Mitä

tehdä

Mitä ihmettä voisi tehdä, kun laitoin viinin käymään jo kuun alussa, eikä se ole vieläkään valmista. Laitoin sokerin kahdessa osassa. Viimeisen satsin lisäsin siihen noin 1½ viikkoa sitten, eli kuun alussa 4 kg ja myöhemmin 3 kg. Aikaisemmin viinejä tehdessäni olen laittanut vain 6 kg ja kaiken sokerin heti alussa, ei mitään lisäyksiä keskenkaiken, vasta jälkimakeutukseen. Ominaispaino pysyttelee nyt
20 hujakoilla/makea, sen pitäisi laskea 10:n alapuolelle, jolloin mittarissa lukee valmis. Ravistelin tynnyriä, voinko tehdä muuta?

11

2797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskenut

      Ominaismittarin arvot ovat hieman laskeneet, ovat nyt 18. Viini valmistuu erikoisen hitaasti tällä kertaa. Sunnuntaina tulee kuluneeksi kuukausi, jossa ajassa sen pitäisi kyllä valmistua. Olen lukenut netistä, että jollain valmistus kesti puoli vuotta. Annan viinin käydä vielä ensi viikon, siinä ajassa se varmaan lähentelee jo maagista 10 rajaa, jolloin viini on valmista.
      Kyllä olen malttamaton!

      • Malttamaton...

        Minä olisin varmaan jo hätääntynyt tuossa ajassa... Yritä vain malttaa, niin saat kunnollista ainetta. Onnea matkaan!


    • Kotiviinin ystävä

      Mistä aineista tein viinin? Jos käytit marjoja, joissa itsessään on runsaasti sokeria tai sokeroituja mehuja, oletko kenties laittanut sokeria liikaa. Viinihiiva pystyy polttamaan määrätyn määrän sokeria. Jotkut marjat ovat hankalampia käymisen suhteen ja joskus pitää lisätä sitruunahappoa edistämään käymistä. Nämä asiat ehkä osaatkin huomioida.
      Olen joskus saanut viiniä, jonka ominaispainoksi jäi 32 ja se vasta oli hyvää. Joku saattaa pitää makeammista enemmän.
      Vieläkö viinisi on käymässä?

      • käymässä

        Kyllä se vielä on käymässä.
        Se mikä mutkisti asian on, että laitoin siihen litrakaupalla tummaa viinimarjamehua ja Natura viinirypäleomenamehua (tämä ei ole sokeroitua), niissä varmaan oli kuitenkin makeutta liikaa. Taisi sitten tulla laitettua sokeria riittävästi ellei liikaakin. Kyllä viini muuten maistuikin hyvälle. Aina olen maistanut, kun olen mitannut ominaispainoarvoja ja piti maistaa vielä vähän lisääkin, että olin vakuuttunut, että juu, kyllä se oli juuri niin hyvää kuin ensimaistamalla oletinkin. Mehuissa ei ollut lisäaineita. Rusinoitakin laitoin 850 g.
        Marjoiksi laitoin mustikoita ja mustia viinimarjoja. Tiedän, että mustikat hidastavat käymistä, joten niitä en laittanut kovinkaan paljon. En olisi raskinutkaan. Sitruunahappoa laitoin pakkauksessa olleen pussin. Viinikaupan myyjän mielestä pakkauksessa ollut sitruunahappo- pussi oli kovin pieni. Pitäisiköhön sitä vielä lisätä tässä vaiheessa lisää? Vettä en laittanut muuta kuin sokerin liotuksessa tarvitut määrät eli 6 litraa. Viiniä on pönttö täynnä eli 28 litraa.


      • et tee mitään kuin
        käymässä kirjoitti:

        Kyllä se vielä on käymässä.
        Se mikä mutkisti asian on, että laitoin siihen litrakaupalla tummaa viinimarjamehua ja Natura viinirypäleomenamehua (tämä ei ole sokeroitua), niissä varmaan oli kuitenkin makeutta liikaa. Taisi sitten tulla laitettua sokeria riittävästi ellei liikaakin. Kyllä viini muuten maistuikin hyvälle. Aina olen maistanut, kun olen mitannut ominaispainoarvoja ja piti maistaa vielä vähän lisääkin, että olin vakuuttunut, että juu, kyllä se oli juuri niin hyvää kuin ensimaistamalla oletinkin. Mehuissa ei ollut lisäaineita. Rusinoitakin laitoin 850 g.
        Marjoiksi laitoin mustikoita ja mustia viinimarjoja. Tiedän, että mustikat hidastavat käymistä, joten niitä en laittanut kovinkaan paljon. En olisi raskinutkaan. Sitruunahappoa laitoin pakkauksessa olleen pussin. Viinikaupan myyjän mielestä pakkauksessa ollut sitruunahappo- pussi oli kovin pieni. Pitäisiköhön sitä vielä lisätä tässä vaiheessa lisää? Vettä en laittanut muuta kuin sokerin liotuksessa tarvitut määrät eli 6 litraa. Viiniä on pönttö täynnä eli 28 litraa.

