Autoedun laskeminen

Matikkanero

Miten vapaa autoetu lasketaan palkasta pois, jos se EI tule palkan päälle, entä jos tulee palkan päälle? Jos vaikka palkka verojen kanssa olisi 3000 €/kk ja autoetu 800€/kk.

Mitenkä tuleeko automyyjien autoetu palkan päälle?

8

14945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matikkanero

      Tutkiskelin vielä hieman netistä ja löysin yhdestä keskustelusta tietoa. Jos palkka olisi 3000 €/kk ja autoedun verotusarvo olisi esimerkistä poiketen 1000 € (iso summa, muttei mahdoton varmaankaan jos on pitkä työmatka?!?) lasketaanko se näin:

      *palkasta 3000 € otetaan veroja pois 30 % -> jää 2100 €.
      *siihen lisätään 1000 € -> tulee 3100 €
      *siitä lasketaan 30 % (onko muuten 30 %?) -> tulee 930 €
      *se vähennetään palkasta 3000 € -> jää 2070 € käteen (vai lasketaanko siitä vielä veroja??)

      Meneekö näin?

      • Matikkanero

        Edellinen esimerkki olisi "ei palkan päälle" autoedusta. Toivottavasti joku voisi kertoa meneekö se noin ja oliko mitään virheitä.


      • Matikkanero

        Huomasin itse yhden virheen tuossa. Näin pitäisi mennä:
        *lisätään verotusarvo palkkaan 3000 € -> tulee 4000 €
        *siitä lasketaan 30 % (?) -> 1200 €
        *palkasta 3000 € vähennetään 1200 € -> jää 1800 €, onko se käteen jäävä summa, vai otetaanko siitä vielä veroja? Ja meneekö se näin, jos autoetu EI TULE palkan päälle?

        Olen kiitollinen vastanneille!


      • juujaakko
        Matikkanero kirjoitti:

        Huomasin itse yhden virheen tuossa. Näin pitäisi mennä:
        *lisätään verotusarvo palkkaan 3000 € -> tulee 4000 €
        *siitä lasketaan 30 % (?) -> 1200 €
        *palkasta 3000 € vähennetään 1200 € -> jää 1800 €, onko se käteen jäävä summa, vai otetaanko siitä vielä veroja? Ja meneekö se näin, jos autoetu EI TULE palkan päälle?

        Olen kiitollinen vastanneille!

        tuo on oikein


    • Piirimyyjä

      ...se sama henkilö joka on vatvonut tuota automyyjän autoetua kohta kai pari kuukautta niin eiköhän se paikka ole jo täytetty?
      Ja jotenkin (ei pahalla) tuntuu ettei sinua siihen valita?

      • Matikkanero

        Jaa mitä tarkoitat? Eka viesti oli sitten ikinä tänne Suomi24-palstalle.


    • Matikkanero

      Kysyin asiaa itse herra verottajalta...tai siis lähetin sähköpostia. Vastaukseksi sain tällaisen jutun: Palkka, josta vero pidÀtetÀÀn eli ennakonpidÀtyksen alainen palkka on tÀssÀ esimerkissÀ seuraava: rahapalkka 3000 autoetu 1000 = 4000 euroa. TÀstÀ summasta lasketaan ennakonpidÀtys. Jos veroprosentti on esimerkiksi 30%, on ennakonpidÀtyksen mÀÀrÀ 1200 euroa. TÀmÀ vÀhennetÀÀn rahapalkasta eli 3000 eurosta. Palkasta vÀhennetÀÀn lisÀksi työelÀke- ja työttömyysvakuutusmaksut (yhteensÀ 4,88% vuonna 2007) eli 195,20 euroa.
      >
      >KÀteen jÀÀ siis 3000 – 1200 – 195,20 = 1604,80 euroa.

      Jostain syystä nuo ä:t ovat outoja, mutta eiköhän siitä selvää saa. Eihän se autoetu niin kallis olekaan, kun itse ajattelin ennen asiaan perehtymistä, että 3000 € palkasta otetaan verot pois ja sitten vähennetään autoetu 1000 € eihän siitä silloin jäisi käteen kuin päälle tonni, mutta eihän se asia ole läheskään noin!

      • Jaakkoaa

        Niin, tuo on oikein.

        Jos autoedun saa rahapalkan päälle ja se on vapaa etu niin ilman muuta se on kannattavaa, tai on käyttöetukin jos sen saa palkan päälle eikä vastaavaa palkan korotusta muuten saa.

        Mutta jos vaihtoehtona tuon esimerkin kanssa on rahapalkka 4000 euroa niin silloin täytyy jo miettiä kumpi on itselle järkevämpää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3752
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      115
      1474
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1340
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1164
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      58
      1044
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1036
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe