Mitä olette mieltä Hatanpään sairaalan hoidon tasosta?

Omppo

Olisi tässä omakohtaisia kokemuksia Hatanpään sairaalan toiminnasta. Käsittämätöntä että muutamat HUONOT hoitajat saavat pilattua kaikkien hoitajien maineen. Läheinen sukulainen oli hoidettavana Hatanpäällä. Kävimme päivittäin katsomassa ja kyselimme huolissamme potilaan voinnista. Kyselyihin vastaaminenkin tuntui olevan vaikeata. Sukulaiseni kuoli viime viikolla. Minulle on turha enää selitellä hoitajien kiireitä. "Kiitokset" niille muutamille hoitajille jotka pilasivat kaikkien hoitajien maineen. Kun tässä aikaa kuluu ja suru pienenee niin aion antaa palautetta. Nyt me omaiset suremme ja syyllistämme itseämme että olisi pitänyt tehdä vielä jotain enemmän, vaatia/kysellä/painostaa jne. Luulin että surussakin olisi kestämistä, pitää vielä elää syyllisyyden kanssa. Syyllisyys on seurausta siitä että luotimme ja uskoimme että sukulaisemme saa hyvää hoitoa.

23

6752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyytyväinen täti-ihminen

Olen ollut muutaman kerran Hatanpään sairaalassa osastolla (keuhkokuume, ruusu jne.)

Aina olen saanut hyvää hoitoa ja ollut tyytyväinen hoitajiin. Kova kiire heillä tuntuu aika ajoin olevan, mutta senkin ymmärtää nykyisessä tilanteessa (liian vähän henkilökuntaa yms.)

Lääkärin kanssa sai keskustella päivittäin ja hän selvitti sairauteni kulloistakin tilaa ja jatkosuunnitelmia.

Omaisten tiedusteluihin voinnistani vastattiin sen mukaan, kun olin antanut "luvan". Eli sairaala kysyi minulta niiden henkilöiden nimet, joille saa kertoa vapaasti tilastani. Muillehan vastataan hieman ylimalkaisesti, koska potilaan toiveita noudatetaan, eikä "sairasketomusta" selitetä kenelle tahansa (mikä on vain hyvä asia, koska potilaana minulla on oikeus määritellä se, ketkä tietojani saavat, olivatpa he sukulaisia tai eivät).

Osastolle olen useimmiten ohjautunut päivystyksen kautta. Sielläkin minua on kohdelta aina hyvin. Joskus jonotusaika on ollut pitkähkö, mutta sehän riippuu yksinomaan siitä, millaisia vaivoja muilla sinne hakeutuneilla on (on täysin ymmärrettävää, että akuutti sydänkohtaus on hoidettava ennen kuin tikataan haava sormessa jne.).

Muusta en päivystysasemallakaan voi valittaa kuin niistä humalaisista ja huumeissaan heiluvista "kanssapotilaista", joita olen joskus todella pelännyt. Mielestäni olisi hyvä, jos heidät ohjattaisiin ihan omaan "odotuskoppiin" pois mm. lasten silmistä.

• vanhukset eliminoidaan

Ne joiden vielä odotetaan lähtevän kotiin kohdellaan ja hoidetaan hyvin.
        Ne parantumattomat tai muuten vain liian vanhat, kohdellaan huonosti ja hoito on kuolemaa tuottavaa kaikessa karmeudessaan.
        Omaisia jopa aktiivisesti kiusataan jos nämä yrittävät puutttua hoidon laatuun.

• tyytyväinen täti-ihminen
        vanhukset eliminoidaan kirjoitti:

Ne parantumattomat tai muuten vain liian vanhat, kohdellaan huonosti ja hoito on kuolemaa tuottavaa kaikessa karmeudessaan.

Kai sitten olin hyväkuntoinen. Mitenkä se sitten määritelläänkin. Olen iäkäs, vaikeavammainen (käytän pyörätuolia ja muita apuvälineitä). Olen tavannut parempikuntoisiakin ihmisiä, mutta kai sitten...

• edellinen
        tyytyväinen täti-ihminen kirjoitti:

Kai sitten olin hyväkuntoinen. Mitenkä se sitten määritelläänkin. Olen iäkäs, vaikeavammainen (käytän pyörätuolia ja muita apuvälineitä). Olen tavannut parempikuntoisiakin ihmisiä, mutta kai sitten...

Kun on sellainen potilas kysymyksessä joka vielä voidaan kotiutta, niin kyllä silloin hoidedtaan mitä parheiten, jotta lähtis nopeasti laitoshoidon varoja kuluttamasta.
        Ne jotka eivät lähde enää koskaan, heidän kuntonsa alasajetaan nopeasti ja he menehtyvät nopeasti.
        Näin ainakin tällä paikkakunnalla on tapana tehdä.
        Budjettiraamit on paljon tärkeämpiä kuin ihmishenki.

• Anonyymi
        vanhukset eliminoidaan kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Paitsi että kotiin lähteviäkin laiminlyödään.. ei esim.tyhjennetä virtsakatetri-pussia...vaan vastuu jää sille jolla pussi roikkuu. Epätoivoisesti viimeisillä voimillaan joutuu yksin raahustamaan WC:hen. Ja tyhjentämään itse pussinsa. En usko että näin pitäisi asian olla?

• paikkakunnalla

Ihan prikulleen saman kokenut täällä pohjoisellakin paikkakunnalla.
      Nehän jumalauta tappavat meidän vanhuksemme enemmän tai vähemmän väärään ja laiminlyövään hoitoon, jos sitä nyt hoidoksi voi sanoa,hoivaksi sitä ei missään nimessä voi sanoa ainakaan.
      Taistelin kauan kauan omaiseni puolesta, ja siellä oikein urakalla päätettiin että vastustetaan minua omaisena ja kiusataan oikein olan takaa.
      Omaisella on keinot vähissä kun henkilökunta alkaa käyttämään valtaa väärin.
      Potilaslaki antaa omaisille valtaa, mutta käytännössä sitä ei totella.

Minunkin omaiseni kuoli ja vielä kaiken lisäksi sairaalabakteeriin, johon hänelle kieltäydyttiinn antamasta hoitoa.
      Valehdeltiin ja kieltäydyttiin kokeistakin.

Minä olen ollut aivan lamassa ja täysin uupunut tästä hirvittävästä kokemuksesta.

Voi kun me omaiset voisimme tukea toisiamme, niin että tuo hirviömäinen tappaminen ja valla väärinkäyttö sairaaloissamme loppuisi.

Voisit ottaa yhteyttä vaikka minuun:

[email protected]

• ex-potilas

jaa no mithän tohon nyt sanos..ei mitään hyvää koko laitoksessa,siihen lasketaan myös koko sairaalahenkilökunta!! tavallista pompotusta ..

• Anonyymi

Juuri näin

• just joo

Mitä te tänne noista ruikutatte, valitusta menemään!
      amatöörit...

• kokki

valitus tehty,lähes kahden vuoden odottelun jälkeen tuli viime viikolla,terveydenhuollon oikeusturvakeskuselta päätös äitini kuolemaan johtavista syistä.johtopäätöksenä koko sairauskertomuksessa käy ilmi,sisätautien ylilääkäri matti nikkilän välinpitämättömyys äitini hoidossa,sekä kirjaamatta jättämiset potilastietoihin.no nikkilä saa varmaan vähän tukkapöllyä,ja pikku nuhtelut hatanpään johtavalta ylilääkäriltä,minulla ei ole enään mahdollista valittaa tästä päätöksestsä,odotan vielä vastausta potilaan oikeusturvakeskuksesta,luulenpa että vastaus tulee olemaan hyvin samankaltainen,eihän korppi korpin silmää noki.kävin tässä mielenkiintoisen keskustelun erään miehen kanssa,jonka ex-tyttöystävä työskentelee hatanpään sairaalassa hoitajana,kotona kuului kovasti valittavan,kuinka vittumaista hommaa on hoidella vanhuksia.kun kohtahan ne kuolee kumminkin,että eipä ole ihminen aikanaan uravalintaansa liiemmin miettinyt,jos on noin tympääntynyt työhönsä niin miksi ei vaihda alaa,siinä tekee palveluksen,potilaille,omaisille kuin itselleenkin.kyllä ei voi kun sääliä tämän päivän vanhuksia,raskaimmat vuodet suomen historiassa läpi käyneet,onko liikaa vaadittu näille vanhuksille hyvä ja asianmukainen hoito.kyllä täytyy sanoa että häpeän tätä kohtelua mitä suomessa vanhuksille tarjotaan,toivon että jos vanhaksi elän niin lyödään se lopetuspiikki suoraan persauksiin,ettei tarvitse jäädä tänne yhteiskunnan riesaksi roikkumaan.

