Meillä pohjapiirrustus valmiina ja muutama tarjouspyyntö jätetty pohjanperusteella, tietysti ikkunakoot ja ulkoverhous matskut ilmoitettuna. Mietinkin että pitäisikö paketit kilpailuttaa jollain samalla vakiosisällöllä. Miten olette tehneet. Neuvokaa tyhmää...
Vastaukset 31
- tarjouspyyntöön edellyttäisi
sellaista standardoimista jota ei saa läpi ihan nopealla aikataululla. Jos tarjouspyyntöä tekee toimittajalle jolla on vaihtoehtoisia huonekorkeuksia, haluttu korkeus olisi hyvä kertoa. Ulkoverhousmatksku turhaa mainita.
- Rauno Kangas
...on saada talopakettifirmat tarjoamaan täsmälleen samaa sisältöä.
Kaikkein toimivin ratkaisu on pyytää talopakettitoimittajalta heidän kilpailukykyisintään sisältöä ja suorittaa vertailu siten, että ottaa talopakettitarjouksista laajimman sisällön vertailutasoksi ja täydentää kaikki muut tarjoukset OMAN HANKINNAN HINNOIN samalle viivalle. Ja noita OMAN HANKINNAN HINTOJA määriteltäessä ei pidä missään tapauksessa perustaa hintatietouttaan niiden talopakettitarjoajien kertomaan vaan ne hinnat on haettava rautakaupasta ja muista sellaisista lähteistä, joista ne hinnat "ihan oikeesti saa". Vain noin suoritettu vertailu kertoo totuuden.
Ja pidemmälle vietynä täytyy selvittää talopakettitarjoajien laadut - sekä antaa hyvitystä tai sakottaa eroista vertailutasoon.- Ippu
Sinulta olen saanut paljon asiallista tietoa. Ajattelin vain että minkälaisen kuvan annamme itsestämme jos pelkillä pohjilla tarjouksia pyydämme. Pohja löytyi niin sopiva että pienillä muutoksilla sen haluamme. Mieheni on piirtänyt pohjapiirroksen CAT ohjelmalla ja sen perusteella olemma tarjouksia kyselleet. Kunhan saamme tarjoukset jotka pitäisi tulla tälläviikolla otamme sitten yhteyttä ammattilaisiin joka käy kanssamme tarjoukset läpi.
- Rauno Kangas
Ippu kirjoitti:
Sinulta olen saanut paljon asiallista tietoa. Ajattelin vain että minkälaisen kuvan annamme itsestämme jos pelkillä pohjilla tarjouksia pyydämme. Pohja löytyi niin sopiva että pienillä muutoksilla sen haluamme. Mieheni on piirtänyt pohjapiirroksen CAT ohjelmalla ja sen perusteella olemma tarjouksia kyselleet. Kunhan saamme tarjoukset jotka pitäisi tulla tälläviikolla otamme sitten yhteyttä ammattilaisiin joka käy kanssamme tarjoukset läpi.
...pohjakuvallakin saa tarjouksen - useimmiten. Pitää olla vaan tarjouksia vertaillessa tarkkana, sillä usein kattorakenteisiin saadaan tehtyä isoja ja kalliitakin eroavuuksia, eikä aina julkisivukuvienkaan toimittaminen tarjouspyynnön liitteeksi takaa lopputuloksen vertailtavuutta. Kannattaa myös muistaa, että talopakettikaupassa yleisimmin sovellettavissa sopimusehdoissa (RTT) sopimusasiakirjojen pätevyysjärjestys asettaa tarjouksen tarjouspyynnön yläpuolelle - eli se, mitä on pyydetty ei päde, jos on tarjottu jotain muuta.
