ranskalaiset/ranska-aiheiset leffat

---

mitkä ovat parhaimpia ranskalaisia/ranska-aiheisia elokuvia joita olette nähneet?
minun ovat

amelie
moulin rouge
la finestra di fronte
les miserables

15

919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

daltonin veljekset
      turpa kiinni
      taxi
      purppuravirrat 1 ja 2

• -..-

olin unohtanut taxi leffat, jep ne on aivan älyttömän hyviä!!! :)

• The Wolf

À bout de souffle, suomalaisittain Viimeiseen hengenvetoon, on varsin mainio pätkä ja todella katsomisen arvoinen, ranskalaisen uuden aallon tärkeimpiä elokuvia. Tuore Irréversible on myös harvinaisen vaikuttava painajaisdraama ja katsomisen arvoinen.

• Baxter

Edellä mainittujen lisäksi myös Tyttö nimeltä Nikita.

Tsekatkaapa myös Pariisi, rakkaudella - epätasainen mutta hieno lyhytelokuvien kavalkadi, jokainen lyhäri on jonkun tunnetun ohjaajan tekemä ja vilisee isoja staroja. Se tuli teattereihin viime syksynä ja tulee varmaan kohta vuokrahyllyyn.

• Max T W

tai jos nyt ei parasta, niin viisi joista piädn eniten -

Amerikkalainen yö (Truffaut)
      Souffle au coeur, Le (Malle)
      Punainen Ympyrä (Melville)
      Yön sudet (Melville)
      La femme Nikita (Besson)

• Max T W

on tietysti myös tärkeä filmi, mutta Godard on sveitsiläinen, joten lasketaanko sitä edes ranskalaiseksi...

"Luulin että tytöt Lontoossa ja Tukholmassa olisivat kauniita, mutta he olivatkin aivan tavallisia. Vain Lausannessa ja Genevessä kaikki tytöt ovat kauniita". Poiccard alias Kovacs (Belmondo)

• Marienhof

Näkemiin lapset
      400 kepposta
      Viha
      Kuoropojat
      Taskurahat

• Molotov

Vaikea varmaan arvata sillä jean reno on yksi suosikeistani. Ja depardieu myöskin.

Pidän myös elokuvasta la grande bouffe.

• s/pdif

näyttelijöinä
      Jean Reno
      Gérald Depardieu.

Myös Jacques Tatin, Luc Bessonin ja Jean-Luc Godardin elokuvat menettelevät unohtamattakaan 37º2 le matin -elokuvaa.

• -mikä-
    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

"Et Dieu... créa la femme" (1956, directed by Roger Vadim, starring a very young Brigitte Bardot).

aka "...And God Created Woman".

I also liked some early French gangster films with Eddie Constantine as a heavy.

• MarkiisiDeFuckingÅmÅl

ajatus jäi ulkomaankielelle vahingossa... no kyl te tajjuutte mitä tuos yritin ilimasta :D

• Elitistipaska

Hullu Pierrot (Godard)
      Mies joka rakasti naisia (Truffaut)
      Päiväperho (Bunuel)
      Suuri illuusio (Renoir)
      Viikonloppu (Godard)

• Erkkan kaveri Spip

Mun suosikki on ehdottomasti Seul contre tous, vaikkakin se on ehkä raskaimpia leffoja mitä mä ikinä olen nähnyt. Mut se meneekin niin överiks että sen otta ihan humorilla loppujen lopuks. Suosittelen kaikille jotka kestää ultradramaa.

• elicorleone

olivier marchallin ohjaama 36 quai des orfévres. michael mannin heatin vaikutus on nähtävissä. gerard depardieu on parempi kuin yhdessäkään amerikkalaisessa leffassa ja daniel auteuil on ihana!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP jo 100 % suositumpi kuin persut

Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst
      Maailman menoa
      277
      14551
    2. Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia

tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,
      Maailman menoa
      153
      4028
    3. PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas

https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija
      Maailman menoa
      130
      3811
    4. Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.

Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1708
    5. Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu

Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun
      Maailman menoa
      397
      1674
    6. En minä kyllä enää odota sinua

Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O
      Ikävä
      35
      1639
    7. Jos joku luulee että kaikki käy

Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn
      Ikävä
      49
      1336
    8. Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan

Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var
      Tunteet
      8
      1111
    9. Sakin hivutus - ilmiö

Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok
      80 plus
      58
      1071
    10. Joka kolmas työtön on työkyvytön

Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais
      Maailman menoa
      118
      1069
    Aihe