Hoitotestamentti

pakosti tai ei

niin kuitenkin lääkärit tekevät elvyttämättömyys tai muita siihen liittyviä hoitamattomuuspäätöksiä. Onkohan meidän yhteiskunnastamme tullut murhayhteiskunta kaikessa tässä säästölinjassaan?
Kuuntelin tuossa illalla TV-haastattelussa asiasta.

Tässä hiukan selkäpiitä karmii, kun ajattelee, että itsekin lähitulevaisuudessa "pakotetaan" hoitotestamentin tekoon. Sitten vaan kädet ristissä odottamaan, ett koska "noutaja" saapuu. Jos et allekirjoita, niin nähtävästi päätös tehdään kuitenkin selkäsi takana. Miksi sitten allekirjoittaa hoitotestamenttia, kun sillä ei loppuviimeksi ole vaikutusta siihen, mitä itse haluat?

Taitaa koko yhteiskunta olla sairas, siltä tuntuu. 60-luvulla keksittiin keinoja, kuinka väistää mahdollisimman kauas viikatemiestä. Nyt lääkärit suorastaan ovat teroittamassa kyseistä sirppiä. Tahtoisinpa kuolla kotonani, enkä kenenkään määräysvallan alla.

18

5206

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Justinna

Puolustusktvyttämät potilaat pakotetaan tai "narrataan" kirjoittamaan hoitotestamentti ja kyllä sen allekirjoittaa joku sivullinenkin, tuosta vaan...

• vm-58

tehtynä jo n.15 v:n ajan.Minulle henk.kohtaisesti ainakin aivan itsestään selvä asia, vähän sama kuin elinluovutustestamentti, molemmat ovat aina mukanani. Hoitotestamentin yksi kopio on ns. omalääkärilläni (yksit., ei tk-lääk.)tallessa.

• täällä
        vm-58 kirjoitti:

tehtynä jo n.15 v:n ajan.Minulle henk.kohtaisesti ainakin aivan itsestään selvä asia, vähän sama kuin elinluovutustestamentti, molemmat ovat aina mukanani. Hoitotestamentin yksi kopio on ns. omalääkärilläni (yksit., ei tk-lääk.)tallessa.

En millään usko, että Suomessa ketään "tapetaan" hoitotestamenttiin vedoten tai lääkärin päätöksellä. Kyllä näissä asioissa on niin tiukka lainsäädäntö, että todennäköisempää on se, että väkisin elvytetään, vaikka hoitotestamentti olisikin.

• Karjalan heili
        täällä kirjoitti:

En millään usko, että Suomessa ketään "tapetaan" hoitotestamenttiin vedoten tai lääkärin päätöksellä. Kyllä näissä asioissa on niin tiukka lainsäädäntö, että todennäköisempää on se, että väkisin elvytetään, vaikka hoitotestamentti olisikin.

"väkisin",jos out hoitotestamenttiis kirjuttanna elvytyskiellon!!

• katsoa TV-ohjelmaa
        täällä kirjoitti:

jossa asiasta kerrottiin. Kohteena oli kehitysvammainen lapsi, jota ei haluttu elvyttää. Luulen, että sairaaloissa painostetaan tekemään hoitotestamentti halusitpa tai et. Se käy ilmi myös erään henkilön gradutyöstä, jonka hiljattain luin. Eihän ne ihmiset enää ole täällä kirjoittelemassa. Tyytyyvät päätöksiin, vaikka vielä haluttaisi elää hiukan. Mitä muuta se on kuin Elvytyskieltopaperi. Muka hoitotestamentti!

• Karjalan heili
        katsoa TV-ohjelmaa kirjoitti:

jossa asiasta kerrottiin. Kohteena oli kehitysvammainen lapsi, jota ei haluttu elvyttää. Luulen, että sairaaloissa painostetaan tekemään hoitotestamentti halusitpa tai et. Se käy ilmi myös erään henkilön gradutyöstä, jonka hiljattain luin. Eihän ne ihmiset enää ole täällä kirjoittelemassa. Tyytyyvät päätöksiin, vaikka vielä haluttaisi elää hiukan. Mitä muuta se on kuin Elvytyskieltopaperi. Muka hoitotestamentti!

noin,jotta ei hoitotestamentti päde?En valitettavasti kysseistä ohjelmmoo nähny ja tuo oli ihan järkyttävä tieto miulle-ite oun hoitotestamentin tehny-mittee merkitystä sillä on,jos liäkärit ei sitä nouvata???

