Maallikkohypnoosin ja epäpätevien suggestio-ohjausten haitat puhuttavat. Olen ymmärtänyt niin, että "maallikkojärjestöissä" (Hypnoosiliitto, SHY) ongelmat kiistettäisiin tai seuhteellistettaisiin, onko näin? Ovatpa jotkut suggerit kehdanneet jopa kiistää tapausten todenperäisyyden!
http://www.hypnologia.com/keskustelu/read.php?2,3306,3411
-----
Hypnoosi ja Suggestio, lääketieteessä ja psykologiassa (Kirja)
"Hypnoosin ammattilaisena luin Tieteellisen Hypnoosin keulahahmojen juuri julkaiseman kirjan Hypnoosi ja Suggestio. Kyseinen kirja käsittelee paljon hypnoosin historiaa ja myös tutkimusta, joka on tehty hypnoosin tiimoilta Turun yliopistossa. Kirja on kerronnaltaan hyvin selkokielistä ja kiinnostava. Hypnoosin tekniikoita ja terapioiden kulkua ei kirjasta löydä. Kirjasta jää kyllä ikävä maku, mikä kohdistuu maallikkohypnotisoitsijoita kohtaan. Kaikki ne esimerkkitapaukset, jotka ovat epäonnistuneet, kohdistuvat juuri maallikko "hypnologeihin". Joitakin tapausselostuksia on todella ylikorostettu ja väritetty. Kirjassa kaikki taasen onnistuneet hypnoosihoidot ovat suorittaneet tietysti aina esim. lääkäri tai psykologi. Onhan tietty meidän maalikkojen joukossa "puoskareita", jota eivät ymmärrä hypnoosin käyttörajoja. Esimerkkinä voisi mainita Lappeenrannan seudulla toimiva hypnologi, joka lupaa parantaa pituuskasvua hypnoosin avulla. Tästä kyseisestä tapauksesta löytyy myös huomiointi kyseisessä kirjassa. Tosiasiassa myös lääkärit ja psykologit tekevät epäonnistuneita hypnoosihoitoja, mutta niistä ei kerrota. Monille ihmisille lääkärit ovat "jumalia", joiden virheistä ei sovi valittaa.
Olen jo ammattini puolesta joutunut lukemaan monia terveydenalan oppikirjoja ja tietysti hypnooskirjallisuutta, mutta missään en ole huomannut niin räikeää hyökkäystä jotakin ammattikuntaa kohtaan, kuin tässä kirjassa. Onko Tieteellisellä Hypnoosilla asennevamma tai kateus vienyt harkintakyvyn kirjaa tehdessä? Maallikkohypnotisoitsijana suosittelen kanssakollegoille kirjan lukemista. Voitte löytää itsenne kirjan sivuilta epäonnistuneena "terapeuttina".
----
Hypnoosi ja Suggestio, lääketieteessä ja psykologiassa (Kirja)
"Hei!
Kiitos kannanotostasi. Oikein hyvä!
Olen täysin vakuuttunut useitten muiden ohella , että maalikkohypnotisoijien esimerkkitapaukset ovat täysin ilman todenperää, eli täysin keksittyjä.
Todella kömpelöitä ja yleistäviä kaukaa haettuja ja hieman lapsellisiakin esimerkkejä .
Jos jossain olisi perää, olisi paikkakunta ja ehkä muitakin asioita varmasti tuotu julki!
Siinä sivussa.... "
Hypnoosikirjan tapaukset - valhettako?
9
2088
Vastaukset
- Oliko muuta?
Olet tuonut noita asioita säännöllisesti esille, useita vuosia, onkohan mitään uutta ?
Miksi koitat saada huomiota pois hoitovirheistä virallisella puolella joihin kuolee todistetusti ihmisä, hypnoosiin ei koskaan ole kukaan kuollut!
Kuten joku mainitsi osuvasti: Hanki oma elämä!- hörönlöröä
Rummuttakaa ja loitsutelkaa te vaan kaikessa rauhassa, niin kauan kuin dirhemejä riittää.
"Pyhyyden taju", Hypnologia 1/2006: "Lainsäädäntö, joka tunnustaisi ihmisen oikeuden itseensä ja oikeuden elää suggestiivisesti turvallisessa ympäristössä, joutuisi tunnustamaan myös sen, että se kaoottinen mediatila, johon totuus ja todellisuus hukkuvat, on elämisenmahdollisuuksien yhteisöllistä sairautta." Pääkirjoituksessa todettiin myös, että mahdollinen puoskarilaki ei olisi SHY:lle mikään ongelma, huom.! lainsäätäjä ja viranomaiset.
- Eikä kiinnostanut laajemmin
Eikö piipunjuuressa ole mielenkiintoista virkatehtävää? Joka vanhoja muistaa......
R.G.- innovatiivisuutta
Hypnologia 2/2006:
"Hallituksen esittelyä:
Millaista on olla puheenjohtaja? Millaista on muuten vain olla mukana.
Vastaajina uusi puheenjohtaja Olavi Tenni, useamman vuoden hallituksessa ollut Maija Mäkelä sekä hallituksessa tänä vuonna aloittanut Michel Segerberg.
Välikysymys Olavi Tennille: Mihin asti olet elämässäsi ehtinyt:
- Olen FM, stm:n hyväksymä vakuutusmatemaatikko, työuraa sosiaalivakuutusalalla ja opetustehtävissä n. 40 vuotta, gerontologian ja psykologian opintoja, olo lähempänä 100 vuotta kuin esikouluikää.
Mitä SHY-hallituksessa olo mahdollistaa:
- Hoitaa hyvin yhdistyksen asioita ja löytää yhteistä ymmärrystä kehittää toimintaa jäsenistön ja siten yhdistyksen hyödyksi. Edistää ja tukea yhdistyksen tarkoitusta ja tavoitteita. Nähdä tulojen, menojen ja varallisuuden integroituminen. Visioida tulevaisuutta enemmin tai myöhemmin. Vuorovaikutusta.
Samat välikysymykset Raakel Maija-Liisa Mäkelälle
- Raakel on kuulemani mukaan hepreaa ja tarkoittaa emälammasta: Se lienee syynä lauhkeaan luonteeseeni.
Mihin asti olen elämässäni ehtinyt:
Olen kiirehtinyt 58 vuoden ikään, mikä konkretisoitui itselleni vasta kun mm allekirjoittanut kutsuttiin riemuylioppilaana eli 40 vuotta sitten lakin saaneena Punkalaitumen Yhteiskoulun ylioppilasjuhliin. Sen lisäksi olen ehtinyt tupla-mummoksi ja osa-aikaeläkeläiseksi, jolla - niin kuin nykyeläkeläiselle kuuluu - on hirveä kiire koko ajan, vaikkei mitään todellista tunnu syntyvän. Viimeisin huikea saavutukseni on elämäni eka kertaa bingotessani (Ruotsinlaivalla tietty, eläkeläinen kun olen) saavuttamani 42 € voitto.
Mitä SHY:n hallituksessa olo mahdollistaa:
Ainakin tapaa säännöllisesti mukavia, viisaita kollegoja. Tottakai siellä voi ihan oikeasti vaikuttaa esimerkiksi Voimavara- ja Hypnoosipäivien ohjelmavalintojen kautta ja koulutusten painotusten kautta. Kaikista yrityksistä huolimatta on kivaa olla hallituksen jäsen! Kiitos tästä mahdollisuudesta.
Sitten muutama kiperä kompa elämänfilosofiasta:
Milloin tarkkaan ottaen on “ennemmin tai myöhemmin”
Olavi: Se on todellisuus, joka on nyt.
Maija: Koska aikaa ei oikeasti ole olemassa voi ennemmin olla oikeasti myöhemmin kuin ennemmin
Mitä silloin tapahtuu
Olavi: Todellisuutta tuotetaan koko ajan.
Maija: Suurta pientä ajattelijaa Peppi Pitkätossua lainatakseni niin kaikki on heikun keikun tai ainakin vinksin vonksin.
Mitä oheinen kuva siitä kertoo
Olavi: Tuulen huminaa, vuoristopuron solinaa, pilvien leijailua ja jälkiä lumessa.
Maija: Mitä me vouhotamme, ei ihmistä oikeasti tarvita.
(Maija koiransa Saaran kanssa)
Anna vinkki kesärentoutumisesta
Olavi: Istu laiturilla, tuolissa, lepää nurmikolla, keinussa, lepopaikassa ja ole hiljaa, tuntien vain sisäistä rauhaa tai ole vuorovaikutuksessa ympäristösi kanssa. haluamallasi tavalla.
Maija: Paras tapa kesärentoutua on onkia, vanhanaikaisella pajuvartisella ongella, jossa on oikea pullonkorkki kohona, eikä matoa koukussa tietenkään. Vain madottoman ongen kohon tuijotuksessa voi vapaasti irtautua itsestään ja kiidellä sinne, minne mieli sattuu kulloinkin halajamaan. Mato koukussa pakottaisi keskittymään kalan ylöskiskomiseen.
--------------
Michel Segerberg puolestaan on ensimmäistä vuotta mukana SHY -hallituksessa.
-----------
-----------
Olen ollut SHY:n toimissa mukana toistakymmentä vuotta ja tänä aikana yhdistys on kasvanut ja laajentanut toimintaansa merkittävästi. Piskuisesta noin 200:n hengen koostaan huolimatta yhdistys on saanut paljon positiivista aikaan hypnoositietouden levittämisessä yhteiskunnan eri sektoreille. Koulutus on uudistunut täysin ja yhdistys on saanut tällä vuosituhannella kokoonsa nähden 10.000 kertaisen määrän tilaa mediassa ja on ollut useasti esillä myönteisissä merkeissä. Yhdistyksen asiantuntijuus, taitotieto ja luotettavuus ovat kasvaneet huimasti. Hallituksen toiminta on ollut vastuullista ja selkärankaista tuulisissakin tilanteissa tällä vuosituhannella ja yhteyden pito muihin vaikuttajiin on ollut välillä haasteellistakin.
Toivon, että jäsenet ottavat avoimesti kantaa ja yhteyttä hallituksen jäseniin, näin ainakin omasta puolestani. Vuoropuhelua tarvitaan sillä mitä enemmän on silmiä ja korvia sitä paremmin asiat ja ideat luistavat eteenpäin. SHY:ssä kiinnostaa väljä matalan kynnyksen avoin foorumi keskusteluille, ideoille ja niiden toteutumisille. Suomi on muuttumassa edelleen monikulttuurisemmaksi samoin SHY näyttäytyy yhä moniäänisempänä ja toivon, että moniäänisyyden linja säilyy koulutuksessa, keskustelussa ja keskinäisessä ajatusten vaihdossa; SHY:n peruslähtökohtia unohtamatta (§ 2). Yhteiskunnallisesti unelmoin siitä että ihmiset toimisivat voimavaraisesti, yhteisöllisesti ja läsnäololla niin parisuhteissaan, perheissään, työssään ja etenkin suhteessa lapsiin. Tulevaisuus on siellä.
Suomi voitti Euroviisut hyvin suggestiivisella esityksellään Hard Rock on Hallelujah. Vaikka en ole Lordi yhtyeen kannattaja, voi esitystä pitää hyvin taitavasti rakennettuna. Tarkkaan ottaen suggestio ja hypnoosikin rakentuvat ympärillämme ja sisällämme vaikuttavista tekijöistä ja näin ei voida itse asiassa tietää hetkeä milloin hypnoosi tai suggestio alkaa ja milloin loppuu. Lordin voitto oli useimmille yllätys, kuten suggestion vaikuttavuus tai hypnoosin ”syvyys” voi jälkikäteen olla yllätys sitä ohjaavalle terapeutille tai asiakkaalle itselleen. Emme voi hallita elämää, mutta voimme joka hetki rakentaa sitä toivomaamme suuntaan ja kohti tarkoitusta mitä pidämme mielekkäänä ja tarkoituksenmukaisena.
Näkisin, että suggestiivisesta vaikuttamisesta tarvitaan edelleen paljon lisätietoa monilla sektoreilla kuten terveydenhoidon, vaihtoehtohoitojen, kasvatuksen ja hengellisyyden alueella. Suggestoterapeutin (SHY) ammatillinen osaaminen on hyvin etuoikeutettua: hänellä on erityisosaamista vuorovaikutuksen ja viestinnän alueella. Hän on tietoinen suggestion ja vaikuttamisen eri puolista, mahdollisuuksista ja keinoista. Sen vuoksi meillä on, terapeutteina tai yksityishenkilöinä, myös vastuuta siitä mitä näemme ja koemme myös terapia tai koulutustilanteiden ulkopuolella.” - Innovatiivisuus kunniaan
innovatiivisuutta kirjoitti:
Hypnologia 2/2006:
"Hallituksen esittelyä:
Vastaajina uusi puheenjohtaja Olavi Tenni, useamman vuoden hallituksessa ollut Maija Mäkelä sekä hallituksessa tänä vuonna aloittanut Michel Segerberg.
- Olen FM, stm:n hyväksymä vakuutusmatemaatikko, työuraa sosiaalivakuutusalalla ja opetustehtävissä n. 40 vuotta, gerontologian ja psykologian opintoja, olo lähempänä 100 vuotta kuin esikouluikää.
- Hoitaa hyvin yhdistyksen asioita ja löytää yhteistä ymmärrystä kehittää toimintaa jäsenistön ja siten yhdistyksen hyödyksi. Edistää ja tukea yhdistyksen tarkoitusta ja tavoitteita. Nähdä tulojen, menojen ja varallisuuden integroituminen. Visioida tulevaisuutta enemmin tai myöhemmin. Vuorovaikutusta.
- Raakel on kuulemani mukaan hepreaa ja tarkoittaa emälammasta: Se lienee syynä lauhkeaan luonteeseeni.
Olen kiirehtinyt 58 vuoden ikään, mikä konkretisoitui itselleni vasta kun mm allekirjoittanut kutsuttiin riemuylioppilaana eli 40 vuotta sitten lakin saaneena Punkalaitumen Yhteiskoulun ylioppilasjuhliin. Sen lisäksi olen ehtinyt tupla-mummoksi ja osa-aikaeläkeläiseksi, jolla - niin kuin nykyeläkeläiselle kuuluu - on hirveä kiire koko ajan, vaikkei mitään todellista tunnu syntyvän. Viimeisin huikea saavutukseni on elämäni eka kertaa bingotessani (Ruotsinlaivalla tietty, eläkeläinen kun olen) saavuttamani 42 € voitto.
Ainakin tapaa säännöllisesti mukavia, viisaita kollegoja. Tottakai siellä voi ihan oikeasti vaikuttaa esimerkiksi Voimavara- ja Hypnoosipäivien ohjelmavalintojen kautta ja koulutusten painotusten kautta. Kaikista yrityksistä huolimatta on kivaa olla hallituksen jäsen! Kiitos tästä mahdollisuudesta.
Maija: Koska aikaa ei oikeasti ole olemassa voi ennemmin olla oikeasti myöhemmin kuin ennemmin
Mitä silloin tapahtuu
Maija: Suurta pientä ajattelijaa Peppi Pitkätossua lainatakseni niin kaikki on heikun keikun tai ainakin vinksin vonksin.
Olavi: Tuulen huminaa, vuoristopuron solinaa, pilvien leijailua ja jälkiä lumessa.
Olavi: Istu laiturilla, tuolissa, lepää nurmikolla, keinussa, lepopaikassa ja ole hiljaa, tuntien vain sisäistä rauhaa tai ole vuorovaikutuksessa ympäristösi kanssa. haluamallasi tavalla.
Maija: Paras tapa kesärentoutua on onkia, vanhanaikaisella pajuvartisella ongella, jossa on oikea pullonkorkki kohona, eikä matoa koukussa tietenkään. Vain madottoman ongen kohon tuijotuksessa voi vapaasti irtautua itsestään ja kiidellä sinne, minne mieli sattuu kulloinkin halajamaan. Mato koukussa pakottaisi keskittymään kalan ylöskiskomiseen.
--------------
-----------
-----------
Olen ollut SHY:n toimissa mukana toistakymmentä vuotta ja tänä aikana yhdistys on kasvanut ja laajentanut toimintaansa merkittävästi. Piskuisesta noin 200:n hengen koostaan huolimatta yhdistys on saanut paljon positiivista aikaan hypnoositietouden levittämisessä yhteiskunnan eri sektoreille. Koulutus on uudistunut täysin ja yhdistys on saanut tällä vuosituhannella kokoonsa nähden 10.000 kertaisen määrän tilaa mediassa ja on ollut useasti esillä myönteisissä merkeissä. Yhdistyksen asiantuntijuus, taitotieto ja luotettavuus ovat kasvaneet huimasti. Hallituksen toiminta on ollut vastuullista ja selkärankaista tuulisissakin tilanteissa tällä vuosituhannella ja yhteyden pito muihin vaikuttajiin on ollut välillä haasteellistakin.
Toivon, että jäsenet ottavat avoimesti kantaa ja yhteyttä hallituksen jäseniin, näin ainakin omasta puolestani. Vuoropuhelua tarvitaan sillä mitä enemmän on silmiä ja korvia sitä paremmin asiat ja ideat luistavat eteenpäin. SHY:ssä kiinnostaa väljä matalan kynnyksen avoin foorumi keskusteluille, ideoille ja niiden toteutumisille. Suomi on muuttumassa edelleen monikulttuurisemmaksi samoin SHY näyttäytyy yhä moniäänisempänä ja toivon, että moniäänisyyden linja säilyy koulutuksessa, keskustelussa ja keskinäisessä ajatusten vaihdossa; SHY:n peruslähtökohtia unohtamatta (§ 2). Yhteiskunnallisesti unelmoin siitä että ihmiset toimisivat voimavaraisesti, yhteisöllisesti ja läsnäololla niin parisuhteissaan, perheissään, työssään ja etenkin suhteessa lapsiin. Tulevaisuus on siellä.
Suomi voitti Euroviisut hyvin suggestiivisella esityksellään Hard Rock on Hallelujah. Vaikka en ole Lordi yhtyeen kannattaja, voi esitystä pitää hyvin taitavasti rakennettuna. Tarkkaan ottaen suggestio ja hypnoosikin rakentuvat ympärillämme ja sisällämme vaikuttavista tekijöistä ja näin ei voida itse asiassa tietää hetkeä milloin hypnoosi tai suggestio alkaa ja milloin loppuu. Lordin voitto oli useimmille yllätys, kuten suggestion vaikuttavuus tai hypnoosin ”syvyys” voi jälkikäteen olla yllätys sitä ohjaavalle terapeutille tai asiakkaalle itselleen. Emme voi hallita elämää, mutta voimme joka hetki rakentaa sitä toivomaamme suuntaan ja kohti tarkoitusta mitä pidämme mielekkäänä ja tarkoituksenmukaisena.
Näkisin, että suggestiivisesta vaikuttamisesta tarvitaan edelleen paljon lisätietoa monilla sektoreilla kuten terveydenhoidon, vaihtoehtohoitojen, kasvatuksen ja hengellisyyden alueella. Suggestoterapeutin (SHY) ammatillinen osaaminen on hyvin etuoikeutettua: hänellä on erityisosaamista vuorovaikutuksen ja viestinnän alueella. Hän on tietoinen suggestion ja vaikuttamisen eri puolista, mahdollisuuksista ja keinoista. Sen vuoksi meillä on, terapeutteina tai yksityishenkilöinä, myös vastuuta siitä mitä näemme ja koemme myös terapia tai koulutustilanteiden ulkopuolella.”Muistikuvia Hypnoosipäiviltä 2006, jotka poikkeavat tällä foorumilla raportoidusta.
http://www.hypnologia.com/hlehdet/lehdet/0602/hpaivat_0602.html
"Olin vain yhden päivän. “Pantomiimit” olivat hauskoja, filosofia antoi
ideoita - ei niinkään esitys sinänsä, mutta se prosessi, mitä päässä siitä
seurasi. Yhdistyksen tila näyttää olevan vähän kesannolla, mutta ei kai siitä
pidä huolestua, kaikelle on aikansa?" Sinikka Mäkelä
"Minua ilahdutti erityisesti se yhteishenki mikä päivillä oli, hyvä ohjelma ja
työnohjauksellinen ote." Nina Sinervo
"Tänä vuonna innostutti erityisesti Johannes Ojansuun esitys ja tietenkin
erityisesti hänen esiintuomansa ajatukset!" Kirsti Niskala
"Ilahduttavaa oli tavata kollegoita ajatusten vaihdon merkeissä. Johannes
Ojansuun filosofisluonteinen alustus oli mielenkiintoinen hyppy pyhyyden ja
rajojen vetämisen maailmaan. Aihe koskettaa niin käytännön terapiatyötä, omaa
elämää kuin ihmisenä maailmassa olemista. Varsinkin nyt kun elämme aikaa, jossa
rajoja jatkuvasti koetellaan, ylitetään ja toisaalta pyritään myös rakentamaan
ja kunnioittamaan. Rakennetaan uudenlaista pyhyyttä, Pyhää ja sen tajua itsessä
ja ympäristössä. Rajojen ja pyhyydentaju voidaan ymmärtää osaksi laajempaa
kauneuden tajua." Michel Segerberg
“Omaksun asioita parhaiten, kun olen elävissä tilanteissa. Katselen ja
kuuntelen ihmisiä, joilla on paljon kokemusta. Sitäpaitsi se on hauskaa. Saan
omiakin ideoita ... Suggestoterapeutit suhtautuvat täällä viisaasti ja
ystävällisesti toisiinsa.” Hilkka Lippu
“ilahdutti se, miten yhdistystä oli huolehtien hoidettu ja miten yhteisen
tekemisen merkitys oli toisia arvostavalla tavalla läsnä.” Risto Santavuori - Hamelnin pillipiipari
innovatiivisuutta kirjoitti:
Hypnologia 2/2006:
"Hallituksen esittelyä:
Mitä silloin tapahtuu
--------------
-----------
-----------
Näkisin, että suggestiivisesta vaikuttamisesta tarvitaan edelleen paljon lisätietoa monilla sektoreilla kuten terveydenhoidon, vaihtoehtohoitojen, kasvatuksen ja hengellisyyden alueella. Suggestoterapeutin (SHY) ammatillinen osaaminen on hyvin etuoikeutettua: hänellä on erityisosaamista vuorovaikutuksen ja viestinnän alueella. Hän on tietoinen suggestion ja vaikuttamisen eri puolista, mahdollisuuksista ja keinoista. Sen vuoksi meillä on, terapeutteina tai yksityishenkilöinä, myös vastuuta siitä mitä näemme ja koemme myös terapia tai koulutustilanteiden ulkopuolella.”Uskomatonta lorua yhdistyksen tilanteesta. Jo vuonna 2006. Onko itsepetos näin kaunista ja lumoavaa? Vai miten SHY-johto, ja sitä taustalta tajunnallisesti ohjaileva käsi, voi tarjoilla yhdistyksen vuosia kestäneen "kriisin" noin tyylikkäästi: jäsenmäärän romahdus, maineen menetys, SHYRY-foorumin vaikeneminen, Tekrystä eroaminen, kriittisen keskustelun vaientaminen... Taiturillinen on se taho, joka yhdistystä tosiallisesti johtaa. Mutta minne? Eivätkä framille nostetut edes ymmärrä tilanteen koko surullisuutta.
- kiistäneet
SHY:n pitkäaikainen aktiivi ja puheenjohtaja psykologi Tiina Niemelä ja SHY:n sihteeri (2003-2007), mutta myös Tieteellisen hypnoosin jäsen, ja psykologi Nina Sinervo eivät kirja-arviossaan kiistä esitettyjä haitohaittoja ja virhekohteluja, mutta eivät myös yksilöidysti kommentoi Kallion&Lauerman ym. tietoihin maallikkohypnoosin historiasta, SHY:stä ym! Miksi SHY:n aktiivit Sinervo&Niemelä eivät kiistäneet esitettyjä seikkoja "suggestoterapeuttien" toimista, jos niitä olisi pyritty -kuten Hypnologian verkkokeskustelun kommenteista voi päätellä- Hypnoosiliiton ja SHY:n piirissä kyseenalaistamaan?
"Hypnologia 1-2/2004
Nina Sinervo ja Tiina Niemelä
Ensivaikutelmiamme uudesta suomalaisesta hypnoosikirjasta
Hypnoosi ja suggestio lääketieteessä ja psykologiassa
Psykologian tohtori Sakari Kallio ja lääketieteen lisensiaatti Hannu Lauerma ovat toimittaneet teoksen hypnoosista ja suggestiosta lääketieteessä ja psykologiassa. Uunituore teos sisältää runsaasti tutkimustietoa hypnoosin ja suggestioiden käytöstä erityisesti lääketieteessä ja tutkimuksessa. Kirjan toimittajien lisäksi kirjoitustyöhön ovat osallistuneet HLL Timo Heinonen, LL Ari-Matti Huotari ja psykologian lis. Taneli Tarvainen. Tutustuimme kirjaan ja ohessa ensivaikutelmia lukemastamme.
Kirja koostuu neljästä osiosta. Ensimmäinen osio käsittelee hypnoosin historiaa ja perusteita, toinen hypnoosin teorioiden suhdetta neurotieteeseen, kolmas hypnoosin sovelluksia lääketieteessä ja viimeinen hypnoosin hyötyjä, ongelmia ja tulevaisuutta.
Hypnoosin monimuotoisuus
Hypnoositutkimuksen keulahahmo Sakari Kallio on kirjoittanut teoksen ensimmäisen osan hypnoosin perusteista ja historiasta. Hän kuvaa hypnoosi-ilmiön luonnetta, erilaisia suggestioita, sekä miten hypnoosi herkkyyttä ja ”syvyyttä” on pyritty mittaamaan. Kirjoittaja toteaa, että hypnoosi on ilmiönä hyvin monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävissä. Parhaiten hypnoosia kuvaavaksi määritelmäksi hän esittää The American Psychological Association (APA) luoman määritelmän, joka alkaa seuraavasti:
“Hypnoosi on menettely, jonka aikana terveydenhuollon ammattilainen tai tutkija antaa suggestioita asiakkaalle, potilaalle tai koehenkilölle muutoksista tuntemuksissa, havainnoissa, ajatuksissa tai käyttäytymisessä...”
Määritelmän mukainen terveydenhuollon ammattilaisuuden korostaminen hypnoosityöskentelyn onnistumisen edellytyksenä jatkuu läpi teoksen. Lukijoina ja psykoterapeutteina emme voineet välttyä kysymykseltä: eikö terapian onnistumisen kannalta tärkeintä ole kuitenkin luottamuksellinen, arvostava ja ymmärtävä vuorovaikutus asiakkaan ja terapeutin välillä.
Kuvaus hypnoosin historiasta niin ulkomailla kuin Suomessakin on pitkähkö, mutta varsin mielenkiintoinen. Materiaalia löytyy varhaisesta historiasta 4000 v takaa aina nykypäivään asti. Valitettavasti “maallikkohypnotisoijia”, joihin myös Suomen Hypnoosiyhdistys kirjassa luetaan, käsittelevät kohdat ovat hyvin yksipuolisia.
Hypnoosin teorioista
Onko hypnoosi muuntunut tajunnantila vai sosiaalista vuorovaikutusta? Keskeiseksi kiistaksi tuodaan esiin se, että ovatko sosiaaliset tekijät riittäviä selittämään kaikki hypnoosiin liittyvät ilmiöt vai onko sittenkin tarpeen jonkinlainen hypnoositila, joka paremmin selittäisi kaikkein dramaattisimmat ilmiöt. Teoksessa on esitelty myös Kallion ja Revonsuon - uusi malli hypnoositutkimukselle, joka on nimeltään altered state theory of hypnosis (AST). AST-teoria tarkastelee painottaa, että subjektiivisten tajunnankokemusten tulisi olla keskeisessä asemassa hypnoositutkimuksessa. Toinen teorian keskeinen ajatus on, että hypnoosin aikaansaamaa tajunnantilan muutosta tulisi tutkia toiminnallisia aivokuvantamismenetelmiä käyttäen erittäin hypnoosiherkillä koehenkilöillä.
Hypnoosin sovelluksia
Erityisesti hypnoosia ja muistia sekä niin sanottuja valemuistoja kuvaava luku on mielenkiintoinen. Kivusta ja hypnoosista, hypnoosista ja suggestioista anestesiologiassa ja hypnoosin käytöstä hammaslääketieteessä on omat melko monipuoliset lukunsa. Muista sovellutusalueista konservatiivisessa lääketieteessä (mm. ärtyvä suoli, vuoteenkastelu, astma, tinnitus) on lyhyet kuvaukset lähinnä vain tuloksellisuustutkimuksista. Hypnoosin käytöstä tupakoinnin lopettamisen yhteydessä mainitaan, että tutkimustieto on vain viitteellistä ja asian edelleen selvittämiseksi tarvittaisiin tutkimus, jossa hypnoosia käytettäisiin joustavasti esim. kolmesta viiteen kertaan koehenkilön tarpeen mukaan. Tieteellinen tutkimus vaatisi myös lopettamistuloksen raportointia hoitosuhteen ulkopuolella ja tupakoimattomuuden varmistamista kemiallisin menetelmin.
Teoksen selkeänä puutteena pidämme sitä, että vaikka hypnoosia käytetään tuloksellisesti esiintymispelkojen, ahdistuneisuuden ja paniikkihäiriön hoidossa, todetaan kirjassa vain, että näiden tilojen hypnoosihoito tapahtuu muun psykoterapian osana. Jäimme kaipaamaan kuvauksia siitä miten hypnoosia käytetään työkaluna psykoterapiassa eri psykoterapiaviitekehyksissä.
Hypnoosin tulevaisuus
Neljännessä osiossa pohditaan hypnoosin hyötyjä, ongelmia ja tulevaisuutta. Kriittisesti hypnoosin tuloksellisuutta ja sen tutkimusta tarkastelevassa luvussa tuodaan esiin monet rohkaisevat tutkimustulokset. Hypnoosin haittavaikutuksista tuodaan esiin mm. päänsärky, oireiden peittyminen sairauden pahetessa, jälkisuggestioiden kielteiset vaikutukset, valemuistot ja psykoottinen reagointi. Teoksessa painotetaan terapeutin valmiutta havaita ja tunnistaa mahdollisia haittavaikutuksia sekä riittävää koulutusta. Tällöin haittojen katsotaan olevan harvinaisia.
Teoksessa on annettu huomattavan paljon tilaa hypnoosin epäeettiselle ja rikolliselle käytölle. Lava- eli näytöshypnoosin vaarat ja syyt sen kieltämiseen tuodaan myös selkeästi esille. Luvussa hypnoosi tieteessä, uskomuksissa ja mainonnassa väitetään, että havainnot elävästä elämästä herättävät sellaisen vaikutelman, että epätieteellinen, näennäistieteellinen tai jopa tieteen vastainen ajattelutapa ja hypnoosi löytävät toisensa tavattoman usein. Syitä tälle haetaan muun muassa historiasta, tieteellisesti kouluttamattomien henkilöiden, lavahypnoosin ja populaarikulttuurin suuresta osuudesta hypnoosiin liittyvien mielikuvien kehittymisessä, mainostamispaineista ja regressiivisistä joukkoilmiöistä. Osiossa esitellään myös hypnoosin tarjontaa ja järjestötoimintaa sekä esitetään, että hypnoosin käyttöä tulisi säädellä lailla sekä perusteet tälle näkemykselle kuten myös vasta-argumentteja ja perusteet niiden kumoamiseksi.
Lääketieteellinen näkökulma
Oheinen katsaus kirjaan on kirjaimellisesti allekirjoittaneille syntynyt ensivaikutelma teoksesta. Kirja on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen katsaus hypnoosiin lääketieteen ja tutkimuksen näkökulmasta. Se sisältää paljon ihan hyvää asiaa ja selkeitä lähdeviittauksia. Sen hypnoosikuva on kuitenkin selkeästi lääketieteellisesti painottunut ja muusta kuin kliinisestä hypnoosinkäytöstä annettu kuva hypnoosin mahdollisuuksista suppea ja vinoutunut. Näistäkin kohdista on kuitenkin löydettävissä hyvääkin ainesta kriittiselle pohdinnalle, kunhan ottaa huomioon yksipuolisen näkökulman vaikutuksen.
Lopuksi toteamme vielä, että kirjankansi mustine väreineen synnyttää synkän ja salaperäisen mielikuvan hypnoosista, vaikka omassa työssämme se näyttäytyykin voimavaroja vahvistavana ja luovuutta aktivoivana ihmisen ominaisuutena.
Kirjan tiedot:
Sakari Kallio, Hannu Lauerma (toim): Hypnoosi ja suggestio lääketieteessä, Kustannus Oy Duodecim, 1. painos, 2004, s. 250, ISBN 951-656-136-5, ovh 46 €. Tilaukset: www.duodecim.fi"- Ällistynyt kerrassaan
Aletaanko tällä palstalla jo ohjeistaa kirjallisuuskritiikkejä? Suhteellisuudentajua!!
- lollotilollotiloo
Ällistynyt kerrassaan kirjoitti:
Aletaanko tällä palstalla jo ohjeistaa kirjallisuuskritiikkejä? Suhteellisuudentajua!!
Ovatko "hengen valmennus", työnohjaus ja "suggestoterapia" siis innovatiivista kielenkäyttöä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244