Gigantin takuu ja osoitetiedot

Inkeri 30v.

Olen Kotkan Gigantissa törmännyt heidän asiakaspalvelussaan erääseen omituisuuteen. Kun ostat kodinkoneen tai minkä tahansa laitteen, jolle myönnetään takuu, niin ostovaiheessa kassalla juuri ennen maksamista kysyllään "Millä nimellä takuun voi laittaa?". Avomieheni osti kodin viihde-elektroniikkaa ja nimensä lisäksi vielä kertoi myyjän kysyessä vielä osoitteensakin kiltisti. Suivaannuin tästä Gigantille. Tähänkö on tultu, ettei kaupasta voi enää nimettömänä ostaa mitään?

Kysyin asiaa Gigantin asiakaspalvelusta, josta todettiin, että heillä on tällainen käytäntö kahdesta syystä: 1) että jos tavaraa täytyy palauttaa 2) jos on tilattu kotiinkuljetus. OK; kotiinkuljetuksessa nimen ja osoitetietojen pyytäminen on enemmän kuin tarpeellista. Mutta miten asiakkaan nimen ja osoitetietojen tallentaminen vaikuttaa tavaran palautukseen tai takuuseen? Ei siis mitenkään. Kyllä tavara pitää pystyä palauttamaan, kun on kuitti mitä tavaraa ostettu ja mistä ILMAN OSTAJAN NIMEÄ.

Menimme kollegan kanssa ostamaan firmalle uutta mikroaaltouunia Gigantista. Myyjä kysyi jälleen kassalla, että millä nimellä takuu laitetaan? Sanoin: "ei millään nimellä... etkö saa takuukuittia ulos ilman mitään nimeä?". Myyjä meni hiukan vaikeaksi ja jatkoi: "... mutta on sitten helpompi etsiä, jos tarvitsee palauttaa". Olisi tehnyt mieli jättää mikro siihen paikkaan! Ja miksi lähdetään muuten Gigantissa siitä olettamuksesta, että tavara tullaan vielä palauttamaan? Pääaiheesta nopeasti poiketen.. Gigantissahan on erikseen tavaran palautustiski ja siinä on AINA jonoa.

Olin yhteydessä myös kuluttajaneuvontaan, josta sanottiin, että takuukuitti on saatava ilman nimi- ja osoitetietoja. Kotkan kuluttajaneuvonnalle tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuulevat tällaisesta ja lupasivat pitää silmät auki.

Tiedoksi siis: älkää turhaan levitelkö nimi- ja osoitetietojanne ainakaan Gigantin kassalla, koska mitään velvollisuutta tai pakkoa tähän ei ole. Onko lisäksi asiallistakaan kysellä tällaisia tietoja, kun 5 muuta ihmistä jonottaa selkäsi takana?

Yksityisyys on kunnia-asia. Jos jollain kokemuksia vastaavasta, lukisin mielelläni.

32

17963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Rami-

      Totaalisen päinvastainen fiilis tuosta itsellä. Pari viikkoa sitten tyttäreni puhelin lakkasi toimimasta. Puhelin on reilun vuoden vanha ja siinä on kahden vuoden takuu. Puhelin on siis ostettu Gigantista eikä kuittia/takuutodistusta löytynyt. Siitäpä kipaisin Giganttiin ja siellä kysyttiin millä nimellä puhelin on ostettu. Sanoin nimeni ja kaveri löysi koneelta ostopäivän ja puhelin lähti takuuhuoltoon. Viikon päästä tuli ilmoitus että toimiva puhelin on noudettavissa. Hienoa Gigantti!

      • juuri näin

        Tämän takia niitä nimiä siellä kerätäänkin.

        Gigantti on siinä määrin edellä kävijä että siellä ymmärretään nuo nimi tiedot kerätä. Näin pitäisi olla joka paikassa.


      • Gigantissa
        juuri näin kirjoitti:

        Tämän takia niitä nimiä siellä kerätäänkin.

        Gigantti on siinä määrin edellä kävijä että siellä ymmärretään nuo nimi tiedot kerätä. Näin pitäisi olla joka paikassa.

        Mitäpä niistä gigantin palvelujonoista, pääasia, että gigantti pitää lupauksensa ja on pitänytkin tähän saakka.
        Tampereen Kalevan gigantissa hyvä palvelu.


      • souffi123

        onnee sulle..mun musta htc explorer ostettiin gigantista, lasi hajos vähän ajan päästä eikä olla saatu korvausta:(( menetin yli 100 euroo ihan turhaan


      • Tikitaali

        "Totaalisen päinvastainen fiilis tuosta itsellä. Pari viikkoa sitten tyttäreni puhelin lakkasi toimimasta. Puhelin on reilun vuoden vanha ja siinä on kahden vuoden takuu. Puhelin on siis ostettu Gigantista eikä kuittia/takuutodistusta löytynyt."

        Itse olen niin järjestelmällinen, että skannaan kaikki takuukuitit PDF-muotoon ja säilytän osasta vielä paperiversiot. Tämä ei ole vaikeaa, eikä vie aikaa, kuin pari minuuttia per kuitti. Asianmukaisia skannereita saa alle satasella ja osassa tulostimista on skannerit jo integroituna.


      • kake458

        Hyvä Rami, Gigantin myyjänä olet oiva heppuli!


    • persaukisten piiritarkastaja

      Markantalossa sama juttu. No on tuossa omat hyvät ja huonotkin puolensa. Takuukuitti kun usein muuttuu lukukelvottomas enne kun takuu loppuu.

      • kikantti

        Kukahan osti Markantalon... joku G...


      • persaukisten piiritarkastaja
        kikantti kirjoitti:

        Kukahan osti Markantalon... joku G...

        Jo ennen kun Gigantti osti Markantalon niin siellä oli sama käytäntö. Muuten tää tietsikkakin on sieltä ostettu (ei ole mainos).


    • Tuntuu vähän liioittelulta

      En kyllä oikein ymmärrä miksi se että joku saa tietää sinun ostaneen mikroaaltouunin on niin kauhea asia että siitä pitää ottaa tuollainen ongelma?

    • omalla nimellä

      mikä ihmeen salaisuus nimi on?? Lääkärikin huutaa nimellä, pitäskö asia korjata? Jos salanimeä käytettäis...

    • haitta

      tässä selitys:

      Asiakkaan tietoja kysytään kassalla jotta kuitti löytyisi myöhemmin mikäli se asiakkaalta sattuu hukkumaan. Nimen antaminen ei missään ole pakollista - kuitti voidaan myös tehdä nimettömänä mutta silloin se on syytä pitää tallessa. Kännyköissä voi pyytää/varmistaa että kuitissa on puhelimen IMEI (muuten sarjanro) jolloin kuitti voidaan yhdistää tuotteeseen myös ilman nimeä.

      Käsittääkseni esim gigantti ei käytä saamiaan asiakastietoja mihinkään suoramainontaan tms. koska mainoshan jaetaan muutenkin joka kotiin alueella. Asiassa ajatellaan vain asiakasta jotta mahdollisesti myöhemmin ilmenevät takuu tms asiat saadaan hoidettua jouhevasti (nopeasti).

    • Meduuli

      On tuota harrastettu ennenkin. Löysin öömapista nipun 70-luvulla ostamieni valokuvausvehkeitten takuukortteja, kaikissa ostajan nimi ja osoite. Muistelen, että ainakin osasta jäi itsejäljentävä kopio kauppiaalle. Yhtään mainosta en kylläkään saanut kameraliikkeiltä tai maahantuojilta, vaikka asuin samassa osoitteessa 80-luvun lopulle.

    • jottatoki

      Totta. On hyvä että liike kerää nimitietoja. Me kuluttajat usein unohdamme myös, että yrityksille taajakuu on eri, kuin yksityisille. Esim Siemens astianpesu koneessa on kuluttajille 2v. takuu mutta yrityksille 3kk.

