Miten vapaa autoetu lasketaan palkasta pois, jos se EI tule palkan päälle, entä jos tulee palkan päälle? Jos vaikka palkka verojen kanssa olisi 3000 €/kk ja autoetu 800€/kk.
Mitenkä tuleeko automyyjien autoetu palkan päälle?
Autoedun laskeminen
8
15156
Vastaukset
- Matikkanero
Tutkiskelin vielä hieman netistä ja löysin yhdestä keskustelusta tietoa. Jos palkka olisi 3000 €/kk ja autoedun verotusarvo olisi esimerkistä poiketen 1000 € (iso summa, muttei mahdoton varmaankaan jos on pitkä työmatka?!?) lasketaanko se näin:
*palkasta 3000 € otetaan veroja pois 30 % -> jää 2100 €.
*siihen lisätään 1000 € -> tulee 3100 €
*siitä lasketaan 30 % (onko muuten 30 %?) -> tulee 930 €
*se vähennetään palkasta 3000 € -> jää 2070 € käteen (vai lasketaanko siitä vielä veroja??)
Meneekö näin?- Matikkanero
Edellinen esimerkki olisi "ei palkan päälle" autoedusta. Toivottavasti joku voisi kertoa meneekö se noin ja oliko mitään virheitä.
- Matikkanero
Huomasin itse yhden virheen tuossa. Näin pitäisi mennä:
*lisätään verotusarvo palkkaan 3000 € -> tulee 4000 €
*siitä lasketaan 30 % (?) -> 1200 €
*palkasta 3000 € vähennetään 1200 € -> jää 1800 €, onko se käteen jäävä summa, vai otetaanko siitä vielä veroja? Ja meneekö se näin, jos autoetu EI TULE palkan päälle?
Olen kiitollinen vastanneille! - juujaakko
Matikkanero kirjoitti:
Huomasin itse yhden virheen tuossa. Näin pitäisi mennä:
*lisätään verotusarvo palkkaan 3000 € -> tulee 4000 €
*siitä lasketaan 30 % (?) -> 1200 €
*palkasta 3000 € vähennetään 1200 € -> jää 1800 €, onko se käteen jäävä summa, vai otetaanko siitä vielä veroja? Ja meneekö se näin, jos autoetu EI TULE palkan päälle?
Olen kiitollinen vastanneille!tuo on oikein
- Piirimyyjä
...se sama henkilö joka on vatvonut tuota automyyjän autoetua kohta kai pari kuukautta niin eiköhän se paikka ole jo täytetty?
Ja jotenkin (ei pahalla) tuntuu ettei sinua siihen valita?- Matikkanero
Jaa mitä tarkoitat? Eka viesti oli sitten ikinä tänne Suomi24-palstalle.
- Matikkanero
Kysyin asiaa itse herra verottajalta...tai siis lähetin sähköpostia. Vastaukseksi sain tällaisen jutun: Palkka, josta vero pidÀtetÀÀn eli ennakonpidÀtyksen alainen palkka on tÀssÀ esimerkissÀ seuraava: rahapalkka 3000 autoetu 1000 = 4000 euroa. TÀstÀ summasta lasketaan ennakonpidÀtys. Jos veroprosentti on esimerkiksi 30%, on ennakonpidÀtyksen mÀÀrÀ 1200 euroa. TÀmÀ vÀhennetÀÀn rahapalkasta eli 3000 eurosta. Palkasta vÀhennetÀÀn lisÀksi työelÀke- ja työttömyysvakuutusmaksut (yhteensÀ 4,88% vuonna 2007) eli 195,20 euroa.
>
>KÀteen jÀÀ siis 3000 – 1200 – 195,20 = 1604,80 euroa.
Jostain syystä nuo ä:t ovat outoja, mutta eiköhän siitä selvää saa. Eihän se autoetu niin kallis olekaan, kun itse ajattelin ennen asiaan perehtymistä, että 3000 € palkasta otetaan verot pois ja sitten vähennetään autoetu 1000 € eihän siitä silloin jäisi käteen kuin päälle tonni, mutta eihän se asia ole läheskään noin!- Jaakkoaa
Niin, tuo on oikein.
Jos autoedun saa rahapalkan päälle ja se on vapaa etu niin ilman muuta se on kannattavaa, tai on käyttöetukin jos sen saa palkan päälle eikä vastaavaa palkan korotusta muuten saa.
Mutta jos vaihtoehtona tuon esimerkin kanssa on rahapalkka 4000 euroa niin silloin täytyy jo miettiä kumpi on itselle järkevämpää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899