Koittakaas valittajat mennä itseenne ja hoitakaa vanhuksenne kotona. Helppoa se on syytää vastuu yhteiskunnalle.
Koittakaas hoitaa vanhempanne kotona
28
2435
Vastaukset
- pakko
käydä töissä. Aika on rajallinen vrk.24h.Miten sinä voit edes kuvitella sen hoituvan työn ohessa, kun se ei tunnu onnistuvan ammatti-ihmisiltäkään,jotka sitä tekevät päätyönään. Mieti.
- hoitaja
Se on arvoista ja valinnoista kiinni, mitä ehtii tekemään. Jos oikein haluaa, niin vanhuksen hoito kotona onnistuu vaikka käy päätyössä. Onnistuuhan lastenkin hoito, vaikka äiti ja isä on töissä.
Meillä äidin luona käy päivällä yksityinen hoitaja 2x tunnin ajan ja lisäksi hänen hyvä ystävä käy päivittäin seurustelemassa äidin kanssa. Äiti asuu kotona ja hyvä näin.
Ja mikä superihminen hoitajan pitäisi olla? - pidä paikkaansa
hoitaja kirjoitti:
Se on arvoista ja valinnoista kiinni, mitä ehtii tekemään. Jos oikein haluaa, niin vanhuksen hoito kotona onnistuu vaikka käy päätyössä. Onnistuuhan lastenkin hoito, vaikka äiti ja isä on töissä.
Meillä äidin luona käy päivällä yksityinen hoitaja 2x tunnin ajan ja lisäksi hänen hyvä ystävä käy päivittäin seurustelemassa äidin kanssa. Äiti asuu kotona ja hyvä näin.
Ja mikä superihminen hoitajan pitäisi olla?Mahdatkos edes tietää kuinka huonokuntoisia vanhuksia tänä päivänä asuu kotona. Kirjoituksesta päätellen, et tiedä. Ei tarvitse todellakaan olla superhoitaja, sen huomatakseen. Hyvä sulle, että se kaksikäynti kertaa riittää. meille ei riitä eses 4 kertaa päivässä ja lisänä yksi yökäynti. Enemmän kokemusta ennenkui yleistää.
- mitä yleistin?
pidä paikkaansa kirjoitti:
Mahdatkos edes tietää kuinka huonokuntoisia vanhuksia tänä päivänä asuu kotona. Kirjoituksesta päätellen, et tiedä. Ei tarvitse todellakaan olla superhoitaja, sen huomatakseen. Hyvä sulle, että se kaksikäynti kertaa riittää. meille ei riitä eses 4 kertaa päivässä ja lisänä yksi yökäynti. Enemmän kokemusta ennenkui yleistää.
Mahdan tietää, koska hoidan itse vanhuksia avopuolella. Tiedän tasan, miten huonkuntoisia hoidetaan kotona ja kuinka omaishodon tukena vanhusta hoitaa niin jukisen- kuin yksityisenpuolen hoitaja.
Meillä se 2 kertaa hoitajan 1 x hyvän ystävän käynnit työaikanani riittää. Enkä väittänyt että se riittää kaikille vanhuksille vaan kerroin, että se meidän kohdalla menee hyvin noilla käynneillä.
Miksi vanhus tarvitsee yhden yökäynnin, jos vanhus asuu kotona? Jos vanhus on levoton, ei se yksi muutaman minuutin yöhoitajan käynti asiaa mitenkään korjaa. Lähinnä tuollainen tarkistus yökäynti on tarkoitettu vain yksin asuville vanhuksille, silloin hoitaja katsoo, onko vanhuksella kaikki hyvin.
Jos taas vanhus tarvitsee yhden wc.reissun yövaipan lisäksi, eikö jo itse ole helopmpaa herätä ja pissittää vanhus?
Itse hoidan äidin öisin ja yhdellä portatiivireisulla on pärjätty, aikaa menee noin 20 min siihen kun herään ja olen taas sängyssä. Saimme apuvälinelainaamosta portatiivin sängyn viereen lainaan ja se nopeuttaa yöhommia kovasti..
Lisäksi ulko-ovi on lukossa ja sähköhellan sulake irti öisin ja sillon kun äitini on lyhyen hetken yksin.
Minulla on 20v kokemus vanhustyöstä avopuolella ja nyt 3 vuoden kokemus omaishoitajana. Kerroppas mitä yleistin? Senkö, että oman äidin hoitaminen kotona on omista arvoista kiinni? - kyllä
mitä yleistin? kirjoitti:
Mahdan tietää, koska hoidan itse vanhuksia avopuolella. Tiedän tasan, miten huonkuntoisia hoidetaan kotona ja kuinka omaishodon tukena vanhusta hoitaa niin jukisen- kuin yksityisenpuolen hoitaja.
Meillä se 2 kertaa hoitajan 1 x hyvän ystävän käynnit työaikanani riittää. Enkä väittänyt että se riittää kaikille vanhuksille vaan kerroin, että se meidän kohdalla menee hyvin noilla käynneillä.