- Olisiko tuota kohtuullista
Rauno Kangas kirjoitti:
...pohjakuvallakin saa tarjouksen - useimmiten. Pitää olla vaan tarjouksia vertaillessa tarkkana, sillä usein kattorakenteisiin saadaan tehtyä isoja ja kalliitakin eroavuuksia, eikä aina julkisivukuvienkaan toimittaminen tarjouspyynnön liitteeksi takaa lopputuloksen vertailtavuutta. Kannattaa myös muistaa, että talopakettikaupassa yleisimmin sovellettavissa sopimusehdoissa (RTT) sopimusasiakirjojen pätevyysjärjestys asettaa tarjouksen tarjouspyynnön yläpuolelle - eli se, mitä on pyydetty ei päde, jos on tarjottu jotain muuta.
kutsua vaikkapa hinta-arvioksi. Aika paljon on auki olevia kohtia, jotta kukaan ammattiinsa vastuuntuntoisesti suhtautuva talomyyjä antaisi tarjousta tuollaisesta. Vaihtoehtoja aivan liikaa tuossa vaiheessa vielä jäljellä. Onko tuossa vaiheessa edes tarpeen keskustella hinnasta, eihän asiakkaalla ole selvillä edes raameja hankinnalleen.
- ihan toinen maailma
Olisiko tuota kohtuullista kirjoitti:
kutsua vaikkapa hinta-arvioksi. Aika paljon on auki olevia kohtia, jotta kukaan ammattiinsa vastuuntuntoisesti suhtautuva talomyyjä antaisi tarjousta tuollaisesta. Vaihtoehtoja aivan liikaa tuossa vaiheessa vielä jäljellä. Onko tuossa vaiheessa edes tarpeen keskustella hinnasta, eihän asiakkaalla ole selvillä edes raameja hankinnalleen.
Kun tulee ammattirakennuttamisen maailmasta, tosin kerrostalojen parista, on ollut aika hmoilasena näiden "unelmakauppiaiden kanssa". Ensimmäisellä ja toisella kauppiaalla ei voinut muuta todeta kun että älkää unta nähkö mutta tässäkin asiassa siperia opettaa.
Itse en ikinä rakennuttaisi tällaisilla ehdoilla enkä tällaisia taivaanrannanmaalareita eteistä pidemmälle ottaisi.
Jos voisi jäädä sapattivapaalle niin piirrättäisin itse ja ottaisin kaverit rakentamaan pitkästä tai pätkitystä tavarasta. Uskoisin että ei ainakaan kalliimmaksi tulisi pakettiin verrattuna. Kun sapatit voi unohtaa niin pakko ottaa paketti johonkin asti rakennettuna ja jatkaa omilla miehillä siitä eteenpäin. Tulee halvemmaksu kun avaimet käteen mutta onhan siinäkin talotehtalle melkoinen kate. - Rauno Kangas
Olisiko tuota kohtuullista kirjoitti:
...osaa tarjota kiistattomasti myös pelkällä pohjakuvalla. Lähinnä 1,5-kerroksisissa taloissa ja monimuotoisemmissa 1-tasoisissa tulee ongelmaksi kattorakenteiden tulkinnanvaraisuus, mutta osaava tarjouslaskija kun piirtää räystäslinjat, jiirit yms. sekä merkkaa ikkunakoot ja eri rakenteet värikoodein pohjakuvaan ja tarvittaessa piirtää leikkauksen talosta, niin pelkästä pohjakuvastakin tulee täysin yksiselitteinen tarjousasiakirja. Ja, jos tarjouslaskija on vakuuttunut asiastaan, hän lopuksi merkkaa tarjouksen arkistotunnuksen luonnoskuvaan ja kuittaa lopuksi merkinnät allekirjoituksellaan - näin minä ainaskin laskijoita koulutan muutamien tuhansien omin käsin laadittujen talotarjousten suomalla kokemuksella.
- Jarmo W.
Rauno Kangas kirjoitti:
mielestäni pelkällä pohjalla pyydetty tarjous
on vain varjo todellisesta. Miksi pitää kysyä vajailla kuvilla? Joka on tosissaan liikkeellä näkee
kyllä vaivan myös leikkaus julkisivukuvien tekoon.
Myyjäkin ottaa enemmän tosissaan. - Rauno Kangas
Jarmo W. kirjoitti:
mielestäni pelkällä pohjalla pyydetty tarjous
on vain varjo todellisesta. Miksi pitää kysyä vajailla kuvilla? Joka on tosissaan liikkeellä näkee
kyllä vaivan myös leikkaus julkisivukuvien tekoon.
Myyjäkin ottaa enemmän tosissaan....että pelkällä pohjalla varustettu tarjouspyyntö vaikuttaa "vajaalta", mutten itse ole nähnyt omalta osaltani kovinkaan suurena ongelmana (useampaakin merkkiä urani aikana tarjouslaskeneena). Perustalossa kattorakenteista ei ole tarpeen tietää kaikkea tarjousvaiheessa - ja joskus huonosti piirretty leikkaus/julkisivu tuottaa huonomman lopputuloksen kuin pelkkä pohja, joka antaa tarjouslaskijalle vapauden valintoihin.
Ei se mielestäni ole ihan yksoikoinen juttu suuntaan tai toiseen. - Jarmo W.
Rauno Kangas kirjoitti:
...että pelkällä pohjalla varustettu tarjouspyyntö vaikuttaa "vajaalta", mutten itse ole nähnyt omalta osaltani kovinkaan suurena ongelmana (useampaakin merkkiä urani aikana tarjouslaskeneena). Perustalossa kattorakenteista ei ole tarpeen tietää kaikkea tarjousvaiheessa - ja joskus huonosti piirretty leikkaus/julkisivu tuottaa huonomman lopputuloksen kuin pelkkä pohja, joka antaa tarjouslaskijalle vapauden valintoihin.
Ei se mielestäni ole ihan yksoikoinen juttu suuntaan tai toiseen.jos tarjouskuvat ovat vaillinaiset ja jos niistä joutuu arvailemaan kovastikin, laskija joutuu laittaa hintaan pelivaraa, ei hyvä.
Ja vielä uudelleen, miksi ihmeessä lähdetään,
rahassa laskettuna, ehkä elämän suurimpaan projektiin vähän kuin soitellen sotaan. - Rauno Kangas
Jarmo W. kirjoitti:
jos tarjouskuvat ovat vaillinaiset ja jos niistä joutuu arvailemaan kovastikin, laskija joutuu laittaa hintaan pelivaraa, ei hyvä.
Ja vielä uudelleen, miksi ihmeessä lähdetään,
rahassa laskettuna, ehkä elämän suurimpaan projektiin vähän kuin soitellen sotaan....ihan noin yksinkertaista.
Joskus pelivaran jättäminen tarjoajalle tuottaa paremman lopputuloksen kuin valmiiksi "päin honkia" mietitty.
Tarjouslaskijan ei tarvitse jättää hintaan "pelivaraa", jos hän kerran ratkoo avoimet kysymykset yksiselitteisesti - tarjouslaskijan vain täysyy merkata ne tulkintansa siihen tarjousluonnokseen.
Tää on vähän sellainen suo siellä-vetelä täällä juttu. Tekemällä yksiselitteiset tarjouskuvat saa samanlaisia tarjouksia - ainakin joskus. Toisaalta taas silloin jää tarjouslaskijoiden ammattitaidosta osa hyödyntämättä - tarjouslaskijat kun ovat varsin hyviä tyyppejä sanomaan, miten talosta saisi kustannustehokkaan - tai ainakin niiden pitäis olla. - merkitystä? Koska hänelle
Rauno Kangas kirjoitti:
...ihan noin yksinkertaista.
Joskus pelivaran jättäminen tarjoajalle tuottaa paremman lopputuloksen kuin valmiiksi "päin honkia" mietitty.
Tarjouslaskijan ei tarvitse jättää hintaan "pelivaraa", jos hän kerran ratkoo avoimet kysymykset yksiselitteisesti - tarjouslaskijan vain täysyy merkata ne tulkintansa siihen tarjousluonnokseen.
Tää on vähän sellainen suo siellä-vetelä täällä juttu. Tekemällä yksiselitteiset tarjouskuvat saa samanlaisia tarjouksia - ainakin joskus. Toisaalta taas silloin jää tarjouslaskijoiden ammattitaidosta osa hyödyntämättä - tarjouslaskijat kun ovat varsin hyviä tyyppejä sanomaan, miten talosta saisi kustannustehokkaan - tai ainakin niiden pitäis olla.tarjotaan joka tapauksessa "tehtaan" näkemys aiheesta. Edellisen kysymys on siis aiheellinen ..
- Rauno Kangas
merkitystä? Koska hänelle kirjoitti:
tarjotaan joka tapauksessa "tehtaan" näkemys aiheesta. Edellisen kysymys on siis aiheellinen ..
