan että kevvväämmällä... Tai no, syksymmällä, ku ko. autosta on kyse ;P


    • Vigane

      ... sitten mitkä on huonoimpia talviautoja? Nää tyrkisbeberien "kokoamat" fransuaapatongit vai? Eix corollaaki tehrä kebabistanissa boratien voimin? Tähänastisista vastauksista olen erittäin hyvilläni ja vahvistaa käsityksiäni tiettyjä malleja kohtaan.

    • 240.

      Volvo 240. Moottori kestää isoisältä pojanpojalle, lämpöpuhallin höökii niin että voit istua autossa alasti -40 asteen pakkasella ja kone starttaa aina. AINA!

      • acco1

        Itsellä ollut 4 accordia vm 87-92. Aina ekalla käyntiin, nykyinen lähti kun oli -33 pakkasta, eikä autossa ole edes lohkolämmitintä. Antaa käydä paikallaan 15 minuuttia, niin lämmöt ovat normaalilämmössä.


    • poppajoe

      Yksinkertainen tekniikaltaan, tosi lämmin ja hyvä ajaa. Voitti mm. TM:n talvitestin 1995. Vanha Ventoni pesisi nykyisen Borani talviominaisuuksissa 6 - 0.

      • Ventolla

        Omistin aikoinaan Vento turbodieselin (ei TDI) vm.1997. Ajoin sillä 200t huoletonta kilometriä ja vaihdoin sen TDI-Golf Variantiin vuonna 2002. Golf Eberillä varustettunakin lämpiää hitaammin ja jää viileämmäksi kovimmilla pakkasilla kuin mainittu Vento. Ajettavuus siinä oli myös huippuluokkaa, ei sen puoleen, niin on Golfissakin.
        Näissä keskusteluissa mainitaan usein Volkkarien lukko-ongelmista. Kummassakaan edellämainitussa ei ole ollut pienintäkään häiriötä lukoissa kaukosäädintä käytettäessä. Avainpesä on saattanut olla jäässä pesun jälkeen, mutta niin se on kaikissa autoissa jos niitä ei kuivata heti paineilmalla ja voidella.


    • käytössä

      kohta 250 000 km ajettu tojo Carina E.
      On ainakin sähkölaitteiltaan ja moottoriltaan varma peli. Ja lukot yms. toimii varmasti.
      Suurin miinus talviautoksi, ettei ole enää 30 asteen pakkasella tavattoman lämmin, tarkenee kyllä. Uskomattoman hyvä käynnistymään.
      Itse jousuin käynnistämään viime talvena sen lämmittämättä 32 asteen pakkasessa, kun oma auto ( VW diesel) ei lähtenyt käymään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2167
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      249
      1799
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1077
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1014
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      961
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      915
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      844
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      821
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      794
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      739
    Aihe