Jos on lapsena sairastanut vesirokon, niin onko mahdollista, että sen voisi sairastaa lievänä uudestaan aikuisena ? Mahdollinen uusi tartunta ehkä tullut eräästä lapsesta, jolla tätä tautia oli tarhassa, mutta jolla ei vielä taudin näkyviä oireita ollut ?
Mitä tarkoittaa, että tämän ko. taudin vasta-aineet olivat koholla virustestissä, vaikka tauti on jo lapsena sairastettu ?
Vesirokko
8
1605
Vastaukset
- saada uudestaan
varsinkin jos sen on sairastanut lievänä.
- jgjgjjjg
elimistön b-lymfosyytteihin jää ikuisiksi ajoiksi muisto elismistöön tunkeutuneista varicella zoster viruksesta ja ne aktivoituvat kun elimistöön tulee uudestaan sama virus,niiden tuottama vasta-aine tuhoaa tunkeutujan. Vesirokon "sukulainen" ruusu sen sjiaan voi tulla jälkitautina vuosien kuluttua.
- minäpä
Voihan sen tietty uudestaan sairastaa, joskin hyvin harvinaista ja vaatii immuunipuutostilan, tai jostain syystä juurikin vesirokkoviruksen vasta-aineiden häviämistä immuunipuolustuksen muistisoluista.
Vasta-aineet jäävät infektion jälkeen elimistöön, ja siten immuniteetti kyseistä virusta vastaan on saatu.
Vasta-ainesta koholla IgG vai IgM, silläkin on merkitystä.
Vyöruusun aiheuttaa samainen vesirokkovirus, joka on aktivoitunut vain uudelleen.- vesirokosta
Vasta-aineista vielä, jos Ig G koholla, niin mitä se kertoo vesirokon sairastamisesta uudelleen ? Vyöruusua ei näkyvissä.
- minäpä
vesirokosta kirjoitti:
Vasta-aineista vielä, jos Ig G koholla, niin mitä se kertoo vesirokon sairastamisesta uudelleen ? Vyöruusua ei näkyvissä.
IgG nyt kertoo vain sen, että se on joskus aiemmin sairastettu. Onko se koholla vai ei, se on varmaan aika suhteellista.
Jos ei olis löytynyt IgG:tä, mutta sen sijaan runsaasti IgM:ää, kertoisi se akuutista infektiosta.
Eli mun veikkaus olisi, että ei ole vesirokkoa, sillä juuri IgG:n läsnäolo estää vesirokkovirusta uudelleen aktivoitumasta. - Vesirokosta
minäpä kirjoitti:
IgG nyt kertoo vain sen, että se on joskus aiemmin sairastettu. Onko se koholla vai ei, se on varmaan aika suhteellista.
Jos ei olis löytynyt IgG:tä, mutta sen sijaan runsaasti IgM:ää, kertoisi se akuutista infektiosta.
Eli mun veikkaus olisi, että ei ole vesirokkoa, sillä juuri IgG:n läsnäolo estää vesirokkovirusta uudelleen aktivoitumasta.Onko sinulla tietoa, että onko olemassa jotain taulukoita tms., joista näkisi näitä IgG ja IgM testin tuloksia ? Eli mitä tarkoittaa esim. IgG 5 E10 erään testin perässä ja sen jälkeen uusintatestissä samainen testi näytti IgG 7 E10 ?
Olen yrittänyt netistä etsiä, mutta huonolla menestyksellä. Kiitos vastauksesta. - minäpä
Vesirokosta kirjoitti:
Onko sinulla tietoa, että onko olemassa jotain taulukoita tms., joista näkisi näitä IgG ja IgM testin tuloksia ? Eli mitä tarkoittaa esim. IgG 5 E10 erään testin perässä ja sen jälkeen uusintatestissä samainen testi näytti IgG 7 E10 ?
Olen yrittänyt netistä etsiä, mutta huonolla menestyksellä. Kiitos vastauksesta.Tietylle antigeenille vasta-ainetasot on varmaan aika yksilölliset. En löytänyt vesirokon IgG:lle mitään ns. taulukkoarvoja, mutta IgM:lle löysin virologian opuksesta.
IgG-arvot, joista mainitsit, ovat todennäköisesti seerumin kokonais IgG, ellei toisin ole mainittu. Ja jos niin on, ei sillä ole mitään merkitystä millekään.
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10195&char=I
Sitten jos sun tuloksissa olleet IgG:t ovat olleet nimenomaan spesifisiä vesirokon IgG-vasta-aineita, niin sillä pienellä muutoksella saattaisi olla jotain merkitystä. Tosin herpes simplex virukset ilmeisesti lisäävät myös vesirokon vasta-aineita, sukulaisviruksia kun ovat.
Eipä taida auttaa :) - Vesirokosta
minäpä kirjoitti:
Tietylle antigeenille vasta-ainetasot on varmaan aika yksilölliset. En löytänyt vesirokon IgG:lle mitään ns. taulukkoarvoja, mutta IgM:lle löysin virologian opuksesta.
IgG-arvot, joista mainitsit, ovat todennäköisesti seerumin kokonais IgG, ellei toisin ole mainittu. Ja jos niin on, ei sillä ole mitään merkitystä millekään.
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10195&char=I
Sitten jos sun tuloksissa olleet IgG:t ovat olleet nimenomaan spesifisiä vesirokon IgG-vasta-aineita, niin sillä pienellä muutoksella saattaisi olla jotain merkitystä. Tosin herpes simplex virukset ilmeisesti lisäävät myös vesirokon vasta-aineita, sukulaisviruksia kun ovat.
Eipä taida auttaa :)Auttoi kovasti, kiitos !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o1531872Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o511477"Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"
"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää981423- 771358
Sofia Virta: bänet!
Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.571260- 601165
Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!
Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten216975- 67954
Siinäpä jäät
Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole78822- 29784