Minna Canth, kuka hän on?

Kro

Tasa-arvo toteutuu. Tähän asti kalenterissa on ollut liputuspäiviä vain merkittäville miehille (Runeberg, Agricola, Kivi...), mutta nyt saa myös merkittävä nainen oman liputuspäivänsä. Eli Minna Canthin päivää aletaan pian viettää valtakunnallisena liputuspäivänä.

Nyt olisikin mukava tietää, onko joku oikeasti lukenut Minna Canthin tuotantoa? Ja jos on, niin ovatko nuo Canthin teokset tehneet suuren vaikutuksen?

Vai onko tässä käynyt niin, että on epätoivon vimmalla kahlattu läpi Suomen kulttuurihistoriaa ja yritetty löytää joku riittävän merkittävä nainen, niin että saadaan aihetta liputuspäivään? Ja lopulta on sitten paremman puutteessa päädytty Minna Canthiin...

22

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen25v

      Canthin kirjat ja pidin Minnasta esitelmänkin lukiossa.
      Jotenkin erityisesti mieleen jäänyt kaksi naista näistä Canthin kirjoista. Rakkauden vuoksi hulluuteen ajatunut Hanna oli jotenkin traaginen hahmo ja toisena aikansa yhteiskunnallisena kuvauksena minuun teki vaikutuksen onneton Anna Liisa, joka salasi raskautensa, synnytti salassa ja tappoi lapsensa.

      • Canthia teatterissa

        Uutisankkako vai totista totta. Minä en ainakaan ole ko. uutista mistään kuullut tai lukenut.
        Eipä silti. Kävelin Espan puistossa ja ihmettelin melkein ääneen. Eino Leinon patsas. Onko se ollut tuossa iät ja ajat. Nyt vasta sen huomasin. Tokkopa Eino tuosta pahastuu. Sir Eino Pubinkin huomasin aikaisemmin. Liekö patsas pystytetty sen kunniaksi.
        Minna Canthin katu löytyy Kuopiosta. Nuorena kävin katsomassa samaisen kaupungin teatterissa Minnan elämänkerran. Minna oli Juhani Ahon kanssa hyvä ystävä muistaakseni. Hän on tärkeä kulttuuripersoona. Vahva nainen ja monessa mukana. Feminismiä parhaimillaan. Tutustukaa Minnaan ja hänen tuotantoon. Ehkä pahimmat tasavertaisuuspeikot saavat siten kyytiä. Ei maailma ole paljon muuttunut Minnan päivistä. Samoissa lähtökuopissa vielä kuovitaan maata.


    • Mimmi

      Olen lukenut luullakseni kaikki Canthin teokset aikoinaan. Hänen näytelmiään esitetään jatkuvasti. Canth on aina ajankohtainen, älykäs, rohkea ihminen. Vaikuttava nainen aikana, jolloin oli huomattavan vaikeaa olla sellainen.

      • Zed

        Miksiköhän tätä ei ole keksitty aiemmin? Kyllä jonkun naiskirjailijan kunniaksi sopii liputtaa, kun niitä ukkojakin on liputettavina useita. Mielestäni Canth on erinomainen valinta.

        Tietysti liputuspäivien lukumäärä on pidettävä suht pienenä, muuten koko homma kärsii inflaation. Suomessa noita lippupäiviä on hieman enemmän kuin Euroopassa keskimäärin (luki jossakin).


    • Sirpa

      ..vähemmänkin tunnettujen tyyppien muistoksi.

      • Juntti

        Minä olen lukenut naisen kirjoittaman kirjan viimeksi viisitoista vuotta sitten.


      • Sufra
        Juntti kirjoitti:

        Minä olen lukenut naisen kirjoittaman kirjan viimeksi viisitoista vuotta sitten.

        Ja mitähän se kertoo sinusta.


      • Sirpa
        Juntti kirjoitti:

        Minä olen lukenut naisen kirjoittaman kirjan viimeksi viisitoista vuotta sitten.

        ..ei olla kaikki samanlaisia ihmisiä. Minä en ole lukenut Runebergilta mitään.


      • Juntti
        Sirpa kirjoitti:

        ..ei olla kaikki samanlaisia ihmisiä. Minä en ole lukenut Runebergilta mitään.

        ... sittenhän me olemme molemmat samanlaisia!


      • Juntti
        Sufra kirjoitti:

        Ja mitähän se kertoo sinusta.

        ... olen hidas lukija. Miesten kirjoittamiakin kirjoja on vielä paljon lukematta.


    • !!!

      !!!

    • Lilith

      ... joku oikeasti lukenut Runebergin alkuperäistä tuotantoa?

      Canthin Työmiehen vaimo-näytelmä vaikutti suuresti uuden lain voimaantuloon, jonka mukaan avioliitossa olevalla naisella on oikeus omaisuuteen. Tuossa näytelmässähän mies juopotteli ja huorasi vaimonsa avioliittoon tuomat myötäisjäisrahat ja vaimonsa käsitöillä ansaitsemat pennoset, koska vaimolla ei oikeutta omaan rahaan ollut. Vaimo ja lapsi kärvistelivät puutteessa, kunnes vaimo tuli hulluksi ja kuoli.

      • Sanelma

        ihan tosissanne, että Suomessa on kasvanut kokonainen sukupolvi, joka ei ole lukenut Vänrikki Stoolia? Ette kai te sitten Maamme-laulustakaan ole kuulleet mitään - voi aikoja... Ette kai sitten Kalevalaakaan tunne :(


      • Lilith
        Sanelma kirjoitti:

        ihan tosissanne, että Suomessa on kasvanut kokonainen sukupolvi, joka ei ole lukenut Vänrikki Stoolia? Ette kai te sitten Maamme-laulustakaan ole kuulleet mitään - voi aikoja... Ette kai sitten Kalevalaakaan tunne :(

        ..arvasin, että joku tuohon tarttuu heti. Ja ihan syystäkin. Ensimmäisen lauseen olisi voinut jättää väliin, mutta kirjoituksen päätarkoitus oli kuitenkin osoittaa esimerkillä Minna Canthin merkittävyys Suomen kirjallisuudessa ja naisasian edelläkävijänä.


      • Ääh
        Sanelma kirjoitti:

        ihan tosissanne, että Suomessa on kasvanut kokonainen sukupolvi, joka ei ole lukenut Vänrikki Stoolia? Ette kai te sitten Maamme-laulustakaan ole kuulleet mitään - voi aikoja... Ette kai sitten Kalevalaakaan tunne :(

        ..arvasin, että joku tuohon tarttuu, toki syystäkin. Ensimmäisen lauseen olisi voinut jättää väliin, mutta päätarkoitus pysyy samana. Minna Canth oli merkittävä suomalainen kirjailija sekä naisasian edelläkävijä.


      • Lakien synnystä

        Keskustelu polveilee mielenkiintoisesti.
        Minulta jäi katsomatta dokumentti v.1907 naisten äänioikeuden saamisesta Suomessa. Naisten vaikutuksesta saatiin aikaan kieltolaki. Olisiko Minnan tuotanto vaikuttanut sen aikaisiin asenteisiin. Sanoit kirjoituksessasi, että vaimo tuli lopulta hulluksi ja kuoli. Sanavalinta hullu ei miellyttänyt minua. Alkoholismissa läheinen sairastuu pahimman kerran kuten minäkin tein. Vuosisadan alussa ei ollut AA-liikettä. Juomisen syistä ja seurauksista ei tiedetty mitään. Pyydän, älkää nimitelkö läheisiä hulluksi. Olen sairastanut läheisriippuvuutta ym. ym. läheisen vaivaa. Kaikesta olen parantunut ja tullut entistä ehommaksi. Hulluja ei olekaan. On vain uupuneita ja väsyneitä. Kun ei enää ole voimia, niin sydän pysähtyy. Ei kai ennen kuolinsyitä tutkittu tarkkaan. Nykyään harva kuolee toisen aiheuttamaan mielipahaan. Elämme 2000-luvulla. Keskustellaan myös aikamme sanavarastolla.


      • Ramon

        Työmiehen vaimo vaikutti lakiin, joka takasi naisille oikeuden ansiotuloon. Naisilla oli jo aikaisemmin oikeus omaisuuteen.


      • Kirjoittaminen kannattaa
        Ramon kirjoitti:

        Työmiehen vaimo vaikutti lakiin, joka takasi naisille oikeuden ansiotuloon. Naisilla oli jo aikaisemmin oikeus omaisuuteen.

        Kirjojen kirjoittaminen siis kannattaa varmasti.
        Työmiehen vaimo-kirjaa ei varmasti kirjassa kuvatun helvetin keskellä elävä nainen ehkä aina päässyt lukemaan. Onneksi vaikutusvaltaiset naiset sen tekivät ja pistivät toimeksi.
        Itse en kirjaa ole ajatellut kirjoittaa. Olen kirjoittanut sinne sun tänne. Joku tuttava neuvoi, että kirjoita suoraan kansanedustajien sähköpostiin. Ehkä sinnekin joskus myöhemmin kunhan uusi kokoonpano on valittu.
        Itse juopon vaimona elin tuollaisen työmiehen vaimon kohtalon. Paljon olisi tässä yhteiskunnassa vielä korjattavaa. Minulla on oikeus ansiotuloon ja omaisuuteen. Joskus tuosta vähäisestäkin omaisuudesta on vain haittaa yksinhuoltajana. Jos en omistaisi yhtään mitään, yhteiskunnan vähäinen tuki olisi minullekin mahdollinen. Sain aamulla postissa kirjeen Kelalta. Siinä ounasteltiin, että vähäinen asumistukeni ehkä laukkautetaan. Sen jälkeen olen sitten vain teidän nettituttavien henkisen tuen varassa. Feminismi-palstalla piipahtaa ehkä joskus todelliset vaikuttajat. Turha on jäädä siihen luuloon, että olemme maailman mallivaltio naisten oikeuksien puolustamisessa. Kun elämä on pienten lasten kanssa joskus siitä kiinni, että
        pääsee edes viemään roskapussin ulos, niin avuntarvitsija ei ensimmäiseksi ala tiedostaa naisten sortoa ja palkka-eroja. Auttamista on monenlaista. Toivon, että Paavo Lipponen mainoksellaan "on tärkeää tulla illaksi kotiin" tarkoittaa mitä sanoo. Itse lähden klo 17 vaalitilaisuuteen. Lapseni ovat jo teini-iässä. Minulla olisi kaikki mahdollisuudet vaikuttaa yhteiskunnassamme. Ehkä te miehet teette sen muillekin suomalaisille naisille mahdolliseksi tulemalla Paavon tapaan illaksi kotiin.


      • Sirpa
        Sanelma kirjoitti:

        ihan tosissanne, että Suomessa on kasvanut kokonainen sukupolvi, joka ei ole lukenut Vänrikki Stoolia? Ette kai te sitten Maamme-laulustakaan ole kuulleet mitään - voi aikoja... Ette kai sitten Kalevalaakaan tunne :(

        ..minä en ole lukenut Vänrikki Stoolia kun se on miehen tuotosta ;).


      • Mimmi
        Kirjoittaminen kannattaa kirjoitti:

        Kirjojen kirjoittaminen siis kannattaa varmasti.
        Työmiehen vaimo-kirjaa ei varmasti kirjassa kuvatun helvetin keskellä elävä nainen ehkä aina päässyt lukemaan. Onneksi vaikutusvaltaiset naiset sen tekivät ja pistivät toimeksi.
        Itse en kirjaa ole ajatellut kirjoittaa. Olen kirjoittanut sinne sun tänne. Joku tuttava neuvoi, että kirjoita suoraan kansanedustajien sähköpostiin. Ehkä sinnekin joskus myöhemmin kunhan uusi kokoonpano on valittu.
        Itse juopon vaimona elin tuollaisen työmiehen vaimon kohtalon. Paljon olisi tässä yhteiskunnassa vielä korjattavaa. Minulla on oikeus ansiotuloon ja omaisuuteen. Joskus tuosta vähäisestäkin omaisuudesta on vain haittaa yksinhuoltajana. Jos en omistaisi yhtään mitään, yhteiskunnan vähäinen tuki olisi minullekin mahdollinen. Sain aamulla postissa kirjeen Kelalta. Siinä ounasteltiin, että vähäinen asumistukeni ehkä laukkautetaan. Sen jälkeen olen sitten vain teidän nettituttavien henkisen tuen varassa. Feminismi-palstalla piipahtaa ehkä joskus todelliset vaikuttajat. Turha on jäädä siihen luuloon, että olemme maailman mallivaltio naisten oikeuksien puolustamisessa. Kun elämä on pienten lasten kanssa joskus siitä kiinni, että
        pääsee edes viemään roskapussin ulos, niin avuntarvitsija ei ensimmäiseksi ala tiedostaa naisten sortoa ja palkka-eroja. Auttamista on monenlaista. Toivon, että Paavo Lipponen mainoksellaan "on tärkeää tulla illaksi kotiin" tarkoittaa mitä sanoo. Itse lähden klo 17 vaalitilaisuuteen. Lapseni ovat jo teini-iässä. Minulla olisi kaikki mahdollisuudet vaikuttaa yhteiskunnassamme. Ehkä te miehet teette sen muillekin suomalaisille naisille mahdolliseksi tulemalla Paavon tapaan illaksi kotiin.

        realismin tuulahduksen tänne valittavien ja naisia haukkuvien (= pelkäävien?) miesten palstalle, joka ihme kyllä kulkee feminismiotsikon alla. Sanomasi on optimistinen: kirjoittaminen vaikuttaa. Noh, tota puhuen ei siltä oikein tunnu, mutta ehkä.

        Pikkuisen vielä lisää realismia. Luulenpa minäkin, että Paavo tulee illaksi kotiin, vasta illaksi. Aikaisintaan illaksi. Toivoisin, että miehet tulisivat kotiin varhemmin, epäpaavomaisesti.


    • Tuuli

      Minna Canth on loistava realistisen tyylisuunnan edustaja, joka sai myös kirjoillaan aikaan muutosta - tähän kykenee vain harva.

      Tunnen suurta kunnioitusta Canthia kohtaan ja olen ylpeä siittä että hän oli suomalainen. Mutta onkohan Canthin kirjoja koskaan käännetty muille kielille?

    • Anonyymi

      moii

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe