Miksi ostat auton velaksi?

ihmettelijä?

TOtta, totta. Suomen kaltaisessa maassa tarvitaan autoa. Olen samaa mieltä, auto pitää olla. Mutta miksi auton pitää olla sellainen, jotta siihen ei omat rahat riitä?

Olisiko kuitenkin niin, että kulissin pitää olla kunnossa. Suomalainen arvioi toista suomalaista auton perusteella: Onpas tuo varmaan rikas kun sillä on noin komea auto. Todellisuudessa auton omistaa rahoitusyhtiö tai pankki, mutta sitähän ei lasketa.

Laske huviksesi mitä laina-autostasi loppuviimeksi maksat, se on sikamainen summa.

Itse olen köyhä ok-rakentaja ja ajelen kohta 20v vanhalla saabilla. Mutta ei se minua häiritse, auto toimii, vaikka onkin vanhaa vuosikertaa.
Kohottaisihan se itsetuntoa ajella uudella ja komealla, mutta kun siihen ei ole varaa, enkä lainaa siihen ota.

Kertokaa järkisyitä laina-auton ostoon!

45

7243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miller

      Itse ostan aina pääosin käteisellä ja loput lainalla. Harvalla palkansaajalla on autorahat kokonaan takataskussa, jos ei ole perintometsiä tai muuta omaisuutta. Osamaksulla pystyy hankkimaan sopivan auton eikä kuukausimaksu kaada taloutta vaan maksu hoituu siinä ohessa.

    • Myös edullisten autojen kan...

      Itsellä ihan sama asia on painanut mieltä.
      Meillä on velkainen kämppä vielä viisi vuotta ja kahdessa (autossa) rahaa kiinni alle 2000€.
      Farmari Volvo 245 ja Saab 900I.
      Kummankin pelin huoltokustannukset ovat luokkaa 200€/vuodessa ja kummankin mittariin kertyy yli 20,000km vuodessa. Kertaakaan ei ole tielle jättänyt kumpikaan kun niitä itse huoltelen.
      Jos esim sijoittaisi saman rahan osakkeisiin tai korkorahastoihin kuin johonkin uuteen autoon voisi olla ihan hemmetin rikas ja velaton ja voisi ostaa se uuden auton sitten voittamillaan rahoilla. Jotkut tärvää ihan hemmetisti rahaa uuteen ja kiiltävään autoon joilla jokatapauksessa hoidetaan ihan samaa asiaa kuin me (romuillamme) eli mennään pelkästään paikasta toiseen. Kauanko autossa vietetään aikaa päivässä? Itsellä menee tunti tai kaksi per päivä. Siihen kelpaa Saabin penkit aivan mainiosti. Eri juttu on jos työkseen ajelee autolla. Esim taksikuskit sun muut silloin ymmärrän hyvin että alla on hyvä auto työkaluna. Jos mulla olisi pesämuna niin sijoittaisin rahat johonkin. Joka tapauksessa uudessa autossa häviää rahaa heti ja paljon ,kun taas sijoittamisessa voi voittaa jopa 15% vuodessa.
      Ajattelen asioista ihan samalla tavalla kuin kirjoittaja ja olen ihmetellyt ihan samaa asiaa. Liekö se kulissin pitäminen todella niin tärkeätä?Eikö ihmisillä ole mitään järkeä päässä?? Toinen juttu on joku 36v asuntolaina annuitettina. Itsellä oli korkea kynnys ottaa aikoinaan 60000€ laina. Nykyään ihmiset jotka ovat juuri aloittelemassa yhteiseloa ja perheen perustamista ottavat 250000€ velkoja ilman huolen häivää.

      • Elvis oli kala

        Itsellä on asuntolainaa ja autolainaa, mitä sitten. Korot oli vielä viime vuonna niin alhaalla, että lainanotto / rahoitus oli erittäin halpaa. Miksi kärvistellä pienessä asunnossa ja ajaa vanhalla autolla, kun maltillisella lainanotolla voi saada vähän isompaa ja parempaa. On ihmisiä, joilla ei ole mitään muuta kuin työstä saatava ansio. Ei ole perintöjä, eikä tuhansia hehtaareja metsää.
        Meitä on moneen junaan ja ei se ole toiselta pois, jos toisella ei ole lainaa.


      • itsellänikin

        Tuli tuossa muutama vuosi sitten asuntolaina vaimon kanssa maksettua ja säästötilille oli kertynyt huomaamatta noin 25000€ ja autokuume helvetinmoinen= jäitä hattuun.
        Tähän asti olimme ajellut noin muutaman tonnin hintaisilla ajoneuvoilla ja pähkäiltyäni aikani.
        Ostimme rantatontin ko, summalla ja autot on pysynyt jo samoina 4,vuotta ja hyvin noi on itsehuoltaen toimineet.(tarvikkeet 1000€ kokoajalle)
        Kokonaisuutena 4,vuoden aikana olemme varmaankin saaneet jonkunlaisen tuoton tuohon hommaaan ja mökkikin tuli rakennettua kun vähän järkiperäisti hankintoja ja elämää.
        Ennemmin velattomana ja huonompi auto pihalla happanemassa. t.EX-masentaja


      • kehuskellaan
        Elvis oli kala kirjoitti:

        Itsellä on asuntolainaa ja autolainaa, mitä sitten. Korot oli vielä viime vuonna niin alhaalla, että lainanotto / rahoitus oli erittäin halpaa. Miksi kärvistellä pienessä asunnossa ja ajaa vanhalla autolla, kun maltillisella lainanotolla voi saada vähän isompaa ja parempaa. On ihmisiä, joilla ei ole mitään muuta kuin työstä saatava ansio. Ei ole perintöjä, eikä tuhansia hehtaareja metsää.
        Meitä on moneen junaan ja ei se ole toiselta pois, jos toisella ei ole lainaa.

        Pienillä koroilla.
        Itseppä tuossa katselin vanhoja -92 vuoden lainapapereita niin korko oli 18,5% ja laina summa 400000mk ja tulipahan maksettua joka lati ja toivon että ko. korot olisi mennyttä aikaa mutta ainahan saa toivoa.
        Toivo parasta, varaudu pahimpaan.


      • Irmelli
        itsellänikin kirjoitti:

        Tuli tuossa muutama vuosi sitten asuntolaina vaimon kanssa maksettua ja säästötilille oli kertynyt huomaamatta noin 25000€ ja autokuume helvetinmoinen= jäitä hattuun.
        Tähän asti olimme ajellut noin muutaman tonnin hintaisilla ajoneuvoilla ja pähkäiltyäni aikani.
        Ostimme rantatontin ko, summalla ja autot on pysynyt jo samoina 4,vuotta ja hyvin noi on itsehuoltaen toimineet.(tarvikkeet 1000€ kokoajalle)
        Kokonaisuutena 4,vuoden aikana olemme varmaankin saaneet jonkunlaisen tuoton tuohon hommaaan ja mökkikin tuli rakennettua kun vähän järkiperäisti hankintoja ja elämää.
        Ennemmin velattomana ja huonompi auto pihalla happanemassa. t.EX-masentaja

        Oma valinta on jokaisen oma valinta ja sopii silloiseen eläntilanteeseen. Siksi ei voi sanoa toisen valinnan olevan huonompi.


      • Elvis oli kala
        kehuskellaan kirjoitti:

        Pienillä koroilla.
        Itseppä tuossa katselin vanhoja -92 vuoden lainapapereita niin korko oli 18,5% ja laina summa 400000mk ja tulipahan maksettua joka lati ja toivon että ko. korot olisi mennyttä aikaa mutta ainahan saa toivoa.
        Toivo parasta, varaudu pahimpaan.

        GE-moneyn rahoitus on kiinteäkorkoisia koko rahoituskauden. Jos kaksi vuotta sitten on sovittu todelliseksi vuosikoroksi 3,9% ja takaisinmaksu 60kk, niin se on silloin 3,9% ja 60kk.
        Asuntolainat ilman kiinteää korkoa tai korkokattoja seuraa Euriboria tai Primeä.
        Järkeä kannattaa käyttää myös rahoituksen / lainan otossa ja tarkkaan lukea pienellä painettu.


    • eikö vuokralla kelpaa?

      miksi kaikki haluaa okt:n, siksi että kulissit pitää olla kohdallaan!!!

      itse asun vuokralla ja nautin rahoistani elämällä nyt ja tässä!

      ajan tällä hetkellä kahdeksalla eri laitteella (vuorotellen tietysti) m-kelkka (uusi),motocross(-06),enduro(-07),trial(-05),ralliauto(-05),pakettiauto(-06),ha(-07),vene(-06)....kaikki yhteensä kevyesti 350t€ joten mitä sitten...

      en halua okt:a enkä sellaista hanki.....miksi hankkisin? kulissiksi vai?

      eiköhän jokainen osta tarpeen ja rahan mukaan mitä haluaa.?

      • kaipaa

        Ei taida tuollaiseen huusholliin helpolla emäntä löytyä. Meinaan kyllä että sitä armasta lompsaa saa paremmin omakotitalolla kuin amerikanveneellä.

        Tietysti jotkut viihtyvät paremmin poikaporukassa, joten jokainen elämäntapansa valitsee.

        Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan!


      • jippajeee

        toki toki, kukin saa tehdä rahallaan mitä haluaa:
        Ei kait noi sun vehkeet oo lainoitettuja, ei ny sentään. Eikä niiden säilytykseen tarkoitetut tilatkaan!?! mutta ok, voidaan olettaa että tuo summa 350t€ noin sijoitettuna vähenee varovaisestikin laskien -10%/vuosi. Vuoden päästä sulla on 315t€, seuraavana vuonna 283,5t€...viiden vuoden kuluttua 206t€ ..10 vuoden 122t€. Ja huom. tää on erittäin varovainen arvonpudotus.

        Kun taas omakotitalonomistaja: lähtötilanne sama
        arvonNOUSU hieman maltillisempi: 350t€ 3,5%/v = 362,25t€ jne 5 v:n kuluttua 415t€.

        Ymmärtänet mitä tarkoitan.
        Mutta tää on vapaa maa.


      • vagmies

        Itse asutaan vaimon kanssa (ei lapsia eikä tehdä) vuokralla edullisessa vuokra-asunnossa, hyvät yhteydet ja rauhallinen talo, nätisti sisustettu, ei haluta ostaa ylihintaista omistusasuntoa pk-seudulta eikä omakotitaloa, ei kiinnosta talopuuhat. Ajelen uudella autolla, jota olen varustellut mieleisekseni, auto on mulle samalla kulkuneuvo mutta myös enemmän eli harraste ja intohimon kohde, kuten jollekin prätkä, purjelento, laskuvarjohyppy, sukeltaminen, golf. Mitä sitten? Jokaisella on oikeus elää elämäänsä kuten haluaa, this is my life ja jokaisella muulla omansa. En pidä itse sairaalloisesta kituuttamisesta nuukurina ja nautin elämästä nyt kun voi, kuoleman jälkeen on aivan sama.


      • veikkoo
        vagmies kirjoitti:

        Itse asutaan vaimon kanssa (ei lapsia eikä tehdä) vuokralla edullisessa vuokra-asunnossa, hyvät yhteydet ja rauhallinen talo, nätisti sisustettu, ei haluta ostaa ylihintaista omistusasuntoa pk-seudulta eikä omakotitaloa, ei kiinnosta talopuuhat. Ajelen uudella autolla, jota olen varustellut mieleisekseni, auto on mulle samalla kulkuneuvo mutta myös enemmän eli harraste ja intohimon kohde, kuten jollekin prätkä, purjelento, laskuvarjohyppy, sukeltaminen, golf. Mitä sitten? Jokaisella on oikeus elää elämäänsä kuten haluaa, this is my life ja jokaisella muulla omansa. En pidä itse sairaalloisesta kituuttamisesta nuukurina ja nautin elämästä nyt kun voi, kuoleman jälkeen on aivan sama.

        Tod. näk, jos olette vielä viriilissä iässä, teillekin se lasten aika tulee, ja arvot muuttuu.
        Tai viimeistään silloin kun vuokranantaja ilmoittaaa myyvänsä ko. kaksion.
        Anyway...
        Alkuperäinen avaaja ehkä sohaisi muurahaispesää vihjaamalla, että auto on joillekkin menestyksen mittari tärkeimpien asioiden jäädessä taustalle.
        Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä.
        Ok-talo oli ehkä vain esimerkki.

        Mutta toki asioiden tärkeydestä voidaan olla monta mieltä.


      • lipponen
        veikkoo kirjoitti:

        Tod. näk, jos olette vielä viriilissä iässä, teillekin se lasten aika tulee, ja arvot muuttuu.
        Tai viimeistään silloin kun vuokranantaja ilmoittaaa myyvänsä ko. kaksion.
        Anyway...
        Alkuperäinen avaaja ehkä sohaisi muurahaispesää vihjaamalla, että auto on joillekkin menestyksen mittari tärkeimpien asioiden jäädessä taustalle.
        Olen taipuvainen olemaan samaa mieltä.
        Ok-talo oli ehkä vain esimerkki.

        Mutta toki asioiden tärkeydestä voidaan olla monta mieltä.

        Vuokralla asuvat ovat yleensä äveriästä porukkaa, ainakin jos maksavat vuokransa omilla rahoillaan.

        Tosiasia kun on, että vaikkapa 40 vuoden aikajänteellä omassa asuminen on huomattavasti vuokra-asumista halvempaa.

        Niin se on ollut ja tulee aina olemaankin.

        Vuokran hinnalla maksaa kevyesti yhtiövastikkeen ja korot, vieläpä osan lyhennyksistäkin. Lyhennysten ohella arvon nousu tekee omaa työtään asumisen halventamiseksi.

        Joillekin taitaa olla ylivoimaista tällaisen ymmärtäminen, mutta mikäs siinä, jokainen on vapaa tekemään omat ratkaisunsa.


      • asuntojen hinnat palstalta

        Keksi uuden kanavan viestittää turhautumistaan. Älkää vaivautuko näiden tenavien satujen takia.

        Tiedoksi että laittoi samalla linkin sinne ja siitä seuraa tason lasku tällä(kin) palstalla.

        Ketjun lopusta voikin jo todeta teinien frustraation.


      • minä taas
        kaipaa kirjoitti:

        Ei taida tuollaiseen huusholliin helpolla emäntä löytyä. Meinaan kyllä että sitä armasta lompsaa saa paremmin omakotitalolla kuin amerikanveneellä.

        Tietysti jotkut viihtyvät paremmin poikaporukassa, joten jokainen elämäntapansa valitsee.

        Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan!

        ja lapsistakin kaksi harrastaa moottoriurheilua...joten elämästä voi nauttia myös näin.

        ei siitä sen enempää.

        ps.tulin juuri metsästä ajamasta poikani kanssa enduroa ja nyt mennään rantasaunalle (anopin) saimaalle saunomaan....


      • minä taas
        jippajeee kirjoitti:

        toki toki, kukin saa tehdä rahallaan mitä haluaa:
        Ei kait noi sun vehkeet oo lainoitettuja, ei ny sentään. Eikä niiden säilytykseen tarkoitetut tilatkaan!?! mutta ok, voidaan olettaa että tuo summa 350t€ noin sijoitettuna vähenee varovaisestikin laskien -10%/vuosi. Vuoden päästä sulla on 315t€, seuraavana vuonna 283,5t€...viiden vuoden kuluttua 206t€ ..10 vuoden 122t€. Ja huom. tää on erittäin varovainen arvonpudotus.

        Kun taas omakotitalonomistaja: lähtötilanne sama
        arvonNOUSU hieman maltillisempi: 350t€ 3,5%/v = 362,25t€ jne 5 v:n kuluttua 415t€.

        Ymmärtänet mitä tarkoitan.
        Mutta tää on vapaa maa.

        mutta mitä se okt asukki näki elämänsä aikana?

        seurasi kateellisena vierestä kun muut teki ja harrasti....

        ja kaikki laitteeni on omia ja maksettuja, onneksi.


    • Sir-BB

      köyhät ostaa velaksi

    • Maagge

      Jaahas. Omahan se auto tavallaan on jos sen velalla ostaa ja sen maksaa pois. Onko siinä sinulla jokin erityinen ongelma? Etkö itse saisi rahoituksta tai pankkilainaa?

      Minä olen ostanut 22 vuoden ajan autoni uusina ja rahoituksella, aina se 3 v auto ja taas uuteen ja rahoituksella. Ja hyvin on palkka riittänyt asumiseen, matkailuun ja muuhun kivaan. Jos henkilö on vähätuloinen tai työtön niin ei kait sitten kannata sitä velkaa ottaa, mutta palkansaaja kohtuu hankkiella niin nou problems.

      • Isännän elkeet

        Paljonko on tuon 22 vuoden aikana mennyt rahaa autojen omistamiseen? Minulla on mennyt samassa ajassa kolmeen autoon yhteensä 15000 euroa kulloisenkin pääoman korot noin 4000 euroa. Yhteensä enintään 20000.

        Arvaapa miksi minulla on aikaa keskellä päivää kirjoitella? Kun ei enää tarvitse tehdä töitä. Se säästynyt pääoma ahertaa.


      • aaaaaaa_
        Isännän elkeet kirjoitti:

        Paljonko on tuon 22 vuoden aikana mennyt rahaa autojen omistamiseen? Minulla on mennyt samassa ajassa kolmeen autoon yhteensä 15000 euroa kulloisenkin pääoman korot noin 4000 euroa. Yhteensä enintään 20000.

        Arvaapa miksi minulla on aikaa keskellä päivää kirjoitella? Kun ei enää tarvitse tehdä töitä. Se säästynyt pääoma ahertaa.

        "Arvaapa miksi minulla on aikaa keskellä päivää kirjoitella? Kun ei enää tarvitse tehdä töitä. Se säästynyt pääoma ahertaa."

        xD Sitten heräsit päiväunilta ja kävelit kaupungin sivukirjastoon avautumaan suomi24 palstalle


      • Isännän elkeet
        aaaaaaa_ kirjoitti:

        "Arvaapa miksi minulla on aikaa keskellä päivää kirjoitella? Kun ei enää tarvitse tehdä töitä. Se säästynyt pääoma ahertaa."

        xD Sitten heräsit päiväunilta ja kävelit kaupungin sivukirjastoon avautumaan suomi24 palstalle

        Kaveri on vaihtanut autoa 22 vuodessa ehkä 7 kertaa. Lasket arvonalennusta 15000 euroa kerta ja tonni vuodessa pääomalle korkoja, niin summa on noin 125000 euroa.

        On sellaisiakin kohteita, joihin sijoitettuna raha lisääntyy parin vuosikymmenen aikana eikä vähene. Mutta kieltämättä ne työmatkat sujuvat uudella autolla mukavasti. Minulla vain ei enää ole moiseen tarvetta.


    • Einomiess

      No maksettavahan se lainakin on, vieläpä korkojen kanssa.

      Laina = Tulevien ansioiden siirto tähän päivään.

      Miksi ostat asunnon velaksi? Totta, Suomen kaltaisessa maassa tarvitsee katon päänsä päälle. Olen samaa mieltä, asunto pitää olla. Mutta mikset asu teltassa tai vuokralla. Kaupungit ylläpitävät halpoja vuokra-asuntoja. Säästöön jääneellä rahalla voisit hankkia vaikkapa uuden mukavan auton tai veneen tai matkustella ulkomailla... Olisiko kuitenkin niin, että kulissin pitää olla kunnossa. Suomalainen arvioi toista asunnon perusteella. Ompas tuo varmaan rikas kun sillä on noin komea ok-talo. Todellisuudessa asunnon omistaa pankki seuraavat 30 vuotta mutta sitähän ei lasketa.

      jne,jne,jne…

      nimim. velkavolvo 50Keur

      • alkup.

        Onhan se vähän sama asia talossa, varsinkin jos tehdään ökytalo kaikkinen hilppeineen, joita ei edes tarvita. Taloni on mallia perus, ja itselle tehty ja se on kohta oma, OMA. Suomen oloissa ei voi ympäri vuoden telttailla. Eikä se vuokralla oleminenkaan loppuviimeksi kannata, siinä vain lihottaa jotakuta toista ja sehän voi aina mennä ykskaks myyntiin.
        Pointtini oli: autolaina on tosi kallis, ja ihmettelen miksi joku haluaa sellaisen ottaa. Asuntolainaa voi suomen oloissa helpommin perustella. Ja se voi joskus jopa maksaa ittensä.

        Kun asuntolaina on maksettu voi keskittyä olennaiseen ja yöuniaan menettämättä kuunnella uutisia kiina-ilmiön kehittymisestä.


    • Velkavolvo

      Ei siinä minusta kovin paljon eroa ole, maksaako auton käteisellä vai rahoituksella. Olennaista on auton hinta. Ja tietysti osamaksulla on helpompaa sortua hankkimaan tuloihin nähden liian kallis auto. Muista menoista tinkiminen pakon edessä onnistuu sitten jälkikäteen heikommaltakin luonteelta. Koko elämänkaarta ajatellen tämä lopulta pitää ihmisen köyhänä ja nöyränä.

      Itse ostan aina käteisellä käytetyn enkä murehdi vaihtohyvityksiä. Kun laskee ajavansa auton loppuun, jokainen myydessä saatu euro on aikanaan iloinen yllätys.

    • maksan

      noin 3000 e ylimääräistä mut ei haittaa kun saa uudella autolla ajaa ajele sä vaan saabilla

    • Mitään

      Järkeä! Itse ajelen 70km työmatkaa reilun kahden tonnin turbodieselillä ja en todellakaan osta tuota kalliimpaa mätänemään tuonne suolapaskan sekaan.
      Naureskelen hölmöille jotka maksaa monia tuhansia väliä kun vaihtelee romuja uusiin muutaman vuoden välein.

      • OrkkuTynkkynen

        Ehkä ne "hölmöt" naureskelee sulle, kun TD:si iskari pettää ja vedät ruostekinnerisi puun ympärille. Palomiesten hommaksi jää kaapia sun jäännökset jätesäkkiin.
        Vieläkö naurattaa?


      • Olla kädetön
        OrkkuTynkkynen kirjoitti:

        Ehkä ne "hölmöt" naureskelee sulle, kun TD:si iskari pettää ja vedät ruostekinnerisi puun ympärille. Palomiesten hommaksi jää kaapia sun jäännökset jätesäkkiin.
        Vieläkö naurattaa?

        "iskari pettää" No voi elämä, vaihdan iskarit jos alkaa tuntumaan veltoilta. Ja mistähän luulet että olis ruosteessa, jospa vaikka olen hakenut tuon pohjois-suomesta niin ei vielä 10v kaara ole pahemmin ruostunut.
        Nyt naurattaa vielä enemmän kun olet luultavammin laittanut johonkin japsikikkareeseen hirmu summan rahaa kiinni ja nyt sitä pitää itselleen selitellä että miksi kannattaa.


    • grandis

      ostin uuden auton koska ne saastuttaa vähemmän ja köyhillä ei oo varaa ostaa uusia autoja

      • :))))

        Velaksi ostit kuitenkin!


      • marttiL

        Saastuttamisesta olet huolissasi. Kyllä kiinalaiset ja venäläiset sen asian hoitaa.
        Täkäläiset punaviherssossut haluaisi suomalaisten ja etenkin suomalaisten autoilijoiden olevan yksin niissä talkoissa.


      • Landau
        :)))) kirjoitti:

        Velaksi ostit kuitenkin!

        Jokainen ostaa omalla tavallaan, harvempi pystyy ostamaan autonsa puhtaasti käteisellä eli ilman pankin avustusta (tavalla tai toisella). Jos joku kehtaa väittää muuta, on iso elvistelijä!


      • Ruostepallo
        Landau kirjoitti:

        Jokainen ostaa omalla tavallaan, harvempi pystyy ostamaan autonsa puhtaasti käteisellä eli ilman pankin avustusta (tavalla tai toisella). Jos joku kehtaa väittää muuta, on iso elvistelijä!

        Taidat lukea pankin avustukseksi sen, että käteisostaja säilyttää rahoja ennen ostoa pankkitilillä ja nostaa rahat sieltä. Mitä ihmeellistä on siinä, että tavalliselle työssäkäyvälle kertyy auton hinta edellisen auton kestoaikana? Saman verranhan siihen tarvitaan kuin osamaksuun, mutta etukäteen. Paitsi tietysti korot jäävät itselle.


    • lainarahalla?

      Samaa minä ihmettelen että miksi ihmiset ottaa asuntolainaa ostaisivat käteisellä sellaisen asunnon mihin varat riittää!

    • Thomas 26

      Minä en ainakaan arvioi toisten ihmisten rahatilannetta, en asunnon enkä auton mukaan.
      Itse ajelen uudella autolla, joka on rahoituksella hankittu. Auton valinnassa ns. mukavuustekijät, joten siitä syystä panostan autoiluun ehkä muita enemmän. Ja työmatkojen takia ajelen aika paljon. Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka eivät halua laittaa rahaa kiinni autoiluun. Siihen laitetut rahathan aina häviää.

      Mutta mikä tässä elämässä ylipäätään voidaan selittää järjellä. Eihän asuntoa kannata ostaa kun hinnat saattaa romahtaa tai tulla yllättäviä kosteusvaurioita ym. Lapsien tekeminen se jos mikä on tosi kallista. Kaikkeen littyy riskejä, ja aina joku vetää välistä.

      Mutta kun sitä haluaa nauttia elämästä ja tarjota turvallista kyytiä myös perheelleen. Mutta totta kai jokainen elää oman rahatilanteen mukaan.

      Loppuun kysymys. Kumpi on parempi autorahoitus 5 % korolla, vai rahasto 30 % vuosituotolla. Itse kallistuin jälkimmäiseen. Ja riskithän siinäkin on.

    • _isukki_

      Meillä on pk-seudulla maksettu kivitalo ja osakkeissa pari sataa tuhatta euroa pelivaraa. Auto on 70 ke. Harva se päivä mietin, että onko tämä auto meille liian kallis, ts. pitäisikö ajaa puolet halvemmalla ja pistää puolet edelleen osakkeisiin? Mutta kun se raha osakkeissa ei juuri minua lämmitä.. ottakaa kantaa "ongelmaani". (Tämä ei sitten trolli vaan nykypäivää parin keski-hyvätuloisen vanhemman ja parin lapsen perheestä.)

      • Raha lämmittää aina

        Auton pääomakulut ovat luokkaa 15 - 20 % sen hinnasta vuodessa. 35000 euroa halvempi auto tulee 5000 - 7000 euroa halvemmaksi vuodessa. Siis 400 - 600 euroa kuussa.

        Eikö mieleesi ole koskaan tullut siirtyä eläkkeelle osakesijoitusten turvin esim. 15 vuotta etuajassa? Silloin raha lämmittää, jos sitä ei ole käytetty autoon aikaisemmin.


      • _isukki_
        Raha lämmittää aina kirjoitti:

        Auton pääomakulut ovat luokkaa 15 - 20 % sen hinnasta vuodessa. 35000 euroa halvempi auto tulee 5000 - 7000 euroa halvemmaksi vuodessa. Siis 400 - 600 euroa kuussa.

        Eikö mieleesi ole koskaan tullut siirtyä eläkkeelle osakesijoitusten turvin esim. 15 vuotta etuajassa? Silloin raha lämmittää, jos sitä ei ole käytetty autoon aikaisemmin.

        No juu on. Siinä vaan on pari muttaa, kun ei tidä miten vanhaksi elää (voiko nauttia eläkehedelmiä ikinä - kieltämättä narsismista..) ja toisaalta, jos jää työelämästä pois noinkin paljon aikaisemmin vaikuttaa se jo myöhemmin saatavaan eläkkeen määrään. Eli miten paljon siinä sitten tulee takkiin.

        Toisaalta tuo kk nettotuloon tällä hetkellä perheessämme luokkaa plus miinus 6000e/kk. Ja käytännössä kaikki mikä ei mene autoihin tai ruokaan tai lämmitykseen yms jää säästöön.Luokkaa 50 000 / vuodessa. Laskisin että jos nyt vaikka tekisi töitä 50vuotiaaksi niin taskussa olisi jotain 750 ke tuotto (varovastikin 5..6%). Ollaan tällä hetkellä vähän päälle kolmekymppisiä, lapset muutaman vuoden ikäisiä.

        Joka tapauksessa pitäisi lapsille jäämän oiva pesämuna vaikka kalliilla (turvallisella, painavalla) olemmekin toistaiseksi ajelleet. Toisaalta, en tiedä jaksaisinko jäädä eläkkeelle liian aikaisin - tosin kyllähän sitä voisi jotain omaa bisnestä suunnitella.


      • Anonyymi
        _isukki_ kirjoitti:

        No juu on. Siinä vaan on pari muttaa, kun ei tidä miten vanhaksi elää (voiko nauttia eläkehedelmiä ikinä - kieltämättä narsismista..) ja toisaalta, jos jää työelämästä pois noinkin paljon aikaisemmin vaikuttaa se jo myöhemmin saatavaan eläkkeen määrään. Eli miten paljon siinä sitten tulee takkiin.

        Toisaalta tuo kk nettotuloon tällä hetkellä perheessämme luokkaa plus miinus 6000e/kk. Ja käytännössä kaikki mikä ei mene autoihin tai ruokaan tai lämmitykseen yms jää säästöön.Luokkaa 50 000 / vuodessa. Laskisin että jos nyt vaikka tekisi töitä 50vuotiaaksi niin taskussa olisi jotain 750 ke tuotto (varovastikin 5..6%). Ollaan tällä hetkellä vähän päälle kolmekymppisiä, lapset muutaman vuoden ikäisiä.

        Joka tapauksessa pitäisi lapsille jäämän oiva pesämuna vaikka kalliilla (turvallisella, painavalla) olemmekin toistaiseksi ajelleet. Toisaalta, en tiedä jaksaisinko jäädä eläkkeelle liian aikaisin - tosin kyllähän sitä voisi jotain omaa bisnestä suunnitella.

        Niin kannattaahan ne rahat käytää. Jos on jo kaikki asuonnot omia ja rahaakin tulee joka kuukausi lisää. Vaikka auto ei ole niin hyvä sijoitus, mutta jos vaan sitä rahaa on niin se kannattaa käytää autoon ennekuin kuolee pois., Ei siinäkään mitään järkeä ole elää niin, että ajat 20v romulla vaikka sinulla olisi varaa vaikka 40t uuteen autoon. Se 40t jää vaan käyttämättä ennkuin kuolee. Isoisälleni kävi niin, että hänellä olisi helposti ollut varaa ostaa vaikka 100t auto. mutta ajoi 15 vanhalla corollalla. No vuoden alusta hän kuoli ja tuo 100t jäi käyttämättä!


    • olemassa.

      Velaksi ostoon ei ole järkisyitä olemassa. Ellet sitten ole ammattiautoilija.

      Omilla autoilla, vaikka huonommillakin, ajavia ei paljoa hetkauta asiantuntijoiden varoitukset velkataakan kasvusta, yt-neuvotteluista, kiina-ilmiöstä, korkotason nousuista jne.

      • jos et

        halua ajaa sillä huonommallakin autolla. Minä haluan ajaa uudemmalla auton nyt, enkä joskus sitten myöhemmin. Irtonaista rahamäärää ei ole sijoittaa kerralla, mutta kiinteätä vakuutta löytyy. Niinpä pankki rahoittaa autonostoni varsin kohtuullisella korolla. Osamaksukauppahan se on tämäkin, mutta nautin uudesta autostani ja vaihdan sen taas uuteen lainarahalla kun nykyinen laina on maksettu. Perikunta sitten realisoi kiinteän omaisuuteni ja maksaa viimeisen lainan pois. Toimii!
        Jos rahaa vaikka olisikin, niin hölmöläisen hommaa se olisi autoon kiinni panna, siinä häviää paljon enemmän kuin pankkilainan koroissa.


      • onko näin?
        jos et kirjoitti:

        halua ajaa sillä huonommallakin autolla. Minä haluan ajaa uudemmalla auton nyt, enkä joskus sitten myöhemmin. Irtonaista rahamäärää ei ole sijoittaa kerralla, mutta kiinteätä vakuutta löytyy. Niinpä pankki rahoittaa autonostoni varsin kohtuullisella korolla. Osamaksukauppahan se on tämäkin, mutta nautin uudesta autostani ja vaihdan sen taas uuteen lainarahalla kun nykyinen laina on maksettu. Perikunta sitten realisoi kiinteän omaisuuteni ja maksaa viimeisen lainan pois. Toimii!
        Jos rahaa vaikka olisikin, niin hölmöläisen hommaa se olisi autoon kiinni panna, siinä häviää paljon enemmän kuin pankkilainan koroissa.

        Mentaliteetti on siis: Kaikki Minulle Heti Nyt!

        Viestiketju on jo pitkä, ainuttakaan järkisyytä ei ole siinä joukossa :)


      • järjestä
        onko näin? kirjoitti:

        Mentaliteetti on siis: Kaikki Minulle Heti Nyt!

        Viestiketju on jo pitkä, ainuttakaan järkisyytä ei ole siinä joukossa :)

        tässä nyt on kysymys? Tuo lainarahalla aina uuden auton vaihtaminen on todella järkevä vaihtoehto. Tarkoitus kai on ajaa hyväkuntoisella ja mieluisalla autolla? Kyllähän sitä voi roikkua vaikka minkälaisen ritsan kyydissä ja pitää sitä järkevänä.
        Mentaliteetti on siis: Hyvä auto käyttöön heti!
        Mitä pahaa siinä on? Kysymyshän on auton käytön rahoittamiseta tavallaan maksamalla käytöstä vuokraa tai leasing-käytöstä, joka on myös rahoitusmuoto.
        Et kai tosissasi ole niin vanhanaikainen, että ensin tulee säästää tarvittava summa ja vasta sitten on järkevää ostaa esim auto. Ei tule yhtään halvemmaksi ja se auto ei ole säästöaikana käytettävissä. Missä järki?


    • Haikailijako

      Mieluummin otan vähän lainaa ja ostan hyvän auton, kun kituutan jollain paskarottelolla 10v ja säästän, että saa ostaa velattoman auton.

    • Anonyymi

      Haluatteko turpaan?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe