Ahdas portti

AHDAS PORTTI

Jeesus sanoo Vuorisaarnassaan : ”Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät”. ( Matt. 7:13)

Mitä Jeesus tarkoittaa ahtaalla portilla tai ahtaalla ovella (Lk. 13:24)?
Jeesuksen puhe ahtaasta portista liittyy Hänen opetukseensa Jumalan valtakunnasta, jonne Jeesus kutsuu tulemaan.

Kristus opettaa, että hän itse on se ahdas portti (ovi).
Karmea tosiasia on, että monet menevät avarasta portista ja vain harvat ahtaasta portista sisään.
----
Mikä sitten estää ihmisiä pääsemästä sisälle ahtaasta portista?
Esteitä löytyy varmaan monia- vai mitä?

55

1424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timoriepu

Ahtaasta portista on tullut ikäänkuin taikasana eräällä toisella hengellisellä palstalla Suomi24:ssa.
      Sillä palstalla eräät käsittelevät aihetta ja käsitettä jonain erillisenä, irti Jeesuksesta olevana asiana. Sanot aivan oikein, kuten minäkin olen ymmärtänyt ja kuten Raamattu asian kertoo: Jeesus on se ainoa portti ja ovi, jonka kautta menemällä pelastuu.
      Ahtaaksi portin tekee monikin asia. Jostain syystä moni häpeää Jeesuksen nimeä ja siksi ei "kehtaa" tulla Jeesuksen luo ja Hänen armahdettavakseen. Moni pelkää ihmisten reaktiota, jos tulee uskoon. Ihmispelko on monelle liian suuri este. Ahtaaksi portin tekee myös se, että synnit pitää tunnustaa ja hylätä, sillä vasta silloin saa armon Jumalalta. Omavanhurskaus täytyy myös riisua ja oma ylpeys, eli ihmisen tulee nöyrtyä Jeesuksen tuomittavaksi ja armahdettavaksi syntisenä kurjana.
      On valtavaa kuitenkin, että ihminen saa tulla Jeesuksen luo ja Jeesus ei heitä ketään pois, joka Hänen luoksensa tulee. Jeesus on armollinen ja uskollinen!
      Jeesuksen siunausta sinulle!

• Timoriepu: :"Ahtaasta portista on tullut ikäänkuin taikasana eräällä toisella hengellisellä palstalla Suomi24:ssa".
        ---
        Näin on!
        Näyttää siltä, että ihminen itse on ottanut vallan päättää, kuka tästä ahtaasta portista/ovesta saa käydä sisälle.
        (Ajattelinkin laittaa ensin tämän aloitukseni ko. palstalle).

• Timoriepu: "Omavanhurskaus täytyy myös riisua ja oma ylpeys, eli ihmisen tulee nöyrtyä Jeesuksen tuomittavaksi ja armahdettavaksi syntisenä kurjana".
        ---
        "Suoraselkäisenä" ja ylvään itseriittoisena on mahdotonta mennä ahtaasta portista sisään.

• Timoriepu
        Tapio522 kirjoitti:

Timoriepu: :"Ahtaasta portista on tullut ikäänkuin taikasana eräällä toisella hengellisellä palstalla Suomi24:ssa".
        ---
        Näin on!
        Näyttää siltä, että ihminen itse on ottanut vallan päättää, kuka tästä ahtaasta portista/ovesta saa käydä sisälle.
        (Ajattelinkin laittaa ensin tämän aloitukseni ko. palstalle).

Vain yksi jae irroitettuna kaikesta muusta Jumalan sanan ilmoituksesta ja kokonaisuudesta vääristää ja johdattaa harhaan etsiviäkin ihmisiä.
        Tällä ko. palstalla on jotenkin masokistista viipyä pitkään, sillä s:llä alkavat vihollisen nimitykset kaadetaan välittömästi päällesi, jos sanot jotain heidän käsityksistään poikkeavaa.
        Olisi hyvä, jos joillakin olisi armoa ja viisautta ylhäältä, sekä aikaa kirjoittaa Jumalan sanan tervettä opetusta. Sinä oletkin kauan siellä jaksanut olla.
        Vaikka meillä onkin eri käsitys kasteesta, pidän sinua veljenäni Jeesuksessa ja siunaan sinua.

Ef.4
        "Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
        12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
        13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
        14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
        15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
        16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on".

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

Timoriepu: "Omavanhurskaus täytyy myös riisua ja oma ylpeys, eli ihmisen tulee nöyrtyä Jeesuksen tuomittavaksi ja armahdettavaksi syntisenä kurjana".
        ---
        "Suoraselkäisenä" ja ylvään itseriittoisena on mahdotonta mennä ahtaasta portista sisään.

jos kerran nöyrtyy ja myöntää tarvitsevansa Jeesusta.

• ... kirjoitti:

jos kerran nöyrtyy ja myöntää tarvitsevansa Jeesusta.

...:" jos kerran nöyrtyy ja myöntää tarvitsevansa Jeesusta".
        ---
        ....suostuu armahdettavaksi

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

...:" jos kerran nöyrtyy ja myöntää tarvitsevansa Jeesusta".
        ---
        ....suostuu armahdettavaksi

...

• todé

Vaikka se ovi/portti onkin ahdas kulkijan sisälle viäntäytyäkseen, sitä kutsutaan kuitenkin armon oveksi. Siitä ovesta kulkeva astelee armohuoneeseen, jota taasen kutsutaan armon valtakunnaksi.

Ovesta/portista täytyy astella ihan omakohtaisesti, "omilla jaloillaan" jotta se olisi todella Sanan mukaisesti ahdas ovi.

• todé: "Siitä ovesta kulkeva astelee armohuoneeseen, jota taasen kutsutaan armon valtakunnaksi".
        ----
        Kaupunkien ja linnoitusten kannalta porteilla oli vanhaan aikaan tärkeä merkitys.
        Porteilla oli usein portinvartija, joka valvoi kaupunkiin tulevia matkalaisia ja heidän turvallisuutta.
        Jos vihollinen sai vallatuksi portin, oli kaupungin mahti kukistettu. Tämän takia porttia alettiinkin käyttää vallan vertauskuvana.

Tätä taustaa vasten ymmärrämme, miksi Jeesus on portti (ovi); hänelle on annettu valta, kuka pääsee/päästetään sisälle Jumalan valtakuntaan.

Vai ymmärrämmekö tämän?

• ...

Niinkuin sanoit, Jeesus on se ns. ahdas portti. Eli taivaaseen ei mennä kuin Jeesuksen kautta. Mutta moniahan se ei kiinnosta, tai eivät muuten vain usko koko asiaan. Eli niitä laveita teitä on kaikki muut paitsi Jeesus. Niitä voi olla esim. kirkon opettama vauvakaste - että pääsee taivaaseen kun on kastettu, vaikka Raamattu ei opeta sinne päinkään.

• ... : " Niitä voi olla esim. kirkon opettama vauvakaste - että pääsee taivaaseen kun on kastettu, vaikka Raamattu ei opeta sinne päinkään".
        ---
        Minulle on opetettu kirkossa, että Jeesuksen nimeen kastettuna ja Häneen uskomalla ihminen pelastuu (Mark. 16:16).

• andres42

Ei luterilaisen opin mukaan yksin kaste pelasta. Tarvitaan siihen muutakin. Lue Lutherin Katekismuksesta lisää. Vai onko se teille hellareille kielletty kirja? Tuntuu edelleen olevan hellareilla yleistä luterilaisen kirkon parjaaminen. Ei "uskova" voi noin toimia. Voisinko itse sanoa ilkeämielisesti että hellareitten taivaaseen ei pääse kuin penkin jalkojen välistä?

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

... : " Niitä voi olla esim. kirkon opettama vauvakaste - että pääsee taivaaseen kun on kastettu, vaikka Raamattu ei opeta sinne päinkään".
        ---
        Minulle on opetettu kirkossa, että Jeesuksen nimeen kastettuna ja Häneen uskomalla ihminen pelastuu (Mark. 16:16).

mutta mä puhuinkin pelkästä kasteesta. Kun mä kävin rippikoulun, siellä yks tyttö kysy papilta joutuuko se helvettiin, niin pappi sano ettei joudu jos se on lapsena kastettu... Että näin ainakin joissain kirkoissa opetetaan.

• ...
        andres42 kirjoitti:

Ei luterilaisen opin mukaan yksin kaste pelasta. Tarvitaan siihen muutakin. Lue Lutherin Katekismuksesta lisää. Vai onko se teille hellareille kielletty kirja? Tuntuu edelleen olevan hellareilla yleistä luterilaisen kirkon parjaaminen. Ei "uskova" voi noin toimia. Voisinko itse sanoa ilkeämielisesti että hellareitten taivaaseen ei pääse kuin penkin jalkojen välistä?

kirkkoa, kerron vain omista kokemuksista. Yks pappi rippikoulussa kerto yhelle tytölle ettei se joudu helvettiin koska se oli kastettu lapsena. (Tyttö kun kysyi siltä papilta joutuuko se helvettiin).

• andres42 kirjoitti:

andres42:"Ei luterilaisen opin mukaan yksin kaste pelasta. Tarvitaan siihen muutakin.
        Lue Lutherin Katekismuksesta lisää".
        ---
        Hyvä kehotus!

Usein puhumme toistemme uskosta ja opista, vaikka emme edes tarkemmin ole asiaan perehtynetkään.

Tietämättömyyden lisäksi usein saattaa olla kyseessä myös tahallinen vääristely.
        Silloin olisi hyvä muistaa, mitä kahdeksas käsky tästä sanoo!
        (Pahanpuhuminen saattaa olla joidenkin kohdalla este ahtaasta portista sisäänkäymiselle.)
        Käskyt ovat muuten usein heti Katekismuksen alussa.

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

andres42:"Ei luterilaisen opin mukaan yksin kaste pelasta. Tarvitaan siihen muutakin.
        Lue Lutherin Katekismuksesta lisää".
        ---
        Hyvä kehotus!

Usein puhumme toistemme uskosta ja opista, vaikka emme edes tarkemmin ole asiaan perehtynetkään.

Tietämättömyyden lisäksi usein saattaa olla kyseessä myös tahallinen vääristely.
        Silloin olisi hyvä muistaa, mitä kahdeksas käsky tästä sanoo!
        (Pahanpuhuminen saattaa olla joidenkin kohdalla este ahtaasta portista sisäänkäymiselle.)
        Käskyt ovat muuten usein heti Katekismuksen alussa.

Mä olin ite paikalla rippikoulussa jossa eräs tyttä kysy papilta joutuuko se helvettiin. Pappi sanoi ettei se joudu jos se on lapsena kastettu. Te ette ollu ite siellä paikalla kun se tapahtui, mutta mä olin. Kuulin kaiken, seisoin ite vieressä. Jos ette usko että jotkut papit opettaa noin, niin suosittelisin että avaatte vähän enemmän niitä silmiänne ja ottaisitte asioista selvää ennenkuin väitätte sellasia valehtelijoiks jotka kritisoi krikkoa!

• Timoriepu
        andres42 kirjoitti:

Kirkon parjaamista voi esiintyä joillakin, ihan aiheestakin, sillä kirkko pitää sisällään monenlaista ilmiötä sekin, lähtien joistakin uskomattomista liberaalipapeista.
        Minä katselen silti kirkkoa lähinnä yksilötasolta, eli siten, että siellä on monia siskoja ja veljiä, joita kunnioitan ja haluan rakastaa. Heitä on tullut vastaan matkan varrella useita ja uskonyhteys on syntynyt välittömästi, huolimatta joistakin mielipide- ja käsityseroista.
        Minulla ei ainakaan ole mitään hinkua ruveta parjaamaan luterilaisia siskoja ja veljiä, sen perusteella, että jossain "talon" kammarissa tapahtuu outoja asioita. Tällaista vastaavaa parjaamista on tällä palstalla hurjasti helluntailaisia kohtaan eräiden valtiokirkon jäsenten taholta, vaikka nimenomaan Jeesus sanoi, että maailma tuntee meidät siitä, että meillä on keskinäinen yhteys ja rakkaus, eikö niin?

• ...
        ... kirjoitti:

Mä olin ite paikalla rippikoulussa jossa eräs tyttä kysy papilta joutuuko se helvettiin. Pappi sanoi ettei se joudu jos se on lapsena kastettu. Te ette ollu ite siellä paikalla kun se tapahtui, mutta mä olin. Kuulin kaiken, seisoin ite vieressä. Jos ette usko että jotkut papit opettaa noin, niin suosittelisin että avaatte vähän enemmän niitä silmiänne ja ottaisitte asioista selvää ennenkuin väitätte sellasia valehtelijoiks jotka kritisoi krikkoa!

kritisoi kirkkoa, ei krikkoa.

• andres42
        ... kirjoitti:

kirkkoa, kerron vain omista kokemuksista. Yks pappi rippikoulussa kerto yhelle tytölle ettei se joudu helvettiin koska se oli kastettu lapsena. (Tyttö kun kysyi siltä papilta joutuuko se helvettiin).

on kuitenkin parempi kuin helluntailaisen. Eräällä hellareitten lasten leirillä saarnaaja kertoi meille lapsille hyvin yksityiskohtaisesti, miten jäätte maan päälle vainon aikaan, kun Jeesus vie omansa, ettekä ole uskossa. Pelotti kyllä ihan hirveästi sen jälkeen. Uskoontuloon painostaminen pelottelemalla, näinkö??

• ... kirjoitti:

mutta mä puhuinkin pelkästä kasteesta. Kun mä kävin rippikoulun, siellä yks tyttö kysy papilta joutuuko se helvettiin, niin pappi sano ettei joudu jos se on lapsena kastettu... Että näin ainakin joissain kirkoissa opetetaan.

..."...yks tyttö kysy papilta joutuuko se helvettiin, niin pappi sano ettei joudu jos se on lapsena kastettu... Että näin ainakin joissain kirkoissa opetetaan".
        ---
        Ei opeteta!
        Kaste on kyllä ovi seurakuntaan/kirkkoon (1. Kor. 12:13).
        Usein vanhoissa kirkoissa kasteallas oli lähellä ovea osoittaen, mistä kasteessa on kyse.

Jos ymmärtää kasteen hengellisen sisällön ja sen, mihin kaste meitä velvoittaa (Lueppa tarkemmin Katekismuksestasi), niin ei papin sanoissa välttämättä mitään väärää ollut.
        Kannattaa ottaa kokonaisuus huomioon, eikä yksittäistä papin lausahdusta.

Voidaan siis sanoa: "Olen kastettu, olen pelastuva" (1. Piet. 3:21).

• andres42
        ... kirjoitti:

paremmin kuin helluntailaiset, jotka kylvävät pelkoa jo pienien lapsien sydämiin pelottelemalla helvetillä ja tampauksilla. Hellareilla on kovin kyseenalaiset keinot hankkia jäseniä jo lapsista. Mitähän sanoisivat psykologit heidän pelottelumenetelmistään?? Itse hellareitten pelottelun kokeneena tiedän.

• ...
        andres42 kirjoitti:

on kuitenkin parempi kuin helluntailaisen. Eräällä hellareitten lasten leirillä saarnaaja kertoi meille lapsille hyvin yksityiskohtaisesti, miten jäätte maan päälle vainon aikaan, kun Jeesus vie omansa, ettekä ole uskossa. Pelotti kyllä ihan hirveästi sen jälkeen. Uskoontuloon painostaminen pelottelemalla, näinkö??

Pysy aiheessa. Kyse oli siitä mitä se pappi sanoi, ei siitä mitä joku hellari pastori on joskus sanonut. Ensinnäkin se mitä se pappi sanoi ei pidä paikkaansa. Hän siis valehteli Raamatun valossa. Ja sinäkin sanoit ettei papit opeta niinkuin se yks pappi sanoi. Hassua että silti puolustit sen papin sanomista (ja vertasit yllättäin hellariin), vaikka edellisessä tekstissä väitit ettei papit opeta niin! Mitä tulee siihen hellari pastoriin, niin ei ole oikein pelotella ketään, mutta se ei tarkota etteikö totuudesta saa puhua.

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

..."...yks tyttö kysy papilta joutuuko se helvettiin, niin pappi sano ettei joudu jos se on lapsena kastettu... Että näin ainakin joissain kirkoissa opetetaan".
        ---
        Ei opeteta!
        Kaste on kyllä ovi seurakuntaan/kirkkoon (1. Kor. 12:13).
        Usein vanhoissa kirkoissa kasteallas oli lähellä ovea osoittaen, mistä kasteessa on kyse.

Jos ymmärtää kasteen hengellisen sisällön ja sen, mihin kaste meitä velvoittaa (Lueppa tarkemmin Katekismuksestasi), niin ei papin sanoissa välttämättä mitään väärää ollut.
        Kannattaa ottaa kokonaisuus huomioon, eikä yksittäistä papin lausahdusta.

Voidaan siis sanoa: "Olen kastettu, olen pelastuva" (1. Piet. 3:21).

sitten niille papeille jotka opettaa kasteen pelastavan. Ei sitä mulle tarvi sanoo, mä tiedän sen jo. Enkä sitä ymmärrä miten lausahdu "sä pelastut koska sut on kastettu vauvana" voidaan ymmärtää mitenkään muuten kuin siten miten se on sanottu, eli kastamalla pelastuu.
        P.S. Mikä on katekismus? Mun Raamatusta en oo sitä vielä löytäny.

• ...
        andres42 kirjoitti:

paremmin kuin helluntailaiset, jotka kylvävät pelkoa jo pienien lapsien sydämiin pelottelemalla helvetillä ja tampauksilla. Hellareilla on kovin kyseenalaiset keinot hankkia jäseniä jo lapsista. Mitähän sanoisivat psykologit heidän pelottelumenetelmistään?? Itse hellareitten pelottelun kokeneena tiedän.

ei oo oikein, mutta ei ole yhtään sen enempää oikein valehdellakaan. Hassua että puolustaudutte tähän asiaan vertailemalla helluntaisten opetukseen ;)

• ... kirjoitti:

...:"Mä olin ite paikalla rippikoulussa jossa eräs tyttä kysy papilta joutuuko se helvettiin. Pappi sanoi ettei se joudu jos se on lapsena kastettu. Te ette ollu ite siellä paikalla kun se tapahtui, mutta mä olin. Kuulin kaiken, seisoin ite vieressä.
        Jos ette usko että jotkut papit opettaa noin, niin suosittelisin että avaatte vähän enemmän niitä silmiänne ja ottaisitte asioista selvää ennenkuin väitätte sellasia valehtelijoiksi jotka kritisoi kirkkoa!
        ---
        Mitä pappi opetti sitten Jeesuksesta?

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

...:"Mä olin ite paikalla rippikoulussa jossa eräs tyttä kysy papilta joutuuko se helvettiin. Pappi sanoi ettei se joudu jos se on lapsena kastettu. Te ette ollu ite siellä paikalla kun se tapahtui, mutta mä olin. Kuulin kaiken, seisoin ite vieressä.
        Jos ette usko että jotkut papit opettaa noin, niin suosittelisin että avaatte vähän enemmän niitä silmiänne ja ottaisitte asioista selvää ennenkuin väitätte sellasia valehtelijoiksi jotka kritisoi kirkkoa!
        ---

rippikoulusta on aikaa, monta monta vuotta, en muista opetuksia (tuskin sinäkään)? Mutta mun mieleen jäi just toi mistä kerroin. Muistan sen kuin eilisen päivän.

• andres42
        ... kirjoitti:

Pysy aiheessa. Kyse oli siitä mitä se pappi sanoi, ei siitä mitä joku hellari pastori on joskus sanonut. Ensinnäkin se mitä se pappi sanoi ei pidä paikkaansa. Hän siis valehteli Raamatun valossa. Ja sinäkin sanoit ettei papit opeta niinkuin se yks pappi sanoi. Hassua että silti puolustit sen papin sanomista (ja vertasit yllättäin hellariin), vaikka edellisessä tekstissä väitit ettei papit opeta niin! Mitä tulee siihen hellari pastoriin, niin ei ole oikein pelotella ketään, mutta se ei tarkota etteikö totuudesta saa puhua.

edellisessä kirjoituksessa papin opetuksesta vaan LUTERILAISESTA opetuksesta. Pidän papin menettelyä oikeansuuntaisena sen vuoksi että siinä ei menty pelottelulinjalle. Sen vuoksi rinnastan asian hellareihin, koska tämä palsta on keskustelupalsta helluntailaisuudesta.

• andres42
        ... kirjoitti:

ei oo oikein, mutta ei ole yhtään sen enempää oikein valehdellakaan. Hassua että puolustaudutte tähän asiaan vertailemalla helluntaisten opetukseen ;)

johtuu tietenkin siitä, että tämä on keskustelupalsta helluntailaisuudesta.

• ...
        andres42 kirjoitti:

edellisessä kirjoituksessa papin opetuksesta vaan LUTERILAISESTA opetuksesta. Pidän papin menettelyä oikeansuuntaisena sen vuoksi että siinä ei menty pelottelulinjalle. Sen vuoksi rinnastan asian hellareihin, koska tämä palsta on keskustelupalsta helluntailaisuudesta.

luterilaisen papin pitäis opettaa niinkuin luterilaisuus opettaa, eikö? Jos siis luterilaisuus opettaa että uskomalla Jeesukseen ja kastamalla pelastuu, mutta joku pappi ei opetakaan niin, niin eikö siihen sun mielestä pitäis puuttua? Miks sitä vaan painellaan villasella, ja puolustuksena käytetään lausahdusta "parempi sekin on (valehtelu), kuin opettaa niinkuin hellarit"? Mutta miks tähän aiheeseen aina vedetään se mitä joku hellari opettaa? Joo, palstan aiheena on helluntailaisuus, mutta nyt puhuttiin siitä mitä se yks pappi on sanonut. Ettekö pysty tästä asiasta muuten keskusteleen?

• ... kirjoitti:

sitten niille papeille jotka opettaa kasteen pelastavan. Ei sitä mulle tarvi sanoo, mä tiedän sen jo. Enkä sitä ymmärrä miten lausahdu "sä pelastut koska sut on kastettu vauvana" voidaan ymmärtää mitenkään muuten kuin siten miten se on sanottu, eli kastamalla pelastuu.
        P.S. Mikä on katekismus? Mun Raamatusta en oo sitä vielä löytäny.

...:" P.S. Mikä on katekismus? Mun Raamatusta en oo sitä vielä löytäny".
        ---
        Siinä on hyvää Raamatun selitystä!
        Suosittelen edelleen sitä kaikille.

Eikö sinulla ole mitään Raamatun selitysteosta.
        Minulla on useita ja luulempa, että niitä löytyy myös helluntailaisiltakin.

• andres42
        ... kirjoitti:

luterilaisen papin pitäis opettaa niinkuin luterilaisuus opettaa, eikö? Jos siis luterilaisuus opettaa että uskomalla Jeesukseen ja kastamalla pelastuu, mutta joku pappi ei opetakaan niin, niin eikö siihen sun mielestä pitäis puuttua? Miks sitä vaan painellaan villasella, ja puolustuksena käytetään lausahdusta "parempi sekin on (valehtelu), kuin opettaa niinkuin hellarit"? Mutta miks tähän aiheeseen aina vedetään se mitä joku hellari opettaa? Joo, palstan aiheena on helluntailaisuus, mutta nyt puhuttiin siitä mitä se yks pappi on sanonut. Ettekö pysty tästä asiasta muuten keskusteleen?

"painetaan villaisella" -tyylillä toimivat helluntailaiset. Heidän seurakunnissaan tapahtuvat vääryydet ja synnit lakaistaan maton alle. Tämä on keskustelupalsta helluntailaisuudesta. Kritiikkiä saa ja pitääkin esittää. Voithan koettaa Netmissionin keskustelupalstaa luterilaisuuden parjaamisessa.

• ... kirjoitti:

rippikoulusta on aikaa, monta monta vuotta, en muista opetuksia (tuskin sinäkään)? Mutta mun mieleen jäi just toi mistä kerroin. Muistan sen kuin eilisen päivän.

...: " en muista opetuksia....Mutta mun mieleen jäi just toi mistä kerroin. Muistan sen kuin eilisen päivän".
        ---
        Näinhän se tahtoo olla...kuulomme ja muistimme on hyvin valikoivaa.

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

...:" P.S. Mikä on katekismus? Mun Raamatusta en oo sitä vielä löytäny".
        ---
        Siinä on hyvää Raamatun selitystä!
        Suosittelen edelleen sitä kaikille.

Eikö sinulla ole mitään Raamatun selitysteosta.
        Minulla on useita ja luulempa, että niitä löytyy myös helluntailaisiltakin.

et vastannut? Kysyin mikä katekismus on, mutta et sanonut mitään mutta ivailit vain. Asiallista. Anna vaikka joku luku Raamatusta jossa on sana "katekismus" tai jotain! Mä en meinaan oikeesti tiedä mikä se on, niin miksi et voi vastata?

• ...
        andres42 kirjoitti:

"painetaan villaisella" -tyylillä toimivat helluntailaiset. Heidän seurakunnissaan tapahtuvat vääryydet ja synnit lakaistaan maton alle. Tämä on keskustelupalsta helluntailaisuudesta. Kritiikkiä saa ja pitääkin esittää. Voithan koettaa Netmissionin keskustelupalstaa luterilaisuuden parjaamisessa.

mutta emme keskustelleet hellareissa tapahtuvista epäkohdista (en niistä tiiä mitään kun en oo hellari), vaan puhuimme luterin epäkohdista, ja näyttää siltä ettei ite luterilaisilla oo niihin mitään kommentoitavaa...

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

...: " en muista opetuksia....Mutta mun mieleen jäi just toi mistä kerroin. Muistan sen kuin eilisen päivän".
        ---

Se mikä "särähtää" korvaan, sen muistaa, oli se asia mikä tahansa.

• Tapio522 kirjoitti:

---

...:"Jos ette usko että jotkut papit opettaa noin, niin suosittelisin että avaatte vähän enemmän niitä silmiänne ja ottaisitte asioista selvää ennenkuin väitätte sellasia valehtelijoiksi jotka kritisoi kirkkoa"!
        ---
        Kritiikkiä aina tarvitaan! Ei muuten asiat mene eteenpäin.

Yksi mahdollisuus ottaa asiasta selvää on, että annat minulle papin nimen, jotta voisin tarkistaa, mistä papin lausahduksessa oli kyse!
        Tai menet itse papin puheille, jos tiedät, missä hän asuu. Onhan kyse tärkeistä pelastukseen liittyvistä asioista (ahtaasta portista)ja vastuumme lähimmäisestä.

Vai "painammeko asian villasella"?

• JohannaC
        Tapio522 kirjoitti:

---

että koska joku ei muista opetuksia vuosien takaa, niin se minkä hän muistaa ei voi silloin pitää paikkaansa? Tämäkö on sinun puolustus asialle?

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

...:"Jos ette usko että jotkut papit opettaa noin, niin suosittelisin että avaatte vähän enemmän niitä silmiänne ja ottaisitte asioista selvää ennenkuin väitätte sellasia valehtelijoiksi jotka kritisoi kirkkoa"!
        ---
        Kritiikkiä aina tarvitaan! Ei muuten asiat mene eteenpäin.

Yksi mahdollisuus ottaa asiasta selvää on, että annat minulle papin nimen, jotta voisin tarkistaa, mistä papin lausahduksessa oli kyse!
        Tai menet itse papin puheille, jos tiedät, missä hän asuu. Onhan kyse tärkeistä pelastukseen liittyvistä asioista (ahtaasta portista)ja vastuumme lähimmäisestä.

Vai "painammeko asian villasella"?

Mutta en mä viitsi netissä antaa ihmisten nimiä. Sitä paitsi, tapahtumasta on reippaasti yli 10 vuotta, niin se pappi ei välttämättä ole siinä kirkossa edes enää töissä. Mutta ei tää asia mua niin paljon paina että lähtisin sen takia kalasteleen yhtä pappia.

• ... kirjoitti:

et vastannut? Kysyin mikä katekismus on, mutta et sanonut mitään mutta ivailit vain. Asiallista. Anna vaikka joku luku Raamatusta jossa on sana "katekismus" tai jotain! Mä en meinaan oikeesti tiedä mikä se on, niin miksi et voi vastata?

...: "mutta ivailit vain...Mä en meinaan oikeesti tiedä mikä se on, niin miksi et voi vastata"?
        ---
        Anteeksi ivailuni. Luulin, ettet ole tosissasi.

Tiedät sen parhaiten, kun hankit itsellesi oman.
        Minäkin voin lähettää sinulle sellaisen. Minulla on niitä useita.

Tässä yksi niistä (uusin):
        http://www.evl.fi/katekismus/
        (Suositteleisin kyllä vanhempia käännöksiä)

• ...
        Tapio522 kirjoitti:

...: "mutta ivailit vain...Mä en meinaan oikeesti tiedä mikä se on, niin miksi et voi vastata"?
        ---
        Anteeksi ivailuni. Luulin, ettet ole tosissasi.

Tiedät sen parhaiten, kun hankit itsellesi oman.
        Minäkin voin lähettää sinulle sellaisen. Minulla on niitä useita.

Tässä yksi niistä (uusin):
        http://www.evl.fi/katekismus/
        (Suositteleisin kyllä vanhempia käännöksiä)

En tosiaan tiiä mikä se katekismus on, niin huvittavalta kuin se saattaakin kuulostaa. Mutta kohta otan selvää, kiitti linkistä :)

• ... kirjoitti:

Katekismus opettaa ahtaasta portista:
        "Jumalan sanana Raamattu tutkii ja koettelee meitä paljastaen itsekkyytemme ja epäuskomme. Se näyttää peilin tavoin, millaisia todella olemme. Samalla se kääntää katseemme Vapahtajaan, joka on tehnyt puolestamme sen, mihin emme itse kykene. Kristus ja hänen rakkautensa meitä kohtaan on avain Raamatun ymmärtämiseen.

Koska emme voi rakentaa elämäämme omaan varaamme, meidän on yhä uudelleen turvauduttava Jumalan sanan lupauksiin. Kun luemme ja kuulemme Jumalan sanaa, Pyhä Henki sytyttää meihin uuden luottamuksen ja rohkeuden".

Näin siis opetaan rippikoulussa!

• RitariOlevainen
        Tapio522 kirjoitti:

Katekismus opettaa ahtaasta portista:
        "Jumalan sanana Raamattu tutkii ja koettelee meitä paljastaen itsekkyytemme ja epäuskomme. Se näyttää peilin tavoin, millaisia todella olemme. Samalla se kääntää katseemme Vapahtajaan, joka on tehnyt puolestamme sen, mihin emme itse kykene. Kristus ja hänen rakkautensa meitä kohtaan on avain Raamatun ymmärtämiseen.

Koska emme voi rakentaa elämäämme omaan varaamme, meidän on yhä uudelleen turvauduttava Jumalan sanan lupauksiin. Kun luemme ja kuulemme Jumalan sanaa, Pyhä Henki sytyttää meihin uuden luottamuksen ja rohkeuden".

Näin siis opetaan rippikoulussa!

lapsi syntyy uudesti, (ahdasportti)laspsikasteessa.
        Miten vauva voi valita laveantien? Ei se selitä mitään, että hän myöhemmässä elämässä tekee sitten valintoja, ei kelpaa selitykseksi.
        Eihän vauvalla ole mitään mahdollisuutta valintaan, pakko-kastekolttu on vanhempien toimesta puettu, ja vauvan tahdosta riippumatta kirkon kastevadille viety, missä siinä on valinnan paikka?
        Kyllä tuo vauvakaste sitten vesittää monella tavalla Jeesuksen opetuksia, niikuin nyt tämä ahtaanportin kautta taivaaseen pääseminenkin?

Valinta on siinä, että kumpaa tietä lähtee kulkemaan, jos sinulla on kutsu sydämessäsi, Jeesus kutsuu sinua, siinä on se tienvalinta, eikä joskus sitten joskus? Entä jos kuolee , eikä ehdi tekemään valintaa?
        Niin joo, lapsikasteen armo tulee avuksi, ei se valinta jokaiselle kuulukkaan???
        Vailtsetko Jeesuksen, vaiko epäuskon ja lähdet maailman teille, valiten lavean tien.

• RitariOlevainen kirjoitti:

Miten vauva voi valita laveantien? Ei se selitä mitään, että hän myöhemmässä elämässä tekee sitten valintoja, ei kelpaa selitykseksi.
        Eihän vauvalla ole mitään mahdollisuutta valintaan, pakko-kastekolttu on vanhempien toimesta puettu, ja vauvan tahdosta riippumatta kirkon kastevadille viety, missä siinä on valinnan paikka?
        Kyllä tuo vauvakaste sitten vesittää monella tavalla Jeesuksen opetuksia, niikuin nyt tämä ahtaanportin kautta taivaaseen pääseminenkin?

Valinta on siinä, että kumpaa tietä lähtee kulkemaan, jos sinulla on kutsu sydämessäsi, Jeesus kutsuu sinua, siinä on se tienvalinta, eikä joskus sitten joskus? Entä jos kuolee , eikä ehdi tekemään valintaa?
        Niin joo, lapsikasteen armo tulee avuksi, ei se valinta jokaiselle kuulukkaan???
        Vailtsetko Jeesuksen, vaiko epäuskon ja lähdet maailman teille, valiten lavean tien.

RitariOlevainen:"lapsi syntyy uudesti, (ahdasportti)lapsikasteessa".
        ---
        Ei ole, Raamatun mukaan, erikseen lapsi- tai aikuiskastetta.
        On vain yksi kaste (EF. 4:5).
        Kaste tapahtuu "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19).

Eikö sinun kasteeseesi liity mitenkään Jeesus ja armo (vrt. ahdas portti)?
        Vai merkitseekö kaste sinulle vain vettä ja omaa kuuliaisuuden tekoa (=lakia)?
        Silloinhan et pääse sisälle portista, koska omilla ansioilla sisälle Jumalan valtakuntaan ei kukaan voi tulla (Joh. 3:5).

• RitariOlevainen kirjoitti:

ja se kaste on lihan mielen täydellinen kuolema:

Room. 6:3
        "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"

On pahaa itsepetosta kerskata mistään esikuvista ja muista kasteista kuin tästä Kristuksessa kuolemisesta:

2. Kor. 4:11
        "Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin."

• Pesko
        ... kirjoitti:

En tosiaan tiiä mikä se katekismus on, niin huvittavalta kuin se saattaakin kuulostaa. Mutta kohta otan selvää, kiitti linkistä :)

Katekismus on 1 Kristillisen kirkon alkeisopetus. 2 Lutherin Iso katekismus ja Vähä katekismus ovat luterilaisia tunnustuskirjoja. 3 Rippikoulun oppikirja.
        Eli niissä on kerrottu lyhyesti kirkon pää opinkappaleet.
        Mitä kasteeseen tulee, on se, kuten kaikki muukin tuon tapainen uskonnoissa pelkkää taikauskoa eli hölynpölyä jota ei kannata noteerata. Saman tapaista kun juutalainen uskonvaatimus yhäkin poikalasten ympärileikkauksesta. Siis kullin esinahka pois että terska paljastuu ikään kuin naimakuntoon, paitsi että se kuuluu tehdä kahdeksan päivän ikäiselle.

• Pesko
        ... kirjoitti:

Näissä kysymyksissä ei ole totuuksia, on vain uskomuksia. Kautta ihmiskunnan historian ovat milloin minkäkinlaiset papit ja shamaanit vetäneet nenästä ihmisiä saaden elatuksensa tekemättä kunnollista työtä.

• Jos elämämme on kerrasta poikki, jossa mennään joko iankaikkiseen elämään tai loputtomasti iankaikkiseen tuskaan ja vaivaan, niin voi meitä, olemme kaikki loputtomassa tuskassa:

Matt. 7:14
      "mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."

Matt. 22:14
      "Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Luuk. 13:
      26 "Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.
      27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'"

• vaavi_vaan

...Jeesusksen vanhurskaus.
      Ihmisen omat tekeleet vievät niin paljon tilaa,etteivät ne portista mahdu.
      Mutta Jeesus riisuu meidät kaikesta saastasta,niinkuin ylipappi Joosuan. Häneltä otettiin pois saastaiset vaatteet ja puettiin juhlavaatteisiin,eli Jeesuksen vanhurskauteen,jonka kanssa sopii ahtaasta portista.

Silloin meillä ei ole mitään kadotustuomiota.

Kiitos Jeesus pelastuksesta jonka toit!

• Amen,

Ylistyt ja Kunnia Jeesuksen Kristuksen nimeen!