      Emmehän voi (..emmehän..) olettaa, jotta Gigantti saattaisi tietää kysymättä mihin tarkoitukseen kone tulee. Juu, pitää paikkansa,että se kuuluu normaaliin tarvekartoitukseen, mutta valmistajan kohdalla kuitissa oleva nimi ratkaisee.

      Palautus-tiskistä puhuminen pitää suhteuttaa myyntiin, ja kuluttajien tottumuksiin, sekä heidän naapureihinsa..

      T: tyytväinen asiakas

    • exasiakas

      Hyviin ja Huonoihin kun nimi rekisterissä. Kokeilkaapas käyttää hintatakuuta tai nykyään taitaa olla hintavirhe hyödyksenne useasti:) Itse koin yllätyksen.

    • etkä pelkäisi ulosottomiestä

      Tiedän monta velkaista tuttavaa,eivät saisi omistaa mitää...muuten ulosotto vie.
      Mutta he ostavatkin ostoksensa lasten nimiin...
      Takuukuitti on hyvä säilyttää.

      • Inkeri 30v.

        Kuka tässä nyt on sanonut mitään ulosottomiestä pelkäävänsä? Meni nyt vähän ohi toi edellisen kommentti. Jos tuo oli jokin pikainen johtopäätös, miksi en halua nimeäni ja osoitetietojani Gigantille antaa, niin metsään meni että heijaa vaan.

        Hyviä kommentteja tuli, kiitos vaan. Mun mielestä ei ole kysymys mistään muusta kuin periaatteesta eli jos joku ei halua takuukuittia säilyttää perinteisesti tai haluaa helpottaa elämäänsä siten, että jos takuukuitti häviää ja sitten kuitin voi löytää Gigantista nimen perusteella, niin käy mulle oikein hyvin. Mun mielestä meistä ihmisistä vaan kerätään aivan turhan paljon tietoa turhiin tietokantoihin ja turhiin tarkoituksiin, että tämän jätän ainakin omalta kohdaltani väliin. Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että mun nimi ja osoite ei kuulu kaupalle pätkääkään, vaikka eivät käyttäisikään näitä tietoja mihinkään muihin tarkoituksiinsa.

        Jokainen taaplaa tyylillään!


      • P. Öljä
        Inkeri 30v. kirjoitti:

        Kuka tässä nyt on sanonut mitään ulosottomiestä pelkäävänsä? Meni nyt vähän ohi toi edellisen kommentti. Jos tuo oli jokin pikainen johtopäätös, miksi en halua nimeäni ja osoitetietojani Gigantille antaa, niin metsään meni että heijaa vaan.

        Hyviä kommentteja tuli, kiitos vaan. Mun mielestä ei ole kysymys mistään muusta kuin periaatteesta eli jos joku ei halua takuukuittia säilyttää perinteisesti tai haluaa helpottaa elämäänsä siten, että jos takuukuitti häviää ja sitten kuitin voi löytää Gigantista nimen perusteella, niin käy mulle oikein hyvin. Mun mielestä meistä ihmisistä vaan kerätään aivan turhan paljon tietoa turhiin tietokantoihin ja turhiin tarkoituksiin, että tämän jätän ainakin omalta kohdaltani väliin. Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että mun nimi ja osoite ei kuulu kaupalle pätkääkään, vaikka eivät käyttäisikään näitä tietoja mihinkään muihin tarkoituksiinsa.

        Jokainen taaplaa tyylillään!

        Mietinpä vain, kuinka montaa bonuskorttia Inkeri 30v mahtaakaan käyttää... vai tuleeko yllärinä, että tiedot menevät suoraan rekisteriin nimeä ja ostoksia myöten...


      • inv
        P. Öljä kirjoitti:

        Mietinpä vain, kuinka montaa bonuskorttia Inkeri 30v mahtaakaan käyttää... vai tuleeko yllärinä, että tiedot menevät suoraan rekisteriin nimeä ja ostoksia myöten...

        Todellakin on aivan hyvä että nimi ede otetaan ylös jos tuoteella on jonkin näköinen takuu, sillä jos asiakas itse on niin pöljä että hävittää kuitin, niin takuita ei ole edes siitä, että olet edes ostanut koko tuotteen gigantista, siksi on tuo on minusta ainakin hyvä järjestelmä. Ei sinne tartte antaa koko osotetta sun muuta litaniaa, nimi riittää!!!


      • huolestunut äiti
        inv kirjoitti:

        Todellakin on aivan hyvä että nimi ede otetaan ylös jos tuoteella on jonkin näköinen takuu, sillä jos asiakas itse on niin pöljä että hävittää kuitin, niin takuita ei ole edes siitä, että olet edes ostanut koko tuotteen gigantista, siksi on tuo on minusta ainakin hyvä järjestelmä. Ei sinne tartte antaa koko osotetta sun muuta litaniaa, nimi riittää!!!

        Wau, nyt kävi tuuri. Tyttären kesällä ostettu kännykkä mykistyi. Eikä ostokuittia löydy mistään. On laitettu se niin varmaan talteen. Kokeilin huvikseni mitä on kirjoitettu takuukuiteista. Ja naps täältähän saatiin apu probleemaan. Hieno juttu! Kiitos kirjoittelijat ja kiitos Gigantti hienosta palvelusta.


    • Nimetön74

      Jos sinä nyt haluat niin nimettömänä puhua niin osaat varmaan sanoa myyjälle kohteliaasti että kiitos ilman nimeä. En ymmärrä miksi moisesta asiasta pitää vaahdota, moni ihminen hukkaa kuittinsa ja nimitiedoilla ne sitten löytyy sellaisista myymälöistä jotka nimen keräävät. Eikö se ole asiakaspalvelua??

      • Olli.N,,M

        Jos olette ostaneet tuotteen eli tietokoneen Soneran verkkokaupasta niin muistakaa,että Hp tietokoneiden takuu niin läppärit kuin pöytämallien takuu on 12kk vain.Soittelin tänään,kun oli epäselvää ja kas sivuilla virheitä noiden takuuaikojen kanssa.Oman koneen takuu 36kk tippu 12kk yhdellä puhelinsoitolla.Lisä takuu maksaa sitten 169€ ja sen saa vain Hp:lta käteisellä.Kannattaa myös katsoa muidenkin laitteiden takuut sillä kaikissa laitteissa Soneran verkkokaupassa on vain valmistajan perustakuu jonka löytää valmistajan sivulta kauan takuu on oikeasti.


      • Sonic Empire
        Olli.N,,M kirjoitti:

        Jos olette ostaneet tuotteen eli tietokoneen Soneran verkkokaupasta niin muistakaa,että Hp tietokoneiden takuu niin läppärit kuin pöytämallien takuu on 12kk vain.Soittelin tänään,kun oli epäselvää ja kas sivuilla virheitä noiden takuuaikojen kanssa.Oman koneen takuu 36kk tippu 12kk yhdellä puhelinsoitolla.Lisä takuu maksaa sitten 169€ ja sen saa vain Hp:lta käteisellä.Kannattaa myös katsoa muidenkin laitteiden takuut sillä kaikissa laitteissa Soneran verkkokaupassa on vain valmistajan perustakuu jonka löytää valmistajan sivulta kauan takuu on oikeasti.

        Niin? HP:n takuu tosiaan on se 12 kuukautta, joten mistä 36 kuukauden takuusta oikein horiset?


      • HOOPEE2
        Olli.N,,M kirjoitti:

        Jos olette ostaneet tuotteen eli tietokoneen Soneran verkkokaupasta niin muistakaa,että Hp tietokoneiden takuu niin läppärit kuin pöytämallien takuu on 12kk vain.Soittelin tänään,kun oli epäselvää ja kas sivuilla virheitä noiden takuuaikojen kanssa.Oman koneen takuu 36kk tippu 12kk yhdellä puhelinsoitolla.Lisä takuu maksaa sitten 169€ ja sen saa vain Hp:lta käteisellä.Kannattaa myös katsoa muidenkin laitteiden takuut sillä kaikissa laitteissa Soneran verkkokaupassa on vain valmistajan perustakuu jonka löytää valmistajan sivulta kauan takuu on oikeasti.

        Ja Gigantista ostetuilla tietokoneilla, mukaanlukien HP on 24kk takuu


    • Siitäs saivat!

      Minua on ainakin sen verran suoraan sanoen vi....nut ylimielisen myyjän utelut nimistä ja osoitteista, että olen jättänyt kamani siihen tiskille ja kävellyt ulos ovesta.

    • entinen asiakas

      Gigantti vaatii pyrkii rajoittamaan asiakapalautuksia, tekemällä palautustilanteen asiakkaan kannalta mahdollisimman eämukavaksi. Keinona siihen on jonot ja nimien kyseleminen.

      1. Nimensä antanut asiakas ei kehtaa palauttaa tuotetta. Häntä hävettää kun on aiheuttanut turhaa vaivannäköä myyjälle ja myös itselleen. Ainakin hän miettii seuraavalla kerralla kahdesti, ennen kuin ostaa Gigantista.

      2. Jos vuoden sisällä palauttaa kolme tuoteta, Gigantista soitetaan yhteystietonsa antaneelle asiakkaalle ja kysytään, mikä häntä vaivaa. Kerroin avoimesti, että olin tehnyt niin kuin Gigantti mainostaa. Ostin tuotteen voidakseni siihen tutustua kotona rauhassa 30 päivän ajan. Palautin ja ostin minulle paremmin sopivan tuotteen. Sen päälle soittaja totesi, että vaikka Gigantin mainoksissa puhutaan näin, Gigantti ei todellisuudessa ole kiinnostunut asiakkaista jotka palauttavat tavaroitaan. Palautuksia seurataan ja aina kun kolme palautusta täyttyy, asiakkaaseen otetaan yhteyttä, tarkoituksena saada palautukset loppumaan.

      • ihanoikein

        Kuullostaa ihan järkevältä. Jos myyn autoani ja joku jää potkimaan renkaita kolmeksi tunniksi pihalleni niin sanon lopulta että antaa heittää.


    • JaniP

      Mitä olen tässä seurannut sivusta, niin ei edes takuun kanssa saa puhelmen näyttöä korjattua kenelläkään. Se on kuulemma itseaiheutettu vika, juuri sain puhelimen takuuhuollosta, jonka minä maksan kotivakuutuksen piikkiin. Muuten olisi tullut puhelimelle 200€ lisähintaa.

      Ei se ole gigantin syy, mutta ihmettelen tuota pölyn aiheuttamaa sekannusta. Epäilisin, että on valmistusvirhe siinä asemassa. Ei olisi ensimmäinen laite, jonka on saanut viedä alle puolen vuoden ikäisenä huoltoon/palautukseen.

    • Se nyt vaan on...

      "Palautin ja ostin minulle paremmin sopivan tuotteen. Sen päälle soittaja totesi, että vaikka Gigantin mainoksissa puhutaan näin, Gigantti ei todellisuudessa ole kiinnostunut asiakkaista jotka palauttavat tavaroitaan."

      Eipä tietenkään! Palautettuja tavaroita kun ei voi edes myydä uutena. Itse olen aina noudattanut Gigantin mainoslausetta: "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa!" ja ostanut tavarat halvemmista kaupoista.

      Esimerkiksi Clas Olsonin hintaan 2,99 € myymä 500 arkin tulostuspaperipakkaus maksaa Gigantissa kaksi kertaa enemmän.

    • Mutsisis

      Laiton rekisteri, ei jatkoon.

    • Anonyymi

      Minulla on ainakin syynsä miksi ostaa puhelin anonyymina ja siihen prepaid liittymä. Muuten viranomaiset pystyvät IMEI:n perusteella yhdistämään puhelimen sinuun jos annat ostaessa nimesi.

    • Anonyymi

      Kuopion Powerissa kysyivät myös nimi- ja osoitetietoja takuukuittia varten. Ei tosiaankaan tartte antaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe