Webasto päällä ajaessa?

Ursa

Olette kärsivällisiä vastaajia joten kyselen taas. :) Täällä nyt toiset moittivat ja toiset epäilevät dieselauton pakkaskestävyyttä, joku väitti että oikein kylmällä säällä se voipi hyytyä kesken matkan. Miinus kolmessakymmenessä olen nyt ajellut ilman minkäänlaisia ongelmia, mutta en voi tietenkään tietää, mitä sitten tapahtuu, kun matkan varrella mittari laskee neljäänkymmeneen tai jopa viiteenkymmeneen pakkasasteeseen? Tyhmä kysymys kuuluu, että olisiko tuolloin mitään järkeä laittaa Webasto päälle ajon aikana? Onko Webaston käyttö ajaessa yleensäkään järkevää missään tilanteessa? Onko siitä jotain haittaa autolle?

Onko se diesel herkempi hyytymään pakkasella, siis kesken ajon, mitä kokemuksia teillä on? Mulla kun ei ole aiempaa kokemusta...

26

27922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autoinsnööri

      dieselin hyytyminen tarkoittaa sitä, että polttoaineesta alkaa erottua parafiini, joka on valkoista vaseliinimaista ainetta. Voit sen todeta, ottamalla pienen määrän polttoainetta lasipurkkiin ja pistämällä auton matkatavarasäiliöön. Sitten kun parafiini erottuu lasipurkissa käy näin myös tankissa.DIeselissä tulee olla hyvät polttoainesuodattinet ja yleensä tuo parafiini hyytyy juuri sinne, joten pottoaineen syöttö moottoriin pysähtyy ja auto muuttuu sateensuojaksi. Polttoaineen hyytyminen on estettävissä käyttämällä polttoaineena talvilaatua tai "arctic" -laatua. Ellei sitä ole saatavilla, niin lisää 10 % bensiinä tankkiin. SItä voi lisätä myös sen jälkeen kun polttoaineessa on erottunut parafiini.

      • päivän

        d-autoihin kun laitat bensoja sun muita litkuja tankkiin,niin son korkeapainepumppu sökö myös pumppusuutin moottori, käy vanhoihin jakajapumppuihin lisäaineet.


      • ex-Mosse

        Ingenjöörinä varmaan tietäisit myös joissain autoissa olevan lämmitettäviä suodattimia, polttoaineen esilämmitys yms.
        Ne ehkäisevät polttoaineen hyytymistä kovillakin pakkasilla, joten takakonttiin laitettu lasipurkki on hieman eri olosuhteissa kuin moottoriin syötettävä polttoaine.

        Bensan lisääminen uusien diesel autojen tankkiin vain hajottaa polttoainejärjestelmän, joten se ei ole kovin järkevää.

        Mutta ei Suomessa kuitenkaan henkilöautoilla pärjää kunnolla ilman talvilaatua, vaikka olisikin erilaisia esilämmittimiä polttoaineelle.


    • chauffööri

      pane jokin vanha rätti jäähdyttinen eteen, jolloin koko konehuone pysyy lämpimänä. PIdä huolta siitä, ettei kone ylikuumene ja seuraa jäähdytysveden lämpömittaria.

    • urbåå

      Webastoa voi pitää päällä myös ajon aikana.
      Siitä saa lisää lämpöä myös auton sisälle jos on tarvetta. Lueppa Kaha Oy:n sivuilta lisää.

      • kuuleppa

        honda diesel ei tarvi mitään lisälämpöä


    • ratkaisee

      Juttelin kerran taksimiehen kanssa Webastosta (itselläni on parempi Eberin vesilämmitin). Kaveri kertoi että ongelmia oli tullut liian pienen (halkasija) syöttöputken takisa. Putki oli vaihdettu tilavampaan ja sen jälkeen lämmitin oli toiminut kaikissa Oulun tasalla olleissa pakkasissa.

    • OK homma

      Eberi tai Webasto on päällä vain kun auto on käynnissä. Näissä tapauksissa (usein vakiona uusissa autoissa) ei ole edes lämmittimen ajastinmahdollisuutta vakiona, vaan siitä pitää maksaa erikseen. Ideana on että kone lämpenee nopeasti ja kovemmilla pakkasillakin lämmöt pysyvät.