Miksi vanhus tarvitsee yhden yökäynnin, jos vanhus asuu kotona? Jos vanhus on levoton, ei se yksi muutaman minuutin yöhoitajan käynti asiaa mitenkään korjaa. Lähinnä tuollainen tarkistus yökäynti on tarkoitettu vain yksin asuville vanhuksille, silloin hoitaja katsoo, onko vanhuksella kaikki hyvin.
Jos taas vanhus tarvitsee yhden wc.reissun yövaipan lisäksi, eikö jo itse ole helopmpaa herätä ja pissittää vanhus?
Itse hoidan äidin öisin ja yhdellä portatiivireisulla on pärjätty, aikaa menee noin 20 min siihen kun herään ja olen taas sängyssä. Saimme apuvälinelainaamosta portatiivin sängyn viereen lainaan ja se nopeuttaa yöhommia kovasti..
Lisäksi ulko-ovi on lukossa ja sähköhellan sulake irti öisin ja sillon kun äitini on lyhyen hetken yksin.
Minulla on 20v kokemus vanhustyöstä avopuolella ja nyt 3 vuoden kokemus omaishoitajana. Kerroppas mitä yleistin? Senkö, että oman äidin hoitaminen kotona on omista arvoista kiinni?on vanhuksen hoito.Isäni on 87-v ja vaikka pääsee jotenkin liikkeelle,mutta sen sanon et voimat vie henkisesti minulta.Sanotaan tosiaan niin et ruumillisen hoidon vie jaksasin ,mutta kun isälläni on henkinen painostus minua kohtaan todella vahva.Itse olen52-v ja käyn 3-vuodotöissä työni on kumialalla ja matkaa kertyy päivittin 120km.Ja kun en itsekkään ole terve.Veljeni ja sisareni ei mitenkään osallistu hoito työhön ,mutta määräämään he kyllä pystyvät ja kun isä on kaikessa heidän puolellaa.Kesälomakaan hänen mielestään minulle kuulu ja sanotaan näin et 20-v olen vielä lomani mansikkamaalla ollu poimimassa.Ja kyllä tätä jatkus,mutta miksi se siitä muuttuisi vaikka tänne kirjoittaisin tai kävisin jollekkin viranomaiselle puhumassa.Eläkkeensaajan hoitoavustuksen isä saa sen alimman.mutta senkin hän pitää itsellään vaikka se kuuluisi minulle kun hoidan kaikki hänen asiansa,mutta siinäkin hän totesi etten minä tarvitse mitään.Ja jollekkin sisaruksilleni hän antoi 5000e ja siihenkin hän totesi et muut tartee mut minä en.Tiedän ettette usko mitä kirjoitin ,mutta silti tämä on totta.Ja kun minä en voi häntä jättää kun lupasin äidille et hoidan isän en olisi luvannut jos olisisin tiennyt mihin joudun.
- Arvo?
hoitaja kirjoitti:
Ja mikä superihminen hoitajan pitäisi olla?Todella se arvoista on kiinni: minä arvostan myös lapsiani enkä voi jättää heitä hoitamatta siksi, että on se vanhus hoidettavana. Toiseksi arvostan jokintasoista toimeentuloa: pakko on käydä töissä ja tätä potilasta ei voinut jättää yksin edes siksi aikaa kun kävin vessassa, saati sitten päiväksi. Ei hänellä ole varaa elättää itsensä lisäksi vielä hoitajaansa, jos työtä (tai edes työttömyyskorvausta) ei ole. Omaishoitotuki riittää elatukseen käytännössä vain siinä tapauksessa, että hoitajalla on muutakin tuloa, esim. eläkettä.
Se 24 tuntia vuorokaudessa tarkoittaa todella sitä, että sinä et silloin yöllä nuku vaan paimennat sitä hiljaa hiippailevaa vanhusta! Hoidettavallahan on aikaa nukkua päivälläkin.
Ei se ole vain "20 min. portatiivilla käyttöön" tai hellan sulakkeen pois ottamista. Hän voi yön aikana saada todella isot vahingot aikaan, vaikkapa vain vetämällä pakastimen töpselin irti tai kaatamalla vettä telkkariin tai johonkin sähkölaitteeseen. Siihen verrattuna on sangen pieni riesa se, että hän saattaa taukoamatta hokea samaa lorua tai kysyä jotain vastausta odottaen 27894 kertaa vuorokaudessa, piilottaa ulosteet vaatekaappiin, jne.
Laitoksessa tämä sama potilas pistettiin siteisiin, koska sielläkään ammattilaiset eivät muuten pärjänneet. Sielläkin oli kyllä huutanut koko ajan, eikä lääkkeistä ollut mitään apua. Kotona se vaan ei sattuneista syistä käy, ei sitominen eikä huutaminen. - sinä
mitä yleistin? kirjoitti:
Minulla on 20v kokemus vanhustyöstä avopuolella ja nyt 3 vuoden kokemus omaishoitajana. Kerroppas mitä yleistin? Senkö, että oman äidin hoitaminen kotona on omista arvoista kiinni?yleistit, etkä vähän. Moni vanhus tänäpäivänä kun asuu yksin, niin minunkin äitini. Suurin osa hänen ystävistään on jo kuollut. On vain me lapset jotka ovat hajallaan ympäri Suomea. Minun työni ei ole niin säännöllistä kuin 8 h. Iltaisin paljon työhön liittyvää ja paljon työmatkoja ulkomaille. On hyvä sulle tämä järjestelysi, mutta se ei todellakaan käy kaikille, eikä sitä voi yleistään kovillakaan kannanotoilla. Meillä on kaikki mahdolliset keinot käytetty. Tulos: Ainainen pelko siitä miten hän siellä kotona pärjää..
- sinua
kyllä kirjoitti:
on vanhuksen hoito.Isäni on 87-v ja vaikka pääsee jotenkin liikkeelle,mutta sen sanon et voimat vie henkisesti minulta.Sanotaan tosiaan niin et ruumillisen hoidon vie jaksasin ,mutta kun isälläni on henkinen painostus minua kohtaan todella vahva.Itse olen52-v ja käyn 3-vuodotöissä työni on kumialalla ja matkaa kertyy päivittin 120km.Ja kun en itsekkään ole terve.Veljeni ja sisareni ei mitenkään osallistu hoito työhön ,mutta määräämään he kyllä pystyvät ja kun isä on kaikessa heidän puolellaa.Kesälomakaan hänen mielestään minulle kuulu ja sanotaan näin et 20-v olen vielä lomani mansikkamaalla ollu poimimassa.Ja kyllä tätä jatkus,mutta miksi se siitä muuttuisi vaikka tänne kirjoittaisin tai kävisin jollekkin viranomaiselle puhumassa.Eläkkeensaajan hoitoavustuksen isä saa sen alimman.mutta senkin hän pitää itsellään vaikka se kuuluisi minulle kun hoidan kaikki hänen asiansa,mutta siinäkin hän totesi etten minä tarvitse mitään.Ja jollekkin sisaruksilleni hän antoi 5000e ja siihenkin hän totesi et muut tartee mut minä en.Tiedän ettette usko mitä kirjoitin ,mutta silti tämä on totta.Ja kun minä en voi häntä jättää kun lupasin äidille et hoidan isän en olisi luvannut jos olisisin tiennyt mihin joudun.
Jotenkin tuossa oli jotain tuttuakin.Ja olen varma,että tiedät mistä puhut.Jätetään yksi sisaruksista hoitamaan muillekkin sisaruksille kuuluvia yhteisiä asioita. Älä ole liian kiltti. Se käy sinua vastaan.Teidän lasten tulee sopia keskenänne isänne hoito ja mahdolliset käytännön asioiden järjestelyt tavalla, joka tyydyttäisi teitä kaikkia.Sinun tulee vaatia ja tee se kirjallisena vielä, jolloin sinun on siitä joskus helppo muistuttaa. Muista pitää puolesi, muuten sinä väsähdät. Voimia sinulle, tiedämme että tilanteesi on raskas ja voimia kuluttava.
- Hoitaja
sinä kirjoitti:
yleistit, etkä vähän. Moni vanhus tänäpäivänä kun asuu yksin, niin minunkin äitini. Suurin osa hänen ystävistään on jo kuollut. On vain me lapset jotka ovat hajallaan ympäri Suomea. Minun työni ei ole niin säännöllistä kuin 8 h. Iltaisin paljon työhön liittyvää ja paljon työmatkoja ulkomaille. On hyvä sulle tämä järjestelysi, mutta se ei todellakaan käy kaikille, eikä sitä voi yleistään kovillakaan kannanotoilla. Meillä on kaikki mahdolliset keinot käytetty. Tulos: Ainainen pelko siitä miten hän siellä kotona pärjää..
"Se on arvoista ja valinnoista kiinni, mitä ehtii tekemään. Jos oikein haluaa, niin vanhuksen hoito kotona onnistuu vaikka käy päätyössä. Onnistuuhan lastenkin hoito, vaikka äiti ja isä on töissä.
Ja mikä superihminen hoitajan pitäisi olla?"
Tuossa edellinen tekstini. Vastaa kysymykseeni, mikä siinä oli yleistämistä?
Ei käy kaikille kotona hoitaminen, mutta monelle se käy jos vain sen valinnan tekevät. Moni vaan ei halua vanhusta omaan kotiin "pyörimään". Omaa vapaa-aikaa arvostetaan siinä määrin, että sen vapaa-ajan haluaa viettää muutoin, kun oman äidin seurassa. Moni voisi asua samalla paikkakunnalla kuin äiti, kun jää eläkkeelle ja omaa elämän kumppania ei ole.
Jos teillä muut sisarukset ei voi osallistua äitisi hoitoon ja on ainainen pelko, kuinka äiti kotona pärjää.. Niin kysyn että miksi helvetissä ette hanki paikkaa äidille pienkodista, jossa äidillä on hoitajat 24h paikalla ja lisäksi muita mummuja juttukaveriksi. Päivisin laulamista, bingoa, seurustelua jne????
Tiedän monta vanhusta, joiden elämän ilo on palannut kun on päässeet pienkotiin muiden seuraan eikä yksinäisyys ole se ainut ystävä liki 24h/vrk.
Puhun nyt pienkodista, en laitoksesta. - tosissasi?
Hoitaja kirjoitti:
"Se on arvoista ja valinnoista kiinni, mitä ehtii tekemään. Jos oikein haluaa, niin vanhuksen hoito kotona onnistuu vaikka käy päätyössä. Onnistuuhan lastenkin hoito, vaikka äiti ja isä on töissä.
Ja mikä superihminen hoitajan pitäisi olla?"
Tuossa edellinen tekstini. Vastaa kysymykseeni, mikä siinä oli yleistämistä?
Ei käy kaikille kotona hoitaminen, mutta monelle se käy jos vain sen valinnan tekevät. Moni vaan ei halua vanhusta omaan kotiin "pyörimään". Omaa vapaa-aikaa arvostetaan siinä määrin, että sen vapaa-ajan haluaa viettää muutoin, kun oman äidin seurassa. Moni voisi asua samalla paikkakunnalla kuin äiti, kun jää eläkkeelle ja omaa elämän kumppania ei ole.
Jos teillä muut sisarukset ei voi osallistua äitisi hoitoon ja on ainainen pelko, kuinka äiti kotona pärjää.. Niin kysyn että miksi helvetissä ette hanki paikkaa äidille pienkodista, jossa äidillä on hoitajat 24h paikalla ja lisäksi muita mummuja juttukaveriksi. Päivisin laulamista, bingoa, seurustelua jne????
Tiedän monta vanhusta, joiden elämän ilo on palannut kun on päässeet pienkotiin muiden seuraan eikä yksinäisyys ole se ainut ystävä liki 24h/vrk.
Puhun nyt pienkodista, en laitoksesta.Tutustuhan TODELLISUUDESSA myös laitokseen! Ei sekään mikään kamala paikka ole, vaika media siitä syntisäkin haluaakin tehdä! Paljon on parannettavaa, mutta lämminhenkisiä ja TODELLA Välittäviä hoitajia jokaisessa laitoksessa ....
JA JOS ON VALITTAMISTA:::: VALITUKSET PÄÄTTÄJILLE; EI YLIKUORMITETUILLE HOITAJILLE!!!!!
- ainoastaan
perinnöt vanhuksilta.
- väite
En usko, kyllä siitä pitää yhteiskunta huolen jo vanhuksen eläessä. Vanhus kun maksaa kaikki viimeisen päälle. Jos eläkkeestä jää 20% hänen omaan käyttöön niin riittääkö se paljon muuhun kun lääkkeisiin? Jos asuu kotona, maksaa kotihoito,ateriat, lääkkeet ynm.juoksevat menot. Ei todellakaan halpaa ja jos sillä rahalla vielä jotain saisi niin siitä voisi jotain maksaakin. Monella Suomalaisella on pieni eläke.
- Hoitaja
väite kirjoitti:
En usko, kyllä siitä pitää yhteiskunta huolen jo vanhuksen eläessä. Vanhus kun maksaa kaikki viimeisen päälle. Jos eläkkeestä jää 20% hänen omaan käyttöön niin riittääkö se paljon muuhun kun lääkkeisiin? Jos asuu kotona, maksaa kotihoito,ateriat, lääkkeet ynm.juoksevat menot. Ei todellakaan halpaa ja jos sillä rahalla vielä jotain saisi niin siitä voisi jotain maksaakin. Monella Suomalaisella on pieni eläke.
Minusta on oikein, että vanhus jolla on rahaa pankissa, satsaa rahaa omaan elämiseen. Kuten jalkahoitoihin, fysioterapiaan, hierojaan, kampaajaan ja hyviin vaatteisiin ja ruokiin.
Miksi ihmeessä sitä rahaa täytyis jäädä perillisille?
Minä olen omalle äidille sanonut, että jos haluaa jalkahoitajan, hierojan tai uusia vaatteita, niin niitähän hankitaan. Ollaan siskojen (myös hoitoalalla) kanssa sovittu, että rahat kuuluu äidille ja häntä "yllytetään" käyttämään rahaa.
Hoitoalalla olen törmännyt asiakkaisiin, joilla raha-asioita hoitaa yksi lapsista. Esim. mummun vaattet on reikäisiä ja niitä on vähän (3). Kun pissi tulee housuun ja vaatteet on pyykkikorissa, olen pyytänyt poikaa ostamaan mummolle uusia esim. pitkiksiä. Niin mitä poika tuokaan... omien tyttärien vanhoja pitkiksiä, jotka ovat mummolle hieman pieniä. Itse poika on hyvässä virassa ja tienaa paljon enemmän kuin minä hoitajana.. silti saituus hänen oman äidin hoidossa on "huippuluokkaa". Perintöä kun täytyy jäädä =( - On todella
Hoitaja kirjoitti:
Minusta on oikein, että vanhus jolla on rahaa pankissa, satsaa rahaa omaan elämiseen. Kuten jalkahoitoihin, fysioterapiaan, hierojaan, kampaajaan ja hyviin vaatteisiin ja ruokiin.
Miksi ihmeessä sitä rahaa täytyis jäädä perillisille?
Minä olen omalle äidille sanonut, että jos haluaa jalkahoitajan, hierojan tai uusia vaatteita, niin niitähän hankitaan. Ollaan siskojen (myös hoitoalalla) kanssa sovittu, että rahat kuuluu äidille ja häntä "yllytetään" käyttämään rahaa.
Hoitoalalla olen törmännyt asiakkaisiin, joilla raha-asioita hoitaa yksi lapsista. Esim. mummun vaattet on reikäisiä ja niitä on vähän (3). Kun pissi tulee housuun ja vaatteet on pyykkikorissa, olen pyytänyt poikaa ostamaan mummolle uusia esim. pitkiksiä. Niin mitä poika tuokaan... omien tyttärien vanhoja pitkiksiä, jotka ovat mummolle hieman pieniä. Itse poika on hyvässä virassa ja tienaa paljon enemmän kuin minä hoitajana.. silti saituus hänen oman äidin hoidossa on "huippuluokkaa". Perintöä kun täytyy jäädä =(Poikia ja tyttäriä jotka eivät ahneudessaan osta vanhuksille edes kunnon ruokapalvelua, vaan kerran tai kaksi viikossa tuovat jotakin makaroonilaatikkoa jota vanhus sitten syö kaiken viikkoa.
Moniko tunnistaa itsensä?
- pienkodissa
Ja se "pienkoti" oli sen vanhuksen oma koti, jossa mekin asuimme, emme siis ottaneet häntä vaivoiksi omaan kotiin. Mistä ihmeestä te luulette niitä "pienkoteja, ei mitään laitoksia" löytyvän? Ei meillä päin ole mokomista kuultukaan, saati sitten nähty.
Kaikki vanhukset eivät tule toimeen parilla käynnillä päivässä, muutamat heistä tunnetusti katoavan ja päättävät päivänsä jopa laitoksesta karattuaan lumihankeen. Voitte vain kuvitella, millaista on vahtia kotona sellaista. Eikä kaikkia ovia voi lukita, niistähän kulkee muitakin, varsinkin kun perheessä on lapsia.
On myös olemassa sairauksia, joiden hoito edellyttä jotain sellaista ammattitaitoa tai laitteita, jota harvemmin kotioloissa on. Ei siinä riitä, vaikka kuinka itseensä menisi, hoito ei vaan millään onnistu muualla kuin asianmukaisessa laitoksessa.- nykyaikaa
Itse asun pienessä kaupungissa ja laskin juuri, että täältä löytyy useampi kodinomainen pienkoti.
2 pienkotia, joissa hoitohenkilökunta klo 7-21. Lisäksi yöpartio käy talossa 2x yössä vaihtamassa vaippoja, pissittelemässä ja katsomassa onko kaikki kunnossa.Toinen on kaupungin ja toinen on ykstyinen.
3 pienkotia, joissa hoitaja 24h. Kodit ovat yksityisen omistamia.
Näissä kodeissa asukkaita 10-13 ja jokaisella omahuone. Yhteinen olohuone ja keittiö.
En usko, että suomessa on kaupunkia, josta ei kodinomaista pienkotia löydy.
Jos kunnassa ei sellaista ole, etsi lähimmästä kaupungista.
Jos et ole pienkodista kuullut, googleta sana pienkoti, niin jopa alkaa löytyä sekä yksityisen-, että julkisenpuolen pienkoteja. - hyvältä
nykyaikaa kirjoitti:
Itse asun pienessä kaupungissa ja laskin juuri, että täältä löytyy useampi kodinomainen pienkoti.
2 pienkotia, joissa hoitohenkilökunta klo 7-21. Lisäksi yöpartio käy talossa 2x yössä vaihtamassa vaippoja, pissittelemässä ja katsomassa onko kaikki kunnossa.Toinen on kaupungin ja toinen on ykstyinen.
Näissä kodeissa asukkaita 10-13 ja jokaisella omahuone. Yhteinen olohuone ja keittiö.
Jos et ole pienkodista kuullut, googleta sana pienkoti, niin jopa alkaa löytyä sekä yksityisen-, että julkisenpuolen pienkoteja.mutta kun yksityiset pienkodit maksaa tosi paljon.Harvalla eläkeläisellä on siihen varaa. Itse kyselin viimeksi niin hinnaksi tuli 3500 egee kk:ssa. Harvalla eläkeläisellä on niin suuri eläke, että pystyisi sen maksamaan. Jos jonkun verran on säästöjä niin ei niilläkään pitkälle päästä.
- yksityiselle
hyvältä kirjoitti:
mutta kun yksityiset pienkodit maksaa tosi paljon.Harvalla eläkeläisellä on siihen varaa. Itse kyselin viimeksi niin hinnaksi tuli 3500 egee kk:ssa. Harvalla eläkeläisellä on niin suuri eläke, että pystyisi sen maksamaan. Jos jonkun verran on säästöjä niin ei niilläkään pitkälle päästä.
Ja oletkos ottanut selvää, kuinka paljon kaupunki ostaa paikkoja yksityiseltä? Silloin paikka ei maksa niin paljon vanhukselle, kun osan maksaa kaupunki.
Tuolla ostopallvelusta tietoa.
http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;375;23919;23922;3563 - vihastunut
yksityiselle kirjoitti:
Ja oletkos ottanut selvää, kuinka paljon kaupunki ostaa paikkoja yksityiseltä? Silloin paikka ei maksa niin paljon vanhukselle, kun osan maksaa kaupunki.
http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;375;23919;23922;3563"nykynuoret hoitavat vain rahat vanhuksilta" kirjoitti joku ylempänä.. minua suunnattomasti ärsyttää moiset yleistykset! Muista en tiedä mutta omalta kohdaltani voin sanoa että isäni kuoli kun olin juuri 16v täyttänyt, ja hän tosin oli jo vanhempi kuin muiden ikäisteni vanhemmat, yli 65v ja kuoli syöpään. Ja itselläni ei todellakaan tullut raha siinä kohdin mieleen, eikä ole sen jälkeenkään tullut. Ja vaikka hän olisi elänyt pidempään ja ollut laitoksessa tai hoitokodissa tms. eikä isältäni olisi jäänyt yhtään mitään meille se ei olisi meistä lapsista ketään haitannut. Sillä toki isä ja myös kuolleet isovanhempani olisivat olleet paljon tärkeämpiä meille kuin mikään raha summa. Ja jos vanhempani vielä olisivat elossa ja vaikka heillä olisi kuinka paljon rahaa niin tottakai haluaisin että he käyttäisivät rahat omaan hyvinvointiinsa, sillä kyllähän me aikuiset ihmiset pystymme itse rahamme tienaamaan.
- ... mutta
nykyaikaa kirjoitti:
Jos et ole pienkodista kuullut, googleta sana pienkoti, niin jopa alkaa löytyä sekä yksityisen-, että julkisenpuolen pienkoteja.Sinä mainitset vaan "jokaisessa kaupungissa", ja me asumme pienellä maaseutupaikkakunnalla Pohjois-Suomessa. Ei täällä todellakaan ole sen paremmin yksityisiä kuin pienkoteja, ainoa vaihtoehto on se kunnan vanhainkoti, jossa hyvässä lykyssä on dementiaosasto tai sitten ei. Ja jos on, siellä voi olla joko 10 tai 30 asukasta, eli ei voi varsinaisesta pienosastostakaan puhua.
Täällä taisikin tulla jo mainituksi, että ei laitoksessa asuva ihminen voi muuttaa kunnasta toiseen. Jos siis tavoitteena on saada omainen (tai päästä itse) jollakin tietyllä paikkakunnalla olevaan hoitokotiin, sinne pitää muuttaa ennen kuin sitä paikkaa tarvitsee. - selvillä
yksityiselle kirjoitti:
http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;63;375;23919;23922;3563mutta kaupungilla ei ole varaa ostaa paikkoja, joten vanhukset pidetään viimeiseen asti kotona, oli kunto millainen hyvänsä.Kotihoito käy piipahtamassa.
Kaiken kokenut ja nähnyt
- fsdfsdfsdaf
Monet vanhukset ovat niin sairaita että kotona hoitaminen ei ole eettisestikään oikein. siihen tarvitaan ammattiapua.
Vaikka äitimme on vanhainkodissa, niin voi sanoa että me omaiset hoidamme hänet siellä, teemme siis hoitajien työt.
Ja kyllä - sinä yleistät.
Haluat tuoda esiin oman erinomaisuutesi.
Kaikki kunnia sinulle, kun hoidat omaisesti kotonasi, mutta onhan sinulla hoiva-alan koulutus.
esim. Parkinson- ja syöpäpotilasta ei hoideta merkanttitutkinnolla.- jopa hyvin
Kuuleppas, ihan tasan tarkkaan niin parkinson kuin syöpäpotilaan hoito kotona ilman koulutusta onnistuu. Kotisairaanhoidolta, lääkäreiltä jne. saa niin valtavasti tietoa ja käytännön opetusta, että niiden avulla pärjää hyvin.
Tätini(68v) hoitaa parkinsonia sairastavaa miestään kotona. Mies pyörätuolissa ja ravinto menee PEG-letkun kautta. Tädillä ei hoitoalan koulutusta.
-kokemusta on- - tosissasi?
"Vaikka äitimme on vanhainkodissa, niin voi sanoa että me omaiset hoidamme hänet siellä, teemme siis hoitajien työt."
Et voi olla tosissasi! Kiitos, että autat meitä, mutta et todellakaan ole paikalla 24/7!
Olin toista vuotta lukematta tätä palstaa... tänään ajattelin vilkaista mikä täälä on meno, mutta tulin ainoastaan taas pahalle tuulelle!
Palasin yli vuoden sairauslomalta laitokseen ja nautin työstäni.... Olisi parempi olla lukematta mitä täällä kirjoitetaan, koska aina tulee tunne, ettei paras mitä minä pystyn antamaan vanhukselle, kuitenkaan riitä! (omaisille)
Silti oli ihana palata työhön, kun useampikin vanhus muisti ja sanoi odottaneensa ja jopa ikävöineensä! - äitini omainen
tosissasi? kirjoitti:
"Vaikka äitimme on vanhainkodissa, niin voi sanoa että me omaiset hoidamme hänet siellä, teemme siis hoitajien työt."
Et voi olla tosissasi! Kiitos, että autat meitä, mutta et todellakaan ole paikalla 24/7!
Olin toista vuotta lukematta tätä palstaa... tänään ajattelin vilkaista mikä täälä on meno, mutta tulin ainoastaan taas pahalle tuulelle!
Palasin yli vuoden sairauslomalta laitokseen ja nautin työstäni.... Olisi parempi olla lukematta mitä täällä kirjoitetaan, koska aina tulee tunne, ettei paras mitä minä pystyn antamaan vanhukselle, kuitenkaan riitä! (omaisille)
Silti oli ihana palata työhön, kun useampikin vanhus muisti ja sanoi odottaneensa ja jopa ikävöineensä!Minä en todellakaan ole paikalla 24/7, siinä olet oikeassa. Mutta ihan tarpeeksi kuitenkin, että tiedän hoitotasosta. Vai olisikohan niin sitten että sen aikaa vuorokaudesta kun meitä siellä on (viisi-kuusi tuntia päivässä) aina sattuu jotain. Meitä omaisia on onneksi paljon, ja voimme vuorotella.
Tuo yksityinen vanhainkoti, missä äitimme on, on myöntänyt resurssipulan ja siittä aiheutuneet laiminlyönnit. Joitakin asioita on toki korjaantunutkin.
Sekin on huono puoli, että tuolla hoitajahenkilökunta vaihtuu tiheään, ja näin ollen perustellaan että kaikkia äitini vaatimaa hoitoa ei tiedetty, kun se hoitaja "on uusi".
Ihmettelinkin, että eikö näistä kahdeksasta kroonikkopotilaasta tehdä raporttia uusille hoitajille, vaan kaikki heidänkin pitää oppia kantapään kautta, sairaiden vanhuksien kustannuksella. siinä kuitenkin leikitään ihmishengillä.
Kun äitini pystyi vielä jotenkin kävelemään, hän soitti kelloa saadakseen apua vessakäynnille. mutta ei ketään kuulunut varttituntiin, jolloin piti lähteä itse kampeamaan, Hän oli kaatunut ja soittanut uudestaa apua päästäkseen ylös. ketään ei kuulunut. veljeni oli mennyt sinne ja löytänyt äitimme lattialta mustelma käsivarressa ja otsa ruhjeilla. äitini oli vaan sanonut että ei ketään hoitajista kuulunut mutta ei hänellä enää kiirettä ylös olekaan, "tavarat" oli jo housuissa ja unikin tullut vähäksi aikaa.
Lääkkeet ovat jatkuvasti myöhässä ja sen seurauksena nielu ei toimi, silti tuodaan ruokaa ja todetaan vaan että ei äidille nyt ruoka "maistu". "jospa pitäis soseuttaa" hoitajat tuumivat. Sanoin että ei se soseuttaminen auta, kun nielu ei toimi, niin äiti ei pysty edes vettä juomaan.
Kerran kun äitini soitti, sain sen verran selvää sen puheesta, että ymmärsin, että äiti ei ollut saanut lähes viikkoon iltapalaa ollenkaan.
Kun kysyin, mihin aikaan siellä nyt ruoka tulee, sanoi että siinä neljän aikaan. Sanoin että eikö sitten tule vielä iltapala? äitini sanoi että kyllä sen pitäisi tulla siinä puoli seitsemän, mutta ei hän ole saanut, vaikka on sitten soittanut kelloakin kysyäkseen. Hoitajien äänet vaan on kuulunut käytävillä, mutta ei ole kukaan häntä tullut katsomaan.
Otin yhteyttä sisareeni, joka oli menossa sinne seuraavana päivänä. sisareni oli kysynyt tuota hommaa, niin hoitaja oli taas sanonut että hän oli uusi, ja että hän oli ymmärtänyt että äitini ei söisi iltapalaa ollenkaan, kun nielu ei toimi siihen aikaan.
Kerran äiti huusi taas suoraa huutoa, ja sain selville että hänellä on väärä asento. minulla selkä sohjona, ja lähdin etsimään hoitajaa, jonka sain kiinni vasta parin osaston päästä. se oli siis vieraan osaston hoitaja, kun kaikki äitini hoitajat olivat kahvilla (miksi heidän pitää syödä ja kahvitella kaikkien hoitajien yhtäaikaa?). No tämä hoitaja käänsi äitiäni vähän, mutta huuto jatkui. hoitaja totesi että äidilläni oli näennäisesti kaikki hyvin, "en osaa enempää auttaa" ja juoksi pois...
Kerrankin kun piti lähteä hakemaan apua, en nähnyt ketään muuta kun siivoojan, joka tuli auttamaan. taas oli se kahvipaussin aika, eikä hoitajia missään.
Ymmärrän että varsinkin yksityisissä laitoksissa halutaan viivan alapuolelle saldoa, mutta pitääkö sen tavoitteen saavuttamiseksi tinkiä siittä hoidosta, mistä vanhukset maksavat?
Tässä on älähtänyt hoitajat, vaikka hoitajissa en näekään mitään vikaa. he tekevät arvostettua työtä, mihin minusta ei esim. olisi.
mutta kukaan ei pysty siihen lähes yksin.
hoitajat ovatkin meille sanoneet, että he eivät kerkiä kaikkiin kutsuihin vastata, kun täällä on muitakin potilaita.
En tiedä, miten hoitajat kestäisivät sen, jos löytäisivät vastaamattoman kutsun jälkeen äitini kuolleena.
Vaikka hoitajilla on kiire, niin toivoisin että he yrittäisivät ymmärtää mitä äitini haluaa sanoa. Vaikka puhe ei läheskään aina luista, niin hänellä voi olla tärkeää sanottavaa. Monasti jos ei puheesta saa selvää, niin arvuuttelen, ja sanon että puristaa kättäni jos osun oikeaan. Hänen puristusotteensa on heikko, mutta vielä tunnettavissa.
äitini on sanonut, että ei hoitajat jaksa eikä kerkiä häntä kuunnella, sanoo vaan "niin,niin". Vaikka hän haluaa vaihtaa asentoa tai haluaa sängynpäädystä lisäpeiton. "niin,niin" hyvää yötä. ja lähtevät.
- samalla linjalla...
olen samaa mieltä..miksi pitää yleensäkään tunkea omat vanhempansa laitokseen??kyllä käsittääkseni joskus ennen vanhaan omat vanhukset hoidettiin kotona..tietty sekin on totta että nyt ei ole enää ennen vanhaan ja maailman menokin on muuttunut..hiukan hankala juttu..kaikilla ihmisillä on niin erilaiset mahdollisuudet ettei tietenkään voi yleistää..mutta ne joilla olisi mahdollisuus mutta ei vaan viitsi tai jaksa niin..no jääkööt sanomatta..mä olen itse kuuden lapsen äiti ja hoidin vielä oman mummoni koska hän ei halunnut millään laitokseen..eikä se välttämättä ollut herkkua koska hänellä oli vieläpä dementtia joka paheni tietenkin kun ikää tuli lisää..nyt kun muistelee jälkeen päin sitä aikaa niin osittain miettii miten on jaksanut mutta täytinpähän hänen hartaan toiveensa että ÄLKÄÄ LAITTAKO LAITOKSEEN..ANTAKAA MUN OLLA KOTONA..vaikkei siitä mitään muuta saakkaan niin ainakin hyvän mielen :)että tälläinen tarina.
- mahdotonta
tänä päivänä meille töissä kävijöille. Se olisi äitini kohdalla selvä heittellejättö. Työ ja matkat vievät jo niin paljon aikaa, ettei ilta riittäisi hoitotyöhön.Kuka jaksaa ja pystyy hoitamaan omaisensa on hyvä, omaishoitajalle maksetaan alimmillaan 300 egee kk:ssa, joten se käy joillekkinm mutta ei kaikille. Se tuskin on viitsimisestä kiinni. Laitoshoitoa ei kukaan valitse vapaaehtoisesti. Sanoisin että kaikkee sitä joku viitsii kirjoittaa ja tosissaan????
- VÄTYSTELIJÄ
Sehän loistaa asenteestasi kun et kykene vanhustenhoitoon. Painu kotiisi ruikuttamaan ja hae sossusta riisiä.
Teidät laiskiaiset pitäisi laittaa laitokseen saamaan sitä "hoitoanne".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862