...tulkita kannanottoni päin mäntyä. Minä kerroin "pelkällä pohjakuvalla tarjoamisesta" - siis puutteellisilla kuvilla pyydettyyn tarjoukseen vastaamisesta.
Pelkässä pohjakuvassa on usein "kaikki olennainen" - asiakkaan asumistarpeet tyydyttävät tilat. Pelkästä pohjakuvasta pystyy päättelemään paljon julkisivuista ja täydentämällä pohjakuvaa parilla olennaisella seikalla (huonekorkeus, ristikon tukikorkeus, kattokaltevuus) siitä tulee "tarjoukseen riittävän yksiselitteinen" aineisto.
Se oli pointtini, ettei pelkällä pohjakuvalla tarjousta pyytävä välttämättä ole päällesylkemisen arvoinen juttu. Me muuten tehtiin yhden yhteistyökumppanin kanssa juuri 90-luvun laman alla töitä talopakettitarjouskäytännön fiksaamiseksi ja oivalsimme jo silloin tämän: pelkistä pohjakuvistakin asiakkaat haluaa talon. Kehitimme tarjouslaskennan dokumentaatiota siihen suuntaan, että pystyimme antamaan nopeasti yksiselitteisen tarjouksen myös "pelkkien pohjakuvien perusteella" ja yhteistyökumppanin menestys todistaa ainakin silloin sen palvelun osuneen oikeaan saumaan, sillä tuo yritys taisi olla 90-luvulla selkeimmin kasvanut kioski tällä alalla. - En pidä puutteellisilla
Rauno Kangas kirjoitti:
...tulkita kannanottoni päin mäntyä. Minä kerroin "pelkällä pohjakuvalla tarjoamisesta" - siis puutteellisilla kuvilla pyydettyyn tarjoukseen vastaamisesta.
Pelkässä pohjakuvassa on usein "kaikki olennainen" - asiakkaan asumistarpeet tyydyttävät tilat. Pelkästä pohjakuvasta pystyy päättelemään paljon julkisivuista ja täydentämällä pohjakuvaa parilla olennaisella seikalla (huonekorkeus, ristikon tukikorkeus, kattokaltevuus) siitä tulee "tarjoukseen riittävän yksiselitteinen" aineisto.
Se oli pointtini, ettei pelkällä pohjakuvalla tarjousta pyytävä välttämättä ole päällesylkemisen arvoinen juttu. Me muuten tehtiin yhden yhteistyökumppanin kanssa juuri 90-luvun laman alla töitä talopakettitarjouskäytännön fiksaamiseksi ja oivalsimme jo silloin tämän: pelkistä pohjakuvistakin asiakkaat haluaa talon. Kehitimme tarjouslaskennan dokumentaatiota siihen suuntaan, että pystyimme antamaan nopeasti yksiselitteisen tarjouksen myös "pelkkien pohjakuvien perusteella" ja yhteistyökumppanin menestys todistaa ainakin silloin sen palvelun osuneen oikeaan saumaan, sillä tuo yritys taisi olla 90-luvulla selkeimmin kasvanut kioski tällä alalla.tiedoilla tehtyä "tarjousta" kovinkaan sitovana, vaan myyjän omana tulkinta asiakkaan haluista. Lisäksi tuo todellakin toimii vain perustipupöntöissä ja kun halutaan jokaisen myyjän näkemys omasta halvimmasta mahdollisesta tuotteesta jonka voisi tulkita asiakkaan rustaamaan pohjaan sopivan. Noiden luonnostelujen ja myyjän tulkintojen vuoksi ymmärrän hyvin miksi niin monet ihmiset pitävät talomyyjiä vähän tyhminä, ja etteivät ymmärrä mitä asiakas tarkoittaa. Eikä voi ymmärtää jos ei ole tarpeeksi informaatiota tulkintojen tueksi. Ei se nyt niin vaikeata luulisi olevan sielläkään ymmärtää. Tuollaisella pelkällä pohjakuvalla rustattu hinta-arvio ei todellakaan ole mikään TARJOUS, tai tietysti riippuu mitä tarjouksella kukin ymmärtää, mutta selittää myös sen etteivät voi ymmärtää miksi hinnat muuttuvat niistä "tarjouksista" joita muutamat myyjät lähettelevät. Vika ei ole asiakkaassa vaan myyjässä joka on lähtenyt liian heppoisilla pohjatiedoilla kauppaa vääntämään. Myymään siis vaan jotain.
- Rauno Kangas
En pidä puutteellisilla kirjoitti:
tiedoilla tehtyä "tarjousta" kovinkaan sitovana, vaan myyjän omana tulkinta asiakkaan haluista. Lisäksi tuo todellakin toimii vain perustipupöntöissä ja kun halutaan jokaisen myyjän näkemys omasta halvimmasta mahdollisesta tuotteesta jonka voisi tulkita asiakkaan rustaamaan pohjaan sopivan. Noiden luonnostelujen ja myyjän tulkintojen vuoksi ymmärrän hyvin miksi niin monet ihmiset pitävät talomyyjiä vähän tyhminä, ja etteivät ymmärrä mitä asiakas tarkoittaa. Eikä voi ymmärtää jos ei ole tarpeeksi informaatiota tulkintojen tueksi. Ei se nyt niin vaikeata luulisi olevan sielläkään ymmärtää. Tuollaisella pelkällä pohjakuvalla rustattu hinta-arvio ei todellakaan ole mikään TARJOUS, tai tietysti riippuu mitä tarjouksella kukin ymmärtää, mutta selittää myös sen etteivät voi ymmärtää miksi hinnat muuttuvat niistä "tarjouksista" joita muutamat myyjät lähettelevät. Vika ei ole asiakkaassa vaan myyjässä joka on lähtenyt liian heppoisilla pohjatiedoilla kauppaa vääntämään. Myymään siis vaan jotain.
...eilen illalla esimerkkitarjouksen pelkän pohjakuvan perusteella. Vilkaiseppa aineisto läpi ja kerro mulle, miltä osin tuo esimerkki ei sun mielestäsi olisi mikään TARJOUS. Itse kyllä uskaltaisin tuolla materiaalilla lähteä kauppoja tekemään ostajana tai myyjänä.
http://www.kolumbus.fi/taloapu.rauno.kangas/testitarjou s/seloste.pdf
http://www.kolumbus.fi/taloapu.rauno.kangas/testitarjou s/tarjousluonnos.jpg
Ne, jotka osaa, tekee mitä ne haluaa ;-D - mitä asiakas haluaa
Rauno Kangas kirjoitti:
...eilen illalla esimerkkitarjouksen pelkän pohjakuvan perusteella. Vilkaiseppa aineisto läpi ja kerro mulle, miltä osin tuo esimerkki ei sun mielestäsi olisi mikään TARJOUS. Itse kyllä uskaltaisin tuolla materiaalilla lähteä kauppoja tekemään ostajana tai myyjänä.
Ne, jotka osaa, tekee mitä ne haluaa ;-Deikä asiakkaalla taatusti ole muuta käsitystä kuin puutavaraerittelystä jota johonkin tuollaiseen perustipupönttöön tulisi. Miksi ei siis olisi etukäteen pohtinut mitä ja millaisen haluaisi. Tuo sopii siihen mitöä maksaa kyselyyn, jolla ei ole vielä mitään tekemistä hankittavan talon kanssa. Noita tosiaan löytyy kaikilta. aika vaan alkaa olla ajanut ohitse noista puutavaratoimituksista.
- unelma. Harvassa ovat
Rauno Kangas kirjoitti:
Ne, jotka osaa, tekee mitä ne haluaa ;-Dnoita rojekteja hamuavat nykyään. Valmiimpaan ja monimuotoisempaan suuntaan menty jo vuosia. Onko Raunolta mennyt ohi tämä kehitys.
- Premiartia epätoivoisesti.
unelma. Harvassa ovat kirjoitti:
noita rojekteja hamuavat nykyään. Valmiimpaan ja monimuotoisempaan suuntaan menty jo vuosia. Onko Raunolta mennyt ohi tämä kehitys.
Pitäähän silloin laskea vaikka mistä kuvista. Tuo hinta jos on tuosta talosta, on vähän helvetin kallis.
- Rauno Kangas
Premiartia epätoivoisesti. kirjoitti:
Pitäähän silloin laskea vaikka mistä kuvista. Tuo hinta jos on tuosta talosta, on vähän helvetin kallis.
...hoksanneet, että kyseessä oli kuvitteellinen mallitarjous kuvitteellisesta talosta. Tuo talo ei ole mistään mallistosta ja tarjouksen tehnyttä Testitalo Oy:tä ei ole tietääkseni olemassa.
- hannu h
Rauno Kangas kirjoitti:
...hoksanneet, että kyseessä oli kuvitteellinen mallitarjous kuvitteellisesta talosta. Tuo talo ei ole mistään mallistosta ja tarjouksen tehnyttä Testitalo Oy:tä ei ole tietääkseni olemassa.
ei taida rauno kankaalalla olla paljoakaan tekemistä, kun täällä pitää vaan joginjoutavaa paskaa kirjoitella
- Rauno Kangas
hannu h kirjoitti:
ei taida rauno kankaalalla olla paljoakaan tekemistä, kun täällä pitää vaan joginjoutavaa paskaa kirjoitella
...kahtena päivänä kolmesta tässä samalla koneella kuin nettiyhteyskin. Aina väliin kun pistää pari riviä "joutavia" niin jaksaa taas hetken tuijottaa kuin käärmeenlumooja noita arkisempia näyttöllisiä.
- toimitussisällön suhteen.
Rauno Kangas kirjoitti:
Tsemppiä Rane kauppaan.
- Rauno Kangas
toimitussisällön suhteen. kirjoitti:
Tsemppiä Rane kauppaan.
...löytyy yhtäläisyyksiä moneen suuntaan, sillä tuosta samasta tarjouslaskentajärjestelmästä on tehty parikymmentä versiota sekä isommille että pienemmille talomerkeille - vuosien saatossa.
- Eiköhän pelin henki selvinnyt.
Rauno Kangas kirjoitti:
...löytyy yhtäläisyyksiä moneen suuntaan, sillä tuosta samasta tarjouslaskentajärjestelmästä on tehty parikymmentä versiota sekä isommille että pienemmille talomerkeille - vuosien saatossa.
Siellähän sun naamas loistaa ku Naantalin aurinko Premiartin sivuilla.
- Rauno Kangas
Eiköhän pelin henki selvinnyt. kirjoitti:
Siellähän sun naamas loistaa ku Naantalin aurinko Premiartin sivuilla.
...kun et kyennyt edes kohtuudella mun toimenkuvaani selvittämään. Mun naamani nimittäin loistaa monessa muussakin yhteydessä ja löydöksesi on mun sivuhommia.
Mutta anna tosiaankin olla jo, sillä epäkaupallisen ryhmän lukijat kohta syyttää sua mun mainosmiehekseni ;-D - Rauno Kangas
...osaa lukea. Minä olen avoimesti kertonut, minkä verran talopaketista voi säästää, JOS EI OTA talopakettia vaan rakentaa OMAJOHTOISESTI - ja olen avoimesti myös kertonut, että tiedän talopakettien hinnanasetannasta "oman kokemuksen kautta". Olen kuitenkin jättänyt mainostamatta yritystä, jonka toiminnassa olen mukanana. Jos te vaivautuisitta vähääkään ajattelemaan, niin hoksaisitte kyllä mun puhuvan noissa precut-jutuissa nimenomaan talopaketteja vastaan eikä niiden puolesta. Mietippäs siltä pohjalta seuraava henkilööni kohdistuva hyökkäys uusiksi - tämä tämänkertainen oli varsin lapsellinen yritelmä ;-D
- RIITTÄÄ
Pohjakuva kyllä riittää. Varsinkin yksikerroksissa lähes aina voi antaa tarjouksen ilman tulkinnanvaraa, että mistä on tarjottu. Olen RK:n kanssa aivan samaa mieltä, väititte te asiasta ymmärtämättömät mitä vaan.(ON muuten tullut vuosien varrella laskettua tuhansia tarjouksia.)
- ei tarvita edes pohjakuvaa.
pelkät neliöt riittävät. Yhtä tarkka arvio siitä syntyy, kutsukoot sitten sitä nämä palstan tosiammattilaiset sitä tarjoukseksi.
ei tarvita edes pohjakuvaa. kirjoitti:
pelkät neliöt riittävät. Yhtä tarkka arvio siitä syntyy, kutsukoot sitten sitä nämä palstan tosiammattilaiset sitä tarjoukseksi.
...talotoimittaja sitoutuu yksilöityyn toimitukseen tarjouksessa mainituin ehdoin (yleensä kiinteään hintaan) voi sanoa tarjoukseksi. Toivottavasti vaan tarjousasiakirjat ovat sen verran selvät, ettei ostaja osta sikaa säkissä.
Muutama päivä sitten yksi raksa-ammattilainen naureskeli maineikkaan kivitalotehtaan tarjousta - tekstiä muutama rivi ja kokonaishintaa yli 300.000 euroa - sanoi, että siinä oli tarjolla luottamukseen perustuvaa kauppaa, suurin osa toimituksen sisällöstä olisi pitänyt päätellä rivien välistä.
- Rauno Kangas
...tulos saavutetaan, kun annetaan sopivasti siimaa talopakettifirmalle - tarjotkoot kukin "kilpailukykyisintä" sisältöään halutusta valmiusarteluokasta (esim. ulkoapäin kutakuinkin valmiiksi). Tämä sisältö jutellaan läpi tarjouspyynnön sisäänjättövaihessa, joten teille pitäisi syntymän kuva siitä, mitä tarjoukset tulevat sisältämään - ja ennenkaikkea se, mitä eroja niissä tulee olemaan.
Samalla aikaa kun talopakettifirmat laskee niitä tarjouksiaan, te laskette niitä eroja. Tiedätte, että jostakin talotarjouksesta tulee puuttumaan yhtä sun toista ja pikkuisen muutakin verrattuna kilpailuun osallistuvista tarjouksista LAAJIMPAAN. Nuo erotukset pitää täyttää, eli vertailussa:
* pohjaksi otetaan LAAJIN tarjoussisältö sellaisenaan
* muille tarjouksille lasketaan "sakkosumma" eli hinta niistä tuotteista ja töistä, joilla kukin tarjous laajennetaan sinne laajimman tarjoussisällön tasolle
* vertailussa käytetään sen jälkeen koko ajan hinta sakkosumma
Toinen neuvottelukierros muuten kannattaa käydä "käännetyssä lähtöjärjestyksessä" eli aloitetaan ensimmäisellä kierroksella huonoimman toiselle kierrokselle kelpuutetun tarjouksen tehneen kanssa ja sanotaan suoraan: tarjouksesi ei ole paras, sitä pitäisi parantaa - ja sitten väännetään kunnes myyjä luopuu tai tarjous muuttu parhaaksi. Sitten ilmoitetaan, että neuvoteltuamme muidenkin kanssa toisen kerran homma ratkaistaan.
Näin saattaa parhaastakin tarjouksesta saada toisella kierroksella "kunnolla pois".- ja omajohtoinen
sekä lähes omatekoinenkin oli ensimmäinen talomme. Se siis onnistuu. Mm -paperille piirrettiin pohja niin mittatarkaksi kuin osattiin ja 8:lle talotehtaalle lähetettiin tarjottavaksi. Kyseessä ei todellakaan ollut perusmalli, vaan 2 tasoinen rakennus osittain korkealla kattorakenteella. Siihen aikaan 10 vuotta sitten tehtailla oli vielä halua ja taitoa piirtää kuvaluonnokset tarjouksen liitteeksi, heti nähtiin siitä minkälainen talo oli tulossa. Myönnetään että ensikertalaiselle tarjousten vertailu oli tuskaa, ja jälkikäteen oli pakko myöntää että olisi pitänyt ottaa vähemmän materiaalia (esim rimpulalistat vaihtoon) ja suurelementti pienten sijaan. No, pienet oli oppirahat kun kaikki murheet oli tässä. Talosta tuli hieno ja loistavasti suunniteltu:D Itse tehtiin kaikki mitä voitiin maatöitä, rungon pystytystä ja lvis-hommia lukuunottamatta.
Eli taitava ja palveluhalukas talotehdas kyllä pystyy pohjista tekemään tarjouksen jos haluaa
Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa781839Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as341192Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134954Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.200869- 64704
- 77692
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo210664On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79618- 60615
- 35571
- 63561
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32548- 55517
- 36504
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28442- 33423
- 40417
- 82408
Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin12398