        antaa käydä loppuun asti. Kyllä makea viini maistuu! Usko pois! Ämätöörinä ja ahneena laitoin paljon sokeria silloin ja se käyminen kesti kauan!(lopussa ominaispainomittarin mukaan 40)mutta nyt puolen vuoden kuluttua pullotettuna moni viininmaistaja kehuu että onpa viini hyvää! Siis makea viini ei ole huono juttu. Voithan antaa makealle person ihmisen maistaa ja antaa hänelle koko pullo.


      • lopu
        et tee mitään kuin kirjoitti:

        antaa käydä loppuun asti. Kyllä makea viini maistuu! Usko pois! Ämätöörinä ja ahneena laitoin paljon sokeria silloin ja se käyminen kesti kauan!(lopussa ominaispainomittarin mukaan 40)mutta nyt puolen vuoden kuluttua pullotettuna moni viininmaistaja kehuu että onpa viini hyvää! Siis makea viini ei ole huono juttu. Voithan antaa makealle person ihmisen maistaa ja antaa hänelle koko pullo.

        Ei lopu nämä ongelmat tämän satsin kanssa.
        Ominaismittari näytti 16 %. Viini oli seisonut Muutaman päivää yli kuukauden.
        Laiton käymisen seisauttamiseen tarkoitetut pussit pakkauksesta, kaksi pussillista aineita piti sekoittaa dl lämmintä vettä ja sekoittaa hyvin viiniin. Pitäisi antaa seistä kaksi päivää. Nyt on ollut vuorokauden. Olen aivan hermona. Yleensä kun seisauttaja on laitettu viini ei enää seuraavana päivänä käy. Nyt se aina silloin tällöin pulpahtelee. Parin päivän jälkeen siihen on tarkoitus laittaa kirkaste ja liivate. Sitten pitäisi antaa seistä viikon. Tuo liivatekin on aivan outo juttu. Nyt en tiedä koska pääsen pullottamaan, kun tuo käyminen tuntuu jatkuvan. Ho, hoijaa!


      • Ominaispainomittari
        lopu kirjoitti:

        Ei lopu nämä ongelmat tämän satsin kanssa.
        Ominaismittari näytti 16 %. Viini oli seisonut Muutaman päivää yli kuukauden.
        Laiton käymisen seisauttamiseen tarkoitetut pussit pakkauksesta, kaksi pussillista aineita piti sekoittaa dl lämmintä vettä ja sekoittaa hyvin viiniin. Pitäisi antaa seistä kaksi päivää. Nyt on ollut vuorokauden. Olen aivan hermona. Yleensä kun seisauttaja on laitettu viini ei enää seuraavana päivänä käy. Nyt se aina silloin tällöin pulpahtelee. Parin päivän jälkeen siihen on tarkoitus laittaa kirkaste ja liivate. Sitten pitäisi antaa seistä viikon. Tuo liivatekin on aivan outo juttu. Nyt en tiedä koska pääsen pullottamaan, kun tuo käyminen tuntuu jatkuvan. Ho, hoijaa!

        Ominaispainomittari ei näyttänyt prosennteja, vaan 16.
        Käyminen ilmeisesti loppui, kun painelin pöntön kantta, josta seurasi kova porina ilmalukossa. Kun olin painanut sieltä ulos kaikki pihinät, pönttö hiljeni.


      • Kotiviinin ystävä
        Ominaispainomittari kirjoitti:

        Ominaispainomittari ei näyttänyt prosennteja, vaan 16.
        Käyminen ilmeisesti loppui, kun painelin pöntön kantta, josta seurasi kova porina ilmalukossa. Kun olin painanut sieltä ulos kaikki pihinät, pönttö hiljeni.

        Kyllä käymisenpysäyttäjä yleensä lopettaa viinin käynnin. Hämmentelitkö viiniä parina, kolmena päivänä pysäytysaineen jälkeen?
        Olet saanut viinin sentään aivan hyvään makutasoon käytetyksi, joten uskon, että siitä pidetään, kun se on vielä pullotuksen jälkeen kuukauden, pari kypsynyt.
        Omistatko mittarin, jolla voit mitata viinisi prosentin? Minulla se on yleensä 13-14 %, joskus harvoin enemmän, mutten pyrikään mihinkään huippusuorituksiin sillä alalla. Pääasia, että viinistä tulee hyvää ja kirkasta.


      • Piihappo
        Kotiviinin ystävä kirjoitti:

        Kyllä käymisenpysäyttäjä yleensä lopettaa viinin käynnin. Hämmentelitkö viiniä parina, kolmena päivänä pysäytysaineen jälkeen?
        Olet saanut viinin sentään aivan hyvään makutasoon käytetyksi, joten uskon, että siitä pidetään, kun se on vielä pullotuksen jälkeen kuukauden, pari kypsynyt.
        Omistatko mittarin, jolla voit mitata viinisi prosentin? Minulla se on yleensä 13-14 %, joskus harvoin enemmän, mutten pyrikään mihinkään huippusuorituksiin sillä alalla. Pääasia, että viinistä tulee hyvää ja kirkasta.

        En hämmentänyt, kuin silloin kun laitoin pysäyttäjäaineet. Ensimmäisenä päivänä se kuplahteli silloin tällöin ja olin huolestunut, kun se ei pysäntynyt, toisena päivänä ei enää.
        Kolmantena sitten ravistelin siitä hiilidioksiidit pois ja lisäsin siihen liivatteen ja oliko sen nyt piihapon. Kyllä se nyt on asettunut.
        Minulla on viinimittari, jolla voisin mitata prosentit, mutta kun omipaispaino jäi 15, enkä käyttänyt, tai viini ei käynyt, loppuun saakka kuivaksi, niin siihen jäi niin paljon sokeria, että viinimittarin tulos valehtelee. En ole sitä kylläkään mitannut, mutta yleensä nämä makeammat viinit ovat näyttäneet 28%, mikä ei kyllä varmasti pidä paikkaansa. Join pikarillisen sitä viiniä ja olen vakuuttunut että siinä on kyllä prosentteja riittävästi, siitä päätellen että se oli todella vaikuttavaa. Makukin oli hyvä makean ja mediumin rajalla mittarin mukaan.


      • Kotiviinin ystävä
        Piihappo kirjoitti:

        En hämmentänyt, kuin silloin kun laitoin pysäyttäjäaineet. Ensimmäisenä päivänä se kuplahteli silloin tällöin ja olin huolestunut, kun se ei pysäntynyt, toisena päivänä ei enää.
        Kolmantena sitten ravistelin siitä hiilidioksiidit pois ja lisäsin siihen liivatteen ja oliko sen nyt piihapon. Kyllä se nyt on asettunut.
        Minulla on viinimittari, jolla voisin mitata prosentit, mutta kun omipaispaino jäi 15, enkä käyttänyt, tai viini ei käynyt, loppuun saakka kuivaksi, niin siihen jäi niin paljon sokeria, että viinimittarin tulos valehtelee. En ole sitä kylläkään mitannut, mutta yleensä nämä makeammat viinit ovat näyttäneet 28%, mikä ei kyllä varmasti pidä paikkaansa. Join pikarillisen sitä viiniä ja olen vakuuttunut että siinä on kyllä prosentteja riittävästi, siitä päätellen että se oli todella vaikuttavaa. Makukin oli hyvä makean ja mediumin rajalla mittarin mukaan.

        Onpa se kumma mittari, sillä minulla ei koskaan lukemat suurene, vaikka sokeria olisi tuon verran, jopa enemmänkin kuin sinulla ominaispainon mukaan. Ehkäpä minun mittarini onkin sitten jämähtänyt tähän 13-14 %:n lukemaan:)


      • Viinimittari
        Kotiviinin ystävä kirjoitti:

        Onpa se kumma mittari, sillä minulla ei koskaan lukemat suurene, vaikka sokeria olisi tuon verran, jopa enemmänkin kuin sinulla ominaispainon mukaan. Ehkäpä minun mittarini onkin sitten jämähtänyt tähän 13-14 %:n lukemaan:)

        Olen aikaisemminkin tällä palstalla ihmetellyt mittarini toimintaa ja tuloksia. Sain silloin selityksen Whitepaprikalta, jossa syyllistettiin sokeri. Juttu tuntui niin ammattimaiselta kirjoitukselta, että pidin selitystä oikeana. Nyt on taas kaikki päälaellaan. Mittarini on sitten ilmeisesti rikki.Mittaajassa ei ole mitään vikaa, vikaa. Olen saanut mittaukseenkin monia hyviä neuvoja. Täytynee ostaa toinen mittari, kun mittaajaakaan ei voi vaihtaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe