Olin tänään Pusulan kirkossa.
Laitan tähän kirkkoherran pitämän saarnan.
Se puhutteli itseäni erityisen paljon ja ehkäpä siinä on sinullekin jotain annettavaa.
--
Jumalanpalvelus oli koskettava.
Yhtenä tekstinä luettiin 1. Kor. 13. luku.
Saarnan aiheena oli Jumalan rakkauden uhritie ja parantaminen.
(tekstinä; Lk. 18:31-43)
Lainaan tähän saarnaa (Toivottavasti jaksat lukea!):
(Minua itketti kovasti saarnan aikana ja loppuvirren aikana erityisesti.
Niin läheltä saarna kosketti omaakin elämäntilannettani.)
---
”Jeesus oli menossa opetuslastensa kanssa ylös Jerusalemiin.
Mennessään viimeistä kertaa Jerusalemiin Jeesus sanoi nämä sanat opetuslapsilleen: ”Me menemme nyt Jerusalemiin. Siellä käy toteen, mitä profeetat ovat Ihmisen Pojasta kirjoittaneet.”
Näin-yllättäen- Jeesus uskoi heille suuren salaisuuden, sen että hänen kärsimystensa aika koittaisi. Lähimmille ne vaikeat asiat elämässä kerrotaan- yhdessä surraan ja itketään- tästä meillä monilla on kipeitäkin kokemuksia. Opetuslasten oli vaikea ymmärtää tätä puhetta. Vasta pääsiäisen jälkeen heidän ymmärryksensä avautui.
Teksti sisältää toisen merkittävän kohdan.
Kärsimään menevällä Jeesuksella oli aikaa yhdelle ihmiselle ja hänen hädälleen.
Monta kertaa meillä oma kärsimys ja ahdinko voi olla niin suuri, että emme huomaa toisten hätää. Jeesuksella oli aikaa. Aikaa yhdelle.
Kiire-todellinen tai teeskennelty- on meidänkin aikamme yksi kirous. Todellinen kirous. Sen pauloihin jää varsin helposti.
On työtä ja tekemättömiä töitä ja asioita, joiden kanssa elämä on kuin solmussa. ONKO NYT KIIRE, VOITKO KUUNNELLA?-on tuttu sana sanottuna ja kuultuna.
Vaikka monin eri tavoin järjestetään meille apua ja tukea, yhden ihmisen huolet tuntuvat monta kertaa jäävän kuulijaa vaille. Aikaa kyllä löytyy- mutta aina ei heti. Jonotuslappuja joutuu niin moneen lähtöön itselleen ottamaan.
Galilealaiset pyhiinvaeltajat kulkivat Jordanin laaksoa pitkin joen itäpuolella. Matkalaiset tulivat sitten Jerikon kohdalla Jordanin yli ja reitti kääntyi kohti Jerusalemia.
Jeriko oli siihen aikaan varsin merkittävä kaupunki. Itämaisen tavan mukaan oli tavallista istua lähellä kaupungin porttia. Sokeat, raajarikot ja muut, joilla oli paljon vapata aikaa, tapasivat istua lähellä kaupungin kulkutietä. Ehkä joku kulkija luopuisi kiireestään ja pysähtyisi. Tien vierellä taisi olla- meidän sanojamme käyttäen- sen ajan syrjäytyneitä ihmisiä.
Sokealla oli todellinen avun tarve. Hän huusi hätänsä julki. Toiset yrittivät kyllä estellä häntä, mutta hän huusi vielä kovempaa. Hänellä ei ollut hätää kasvojensa tai maineensa menettämisestä, muuten kuin huutamalla ei tahtonut tulla apua. Mies huusi apua.
Kuulemmeko toisen ihmisen. lähellämme olevan yhden ihmisen avunpyynnön?
Onko se kiusallista?
Pitäisikö hänet vaientaa?-niin kuin opetuslapset yrittivät tehdä?
Häpeämmekö toisen puolesta?
Onko häntä jo mielestämme autettu?
Kysymyksiä, kiusallisia kysymyksiä meidän pohdittavaksemme.
Onko niin, että turvaton yrittää turvautua jokaiseen lähelle tulevaan?
On todettu, että kaikesta huolimatta aikamme ihminen on yksinäisempi kuin koskaan. Jos meillä jokaisella olisi edes yksi todellinen ystävä, avun huutajia olisi entistä vähemmän. Ihmisellä olisi se apu lähellä, jonka ihminen voi antaa. Ihmisten kautta Jumalan apukin kohtaa meitä; rakkaus palvelee ja auttaa.
Sokean puhuttelu, että Jeesus oli Daavidin poika, oli vahva uskon tunnustus. Hän sillä tavoin tunnusti, että Jeesus on messias.
Tämä sokean tunnustus on, Luukkaan mukaan , ensimmäinen Jeesuksen julkinen tunnustaminen Messiaaksi. Se tapahtui vasta lähellä Jerusalemia, kärsimyksen kaupunkia. Sokean tunnustus, että Jeesus on Messias, osoitti hänen uskonsa Jeesukseen. Uskon perusteella Jeesus paransi miehen sokeudesta.
Hän sai liittyä Jeesuksen seuraajaksi, osaksi pyhiinvaellusjoukkoa. Joukko ei selvästikkään ollut mikä tahansa matkaseurue, vaan koostui pyhiinvaeltajista, jotka liittyivät parannetun kanssa ylistämään Jumalaa.
Rakkaat sanankuulijat. Tekstin ääressä moni asia jää pohdittavaksemme. Paljon elämässä jää salaisuudeksi.
Miksi meidänkin aikanamme moni viaton joutuu kantamaan suuria taakkoja? On paljon asioita, joita edes emme tiedä. Ja on asioita, joita emme ymmärrä. Joskus- vuosienkin jälkeen saattaa kokonaisuus hahmottua ymmärrettäväksi. Omankin elämän salaisuuksien edessä tulee jäädä nöyrästi kyselemään ja hiljentymään, saati sitten toisen elämän kohdalla.
Opetuslapset olivat jo kolmisen vuotta olleet Jeesuksen seurassa- ja silti he eivät ymmärtäneet Jeesuksen tien ja kärsimyksen merkitystä, heillä olisi ollut Jeesuksen elämään toisenlainen suunnitelma.
Laskeudumme paaston aikaan. Nyt on aikaa hiljaisuudelle, miettimiselle ja kysymyksille. Itsemme ja ennen muuta Jumalan kohtaamiselle” (Saarna loppu).
---
Päivän teksti: Lk. 18:31-43
7
273
Vastaukset
Herra sanoo:
"Totisesti, minä käyn näiden profeettojen kimppuun, näiden, jotka sieppaavat
sanoja toisiltaan ja julistavat niitä minun sanoinani!
Minä käyn näiden profeettojen kimppuun, jotka puhuvat omiaan mutta väittävät:
'Tämä on Herran sana.'
Minä käyn niiden kimppuun, jotka julistavat valheuniaan ja kertovat
niistä. He valehtelevat ja kerskusvat ja eksyttävät näin minun kansani.
Minä en ole heitä lähettänyt enkä antanut heille tehtävää. Ei heistä
ole tälle kansalle mitään hyötyä, sanoo Herra."
Yhdytkö edelleen tuon papin sanomaan: "Paljon elämässä jää salaisuudeksi"?
Jos yhdyt, niin taaskin teet Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä valehtelijan:
"Kun Totuuden Henki tulee, hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden."
Eikä totuudessa ole kenelläkään mitään salattavaa, sillä:
"Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki mikä on luotu, on avointa ja
alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili."TeuvoSuni:"Yhdytkö edelleen tuon papin sanomaan: "Paljon elämässä jää salaisuudeksi"?
---
Yhdytkö sinä puolestasi Paavalin sanoihin:
" Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.....
Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan".
(1.Kor.13:9,12).- etkä ymmärrä mitään
Niin sinä olet paisunut etkä ymmärrä mitään, vaan olet riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
etkä ymmärrä mitään kirjoitti:
Niin sinä olet paisunut etkä ymmärrä mitään, vaan olet riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
joista kirjoitettu on:
"Nyt he kummeksuvat sitä, että ette enää riennä heidän kanssaan
samaan riettauden virtaan ja syytävät herjauksiaan."Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni:"Yhdytkö edelleen tuon papin sanomaan: "Paljon elämässä jää salaisuudeksi"?
---
Yhdytkö sinä puolestasi Paavalin sanoihin:
" Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.....
Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan".
(1.Kor.13:9,12).ammentaa elämäni ravintoa yhdenkään ihmisen puheista, koska olen saanut
elää todeksi sen, josta Johannes kirjoitti:
"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse
kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi.
Hänessä ei ole petosta, niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä."
"Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä.
Mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme
Totuuden Hengen ja eksytyksen hengen."TeuvoSuni kirjoitti:
ammentaa elämäni ravintoa yhdenkään ihmisen puheista, koska olen saanut
elää todeksi sen, josta Johannes kirjoitti:
"Teissä kyllä pysyy se voitelu, jonka olette Pyhältä saaneet, ettekä te tarvitse
kenenkään opetusta. Hänen Henkensä opettaa teitä kaikessa ja on tosi.
Hänessä ei ole petosta, niin kuin hän on teitä opettanut, niin pysykää hänessä."
"Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, kuuntelee meitä.
Mutta joka ei ole Jumalasta, se ei meitä kuuntele. Tästä me tunnemme
Totuuden Hengen ja eksytyksen hengen."Kaikkia Kristusruumiin jäseniä tarvitaan.
Armolahjaluettelon (1. Kor.12:4-11) jälkeen Paavali opettaa pitkään Kristuksen seurakuntaruumiin toiminnasta (j.12-31).
Sinunkin olisi hyvä tietää se, miten Jumala seurakunnassaan toimii.
Armolahjat ovat kaikki peräisin Jumalalta ja tarkoitettu seurakunnan parhaaksi (Ei itsensä korottamiseen muiden yläpuolelle).
Erilaiset armolahjat olivat tuoneet Korinttin seurakuntaan erilaisia arvoasemia; toisia pidettiin ”parempina” (esim. jolla oli profetoimisen lahja!), toisia ”huonompina”.
Me näemme inhimillisesti ajatellen toisin, kuin Jumala.
Kukaan ei saa katsoa toista kristittyä alaspäin: ”..ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä;…”(j. 22).
Jumalan edessä olemme kaikki samalla viivalla, hänen rakkaita lapsiaan.
Meidän tulisi ”yhtenä perheenä” (Ef. 2:19) kantaa huolta toinen toisistamme; iloita iloitsevien kanssa ja surra toistemme onnettomuuksia (j.25,26).
Tarvitsemme toinen toisiamme-sinäkin!Tapio522 kirjoitti:
Kaikkia Kristusruumiin jäseniä tarvitaan.
Armolahjaluettelon (1. Kor.12:4-11) jälkeen Paavali opettaa pitkään Kristuksen seurakuntaruumiin toiminnasta (j.12-31).
Sinunkin olisi hyvä tietää se, miten Jumala seurakunnassaan toimii.
Armolahjat ovat kaikki peräisin Jumalalta ja tarkoitettu seurakunnan parhaaksi (Ei itsensä korottamiseen muiden yläpuolelle).
Erilaiset armolahjat olivat tuoneet Korinttin seurakuntaan erilaisia arvoasemia; toisia pidettiin ”parempina” (esim. jolla oli profetoimisen lahja!), toisia ”huonompina”.
Me näemme inhimillisesti ajatellen toisin, kuin Jumala.
Kukaan ei saa katsoa toista kristittyä alaspäin: ”..ne ruumiin jäsenet, jotka näyttävät olevan heikoimpia, ovat välttämättömiä;…”(j. 22).
Jumalan edessä olemme kaikki samalla viivalla, hänen rakkaita lapsiaan.
Meidän tulisi ”yhtenä perheenä” (Ef. 2:19) kantaa huolta toinen toisistamme; iloita iloitsevien kanssa ja surra toistemme onnettomuuksia (j.25,26).
Tarvitsemme toinen toisiamme-sinäkin!Vaan tätä lopun ajan rajua eksytystä, kun Saatana on porttoseurakuntiensa kautta
saanut koko ihmiskunnan alistettua oman tekopyhän valtansa alle - sinutkin.
Ja kaikki muut totuudesta luopuneet:
"Sille annettiin myös lupa käydä taisteluun pyhiä vastaan ja voittaa
heidät, ja niin sen valtaan annettiin kaikki heimot, kansat ja kaikki maat.
Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä - kaikki ne, joiden nimi ei maailman
alusta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan."
Saatanan suurin tahto on siinä, että kaikki hänen porttoseurakuntansa kerran
olisivat niin yksimielisiä, että silloin saataisiin maailmasta
kaikki vielä elossa olevat Kristuksen todistajat raivattua pois tieltä.
Tämä yksimielisyys toteutuu sinä päivänä, kun ne kaksi viimeistä Kristuksen
lähettämää todistajaa tapetaan, ja silloin on kaikilla maailman tekopyhitetyillä
suuren juhlan aika:
"Maan asukkaat iloitsevat heidän kohtalostaan, pitävät juhlia ja lähettävät
toisilleen lahjoja, sillä nuo kaksi profeettaa olivat pahoin vaivanneet maan asukkaita."
Ja kohta tämän tapahtuman jälkeen nuo porttoseurakuntien joukot,
joita on kuin meren rannalla hiekkaa, hyökkäävät silloin elossa olevien
pyhien leiriin. Huomaa: LEIRIIN. Ei yhteenkään kirkkoon temppeliin tai moskeijaan,
koska ne kaikki ovat Saatanan suojeluksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan313099- 1582118
- 1371693
Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71248Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.351030Venäjältä tullut jo 2 noottia. Kolmatta ei tule, silloin jo hyökätään
Suomi on saanut itänaapurilta muutaman päivän sisään jo kaksi tiukkasanaista noottia. Venäjä ilmoittaa paheksuvansa sit258947Hämeenlinna määrättiin maksamaan sakot - maahanmuuttaja lapsi oli kuullut koulussa maininnan Jeesus
Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia koska lapsi oli kuullut koulussa laulun jossa oli mainittu Jeesus. Y192852Ranta-Kosulassa riitaisaa!!
Siellä Kosulassa on ny isot jytinät käynnissä. Kaksi peräkamaripoikaa kaivaavat haudatun sotakirveen esille. Kumpiko on54835- 77831
- 96788