Miksi uskontoa opetetaan kouluissa?

panteisti

http://www.vihrearouva.net/usko/miksikou.html

"Organisaatioilla on julkiset ja latentit funktiot. Latentteja funktioita ei julkisesti arvioida ja ne ovat ilmeisesti suurimmaksi osaksi tiedostamattomia. Voidaan puhua myös pinta- ja syvärakenteista. Syvärakenteet ovat määräävämpiä. Vastaavasti kielitieteilijät puhuvat ilmitekstistä ja piilotekstistä ja kasvatustieteilijät opetussuunnitelmasta ja piilo-opetussuunnitelmasta. Piilo-opetussuunnitelma on oikea opetussuunnitelma, kun taas kirjoitettu opetussuunnitelma on vale- eli peiteopetussuunnitelma. Mikä onkaan erityisesti uskonnon opetuksen kätketty funktio eli piilo-opetussuunnitelma?"

11

462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tänne

Et sinä tuota asiaa täällä voi muuttaa. Antti Kalliomäki on opetusministeri ja hänelle pitää tarpeeksi monen ihmisen lähettää palautetta jossa tuohon asiaan vaaditaan muutosta jotta asia muuttuisi.

• panteisti

Jos musta tulis nyt vahingossa kansanedustaja niin tekisin kyllä tosta lakialotteen - vaikka toisen ja kolmannenkin, jollei mene läpi. Vaikken eduskuntaan pääsisikään, pitää yrittää vaikka tilanne näyttäisi epätoivoiselta koska joskus saattaa ihan vahingossa onnistua.

• jghjgjk

Niinpä. Siksi, koska uskonto hallitsee politiikkaa ja politiikka uskontoa.

• Stafroty

pitää opettaa erillisyyttä luovaa nationalismia mitä kautta lapset ja ihmiset yleensäkin alkavat sitten määrittään identiteettiään, vaikka varmasti tultaisiin toimeen keskenämme maailmassa jos näin ei toimittaisi. keiden tahojen etua moinen ajaa?

• panteisti
        Stafroty kirjoitti:

pitää opettaa erillisyyttä luovaa nationalismia mitä kautta lapset ja ihmiset yleensäkin alkavat sitten määrittään identiteettiään, vaikka varmasti tultaisiin toimeen keskenämme maailmassa jos näin ei toimittaisi. keiden tahojen etua moinen ajaa?

Miksi kouluissa pyritään ensisijaisesti opettamaan lapset tottelemaan auktoriteettia oman ajattelun sijaan?

• kklklklklk
        panteisti kirjoitti:

Miksi kouluissa pyritään ensisijaisesti opettamaan lapset tottelemaan auktoriteettia oman ajattelun sijaan?

"Miksi kouluissa pitää opettaa erillisyyttä luovaa nationalismia..."

Luin eräältä toiselta keskustelupalstalta, että jollain ala-asteella saa jälki-istuntoa, jos pitää Suomi-leijona paitaa.

• panteisti kirjoitti:

auktoriteetin totteleminen eivät sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan lapsen kasvamisen parhaaksi. Auktoriteetti laittaa turvalliset rajat, jossa lapsi voi vapaasti, itseään ja toisia lapsia vahingoimatta, toteuttaa itseään.

Terve lapsi pystyy ajattelemaan itse, auktoriteetista huolimatta :D

• uskottava
        purje kirjoitti:

auktoriteetin totteleminen eivät sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan lapsen kasvamisen parhaaksi. Auktoriteetti laittaa turvalliset rajat, jossa lapsi voi vapaasti, itseään ja toisia lapsia vahingoimatta, toteuttaa itseään.

jos sen olisi kirjoittanut joku muu kuin sinä:)

• uskottava kirjoitti:

jos sen olisi kirjoittanut joku muu kuin sinä:)

:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

• panteisti
        purje kirjoitti:

Auktoriteettiin uskominen asettaa ne rajat, missä määrin saa ajatella itse. Auktoriteetti voi olla myös väärässä, mutta siihen luottava ei osaa kyseenalaistaa.

Ajattelulle ei pidä asettaa rajoja. Aikuisen tehtävä on huolehtia siitä ettei lapsi vahingoita itseään mutta ei ole yhtä ainutta sellaista asiaa josta aikuinen voisi olla niin varma, että hän voisi hyvällä omallatunnolla kieltää lasta ajattelemasta toisin. Luonnollisesti lapsen uteliaisuutta on rajoitettava esim. jos lapsi haluaa kurkistaa miltä kaivon pohjalla näyttää, mutta tarkoitin tuolla viestillä sitä kun opetetaan uskomaan että opettaja on oikeassa. Ei opettaja ole lähellekään aina oikeassa - auktoriteettien sijaan vuoropuhelua, motiiveista keskustelua ja molemminpuolista halua oikeasti kehittää ajatuksiaan, kiitosh.

• panteisti kirjoitti:

Auktoriteettiin uskominen asettaa ne rajat, missä määrin saa ajatella itse. Auktoriteetti voi olla myös väärässä, mutta siihen luottava ei osaa kyseenalaistaa.

Ajattelulle ei pidä asettaa rajoja. Aikuisen tehtävä on huolehtia siitä ettei lapsi vahingoita itseään mutta ei ole yhtä ainutta sellaista asiaa josta aikuinen voisi olla niin varma, että hän voisi hyvällä omallatunnolla kieltää lasta ajattelemasta toisin. Luonnollisesti lapsen uteliaisuutta on rajoitettava esim. jos lapsi haluaa kurkistaa miltä kaivon pohjalla näyttää, mutta tarkoitin tuolla viestillä sitä kun opetetaan uskomaan että opettaja on oikeassa. Ei opettaja ole lähellekään aina oikeassa - auktoriteettien sijaan vuoropuhelua, motiiveista keskustelua ja molemminpuolista halua oikeasti kehittää ajatuksiaan, kiitosh.

ole mikään Jumala, vaikka parhaansa yrittää, varsinkin ekaluokkalaisten silmissä...Mielestäni lapsen kotikasvatus on kuitenkin sen kaiken pohja, miten lapsi oppii käyttämään niitä lahjoja, mitä hänellä on, myös sitä itsenäistä ajattelua sekä kunnioittamaan auktoriteettia. Kunnioittaminen ei tarkoita oman ajattelun kieltämistä, vaan aitoa toisen kuuntelua ja tervettä vuorovaikutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6704
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4532
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      29
      3326
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3027
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1915
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1606
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1590
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1533
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1389
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1340
    Aihe