ranskalaiset/ranska-aiheiset leffat

---

mitkä ovat parhaimpia ranskalaisia/ranska-aiheisia elokuvia joita olette nähneet?
minun ovat

amelie
moulin rouge
la finestra di fronte
les miserables

15

924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

daltonin veljekset
      turpa kiinni
      taxi
      purppuravirrat 1 ja 2

• -..-

olin unohtanut taxi leffat, jep ne on aivan älyttömän hyviä!!! :)

• The Wolf

À bout de souffle, suomalaisittain Viimeiseen hengenvetoon, on varsin mainio pätkä ja todella katsomisen arvoinen, ranskalaisen uuden aallon tärkeimpiä elokuvia. Tuore Irréversible on myös harvinaisen vaikuttava painajaisdraama ja katsomisen arvoinen.

• Baxter

Edellä mainittujen lisäksi myös Tyttö nimeltä Nikita.

Tsekatkaapa myös Pariisi, rakkaudella - epätasainen mutta hieno lyhytelokuvien kavalkadi, jokainen lyhäri on jonkun tunnetun ohjaajan tekemä ja vilisee isoja staroja. Se tuli teattereihin viime syksynä ja tulee varmaan kohta vuokrahyllyyn.

• Max T W

tai jos nyt ei parasta, niin viisi joista piädn eniten -

Amerikkalainen yö (Truffaut)
      Souffle au coeur, Le (Malle)
      Punainen Ympyrä (Melville)
      Yön sudet (Melville)
      La femme Nikita (Besson)

• Max T W

on tietysti myös tärkeä filmi, mutta Godard on sveitsiläinen, joten lasketaanko sitä edes ranskalaiseksi...

"Luulin että tytöt Lontoossa ja Tukholmassa olisivat kauniita, mutta he olivatkin aivan tavallisia. Vain Lausannessa ja Genevessä kaikki tytöt ovat kauniita". Poiccard alias Kovacs (Belmondo)

• Marienhof

Näkemiin lapset
      400 kepposta
      Viha
      Kuoropojat
      Taskurahat

• Molotov

Vaikea varmaan arvata sillä jean reno on yksi suosikeistani. Ja depardieu myöskin.

Pidän myös elokuvasta la grande bouffe.

• s/pdif

näyttelijöinä
      Jean Reno
      Gérald Depardieu.

Myös Jacques Tatin, Luc Bessonin ja Jean-Luc Godardin elokuvat menettelevät unohtamattakaan 37º2 le matin -elokuvaa.

• -mikä-
    • MarkiisiDeFuckingÅmÅl

"Et Dieu... créa la femme" (1956, directed by Roger Vadim, starring a very young Brigitte Bardot).

aka "...And God Created Woman".

I also liked some early French gangster films with Eddie Constantine as a heavy.

• MarkiisiDeFuckingÅmÅl

ajatus jäi ulkomaankielelle vahingossa... no kyl te tajjuutte mitä tuos yritin ilimasta :D

• Elitistipaska

Hullu Pierrot (Godard)
      Mies joka rakasti naisia (Truffaut)
      Päiväperho (Bunuel)
      Suuri illuusio (Renoir)
      Viikonloppu (Godard)

• Erkkan kaveri Spip

Mun suosikki on ehdottomasti Seul contre tous, vaikkakin se on ehkä raskaimpia leffoja mitä mä ikinä olen nähnyt. Mut se meneekin niin överiks että sen otta ihan humorilla loppujen lopuks. Suosittelen kaikille jotka kestää ultradramaa.

• elicorleone

olivier marchallin ohjaama 36 quai des orfévres. michael mannin heatin vaikutus on nähtävissä. gerard depardieu on parempi kuin yhdessäkään amerikkalaisessa leffassa ja daniel auteuil on ihana!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      73
      4956
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3359
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2655
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1717
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1566
    6. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1322
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      219
      1113
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      1005
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      889
    Aihe