• ex tamperelainen

kokemusta kyseisestä sairaalasta,isäni oli puoli vuotta kyseisessä paikassa,ei autettu vessaan,kaatumisia,luetteloa vois jatkaa vaikka kuinka pitkään.Hoitajat istu tiivisti lukittujen ovien takana kahvikupposten ääressä meni koska vaan,lopuksi isäni lähetettiin kotiin niin huonossa kunnossa,että pääsi taksista rappukäytävään hissin oven eteen,siihen loppui sydän,ei auttanut enään puolen tunnin elvytys.No seuraavaksi sai kokea äitini hatanpään sairaalan hoidontason,äitini oli tuntenut olonsa huonoksi jo useamman päivän ajan,veljeni vei äitini hatanpäälle,jossa istuttiin monta tuntia,lääkäri totesi eipä tässä sen kummempia mitä lie vatsavaivoja.parin päivän päästä äitini tila romahti täysin,no sitten otettiin sisään,en tiedä tutkittiinko äitiäni mitenkään sen kummemmin,ilmeisesti yöhoitajat olivat silloinkin kovin kiireisiä,koska eivät auttaneet äitiäni yöllä vessaan,jossa äitini oli kaatunut ja lyönyt pään altaan reunaan.Seuraavana päivänä äitini siirrettiin tays:iin missä hän menehtyi.Äitini perus kuolinsyy oli vatsakalvon puhkeaminen,onneksi mieheni tuntee tays:in johtavan patologin,jonka kanssa keskustelimme äitini tapauksesta,pyysin hatanpään ylilääkäriltä selvityksen äitini hoidosta,sain hyvin ympäripyöreän vastauskirjelmän.Olen vienyt asian potilasvahinko lautakunnan käsiteltäväksi,jokainen joka tuntee että omaisen kohdalla on tapahtunut hoitovirhe,viekää asia eteenpäin.En voi koskaan ymmärtää että ihmiset jotka ovat kokeneet sodan kauhut,sekä taistelleet vapaan suomen puolesta,sekä kovalla työllä rakentaneet tämän maan siihen asemaan missä olemme nyt,ei voi kuin häveten katsoa kuinka tänä päivänä vanhoja ihmisiä kohdellaan.Lopuksi tahdon sanoa sinulle hoitaja jos tunnet tekeväsi vastenmielistä työtä,tee palvelus monelle vanhukselle ja vaihda alaa!!!!

• itse nähnyt ja valaistunut

Hatanpään päivystysasemalla hoito on yleisesti ottaen surkeaa ja epäinhimillistä.

Tähän on syynä muutama psykopaatti, joka on pesiytynyt hoitohenkilökunnan sekaan. Hoitohenkilökunnan taso on jyrkästi kahtia jakautunutta. Toinen puoli on yritteliästä, positiivista, ystävällistä ja työnsä hoitavaa vastuuntuntoista porukkaa. Ja toinen osa sitten onkin välinpitämättömiä, itsekkäitä psykopaatteja, joiden ei pitäisi ensinnäkään toimia lainkaan terveydenhoitoalalla.

Sanomattakin on selvää, että tämä hyvin työnsä tekevä porukka saa kärsiä tästä psykopaattien aiheuttamasta tyytymättömyyden tasosta Hatanpään päivystysasemaan.

Kokemuksia on ennen kaikkea äkillisesti sairastuneen vanhuksen hoidosta Hatanpäällä, jota olen päässyt seuraamaan lähietäisyydeltä omaisena. Kyseinen 8-kymppisen naishenkilön hoito kyseisessä rotankolossa oli kaikin puolin ala-arvoista. Myös "kommunikointi" omaisten kanssa, mikäli sitä nyt sellaiseksi voi nimittää, oli täysin perseestä. Ja muistetaan taas tässä kohtaa, että tämä ei päde toki kaikkiin siellä työskenteleviin. Kahdesta silloin töissä olleesta päivystävästä lääkäristä toinen, mieslääkäri oli asillinen ja osaava, sekä ystävällinen, naislääkäri taas oli lähinnä iso vitsi (huono sellainen).

Sain selville, että hoitohenkilökunnan "taktiikka" vastata hoitoa koskeviin valituksiin on sysätä syy Tampereen kaupungin apulaiskaupunginjohtajan niskoille, jonka vastuisiin kuuluu sosiaali- ja terveystoimi. He peittävät omat järjestelykyvyttömyytensä ja -haluttomuutensa syyttämällä kaupunkia, vaikka he itse ovat täysin terveydenhoitoalalle sekä palvelualoille soveltumatonta psykopaattisakkia. Viittaan erään muunkin tässä viestiketjussa mainitsemaan tappajamentaliteettiin ja omaisten "kiusaamiseen", joka valitettavasti on kyseisessä loukussa jokapäiväistä faktaa.

Poikkeuksena Hatanpään päivystysaseman surkeaan ja ala-arvoiseen henkilökuntaan on se aiemmin tässä viestissä mainitsemani osaavat, yritteliäät, työnsä hyvin hoitavat ja ystävälliset hoitajat ja lääkärit, joita heitäkin kyllä on täällä töissä lukuisia. Mielestäni näille voisi antaa tuntuvan palkankorotuksen, ja näille psykopaateille hoitajille ja lääkäreille ei euron euroa korotusta vaan kengänkuva heidän levinneelle perseelleensä.

Erityiskiitokset lopuksi Hatanpään johtavalle ylilääkäri Paula Viidalle! Hän on nainen paikallaan. Kunpa kaikilla olisi samanlainen tahtotila ja osaaminen kuin hänellä, niin ongelmia Hatanpään päivystysasemalla ei olisi.

• Anonyymi

Hoitajat laitettu kehumaan Hatanpään!!!
      Sairaalaan pääsee töihin vain narsistit,sadisti ja psykopaatit jotka kiltisti tottelevat vielä sairaampia lääkäreitä. Jos käyt tutkimuksissa pyydä kirjaamosta alkuperäiset tekstit ym. Potilaalle lähetettävä versio ei ole totta ja tietojasi saatetaan salata. Itselläni alkaa melkoinen vääntö ja oikeusprosessit Hatanpään kanssa joten jos pystyt hoidattamaan itsesi muualla niin tee se. Minä en antaisi leikata hatanpäällä edes kynsiäni..

• Anonyymi

Siellä on hoitajissa joitakin loistoyksilöitä. Suurin osa on harmaata massaa, joka apaattisena hoitaa kyllä työnsä, mutta joilta ei sen enempää voi toivoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä on hoitajissa joitakin loistoyksilöitä. Suurin osa on harmaata massaa, joka apaattisena hoitaa kyllä työnsä, mutta joilta ei sen enempää voi toivoa.

Todella apaattisia monet hoitajat. Eikä lääkäritkään kovinkaan iloisilta vaikuta. Mikä mahtaa olla syynä moiseen? Eikö ammattitaitoisten hoitajien ja lääkärien tulisi olla iloisia ja avuliaita? Välittää potilaistaan. Heidän hyvinvoinnistaan?
        Näin olen olettanut.🤔

• Anonyymi

Aivan luokatonta hoitoa ja nimenomaan hoitajien taholta....Osastohoidosta.. Kyllä ne hoitajatkinnosaa lepsuilla siinä kui muutkin...Juurihan saivat palkankorotukset JAKSAMISEENSA...Motivaatio on ollut hukassa jo kauan kun alalle uudelleen kouluttautuu esim.iäkkäämmät tuotanto puolelta suht.lyhyen ajan koulutusajan jälkeen...Empaattisuus sekä hoiva alan ns.tunneäly ihan hukassa..Miksi muuten heidän täytyy kahvitaukonsa viettää samanaikaisesti eikä porrastaen...Osastolla ei ollut kiire silloin mutta mitään ei hoidettu loppuun eikä ainakaan hyvin..

• Anonyymi

Puistosairaalassa on erikoinen meininki. Olen seurannut potilaan hoitoa siellä. Sairaalaan meno oli jo erikoista. Hoitajat soittivat kotiin ja pyysivät tulemaan osastolle. Kun ei koe tarpeellisena mennä ja kieltäytyy, soitetaan jonkin ajan kuluttua uudestaan ja maanitellaan että tule muutamaksi päiväksi voinnin kartoittamiseen ja laboratoriokokeisiin. Hoitajilla on aika outoja työtehtäviä soitella ihmisiä sairaalaan. Siellä sitten laitetaan heti lääkeputki päälle ja sänkyyn makaamaan. Lääkkeitä on pakko ruveta syömään, jos ei halua uhkaillaan viedä pitkäniemeen. Päivät kuluivat aamupalan, ruokailujen ja iltapalan välissä makaamalla, vessakäynneillä, ulkoillen ja huonetovereiden kanssa seurustellen. Hoitajien tehtäviin kuuluu myös viihdyttää erilaisilla ohjelmilla potilaiden päivää. Tätä kesti monta kuukautta, eikä huonekaveritkaan kovin paljon vaihtuneet tuona aikana.

