susikysymys...?

mietinpähän vain

susi on eläin joka tappaa poroja, koiria ja luonnon pien eläimiä vain huvin vuoksi. kummman elämä on arvokkaanpi poron(tai kahdenkymmenen poron) vai suden. kumpaa pitäisi suojella? minun mielestäni susia pitää olla luonnossa, mutta vain vähän. sen verran,että susi kanta säilyy, mutta vahingot muille eläimille jäävän mahdollisimman pieniksi. kun suojelet susia...mieti; pitäisikö sinun sittenkin suojella poroa?/koiraa/lampaita...???? vaikea kysymys...

11

619

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • possu

Ihminen on eläin joka tappaa poroja, koiria(tietenkin luullessaan sudeksi) ja luonnon pien eläimiä vain huvin vuoksi. Meidän kantaamme pitää vähentää. Esim. Jos pihaasi tulee käyskentelemään vaarallisen näköinen ihminen, ammutko heti, kuten susille tehdään?

• Meitä on liikaa, se on tosi. Ampumaan en menisi muulloin, kuin silloin, kun kettutytyöt tulevat terrorisoimaan tontille. Kuisma takavuosina siis teki aivan oikein merkatessaan haulikolla pimeydessä toimivat rosvot.

Toisaalta on olemassa evoluutioteoriakin, jota ihminen on sotkenut ja pahasti kehittäessään lääketiedettä. Ennen muinoin, kun tyhjäntoimittajia, paskiaisia ja huonosti kehittyneitä ei ollut varaa elättää, syötettiin ne susille. Tämä selittää 1800-luvun susisurmat. Paradoksaalista tässä on se, että nyt samat paskiaiset ovat ensimmäisinä suojelemassa susia. Lieneeköhän buddhalaisuudessa sittenkin jotakin totuutta?

• attää aasia ja
        SuuriAjattelija kirjoitti:

Meitä on liikaa, se on tosi. Ampumaan en menisi muulloin, kuin silloin, kun kettutytyöt tulevat terrorisoimaan tontille. Kuisma takavuosina siis teki aivan oikein merkatessaan haulikolla pimeydessä toimivat rosvot.

Toisaalta on olemassa evoluutioteoriakin, jota ihminen on sotkenut ja pahasti kehittäessään lääketiedettä. Ennen muinoin, kun tyhjäntoimittajia, paskiaisia ja huonosti kehittyneitä ei ollut varaa elättää, syötettiin ne susille. Tämä selittää 1800-luvun susisurmat. Paradoksaalista tässä on se, että nyt samat paskiaiset ovat ensimmäisinä suojelemassa susia. Lieneeköhän buddhalaisuudessa sittenkin jotakin totuutta?

afrikka on ylikansoittunut! Ei muuta ko pommia sinne ! saadaan kanta 1/3 osaan

• Laamaiin

Siirretään kaikki sudet ja karhut kehäkolmosen sisäpuolelle. Siellä ei ole poroja eikä muuta karjaa. Petovahingot loppuvat ja roskiksista löytyy elukoille paljon syötävää.

• joka käyttäytyy...

Susi on vain eläin joka käyttäytyy luontonsa mukaisesti, ei se ole valinnut pedon osaa kuten ihminen on.

Jos ihminen haluaa, että suden on parempi kuolla pois häiritsemästä ihmisen rauhaa, niin se on ihmisen valinta, josta en ainakaan itse olisi kauhean ylpeä!

• mukaisesti?

Jos sudet tai muut petoeläimet käyttäytyisivät "luontonsa mukaisesti",niin osaatko sitten kertoa miksi minäkin olen pari kertaa suden kohdannut?
        Kyllähän suden olisi pitänyt vaistota luonnossa kovaäänisesti liikkuva ihminen(metelöin tarkoituksella petoeläin-pelon takia),mutta silti tavattiin..Eikös sen kaikkien luonnon lakien mukaan olisi pitänyt paeta?
        Saa sudet ja muutkin olla,mutta olisiko syytä vähän metsästyksellä muistuttaa ihmisen-pelosta?
        Lajityypillisesti käyttäytyvä villieläin EI päästä ihmistä lähelleen.

• tarhasusi
        mukaisesti? kirjoitti:

Jos sudet tai muut petoeläimet käyttäytyisivät "luontonsa mukaisesti",niin osaatko sitten kertoa miksi minäkin olen pari kertaa suden kohdannut?
        Kyllähän suden olisi pitänyt vaistota luonnossa kovaäänisesti liikkuva ihminen(metelöin tarkoituksella petoeläin-pelon takia),mutta silti tavattiin..Eikös sen kaikkien luonnon lakien mukaan olisi pitänyt paeta?
        Saa sudet ja muutkin olla,mutta olisiko syytä vähän metsästyksellä muistuttaa ihmisen-pelosta?
        Lajityypillisesti käyttäytyvä villieläin EI päästä ihmistä lähelleen.

kettuja ja minkkejä saa tarhata mutta susia ei, nostaisivat susien suojelijat kovan metelin jos susia alettaisiin tarhata. Susi kuuluu Suomen luontoon mutta niinhän ketutkin kuuluvat. Samanlainen oikeus pitäisi olla myös ketuilla vapauteen.

• luonnossa
        tarhasusi kirjoitti:

kettuja ja minkkejä saa tarhata mutta susia ei, nostaisivat susien suojelijat kovan metelin jos susia alettaisiin tarhata. Susi kuuluu Suomen luontoon mutta niinhän ketutkin kuuluvat. Samanlainen oikeus pitäisi olla myös ketuilla vapauteen.

kettuja on ja vastaavasti susia eläintarhoissa aitaa kiertämässä.Kettutytöt ovat jo itsensä munanneet,missä viipyvät rohkeat susitytöt?

• tarhasusi
        luonnossa kirjoitti:

kettuja on ja vastaavasti susia eläintarhoissa aitaa kiertämässä.Kettutytöt ovat jo itsensä munanneet,missä viipyvät rohkeat susitytöt?

on vain muutama susi eikä tarvi olla niin pienessä kopissa kuin kettujen, pystyvät sentään liikkumaan. Mutta alan sitte susitytöksi jos joskus joutuvat sellaisiin pieniin kopperoihin kuin ketut ja minkit nyt ovat. Vaikka en susista pidäkään en myöskään hyväksy edes niiden rääkkäystä.

• aluokanlihansyöjä

Ihminen on sekaravintoa käyttävä eläin, sukua simpansseille jotka myös metsästävät silloin tällöin pienempiä apinoita evääksi, käyttävät jopa teräviä tikkuja keihäinä. Repee siitä.

Soijat ym korvikkeet lihalle on keksitty evoluutiota paljon myöhemmin.

• mutta
        aluokanlihansyöjä kirjoitti:

Ihminen on sekaravintoa käyttävä eläin, sukua simpansseille jotka myös metsästävät silloin tällöin pienempiä apinoita evääksi, käyttävät jopa teräviä tikkuja keihäinä. Repee siitä.

Soijat ym korvikkeet lihalle on keksitty evoluutiota paljon myöhemmin.

Ainakin minä olen valinnut kasvissyöjän roolin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3285
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      118
      1312
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1245
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1028
    5. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1021
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1006
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      947
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      921
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      66
      900
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      855
    Aihe