      • saa käyttää

        Turha lämmittää lämmittimellä ajon aikana, jos voit estää tarpeetonta jäähdytystä maskipeitteellä. Ei se Webaston/Eberin käyttökään ole ilmaista ja jossain vaiheessa tulee pakollinen laitteen huollattaminenkin vastaan nopeammin, jos laitetta turhaan käyttää. Maskin peittäminen sitä paitsi auttaa koko konehuoneen lämpeämistä paremmin kuin lämmittimen päällä pitäminen eli polttoainesuodatin ja akkukin lämpenevät.


      • Webasto
        saa käyttää kirjoitti:

        Turha lämmittää lämmittimellä ajon aikana, jos voit estää tarpeetonta jäähdytystä maskipeitteellä. Ei se Webaston/Eberin käyttökään ole ilmaista ja jossain vaiheessa tulee pakollinen laitteen huollattaminenkin vastaan nopeammin, jos laitetta turhaan käyttää. Maskin peittäminen sitä paitsi auttaa koko konehuoneen lämpeämistä paremmin kuin lämmittimen päällä pitäminen eli polttoainesuodatin ja akkukin lämpenevät.

        Niin maalaisjärkeä juuri pitää webaston kanssa käyttää, sillä yleisin rikkoutumisen syy niissä on käyttämättömyys :)
        Tosin käyttämättömyys kesällä on se yleisin vikojen aiheuttaja, mutta ei kannata väittää, että käyttämättömänä laite pysyy ehjänä, kun ei näköjään tiedä ko. laitteista mitään.


    • tuki

      kaikkea.
      Dieselin hyytyminen johtuu naftassa olevan parafiinin kiteytymisestä, muuttuu valkoiseksi puuroksi.Näinhän edellä kerrottiin. Se jäi kertomatta että talvilaadun suodatettavuus on max -32 celsiusta.Varmaan on joku toleranssikin vielä. Arktisen laadun vieläkin enemmän.
      Bensan lisäys tankkiin rikkoo luultavasti laitteet, varsinkin uudemmat. Laita kovilla pakkasilla Diesel 100. merkkistä jäänestoa,jossa mm. etanolia,käyttöohje pullon kyljessä.On Bernerin todella hyväksi havaittu tuote. Auttaa vaikka on jo hyytynyt niin ettei käy kuin tyhjäkäyntiä.
      Jos autosi on vanha tai "hätätilanne" ja kova pakkanen esim-38-40 ast.ja autosi hyytyy voit käyttää valopetroolia(lamppuoljyä) muta ei sitäkään enempää kuin vain puoli litraa koko tankilliseen.
      Tällä palstalla on keskustelu polttoaineen esilämmittimistä siellä on hyvä linkki valmiiseen tuotteeseen joka on tehty juuri dieselautoja/koneita varten.Mitä tulee maskin peittämiseen ym. esim. minulla Transitissa on tuulettimessa viskokytkin ja maskin peittäminen on kielletty, se vain pahentaa tilannetta kun kytkin lämpiää ja jäähdytys vain tehostuu ja kone käy kylmänä.
      Jos lähdet tiettomälle taipaleelle kovilla pakkasilla ota mukaan autoosi sopiva uusi naftasuodatin ja opettele sen vaihto.
      Pieni kaasulämmitin (toho) ei ole pahitteeksi myöskään. Me täällä etelässä ei sitä tarvita,mutta viime viikolla kun kävin pohjoisesssa oli se kyllä mukana.Voi kätevästi lämmittää esim. suodatinta ja putkia ym.
      Pyri siihen että syksyllä ennen pakkasia tulee autoon vaihdettua uusi naftasuodatin.
      Ja vielä pyri pitämään tankkia aina mahd. täynnä, niin ei kondensoidu vettä joukkoon.

      • ja rotanmyrkkyä

        Mukava tavata varsinainen extrimisti näin netin palstoilla. Kerro ystävä miten sitä tohoa käytetään. Tilanne on tämä: auto hyytyy Kitkan pelastusarmeijan pihalle ja uton alle on tilaa 10-15cm. Minulla on tuo tohottaja ja liekki palaa, miten toimitaan. Pakkasta on -45 astetta. Tavataan nahkurin orsilla vai...


      • rtgyuiop

        Alkoholi dieselin seassa liottaa tankin pohjalla olevan veden polttoaineeseen ja tuhoaa syöttöpumpun (ruostuu). Ei siis alkoholia polttoaineeseen, mutta petrolia voi käyttää.

        Viskokytkin ei vaikuta peittämistarpeeseen, sillä se pitää vain kuumentuessaan ja siis kylmänä luistaa niinkuin pitääkin.

        Kun jäähdytintä peittää, sen voi peittää myös osittain. Osittainen peittäminen kannattaa kuitenkin tehdä niin että potkuri saa ilmaa symmetrisesti (vain toiselta puolelta vetävä potkuri tuhoaa laakerin aika nopeasti, sillä se ei kestä jatkuvaa vääntöä). Itse teen pahviin sopivan kokoisen aukon potkurin keskikohdan tienoille.


      • Anonyymi
        ja rotanmyrkkyä kirjoitti:

        Mukava tavata varsinainen extrimisti näin netin palstoilla. Kerro ystävä miten sitä tohoa käytetään. Tilanne on tämä: auto hyytyy Kitkan pelastusarmeijan pihalle ja uton alle on tilaa 10-15cm. Minulla on tuo tohottaja ja liekki palaa, miten toimitaan. Pakkasta on -45 astetta. Tavataan nahkurin orsilla vai...

        Häpeä.


    • on diesel

      suodattimen lämmitys esim. sähkövastuksella, kuten edellisessä dieselissäni oli auto alkoi hyytyä vasta -29 C:ssa KESÄLAADULLA jonka suodatettavuus on -15, lähtiessäni oli pakkasta n. -25 C ja n. 150 km kohdalla alkoi tuo hyytyminen pääsin kuitenkin n. 50 km/h kaasupohjassa ja seuraavalta huoltoasemalta n 3km ajon jälkeen talvilaatua tankkiin mahtui vai 15 litraa ja kesälaatua jäi siis 45 litraa, ajoin kuitenkin vielä samana iltana pohjoiseen päin n. 300 km ja pakkanaen kiristyi niin että perillä oli -33 eikä ongelmia enää ollut, kesälaatua oli tankissa koska olin ulkomailla 2kk. ja kun tulin takaisin oli tammikuun alku.
      Tämän jälkeen en tankannut enää talvilaatua kuin vasta kun oli luvattu kovaa pakkasta, usean leudontalven ajoin kokonaan kesälaadulla, ja useana talvena tankkasin talvilaatua vain muutaman kerran, kesälaatuahan myydään ympäri vuoden monella asemalla. Laskujeni mukaan talvella kesälaatua kuluu n. 0,5 l vähemmän /100 km lisäksi es on jonkin verran halvempaa.

    • kiitos vastauksista.

      Talvilaatua tankkaan totta kai, mitään ylimääräistä en ole tankkiin vielä laittanut, bensaa en uskalla ruveta laittamaan vaikka sitä ehdotettiin. Auto on vm. 2003, vähän ajettu, ja tämä on sen ensimmäinen talvi Pohjolassa. Onneksi sattui se ilmastonmuutos täällä ainakin vielä viivästymään, joten tulee kyllä auton kylmänkesto testattua tänä talvena...

      Kiitos erityisesti nimimerkille tuki hyvistä neuvoista, löysin mainitsemasi linkin ja tuohan on ihan must näillä leveysasteilla jos se kerran on toimiva kapine. :) Varustaudun nyt ennen maanantaina ainakin hankkimalla sitä Diesel100:aa. Tuon tankin täynnä pitämisen olen jo oppinut kantapään kautta, ei toiminut Webastokaan kun oli tarpeeksi vähän litkua sisällä.

      • ghjklö

        Kuten tuolla jo aiemmin, niin vielä kerran: ei alkoholia dieselin sekaan. Alkoholi auttaa vain vesihelmiin putkissa ja samalla pumppuun kulkeva vesi ruostuttaa elementit. Vesi poistetaan suodattimia vaihtamalla ja vedenerottimia tyhjentämällä. Pakkasella vesi on lisäksi jäässä, jolloin se ei edes liiku minnekään. Siis dieselissä voi olla litratolkulla vettä tankissa ja se haittaa vain silloin kun vesihelmi sattuu jäätymään polttoaineputkeen (tapahtuu tuskin koskaan).

        Ei diesel tarvitse mitään erityistoimenpiteitä normaaleilla ilmoilla. Tankkaat vain talvilaatua kun lämpötila sitä vaatii. Bensiiniautoissa on aina jotain kosteusongelmia ja muuta, kun taas diesel toimii todella varmasti.

        Ainut oikea ero mitä dieselin kanssa on bensiiniautoihin on akun tarve. Koska diesel on käynnistäessä raskaapi pyörittää, niin akun pitää olla kunnossa ja tämä on ainut asia talvipolttoaineen lisäksi, mikä sinun pitää muistaa.

        Jos joutuu jonnekin sivistyksen ulkopuolelle ja on pakko päästä sieltä poiskin, niin silloin laitetaan lisäakku mukaan ja käytetään tarvittaessa apukaapeleita (ja tämäkin vain jos auton akku on epävarma ja on oikein kylmä).

        Jos sinulla muuten sattuu olemaan etelään valmistettu käytettynä tuotu auto, niin siinä saattaa olla pienempi starttimoottori ja lämmittimen kenno. Samoin akut ovat noissa vajaakokoisia. Tämä siis koskee sekä bensiini- että dieselautoja.


    • tuki

      yhteisesti kaikille.
      Täällä keskustellaan voiko webastoa käyttää ajaessa ja siitä mitä tehdä kun diesel hytyy eli naftan parafiini kiteytyy kun lämpötila laskee tarpeeksi alas.
      Tarjottiin bensiinin lisäämistä tankkiin,jäähdyttäjän peittämistä,kokonaan tai osittain.Itse kirjoituksessani tarjosin Bernerin Diesel 100 jäänestoa,joka sis.mm. etanolia,kirjoitusta lyhentääkseni en kertonut sen sisältävän lisäksi korrosiosuoja ainetta kylmäkäynnistystä parantavaa ainetta ja savutusta vähentävää ainetta.(Kts.www.lasol.fi) Lisäksi tarjosin polttoaineen esilämmitintä mikäli sellaista ei vakiovarusteena autossa ole. Jos auto on vanha niin "hätätilassa" suosittelin käytettäväksi valopetroolia jota on käytetty aiemmin naftan seassa tosi kovilla pakkasilla.

      Diesel 100 olen käyttänyt Transitissani lisännyt kun pakkaset alkavat ja jos ilmenee pakkasilla käyntihäiriöitä. Aine auttaa vielä silloinkin kun auto ei enää ota kierroksia,aineen lisäämisen jälkeen käynti paranee muutaman minuutin kuluttua.

      Täällä väitetään että dieselauton tankissa voi olla vettä useita litroja jäätyneenä?? enpä usko jos auton tankissa on useita litroja vettä on kuljettaja jalkamies.
      Väitetään että alkoholi liuottaa veden polttoaineen joukkoon osin näin varmaan onkin kuitenkin aina osa vedestä löytyy polttoainesuodattimen pohjalta kun laskee pois eli ei ole mennyt syöttöpumpulle asti.

      Berner ei tosin kerro paljonko etanolia Diesel satanen sisältää. Väitetään että korroosio pilaa syöttöpumpun, kas kun Berner saa myydä ainettaan. Itse olen huomannut vain auton toimivan paremmin kun olen ainetta lisännyt,silloin tällöin.

      Sitten muutama sana tästä "toho" asiasta.
      Kirjoitin että "PIENI TOHO" esim. (Bilteman kuvastosta )toho on kätevä jos auto hyytyy t.s. parafiini kiteytyy. Ja joku pyysi käyttöohjetta...Tässä tulee...Otat tietenkin mukanasi olevan sammuttimen esille.. Sytytä liekki ja lämmitä esim. polttoaine suodatinta polttoaineputkia imusarjaa vähitellen varovasti vuorotellen jne... autosta ja pakkasesta riippuen...
      Transitini voin jopa käynnistää sillä koska siinä ei ole hehkuja vaan on n.s. liekkitulppa joka polttaa naftaa imusarjassa sisällä t.s.sytytystä avitetaan liekillä toimii muuten automaattisesti lämpötilan mukaan.
      Jos tulppa ei toimi/nafta on kiteytynyt voin kiertää tulpan pois ja "tohottaa" suoraan imusajaan sisään jolloin sylinteriin saadaan valmiiksi jo kuumaa ilmaa. Armeijassa käytimme aikanaan kuorma autojen lämmittämiseen puhalluslamppuja.

      Mitä tulee jäähdyttäjän peittämiseen olen sitä mieltä ettei se nykyautoissa joissa on termostaatit ja termostaattiohjatut sähkötuulettimet ole tarpeen.
      Aaltopahvikausi on jo mennyttä aikaa.Jos jäähdytin pitäsi peittää olisi joka autossa
      rullakaihdin nokalla niinkuin 50 luvulla oli.
      Niinkuin kerroin ainakin viskokytkimellä varustetun transitin jähdyttimen peittäminen vain pahentaa asiaa,eri asia on jos esim. termostaatti tai viskokytkin on rikki, ainakin omassa autossani moottorin lämmöt pysyy ajaessa 82 astessa vaikka pakkasta oli viime viikollakin paikoin-27 celsiusta.
      Lopuksi kaikkein tärkein asia: Ole varovainen ja pidä aina ensiapulaukku,sammutin ja tulitikut mukana.

      • citroen-for-ever

        Tuo sinun transistorisi on jostain 1980-1990 luvulta, ainakin tuon imusarja hehkun perusteella. Nykyisissä commonrail pumppusuutin koneissa ei todellakaan kannata käyttää muita lisä-aineita polttoaineessa kuin hiilivety pohjaisia korkeintaan II luokan palavia l.petrooli. Sitten tuo keulan peittäminen, nykymoottoreiden hyötysuhde on varmaan liki 30% parempi kuin esim sinun transistorin ja se näkyy nimenomaan lämmöntuotossa. Esimerkiksi japsien lämpömittarin ns. hyväksytty lämpötila alue on korjaamolla tehtyjen mitausten mukaan 50-95astetta celsiusta. Tuo sinunkin 82 on aika alarajalla optimista. Itse käytin vanhassa TD koneessa ympäri vuoden 88 termaria ja peitin keulan ja osan coolerista talvella vaikka oli sähköflekti ja koneella on nyt ajettu 450 000km kaksilla hehkujen vaihdoilla normaalien öljynvaihtojen lisäksi. Nyky "webastojen" pitäisi kyllä aina käynnistyä, jos moottorin lämmöt eivät pysy riittävän korkealla, senki mikä on riittävä voi ohjelmoimalla muuttaa.


      • Ihmisen
        citroen-for-ever kirjoitti:

        Tuo sinun transistorisi on jostain 1980-1990 luvulta, ainakin tuon imusarja hehkun perusteella. Nykyisissä commonrail pumppusuutin koneissa ei todellakaan kannata käyttää muita lisä-aineita polttoaineessa kuin hiilivety pohjaisia korkeintaan II luokan palavia l.petrooli. Sitten tuo keulan peittäminen, nykymoottoreiden hyötysuhde on varmaan liki 30% parempi kuin esim sinun transistorin ja se näkyy nimenomaan lämmöntuotossa. Esimerkiksi japsien lämpömittarin ns. hyväksytty lämpötila alue on korjaamolla tehtyjen mitausten mukaan 50-95astetta celsiusta. Tuo sinunkin 82 on aika alarajalla optimista. Itse käytin vanhassa TD koneessa ympäri vuoden 88 termaria ja peitin keulan ja osan coolerista talvella vaikka oli sähköflekti ja koneella on nyt ajettu 450 000km kaksilla hehkujen vaihdoilla normaalien öljynvaihtojen lisäksi. Nyky "webastojen" pitäisi kyllä aina käynnistyä, jos moottorin lämmöt eivät pysy riittävän korkealla, senki mikä on riittävä voi ohjelmoimalla muuttaa.

        on vaikea ostaa klliita ja hienoja pumppusuutinautoja. Täytyy vain tyytyä ajamaan vaarivainaan peruja olevalla pystylamppu mersulla. Siihen saa laittaa polttoaineeseen sekaan vaikka vettä jatkoksi, ramppa eikun kalkattaa. Täytyy vain muistaa lisätä 2-tahti öljyä sekaan että voitelu pelaa. On se hyvä että on köyhä, ei tule rikkaiden ongelmia kalliiden autojensa kanssa.


      • tuki
        citroen-for-ever kirjoitti:

        Tuo sinun transistorisi on jostain 1980-1990 luvulta, ainakin tuon imusarja hehkun perusteella. Nykyisissä commonrail pumppusuutin koneissa ei todellakaan kannata käyttää muita lisä-aineita polttoaineessa kuin hiilivety pohjaisia korkeintaan II luokan palavia l.petrooli. Sitten tuo keulan peittäminen, nykymoottoreiden hyötysuhde on varmaan liki 30% parempi kuin esim sinun transistorin ja se näkyy nimenomaan lämmöntuotossa. Esimerkiksi japsien lämpömittarin ns. hyväksytty lämpötila alue on korjaamolla tehtyjen mitausten mukaan 50-95astetta celsiusta. Tuo sinunkin 82 on aika alarajalla optimista. Itse käytin vanhassa TD koneessa ympäri vuoden 88 termaria ja peitin keulan ja osan coolerista talvella vaikka oli sähköflekti ja koneella on nyt ajettu 450 000km kaksilla hehkujen vaihdoilla normaalien öljynvaihtojen lisäksi. Nyky "webastojen" pitäisi kyllä aina käynnistyä, jos moottorin lämmöt eivät pysy riittävän korkealla, senki mikä on riittävä voi ohjelmoimalla muuttaa.

        mistä keskustellaan.
        Kysymys oli siitä kun diesel hyytyy.t.s. parafiini kiteytyy polttoainessa...ja mitä tehdä.
        Olen edelleen sitä mieltä että tilanteessa lisäaineena kannattaa käyttää joko Diesel 100;aa tai valopetroolia
        Tarkistin asian tänään koska epäilin että olin ymmärtänyt ohjeen väärin. K.o.aine ei riko laitteita ei uusimpiakaan,mutta se on kyllä totta että jos diesel auto käy kunnolla on tyhmää ostaa ja lisätä muuta kuin naftaa.
        Mitä tulee oman Transuni lämpöihin en tiedä japsien mittareiden keskiarvoista minä mittasin oikealla veden lämpömittarilla.Tosin heti ajon jälkeen tyhjäkäynnillä voi olla että ajossa muutama aste tulisi lisää.

        Keulan peittämisestä voi olla mitä mieltä tahansa
        vaikka peittää puolet autostaan.
        Minulle riittää kun tarkenen väliseinättömässä autossa 20 asteen pakkasessa ilman aaltopahvisirkusta.
        Ja ajan edelleen lyhythihaisessa T-paidassa ja verkkareissa. Kahvitauon ajaksi kun auto ei käy laitan ilmaa lämmittävän webastoni huolehtimaan viihtyisästä kahvitaukolämmöstä.

        Kilometrimääristä en uskalla mennä sanomaan mitään taitaa niitäkin entisessä taksissa riittää.
        Ja "jos tädillä olisi" paljon ylimääräistä rahaa
        en suinkaan ostaisi "uutta pumppusuutindieseliä" ajaisin edelleen vanhalla ja ostaisin esim. "isomman uuden työstökeskuksen" tämä tietysti siksi kun auto ole minulle leivänhankinnassa "pääyhteistyökumppani."


      • tuki kirjoitti:

        mistä keskustellaan.
        Kysymys oli siitä kun diesel hyytyy.t.s. parafiini kiteytyy polttoainessa...ja mitä tehdä.
        Olen edelleen sitä mieltä että tilanteessa lisäaineena kannattaa käyttää joko Diesel 100;aa tai valopetroolia
        Tarkistin asian tänään koska epäilin että olin ymmärtänyt ohjeen väärin. K.o.aine ei riko laitteita ei uusimpiakaan,mutta se on kyllä totta että jos diesel auto käy kunnolla on tyhmää ostaa ja lisätä muuta kuin naftaa.
        Mitä tulee oman Transuni lämpöihin en tiedä japsien mittareiden keskiarvoista minä mittasin oikealla veden lämpömittarilla.Tosin heti ajon jälkeen tyhjäkäynnillä voi olla että ajossa muutama aste tulisi lisää.

        Keulan peittämisestä voi olla mitä mieltä tahansa
        vaikka peittää puolet autostaan.
        Minulle riittää kun tarkenen väliseinättömässä autossa 20 asteen pakkasessa ilman aaltopahvisirkusta.
        Ja ajan edelleen lyhythihaisessa T-paidassa ja verkkareissa. Kahvitauon ajaksi kun auto ei käy laitan ilmaa lämmittävän webastoni huolehtimaan viihtyisästä kahvitaukolämmöstä.

        Kilometrimääristä en uskalla mennä sanomaan mitään taitaa niitäkin entisessä taksissa riittää.
        Ja "jos tädillä olisi" paljon ylimääräistä rahaa
        en suinkaan ostaisi "uutta pumppusuutindieseliä" ajaisin edelleen vanhalla ja ostaisin esim. "isomman uuden työstökeskuksen" tämä tietysti siksi kun auto ole minulle leivänhankinnassa "pääyhteistyökumppani."

        ...pointti oli se, että voiko Webastoa käyttää ajon aikana, ja täällä on moni vastannut että voi, ja että joissain malleissa se jopa käynnistyy automaattisesti tarvittaessa, minun autossa se ei kyllä sitä tee, tai ainakaan en ole löytänyt asetuksista tämmöistä mahdollisuutta.

        Kuten sanottu, ongelmia ei ole toistaiseksi ajon aikana ollut milloinkaan, joten vähän päälle 30 asteessa ainakin auto porskuttaa pois poikkeen ilman maskeja tai ylimääräisiä litkuja tankissa, en olettanutkaan että kenenkään mielestä kannattaa "varmuuden vuoksi" mitään sinne lisäillä.

        Minä en aja talvella t-paidassa ja verkkareissa, omasta kylmänkestävyydestä en ole huolissani, vain auton. :D


      • Timo M
        Ursa kirjoitti:

        ...pointti oli se, että voiko Webastoa käyttää ajon aikana, ja täällä on moni vastannut että voi, ja että joissain malleissa se jopa käynnistyy automaattisesti tarvittaessa, minun autossa se ei kyllä sitä tee, tai ainakaan en ole löytänyt asetuksista tämmöistä mahdollisuutta.

        Kuten sanottu, ongelmia ei ole toistaiseksi ajon aikana ollut milloinkaan, joten vähän päälle 30 asteessa ainakin auto porskuttaa pois poikkeen ilman maskeja tai ylimääräisiä litkuja tankissa, en olettanutkaan että kenenkään mielestä kannattaa "varmuuden vuoksi" mitään sinne lisäillä.

        Minä en aja talvella t-paidassa ja verkkareissa, omasta kylmänkestävyydestä en ole huolissani, vain auton. :D

        Talvella on viksua käyttää maskipeitettä, koska siitä on muutakin etua kuin moottorin nopeampi lämpeneminen ja oikean käyntilämpötilan varmistaminen. Koko moottoritila lämpeää paremmin (siitä on lukuisia etuja). Maskipeite vähentää kuran ja loskaan pääsyä syyläriin. Joissain autoissa on sähköflektit syylarin edessä. Ne eivät tykkää liasta ja mahdollisesta jäätymisestä. Usein tuuletinmoottorin ovat ainakin alkuperäisosina kalliita.

        Ainoa haitta on pieni vaiva peitelevyn asennuksesta ja poistamisesta sekä tarve ulkolämpötilan noustua seurata normaalia tarkemmin moottorin lämpöä.


    • SUV X5

      Nyky dieselit kehittävät sen verran vähän hukkalämpöä, että Webasto tarvitaan myös antamaan lisälämpöä kylmissä olosuhteissa. Tehdasasennetut Webastot toimivat automaattisesti lisälämmön tuottamiseksi sekä lisäksi esilämmittiminä ja myös ns. taukolämmittiminä kauksäätimin tai kellolla.

      • Automatiikka ei hyvä

        Lisälämmittimenä kun toimivat, ovat päällä liian lyhyitä jaksoja ja palopesä pääsee karstoittumaan. Automatiikka on hanurista.

        Laitteet ovat pitkäikäisiä jos laite toimii ainoastaan esilämmittimen tavoin ja sitä pidetään päällä riittävän pitkiä jaksoja (vähintään 20 min). Voidaan tällöin myös laittaa manuaalisesti päälle ajon aikana.


    • Anonyymi

      kokemuksii että pis porsinu lyhyen käytön takia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2181
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1837
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      54
      1676
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1607
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1581
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      127
      1446
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1207
    Aihe