Meralgia paresthetica

polttaa ja pistää

Onko kokemuksia?

Vasen jalkani operoitiin ja kipsattiin 6vko:ksi. Tämän johdosta oikean jalan reiden ojentajaa alkoi pistellä vopimmakkaasti ja ajoitain reisi on, kuin tulessa. Diagnoosi terveen jalan osalta oli meralgia paresthetica eli hermopinne.

Onko kokemuksia, kuinka tätä vaivaa hoidetaan ja onko hoito tehonnut?

22

22874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tajuton vihlasu

      Itse etsin juuri kokemuksia samasta.Minulla kävi siten,että yks kaks tunsin terävän piston oikean reiden ulkosyrjässä,jonka johdosta se kohta meni tavallaan tunnottomaksi!Silti sisällä repii aivan vietävästi,jos venytän reittä väärin.Saan olla erittäin tarkka liikkuessani.Tein itse diagnoosin...kuitenkin menen lääkärin,jollei se vkl aikana helpota.

      • polttaa ja pistää

        Sikälihän kyseessä on varsin hyvä vaiva, ettei tämä ole hengelle hupaa!

        Mutta täytyy kyllä todeta, että tämä meralgian vaivaama "terve" jalka on tällä hetkellä paljon hankalampi, kuin omaa tahtiaan paraneva operoitu jalka.

        Olen yrittänyt venytellä meralgian vaivaamaa jalkaa, laittaa kylmää nivuseen ja hieroa koko aluetta nivustaipeesta reiden aloosaan asti. Tulokset ovat olleet melko vähäisiä. Jostain luin, että lepo ja aika auttavat mutta ei tässä viitsisi ihan makailemaankaan ruveta varsinkin, kun vasta pääsin kipsinpoiston jälkeen liikkeelle.

        Hyvät vinkit olisivat tervetulleita!


      • Pinne irti !
        polttaa ja pistää kirjoitti:

        Sikälihän kyseessä on varsin hyvä vaiva, ettei tämä ole hengelle hupaa!

        Mutta täytyy kyllä todeta, että tämä meralgian vaivaama "terve" jalka on tällä hetkellä paljon hankalampi, kuin omaa tahtiaan paraneva operoitu jalka.

        Olen yrittänyt venytellä meralgian vaivaamaa jalkaa, laittaa kylmää nivuseen ja hieroa koko aluetta nivustaipeesta reiden aloosaan asti. Tulokset ovat olleet melko vähäisiä. Jostain luin, että lepo ja aika auttavat mutta ei tässä viitsisi ihan makailemaankaan ruveta varsinkin, kun vasta pääsin kipsinpoiston jälkeen liikkeelle.

        Hyvät vinkit olisivat tervetulleita!

        Sama juttu .... lonkkanivusessa ajoittaista kipua ja jäykkyyttä. Voimistelu ei näytä auttavan -- päinvastoin. Etureittä polttelee, sellainen tunne ja hieman tunnottomuutta.
        Millaista voimistelua olette tehneet ja kauanko paraneminen kesti ?.. itsellä ollut jo noin 6 kk.
        Onko kokemuksia?


      • Blaah222

        Joku otus kenties pistänyt minulla oikea reisi tunnottomana


    • jepjep6

      Täällä kanssa vasemmassa etureidessä, nyt noin kuukauden vaivannut pinne.

      Ärsyttävä vaiva ja olisi kiva saada tähän jonkinlaista hoitoa. Auttaisikohan mahdollisesti kiropraktikko taikka jokin hermoratahieroja? Lanneranka kuvattu röntgenissä, eikä löytynyt mitään kummempaa. Pelkästään positiivisia yllätyksiä.

    • kipu-heijastuu

      Meralgia paresthetica on nervus cutaneus femoralis lateralis hermon pinnetila. Syynä voi olla kireys eräissä lihaksissa tai reiden lihaskalvossa. Hermoratahieronta tai niiden lihasten hieronta jotka mahdollisesti aiheuttavat pinteen saattaisi auttaa. Jos lannerangan röntgenissä ei löydy mitään erikoista, hermojuuren pinne nikamien välissä on epätodennäköinen.

    • Ilta Pimiä

      Tulin ENMG tutkimuksista. Todettiin Meralgia .... eli hermojuurisärky. Kaikki alkoi oikean jalan lonkkaleikkauksesta. Neljän päivän kuluttua leikkauksesta, vasempaan jalkaan reiden ulkosyrjälle tuli kovat "puukon iskut" lihakseen. Vaiva on ollut nyt neljä kuukautta. Valitettavasti hermovaurio tulee johtamaan reisilihaksen voimien häviämiseen pikku hiljaa. Eli ymmärtääkseni lihas surkastuu. Särkyä ja kipua voidaan hoitaa puudutuksella ja leikkauksella.
      Samaisessa tutkimuksessa paljastui myös selässä olevasta hermovauriosta. Röntgen kuvissa on näkynyt vain kulumista ja nyt sitten hermovaurio.
      Toisaalta on hyvä, kun on oireiden syyt selvillä. Muuten harmittaa leikkauksessa saatu "vamma".

      • Ilta Pimiä

        Nyt syyskuun lopussa on samainen kipu vielä. Käytössä on kipulaastari (10mg). Potilasvahinko miettii mitä tulisi tapauksen suhteen tehdä. Joissakin artikkeleissa mainitaan, että 4 10000:sta saisi moisen kivun loppuiäkseen. Aika harvinainen? Tutkivat lääkärit ovat sanoneet, että potilasvahinkovakuutuksesta tulee korvata. Saas nähdä. Olen pettynyt asian käsittelyyn TVK:ssa. Hoitavat lääkärit ovat olleet oikein asiallisia ja keskustelevia. Miettineet mitä kaikkea tehdään. On ollut magneettia ja ENMG tutkimuksia. Kivut, pistelyt, kuumotukset, polttelut on 24/7.


      • .....
        Ilta Pimiä kirjoitti:

        Nyt syyskuun lopussa on samainen kipu vielä. Käytössä on kipulaastari (10mg). Potilasvahinko miettii mitä tulisi tapauksen suhteen tehdä. Joissakin artikkeleissa mainitaan, että 4 10000:sta saisi moisen kivun loppuiäkseen. Aika harvinainen? Tutkivat lääkärit ovat sanoneet, että potilasvahinkovakuutuksesta tulee korvata. Saas nähdä. Olen pettynyt asian käsittelyyn TVK:ssa. Hoitavat lääkärit ovat olleet oikein asiallisia ja keskustelevia. Miettineet mitä kaikkea tehdään. On ollut magneettia ja ENMG tutkimuksia. Kivut, pistelyt, kuumotukset, polttelut on 24/7.

        Meralgia paraestetica on tuntohermossa. Ei pitäisi vaikuttaa lihaksiin millään muotoa. Meralgia ei ole hermojuuri vaurio. Femoral hermon totaalivaurio voisi ollakkin hermojuuressa...


    • autsis..

      Mulla on ihan sama vamma todettu, mulle lääkäri pisti nivuseen kortisonipiikin ja sanoi että auttaa. Nyt on nivuskipu kipeämpi mitä itse reisi. Se varsinainen kipu mitä menin valittamaan lähti, mutta heti piikin jälkeen tuli outoa repivää kipua reiden ulkosyrjälle... Mitään neuvoja en lääkäristä saanut kuin pitäisi toimia.

    • Meralgia

      Minulla myös todettiin hiljattain sama vaiva. Se kirvelevä kipu mikä välillä siihen reiteen tulee tuntuu vievän tajun. Ihan kuin kiehuvaa vettä kaadettaisiin iholle.
      Kävin lääkärillä ja sain siihen kortisonipiikin joka pistetään siihen nivusessa olevaan hermon lähtöpisteeseen.
      Ainakaan vielä (3 pv) ei apua ole juuri ollut mutta kuulemma 2 viikon kuluttua uusitaan mikäli ei kipu ole siihen mennessä helpottanut.
      Menen teettämään sen uusinnan asiantuntijalla joka on paljon tätä vaivaa hoitanut eli sikäli on ainakin toivoa että 2 viikon kuluttua tästä kauheudesta pääsisi eroon.
      Eli kortisonipiikki hermoon ja hermokipulääkkeitä.

    • poä

      ökjhhygfff

    • Meralgia17

      Miten teidän Meralgia vaiva voi? Itse olin leikkauksessa ja pariviikkoa sitten ja sain jalkaani tämän hemmetin moisen kivun. Nyt on lääkkeitä syöty siihen. Onko teillä helpottanut ja missä vaiheessa tai miten?

    • 017-voitatti

      Minähän sain vaivan sienimetsällä kulkemisen jälkeen. Seuraavana päivänä kävelin koukussa, ei voinut suoristautua, kun ulkoreiteen tuntui kipu, kuin kuumaa rautaa työnettäis reisilihakseen.
      Tulehdus- ym kipulääkettä olen syönyt, ilman apua. Aikako vain parantaa.?? Kevyt venyttely, kylmä
      tuntuu pahalta.
      Mitä kuuluu muille vaivan "uhreille"?

    • Ceri

      Noin kaksi vuotta on oikean reiden ulkopinta "kiusoitellut" eli reiden tunnottomuutta, polttelua. Pistelyä ,voimakasta kipua yms. Tuntuu siltä , kuin alue suurenisi koko ajan?? En ole käynyt lääkärissä kyseisen vaivan vuoksi?

    • Anonyymi

      Minulla ollut pidempään nivusessa kuumotuksen tunnetta, joka aktivoituu yleensä noin tunnin makaamisen jälkeen, alkaa siis nukkumaan laitettaessa. Kipu lääkettä kun ottaa niin kestää noin tunnin kaksi. Kuumotuksen jälkeen tulee tunne että lähtee hetken päästä jalkaan sähköiskun tyyppinen napaus, joka menee koko jalkaan. Tuntuu välillä etureidessä, sivureidessä ja koko jalassa.

      Nivusesta lähtee eli todennäköisesti on meralgiaa. Rasitusta tai venytystä ei kestä vaan pahenee siitä. Ollut kuukausia välillä poissakin, mutta nyt aktivoitunut uudestaan kun venytteli. Selässä on pullistumia kyllä ja leikattu stenoosiahtaumaa.

      Onko kellään joku liike auttanut tähän vaivaan, näköjään ei kestä ärsyttää yhtään. Panacod tai lyrica 25 auttavat hieman, nukkuminen on vaikeaa kun tämä alkaa.

      • Anonyymi

        Minulla on ollut vasemman reiden ulkosyrjä kipeä 3v. En pysty makaamaan reiden päällä, kuin tarkoin asetellussa asennossa, niin että eturieisi on sängyllä, ei yhtään sivuosa. Epäilen kanssa tätä meralgiaa, mutta fysiatri meinasi että lihakset ovat vaan kireät. Reisi on kuin tulessa. Kalvojen hinkkaaminen raudalla ei auta. On hierottu, venytelty ja kokeiltu gapapentiiniä. Alan olee aika kypsä. Lisäksi on vaivaa mm. Olkapäässä ja renteissa rannekanava--ahtaumat, nukkuminen on melkoista sirkusta. Onko kellään vapautettu hermoa leikkauksella? Tehty enmg- jossa meralgia näkyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ollut vasemman reiden ulkosyrjä kipeä 3v. En pysty makaamaan reiden päällä, kuin tarkoin asetellussa asennossa, niin että eturieisi on sängyllä, ei yhtään sivuosa. Epäilen kanssa tätä meralgiaa, mutta fysiatri meinasi että lihakset ovat vaan kireät. Reisi on kuin tulessa. Kalvojen hinkkaaminen raudalla ei auta. On hierottu, venytelty ja kokeiltu gapapentiiniä. Alan olee aika kypsä. Lisäksi on vaivaa mm. Olkapäässä ja renteissa rannekanava--ahtaumat, nukkuminen on melkoista sirkusta. Onko kellään vapautettu hermoa leikkauksella? Tehty enmg- jossa meralgia näkyy?

        Hei!
        Mulla on ollut tuo meralgia paresthetica jo monta vuotta. Vasemman reiden ulkosyrjä reistailee aina vähän väliä. Joskus pistelee öisin ja hermostuu välillä seisomisesta. Tutkittiin 3 vuotta sitten ja silloin sanottiin, että pitäisi laihduttaa. Johtuu mukamas ylipainosta? Ai että läski painaisi hermoa? Voihan se olla niinkin. Ihmettelen vaan, että miksi on vaan juuri tuolla vasemmalla puolella eikä oikealla ollenkaan. Olen huomenna menossa vuositarkastukseen ja aion ottaa taas puheeksi. Jotenkin tuo leikkaus kuulostaa huonolta, jos se ei onnistu ja tulee vaan enemmän kipua. Todellakin olisi kiva kuulla, jos joku on ollut tuossa leikkauksessa, että onko auttanut?


    • Anonyymi

      Minulla vaiva jo 15 vuotta ja uusiutuu aina parin vuoden välein… löysin lääkärin joka osaa pistää juuri oikeaan kohtaan kortisoni piikin ja vaiva pysyy poissa aina 2 vuotta… itselläni ei ole auttanut venytykset ynnä muut…

      • Anonyymi

        Mistä päin löysit lääkärin joka saa piikitettyä oikeaan paikkaan? Pitäisi itsekin mennä koittamaan piikitystä, jos siitä saisi apua.


    • Anonyymi

      Parikyt vuotta. Joskus tuntui että sahanterää vedellään ihon alla. Kävin kaikissa hoidoissa, lähti ajan kanssa, nyt tunnoton alue suurentunut. Kävellessä suuttuu. En jaksa enää toivoa. Olen kyllä lihava, voi läski painaa hermoa.

    • Anonyymi

      juu oikea reisi puutuu nukkuessa jalkapohja kuin pallon päällä kävelisi tikuttelee varpaisiin asti ja joskus puutuu jalkaterä nukkumine vaikeaa sille kyljellä eli mahdotonta kiristää kävelless' ja on ihmeen kipeä
      saiko joku apuja kansanparantajalta asiaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe