alkoholi

sari73

Miten on...mulla henk.koht.on paljon USKOVIA ystäviä, jotka juo usein.
He perustelevat sen humalassa Raamatulla ja selvinpäin ovat hiljaisempia asian suhteen.
Käsi sydämelle, onko yleistä?

31

1146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • absolut not

Raamattu suhtautuu alkoholin juomiseen samoinkuin muihinkin synteihin, kielteisesti.

• sari73

kun häävieraat oli jo humalassa niin vielä lisää.
        Eli mihin perustat tämän näkemyksesi?

• huono puollustus
        sari73 kirjoitti:

kun häävieraat oli jo humalassa niin vielä lisää.
        Eli mihin perustat tämän näkemyksesi?

Miksi sinun pitäisi juoda jos se saa heikommat alkamaan juomisen, koska sinusta se ei ole syntiä.
        Minusta jos jokin teko viekoittelee lähimmäisen pahaantekoon se on syntiä ja ainakin se on moraalitonta.
        Juopottele itseksesi, mutta älä muita kannusta samaan.
        Viina on käärme joka puree ja jäät kiinni sen myrkkyy, et ekallakerralla ehkä, mutta myöhemmin varmasti.
        En ymmärrä koko ju9omisjuttua, miksi pitäisi juoda?

• sari73
        huono puollustus kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi juoda jos se saa heikommat alkamaan juomisen, koska sinusta se ei ole syntiä.
        Minusta jos jokin teko viekoittelee lähimmäisen pahaantekoon se on syntiä ja ainakin se on moraalitonta.
        Juopottele itseksesi, mutta älä muita kannusta samaan.
        Viina on käärme joka puree ja jäät kiinni sen myrkkyy, et ekallakerralla ehkä, mutta myöhemmin varmasti.
        En ymmärrä koko ju9omisjuttua, miksi pitäisi juoda?

teoistaan...että se siitä houkuttelusta(...?)
        Huomaan, että oot aika nuori. Yksin en haluis juoda..tyhmä neuvo!!!
        Se vaan että miksi sitä pidetään syntinä kun Raamatussa ei niin lue.
        Vai lukeeko, missä?

• sari73 kirjoitti:

Vai lukeeko, missä?

viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen toisillenne psalmein,kiitosvirsin ja hengellisin lauluin. Laulakaa ja soittakaa sydämestänne Herralle kiittäen aina kaikesta Jumalaa ja Isää Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Ja olkaa toisillenne alamaisia Kristuksen pelossa. Ef.5:18-21

• hirvas
        purje kirjoitti:

viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen toisillenne psalmein,kiitosvirsin ja hengellisin lauluin. Laulakaa ja soittakaa sydämestänne Herralle kiittäen aina kaikesta Jumalaa ja Isää Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Ja olkaa toisillenne alamaisia Kristuksen pelossa. Ef.5:18-21

alkoholin nauttimista. Jokainen olkoon varma itsessään mitä tekee. Juopottelu sen sijaan on huonompi juttu.

• sari73
        purje kirjoitti:

tuota juuri tarvitsinkin. Omalle kohdalle...
        mutta muiden puolesta on vähän vaikea...Tuo oli kirjoitettu monikossa.
        Kiitos.

• kaappijuoppo.
        purje kirjoitti:

Kunhan saisi edes seurakunnan salajuopot irti juopottelusta voisi herätyskin tulla.
        Sari ovelasti kuin käärme kysyy, miksi ei saisi juoda kun sitä ei selvästi sanota synniksi.
        Kuitenkin Ramattu menessa kohtaan kehoittaa välttämään humaltumista.
        Sari voisi lopettaa syntiin houkuttelemisen ja yrittää etsiä aiheita joilla saisi ihmisiä vahvistumaan uskossaan.
        Sääli missä tilassa seurakunnat ja niiiden uskovat ovat.
        Voi voi ja kolmas voi huuto,

• Tri.Sykerö
        sari73 kirjoitti:

Vai lukeeko, missä?

Efesolaiskirje LUKU 5, jae 18.ainakin antaa jotakin infoa aiheesta...ts. Jos napostelee liiaksi, on sitten suuri vaara, että lipeää semmottiin juttuihin, jotka sitten on sitä syntiä. On tietty tosi sekin, ettei ole maan päällä yhtään synnitöntä absolutistia. Tuosta asiasta kait yleisesti meuhkataan siksi, että se on"näkyvä"synti. Toisekseen se ei monelle niistä jotka siitä ääntä pitävät, ole itselleen vaikea vastustettava. Heillä on sitten muut heikkoudet juomisen tilalla. Sellaisia, mitkä eivät suoraan näy, kuulu, ja haise, mutta aikaansaavat tuhoa monille.

• tee parannus
        Tri.Sykerö kirjoitti:

Efesolaiskirje LUKU 5, jae 18.ainakin antaa jotakin infoa aiheesta...ts. Jos napostelee liiaksi, on sitten suuri vaara, että lipeää semmottiin juttuihin, jotka sitten on sitä syntiä. On tietty tosi sekin, ettei ole maan päällä yhtään synnitöntä absolutistia. Tuosta asiasta kait yleisesti meuhkataan siksi, että se on"näkyvä"synti. Toisekseen se ei monelle niistä jotka siitä ääntä pitävät, ole itselleen vaikea vastustettava. Heillä on sitten muut heikkoudet juomisen tilalla. Sellaisia, mitkä eivät suoraan näy, kuulu, ja haise, mutta aikaansaavat tuhoa monille.

Mikä pukollustus juopottelulle on se, että on sitä suurempiakin syntijä?
        On niitä kuten murhaaminen, mutta ei se tee tyhjäksi sitä että alkolin nauttiminen on haitaksi aina ihmiselle.
        Ja uskovalle se ei kuulu tippaakaan, meidän tulee eroittua maailmasta vaikka siellä elämmekin sen keskellä.

• frihet
        sari73 kirjoitti:

Vai lukeeko, missä?

On ihmisiä jotka haluavat juoda sekä yksin että porukassa.

Mihin päihteitä tarviit?

Raamatun sana kieltää päihtymyksen ja sitä ei pohjolan porukka hyväksy.

On kumma, kun jopa uskovaiseksi itseään luokittelevat vetävät "Jeesuksen ihme teon vedestä viiniksi", puollustellessaan alkoholin käyttöä.

Paras on kännittelyt jättää saatanan lasten asiaksi ja heitäkin kehoittaa raittiiseen elämään.

Aivan liikaa on alkoholi Suomessakin murhetta saanut aikaan, saatikka valtion kassa vajetta, vaikka viina verot ovatkin korkeat, eivät ne kata edes puolia siitä tuhosta, mitä alkoholin tähden kärsitään.

• hirvas
        frihet kirjoitti:

Mihin päihteitä tarviit?

On kumma, kun jopa uskovaiseksi itseään luokittelevat vetävät "Jeesuksen ihme teon vedestä viiniksi", puollustellessaan alkoholin käyttöä.

Paras on kännittelyt jättää saatanan lasten asiaksi ja heitäkin kehoittaa raittiiseen elämään.

Aivan liikaa on alkoholi Suomessakin murhetta saanut aikaan, saatikka valtion kassa vajetta, vaikka viina verot ovatkin korkeat, eivät ne kata edes puolia siitä tuhosta, mitä alkoholin tähden kärsitään.

saako uskova nauttia alkoholia, ja minä sanoin että saa, muttei juopua. Viiniä tai snapsi jos on ihan paikallaan.
        Joka on absolutisti, niin pitää kiinni siitä, mutta kannattaa jättää muut tuomitsematta, jotka joskus ottaa viiniä tai paukut.
        Ja viini on vieläkin maailman yleisin ruokajuoma, ja siinä on kaiketi alkoholia aina.

• sari73
        kaappijuoppo. kirjoitti:

Kunhan saisi edes seurakunnan salajuopot irti juopottelusta voisi herätyskin tulla.
        Sari ovelasti kuin käärme kysyy, miksi ei saisi juoda kun sitä ei selvästi sanota synniksi.
        Kuitenkin Ramattu menessa kohtaan kehoittaa välttämään humaltumista.
        Sari voisi lopettaa syntiin houkuttelemisen ja yrittää etsiä aiheita joilla saisi ihmisiä vahvistumaan uskossaan.
        Sääli missä tilassa seurakunnat ja niiiden uskovat ovat.
        Voi voi ja kolmas voi huuto,

en vaan oon ollut kuulemassa sellasta saarnaakin helluntaiseurakunnassa tästä aiheesta(tuo viinikohta josta mainistsin)ja evankelista ihmetteli tätä juttua samoin kuin minä: raamatun mukaan se ei ole synti miksi sitä syntinaä pidetään.
        Jälkeenpäin se saarnaaja hiljennettiin...ja väkisinkin tuli mieleeni että siksi, koska kellään ei ole antaa siihen tarkkaa vastausta.
        Mitäs jos juo yksin ja niin että siitä ei seuraa"irstas meno"...tuli vaan mieleeni nyt...(kun sain Purjeelta sen Sananpaikan)joku on kysynyt minulta noin...eli sitten saakin juoda!?
        Se mitä sanoit "seurakuntien tilasta"tämän asian suhteen on oikeestaan se pääsyy, miksi tästä haluan keskustelua.
        Se on yleisempää kuin uskoisi.

• sari73
        frihet kirjoitti:

Mihin päihteitä tarviit?

sananpaikka ollut jotenkin niin että "syömärit ja juomarit".
        Mitenköhän se nyt on...
        Ja ei sitä viinikohtaa mielellään ohita sen takia, että sekinhän on Jumalan Sanaa.
        Tosin siinä Jeesus ensin kieltäytyi, mutta sitten suostui.
        Jospa se on niin, että täytyy tavallaan tehdä kompromissi, eli kohtuus on oikein.
        Jospa Jumala tarkoitti niin.

• hirvas
        sari73 kirjoitti:

sananpaikka ollut jotenkin niin että "syömärit ja juomarit".
        Mitenköhän se nyt on...
        Ja ei sitä viinikohtaa mielellään ohita sen takia, että sekinhän on Jumalan Sanaa.
        Tosin siinä Jeesus ensin kieltäytyi, mutta sitten suostui.
        Jospa se on niin, että täytyy tavallaan tehdä kompromissi, eli kohtuus on oikein.
        Jospa Jumala tarkoitti niin.

Raamatusta: Saarnaaja 9:5-9

5 Sillä elävät tietävät, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään, eikä heillä ole paikkaa, vaan heidän muistonsa on unhotettu.
        6 Myös heidän rakkautensa, vihansa ja intohimonsa on jo aikoja mennyt, eikä heillä ole milloinkaan enää osaa missään, mitä tapahtuu auringon alla.
        7 Tule siis, syö leipäsi ilolla ja JUO VIINISI hyvillä mielin, sillä jo aikaa on Jumala HYVÄKSYNYT nuo tekosi.
        8 Vaatteesi olkoot aina valkeat, ja öljy älköön puuttuko päästäsi.
        9 Nauti elämää vaimon kanssa, jota rakastat, kaikkina turhan elämäsi päivinä, jotka Jumala on sinulle antanut auringon alla-kaikkina turhina päivinäsi, sillä se on sinun osasi elämässä ja vaivannäössäsi, jolla vaivaat itseäsi auringon alla.

Ja Jumala tarjoaa sitten kun aika on pidot:

Jesaja 25:6

6 Ja Herra Sebaot laittaa kaikille kansoille tällä vuorella pidot rasvasta, pidot voimaviinistä, ydinrasvasta, puhtaasta voimaviinistä.

En kehoita ketään juopottelemaan, mutta elämään kuuluu myös virkistys ja nautinnot.

• frihet
        hirvas kirjoitti:

saako uskova nauttia alkoholia, ja minä sanoin että saa, muttei juopua. Viiniä tai snapsi jos on ihan paikallaan.
        Joka on absolutisti, niin pitää kiinni siitä, mutta kannattaa jättää muut tuomitsematta, jotka joskus ottaa viiniä tai paukut.
        Ja viini on vieläkin maailman yleisin ruokajuoma, ja siinä on kaiketi alkoholia aina.

Että jatka sinä viina-mainoksena, en minä sinua tuomitse, jos vinulle viina on mieluinen juoma niin juo hyvä mies.

Minä kristittynä en kehoita ketään edes maistamaan, kun janoonsa löytyy muitakin vaihtoehtoja., kuten myös ruoka juomaksi, mut täytyyhän sitä joudenkin alkon tehtaita sposrata, ettei heidän leipänsä lopu.

• Peku `
        frihet kirjoitti:

Että jatka sinä viina-mainoksena, en minä sinua tuomitse, jos vinulle viina on mieluinen juoma niin juo hyvä mies.

Minä kristittynä en kehoita ketään edes maistamaan, kun janoonsa löytyy muitakin vaihtoehtoja., kuten myös ruoka juomaksi, mut täytyyhän sitä joudenkin alkon tehtaita sposrata, ettei heidän leipänsä lopu.

Pieni määrä alkoholia on terveellistä mutta ei tietenkään sovi sulle kun geenit on mitä on.

Pahempaa on kun Jeesus määräsi juomaan ihmisen verta ja syömään ihmisen lihaa.

• hirvas
        frihet kirjoitti:

mutta minä vastaan itse omista teoistani, ja tottahan sen verran tunnen kirjaakin, ettei siellä alkoholia kielletä. Jokainen tekee tavallaan.

• frihet
        Peku ` kirjoitti:

Pieni määrä alkoholia on terveellistä mutta ei tietenkään sovi sulle kun geenit on mitä on.

Pahempaa on kun Jeesus määräsi juomaan ihmisen verta ja syömään ihmisen lihaa.

Ei muuta kun ryypiskelet edelleen.
        Miksi sinä Jeesuksen kirjoitteluusi sotket, sotke oma elämäsi siitä edestä, kun et Jeesusta tunne, niin anna Hänen olla.

• Tri.Sykerö
        tee parannus kirjoitti:

Mikä pukollustus juopottelulle on se, että on sitä suurempiakin syntijä?
        On niitä kuten murhaaminen, mutta ei se tee tyhjäksi sitä että alkolin nauttiminen on haitaksi aina ihmiselle.
        Ja uskovalle se ei kuulu tippaakaan, meidän tulee eroittua maailmasta vaikka siellä elämmekin sen keskellä.

Mainitsin vain tosiasiat...Mikä niistä sinua suututtaa? Olen nähnyt niin ylen paljon sitä touhua, että kun ei polteta, juoda, ja käydä tansseissa...Sitten ollaan kelvollisia maireasti hymyillen mättämään Raamatunjakeita pienempien niskaan...Ikäänkuin ollen itse täydelliset...

• Armolahjojen haltija

kumpaa uskot Jeesusta vaiko uskonveljiäsi. Raamatussa on todella useita kohtia, joissa juhlien juhlistamiseksi nautitaan viiniä (paloviinaa ei silloin oltu vielä keksitty). Itse Jeesuskin muutti veden viiniksi kun viini muutoin oli jo loppunut. Ilmeisesti Jeesus opetuslapsineen nautti viiniä luonnollisena osana ateriointia.

Mitä sitten nämä meidän moraalin ylivartiamme tekevät. Puhdistamatta omaa sisintään (eivät ole sen tarpeessa) osoittavat sormella jokaista lähimmäistään. Milloin juomisesta, milloin irstaudesta, milloin mistäkin synnistä. Jumala heille anteeksi antakoon kun eivät näe omaa itsevanhurskauttaan vaan ovat valmiina tuomitsemaan kaikki itsensä ulkopuolella olevat. Sinä Sari ole tukena ystävillesi(vaikka käyttävät alkoholia) sitä he eniten tarvitsevat. Älä moralisoi kovin ottein, älä ainakaan tuomitse se vain pahentaa heidän tilaansa. Rukoile heidän puolestaan niin täytät Kristuksen lain.

• sari73

mutta onko se pelastuskysymys sitä en tiedä. Rukoilen kuitenkin kaikesta huolimatta.

• Armolahjojen haltija
        sari73 kirjoitti:

mutta onko se pelastuskysymys sitä en tiedä. Rukoilen kuitenkin kaikesta huolimatta.

tai ylipäätään keskustella jostain. Itselläni on vapaa ilta vaihtaa vaikkapa mielipiteitä. Jos olet kiinnostunut vastaa ja kysy vaikka jotain.

• frihet

Olen jostain lukenutkin, että pitäis lapsille jo opettaa juomisen aakkoset, että osaisivat aikuisena juopotella oikein.
        Samoin tupakan polton alkeet ekeluokkalaisille, ettei korsteeni liian puhtaana pysy.

Eiks se ois sinun mielestä hyvä että kokouksen jälkeen vois kirkko kahvit vaihtaa kirkko viinoiksi, et hiukan viinan hiprakassa kotosalle lähtisvät.

Ymmärrän kyllä suomalaisten kultuuria, kun eivät suutansa saa auki, muuten kun koskis-pullon kumarassa.
        Aklkaa metästäessäkin pitää olla räkä-poskella, jos aikovat kosimaan asti päästä.

Mihin sinä muuten uskovana alkoholia tarvitset?
        Minua tosiaan ihmetyttää, että joidenkin pitää viinaa juoda virkistykseksi tai johonkin muuhun psyyken osan saamiseen.

• Peku `
        frihet kirjoitti:

Olen jostain lukenutkin, että pitäis lapsille jo opettaa juomisen aakkoset, että osaisivat aikuisena juopotella oikein.
        Samoin tupakan polton alkeet ekeluokkalaisille, ettei korsteeni liian puhtaana pysy.

Eiks se ois sinun mielestä hyvä että kokouksen jälkeen vois kirkko kahvit vaihtaa kirkko viinoiksi, et hiukan viinan hiprakassa kotosalle lähtisvät.

Ymmärrän kyllä suomalaisten kultuuria, kun eivät suutansa saa auki, muuten kun koskis-pullon kumarassa.
        Aklkaa metästäessäkin pitää olla räkä-poskella, jos aikovat kosimaan asti päästä.

Minua tosiaan ihmetyttää, että joidenkin pitää viinaa juoda virkistykseksi tai johonkin muuhun psyyken osan saamiseen.

Miksi olet salamyhkäinen.

Olisit avoin ja rehellinen kuten suurin osa täällä kirjoittavista.

Kirjoituksistasi paistaa läpi sinun todellinen tilasi.
        Alkoholismiin vaikuttaa geenivirheet mutta myös heikko luonto joka on sullakin tullut jatkuvasti esille.

• Armolahjojen haltija
        frihet kirjoitti:

Enhän minä kaikista halua samanlaista alkoholin suurkuluttajaa kuin itse olen.

Kerron sinulle aforismin, jonka itse itsestäni olen laatinut:

Kaksikymmentä vuotta join suruuni, kun en tiennyt mikä minua ahdisti.

Viisi vuotta join ilooni kun olin saanut selville, mikä minua oli ahdistanut.

Sitten join vain kun siitä oli tullut minulle tapa.

• Tri.Sykerö
        Peku ` kirjoitti:

Miksi olet salamyhkäinen.

Olisit avoin ja rehellinen kuten suurin osa täällä kirjoittavista.

Kirjoituksistasi paistaa läpi sinun todellinen tilasi.
        Alkoholismiin vaikuttaa geenivirheet mutta myös heikko luonto joka on sullakin tullut jatkuvasti esille.

Teet diagnoosin, että Sari73 omaa"heikon luonnon"...Sittenhän sisarella on asiat hyvin...Koskapa on kirjoitettu:"Herra on heikoissa väkevä".

• sari73 kirjoitti:

"Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä..."

Jos joistain raamatun kohdista tulee tulkinterimielisyyttä,
        niin silloin niitä on syytä tarkastella erittäin korostetun tarkasti.
        Ja jos aletaan ottamaan vapauksia esim. sillä periaatteella että asiat,
        joita ei kirjaimellisesti ja selkeästi ole kielletty
        raamatussa, olisivatkin sitten sallittuja, niin sitten
        kait huumeiden käyttökin olisi sallittua...?

Tuossa kuitenkin sanotaan ihan ensin että "älkää juopuko viinistä",
        eikä sitä ole ehdollistettu mitenkään. Esim. että "paitsi häissä
        saatte olla juovuksissa". Viinin juominen siten että siitä
        ei tulisi humalatilaa, on sellaista "nuoralla käveyä", että tuskin
        siihen lipittelyyn kannattaa sitten ryhtyä ollenkaan, koska siitä
        ei juurikaan taida nauttia. Ruuan kanssa lasillinen viiniä
        on varmaan ihan ok. jos alkoholi ei ole ollut ongelma eikä
        varmaan humalluta, mutta jo kaksikin lasillista; -oletko ajokunnossa?

"...sillä siitä tulee irstas meno"
        Tässä ei tätäkään puolta
        jäteä mitenkään ehdollistamisella tulkinnan varaiseksi, vaan
        se on todettu ihan yksiseltteisesti. Ei siinä todellakaan sanota
        että "ne voivat humaltua viinistä, joille ei,
        omasta mielestään, siitä tule irstas meno"

Miksi leikitellä asioiden kanssa? eikö ole selvempää
        jättää sellaiset asiat, joista epäileekin että ne ovat haittaamassa
        tavalla tai toisella yhteyttämme Jumalaan. Jos laki kieltää
        autolla ajamisen humalassa, niin mitäpä luulette Jumalan siitä
        ajattelevan? Ja voitko rehellisesti sanoa ettei
        humalatila haittaisi yhteyttä Jumalaan?

• herramrks

yleistä.
      Humalaa kehoittaa raamattu välttämään mutta ei alkoholia itsessään.

• Timoriepu

Vastaan lyhyesti uudestaan. En juo, koska en katso siitä mitään hyvää seuraavan. Lapsuuden kotini hajosi isäni heikkouden tähden. Hän ei hallinnut alkoholin käyttöä ja ongelmat kärjistyivät.
      Itse meinasin pilata nuoruudessani elämäni lotraamisella.
      Pidän nollatoleranssin oman ja perheeni hyvinvoinnin tähden.
      Raamattu varoittaa humaltumisen seurauksista, eikä minulla ole mitään mielenkiintoa lähteä leikkimään näillä litkuilla. Tee, kahvi, vesi ja maito riittävät mainiosti. No, limsaakin joskus tulee siemailtua.

• frihet

Mitä minä tiedän seurakuntien jäsenten alkoholin käytöstä, he eivät useinkaan kännissä kulje, eikä heidän tarvitse juomisiaan kadulla päissään selvennellä ihmisille, eli se on harvinaisempaa.

Sit on sellaisia juoppoja joille on lankeemuksia silloin tällöin käynyt ja he kyllä osaavat syyn juomisellen hakea vaikka kiven alta ja jopa silloin äänekkäästi "vankelioivat" ympäristöään.

Olen itse sitä mieltä, että alkoholin suhteenkin meidän tulisi ottaa raitis kanta ja omalla elämälläkin näyttää raittiutta lähimmäisille.

Me jotka olemme taas ent. holistia, meidän ei tulisi edes sanakaljoja maistella, eli täys raittuis antaa elämisen ilon Kristuksessa.

Hyvää yötä ja Timon kirjoitus ylempänä ohjatkoon teitä kaidan tien kulkijat huomisenkin ylitse.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4014
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      47
      3409
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2471
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2031
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1779
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1685
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1491
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1309
    9. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1307
    10. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      45
      1224
    Aihe