• sari73

.."jossa ei oteta miestä, eikä mennä miehelle...ja jossa ollaan kuin enkelit..."niinkuinmetiedämme Raamatussa lukevan.
        Teidän mielipiteistä sai sellaisen kuvan, että että ainoa ehto pelastumiselle on se että tunnustaa syntinsä Jumalalle ja että se riittää.
        Kun vaan muistaa oman arvonsa Herran edessä.
        se vaan että Sanassa sanotaan että"jos ette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."Eli omakohtainenparannuksen teko on se ehto.
        Se että omien mielipiteitten sijalle tulee ehdoton Jumalan lain kunnioittaminen.
        Jukka täällä on puhunutkin siitä sanoilla"lihan kuolettaminen". Että meidän kuuluu olla (Sanan mukaan...)kuin urheilijat jotka kilpailevat palkinnostaan toinen toisemme kunnioittamisessa ja parannuksen teossa siis.
        Se on vaikeaa...
        Mutta totta on että ei meidän omat tekomme ja haave siitä millainen pitäisi olla, tulleet edestämme, vaan Jeesus Kristus Jumalan armosta.

• vaavi_vaan: "Ihmisen omat tekeleet vievät niin paljon tilaa,etteivät ne portista mahdu".
        ---
        Omavanhurskaus (väärä uskonnollisuus)on todella paha este.
        Maailma on täynnänsä omatekoisia uskontoja.
        Kaikista niistä puuttuu ARMO.
        --
        Portista mennään sisälle, kun uskotaan kaikki synnit anteeksi omalle kohdalle.
        Meidän itse kunkin on hyvä muistaa Psalmin 139 rukous ”jos olen väärällä tiellä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle” .

”Tie taivaan kaita, ahdas on ja ohdakkeinen aivan, vaan matkamiehen voittohon vie Herra kautta vaivan.
        Jos ristintieltä eksytään, ei taivaan riemuun päästäkään, ei tulla kruunatuksi”. (virsi 364:1).

Vaarat ovat monet.

• sören

estää se, että en voi mennä ahtaasta portista sisään omin avuin: omalla ymmärryksellä, älyllä, hyvyydellä ja voimalla. Minusta tuntuu, että niin kauan kuin vähänkin luotan johonkin omaan, en pääse sisään. ja kuinka sitkeä ihmisen oma minä onkaan, aina se keksii uutta omaa avua.

Uskon, että ahdas portti on ahdas juuri siksi, että siinä täytyy turvautua täysin Jeesukseen, huutaa vain häntä avuksi. Ja kuinka vaikeaa se onkaan, jättäytyä täysin Jeesuksen varaan, ellei mahdotonta...

"Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle, Jumalalle on kaikki mahdollista"

• sari73

Eipä mulla muuta.

• Kun seurat --->
      Matt.5 Ja vuorisaarnan. Ja kirjelmän lopussa on jotka näyttävät sulle tärkeimmät raamatunkohdat jotka opastaa sua oikealle tielle !!!!
      3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
      4 Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.
      5 Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä.
      6 Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan.
      7 Autuaita ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden.
      8 Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan.
      9 Autuaita ovat rauhantekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
      10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
      11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
      12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.
      13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.
      14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;
      15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
      16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
      17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
      18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
      20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
      21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
      22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
      23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
      24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
      25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
      26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
      27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
      28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
      29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.
      30 Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
      31 On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
      32 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
      33 Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
      34 Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
      35 Älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
      36 Äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi;
      37 vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
      38 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
      39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
      40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
      41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
      42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
      43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
      44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
      45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
      46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
      47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
      48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

1 "Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.   
      2 Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.   
      3 Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,   
      4 että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.   
      5 Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.   
      6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.   
      7 Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.   
      8 Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.   
      9 Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi;   
      10 tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;   
      11 anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;   
      12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;   
      13 Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.   
      14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;   
      15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.   
      16 Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.   
      17 Vaan kun sinä paastoat, niin voitele pääsi ja pese kasvosi,   
      18 etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.   
      19 Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.   
      20 Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta.   
      21 Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.   
      22 Silmä on ruumiin lamppu. Jos siis silmäsi on terve, niin koko sinun ruumiisi on valaistu.   
      23 Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!   
      24 Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.   
      25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?   
      26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?   
      27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?   
      28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.   
      29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.   
      30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?   
      31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'   
      32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.   
      33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.   
      34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."   

1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;   
      2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.   
      3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?   
      4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?   
      5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.   
      6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.   
      7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.   
      8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.   
      9 Vai kuka teistä on se ihminen, joka antaa pojallensa kiven, kun tämä pyytää häneltä leipää,   
      10 taikka, kun hän pyytää kalaa, antaa hänelle käärmeen?   
      11 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!   
      12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.   
      13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;   
      14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.   
      15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.   
      16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?   
      17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.   
      18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.   
      19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.   
      20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.   
      21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.   
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'   
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.   
      ------->24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.   
      25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.   
      ------>26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.   
      ------>27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."   
      28 Ja kun Jeesus lopetti nämä puheet, olivat kansanjoukot hämmästyksissään hänen opetuksestansa,   
      29 sillä hän opetti heitä niinkuin se, jolla valta on, eikä niinkuin heidän kirjanoppineensa.   

Ja nuolien kohdalla on tän saarnan opetuxen ydin. !! Tee käskyjen mukaan niin sun talos ei sorru koskaan...

• on rakastaa erimielistä lähimmäistään yhtä paljon kuin itseänsä!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      40
      3051
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      4
      1861
    3. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      126
      1676
    4. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      307
      1637
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      62
      1204
    6. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      73
      1155
    7. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1133
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      135
      1107
    9. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      70
      1050
    10. Koetko koskaan kohdanneesi

oikean ihmisen väärään aikaan tai väärässä paikassa?
      Ikävä
      41
      917
    Aihe