Osa 13
1.Kor.8:1-13
EPÄJUMALILLE UHRATTU LIHA
8:1 Mitä sitten epäjumalille uhrattuun lihaan tulee, niin tiedämme, että meillä kaikilla on tieto. Tieto paisuttaa, mutta rakkaus rakentaa.
8:2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;
8:3 mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee.
8:4 Mitä nyt epäjumalille uhratun lihan syömiseen tulee, niin tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi.
8:5 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
8:7 Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa, vaan tottumuksesta epäjumaliin muutamat vielä nytkin syövät uhrilihaa ikäänkuin epäjumalille uhrattuna, ja heidän omatuntonsa, joka on heikko, tahraantuu siitä.
8:8 Mutta ruoka ei lähennä meitä Jumalaan; jos olemme syömättä, emme siitä vahingoitu; jos syömme, emme siitä hyödy.
8:9 Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu heikoille loukkaukseksi.
8:10 Sillä jos joku näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan huoneessa, eikö hänen omatuntonsa, kun hän on heikko, vahvistu epäjumalille uhratun syömiseen?
8:11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
8:12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.
8:13 Sentähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, etten olisi viettelykseksi veljelleni.
---
Suurin osa toreilla myytävästä lihasta oli ensin uhrattu epäjumalille.
Apt. 15:29 mukaan pakanakristitytkään eivät saanet syödä sellaista lihaa.
Korinttossa siis osa piti syömistä luvallisena ja osa piti sitä pahana jo omien taustojensa takia.
Tämänkaltaisia asioita tavataan sanoa ns. ehdonvallanasioiksi.
Nykypäivänä näitä asioita voi olla esim. suhtautuminen alkoholiin, tupakkaan, tanssiin, seuraelämään, teatteriin tai elokuviin.
Itse aikaisemmin suhtauduin näihin asioihin kielteisesti, mutta nyt olen tullut vähän vapaamielisemmäksi.
Liekö suuntaus oikea?
Kertokaa te omia mielipiteitä ko. asioista.
Listaa voi myös täydentää!
--
Uskossaan heikko Korintin seurakuntalainen ei suhtautunut ruokiin niinkuin hänen oikeasti tulisi.
Tässä oli vahvojen seurakuntalaisten tultava heikkojen avuksi; Vahva voi syödä mitä tahansa, mutta hän voi myös olla syömättä.
Todella vapaa on se, joka pystyy rajoittamaan omaa vapauttaan.
Ei tule ajatella vain omaa itseään.
Tästä samasta aiheestahan Paavali opettaa Room. 14. luvussa!
Hän aloittaa luvun:
"Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä".
Usein, kun ollaan eri mieltä ehdonvallan asioissa, kuulee sanottavan "se on makuasia"!
"Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoiviinsa" (Room. 14:2,3)
1. Kor.8:1-13 Lihan syöminen (Osa 13)
0
176
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983