Haittaako lapsikaste?

Luterilaisen kirkon ja helluntailaisuuden oppien ehkä merkittävin ero liittyy kasteeseen edellisen käyttäessä lapsi- ja jälkimmäisen aikuiskastetta. Mielestäni aikuiskaste on parempi vaihtoehto sikäli, että siinä uskonnolliseen yhdyskuntaan liitetään täysivaltainen aikuinen omasta vapaasta tahdostaan.

Kuitenkaan ei lapsikasteesta kastettavalle itselleen ole haittaakaan ellei sellaisena pidetä myöhemmällä iällä kirkosta eroamisen aiheuttamaa vaivaa henkilön uskonratkaisun niin vaatiessa. Luterilaisuus uskontona ei käytännössä juurikaan säätele jäsentensä elämää asettamalla jyrkkiä sääntöjä, vaatimuksia tai kieltämällä itsenäistä arvomaailman rakentamista. Lapsen kasvuympäristön kannalta kansankirkon jäsenyys on keskimäärin neutraali, taustalle jäävä asia.

Lahkoissa, kuten helluntailaisuudessa, tilanne on kuitenkin toinen. Vaikka lapsia ei olekaan liitetty seurakunnan jäseniksi, vaikuttaa vanhempien fundamentalistinen uskonnonharjoittaminen heidän elämäänsä merkittävästi. Aiheeton syyllistäminen ja liioiteltu kuri yhdistettynä naivin, kaksijakoisen elämänkatsomuksen opettamiseen on tasapainoisen lapsuuden kannalta monin verroin vahingollisempaa kuin muodollinen vauvana suoritettu kastaminen yhdistettynä tapakristittyjen vanhempien liberaalimpaan arvomaailmaan.

26

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentecostal*

      Mitä nopeammin, sitä nopeammin.

      • kastetaan

        uskovia,onko ne sitten lapsia tai aikuisia,ihan sama. Meil ei oo aikusiskastetta sen enenpää ku lapsikastettakaan,vain uskovien kaste tunnetaan meidän seurakunnassa.


      • ...

        jokainen miettii hammaslääkrin "hintaa" tuskaa ja kipua. Kyllä kasteelle tulee mennä vakavasta harkinnasta uskon syntymisen jälkeen, se on kuolema maailmalle, Pyhä Henki monesti täyttää ihmisen kasteella. Leikillään kasteelle menevä (sinne kyllä pääsee haaleissa seurakunnissa) paaduttaa vain itseään.


      • sari73
        ... kirjoitti:

        jokainen miettii hammaslääkrin "hintaa" tuskaa ja kipua. Kyllä kasteelle tulee mennä vakavasta harkinnasta uskon syntymisen jälkeen, se on kuolema maailmalle, Pyhä Henki monesti täyttää ihmisen kasteella. Leikillään kasteelle menevä (sinne kyllä pääsee haaleissa seurakunnissa) paaduttaa vain itseään.

        Jos halutaan ottaa omaksi pohjakseen sen mikä itseä hyödyttää, niin kaste todellakin tuntuu silloin vieraalta ajatukselta.
        Se ei silloin kannata.
        Kastetilaisuus on niinkuin avioliittoon vihkiminenkin- pelkkä seremonia. Kun pari vihitään, niin tapana on kysyä:"tahdotko", ei "rakastatko", koska kun ollaan niin pitkälle menty, niin kaikille alkaa olla jo itsestäänselvää se että rakkaus on olemassa.
        Sen ylläpitämiseen tarvitaan tahtoa.
        Samalla tavoin ennen kastetta on jotain tapahtunut uskonelämässä. 1.käsky:rakasta Herraa..ja 2."yhtä tärkeä"rakasta lähimmäistäsi"on sisäistetty.
        Moni puhuu helluntailaisittain "ensirakkaudesta"Jeesukseen. Kastetoimitus merkitsee julkista tunnustautumista Jumalan omaksi.
        Se on raamatullinen käsky myös. Jos siitä ei piittaa se vain osoittaa sen että ihmisellä on jokin muu jumala(epäjumala), itsekeksitty ja omiin juttuihin sopiva sellanen. Ei raamatun Kristus.
        Älä häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima.


    • poikalapsi

      Puhut asiaa. Varsinkin viimeisen jakson sisältö on hätkähdyttävän usein totta.

      • sari73

        Eihän siitä haittaakaan ole niille vauvoille.
        Niin mäkin aattelin kun annoin mun lapset kastettavaksi luterilaisittain...
        Ja kävin ns."normaalia kristillistä"äitilapsikerhoa pikkulasteni kanssa. Nyt ne ei muusta "uskosta"mitään tiedä edes.
        Jumala on niille vähän sama kuin joulupukki ja enkelit vähän ku keijut.
        se ei sillai haittaa, mutta kuitenkin kun Ninna(6-v)ilmoitti että:"mä en halua kuolla",että siitä kuolema asiasta se ei tässä elämässä pidä, niin mietin hetken ett oonkohan tehnyt virheen.


      • RitariOlevainen

        poikalapsikin "hätkähtää" jostain !


      • poikalapsi
        RitariOlevainen kirjoitti:

        poikalapsikin "hätkähtää" jostain !

        Sunkin oisi syytä hätkähtää siitä, kuinka huonosti te lahkolaiset lapsianne kohtelette. Mm. Hansutuulia on useaan otteeseen todistanut, että on oikein saattaa lapsi lahkon hapatuksille alttiiksi, antaa hänelle harhaanjohtavaa "tietoa", viekotella viaton ihmistaimi uskonnon helmaan ja pois terveen värjen käyttelystä.

        Lapsen kohteleminen kaltoin on epäkristillistä. Lahkon markkkinointi on sitä myös.


      • frihet
        poikalapsi kirjoitti:

        Sunkin oisi syytä hätkähtää siitä, kuinka huonosti te lahkolaiset lapsianne kohtelette. Mm. Hansutuulia on useaan otteeseen todistanut, että on oikein saattaa lapsi lahkon hapatuksille alttiiksi, antaa hänelle harhaanjohtavaa "tietoa", viekotella viaton ihmistaimi uskonnon helmaan ja pois terveen värjen käyttelystä.

        Lapsen kohteleminen kaltoin on epäkristillistä. Lahkon markkkinointi on sitä myös.

        Kun kääntelet toisten kirjoituksetkin päälaelleen.

        "Hansa" ei ole noita sanoja kirjoittanut.