• Enhörnikkä

DNR-päätös (D-Do, N-Not, R-Resuscitate: Ei saa elvtyttää) tehdään, jos potilaan ennuste elvytyksestä huolimatta olisi toivoton ja saattaisi vain aiheuttaa turhia kärsimyksiä ja lisää tuskaa. Ensimmäisenä tästä päätöksestä keskustellaan aina potilaan kanssa (tai, jos potilas siinä kunnossa, ettei tämän kanssa enää voi kommunikoida, niin silloin omaisten kanssa), mutta viimekädessä päätös on lääkärin tehtävä. Hyvin harvoin lääkärin ja potilaan/omaisten mielipiteet kuitenkin eriävät tässä asiassa. Millaisessa tilanteessa lääkäri sitten tekee ko. päätöksen potilaan tai omaisten tahdon vastaisesti? Annan esimerkin:

Loppuvaiheen parantumatonta syöpää sairastava ihminen, jolla elintoiminnot jo selkeästi hiipumassa, kovat tuskat, elinaikaa jäljellä korkeintaan päiviä.

Jos tämän ihmisen sydän pysähtyisi, ja lähdettäisiin elvyttämään, ei tämä ihminen tulisi kuitenkaan selviämään: hän kuolisi joka tapauksessa päivien sisällä, mutta sen lisäksi, ettei hän elvytyksellä kuitenkaan paranisi, saattaisi elvytys vain viedä tilanteen ojasta allikkoon: elvytys on TUSKALLISTA ja sen jälkeen olo hyvin kipeä. Parantumattomasti sairas ihminen ei "elvyty" edes elvytystä edeltäneeseen tilaan, vaan hän jää jokatapauksessa aikaisempaa huonompaankin tilaan - hän siis tarvitsee suuria lääkmääriä (jo entisten lääkkeiden lisäksi) vain jotta sydän jatkaa lyömistään oikealla taajuudella ja jotta verenpaine pysyy tarvittavissa rajoissa. Hän tarvitsee vielä enemmän kipulääkkeitä. Entäpä, jos sydän lähtee käyntiin elvytyksen seurauksena, mutta hengitys ei? Laitetaanko hänet hengityskoneeseen? Elikä, sen sijaan, että hänen annettaisiin kuolla rauhassa, hänen elämäänsä pitkitetään joitakin päiviä (jos sitäkään) tuskallisella elvytyksellä, kaadetaan häneen suuria määriä eri lääkkeitä, jotta hän voi elää vielä ne muutamat tuskalliset päivät, työnnetään putki hänen kurkkuunsa, jotta elimistö saa happea. Mitä varten? Täysin epäinhimmillistä. Tähänkö nyky-yhteiskunta on mennyt: vältetään kuolemaa kaiken uhalla, inhimmillisestä kärsimyksestä välittämättä. Lääkärit eivät tätä hyväksy: he ymmärtävät, että jossakin vaiheessa elämä loppuu ja silloin se on ANNETTAVA loppua.

Mutta: miksi jotkut kuolemansairaat ihmiset kieltäytyvät DNR-päätöksestä, tai heidän omaisensa?

Olen tavannut miehen, jolla oli terminaalivaiheen syöpä, hän jaksoi hädintuskin hengittää, virtsaa hänellä ei ollut erittynyt päiviin, ulostetta ei kahteen viikkoon - hänen elimistönsä oli sanonut sopimuksen irti. Mutta kuitenkin, vielä kuolemaansa edeltävänä iltana hän sanoi minulle: "minä en tähän kuole, olen jo parantumassa". Hän ei hyväksynyt sitä, että hän oli kuolemassa. Lääkäri kuitenkin teki DNR-päätöksen ja elimistön lakatessa toimimasta, mies nukkui rauhallisesti pois.

Mitä DNR-päätös siis tarkoittaa, on vain ja ainoastaan elvytyskieltoa siinä tapauksessa, että sydän pysähtyy. Se ei koske millään tavoin potilaan muuta hoitoa.

Hoitotestamentti puolestaan on potilaan itsensä kirjoittaman toivomus/ohjeistus siitä, miten hän toivoo toimittavan, jos sairastuu niin, ettei kykene asian suhteen enää tahtoaan suullisesti/älyllisesti ilmaisemaan. Yksi esimerkki hoitotestamentista voisi olla tällainen "Minä xx xx toivon, että tämän parantumattoman tautini edettyä siihen vaiheeseen, etten enää kykene hengittämään omatoimisesti, ettei minua kytkettäisi hengityskoneeseen, vaan annettaisiin kuolla rauhallisesti.". Tosin, saattaisi joku kirjoittaa tällaisenkin hoitotestamentin "Minä xx xx toivon, että tämän parantumattoman tautini edettyä siihen vaiheeseen, etten enää kykene hengittämään omatoimisesti, minut kytketään hengityskoneeseen. Jos minulle tulee keuhkokuume hengityskonehoidon seurauksena, toivon, että minua hoidetaan antibiootein, kunnes keuhkokuume on mennyt ohi. Jos keuhkokuume jää, on minua hoidettava antibiootein pysyvästi. Mikäli sydämeni pysähtyy tämän kaiken seurauksena, on minut elvytettävä ja pidettävä hengissä kaikin lääketieteen tuntemin keinoin.".

Luojan kiitos maamme lääkärit kunnioittavat elämää kuitenkin tarpeeksi, ymmärtääkseen, että kuolemakin on luonnollinen osa sitä.

• olen samaa mieltä kanssasi. nyt on menny porukoilta sekasin DNR ja hoitotestamentti. hoitotestamentti laaditaan täysissä järjissä siltä varalta ettei tarvi olla vaik vihanneksena 20 vuotta ja kuluttaa yhteiskunnan varoja jos toipumisella ei ole tulevaisuutta. DNR on sitä varten kun kaikki keinot jo käytetty ja panostetaan hyvään saattohoitoon.itse olen näitä kuoleman kielissä elvytettyjä hoitanut ja hoidan välillä edelleen- ei aivotoimintaa gastroomalet
        kut ja vaipat. ei mitään konkreettista elämää. kuollut sielu elävässä ruumiissa jota väkisin
        pidetään elossa. so sad.
        itse olen hoitotestamentin tehnyt ettei vain kävisi samoin. vanhuus jos joskus koittaa hoitakoon omaiset DNR päätöksen puolestani- toivottavasti siinä päätöksessä auttaa hoitotestamenttini.

• vihannes
        niki05 kirjoitti:

olen samaa mieltä kanssasi. nyt on menny porukoilta sekasin DNR ja hoitotestamentti. hoitotestamentti laaditaan täysissä järjissä siltä varalta ettei tarvi olla vaik vihanneksena 20 vuotta ja kuluttaa yhteiskunnan varoja jos toipumisella ei ole tulevaisuutta. DNR on sitä varten kun kaikki keinot jo käytetty ja panostetaan hyvään saattohoitoon.itse olen näitä kuoleman kielissä elvytettyjä hoitanut ja hoidan välillä edelleen- ei aivotoimintaa gastroomalet
        kut ja vaipat. ei mitään konkreettista elämää. kuollut sielu elävässä ruumiissa jota väkisin
        pidetään elossa. so sad.
        itse olen hoitotestamentin tehnyt ettei vain kävisi samoin. vanhuus jos joskus koittaa hoitakoon omaiset DNR päätöksen puolestani- toivottavasti siinä päätöksessä auttaa hoitotestamenttini.

Eikö tavallaan myös tuo elinluovutuskortin tekeminen aja saman asian kuin tuo hoitotestamentti. Jos potilas on antanut elinluovutusluvan ja jostain syystä päätyy aivokuolleeksi tms. niin tätä tuskin pitkään pidetään keinotekoisesti elossa, jos joku muu voisi hyötyä potilaan elimistä?

• Arvoton ihminen

Saimme mieheni epikriisin kotiimme kaksi päivää sitten. Siinä luki lopussa, että DNR-päätös tehty. Olipa ihanaa luettavaa miehelleni ja minulle. Asiasta ei oltu keskusteltu kummankaan osapuolen kanssa, mieheni on 54 vuotias ja tiettävästi ei sairasta sellaista sairautta, kuin syöpä, ei ainakaan vielä. 38 vuotiaana sai hoitovirheen vuoksi infarktin ja ohitusleikkauksessa jalka vaurioitui lääkärin virheen vuoksi. Monia kovia asioita on joutunut tämä rakas ihminen minulle käymään läpi ja näyttää, että vielä kovempia asioita joutuu käymään. Onko ihminen näin arvoton yhteiskunnalle, että kotiin tulee tällaista luettavaksi? Eikö lääkäreillä ole mitään inhimillisyyttä, kuolemattomia eivät ole hekään. Rahalla saisi erilaista kohtelua, yksityiset lääkäriasemat ja oma lääkäri, meillä ei vain ole siihen mahdolllisuutta. Me kaikki tiedämme mielipahan merkityksen sairauksien hoidossa,tällainen tietous on kuin suolaa haavoille. Elämä on elämistä ja kuolemista.

• vanhaukko

Mistä saa valmiita kaavakkeita hoitotestamenttiin?

• jk

mistä saa valmita kaavakeita

• J K

NIIN MINÄKIN

• hoitotestamentti

hoitotestamenttilomakkeen saanti, mistä?

• JonesHenry
    • tahdon omaava
    • ?????+?

Lääkäri määräsi puhelimitse vanhuksen laitoksessa saattohoitoon. Ei lääkkeitä, ei nestettä vain morfiinia. Oli tuskaa????
      Omaisilta ei kysytty???
      Kuolema seurasi muutaman päivän tuskan jälkeen??? Kauhu jäi??

• .

No jos mitään ei ole tehtävissä niin saattohoitohan on sitten se seuraava. Ja mistä tiedät jos vaikka kyseisellä henkilöllä oli hoitotahto, eli tehtiin juuri kuten hän halusi??!
      Hänen elämästään oli kyse, ei omaisten....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4586
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe