Vaimojen alamaisuudesta Vartiotornissa

vio-letti

Vartiotornin äskettäin ilmestyneessä numerossa on kuulemma artikkeli vaimojen alamaisuudesta. Naimisissa olevan naisen tulee olla miehellensä mielinkielin kaikessa, jotta tämä saisi tuntea itsensä perheenpääksi.

Herranjestas! Kuinka ylipäätään nykyaikana voi tuollaista puppua julkaista painotuotteessa?!! Toivottavasti kukaan nainen ei suostu tuommoiseen fundamentalismiin edes uskonnon nimissä. Me elämme nykyaikaa Pohjolassa, emme keskiaikaa Lähi-idässä!

Ei voi muuta kuin ihmetellä.. !!!

13

1032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>Naimisissa olevan naisen tulee olla miehellensä mielinkielin kaikessa, jotta tämä saisi tuntea itsensä perheenpääksi.

Voisihan sitä tietenkin yrittää vaimolle tähdentää tätä vartiotornin kirjoitusta. Mutta toisaalta voi olla, että olen kaukaa viisas ja jätän mainitsematta vartiotornin mielipidettä ja ohjeistusta avioliiton onnen saavuttamisesta. Hehheh mitä ukkojäärien rustaamaa potaskaa.

Tuostahan oli jo artikkelikin veljesseuran sivuilla:
      http://www.veljesseura.org/?q=node/116

>>Herranjestas! Kuinka ylipäätään nykyaikana voi tuollaista puppua julkaista painotuotteessa?!!

Ehkä tässä on osasyy siihen, miksi kirjallisuus tullaan lähitulevaisuudessa ohjaamaan eri paketissa suurelle yleisölle ja todistajille. Tällaisesta tekstistä saattaa joku tukehtua nauruun, ja siitähän voi joutua maksamaan sievoisia summia nykyoikeusjärjestelmässä, ainakin rapakon tuolla puolen.

• Lähimmäinen.

Kuulemma,lue nyt hyvä ihminen mitä artikkeli sisältää, älä vain otsikkoa.

• vio-letti

Luin siitä tuolta Veljessuran sen verran, että ymmärsin sen olevan samaa patriarkaalista fundamentalismia, mitä oli minunkin aikana.

Luulisi nyt hieman Vt-järjestön ottavan vaikutteita ympärillä olevasta yhteiskuntakehityksestä tässä asiassa. Sukupuolten välinen tasa-arvo kun on normi nyky-yhteiskunnassa.

Tuommoinen puhe "vaimon alamaisuudesta miehelleen" saa kenen tahansa naisen ja useimpien miestenkin tuntemaan syvää vastenmielisyyttä. Terveen aikuisen parisuhteen edellytys kun on tasa-arvoinen elämänkumpanuus, ei mikään eriarvoisuus ja toisen ylemmyys tai alemmuus sukupuolen perusteella.

• Lähimmäinen.

Vartiotornissa on 3 kirjoitusta jotka on osoitettu Miehelle, Vaimolle ja Lapsille, pieni ote kirjoituksesta Aviomiehille:Miksi miesten tulee "osoittaa kuniaa vaomolleen? Raamattu vastaa: Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi. 1 Piet 3:7 Aviomiesten täytyy ymmärtää, ettei Jehova pidä häntä palvovaa miestä yhtään arvokkaanpana kuin häntä palvovaa naista.Jumalan hyväksynnän ansaitsevat naiset pääsevät miesten kanssa osallisiksi samasta ikuisen elämän palkinnosta, ja monille heistä annetaan jopa elämä taivaassa missä ei ole "miespuolista eikä naispuolista" Gal 3:28
      Aviomiehen täytyy muistaa, että juuri uskollisuus tekee ihmisen arvokkaaksi Jumalalle.Ratkaisevaa ei ole se,onko kyseessä mies vai nainen, aviomies, vai vaimo, aikuinen vai lapsi. 1 Kor 4:2

• vio-letti

>> Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa

• Lähimmäinen.
        vio-letti kirjoitti:

>> Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa

Olemme vaimoni kanssa noudattaneet raamatun ohjeita avioliitosta, ensi v. tulee 37v täyteen.

• vio-letti
        Lähimmäinen. kirjoitti:

Olemme vaimoni kanssa noudattaneet raamatun ohjeita avioliitosta, ensi v. tulee 37v täyteen.

Onnitteluni, jos olette molemmat olleet tyytyväisiä tuohon järjestelyyn.

Itse olen elänyt tasa-arvoisessa parisuhteessa-avioliitossa jo hyvän tovin yli kaksikymmentä vuotta tuon Elämäntoverin kanssa. Olen sitä mieltä että ne onnen avaimet löytyvät kyllä omasta taskusta, jos niitä vain sieltä vähän etsii.

• tiedon merkitys
        vio-letti kirjoitti:

astia; sitä se on, jos ei ole tutustunut kunkin aikakauden kulttuuriin; mikä on kuitenkin niin yleismaailmallinen.
        ostimme juuri vaimon kanssa häälahjaa nuorimmalle tyttärelle. hän tuli jolloinkin maininneeksi, miten paljon hän pitää eräästä euroopan hienoimpiin merkkeihin kuuluvasta kahviastiastosta.
        nyt meillä on osa sellaista häälahjaa, ja kyllä on hieno.se pitää nähdä kädessään ennenkuin tajuaa.
        kirjoitus ei puhu alkutekstissä heikommasta astiasta, vaan hienommasta, herkästi rikkoutuvasta, attikalaisesta ruukusta, äärettömän arvokkaasta vielä nykyäänkin. kuninkaitten juhlaesineestä, jotka säilytetään ja varjellaan ennen kaikkea muuta.
        vaimoni on sellainen; tajusin sen vasta paljon myöhempään kuin viisas olisi sen tehnyt. vaimoni on sitä kaikkea ihan itse: sitä raamattu kertoo: ei sitä, että mies vaatii, vaan sitä, että hän näkee vaimonsa olevan kaikkea sitä hienointa , mitä on.
        ei se silti aina niin mene; enkä tiedä elämästä puoltakaan; vasta ensi vuoden tammikuussa olemme olleet naimisissa -50- vuotta.
        olette kaikki oikeassa; jokainen näkee asian omasta näkökulmastaan, ja... ennen kaikkea, jos olen vähänkin ymmärtänyt, parisuhde ei ole uskonnollinen, vaan liiketaloudellinen suhde; se on bisnes, jota on hoidettava tarkemmin kuin muita bisneksiä. ja kauemmin.

• am.ha_arets

Jos saa kysyä niin mikä siinä mättää, että mies on perheen pää ja vaimo on hänelle alamainen?? Jos lukisit tuon kirjoituksen, etkä vain mölisisi jotain siitä mitä olet jostain kuullut niin huomaisit, että tuo kirjoitus antaa vaimoille myös arvoa.

En nyt mitenkään tarkoita, että naisia pitäisi väheksyä tai alentaa mutta eikös laivoissakin ole yleensä yksi kapteeni ja hänen apunaan sitten perämies ja muu henkilökunta. Ja loppupeleissä jokainen laivassa tekee niinkuin kapteeni käskee.. toisaalta kapteeni ottaa myös täyden vastuun teoistaan. Kapteeni ei pärjää ilman perämiestä ja perämiehellä ei ole sitä mitä kapteenilla on pitääkseen laivan ruodussa.... jos ymmärrät mitä ajan takaa.

Mitä siitäkään tulisi jos laivassa olisi 2 kapteenia??

• vio-letti

Tuo sinun vertauksesi laivan kapteenin ja hänen henkilökuntansa työsuhteen ja parisuhteessa elävän miehen ja naisen suhteen välillä on minulle kovin outo.

Ensinnäkin on laiva useimmiten työpaikka jossa kukin hoitelee hänelle annetut tehtävät. Parisuhteessa/avioliitossa ei ole kysymys työpaikasta vaan rakkaus-suhteesta ja syvästä ystävyydestä. Siinä on mielestäni suuri ero eikä niitä voida verrata toisiinsa.

Olen vakaasti sitä mieltä, että terve parisuhde rakennetaan tasa-arvoiselle pohjalle, eikä siinä olla pomoja kumminkaan puolin.

• Markku_Meilo

>>... mikä siinä mättää, että mies on perheen pää ja vaimo on hänelle alamainen??

Lähinnä mättää kai se, että periaate on kopioitu paimentolaiskansan ikivanhoista muisteloista, ajalta jolloin nainen oli miehen omaisuutta. Lisäksi periaate on otettu kuin rusina kakusta, kyseisen ajan muisteloista on haluttu säilyttää ainoastaan osa rituaaleja.

>>... että tuo kirjoitus antaa vaimoille myös arvoa.

Arvosta puheenollen, tulee mieleen Vt-seuran opetus voidelluksi tunnustautuvan naisen opetusvelvollisuudesta ja Vt-seuran siihen opetustehtävään naiselle varaamat mahdollisuudet. Ne ovat, jos mahdollista heikommat kuin suurimmalla osalla miespuolisia voideltuja, joilla tuo mahdollisuus on ainaostaan teoreettinen.

>>... eikös laivoissakin ole yleensä yksi kapteeni

Näin se yleensäkin on työpaikoilla hoidettu, niinpä Vt-seuran optimaalinen avioliitto muistuttaakin juuri työpaikkaa.

>>Kapteeni ei pärjää ilman perämiestä ja perämiehellä ei ole sitä mitä kapteenilla on pitääkseen laivan ruodussa.... jos ymmärrät mitä ajan takaa.

Käsittääkseni maailmassa on tavattu mies, joka on säilynyt hengissä ilman aviovaimoa. Toisaalta moni aviomies on säilynyt hengissä kun vaimo on pitänyt kuria yllä. Työ- ja aviosuhteiden vertaaminen kyllä ontuu, enemmänkin kuin hieman, mutta jatketaan silti.

>>Mitä siitäkään tulisi jos laivassa olisi 2 kapteenia??

Henkevälle jt-triangeliperheelle tulisi ongelma kun vaimon pitäisi miellyttää kahta miestä samanaikaisesti, siitä välittämättä että sekä oraali- että anaaliyhdyntä ovat paheksuttujen listalla.

• am.ha_arets
        vio-letti kirjoitti:

Tuo sinun vertauksesi laivan kapteenin ja hänen henkilökuntansa työsuhteen ja parisuhteessa elävän miehen ja naisen suhteen välillä on minulle kovin outo.

Ensinnäkin on laiva useimmiten työpaikka jossa kukin hoitelee hänelle annetut tehtävät. Parisuhteessa/avioliitossa ei ole kysymys työpaikasta vaan rakkaus-suhteesta ja syvästä ystävyydestä. Siinä on mielestäni suuri ero eikä niitä voida verrata toisiinsa.

Olen vakaasti sitä mieltä, että terve parisuhde rakennetaan tasa-arvoiselle pohjalle, eikä siinä olla pomoja kumminkaan puolin.

>>>Parisuhteessa/avioliitossa ei ole kysymys työpaikasta vaan rakkaus-suhteesta ja syvästä ystävyydestä.

Tämä on aivan totta.

>>>Olen vakaasti sitä mieltä, että terve parisuhde rakennetaan tasa-arvoiselle pohjalle, eikä siinä olla pomoja kumminkaan puolin.

Tottakai... parisuhde perustuu keskinäiseen kunnioitukseen. En minä mistään pomottelusta ole puhunutkaan... sinä vain haluat ymmärtää sen niin! Ei se, että mies ottaa johdon (tarkoittaa myös sitä, että hän kantaa vastuun) perheessä tarkoita sitä, että nainen olisi jotenkin alistettu. Rakkaudellinen aviomies kysyy vaimonsa mielipidettä asioihin ja ottaa tämän jatkuvasti huomioon. Miehellä on omat vahvuutensa ja naisella omat... yhdessä tuo yksikkö on "täydellinen".

• vio-letti
        am.ha_arets kirjoitti:

>>>Parisuhteessa/avioliitossa ei ole kysymys työpaikasta vaan rakkaus-suhteesta ja syvästä ystävyydestä.

Tämä on aivan totta.

>>>Olen vakaasti sitä mieltä, että terve parisuhde rakennetaan tasa-arvoiselle pohjalle, eikä siinä olla pomoja kumminkaan puolin.

Tottakai... parisuhde perustuu keskinäiseen kunnioitukseen. En minä mistään pomottelusta ole puhunutkaan... sinä vain haluat ymmärtää sen niin! Ei se, että mies ottaa johdon (tarkoittaa myös sitä, että hän kantaa vastuun) perheessä tarkoita sitä, että nainen olisi jotenkin alistettu. Rakkaudellinen aviomies kysyy vaimonsa mielipidettä asioihin ja ottaa tämän jatkuvasti huomioon. Miehellä on omat vahvuutensa ja naisella omat... yhdessä tuo yksikkö on "täydellinen".

Minä en vain millään ymmärrä että missä asiassa sen miehen pitäisi ottaa johto, - ja mikä ihmeen johto? Johto siitä, miten minä aikuisena ihmisenä elän omaa elämääni, vai mistä?

Yhdessä eläminen toisen ihmisen kanssa merkitsee sitä, että me kuljemme rinnakain tätä elämän polkua, ei sitä, että toinen kulkisi edellä ja toinen perässä.

Kukaan ei koskaan voi ottaa vastuuta toisen aikuisen ihmisen elämästä. Jokaisen on elettävä tämä elämä itse. Se on aikuista vastuun ottamista ja elämän suuruuden kunnioittamista.

Näin minä ajattelen.

Ymmärrän että sinulla on toinen näkemys ja toivon että se sinun ja mahdollisen kumppanisi elämässä toimii.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      276
      45889
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      51
      11460
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      233
      11048
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      39
      9840
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      90
      8678
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      287
      6738
    7. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      2
      3549
    8. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      3
      3440
    9. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      25
      3163
    10. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      4
      3023
    Aihe