        Kristityt tosin haluavat lapsensa elämän parasta ja johdattaa heidät Kristuksen yhteyteen, jota sinä näköjään et käsitä, ehkä homoutesi johdosta, muuta selitystä tuskin voi löytää, kun noin päättömiä kirjoitat.

        Ehkä sinun olisi paras lahkoosi syventyä, ehkä sieltä kautta silti löytäisit pelastuksen iankaikkiseen elämään, joka alkaa jo täällä maanpäällä, kun annat elämäsi Jeesukselle ja katuen hylkäät syntisi.
        Katos kun Jeesus kuoli sinunkin syntiesi puolesta ja uskon kautta Häneen saat armosta syntisi anteeksi ja synnyt uudesti ylhäältä Jumalan lapseksi.
        Uhri veri jonka Jeesus vuodatti sinunkin syntiesi tähden puhdistaa täydellisen puhtaaksi, ja niissä vaatteissa kelpaat häihin.

        Jeesus kutsui jo pieniä lapsia luokseen ja sinä homona kiellät senkin.


      • Timoriepu
        poikalapsi kirjoitti:

        Sunkin oisi syytä hätkähtää siitä, kuinka huonosti te lahkolaiset lapsianne kohtelette. Mm. Hansutuulia on useaan otteeseen todistanut, että on oikein saattaa lapsi lahkon hapatuksille alttiiksi, antaa hänelle harhaanjohtavaa "tietoa", viekotella viaton ihmistaimi uskonnon helmaan ja pois terveen värjen käyttelystä.

        Lapsen kohteleminen kaltoin on epäkristillistä. Lahkon markkkinointi on sitä myös.

        Yleensä en viitsi reagoida sun kirjoituksiisi, koska vaikutat jotenkin erikoisen vimmaiselta kaverilta, jolta ei tule mitään rakentavaa ulos, pelkkää syyttelyä ja valehtelua vain.
        Se on Majesteetin Jeesuksen Kristuksen itsensä käsky ja kehoitus: Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä"!
        Vaikka koko maailma sanoisi, että on väärin kertoa lapsille Jeesuksesta, kertoisin kuitenkin, henkeni menettämisen uhallakin, sillä Jeesuksen sanat painavat enemmän kuin maailman ihmisten.


    • ,,,,,,,,,,,,

      Apostolien teoissa on useampi kohta jossa joku apostoli kastaa koko perhekunnan, joka suomeksi sanottuna tarkoittaa sekä lapsia että aikuisia.

      Ja Raamatussa ei kielleta yhdelläkään lauseella, että "älkää kastako lapsi" Jeesus on itse sanonut " sallikaa lasten tulla tyköni"

      Ja fakta on se, että juutalaiset ympärileikkaavat nimenomaan vauvana ja kristityt eivät lähteneet tätä tapaa muuttamaan, eli ympärileikkauksen tilalle tuli siis kaste.

      • Moocec

        Hmm..näihin väitteisiisi ei vaan raamatusta löydy perusteita...Lapset ovat tuon vertauksen mukaan jo taivaskelpoisia
        Mark. 10:14 Sallikaa lasten tulla minun tyköni, sillä sen kaltaisten on Jumalan valtakunta. (näinhän tässä lukee ei tarvii lisätä mitään)

        Apt. 2:38-39: OTTAKOON (vauva ei ota-kastetaan siitä huolimatta) kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksiantamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu (lupaus on annettu lapsille siis niille, joilla ymmärrystä on lupaus vastaanottaa)

        Matt. 28:19: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastamalla...
        Kyse oli jo uskoontulleista henkilöistä joista kasteen kautta tuli OPETUSLAPSIA siis ikäänkuin koululaisia- sanan opiskelijoita


    • todé

      ???

    • Timoriepu

      Haluan korjata käsitystäsi.
      Helluntailaisilla on käytössä uskovien kaste, ei aikuiskaste. Siinä on vissi ero. Iällä ei ole ratkaisevaa merkitystä, vaan sillä on, onko ihminen tullut uskoon Jeesukseen. Sanan mukaista on kastaa uskova, jos hän niin haluaa. Vauvana kastetuilta ei kysytä, haluavatko he tulla kastetuiksi, vai oletko kuullut sellaisesta tapauksesta?

      Jokaisella uskovalla aikuisella on varmasti huoli jälkikasvunsa pelastumisesta, mutta jokainen ihminen vastaa silti itse omasta elämästään. Ketään ei voi, eikä pidä pakottaa omaksumaan vanhempiensa uskoa. Ei se niin toimi, usko pois. Ainoa keino on rakastaa lastaan, rukoilla hänen/heidän puolestaan ja kylvää evankeliumia siinä määrin kuin ymmärrystä on.
      Jeesuksen vastaanottaminen on VAPAAEHTOISTA.

    • teksti

      jotka ovat ottaneet kasteen uskoontulonsa jälkeen. Kukaan ei voi kastaa etukäteen ihmistä jollei hän ole tullut uskoon. Ja lapset ovat taivaskelpoisia ilman kastettakin, vai onko he sinusta syntisiä jotka menevät helvettiin ilman kastetta. Kun Raamattu sanoo että kaste on hyvän oman tunnon pyytämistä, ja tähän eivät vauvat kykene. Eli pitää olla ihminen joka ymmärtää pyytää kastetta.

      Ja uskova ei puhu aikuiskasteesta, sillä Raamattu ei puhu aikuiskasteesta mitään, vaan usko ja kaste.
      Sen voi ottaa jokainen joka tulee uskoon, on se sitten nuori tai vanha.

      Tässä on vaikka pitkästikin kaste kirjoitettu minusta juuri hyvin Sanan mukaisesti. :)

      . Onko lapsikaste Raamatullinen?


      Sisällysluettelo
      •   Miten luterilainen kirkko opettaa kasteesta
      •   Luterilaisen kirkon kasteopetus maassamme vallitsevassa asemassa
      •   Oppi perisynnistä
      •   Kaste on Jumalan teko
      •   Oppi armovälineistä
      •   Oppi kummeista
      •   Oppi ennättävästä armosta
      •   Oppi kasteen liiton uudistamisesta
      •   Oppi hätäkasteesta
      •   Oppi uudestisyntymisestä kasteessa
      •   Oppi lapsen uskosta
      •   Kastetapa
      •   Lapsikasteen alkuperä katolisessa kirkossa
      •   Koulutus ei takaa aina oikeaa Raamatun ymmärtämistä
      •   Miksi Raamatun sanaa opetetaan ja ymmäretään toisin kuin se on kirjoitettu

      Mitä luterilainen kirkko opettaa kasteesta
      Lyhennettyjä katkelmia kirkon julkaisuista:
      Katekismus, sivu 86. Kasteessa " annetaan kaikki anteeksi ja puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin".
      Sivu 88. "Kerran saatu kaste kantaa läpi koko elämän". "Kun turvaamme kasteen armoon, meidän ei tarvitse omin voimin tehdä parannusta". "Kaste antaa meille rohkeuden sekä elää että kuolla".
      Jokamiehen uskonoppi, sivu 64. "Kastehan portti Jumalan valtakuntaan".
      Aikuiskatekismus, sivut 28, 29. "Kaste on elämämme tärkein tapahtuma". "Missään muussa elämäni vaiheessa Jumalan pelastava armo ei tule näin sataprosenttisesti ilmi kuin pyhän kasteen sakramentissa".
      Olet kastettu, sivu 15. "Raamattu on täynnä kastevettä".
      Sydämen puhetta, sivu 173. " kaste on pelastuksen perusta ja hengellisen elämän lähtökohta".
      Antakaa lasten tulla, sivu 91. "Kristityn koko elämä on kasteen armossa olemista, jatkuvaa paluuta kasteeseen, kunnes kerran kirkkaudessa ". Sivu 101. "Kaikki Jumalan lahjat omistettiin meille kasteessa".


      Johdanto
      Edellä olevista kirjalainauksista ilmenee Luterilaisen kirkon kasteopetus mitä se sisältää pääpiirteissään. Selvitän seuraavassa niitä opinkohtia mitä luterilainen kirkko on liittänyt kasteeseen ja sitä mitä Raamattu Jumalan sana opettaa kasteesta.

      Luterilaisen kirkon kasteopetus maassamme vallitsevassa asemassa. Luterilainen kirkko on viime aikoina voimakkaasti korostanut lapsikastetta eri yhteyksissä. Siitä puhutaan lähes kaikissa tilanteissa, jumalanpalvelus- ym. tilaisuuksissa, radion aamu- ja iltahartauksissa ja hautaustilaisuuksissa. Kouluissa annettava opetus, johon osallistuvat yleensä myös ns. vapaiden suuntien kotien lapset, on luterilaisen tunnustuksen mukaista. Helluntaiherätyksen piirissä uskovien kasteesta on puhuttu viime aikoina hyvin harvoin. On pyritty yhteistyöhön luterilaisen kirkon kanssa ja vältetty puhumista tästä asiasta, jotta olisimme tulleet hyväksytyiksi luterilaisen kirkon taholta. Yhteiskristillinen toiminta ja ekumenia ovat edellyttäneet myös vaikenemista uskovien kasteesta. Tämä kaikki on vahvistanut vain luterilaisen kirkon asemaa maassamme. Oppi raamatullisesta kasteesta on hämärtynyt oman herätysliikkeemme sisällä ja myös sen ulkopuolella. Ja näin se opetus, jota saadaan luterilaisen kirkon taholta otetaan vastaan täytenä totuutena. Monille ihmisille ovat luterilaisen kirkon oppikäsitykset tulleet niin tutuiksi ja uskottaviksi, että he uskovat perustuvan sen kaikilta osin Raamattuun.


      Luterilaisen kirkon lapsikasteen perusteita
      Luterilainen kirkko on ottanut lapsikasteoppinsa tueksi suuren joukon sellaisia oppeja ja väittämiä, jotka ovat Raamatulle täysin vieraita jo kastetavasta alkaen. Näihin kuuluvat esimerkiksi seuraavat opit: perisynnistä, armovälineistä, kasteen armosta, kasteen sakramentista, hätäkasteesta, kummeista, kasteenliiton uudistamisesta, kasteen evankeliumista, ennättävästä armosta, lapsen uskosta, armovälineistä, ja siitä että kaste on Jumalan teko.


      Oppi perisynnistä
      Raamatussa ei esiinny sanaa perisynti. Tämä sana on tullut kirkolliseen käsitteeseen jo hyvin varhain, ja on peräisin katolisesta kirkosta. Perisyntiopin pohjalta kirkkoisä Augustinus (k. 430) loi lapsikasteelle teologisen perustan. Imeväisikäisten lasten kastamista ei pidetty tähän saakka edes tarpeellisena sen perusteella, että vallitsevana oppina oli tällöin uskovien vanhempien lasten synnittömyys. Kastaminen katsottiin tarpeelliseksi vasta sen jälkeen, kun lapsi alkoi tietoisesti tehdä syntiä.
      Perisyntinä pidetään ihmisen luontaista taipumusta syntiin. Jeesuksellakin ollessaan täällä maan oli turmeltuneelta ihmissuvulta peritty ruumis. Tästä huolimatta Hän eli synnittömän elämän. Hän alisti tämän turmeltuneen lihan olemaan kuuliainen Isälle. "Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä" (Hepr. 4:15).
      Jumala ei ole epäoikeudenmukainen. Hän ei voi tuomita lasta hänen vanhempiensa tekemien syntien perusteella. Jeesus sanoi: Matt. 16:27. "Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan". Ilm. 20:12 Johannes ilmoittaa: "Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan". Vertaa Ilm. 20:13 ja 22:12. 1 Piet. 1:17, 2 Kor. 11:15.
      Jo vanhassa testamentissa on sanottu, ettei Jumala rankaise lapsia heidän isiensä syntien johdosta (Hes. 18:19-20). "Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa. Ja vielä te kysytte: 'Minkä tähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee - sen on kuoltava". (Vertaa, 2 Aik. 6:23, 30, 1 Kun. 8:32 ja 39). Tässä ei ole kysymyksessä ajallinen kuolema synnin palkkana, vaan Jumalan tuomio ruumiillisen kuoleman jälkeen omien syntien vuoksi.

      Pienten sylilasten kastaminen on turhaa, koska kaste ei poista syntejä, joka on lihan saastaa, vaan: "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta" (1. Piet. 3:21). Kaste on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa, (vanha kirkkoraamattu) jota kysymyksessä oleva sana kreikankielisessä alkukielessä voi myös tarkoittaa. Sylilapsi ei voi pyytää hyvää omaatuntoa tai tehdä hyvän omantunnon liittoa Jumalan kanssa.
      Synti ei tule perintönä vanhemmilta lapsille, mutta taipumus synnin tekemiseen tulee. Taipumus synnin tekemiseen ei ole syntiä. Tätä asiaa voisi verrata perinnölliseen taipumukseen saada jokin tauti. Monilla ihmisillä on perintötekijöissä, geeneissä taipumus saada tauti, joka usein puhkeaa vasta myöhemmällä iällä, joskus jo varsin nuorena. Taipumus saada jokin tauti, ei ole sama kuin olla sairas. Joissakin suvuissa eräät sairaudet esiintyvät joskus myös piilevinä ja puhkeavat vasta, jos elinympäristö tai elämäntavat altistavat taudin puhkeamiseen. Jos Adamin ja Eevan syntiinlankeemuksen seurauksena tullut taipumus syntiin olisi syntiä, niin kuin luterilainen kirkko opettaa, sitä on mahdotonta saada pois kastamalla, koska kaste ilman uskoa ei pese pois syntiä ja poista lihan saastaa eli syntiä.
      Jeesus sovitti syntimme Golgatalla. "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan" (2. Kor. 5:19). Sovituksen sanan täytyy ottaa ihmisen itse vastaan henkilökohtaisesti. Ei sovituksen sanan julistamista tarvittaisi, jos syntien sovitus olisi automaatio. Jumala Kristuksessa sovitti maailman, ja Jeesus antoi seuraajilleen tehtäväksi julistaa tätä sovituksen sanaa. Kaikki eivät ota sitä vastaan: "Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä (Joh.1:12). Julistettu sanoma sovituksesta ei hyödytä sitä, joka ei ota sitä vastaan. Hepr. 4:2. Sanottu: "Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niin kuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat". Edellä olevat viittaukset Raamatusta, osoittavat selvästi sen, että sovitus on otettava vastaan itse henkilökohtaisesti, kuulemalla ja uskomalla sen, muuten siitä ei voida tulla osallisiksi.
      Kastamalla pieni lapsi, joka ei ole vielä tietoinen koko tapahtumasta, ei voi ottaa sovitusta vastaan. Hän ei voi pyytää hyvää omaatuntoa tai tehdä hyvän omantunnon liittoa Jumalan kanssa. Hän ei voi uskoa, eikä uskoa saada häneen millään toimituksilla, ei ristin merkillä eikä päätä kastelemalla. Kaikki tällaiset yritykset ovat järjen- ja myös Raamatun vastaisia ja viittaavat pakanallisiin rituaaleihin.
      Uskon vastaanottaminen on ihmisen tietoisen tahdon varassa. Jeesus sanoi: Matt. 23:37: "Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet". Pelastus on lahja, joka otetaan vastaan uskon kautta. "Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi"(Ilm. 22:17). Pieni sylivauva ei osaa tahtoa ja ottaa tätä lahjaa vastaan, se on mahdottomuus siinä iässä.

      Ef. 2:1 sanotaan: "Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne. Miten tämä Raamatun kohta voidaan sovittaa pieneen vauvaikäiseen lapseen, joka on uinuvassa viattomuuden tilassa. Lapsi tulee vastuuseen teoistaan vasta sen jälkeen, kun hän alkaa tehdä syntiä tietoisesti ja ymmärtää hyvän ja pahan.
      Lapsikasteen puoltajat vetoavat usein siihen, kun Jeesus siunasi lapsia. "Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta" (Luuk. 18:16). He ottavat tämän jakeen asiayhteydestään eivätkä huomioi lainkaan edellistä 15 jaetta. Opetuslapset nuhtelivat tuojia ja yrittivät estää lapsia tulemasta Jeesuksen siunattaviksi. Silloin Jeesus lausui sanat, jotka osoittavat että heidän on taivasten valtakunta. Jeesus ei ollut heitä vielä siunannut. Jeesus sanoi nämä sanat jo silloin, kun lapsia oltiin vasta tuomassa Hänen siunattavakseen. Jeesus siunasi lapset, Hän ei kastanut heitä, eikä käskenyt kastaa heitä.

      Jeesus oli aloittanut kastamistoiminnan jo ennen taivaaseen nousemistaan. Hän oli opetuslapsineen saarnannut ja kastanut jopa jo useampiakin kuin Johannes, ilmenee Joh. 4:1 "Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa. Mark. 16:15:ssa Jeesus antoi seuraajilleen käskyn jatkaa tätä toimintaa. "Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Kastaminen edellyttää opetuslapseksi tulemista. Pienestä sylivauvasta ei voi tulle opetuslasta eikä hänelle voida saarnata. Jeesus sanoi: Matt. 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen". Hän käski tehdä heidät ensin opetuslapseksi ja sitten kastaa heidät. Opetuslapseksi tuleminen edellyttää kuulemista ja sanan vastaan ottamista. Room. 10:17 mukaan: "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta". Usko ei tule kastamalla. Lutherille tämä oli vaikea asia, koska hän ei tahtonut hyväksyä katolisen kirkon lapsikasteoppia, jonka teologiaan kuului sellainen käsitys, että sakramentit antavat armon sen vastaanottajalle "tehdyn teon perusteella" (ex opere operato). Lutherin käsitys oli, ettei sakramentti voi vanhurskauttaa ketään, vaan ainoastaan usko. Lopulta Luther päättyi periaatteessa samaan käytäntöön asiassa, vain sillä erotuksella, että lapsi saa uskon häntä kastettaessa.


      Oppi kasteen armosta
      Raamatussa ei ole mainintaa, kasteen armo, eikä siellä puhuta missään paikassa kasteen armosta, Jumalan armosta sen sijaan kyllä. "Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Se on Jumalan lahja. Ef.2:8-9. "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo" (Room. 5:1-2).
      "Kasteen armo" on nukuttanut ihmisiä väärään rauhaan. Monet ihmiset elävät Jeesuksen ristin vihollisina, huolimatta siitä, että heidät on lapsena kastettu. Käytäntö on osoittanut selvästi, ettei kastamalla voida tehdä ihmisistä Jumalaan uskovia, sillä saadaan aikaan vain kastettua pakanuutta.
      Apostoli Paavali (ja myös toiset apostolit) ei julistanut ihmisille "kasteen armoa", vaan hän julisti heille pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa., Hän sanoi: "Vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille, joka on vastoin sitä, mitä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu" (Gal. 1:8).


      Kaste on Jumalan teko
      Luterilainen kirkko väittää, että kaste on Jumalan armotyö, joka ei riipu meidän uskostamme. Raamatussa kastetta ei ole sanottu Jumalan teoksi tai armotyöksi. Päinvastoin, kasteen ottaminen on jätetty ihmisen omaksi työksi ja tehtäväksi. Ap. t. 22:16 sanotaan: "Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi". Jeesus sanoi: Mark. 16:16: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen". Apostolit toimivat tällä tavalla, ilmenee esimerkiksi Ap. t. 2:41. "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua" sekä Ap. t. 18:8. "Mutta synagogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin". Näissä raamatunkohdissa mainitaan, että he uskoivat, ja heidät kastettiin heidän henkilökohtaisen uskonsa perusteella. Raamatussa ei ole missään kohdassa mainintaa siitä, että kaste on Jumalan teko. Jeesus sanoi Jumalan teoksi sen, että "Se on Jumalan teko, että te uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt" (Joh.6:29). Siis usko Jeesukseen Kristukseen on Jumalan teko.
      Kasteesta oma evankeliumi
      Koska lapsikastetta eikä kasteen evankeliumia löydy Raamatusta, on kirkon täytynyt tehdä lapsikastetta varten oma evankeliumi. Sanonta: "kasteen evankeliumi" löytyy monista luterilaisen kirkon opettajien kirjoista mm. Fredrik Wislöffin kirjasta, "Kirkon armovälineet" ja piispa E.G. Gulinin kirjasta, "Kasteen evankeliumi".
      Oppi kasteen sakramentista
      Raamatussa ei esiinny sanaa sakramentti. Koko sana on vieras Raamatulle. Sakramenttioppi on peräisin roomalaiskatolisesta kirkosta, jossa on seitsemän eri sakramenttia. Nämä ovat kaste, konfirmaatio, ehtoollinen, rippi, viimeinen voitelu, pappisvihkimys ja avioliitto. Luterilaisessa kirkossa sakramentteja on kaksi: kaste ja ehtoollinen. Sakramentti- sana on saatu latinankielestä ja se vastaa kreikan kielessä sanaa mysteerion. Latinassa sacramentun alkuaan valaa tarkoittanut sana, joka on otettu myöhemmin kirkolliseen käyttöön tarkoitetaan "pyhiä armovälineitä", joita hoitaa ja ylläpitää pappis- eli saarnaviranhoitajat.


      Oppi armovälineistä
      Sana armonväline on termi, jota ei löydy myöskään Raamatusta. Luterilaisessa kielenkäytössä armonvälineinä pidetään sakramentteja: kastetta ja ehtoollista ja sanaa, jotka välittävät Jumalan armoa. Opetus armovälineistä liittyy edellä mainittuun sakramenttioppiin.


      Oppi kummeista
      Raamatussa ei ole mainintaa kummeista. Oppi kummeista on peräisin katolisesta kirkosta. Kummeja oli jo myös valdolaisliikkeessä keskiajalla. Vanhassa katekismuksessa olleen kastekaavan mukaan kummit vastasivat lapsen puolesta lasta kastettaessa. Kun kummeilta kysyttiin, luovutko pois perkeleestä, kummit vastasivat, että luovun. Kummien tehtävänä on kirkollisen tradition mukaan toimia kasteen todistajina ja heidän pitäisi osallistua myös lapsen kasvatukseen. Käytännössä tällä ei ole yleensä kasvatuksen kannalta merkitystä.


      Oppi ennättävästä armosta
      Pyrittäessä etsimään tukea sylilasten kastamiselle, on luotu oma terminologinen sanasto, johon kuuluu oppi myös ennättävästä armosta. Raamattu ei tunne tällaista oppia kasteen ollessa kysymyksessä. Ennättävällä armolla tarkoitetaan kasteessa saatavaa armoa jo ennen ihmisen tietoista armon vastaanottamista.


      Oppi kasteen liiton uudistamisesta
      Kasteenliiton uudistaminen on oppi, jota ei löydy Raamatusta. Tämä oppi liittyy konfirmaatioon ja rippikouluun. Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jonka yhteydessä konfirmoitavilta kysytään, tahtovatko he seurata Jeesusta, jolloin he vastaavat yhdessä sanan "tahdon". Tiedämme käytännöstä sen, ettei tämä ole totta, vain harvat sanovat sen koko sydämestään. On helppoa sanoa yhdessä koko joukon kanssa sana, "tahdon" ajattelematta sen sisältöä, ja sitä mihin se velvoittaa. Se on vain tapa, joka kuuluu tähän seremoniaan. Kasteenliiton tarkoituksena on ollut antaa lapsille mahdollisuus, jotka ovat "kastettu" vaivaiässä, tehdä jälkikäteen uskon ratkaisu, jonka olisi pitänyt Raamatun mukaan tehdä jo ennen kastetta. Tästä nurinpäisestä opista on seurauksena kastettua pakanuutta.


      Oppi hätäkasteesta
      Hätäkaste suoritetaan lapselle, jonka pelätään kuolevan ennen varsinaisen kasteen toimittamista. Raamattu ei tunne hätäkastetta. Tämä on kirkollinen traditio ja oppi, joka lähtee siitä käsityksestä, että kastamaton lapsi ei pelastu vaan joutuu kadotukseen.


      Oppi uudestisyntymisestä kasteessa
      Luterilainen kirkko opettaa virallisesti siten, että lapsi syntyy uudesti kasteessa. Kirkon herätysliikkeet opettavat tämän asian jossain määrin eri tavalla. Lapsesta tulee kasteen jälkeen uudestisyntynyt Jumalan lapsi. Tämän opin mukaan kaikki lapsena kastetut ovat uudestisyntyneitä Jumalan lapsia. Lapsi ottaa vastaan kasteessa Jumalan armon ja uudestisyntyy.
      Jos ihmiset uudestisyntyisivät kasteessa, olisivat kaikki ihmiset, jotka ovat lapsena kastettuja uudestisyntyneitä Jumalan lapsia. Käytännössä näin ei ole. Miten uudestisyntyneet Jumalan lapset olisivat voineet tehdä sellaisia tekoja, joita esim. saksalaiset tekivät toisen maailmansodan aikana. Jatkuvasti saamme lukea tiedotusvälineistä päivittäin, mitä nämä "uudestisyntyneet" ihmiset tekevät: tappavat, ryöstävät, varastavat, raiskaavat ym. Täytyy vain ihmetellä sitä kuinka ihmiset voivat olla niin sokeita, että uskovat tällaisen valheen.

      Jumalan sanan mukaan ihminen uudestisyntyy Jumalan sanan kautta (1. Piet. 1:23) "te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta". Jaakob kirjoittaa tästä myöskin, ja sanoo, että Hän synnytti meidät totuuden Sanalla. (Jaak.1:18). "Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset". Jeesus sanoi, että joka ei synny vedestä ja Hengestä ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. (Joh. 3:5-8) "Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt." Jeesus korosti tässä erikoisesti Hengestä syntymistä samoin kuin myöhemminkin, (Joh. 6: 63). "Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä". Jumalan sanassa on Henki, joka uudestisynnyttää ihmisen. Tämä tapahtuu, kun ihminen ottaa vastaan Jumalan sanan, Hän synnyttää silloin ihmisen uudesti sanansa kautta. Hän tekee tämän armosta, kuten apostoli Paavali Tit. 3:5. Toteaa: "pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta". Syntymisen jälkeen tulee ottaa vastaan kaste, uudestisyntymisen pesu, ja hänestä tulee Jumalan lapsi. Ennen syntymistä ei ole mahdollista luonnollistakaan lasta pestä. Ensin täytyy syntyä, jotta voidaan pestä.


      Oppi lapsen uskosta
      Luther ei voinut hyväksyä katolisen kirkon lapsikastetta. Hän ei halunnut kuitenkaan luopua siitä, niin hänen täytyi saada sille jokin muu perusta, ja se oli lapsen oma usko. Lapsen uskosta piti laatia oma teoria, jotta tämä katolilaisuudesta peräisin oleva oppi olisi voitu säilyttää. Luther selvitti asian siten, että kasteessa jo pienelle lapselle lahjoitetaan "vuodatettu usko", joka kirkon rukouksen kautta "muuttaa, puhdistaa ja uudistaa lapsen".
      Luther toteaa: "Meidän kantamme tähän asiaan on, että kasteessa lapset itse uskovat, ja että heillä on oma usko. Juuri sen Jumala heissä vaikuttaa, kun kummit kristillisen kirkon uskossa rukoilevat heidän puolestaan ja tuovat heidät kasteelle", (Kaste ja Usko, Martti Luther, suom. Eero Huovinen sivu 18).


      Kastetapa
      Luterilaisen kirkon kastetapa on epäraamatullinen. Kastaminen ja kasteleminen ovat täysin eri toimituksia. Kastaminen merkitsee kastamista, upottamista veteen. Veteen upottaminen oli katolisessakin kirkossa yleisin kastamistapa aina kolmannelletoista vuosisadalle asti, jolloin roomalaiskatolinen kirkko siirtyi valelemiseen. Kreikkalaiskatolisessa kirkossa upottaminen on ollut käytössä lähes tähän saakka.
      Raamatun mukaan kastaminen tulee toimittaa upottamalla. (Ap.t. 8:38). "Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet". Kaste kuvaa Raamatussa hautaamista. (Room. 6:4). "Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman". Uusi Testamentti käyttää kastamisesta sanaa baptizoo, joka merkitsee suomeksi upottaa, painaa veden sisään.


      Lapsikasteen alkuperä katolisessa kirkossa
      Katolinen kirkko otti lapsikasteen käyttöön, jossa vakiinnutti asemansa uskovien kasteen rinnalla. Katolisen kirkon muodostuessa roomalaiseksi valtiokirkoksi vuonna 380, se merkitsi samalla lapsikasteen tulemista yksinomaiseksi käytännöksi. Tämän seurauksena uskovien kaste kiellettiin lailla vuonna 413 kuolemanrangaistuksen uhalla. Monet uskovat saivat kärsiä tämän lain nojalla marttyyrikuoleman. Luther arvosteli ensin voimakkaasti katolisen kirkon lapsikastetta, mutta ei luopunut siitä, ja sanoi kirjassaan: Galatalaiskirjeen selitys, sivulla 100, saaneensa vanhurskauttamisopin Jumalalta, mutta lapsikasteen paavilta.


      Koulutus ei takaa aina oikeaa Raamatun ymmärtämistä
      Monilla ihmisillä on sellainen käsitys että Raamattua Jumalan sanaa ymmärtävät vain ne ihmiset, joilla on teologinen koulutus. Koulutus ei takaa Jumalan sanan ymmärtämistä. Teologinen koulutus yliopistossa ei perustu Raamatun opetuksen osalta yksinomaan kristinuskon peruskirjaan, Raamattuun. Koska teologia on oppi Jumalasta, sen pitäisi perustua Raamattuun joka sisältää tiedon Jumalasta, eikä kenenkään ihmisen tulkintaan. Lutherin lisäksi on paljon muitakin Raamatun tulkitsijoita. Lutherin aikakaudella Saksassa oli toinenkin uskonpuhdistaja, hän oli teologian tohtori ja yliopiston professori Balthasar Hubmaier. Hän oli uskonpuhdistuksesta toista mieltä kuin Luther. Hän vaati lapsikasteen hylkäämistä Raamatun vastaisena ja palaamista takaisin apostoliseen oppiin. Miksi juuri Luther olisi se henkilö, jonka tulkinta kristinuskosta ja Jumalasta voi olla vain pohjana tieteelliseen opetukseen Jumalasta? Tämän perusteella voidaan kysyä: Onko opetus teologisessa tiedekunnassa tiedettä samalla tavalla kuin muut tieteenalat, koska opetuksen perustana ovat Lutherin käsitykset ja tulkinnat, joista monet ovat peräisin roomalaiskatolisesta kirkosta. Koska teologiseen koulutukseen voivat hakeutua ketkä tahansa yliopistolliseen koulutukseen vaadittavan peruskoulutuksen saaneet, on kouluttaminen tällä tavalla lisäksi ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Koulukseen voivat hakeutua vaikka ateistit, ja muut sellaiset henkilöt, jotka eivät ole Raamatun mukaan edes kelvollisia Jumalan valtakunnan työhön. Raamatun mukaan henkilökohtaisesti uskossa olevatkaan eivät kaikki ole sopivia tähän työhön. Tehtävä on kutsumustyö joka edellyttää myös riittävän pitkää uskossa oloaikaa. 1.Tim.3:6 mukaan: "Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi".


      Miksi Raamatun sanaa opetetaan ja ymmärretään toisin kuin se on kirjoitettu
      Miten voi olla mahdollista että ihmiset, jotka ovat opiskelleet teologiaa ja lukeneet Raamattua voivat olla niin sokeita, etteivät näe ja ymmärrä sitä harhaa mikä liittyy lapsikasteoppiin. Vai onko niin, että ihmiset voidaan manipuloida opetuksella siten, ettei he eivät näe totuutta asiassa. Onko tässä käynyt niin kuin jo Adolf Hitler totesi: Valhe muuttuu totuudeksi, jos sitä riittävän usein ja paljon toistetaan.
      Ihmetellä täytyy myös sitä, miksi eivät myöskään historialliset faktat vaikuta Raamatun oikeaan opettamiseen ja ymmärtämiseen. Selityksenä tähän voi olla se, että ihmiset jotka tietävät totuuden, mutta opettavat vastoin sitä tekevät näin, saadakseen siitä kunniaa ja arvonantoa kirkon tai ihmisten taholta. Taloudelliset syyt ja arvostettu asema yhteiskunnassa ovat myös niitä tekijöitä, joiden vuoksi voidaan tinkiä totuudesta. Vapaista suunnista loikanneilla teologeilla syynä voivat olla katkeruus omaa hengellistä kotia tai siellä olevia henkilöitä kohtaan tai vain halu näyttää tietävänsä asioista muita enemmän.
      Joillekin ihmisille lapsikaste on myös arvovaltakysymys. On vaikea myöntää itselleen ja muille, että koulutus jonka on saanut, on ollut väärää. Kysymyksessä voi olla myös hengellinen sokeus ymmärtää Jumalan sanaa. Vain Jumalan Henki johtaa koko totuuteen. Jeesus sanoi: "Katso siis, ettei valo, joka sinussa on, ole pimeyttä" (Luuk. 11: 35). Ja samasta asiasta Matt. 6:23: "Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys".

      • kirjoitukseni oli osoitettu

        :) :) :)


    • RitariOlevainen

      nämä kolme herraa ianakin, ovat niin kovin tietävinään helluntailisten seurakuntien jäsjestysäännöt, että täytyypä sanoa että paremmin kuin itse seurakuntalaiset, omasta mielestään tosin.
      Tolitetaan mitä hyvänsä ikäänkuin tiedettäisiin asiat, vaan kun ei tiedetä oikeastaan mitään!

      Ensinnäkään seurakunssa ei ole aikuiskastetta, vaan uskovien kaste, joka saadaan kunhan ensin on saatu anteeksiantamus Kristuksessa, ja saatu usko sydämeen.

      kasvatus metoditki näkyy olevan Työmies2 valmiina tarjolla, vaikka ei tiedä siitäkään yhtään mitään, oletetaan vaan, fantsioitaan sitten täällä esitetään ikäänkuin ne olisi helluntailaisten käytäntöä.

      Jos teidän on pakko ruotia h-seurakuntklaisten elämää kotona ja seurakunnassa, niin ottakaa selvää esnin asioista, ettei tarvitse luulla niin paljon omia päätelmiään joita kuvitellaan olevan ja tehtävän jelluntailaisten elämässä !

      Etkä näy tietävän luterilaistenkaan opista mitään ainoastaan mitä jsotain sivumneen kuullut.

      Ei se lapsikaste ole vain se , että kastetaan, se ei todellakaan vahingoittaiskaan ketään, mitä nyt vauva voi itkuun yltyä jos vesi on liian kylmää.

      Mutta kun se lapsikaste heidän opinmukaan myös pelastaa, synnyttää uudesti, siinä voi tulla sellaista vahinkoa, jota ei ehkä voida korjatakkaan.
      Se kun synnyttää aikuisiällä luulouskon tuohon lapenakasteeseen, että sillä sitä sitten siivitetän isensä ja koko suvut taivaan kotiin, kun kirkko on sen päättänyt, viis Jumalan Sanasta !
      Että voi siitä vahinkoa tulla monille, toivottavasti hoksaavat ajoissa miten se uskonasia oikeasti on !

      • Peku `

        Menisit nyt ensin pyytämään Nadasja-Emilialta anteeksi päätöntä sekoiluas.
        Jukka on jo kyllä pyytänyt anteeksi puolestasi jo kahteen kertaan mutta sinulla vaan ei ole tapana jälkiäs korjata.


      • frihet
        Peku ` kirjoitti:

        Menisit nyt ensin pyytämään Nadasja-Emilialta anteeksi päätöntä sekoiluas.
        Jukka on jo kyllä pyytänyt anteeksi puolestasi jo kahteen kertaan mutta sinulla vaan ei ole tapana jälkiäs korjata.

        Tiedäthän, että vain Jeesus nimessä on pelastus.

        Mitäs Ritarin tartis nyt anteeks pyydellä, hänhän kirjoitti totta teistä kolmesta.


    • Kadun*Nainen

      Kaste on vedenjakaja sanan varsinaisessa merkityksessä. Minä hyväksyn molemmat kasteet
      yhtä Raamatullisina, riita on vain paisunut niin epäraamatulliseksi että Suomeen tarvittaisiin jo oma Ganges joki, mikä kulkisi koko maan halki
      ja missä synnit voitaisiin huuhtoa päivittäin pois. Hammasta kiristetään turhan takia, eihän
      kasteelle voida laskea kuin rituaaliarvo. Ihan kuten häätkin, eivät ne pelasta ketään, edes avioerolta.

    • Anonyymi

      Helluntailaiset sanomalla että lapsia pitää opettaa myöntävät lasten olevan opetuslapsia,vaikka torjuvat lasten opetulapseuteen kastamisen.Raamattu tuntee opetuslapseuden käsitteen kastamalla siihen,kestääkö se opetuslapseus helluntailaisten mielestä vain tunnin pari,lasten opettamisen prosessi on pidempi,kun lisäksi Jeesus sanoi opetuslapsia tehdään kastamalla. Helluntailaisten teologialla henkilö pitäisi samana päivänä siirtyä opetuslapseudesta liiton jäseneksi,siis aika jota he itsekkään eivät toteuta käytännössä,joskus vieraan epä kristillisen kulttuurin jäsen voi kyllä kääntyä niin koska asia on uusi.Mielestäni yksi tapa määrittää opetuslapseuden käsite on henkilön merkintä kasteen merkillä pois taikauskon ja muinaisten epäjumaliin sitoutuvien kulttuurien vaikutuspiiristä,siis kulttuurikaste.Se että kastettu kansa pääosin ei ole käytännössä uskovia,on rinnastettava vanhan testamentin samankaltaiseen ongelmaan ,siinäkin loppupelissä oli yksilön kohtalo henkilön oman uskonelämän varassa,vaikka liitto oli kansan liitto.Siis uusi liittokin on lopulta yhteisöllinen opetuslapseuden kautta,vaikka liitto solmitaan uudessa aikuisena, vanha on yhteisöllinen syntymässä saadun liiton kautta.Molemmat liitot ovat epäonnistuneet siten että vain pieni osa on oikeasti uskovia, raamattu puhuu paljon Israelin luopumisesta,jossain historian vaiheessa lähes kokonaan,sekä kansana ja monesti myös yksilöinä,kansan muotokristillisyys on siten uudessa siihen rinnastettavissa,eikä tarkoita sitä että yhteisöllinen kristillinen käsite kansaan liittyen pitäisi torjua uudessa liitossakaan siitä syystä.Raamatun lause ensin usko sitten kaste on yksilöivä termi koska yksilöt toimivat yhteisön esimerkkinä,tavallista muissakin yhteyksissä vielä tänäänkin.Vanhassa sanotaan lopun aikana Jumalalla olevan myös muita kansoja,miten se onnistuu helluntailaisten yksilöivällä tavalla.

      • Anonyymi

        Kirjoitit valhetta ja valehtelet päin silmiä. Ne, jotka ovat astuneet Uuteen liittoon ovat kaikki uskossa Jeesukseen.


    • Anonyymi

      Kukaan ei ole uskossa ellei ole uudestisyntynyt Pyhän hengen kautta, siitä voi alkaa asioiden kääntelemisen.

    • Anonyymi

      Ja-konnektiivi ei kuitenkaan suomen eikä kreikan kielessä (UT:n alkukieli) merkitse koskaan järjestystä vaan rinnastusta. Kieliopillisesti ja-konnektiivi on kommutatiivinen eli vaihdannainen. Totuusarvo A & B = C on yhtenevä totuusarvon B & A = C kanssa. Tämä näkyy kielitieteen lisäksi erityisesti matematiikassa. Siellä pätee yhtäläisesti 2 3 = 5 yhtä hyvin kuin 3 2 = 5. On siis yhtä pätevää sanoa ""kastetaan ja uskoo"" kuin ""uskoo ja kastetaan"". Ja-konnektiivi ei ota kantaa järjestykseen vaan on rinnasteinen. Toiseksi, jos ajateltaisiin, että ""uskoo ja kastetaan"" merkitsisi kasteen järjestystä suhteessa uskoon, olisi Raamattu ristiriidassa itsensä kanssa, nimittäin Matteuksen evankeliumin lähetyskäskyssä järjestys on päinvastainen: ""kastamalla ja opettamalla"". Eli kaste on ja-sanan vasemmalla puolella ja Jeesuksesta opettaminen oikalla puolella. Helluntailaisen logiikan mukaan siis ensin kastetaan ja sitten vasta opetetaan tuntemaan Jeesus. Toinen esimerkki vastaavasta: Kol. 2:12-13. Tässä kohdassa kaste on jälleen ja-sanan vasemmalla puolella eli helluntailaisten logiikan mukaan ""ennen uskoa"". Paavali kirjoittaa: 1) kasteeessa teidän haudattiin ja 2) uskossa herätettiin eloon. Sama järjestys näkyy kohdaas Room. 6:4. Jälleen kaste on ""ensin"" ja usko ""sitten"". Paavali kirjoittaa: 1) meidät kasteessa annettiin kuolemaan, 2) jotta uudestisyntyisimme (uuden elämän alkaminen). Eli helluntailaisten logiikan mukaan ensin kastetaan ja vasta sitten uudestisynnytään. Ja otetaan vielä yksi esimerkki: Apt. 8 - Filippos Samariassa. Room. 8:9 mukaan kukaan ei voi olla Kristuksen oma ilman Pyhää Henkeä! Kuitenkin samarialaisista selvästi sanotaan: ""Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen."" (Apt. 8:16) Samarialaiset oli siis kastettu ennen kuin olivat Kristuksen omia.

    • Anonyymi

      Tuossa viestissä on edellä on helluntailaisten ajatusjärjestys kirjoitettu väärinpäin,se on lainaus Väisäsen kirjasta.:

    • Ainakin silloin, jos lapsikasteesta tehdään toinen evankeliumi, niin se on silloin väärää (Gal.1.). Eli jos väitetään. että sillä pääsee taivaaseen vaikka olisi mitenkä elänyt, se on petosta.
      Käytännössä joskus joku julistaa jonkun taivaskelpoiseksi pelkän kasteen vuoksi ei ole oikein. Eikä riitä että joku virkapappi julistaa kuolleen menneen lepoon pelkän kasteen perusteella on väärin.

      Gal.1:
      6. Ei ole toista evankeliumia
      Minua ihmetyttää, että te niin pian olette luopumassa hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin.
      7. Se ei kuitenkaan ole mikään toinen evankeliumi. Jotkut vain hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumia.
      8. Mutta jos joku meistä - tai vaikka enkeli taivaasta - julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.

      Mark 1:14Sen jälkeen kun Johannes oli vangittu, Jeesus tuli Galileaan ja julisti Jumalan evankeliumia.
      15. Hän sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa evankeliumi."

      Matt.17:
      21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22. Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimessäsi profetoineet, sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimessäsi tehneet paljon voimatekoja?'
      23. Silloin minä vastaan heille: 'Minä en ole koskaan tuntenut teitä. Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.'"
      Hepr. 11:
      6. Mutta ilman uskoa on mahdotonta olla kelvollinen, sillä sen, joka tulee Jumalan luo, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät.

      Jaak. 2:22. Sinä huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa ja teoista usko tuli täydelliseksi.

      Jaak. 2:
      14. Usko ja teot
      Veljeni, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo, että hänellä on usko, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kai usko voi pelastaa häntä?
      15. Jos veli tai sisar on vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa
      16. ja joku teistä sanoo hänelle: "Mene rauhassa, lämmittele ja syö kylliksesi", mutta ei anna hänelle, mitä hänen ruumiinsa tarvitsee, mitä hyötyä siitä on?
      17. Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
      18. Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko ja minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
      19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin uskovat sen ja vapisevat.
      20. Tahdotko tietää, sinä turhanpäiväinen ihminen, että usko ilman tekoja on hyödytön?
      21. Eikö isämme Abraham tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
      22. Sinä huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa ja teoista usko tuli täydelliseksi.
      23. Niin toteutui Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä kutsuttiin Jumalan ystäväksi.
      24. Te siis näette, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta.
      25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät pois toista tietä?
      26. Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin ilman tekoja kuollut.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe