Sähköiset kartat

Ylläpitokysymys

Karttaplotterin hankinta on edessä, ja varsinkin karttojen ajan tasalla pitäminen askarruttaa. Olen tottunut päivittämään paperikarttasarjaa Tiedonantoja veneilijöille -julkaisun avulla. Kuinka asia hoidetaan sähköisissä merikartoissa?

Venemessuilla jäi muutaman hätäisen keskustelun perusteella sellainen vaikutelma, että laitemyyjät haluavat asiakkaiden ostavan uusia karttoja vähän väliä, ja siltikin heidän päivityksensä laahaavat aika paljon todellisten muutosten jäljessä. Parempi olisi siis voida tehdä muutokset vaikka itse em. tiedonantojulkaisun perusteella, paperikarttojen takia se on joka tapauksessa hankittava.

Olisin kiitollinen jos viitsisitte kertoa kuinka karttatietojen ylläpito todellisuudessa hoituu ja mitä tulee ottaa huomioon karttajärjestelmää ja plotteria hankittaessa.

38

5691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eskom

      Plotteriin ladattua alkuperäistä karttaa en ole saanut muutettua muuten kuin panemalla rastin väärässä paikassa olevan merkin päälle ja lisännyt jonkin valmiista huomiomerkeistä merimerkin kohdalle. Plotteria ei merimerkkien osalta sinänsä tarvitse pitää ajan tasalla, sillä paperikartta on se, jonka mukaan koko ajan kuljetaan ja plotterista sekä kaikuluotaimesta varmistetaan ainoastaan tarkka sijainti. Plotteri helpottaa merkittävästi väylien ulkopuolista liikkumista silloin kuin kartan syvyystietoihin voidaan luottaa riittävästi.

    • kysymys.

      Pysytäänkö kerrankin itse aiheessa eikä valuta väittelemään paperikartat/sähköisetkartat asiasta?
      Kiitos

    • kysymys tuo on

      Anteeksi tuo sivistyssana, mutta kun otsikkoon ei pidempää kuvausta mahdu. Se plotterin kartta ei ole ajan tasalla edes sillä hetkellä kun sen ostat. Ja jos koetat sitä itse päivittää vertaamalla ajantasaiseen paperikarttaan ja julkaistuihin TM:iin. Huomaat tilanteen toivottomaksi. Siis jos olet tunnollinen merenkulkuja ja haluat noudattaa Merilain ja IMO:n säädöksiä, sinä ostat päivitetyn paperikartan veneeseesi ja käytät sitä plotterin rinnalla.

      • Ylläpitokysymys

        Kysymykseni pääpaino ei oikeastaan ole lakipuolella vaan siinä, kuinka huviveneilijä saa pidettyä sähköiset kartat turvallisina. Luulisi, että sähköisessä muodossa karttapäivitysten teko vaikka vain paperimuodossa saatujen kokorjaustietojen avulla olisi helpompaa ja tarkempaa kuin perinteisellä harppi-kolmio-lyijykynä -linjalla. Toki olisi hienompaa, jos korjaukset voisi saada sähköisesti.

        Nyt toivoisinkin asiaa käytännössä tehneiden kokemuksia. Asiaan vaikuttanee toisistaan riippumatta(???) sähköisen kartan ominaisuudet, käytettävä plotteri sekä mahdollisesti hankittu systeemi, jolla tietoa voi päivittää karttaan kotitietokoneen välityksellä. (Pliis, ei sotketa läppäreitä tähän keskusteluun, jookos...)


      • alkaa mennää

        sivuun koko asiasta, kuten arvasin. Kait se on näillä palstoilla mahdotonta keskustella vain yhdestä pulmasta. Päivitys ja korjaus on mahdollista, ihmisten tekemiähän ne vaan on. Mutta miten ja onnistuuko järkevillä yksityisen hommaamilla työkaluilla onkin se kysymys.


      • täsmentämisestä
        Ylläpitokysymys kirjoitti:

        Kysymykseni pääpaino ei oikeastaan ole lakipuolella vaan siinä, kuinka huviveneilijä saa pidettyä sähköiset kartat turvallisina. Luulisi, että sähköisessä muodossa karttapäivitysten teko vaikka vain paperimuodossa saatujen kokorjaustietojen avulla olisi helpompaa ja tarkempaa kuin perinteisellä harppi-kolmio-lyijykynä -linjalla. Toki olisi hienompaa, jos korjaukset voisi saada sähköisesti.

        Nyt toivoisinkin asiaa käytännössä tehneiden kokemuksia. Asiaan vaikuttanee toisistaan riippumatta(???) sähköisen kartan ominaisuudet, käytettävä plotteri sekä mahdollisesti hankittu systeemi, jolla tietoa voi päivittää karttaan kotitietokoneen välityksellä. (Pliis, ei sotketa läppäreitä tähän keskusteluun, jookos...)

        Kysyt, "miten saan pidettyä sähköiset kartat turvallisina". Et sinä voi ylläpitää turvallisena sellaista joka ei alkuaankaan ole turvallinen (haluamassasi mielessä). Jos kerran koet, että tietojen epäajantasaisuus on turvallisuusuhka, niin miksi ostat sähköisen kartan. Sinä voit ottaa sellaisen riskin, että ajelet kartalla, mistä voi puuttua uusia väyliä ja turvalaitteita, missä voi olla sellaisia väyliä, jotka onkin jo poistettu tai muutettu venereiteiksi vähäisemmällä merkinnällä tai sitten kartastasi puuttuu se kivi, johon kymmenet ovat kolhineet veneensä, ja joka vihdoinkin merkittiin uusimpaan merikarttapainokseen. Sinä joko hyväksyt tämän riskin, tai et hyväksy. Jos et hyväksy, sinä hankit ajantasaisen painetun kartan joko ainoaksi kartaksi tai plotterin rinnalle. Mutta älä hyvä ihminen kuvittele, että olisi olemassa jokin välimuoto toimintatavallesi.


      • onnistu aina
        alkaa mennää kirjoitti:

        sivuun koko asiasta, kuten arvasin. Kait se on näillä palstoilla mahdotonta keskustella vain yhdestä pulmasta. Päivitys ja korjaus on mahdollista, ihmisten tekemiähän ne vaan on. Mutta miten ja onnistuuko järkevillä yksityisen hommaamilla työkaluilla onkin se kysymys.

        On mahdollista, että sähköisen kartan pohja on niin vanha kartta, että merenkulkulaitos on poistanut koko kartan, ilmoittanut, että sitä ei voi päivittää. Kyllä on paha viedä uudesta kartasta tai TM:stä korjauksia tällaiselle vanhalle pohjalle. Tai sitten se pohja voi olla ruotsalaisesta, brittiläisestä tai virolaisesta tai venäläisestä merikartasta peräisin, ei onnistu siirto. Jos joku silti on sitkeästi sitä mieltä, että on onnistunut tässä työssä, niin kehottaisin ottamaan korjaillun kartta-aineiston mukaan ja menemään kysymään töitä merikartan valmistuksesta. Noin taitavalle henkilölle on aina siellä työasema vapaana ja onpa vielä kunnon työkalutkin.


      • Oskari

        "...sinä ostat päivitetyn paperikartan veneeseesi ja käytät sitä plotterin rinnalla."

        Mistäs niitä päivitettyjä merikarttoja saa ostaa. Jos haluaa kaupasta ostetun kartan ajan tasalle, on itse kynällä tehtävä kartan painamisen jälkeen tehdyt päivitykset. Sama koskee elektronisia karttoja. Korjauksia vaan ei tehdä kynällä vaan plotterin tai karttaohjelman välineillä.


      • karttasi käytettyinä??
        Oskari kirjoitti:

        "...sinä ostat päivitetyn paperikartan veneeseesi ja käytät sitä plotterin rinnalla."

        Mistäs niitä päivitettyjä merikarttoja saa ostaa. Jos haluaa kaupasta ostetun kartan ajan tasalle, on itse kynällä tehtävä kartan painamisen jälkeen tehdyt päivitykset. Sama koskee elektronisia karttoja. Korjauksia vaan ei tehdä kynällä vaan plotterin tai karttaohjelman välineillä.

        Kun ostan karttaliikkeestä merikartan (tavallisesti Br. Admiraltyn karttoja), siihen on kyllä tehty päivityksiä painatuksen jälkeen. Kartan alalaidassa on korjausten päivämäärät. Myöhemmät korjaukset teen tietenkin itse.

        Omaan plotteriini en osaa tehdä elektronisen kartan korjauksia, ainoastaan voin laittaa jotain valmiita merkkejä. Tuntuu aika hankalta ja vähän epäluotettavaltakin.


      • systeemi on
        karttasi käytettyinä?? kirjoitti:

        Kun ostan karttaliikkeestä merikartan (tavallisesti Br. Admiraltyn karttoja), siihen on kyllä tehty päivityksiä painatuksen jälkeen. Kartan alalaidassa on korjausten päivämäärät. Myöhemmät korjaukset teen tietenkin itse.

        Omaan plotteriini en osaa tehdä elektronisen kartan korjauksia, ainoastaan voin laittaa jotain valmiita merkkejä. Tuntuu aika hankalta ja vähän epäluotettavaltakin.

        tuollainen. Siellä korjataan käsin (tarralapuilla) varastossa olevia painettuja (vuosia vanhoja) karttoja. Suomessa painetaan säännöllisin välein uusi kartta. Varastossa olevat vanhat menevät paperikeräykseen. Kartassa on merkitty Tiedonantoja merenkulkijoille numero, mihin saakka tulleet päivitykset ovat kartassa. Myöhemmät julkaisut on korjattava itse kartalle,


      • runkkari,
        täsmentämisestä kirjoitti:

        Kysyt, "miten saan pidettyä sähköiset kartat turvallisina". Et sinä voi ylläpitää turvallisena sellaista joka ei alkuaankaan ole turvallinen (haluamassasi mielessä). Jos kerran koet, että tietojen epäajantasaisuus on turvallisuusuhka, niin miksi ostat sähköisen kartan. Sinä voit ottaa sellaisen riskin, että ajelet kartalla, mistä voi puuttua uusia väyliä ja turvalaitteita, missä voi olla sellaisia väyliä, jotka onkin jo poistettu tai muutettu venereiteiksi vähäisemmällä merkinnällä tai sitten kartastasi puuttuu se kivi, johon kymmenet ovat kolhineet veneensä, ja joka vihdoinkin merkittiin uusimpaan merikarttapainokseen. Sinä joko hyväksyt tämän riskin, tai et hyväksy. Jos et hyväksy, sinä hankit ajantasaisen painetun kartan joko ainoaksi kartaksi tai plotterin rinnalle. Mutta älä hyvä ihminen kuvittele, että olisi olemassa jokin välimuoto toimintatavallesi.

        paska


    • Suurimpia riskejä ovat kivet ja matalikot,
      joita puuttuu niin paperi- kuin sähköisistä-
      kartoista. Minä liikun yleensä merkittyjen
      väylien ulkopuolella ja silloin nuo kivet
      pitää tietää.

      Muutaman vuoden sisällä olen päivittänyt
      mökkiseutuni kortteja, kerran laskin,
      27:llä kivellä. Viime keväänä ne sitten
      merkkasin plotterin karttaan pääkallo-
      kuvakkeella ja hälytyksellä varustettuna.

      Mistä nuo tiedot sitten saa? Lähinnä
      paikkakuntalaisilta kauppa- ja tori-
      reissuilla kahvikupin ääressä, sekä
      topokartoista yllätys, yllätys.

      Nuo tiedot eivät ikinä löydä tietänsä
      noihin karttoihin, joten en pane paljon
      painoa noille päivityksille.

      Hankalimpiin paikkoihin voi tehdä omat
      turvalliset veneilyväylät. Tosin 100%
      varma ei voi olla koskaan, jos liikuu
      ulkopuolella virallisten väylien.

      • ihan oma riski

        Kuten kirjoittajakin toteaa, väylien ulkopuolella liikkuminen ei ole riskitöntä koskaan. Mutta jos liikkuu väylillä, noudattaa väylämerkintöjä ja muita väylänpitäjän ohjeita niin riskiä ei ole. Väylämerkinnän logiikka ja olemassa olevat turvalaitteet eivät vaan aina selviä ilman ajantasalla olevan merikartan käyttämistä. Jos on kaikessa huolellinen ja osaava ja silti pääsee tapahtumaan jokin haveri, uskaltaa ryhtyä setvimään, oliko syy jossain väylänpitäjän toimenpiteessä. Joskus se syy voi löytyä todella sieltä, ja silloin väylänpitäjä on korvausvelvollinen. Eli tämä on hyöty ajantasaisen kartan käyttämisestä. Jos haluaa seikkailla väyläalueiden ulkopuolella, on plotterin käytöstä selvää hyötyä. On paljon helpompi varmistua turvallisesta sivuutusetäisyydestä vaaralliseen matalikkoon nähden. Mutta riski on siinä, että plotterikartalla voi olla vanhemmat syvyystiedot kuin merikartalla, eli marikarttaan on tullut korjattuja tietoja, mitä tapahtuu paikka paikoin myös ilman että koko karttalehti uudistetaan. Ei siinä väyläalueiden ulkopuolella liikkumisessa sen kummempaa niksiä ole, Pitää vaan etsiä tiedot useammasta lähteestä ja suorittaa vähän kokomuspohjaista vertailua. Muistakaa, että jonkunhan se on ensimmäisen kerran sinne valkoiseen veteenkin veneellä mentävä. Ei heillä mitään yli-inhimillisiä kykyjä ole ja laittetkin olivat takavuosina paljon heppoisemmat, kun mitä ihan tavanomaisen veneilijän veneessä nyt.


      • olisi kyllä

        hyvä ilmoittaa karttojen tekijöille. Niin tulevat sitten aikanaan korjattua. Esim.navionicsin virheistä ilmoittamalla saat päivityksen ilmaiseksi jos se aiheuttaa muutoksia karttaohjelmaan.


      • olisi kiva kokeilla
        olisi kyllä kirjoitti:

        hyvä ilmoittaa karttojen tekijöille. Niin tulevat sitten aikanaan korjattua. Esim.navionicsin virheistä ilmoittamalla saat päivityksen ilmaiseksi jos se aiheuttaa muutoksia karttaohjelmaan.

        Olisi takataskussa heti parikymmentä fataalia virhettä. Kuinkahan pian ne kyllästyisivät.


      • korjata virheitä

      • Navionicsin

      • paikoillaan
        ihan oma riski kirjoitti:

        Kuten kirjoittajakin toteaa, väylien ulkopuolella liikkuminen ei ole riskitöntä koskaan. Mutta jos liikkuu väylillä, noudattaa väylämerkintöjä ja muita väylänpitäjän ohjeita niin riskiä ei ole. Väylämerkinnän logiikka ja olemassa olevat turvalaitteet eivät vaan aina selviä ilman ajantasalla olevan merikartan käyttämistä. Jos on kaikessa huolellinen ja osaava ja silti pääsee tapahtumaan jokin haveri, uskaltaa ryhtyä setvimään, oliko syy jossain väylänpitäjän toimenpiteessä. Joskus se syy voi löytyä todella sieltä, ja silloin väylänpitäjä on korvausvelvollinen. Eli tämä on hyöty ajantasaisen kartan käyttämisestä. Jos haluaa seikkailla väyläalueiden ulkopuolella, on plotterin käytöstä selvää hyötyä. On paljon helpompi varmistua turvallisesta sivuutusetäisyydestä vaaralliseen matalikkoon nähden. Mutta riski on siinä, että plotterikartalla voi olla vanhemmat syvyystiedot kuin merikartalla, eli marikarttaan on tullut korjattuja tietoja, mitä tapahtuu paikka paikoin myös ilman että koko karttalehti uudistetaan. Ei siinä väyläalueiden ulkopuolella liikkumisessa sen kummempaa niksiä ole, Pitää vaan etsiä tiedot useammasta lähteestä ja suorittaa vähän kokomuspohjaista vertailua. Muistakaa, että jonkunhan se on ensimmäisen kerran sinne valkoiseen veteenkin veneellä mentävä. Ei heillä mitään yli-inhimillisiä kykyjä ole ja laittetkin olivat takavuosina paljon heppoisemmat, kun mitä ihan tavanomaisen veneilijän veneessä nyt.

        vaikka tosi vanha kartta,keppejä tulee lisää mutta ne ei muuta väylän paikkaa.


      • voi olla varma
        paikoillaan kirjoitti:

        vaikka tosi vanha kartta,keppejä tulee lisää mutta ne ei muuta väylän paikkaa.

        Sanoisin noin lonkalta, että parikymmentä tapausta vuodessa on matalammilla väylillä. Että mitä teet kun osuu kohdalle. No eihän se mikään ongelma ole pienemmällä astialla jos vaan tarkkailee niitä keppejä.


      • ei kasva

        "Suurimpia riskejä ovat kivet ja matalikot,
        joita puuttuu niin paperi- kuin sähköisistä-
        kartoista. Minä liikun yleensä merkittyjen
        väylien ulkopuolella ja silloin nuo kivet
        pitää tietää. "

        Harvemmin niitä kiviä sinne mereen kuitenkaan lisää tulee. Eli vaikka et kesäksi 2007 korjauksia tekisikään, niin riski ei ole yhtään sen suurempi kuin oli edellisenä vuonna. Eli jos veneilit huoletta viime kesänä, niin voit samoilla karttatiedoilla veneillä ihan yhtä huoletta ensi kesänäkin.


      • ei kasva kirjoitti:

        "Suurimpia riskejä ovat kivet ja matalikot,
        joita puuttuu niin paperi- kuin sähköisistä-
        kartoista. Minä liikun yleensä merkittyjen
        väylien ulkopuolella ja silloin nuo kivet
        pitää tietää. "

        Harvemmin niitä kiviä sinne mereen kuitenkaan lisää tulee. Eli vaikka et kesäksi 2007 korjauksia tekisikään, niin riski ei ole yhtään sen suurempi kuin oli edellisenä vuonna. Eli jos veneilit huoletta viime kesänä, niin voit samoilla karttatiedoilla veneillä ihan yhtä huoletta ensi kesänäkin.

        Päinvastoin, mitä enemmän kiviä löytyy,
        sitä pienempi riski on niihin osua.

        Kolme kesää meni tuurilla, sillä aivan
        laiturimme edessä, noin 100 m rannasta
        on kolme vedenalaista kiveä, joihin
        on hahdollista osua matalan veden aikana.

        Paikkakuntalaiset ystävällisesti varoittivat.
        Talvella kivet oli helppo merkata karttaan,
        käveli vaan koholla olevan jääkasan päälle
        ja merkkasi "mies yli laidan". Oneksi oli
        meri jäätynyt yhtenä talvena matalan veden
        aikaan. Tietojen hankkimisessa on monta tapaa.


      • heh
        Täpinä kirjoitti:

        Päinvastoin, mitä enemmän kiviä löytyy,
        sitä pienempi riski on niihin osua.

        Kolme kesää meni tuurilla, sillä aivan
        laiturimme edessä, noin 100 m rannasta
        on kolme vedenalaista kiveä, joihin
        on hahdollista osua matalan veden aikana.

        Paikkakuntalaiset ystävällisesti varoittivat.
        Talvella kivet oli helppo merkata karttaan,
        käveli vaan koholla olevan jääkasan päälle
        ja merkkasi "mies yli laidan". Oneksi oli
        meri jäätynyt yhtenä talvena matalan veden
        aikaan. Tietojen hankkimisessa on monta tapaa.

        Mikäli muistan oikein, tolkuttaa mittauslaitos koko ajan, että he eivät takaa mitää väylien ulkopuolelta, koska ainoastaan väylät on mitattu riittävän tarkasti. Tilanne on paranemassa uusien mittausmenetelmien myötä, mutta valmista ei ole.

        Kestää siis kauan ennen kuin kaikki kivet ovat veneilijöiden löytäminä kartalla vaikka jokainen kivellä käynyt ilmoittaisi siitä kartan tekijälle. Ei voi siis sanoa, että tämän vuoden paperikartta olisi paljonkaan parempi kuin viimevuotinen.


      • kivet kartalle mahdu
        heh kirjoitti:

        Mikäli muistan oikein, tolkuttaa mittauslaitos koko ajan, että he eivät takaa mitää väylien ulkopuolelta, koska ainoastaan väylät on mitattu riittävän tarkasti. Tilanne on paranemassa uusien mittausmenetelmien myötä, mutta valmista ei ole.

        Kestää siis kauan ennen kuin kaikki kivet ovat veneilijöiden löytäminä kartalla vaikka jokainen kivellä käynyt ilmoittaisi siitä kartan tekijälle. Ei voi siis sanoa, että tämän vuoden paperikartta olisi paljonkaan parempi kuin viimevuotinen.

        On niitä vaan sen verran tihiässä paikka paikoin ainakin rannoilla. Mutta kiva olisi jos keskellä syvempää vesialuetta piileskelevät kivet olisivat kartalla. Tosin veneilijöiden tulisi muistaa, ettei niitä sitä varten kartalle laiteta, että veneilijät voisivat arvailla mahtuisko tuosta menemään yli, vaan sen takia, että kaikki älyäisivät matalikon kiertää.


    • päivitys

      Karttojen valmistajat päivittävät karttansa säännöllisin väliajoin. Sähköisistä kartoista löytyy aina tieto, minkä tietojen pohjalta kartta on tehty.

      Jos omistaa sähköisen kartan, sen voi yleensä "vaihtaa" uuteen karttaan maksamalla puolet uuden kartan hinnasta.

      Plottereissa on toimintoja joilla voi tehdä reittimerkinnät karttoihin, mutta siellä on myös muitakin merkkejä, kuten kalapaikan merkki, ankkuripaikan merkki, ym merkkejä. omia merkintöjä siis kyllä pystyy tekemään karttoihin, mutta käytettävät merkit on valittava annetuista vaihtoehdoista.

      • joka tapauksessa..

        Karttakortit ovat tosi kalliita, esim. Navionic Gold maksaa 245 euroa! Vaikka päivittäessä (eli vaihtaessa uuteen) saisi sen uuden puolella hinnalla, on silti kallista. Elektronisten karttojen kustannus lähentelee jo kipurajaa, jos tekee pitempiä retkiä ja sen takia olisi hankittava useita karttakortteja.

        Onko kellään ollut Raymarinen plotterissa ongelmia? Oma plotterini on jumittunut muutaman kerran, kun olen navigoinut kartta-alueen reunalla. Plotterin venesymboli on tuolloin pysähtynyt paikalleen, vaikka vene on ollut kulussa. Plotterin mikään painonappi ei ole toiminut. Ongelma on poistunut vasta, kun virta on katkaistu ja laite käynnistetty uudelleen. (Onneksi on paperikartat).


      • heh
        joka tapauksessa.. kirjoitti:

        Karttakortit ovat tosi kalliita, esim. Navionic Gold maksaa 245 euroa! Vaikka päivittäessä (eli vaihtaessa uuteen) saisi sen uuden puolella hinnalla, on silti kallista. Elektronisten karttojen kustannus lähentelee jo kipurajaa, jos tekee pitempiä retkiä ja sen takia olisi hankittava useita karttakortteja.

        Onko kellään ollut Raymarinen plotterissa ongelmia? Oma plotterini on jumittunut muutaman kerran, kun olen navigoinut kartta-alueen reunalla. Plotterin venesymboli on tuolloin pysähtynyt paikalleen, vaikka vene on ollut kulussa. Plotterin mikään painonappi ei ole toiminut. Ongelma on poistunut vasta, kun virta on katkaistu ja laite käynnistetty uudelleen. (Onneksi on paperikartat).

        Eikös tuo kata puoli Suomea. Eipä uudet paperikartatkaan tule ihan ilmaiseksi samalta alueelta. Merikarttasarjat maksavat 61€. Viipurista Naantaliin Maarianhaminan kautta vaatii 4 sarjaa eli 244€


      • halvempia,
        heh kirjoitti:

        Eikös tuo kata puoli Suomea. Eipä uudet paperikartatkaan tule ihan ilmaiseksi samalta alueelta. Merikarttasarjat maksavat 61€. Viipurista Naantaliin Maarianhaminan kautta vaatii 4 sarjaa eli 244€

        koska päivitys ei maksa. Kartat kyllä kestävät, koska ovat hyvälaatuista paperia. Paperikartathan pitää joka tapauksessa hankkia!
        Navionicsit tulee kalliiksi.

        En hauku plotteriani. Kyllä se helpottaa saaristonavigointia. Avomerireissuilla riittää gps paperikartat.


      • heh
        halvempia, kirjoitti:

        koska päivitys ei maksa. Kartat kyllä kestävät, koska ovat hyvälaatuista paperia. Paperikartathan pitää joka tapauksessa hankkia!
        Navionicsit tulee kalliiksi.

        En hauku plotteriani. Kyllä se helpottaa saaristonavigointia. Avomerireissuilla riittää gps paperikartat.

        Eipä tullut mieleen, että paperiset voi tietysti itse korjata (ehkä elektronisetkin, mutta on erilaista hommaa). Siinäkin pitää olla sitten huolellinen. Olin kerran vetäistä kiveksille toisen tekemän karkean karttakorjauksen takia.


      • Navionics
        heh kirjoitti:

        Eikös tuo kata puoli Suomea. Eipä uudet paperikartatkaan tule ihan ilmaiseksi samalta alueelta. Merikarttasarjat maksavat 61€. Viipurista Naantaliin Maarianhaminan kautta vaatii 4 sarjaa eli 244€

        XL9 kartat kattavat koko Suomen Laatokan, tai koko Itämeren alueen ja hinta on sama, kuin viime vuoden XL3 rannikkokartalla.


      • heh kirjoitti:

        Eikös tuo kata puoli Suomea. Eipä uudet paperikartatkaan tule ihan ilmaiseksi samalta alueelta. Merikarttasarjat maksavat 61€. Viipurista Naantaliin Maarianhaminan kautta vaatii 4 sarjaa eli 244€

        Saisipa kunnon elektroonisen kartan saimaalta niin ostaisin. Mainostetaan huippu karttaohjelmana pyh. Vihreet ja punaset reimarit samallapuolen reittiä??? Paljon virheitä!! Kartantekijän hiirikäsi vapissut. Reittien ulkopuolella tosi huono tarkkuus, paperikarttoihin verrattuna. Syy on varmaan siinä, että on liian suuri alue tungettu samaan korttiin.


    • Meri CD

      Onneks on tämä yhdistelmä.
      Suomalaiset alkuperäiset kartat, joista muut kopioivat, minkä viitsiivät.
      Vai haluaako joku väittää, että joku amerikkalainen käy täällä kiviä piirtelemässä karttoihinsa.
      Lounaissuomen merillä ainakin nämä ovat olleet paprikartan kanssa lyömätön yhdistelmä.

      Tsunamiskin on koneella (tosi kätevä ohjelma muuten käyttää), mutta siinäkään ei ole kuin isommat reitit pelkästään ja matalikkoja puuttuu oikein huomattavasti.

      • onnistuu

        En ole kokeillut mutta periaatteessa pitäs onnistua. Muuntaa Meri_cd:n kartat BMP-muotoon. Kuvaeditorilla korjaukset kohdalleen ja tekee niistä kartat SeaClear II:een.


      • ulos asiasta
        onnistuu kirjoitti:

        En ole kokeillut mutta periaatteessa pitäs onnistua. Muuntaa Meri_cd:n kartat BMP-muotoon. Kuvaeditorilla korjaukset kohdalleen ja tekee niistä kartat SeaClear II:een.

        Jos itse tuollaisia temppuja tekee, niin mukaan tulee riski, että muunnos menee pieleen ja päädytään kivelle, joka itse asiassa oli merkittynä karttaan. Riski on tämäkin ja siirtää vastuun veneilijälle. Tosin MeriCD ja sen edeltäjä eivät ole virallisia ajan tasalla pidettyjä karttoja tulkinnan ahtaimmassa merkityksessä, mutta edustavat joka tapauksessa uusinta mahdollista aineistoa ulkomaisiin virityksiin verrattuna. Veneilysarjakin vanhenee puolessa vuodessa, harva viitsii seurata tiedonantoja veneilijöille sarjaa.

        Merenkulku ei ole koskaan riskitöntä. Käyttämällä ajantasallapidettyjä viranomaisen julkaisemia karttoja voi onnistua minimoimaan riskit väylillä navigoitaessa. Kaikki muu onkin sitten seikkailua riskien, kustannusten ja vaivannäön viidakossa. Kunpa kaikki veneilijät ymmärtäisivät tämän. Taidolla, ei tuurilla.


    • tätä mieltä

      En pidä plotteri karttoja sekä muita sähköisiä karttoja loppuunasti kehiteltynä. Plotterikarttoihin pitäisi saada sellainen toiminto että niitä voidaan päivittää netin kautta. Esim Garminin mapscoure maastokartat pystyy päivittämään ajantasalle garminin päivitys sivuilta. Sehä on selvää rahastusta että plottereihin joutuu ostamaan uuden kartan johon on lisätty joitain uutuuksia.

      • suhteellista,

        jos Itämeren alueen päivitys maksaa 70-80,- niin ei mielestäni ole aivan kohtuutonta. Tietty on-line päivitys olisi kätevää.


      • päivitys
        suhteellista, kirjoitti:

        jos Itämeren alueen päivitys maksaa 70-80,- niin ei mielestäni ole aivan kohtuutonta. Tietty on-line päivitys olisi kätevää.

        Päivitys, joka päivittää ikivanhat tiedot pikkuisen tuoreemmiksi. Mutta tulevatko tiedot todella ajantasalle???


      • tulehan
        päivitys kirjoitti:

        Päivitys, joka päivittää ikivanhat tiedot pikkuisen tuoreemmiksi. Mutta tulevatko tiedot todella ajantasalle???

        jatkuvasti uusia reittejä sekä vanhojen virheiden korjauksia, satamia ym...


      • ja niinpä niin
        tulehan kirjoitti:

        jatkuvasti uusia reittejä sekä vanhojen virheiden korjauksia, satamia ym...

        Mutta jos karttatietoihin päivittyvät 2-4 vuotta sitten tapahtuneet muutokset, mutta 0-2 vuotta sitten tapahtuneet jäävät edelleen korjaantumatta, niin päivitys on liian korskea nimi tuollaiselle palvelulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2178
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1718
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1319
    4. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1211
    5. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1177
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      992
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      83
      866
    8. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      857
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      761
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      701
    Aihe