Lääkkeet tokkuroittavat ja tekevät olemuksen tahmeaksi. ja tuovat uusia fyysisiä sairaus oireita. Potilaan ajatuksenjuoksukin ja asioiden hahmottaminen muuttui erikoiseksi jollaisena en koskaan ennen ole häntä tuntenut. Huoneessa oli lääkitty myös hilipatiksi joka häiritsi öisin toisia. Näiden hoitamisessa hoitajien päivät sitten kuluvat, uhkailut ja pakottamiset kuuluvat myös hoitoon jos ei tee kuten käsketään. Makaamalla monta kuukautta passiivisena osaston käytäntöihin sopeutuminen ei ole kaikille helppoa.

Että tällaistakin hoitoa on tullut nähtyä hatanpäällä.

• Anonyymi

Niin mikä tuossa nyt sitten oli ongelma eikö henkilö ollutkaan sairas ja häntä alettiin lääkitseen.Lääkkeet on onneksi keksitty.

• Anonyymi

Luepa tarkemmin 23.56. Kirjoittaja kuvailee selvästi sairaalan arkea, osaston toimintakulttuuria ja käytäntöjä.

Jokainen joka astuu sairaalan ovesta sisälle pakotetaan syömään lääkkeitä vaikkei niitä tarvitsisikaan, samat lääkkeet kaikille liukuhihna meiningillä riippumatta siitä millä diagnoosilla siellä ollaan.

• Anonyymi

Aivan luokatonta toimintaa ei empaattisuudesta hoiva// hoito halukkuudesta tietoakaan.EIKÖS MOTIVAATION pitänyt nousta , saivathan juuri palkankorotuksen.Minä tulen tekemään AVI::lle valituksen, potilasasimiehelle Suurin osa sairaalahuoltajista Virosta samoin lähihoitajat lääkärit .Suomen kielellä ei kommunikointi suju .Mutta mikä pahemmat nämä suomalaiset yli 50v. lähihoitajat jotka mahdollisesti tehdas tuotannon alas ajon vuoksi uudelleen ovat kouluttautuneet suhteellisen lyhyen ajan puitteissa uuteen ammattiin..Joiden potilaan asemaan asettuminen ei pätkääkään heilauta...Kohta tullaan .Kohta hoidetaan.Toinen sanoo ja neuvoo seuraava kumoon tiedot...Älkää nyt helkkarissa hakeutuko hoiva-alalle kun Tahto siihen ei riitä..Aina on moitittu kunnan miestyöntekijöitä jossa yksi tekee ja muut seuraa.Osaa sen tehdä naiset yhtä hyvin .Kiireestä ei näillä päivillä kun olen kyseisessä paikassa ollut EI ole mitään tekemistä.....Odotetaan et kyllä sen jutun joku muu hoitaa...Syntyyhän näin ihan takuulla jonot.

• Anonyymi

Oletko jokin psyykkinen tapaus ?

• Anonyymi

En tiedä VIELÄ vatsaosaston henkilökunnasta,olen menossa lihavuusleikkaukseen.
      Mutta kun kävin vatsantähystyksessä oli kaksi oikeen mukavaa ja ystävällistä,sydämelllistä hoitajaa ja mukava mieslääkäri.

Nyt rupesin sitten pelkäämään, että onko gastronpuoli ihan hirveetä ??
      Tietääkö kukaan?

Tämä ap. kirjoitus kyllä pistää vanhuksen puolesta vihaksi. Miten heitä kohdellaan huonosti
      Ja juuri tämä " ei korppi korpin silmää noki."
      Pitävät omiensa puolta. Sittten vastataan ympäripyöreästi vain ja sitten ei saa ees valittaa päätöksestä. Paitsi ap.llähän oli menossa johonkin ylemmille tahoille asia

• Anonyymi

Kyllä minusta oli hyvä hoito ja hyvät ruuat olin vain yhden yön kaikki oli hoitajat ihania varsinkin ihana nuori mies hoitaja ihana oli kiitos Hatanpää minä voin oikeen hyvin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      134
      3060
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1630
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1354
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1041
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1022
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      897
    Aihe