Olen ajanut jakeluautoa työkseni monta mennyttä kesää ja sen lisäksi satunnaisesti osa-aikaisena työntekijänä. Suurin osa kuljetuksista on ollut elintarvikkeiden jakelua. En ole kuljetusalan vanha kettu, mutta jotakin kuitenkin nähnyt kuluneiden vuosien aikana.
Aloittaessani työt aikanaan oli tavallista, että jakeluajossa työpäivät alkoivat aamuyöllä, toisin sanoen kello neljän ja kuuden välillä ja loppuivat iltapäivällä. Yöunet jäävät tuollaisessa rytmissä hieman lyhyiksi, mutta ainakin kesäaikana tuollaista rytmiä jaksoi silti hyvin tehdä. Jos kymmeneltä saa unta ja herää viideltä niin saa kuitenkin nukuttua seitsemän tuntia ja työpäivän jälkeenkin jaksaa tehdä jotakin muutakin kuin nukkua ja odottaa seuraavaa työpäivää.
Sitten tuli lauantaisin elintarvikkeiden jakelua. Lauantai tietysti on monille kaupoille tärkeä päivä ja asiakkaita on paljon, on ymmärrettävää että kauppoihin halutaan tuoretta tavaraa. Ei välttämättä kiva juttu yhden auton yrittäjälle, joka muutenkin tekee pitkää päivää maanantaista perjantaihin, mutta sitä nyt ei muutenkaan ole mietitty mitä yksittäinen autoilija ajattelee. Ahneimmat varmasti tykkäävät, kun on enemmän ajoa.
No, aluksi nuo työt tehtiin aamusta aamupäivään tai varhaiseen iltapäivään, jos ajettavana oli kaksi jakokuormaa.
Nyt olen hakenut tulevaa kesää silmällä pitäen elintarvikkeiden jakelua sisältävää työtä kuljetusliikkeistä, ja olen joutunut huomaamaan työaikojen menneen yhä hullumpaan suuntaan. Jos ja kun työt alkavat kello yksi yöllä, niin miten sellaisessa rytmissä eletään. Nukutaan päivä viidestä kahteentoista vai töiden jälkeen aamupäivästä koko päivä alkuiltaan? Pidän autonkuljettajan työstä ja mielestäni sitä on ollut mukava tehdä, mutta nyt olen alkanut jo miettimään koko toiminnan mielekkyyttä. Ymmärrän, että keskellä yötä kuljetetaan jokin komponentti, joka rikkouduttuaan on pysäyttänyt kokonaisen tehtaan toiminnan, mutta että valmispitsoja pitää kuljettaa keskellä yötä seisomaan Valintatalon kylmiöön! En ole työtä vieroksuva vaan reipas nuori mies, mutta ei tässä nykyisessä aikataulutuksessa ole kertakaikkiaan tolkun hiventäkään! Tietysti koko ketjun pyörimistä ajatellen jossakin vaiheessa on todennäköisesti tehtävä yöllä työtä, mutta minusta sitä pitäisi rajoittaa minimiin mikäli ja kun kyseessä ei ole poliisin, palomiehen tai vastaavan ammattiryhmän töistä kyse.
En ihmettele yhtään, että kuljetusalalle on yhä vaikeampi ja vaikeampi saada tekijöitä. Jos voit olla töissä suunnilleen samaan aikaan kuin ns. normaalit ihmiset ja elää samassa rytmissä kuin muukin perhe niin aikainen herätys tai 12 tunnin päivä silloin tällöin ei maata kaada, mutta eihän kukaan voi vapaaehtoisesti haluta olla öitä läpeensä töissä. Kesällä nukut kuumassa päivällä ja talvella nukut ne harvatkin vuorokauden valoisat tunnit. Kertakaikkisen hullua, ei muuta voi sanoa.
Mielipiteitä tai ajatuksia tästä?
Älkääkä kirjoittako 'hei kommari liiton mies mene kotiin mamman viereen nukkumaan ja jätä hommat tosimiehille'. Siitä ei nyt ole kysymys.
Työajat kuljetusalalla, hulluksi on mennyt!
47
7912
Vastaukset
- Moisesta
Tarkoitus ei ole vastata, että "toiset tykkää, toiset ei, mene vittuun jos ei kiinnosta!"
Mutta totuus on, että toiset ihan oikeasti tykkää yötöistä. Kyllä niihin kuskeja löydetään. Ja ideahan nykyään on, että tavarat on kaupoissa kun ne aukeavat, eli kun kaupat on auki 8-21, niin tavara kuljetetaan sitten 21-07.
Onhan niitä päivähommiakin, mutta yhteistä kaikille on pitkät päivät. Sanoit, että silloin tällöin voi tehdä 12 tunnin päivänkin, mutta onhan se totuus, että 12 tunnin päivä on kuljetusalalla ihan normaali työpäivä, aivan kuten muilla aloilla 8h.
Itse olen enemmän huolissani päivien pituudesta, kuin kellonajasta sinänsä. Voisihan sitä tehdä kolmivuorotyönäkin, 6-14, 14-22 ja 22-06, mutta säästöhän tuossa tulee kun yksi kuljettaja ajaa 06-18. Vähintään.- Viestiketjun aloittajat
Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.
Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.
Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto. - hytr
Viestiketjun aloittajat kirjoitti:
Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.
Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.
Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto.Teen yhdistelmällä kolme päivää viikossa töitä jolloin tunteja tulee 40-45. Toinen kaveri ajaa samaten autolla kolme päivää jolloin tulee viikko täyteen. Jää aikaa harrastuksille ym. Ei valittamista.
- Kylläkin
Viestiketjun aloittajat kirjoitti:
Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.
Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.
Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto.Ihan totta, että ei voi minuutilleen ajoittaa jakelureitin pituutta ja toisaalta kahdeksassa tunnissahan ei kauheasti kerkeä.
Mutta kuljetusalallakin on kuitenkin nuo lakisääteiset työajat, jotka ovat minusta jo aika joustavia, mahdollistaa tarvittaessa 13 tunninkin päivän.
Jossei niissä rajoissa pysytä, niin voi jo syyttää työnantajaa. Ja usein ei pysytä, mainitsemasi 18 tunnin päivä on pirun hurja kyllä, mutta 14-16 tunnin päivät aika yleisiä.
Eniten ehkä riistetyn vapaa-ajan lisäksi vituttaa se, että saa koko ajan pelätä poliiseja. Kivahan se on kun poliisit pysäyttää ja kiekko näyttää 18 tuntia. Kortti pois? Eikä asialle itse mitään voi. - avoadvb
Kylläkin kirjoitti:
Ihan totta, että ei voi minuutilleen ajoittaa jakelureitin pituutta ja toisaalta kahdeksassa tunnissahan ei kauheasti kerkeä.
Mutta kuljetusalallakin on kuitenkin nuo lakisääteiset työajat, jotka ovat minusta jo aika joustavia, mahdollistaa tarvittaessa 13 tunninkin päivän.
Jossei niissä rajoissa pysytä, niin voi jo syyttää työnantajaa. Ja usein ei pysytä, mainitsemasi 18 tunnin päivä on pirun hurja kyllä, mutta 14-16 tunnin päivät aika yleisiä.
Eniten ehkä riistetyn vapaa-ajan lisäksi vituttaa se, että saa koko ajan pelätä poliiseja. Kivahan se on kun poliisit pysäyttää ja kiekko näyttää 18 tuntia. Kortti pois? Eikä asialle itse mitään voi.Poliisia kiinnostaa vain ajoajat. Jos myös työsuojelupiirin edustaja on ratsiassa mukana, niin silloin 18-tuntisella kiekolla voi hiki nousta ohtaan kontrassa...
- kuinka?
avoadvb kirjoitti:
Poliisia kiinnostaa vain ajoajat. Jos myös työsuojelupiirin edustaja on ratsiassa mukana, niin silloin 18-tuntisella kiekolla voi hiki nousta ohtaan kontrassa...
Siis miten niin? Autonkuljettajan pisin sallittu yhtämittainen ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen 45min tauko ja pisin yhtämittainen työaika 5,5 tuntia, jonka jälkeen 30min tauko. Eikös ne kytät yhtä lailla noita työaikoja valvo ja voi niistä sakottaa? Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Jos näin ei ole, niin mitäs sitten jos työsuojelupiirin edustaja olisikin mukana, mitäs se voi sen kummempaa tehdä kuin poliisi? - offtopic
kuinka? kirjoitti:
Siis miten niin? Autonkuljettajan pisin sallittu yhtämittainen ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen 45min tauko ja pisin yhtämittainen työaika 5,5 tuntia, jonka jälkeen 30min tauko. Eikös ne kytät yhtä lailla noita työaikoja valvo ja voi niistä sakottaa? Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Jos näin ei ole, niin mitäs sitten jos työsuojelupiirin edustaja olisikin mukana, mitäs se voi sen kummempaa tehdä kuin poliisi?mutta itselläni "paras" saavutus: poliisin punainen maglite heilahti ja kaivoin kiekon piirturista. Aamulla neljän kanttiin lähdin ja ratsia oli siinä yhden aikaan yöllä. Poliisi kysyi jotta tuleeko paljonkin tällaisia päiviä johon vastasin että spesiaalitapaus, työkaveri sairaslomalla, kuten olikin. Hetken ihmetteli aiempia kiekkoja toivottaen turvallista matkaa ja hyvää yötä, johon vastasin jotta työniloa teille myös. Olin siis tallille menossa, ja pojat piti ratsiaa muutaman kilometrin päässä.
- meillä voi..
Viestiketjun aloittajat kirjoitti:
Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.
Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.
Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto.Työpäivä on 7-14:30 ja erittäin harvoin ylitöitä!
Inhimillisiäkin paikkoja on olemassa. Työaika on mikä on ja meillä jakelupaikatkaan ei ole auki kuin virka-aikoina pääsääntöisesti että hommat mahdutetaan 7-14:30 välille. Siihen sisältyy ruokatuntikin (30 minuuttia kai) ja yleensä hommat on tehty jo viimeistään kello 14:00 mennessä. Palkkahan on pienempi vähempien työtuntien takia mutta eipähän tartte koko elämää uhrata työlle.
En kehu työpaikkaan enkä moiti teitä mutta tuossa on esimerkki että paremminkin voi olla, paha sanoa että äänestäkää jaloillanne ja mennää vaikka kokonaan eri alla hommiin. Kun kukaan tai varsinkaan isompi porukka ei tee mitään niin kyllä herrat laittaa tekemään työtä vaikka 24/7 se on ihan varma.
Tämä on pk-seudulla ja tiedän täältä toisenkin paikan missä on näin asiat eli päivätyö ja säännöllinen sellainen.
Voisiko tuollaisen 10-12 päivän mitä muualla on niin venyttää 16 tuntiin ja jakaa se siten kahteen vuoroon eli tarvitaan kaksi kuljettajaa. silloinhan työpäivä saataisiin 8 tuntiseksi. - Viestiketjun aloittaja
meillä voi.. kirjoitti:
Työpäivä on 7-14:30 ja erittäin harvoin ylitöitä!
Inhimillisiäkin paikkoja on olemassa. Työaika on mikä on ja meillä jakelupaikatkaan ei ole auki kuin virka-aikoina pääsääntöisesti että hommat mahdutetaan 7-14:30 välille. Siihen sisältyy ruokatuntikin (30 minuuttia kai) ja yleensä hommat on tehty jo viimeistään kello 14:00 mennessä. Palkkahan on pienempi vähempien työtuntien takia mutta eipähän tartte koko elämää uhrata työlle.
En kehu työpaikkaan enkä moiti teitä mutta tuossa on esimerkki että paremminkin voi olla, paha sanoa että äänestäkää jaloillanne ja mennää vaikka kokonaan eri alla hommiin. Kun kukaan tai varsinkaan isompi porukka ei tee mitään niin kyllä herrat laittaa tekemään työtä vaikka 24/7 se on ihan varma.
Tämä on pk-seudulla ja tiedän täältä toisenkin paikan missä on näin asiat eli päivätyö ja säännöllinen sellainen.
Voisiko tuollaisen 10-12 päivän mitä muualla on niin venyttää 16 tuntiin ja jakaa se siten kahteen vuoroon eli tarvitaan kaksi kuljettajaa. silloinhan työpäivä saataisiin 8 tuntiseksi.Käytännössä yhdelle autolle kahden kuljettajan järjestäminen on hieman mutkikasta, koska ajon loppumisen ajankohtaa on usein mahdoton ennalta tietää, sanotaanko edes puolen tunnin tarkkuudella.
Käyttöasteen nostaminen on yksi haettu asia yöjakelussa, kun ajatellaan, että ennen päivällä elintarvikejakelua ajanut auto voi nyt yön niitä ajettuaan ajaa vuorostaan päivällä esimerkiksi kappaletavaraa. Mutta jos kaikki kapasiteetti vapautuu yöjakelun takia niin ei tavallisessakaan jakelussa riitä kaikille töitä entiseen malliin. Eli sitten auto seisookin päivällä eikä yöllä. Näin helposti ainakin jakeluautolla, jota ei voida käyttää runkolinjalla perävaunun vetämisessä. - kuljeetttaja
Kylläkin kirjoitti:
Ihan totta, että ei voi minuutilleen ajoittaa jakelureitin pituutta ja toisaalta kahdeksassa tunnissahan ei kauheasti kerkeä.
Mutta kuljetusalallakin on kuitenkin nuo lakisääteiset työajat, jotka ovat minusta jo aika joustavia, mahdollistaa tarvittaessa 13 tunninkin päivän.
Jossei niissä rajoissa pysytä, niin voi jo syyttää työnantajaa. Ja usein ei pysytä, mainitsemasi 18 tunnin päivä on pirun hurja kyllä, mutta 14-16 tunnin päivät aika yleisiä.
Eniten ehkä riistetyn vapaa-ajan lisäksi vituttaa se, että saa koko ajan pelätä poliiseja. Kivahan se on kun poliisit pysäyttää ja kiekko näyttää 18 tuntia. Kortti pois? Eikä asialle itse mitään voi.Eihän kukaan missään riistä sulta vapaa-aikaa, työssäkäyntihän perustuu vapaaehtoisuuteen... Eli jos ei nappaa niin vaihda sit johonkin muuhun hommaan äläkä itke täällä...
Koska niitäkin on jotka tykkää näistä hommista ja "pitkistä" päivistä... - joemanainen
kuinka? kirjoitti:
Siis miten niin? Autonkuljettajan pisin sallittu yhtämittainen ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen 45min tauko ja pisin yhtämittainen työaika 5,5 tuntia, jonka jälkeen 30min tauko. Eikös ne kytät yhtä lailla noita työaikoja valvo ja voi niistä sakottaa? Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Jos näin ei ole, niin mitäs sitten jos työsuojelupiirin edustaja olisikin mukana, mitäs se voi sen kummempaa tehdä kuin poliisi?Multa ei oo ikinä kytätty ku noita ajoaikoja, vaikka kiekoissa on ollunna lähemmäs 20 tunnin päiviä. Ajoajat ja tauot on ollu säännösten mukaan...
- se on
nykyään mennyt..
itse kun aloitin alan hommat noin 10 vuotta sitten niin työaika oli aamusta iltapäivään.. nykyään yöstä aamuun..
johtuu ainakin tääl pohjoisessa siitä että tavara tuoreena kauppaan..
esim: kaupat tilaa tavarat etelästä keskusvarastolta klo 12.00 mennessä ja yhdistelmä saa kuorman etelästä päälle iltapäivällä noin klo 16.00 ja se on yöllä terminaalissa ja lähtee samantien jakoon.. kaikki vain sen takia että "mummut" saa klo 7.00 tuoreet eväät.. tuskin siellä kaupassa siihen aikaan muita juuri on.. työläisethän on töissä..
itse ei tule käytyä kaupassa kuin vasta iltapäivällä mutta silloinhan kyllä kaikki on jo vanhaa.. :( :(- Viestiketjun aloittaja
Tilaus - keräily - kuormaus runkoautoon - ajo - purku - uusi keräily - jakelu on sellainen ketju, että se tosiaan kestää helposti melkein sen 24 tuntia tai vähintään 12 tuntia joka tapauksessa, jolloin johonkin kohtaan ketjua väkisinkin osuu yötyötä. Ei yöllä keräilykään varmaan mitään herkkua ole, mutta onpa riski pienempi jos nukahtaa laatikkopinon kuin ratin ääreen.
Myymälöissä on usein kuultu 'no mitä minä nyt tarjoan asiakkaille kun hyllyt on ihan tyhjät' kun saavut perille tunnin myöhässä sen takia, että runkoauto on syttynyt palamaan ja jakelu myöhästynyt siksi. Ja tuo tunti voi tarkoittaa todellakin kuorman tulemisen siirtymistä seitsemästä kahdeksaan. Mutta sehän se on tärkeätä, että heti aamulla on tuoretta tavaraa, vaikka harva ihminen kaupassa silloin on!
- kun isäni
aloitti elintarvikekuljetuksia kuormaautolla. Nyt olen 52v olen koko ikäni seurannut tätä kuljetushommaa ja totesin jo "pienenä" että on päin persettä. Aina on ajettu yöllä ja meidän alalla myös lauantaisin. Ikinä en ole ymmärtänyt miksi esim. maito pitää olla jonkun työmaaruokalan jääkaapissa klo: 04.00 aamulla. Kuka tarvii siihen aikaa maitoa??? Toinen juttu kun on vaikea keli ja jakoauto on 30min myöhässä asiakkaat kysyy MISSÄ OLET OLLUT voi vittu kun on koko yön ajanut jakohommia niin joku aamulla 08.00 kysyy tällaista. Jos minusta kysyt niin kaikki jakoautot pitäis räjäyttää ilmaan ilman kuskia ja rakentaa täysin uusi systeemi, niin että myös kuskit saisi nukkua ainakin 06.00 asti. Samalla kolarit vähensi kun kuskit ei ole väsyneitä. Ainakin Valiolla tehdään niin että sama kuski ajaa monessa firmassa yhtäaikaa niin että työpäivä ei tule yli 9h. Mutta kuski ajaa silti 15-18h. Tämä vaarantaa liikennettä. Tässä olisi poliisisedillä työmaata tarkistaa maitoautokuskuja.
- Sentään
Äijä puhuu asiaa kyllä.. Nykyinen systeemi on niin päin helvettiä kaikkine juttuineen, että kaikki pois ja joku miettimään kunnon systeemin.
Ja jos tuo Valion juttu on totta niin Valio boikottiin vaan.. Juon vaikka jotakin kirkasta tai sameaa vaihtoehtoisesti kuin maitoa. - ja alan vaihto
Sentään kirjoitti:
Äijä puhuu asiaa kyllä.. Nykyinen systeemi on niin päin helvettiä kaikkine juttuineen, että kaikki pois ja joku miettimään kunnon systeemin.
Ja jos tuo Valion juttu on totta niin Valio boikottiin vaan.. Juon vaikka jotakin kirkasta tai sameaa vaihtoehtoisesti kuin maitoa.Pitäisi yhdistäytyä, koko porukalla aletaan ajamaan vain 8 tuntia ja sitten auto menee parkkiin oli hommat tehty tai ei. Potkuthan sillä saa mutta so what.. Tuskin ne isoa porukkaa pystyy ulos heittämään.
Ps. Kyllä monilla ihmisillä ja köyhillä kuten minullakin olisi varaa enemmän maksaa ruuasta jos se siitä on kiinni! Kaikkiin tuotteisiin inhimillisyyslisää muutama kymmenen senttiä ja kuskit saa kunnon työajat. Eli työajat uudelleen organisoitaisiin ja hankitaan lisää työntekijöitä, työpäivät 8 tuntisiksi. - Aloittaja
ja alan vaihto kirjoitti:
Pitäisi yhdistäytyä, koko porukalla aletaan ajamaan vain 8 tuntia ja sitten auto menee parkkiin oli hommat tehty tai ei. Potkuthan sillä saa mutta so what.. Tuskin ne isoa porukkaa pystyy ulos heittämään.
Ps. Kyllä monilla ihmisillä ja köyhillä kuten minullakin olisi varaa enemmän maksaa ruuasta jos se siitä on kiinni! Kaikkiin tuotteisiin inhimillisyyslisää muutama kymmenen senttiä ja kuskit saa kunnon työajat. Eli työajat uudelleen organisoitaisiin ja hankitaan lisää työntekijöitä, työpäivät 8 tuntisiksi.Tätä järjetöntä systeemiä toteutetaan myös sellaisten suomalaisten kauppaketjujen taholta, joiden hinnat ovat jo valmiiksi aivan pilvissä. Eli ei se hintakaan aina takaa mitään, asioiden toteen näyttäminen on aika hankalaa, esimerkiksi vastuullisen liiketoiminnan toteuttamisen näyttäminen kokonaisen ketjun osalta.
- 2007
Ei asiat ole niin yksiselitteisiä, jos ihmettelet että miksi jossain koulussa pitää olla maito klo.4 aamulla, uskoisin että kenenkään yrittäjän työ ei perustu pelkkään yhteen paikkaan, eli sitä voi kyllä ihan rauhassa ihmetellä. Kyse on siitä että miten se sattuu reitille, jos joku saa tavaran aamu 4 niin toinen taas aamu 10, eli toisin sanoen ei kaikille 25 asiakkaalle voi tavaraa toimittaa kello 8 aamulla ja toivottaa iloiset huomenet.
Toinen on se että ihme kitinä yö työstä mistä saamme kumminkin elinkeinon, mietitään nyt vaikka lehden jakajaa, hän on 2-6 joka yö jakamassa hesaria ja saa siitä muutaman roposen ei kateeks käy. Miksi aamulehti pitää tuoda erikseen eikö se olisi kaikkien etujen mukaista että se laitetaan päivän postiin, niin kenenkään ei tarvitse valvoa ja säästetään kulujakin. - laktoosi intoleranssi
Erikoisesti Itä suomen alueella olis vaakalle töitä.Säiliöistä ei ylikuorma ulospäin näy.Kuorman suunnittelija vastuuseen.
- Rahtari 30v
Kuulostaa harvinaisen tutulta...
Pari kuukautta olen ollut työttömänä. Sopivaa paikkaa ei meinaa löytyä osittain siksi, että työpäivien pituudet alkavat mennä järjettömiksi. Yleensä kun olen paikkoja kysellyt (ja 2-viikkojakson tunteja) niin tunnit pyörivät 90-110 pintaan ja töitä tehdään 5 päivää viikossa. Ei siis vapaapäiviä viikolla. Toistaiseksi en ole ottanut (enkä ota) vastaan duunia, missä jakso menee aina ylitöiksi tai missä ei ole TES palkkaa tai missä kalustosta ei pidetä huolta.
Kokemuksesta ei työnsaanti jää kiinni ainakaan isäntien mukaan. Alalla olen ollut 13 vuotta, taloudelliset/ennakoivan ajon kurssit on käyty (ja sovellan niitä myös käytännössä) ADR luvat on ollut jo 11 vuotta, kaikki korttiluokat löytyy ja kokemusta rahtiliikenteestä. Niin ja pidän yötyöstä, se sopii minulle.
Asia on vaan niin että taitaa olla alan vaihto edessä kun ei hommiin tule tolkkua. Maanantaina jälleen uuteen työhaastatteluun, katsotaan löytyykö sieltä osa-aikaista (80h/2vko) työtä TES palkalla.
Olisi mukava saada myös isänniltä kommentteja siitä miksi päivät venytetään niin pitkiksi. Tai miksi vapaapäiviä ei ole viikolla vaan jaksoon teetetään se sata tuntia järjestään.- pyörii
Koko rumbahan pyörii sen 24h ympäri. Jakelussa on pakko käyttää kahta kuskia, kun kolmannen sovittaminen olisi täysin mahdotonta sen takia kun lenkit tuppaa välillä venähtämään erinäisistä syistä, kahden kuskin järjestelmässä auto saa yleensä levähtää pari-kolme tuntia ja jos on pahasti myöhässä, niin toiselle kuskille ei kuitenkaan tule järjettömän pitkää odotusaikaa terminaalissa.
Nuo pitkät päivät ovat ainakin minulle välttämättömiä, sen verran on suuret menot, etten kertakaikkiaan tule toimeen 8-tunnin palkalla.
Periaatteessahan on sama vaikka ne tavarat lepäilisi yönsä kaupan kylmiön sijasta terminaalin viileydessä, mutta silloin jäisi autolta tuotto vähäisemmäksi, kun toinen vuoro jäisi ajamatta.
Osa kaupoista myös vaatii saada tavaransa yöllä, sillä aamun hiljaiset tunnit lähtien noin tuntia ennen avaamista ovat tavaran hyllyttämisen kannalta ainoat mahdolliset kun henkilökuntaa pidetään säästösyistä vähän. Sama jakeluauto ei voi olla kello 6 kymmenessä eri paikassa, mutta tavarat voivat siellä olla kun ne ajetaan yöllä.
- kumpi?
Ite en ole koskaan tehnyt jälkimmäistä ja olen tyytyväinen työaikoihin. 9-10h päiviä tulee. duuni alkaa 06.00 ja auton saan kävelymatkan päästä.
- vähän omituinen
jakeluaikahan koskee lähinnä elintarvikejakelua,en minäkään nyyttejä jakaessani ajanut yöllä jakolenkkejä.Nyyttipuolellahan pääsääntöisesti yöllä ajetaan runkokuljetuksia ja päivällä/alkuillasta jaetaan.
- ja kaupat
ne tähän tilaan ovat ajaneet. Hehän ovat haluneet sovittaa tavaratoimitukset sellaisiksi, kun heidän kustannustehokkaalle toimintatavalle ja taloudenpidolleen sopii. Paskat ne nakkaa siitä, onko se kuorma tullut perille laillisin keinoin ja miten sen kuskin terveys siitä kärsii, kun ajetaan täysin vastoin ihmisen luontaista elämänrytmiä.
Ei se maitokaan helevetti vuorokaudessa parissa happane, ruikutetaan jonkun tunnin viivästyksestä. Ottaisivat perkele kerralla parin päivän satsin, niin ei tarvitse elää vain heitä varten. Välivarastointia pitää pystyä lisäämään, vaikka logistiikkainssit kuinka itkisivät. - Tämän päivän menyy
Kyllähän se totta on että ajat ovat muuttuneet, mutta se on sitä kustannustehokkuutta johon kaikki pyrkii tänä päivänä kun on hienot ja kalliit vehkeet. Esim. jos nyt kärjistetysti sitten poistetaan yöjakelu, ja jakelu aloitetaan klo.6.00. Niin epäilen ensinnäkin että aikasen pitkä jono autoja on siellä k-kaupan pihassa 6 aikaan ja siellähän on tietysti vain yksi ja huono laituri. Ja kun se jonon viimeinen pääsee purkamaan kuormaa noin.8-9 aikaan aamulla niin sitten kysytään että paljon maksaa tämä toiminta, ja saattaa hyvinkin nopeasti tulla niitä yöjakeluita ikävä. No joku tietysti sanoo että pitääkö siellä pikku kaupassa käydä joka päivä ison auton kanssa niin kyllä vaan pitää, suurin osa kaupoista ei pysty ottamaan 2 päivän tilauksia sisään kuin poikkeus pyhistä johtuen tilojen vähyydestä, kulutus on kasvanut sitten 90 luvun.
Toinen juttu on se että tänä päivänä kuljetus matkat on kasvanut paljon johtuen siitä että keskusvarastoja keskitetään, eli jos toimitus päiviä vähennetään ja siirrymme päivä jakeluun niin mitenköhän tuore se ostamamme kurkku onkaan kuka tietää?- Anonyymi
Isot päästöt kuljetuksista kumipyörien päällä ja diesel koneilla.
Ei järkeä kun iso määrä yhdystelmiä ajaa jostakin lahden etelä puolelta pohjois-savoon ruokien kanssa. Kuski ajaa satoja km kilometrejä pientä määrää, myös renkaista irtoava materiaali on suora päästö
Päästöjen määrä ja poltetut dieselit
Junaradoille ja kerralla isoja määriä ylöspäin. Keskusvarastojen vieressä oltava rata tai kaikkien ketjujen varastot määrättävä ratojen lähelle.
Tähän ongelmaa ei ole kukaan puuttunut tässä maassa.
- Anonyymi
Nosto.
- Anonyymi
Hetken aikaa lepositeissä ja taas mennään.
- Anonyymi
Tällaista on tämä varsinkin päivittäistavarakauppojen jakelu nykyisin. Lisäksi varsinkin nuorempi kuljettaja-aines haluaa mielellään tehdä työt esim klo 22- 6 jotta jää enemmän "vapaa-aikaa". Näin he perustelevat asian.Minun ymmärryksen mukaan vuorokaudessa on 24 tuntia. 8 tuntia työtä/ 8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa eli nukkumista. Ei se lisää vapaa-aikaa yhtään enempää jos tekee työt yöllä. Nukkua pitäisi kuitenkin vähintään tuo 8 tuntia. Ei tästä asiasta kuitenkaan isoa numeroa kannata tehdä. On todella paljon kiinteistöjä joissa on rajoituksia ettei ennen klo 7 saa suorittaa toimituksia, joissakin on ettei ennen klo 8 saa kuorma-autot häiritä. Eli kyllä jakeluauto / jäteautokuskeille myös päivätöitäkin löytyy kun jaksaa etsiä. Hyvissä päivätöissä työpaikat ovat kyllä kiven alla kun porukan vaihtuvuus on lähes nolla, no kyllä joku jää aina eläkkeelle ja näin on mahdollisuus saada hyvä päivätyö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaista on tämä varsinkin päivittäistavarakauppojen jakelu nykyisin. Lisäksi varsinkin nuorempi kuljettaja-aines haluaa mielellään tehdä työt esim klo 22- 6 jotta jää enemmän "vapaa-aikaa". Näin he perustelevat asian.Minun ymmärryksen mukaan vuorokaudessa on 24 tuntia. 8 tuntia työtä/ 8 tuntia vapaa-aikaa ja 8 tuntia lepoa eli nukkumista. Ei se lisää vapaa-aikaa yhtään enempää jos tekee työt yöllä. Nukkua pitäisi kuitenkin vähintään tuo 8 tuntia. Ei tästä asiasta kuitenkaan isoa numeroa kannata tehdä. On todella paljon kiinteistöjä joissa on rajoituksia ettei ennen klo 7 saa suorittaa toimituksia, joissakin on ettei ennen klo 8 saa kuorma-autot häiritä. Eli kyllä jakeluauto / jäteautokuskeille myös päivätöitäkin löytyy kun jaksaa etsiä. Hyvissä päivätöissä työpaikat ovat kyllä kiven alla kun porukan vaihtuvuus on lähes nolla, no kyllä joku jää aina eläkkeelle ja näin on mahdollisuus saada hyvä päivätyö.
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa tässä asiassa. Ihmisen luontainen elämänrytmi on sellainen ,että yöllä nukutaan ja päivällä tehdään töitä. Tätä asiaa on tutkittu todella paljon liittyen juuri 3 vuorotyön haasteisiin . Tällainen epänormaali työrytmi ja sellainen jatkuva pelkkä yötyö on iso riski ihmisen terveydelle. Ymmärrän hyvin ,että nuoret aloittelevat kuljettajat himoitsevat tällaista työtä, mutta jos ajattelee heidän suunnittelemaa yli 40 vuoden työuraa kuljetusalalla ja halua ajaa autoa vain yöllä voi käydä kalliiksi terveydelle jo alle 50 vuotiaana. Paperitehtaissa joissa tehdään töitä 24/7 on näitä asioita on vuosikymmenet tutkittu , miten ihmisen terveys parhaiten parhaiten kestää yötyön haasteet. Paperitehtaissa ei tehdä 3 vuorotyötä vaan perinteisesti vaan järkeä käytetään tässäkin asiassa. Miksi kuljetusalalla tässäkin asiassa laahataan 60 vuotta jäljessä????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa tässä asiassa. Ihmisen luontainen elämänrytmi on sellainen ,että yöllä nukutaan ja päivällä tehdään töitä. Tätä asiaa on tutkittu todella paljon liittyen juuri 3 vuorotyön haasteisiin . Tällainen epänormaali työrytmi ja sellainen jatkuva pelkkä yötyö on iso riski ihmisen terveydelle. Ymmärrän hyvin ,että nuoret aloittelevat kuljettajat himoitsevat tällaista työtä, mutta jos ajattelee heidän suunnittelemaa yli 40 vuoden työuraa kuljetusalalla ja halua ajaa autoa vain yöllä voi käydä kalliiksi terveydelle jo alle 50 vuotiaana. Paperitehtaissa joissa tehdään töitä 24/7 on näitä asioita on vuosikymmenet tutkittu , miten ihmisen terveys parhaiten parhaiten kestää yötyön haasteet. Paperitehtaissa ei tehdä 3 vuorotyötä vaan perinteisesti vaan järkeä käytetään tässäkin asiassa. Miksi kuljetusalalla tässäkin asiassa laahataan 60 vuotta jäljessä????
Miksi kuljetusalalla laahataan tässäkin asiassa 60 vuotta jäljessä. Ymmärrä hyvä sinä edellinen kirjoittaja kirjoituksesi oli asiallinen en sitä moiti laisinkaan, Kuljetusalalla eletään aivan toisessa maailmassa kuin paperitehtaissa. Kuljetusyrittäjien ajatustapa työtehtävien jakamisessa on sellainen ,että mahdollisimman helpolla mennään jos kuljettajalle sopii. Jos kuljettaja haluaa tehdä pelkkää yötyötä niin yrittäjälle se sopii vallan mainiosti. Kyllä me konkarit ymmärrämme ,että pitkällä aikavälillä ihmisen sosiaalinen elämä tästä kärsii, perhe-elämä kärsii valtavasti. Tulee avioeroja jne pahiten kärsii perheen lapset kun eivät näe omaa isäänsä juuri olenkaan ja kun näkevät niin hän on todella väsynyt, jos tähän liitetään alkoholi käyttö niin ei hyvä ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kuljetusalalla laahataan tässäkin asiassa 60 vuotta jäljessä. Ymmärrä hyvä sinä edellinen kirjoittaja kirjoituksesi oli asiallinen en sitä moiti laisinkaan, Kuljetusalalla eletään aivan toisessa maailmassa kuin paperitehtaissa. Kuljetusyrittäjien ajatustapa työtehtävien jakamisessa on sellainen ,että mahdollisimman helpolla mennään jos kuljettajalle sopii. Jos kuljettaja haluaa tehdä pelkkää yötyötä niin yrittäjälle se sopii vallan mainiosti. Kyllä me konkarit ymmärrämme ,että pitkällä aikavälillä ihmisen sosiaalinen elämä tästä kärsii, perhe-elämä kärsii valtavasti. Tulee avioeroja jne pahiten kärsii perheen lapset kun eivät näe omaa isäänsä juuri olenkaan ja kun näkevät niin hän on todella väsynyt, jos tähän liitetään alkoholi käyttö niin ei hyvä ollenkaan.
Ai saakeli ....... iskit ihan suoraan sydämeen ,niin osuva oli tuo edellinen kirjoitus. niin perhe-elämä menee pilalle jatkuvasta yötyöstä, väittäkää mitä väitätte. Täysin totta. Isä on aina väsynyt jopa täysin uupumut työtehtävien jälkeen. Kun jatkuvasti vaimo ohjeistaa lapsia ettei isää saa häiritä kun hän nukkuu ja nukkuu univelkaansa ja herätessään on täysin muissa maailmoissa niin onko se ihmisarvoista elämää. Ihmetellään miksi lapset eivät lähde opiskelemaan logistiikkaa alaa. Ei lähde kun ovat nähneet millainen muumio tsombie on omasta isästä vuosikymmenten saatossa tullut. Työ syö miehen kuin miehen kohti hautaa.Mikään ei auta ... perkele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai saakeli ....... iskit ihan suoraan sydämeen ,niin osuva oli tuo edellinen kirjoitus. niin perhe-elämä menee pilalle jatkuvasta yötyöstä, väittäkää mitä väitätte. Täysin totta. Isä on aina väsynyt jopa täysin uupumut työtehtävien jälkeen. Kun jatkuvasti vaimo ohjeistaa lapsia ettei isää saa häiritä kun hän nukkuu ja nukkuu univelkaansa ja herätessään on täysin muissa maailmoissa niin onko se ihmisarvoista elämää. Ihmetellään miksi lapset eivät lähde opiskelemaan logistiikkaa alaa. Ei lähde kun ovat nähneet millainen muumio tsombie on omasta isästä vuosikymmenten saatossa tullut. Työ syö miehen kuin miehen kohti hautaa.Mikään ei auta ... perkele.
Tämä edellinen kirjoitus on totuus kuljetusalasta mitä yötyön tekemiseen tulee. Todella asiallinen factoihin perustuva kirjoitus yötyön kiroista, perkeleistä ja jne. Iso kiitos edelliselle kirjoittajalle. Nuorelle ihmiselle saattaa syntyä kuva mahtavasta mahdollisuudesta tehdä työ yöllä ja nauttia sitten päivisin mahtavasta vapaa-ajasta. Mutta kun se ihmisen jaksaminen on rajallista. Minullakin meni hyvin 10 vuotta, mutta kun ikää tulee niin jo 40 v. niin minusta tuli tällainen uupunut Scania mies sitä on jatkunut 24 vuotta.Töissä aina reippaana( onnistuu hyvin)Kun pääsee kotiin ja syö "valot sammuu" täydellinen uupumus. Niin ei se ole oikeaa elämää , ei todellakaan.Nuoriso pyrkikää hyviin päivätöihin kuljetusalalla se on varma hyvä valinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä edellinen kirjoitus on totuus kuljetusalasta mitä yötyön tekemiseen tulee. Todella asiallinen factoihin perustuva kirjoitus yötyön kiroista, perkeleistä ja jne. Iso kiitos edelliselle kirjoittajalle. Nuorelle ihmiselle saattaa syntyä kuva mahtavasta mahdollisuudesta tehdä työ yöllä ja nauttia sitten päivisin mahtavasta vapaa-ajasta. Mutta kun se ihmisen jaksaminen on rajallista. Minullakin meni hyvin 10 vuotta, mutta kun ikää tulee niin jo 40 v. niin minusta tuli tällainen uupunut Scania mies sitä on jatkunut 24 vuotta.Töissä aina reippaana( onnistuu hyvin)Kun pääsee kotiin ja syö "valot sammuu" täydellinen uupumus. Niin ei se ole oikeaa elämää , ei todellakaan.Nuoriso pyrkikää hyviin päivätöihin kuljetusalalla se on varma hyvä valinta.
Näin on menty huonommasta huonompaan koko ajan, aloitin nuorena kaupan ajot silloin oli suurimassa osassa kaupankeskusvarstoilla omat kuljettajat ja työaika oli 7-15.30 ja ylityöt erikseen maksettiin kapuan automies tes sopimuksella, oli myös talokohtaiset lisät persuplakn päälle jopa tuntuvatkin lisät ja työtahti oli leppoisaa.
Oi noita aikoja evät koskaan enää palaa, nyt ajetaan yöllä kauppoihin tavarat ei ole firmoilla omia autoja kaikki on yksityistetty ja työtahti on kova ja raskasta yötyötä ei huomioida.
Monessa vuorotyötä tekevässä tehtaassa on viiden päivän vapaat eli ehdit palautumaan vuorosta ja palkkakin on parempi kuin kuljetusalalla.
Kuljetusalallla ei palautumista ole, yövuoron jälkeen voi olla muutama tunti vapaata joka menee nukkumiseen jos saat heti unen , mitään kunnollista vapaa-aikaa ei ole et ehdi harrastaa tai hoitaa sosiaalisia suhteita!
Kyllä ennen oli paremmin asiat ja silloinkin hyvin tultiin toimeen, muta nyt mikään ei kannata, autonkuljettajan asiat ovat huonontuneet vuorotyön osalta paljon.
Ajoin joskus jäteautoakin, silloin ajettiin pelkkää aamuvuoroa ja apumies mukana autossa, työ oli urakkatyö j palkka oli HYVÄ, päivä alkoi kello 6.00 ja saattoi loppua urakan jälkeen jopa kello 12.00 ja täydellä palkalla.
Miten nyt, jäteauto kulkee kahdessa vuorossa ei apumiestä ja palkka suhteessa paljon pienempi kuin ennen mutta päivät ovat jopa 10 tuntisia ja tahti hirmuinen ja mikään ei kannata! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on menty huonommasta huonompaan koko ajan, aloitin nuorena kaupan ajot silloin oli suurimassa osassa kaupankeskusvarstoilla omat kuljettajat ja työaika oli 7-15.30 ja ylityöt erikseen maksettiin kapuan automies tes sopimuksella, oli myös talokohtaiset lisät persuplakn päälle jopa tuntuvatkin lisät ja työtahti oli leppoisaa.
Oi noita aikoja evät koskaan enää palaa, nyt ajetaan yöllä kauppoihin tavarat ei ole firmoilla omia autoja kaikki on yksityistetty ja työtahti on kova ja raskasta yötyötä ei huomioida.
Monessa vuorotyötä tekevässä tehtaassa on viiden päivän vapaat eli ehdit palautumaan vuorosta ja palkkakin on parempi kuin kuljetusalalla.
Kuljetusalallla ei palautumista ole, yövuoron jälkeen voi olla muutama tunti vapaata joka menee nukkumiseen jos saat heti unen , mitään kunnollista vapaa-aikaa ei ole et ehdi harrastaa tai hoitaa sosiaalisia suhteita!
Kyllä ennen oli paremmin asiat ja silloinkin hyvin tultiin toimeen, muta nyt mikään ei kannata, autonkuljettajan asiat ovat huonontuneet vuorotyön osalta paljon.
Ajoin joskus jäteautoakin, silloin ajettiin pelkkää aamuvuoroa ja apumies mukana autossa, työ oli urakkatyö j palkka oli HYVÄ, päivä alkoi kello 6.00 ja saattoi loppua urakan jälkeen jopa kello 12.00 ja täydellä palkalla.
Miten nyt, jäteauto kulkee kahdessa vuorossa ei apumiestä ja palkka suhteessa paljon pienempi kuin ennen mutta päivät ovat jopa 10 tuntisia ja tahti hirmuinen ja mikään ei kannata!Arvostan suuresti tätä edellistä kirjoittajaa, joka aikoinaan ehti tehdä monenlaisia töitä hyvin erilaisissa työtehtävissä nimenomaan yrityksien omana kuljettajana ei kuljetusyrityksien kuljettajana. Itse olen aloittanut kuljettajan uran 1982 ja onnistunut tekemään jo tähän asti pitkän uran alalla 43 vuotta ei kuljetusyrityksen kuljettajana vaan samassa työpaikassa olen viihtynyt ja ajanut yrityksen omaa kalustoa . Hyvin on mennyt ja todella tyytyväinen olen omaan työuraani. Mitä edellisen kirjoittajan hehkutukseen tulee
menneisiin vuosikymmeniin tulee , niin aina yrityksen omat kuljettajat ovat saaneet juuri samaa palkkaa kuin kuljetusyrityksien kuljettajat. Se voi olla kyllä totta ,että lisät on maksettu säntillisesti omille kuskeille , mutta yrittäjät ovat sellaiset unohtaneet maksaa rengeille. Kyllä kuljettajan peruspalkka on aina ollut säälittävä, surkea ajatellen työn raskautta ja kuitenkin suurta vastuuta tavaroista pitää kantaa kuljetuksissa, ehjänä asiakkaalle kun on tavoite. Palkka oli surkea 1970 ja on edelleen 2025. Palkanlisät ne tekevät työstä siedettävää, yötyökorvaukset, ruokarahat, päivärahat ja yrityksien bonus palkintojärjestelmä. Näillä eväillä nykykuski pärjää aivan hyvin palkkavertailussa kuskit/ teollisuuden alat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvostan suuresti tätä edellistä kirjoittajaa, joka aikoinaan ehti tehdä monenlaisia töitä hyvin erilaisissa työtehtävissä nimenomaan yrityksien omana kuljettajana ei kuljetusyrityksien kuljettajana. Itse olen aloittanut kuljettajan uran 1982 ja onnistunut tekemään jo tähän asti pitkän uran alalla 43 vuotta ei kuljetusyrityksen kuljettajana vaan samassa työpaikassa olen viihtynyt ja ajanut yrityksen omaa kalustoa . Hyvin on mennyt ja todella tyytyväinen olen omaan työuraani. Mitä edellisen kirjoittajan hehkutukseen tulee
menneisiin vuosikymmeniin tulee , niin aina yrityksen omat kuljettajat ovat saaneet juuri samaa palkkaa kuin kuljetusyrityksien kuljettajat. Se voi olla kyllä totta ,että lisät on maksettu säntillisesti omille kuskeille , mutta yrittäjät ovat sellaiset unohtaneet maksaa rengeille. Kyllä kuljettajan peruspalkka on aina ollut säälittävä, surkea ajatellen työn raskautta ja kuitenkin suurta vastuuta tavaroista pitää kantaa kuljetuksissa, ehjänä asiakkaalle kun on tavoite. Palkka oli surkea 1970 ja on edelleen 2025. Palkanlisät ne tekevät työstä siedettävää, yötyökorvaukset, ruokarahat, päivärahat ja yrityksien bonus palkintojärjestelmä. Näillä eväillä nykykuski pärjää aivan hyvin palkkavertailussa kuskit/ teollisuuden alat.Kun tätä kaveria lukee viestien perusteella , miten kaikki asiat olivat ennen todella paljon paremmin jopa todella hienosti ei sellaista ole ole olemassa , sellaista hunajaista unelmaa joskus silloin 1870-80 luvulla. Jopa oma isäni sanoo kun kysyin ,että ei ne hommat ole olleet mitään herkkua ihan silkkaa paskaa jos suoraan sanoo asianlaidan.Vasta AKT löi nyrkin tosi kovaa pöytään Risto Kuisman johdolla saatiin jotain aikaan siitä alkoi kehitys josta voimme olla kuljetusalalla ylpeitä ja tänä päivä palkkakehitys on jo lähellä teollisuusalaa. Kuski voi tienata työstään vastaavan palkan kuin teollisuusaloilla.
Niin kuljetusyritys pitää olla rehellinen ja maksaa kaikki palkan lisät reilusti kuten kuuluu maksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tätä kaveria lukee viestien perusteella , miten kaikki asiat olivat ennen todella paljon paremmin jopa todella hienosti ei sellaista ole ole olemassa , sellaista hunajaista unelmaa joskus silloin 1870-80 luvulla. Jopa oma isäni sanoo kun kysyin ,että ei ne hommat ole olleet mitään herkkua ihan silkkaa paskaa jos suoraan sanoo asianlaidan.Vasta AKT löi nyrkin tosi kovaa pöytään Risto Kuisman johdolla saatiin jotain aikaan siitä alkoi kehitys josta voimme olla kuljetusalalla ylpeitä ja tänä päivä palkkakehitys on jo lähellä teollisuusalaa. Kuski voi tienata työstään vastaavan palkan kuin teollisuusaloilla.
Niin kuljetusyritys pitää olla rehellinen ja maksaa kaikki palkan lisät reilusti kuten kuuluu maksaa.Niin pitäisikö meidän tosi kuskien tämän edellisten kirjoituksien perusteella määrittää,että 1980 luvun kirjoittaja on aivan perus luuseri joka ei sovi nykypäivään vaikka palkka olisi aivan toisenlainen kuin 1980 luvulla. Onko kyseessä legendaarinen Pakettiautomaatti nimimerkki. Ei sopeudu nykypäivän logistiikkatyöhön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvostan suuresti tätä edellistä kirjoittajaa, joka aikoinaan ehti tehdä monenlaisia töitä hyvin erilaisissa työtehtävissä nimenomaan yrityksien omana kuljettajana ei kuljetusyrityksien kuljettajana. Itse olen aloittanut kuljettajan uran 1982 ja onnistunut tekemään jo tähän asti pitkän uran alalla 43 vuotta ei kuljetusyrityksen kuljettajana vaan samassa työpaikassa olen viihtynyt ja ajanut yrityksen omaa kalustoa . Hyvin on mennyt ja todella tyytyväinen olen omaan työuraani. Mitä edellisen kirjoittajan hehkutukseen tulee
menneisiin vuosikymmeniin tulee , niin aina yrityksen omat kuljettajat ovat saaneet juuri samaa palkkaa kuin kuljetusyrityksien kuljettajat. Se voi olla kyllä totta ,että lisät on maksettu säntillisesti omille kuskeille , mutta yrittäjät ovat sellaiset unohtaneet maksaa rengeille. Kyllä kuljettajan peruspalkka on aina ollut säälittävä, surkea ajatellen työn raskautta ja kuitenkin suurta vastuuta tavaroista pitää kantaa kuljetuksissa, ehjänä asiakkaalle kun on tavoite. Palkka oli surkea 1970 ja on edelleen 2025. Palkanlisät ne tekevät työstä siedettävää, yötyökorvaukset, ruokarahat, päivärahat ja yrityksien bonus palkintojärjestelmä. Näillä eväillä nykykuski pärjää aivan hyvin palkkavertailussa kuskit/ teollisuuden alat.Hyvää tekstiä mutta lisään tähän korjauksena että ennen oli Akt tes ja erillinen kaupan alan Akt tes ja kaupan automiesten tes omi korkeampi kuin perus tes joka maksettiin yksityisille ja sen lisäksi näissä Kaupan alan omissa firmoissa maksettiin talokohtaista lisää omille kuljettajille.
Oli mm. Pieni talokohtainen lisä ja sen päälle suoritekohtainen lisä.
Näin saattoi kaupan oma kuljettaja päästä kohtuullisiin ansioihin.
Myöskin isommissa jätefirmoissa maksettiin huomattavasti tessiä korkeampaa palkkaa mutta ei makseta enää,olin osaston toiminnassa mukana ja myös TS valtuutettuna joten asiat tiedän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvää tekstiä mutta lisään tähän korjauksena että ennen oli Akt tes ja erillinen kaupan alan Akt tes ja kaupan automiesten tes omi korkeampi kuin perus tes joka maksettiin yksityisille ja sen lisäksi näissä Kaupan alan omissa firmoissa maksettiin talokohtaista lisää omille kuljettajille.
Oli mm. Pieni talokohtainen lisä ja sen päälle suoritekohtainen lisä.
Näin saattoi kaupan oma kuljettaja päästä kohtuullisiin ansioihin.
Myöskin isommissa jätefirmoissa maksettiin huomattavasti tessiä korkeampaa palkkaa mutta ei makseta enää,olin osaston toiminnassa mukana ja myös TS valtuutettuna joten asiat tiedän.Edelleen tänä päivänä Kuljettajilla on erilaisia työehtosopimuksia työtehtävien mukaan.
Ei ole mitään yhtä sopimusta se kannattaa kaikkien muistaa kun vertailee työtehtäviä.
Tämän lisäksi on yrityskohtaisia asioita. On yrityksiä jotka maksavat ihan vapaaehtoisesti
100 % palkan ennen klo 6 tehtävistä yötöistä, koska yrityksen muutkin työntekijät saavat sellaisen korvauksen . Työhön perustuva suoritepalkkaus peruspalkan lisänä, Vuosittainen bonus hyvintehdystä työstä henkilökunnalle jos tulos on ollut positiivinen, Nämä ovat täysin yrityskohtaisia asioita ja kertovat siitä, että työnantaja on sitoutunut siihen ajatukseen ,että hyvä työntekijä on yrityksen tärkein voimavara. Ja näinhän asia on ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleen tänä päivänä Kuljettajilla on erilaisia työehtosopimuksia työtehtävien mukaan.
Ei ole mitään yhtä sopimusta se kannattaa kaikkien muistaa kun vertailee työtehtäviä.
Tämän lisäksi on yrityskohtaisia asioita. On yrityksiä jotka maksavat ihan vapaaehtoisesti
100 % palkan ennen klo 6 tehtävistä yötöistä, koska yrityksen muutkin työntekijät saavat sellaisen korvauksen . Työhön perustuva suoritepalkkaus peruspalkan lisänä, Vuosittainen bonus hyvintehdystä työstä henkilökunnalle jos tulos on ollut positiivinen, Nämä ovat täysin yrityskohtaisia asioita ja kertovat siitä, että työnantaja on sitoutunut siihen ajatukseen ,että hyvä työntekijä on yrityksen tärkein voimavara. Ja näinhän asia on !Hyvä kirjoitus jossa korostui tuo työnantajan mahdollisuus maksaa parempaa palkkaa.
TES on vähimmäispalkka , yritys saa ihan vapaasti maksaa sellaista palkkaa kuin haluaa jos katsoo ,että työntekijän panostus koko yrityksen menestykseen on merkittävä, Todentotta näin menestyvissä yrityksissä tehdäänkin hyvät kuskit palkitaan asiallisella palkalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä kirjoitus jossa korostui tuo työnantajan mahdollisuus maksaa parempaa palkkaa.
TES on vähimmäispalkka , yritys saa ihan vapaasti maksaa sellaista palkkaa kuin haluaa jos katsoo ,että työntekijän panostus koko yrityksen menestykseen on merkittävä, Todentotta näin menestyvissä yrityksissä tehdäänkin hyvät kuskit palkitaan asiallisella palkalla.Tässä tullaan taas siihen ikuisuus kysymykseen , miten me konkarit alalla pitkään olleet otetaan vastaan nämä tuoreet kuljettajat ammatioppilaitoksista tulleet ja armeijan kouluttaneet ammattipätevät kuljettajat.. Otammeko heidät hyvinä kuljetusalan tulevaisuuden turvaajina vai suhtautummeko heihin asenteella saatana tunarit.
On todella paljon meitä jotka kouluttavat näitä uusia ihmisiä alalle paljon on kiinni miten hyvin osaamme saada opit työstämme heille siirrettyä , vuosien saatossa näemme tulokset jos olemme onnistuneet työssämme. Meitä kuljettajia jotka joka vuosi kouluttaa kuljettajia yrityksissä oman työn ohella paljon ja työ on henkisesti todella raskasta ja kun oppi ei mene perille niin se on itselle henkisesti todella raskasta. Jokaisen pitää muistaa ,että me kouluttajat emme saa mitään erillistä korvausta tästä raskaasta työstä, nutta vastapuolella odotukset ovat todella suuret. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä edellinen kirjoitus on totuus kuljetusalasta mitä yötyön tekemiseen tulee. Todella asiallinen factoihin perustuva kirjoitus yötyön kiroista, perkeleistä ja jne. Iso kiitos edelliselle kirjoittajalle. Nuorelle ihmiselle saattaa syntyä kuva mahtavasta mahdollisuudesta tehdä työ yöllä ja nauttia sitten päivisin mahtavasta vapaa-ajasta. Mutta kun se ihmisen jaksaminen on rajallista. Minullakin meni hyvin 10 vuotta, mutta kun ikää tulee niin jo 40 v. niin minusta tuli tällainen uupunut Scania mies sitä on jatkunut 24 vuotta.Töissä aina reippaana( onnistuu hyvin)Kun pääsee kotiin ja syö "valot sammuu" täydellinen uupumus. Niin ei se ole oikeaa elämää , ei todellakaan.Nuoriso pyrkikää hyviin päivätöihin kuljetusalalla se on varma hyvä valinta.
Meillä ainakin juuri nimenomaan pelkästään kaltaisesi vanhat pierut haluaa tehdä yövuoroa koska työ on silloin kevyempää kun vähemmän liikennettä ja enemmän aikaa hoitaa hommat. Nuoremmat sitten sykkii päivällä ja aikaisin aamulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä ainakin juuri nimenomaan pelkästään kaltaisesi vanhat pierut haluaa tehdä yövuoroa koska työ on silloin kevyempää kun vähemmän liikennettä ja enemmän aikaa hoitaa hommat. Nuoremmat sitten sykkii päivällä ja aikaisin aamulla.
En pidä nimityksestä vanha pieru. Piereskelen aivan nuorekkaasti vaikka mittarissa on 64 v.
Väite ,että yöllä ajetut kuormat olisivat kevyempiä . Täyttä potaskaa tällainen mielipide.
Yötoimituksissa ainakin elintarvikealalla on isot myymälät joihin myös menee todella isoja kuormia. Aina ajetaan maksimi kuormilla. Se ,että tiet ovat vapaat pitää täysin paikkansa.
Jos kuskilla on yli 40 vuoden ura takana jakelutyössä niin aika on tehnyt tehtävänsä. Ihminen vanhenee, fysiikka vanhenee, se ei ole häpeä ja palautuminen raskaasta työstä vaatii veronsa.
Kyllä yli 60 vuotias kuljettaja tekee mieluiten päivätyötä ja sellaista kevennettyä kohtuullista alle 12 000 kg jakokeikkaa max 20 asiakasta päivässä, se ei tunnu missään, myös vanha sen verran jaksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pidä nimityksestä vanha pieru. Piereskelen aivan nuorekkaasti vaikka mittarissa on 64 v.
Väite ,että yöllä ajetut kuormat olisivat kevyempiä . Täyttä potaskaa tällainen mielipide.
Yötoimituksissa ainakin elintarvikealalla on isot myymälät joihin myös menee todella isoja kuormia. Aina ajetaan maksimi kuormilla. Se ,että tiet ovat vapaat pitää täysin paikkansa.
Jos kuskilla on yli 40 vuoden ura takana jakelutyössä niin aika on tehnyt tehtävänsä. Ihminen vanhenee, fysiikka vanhenee, se ei ole häpeä ja palautuminen raskaasta työstä vaatii veronsa.
Kyllä yli 60 vuotias kuljettaja tekee mieluiten päivätyötä ja sellaista kevennettyä kohtuullista alle 12 000 kg jakokeikkaa max 20 asiakasta päivässä, se ei tunnu missään, myös vanha sen verran jaksaa.Ihan mielenkiinto heräsi mikä on tämän keskustelufooruumin määritelmä sanoille vanha pieru. Milloin joku juniori voi määritellä ihmisen vanhaksi pieruksi. 50 v. kuski voi mennä naimisiin 25- 35 v. naisen kanssa ja aloittaa ns. uuden elämän ja aloittaa koko aikuisuuden alusta. Pienet lapset jne. kaikki lapsiperheen murheet uudelleen. Tähän " kaaokseen " tuskin kukaan haluaa tehdä pelkkää yötyötä. Kyllä tällainen yötyöntekemisen ylistäminen
on nimenomaan nuorten ihmisten unelma, yö painetaan työtä ja aamulla nukutaan sinne iltapäivään asti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En pidä nimityksestä vanha pieru. Piereskelen aivan nuorekkaasti vaikka mittarissa on 64 v.
Väite ,että yöllä ajetut kuormat olisivat kevyempiä . Täyttä potaskaa tällainen mielipide.
Yötoimituksissa ainakin elintarvikealalla on isot myymälät joihin myös menee todella isoja kuormia. Aina ajetaan maksimi kuormilla. Se ,että tiet ovat vapaat pitää täysin paikkansa.
Jos kuskilla on yli 40 vuoden ura takana jakelutyössä niin aika on tehnyt tehtävänsä. Ihminen vanhenee, fysiikka vanhenee, se ei ole häpeä ja palautuminen raskaasta työstä vaatii veronsa.
Kyllä yli 60 vuotias kuljettaja tekee mieluiten päivätyötä ja sellaista kevennettyä kohtuullista alle 12 000 kg jakokeikkaa max 20 asiakasta päivässä, se ei tunnu missään, myös vanha sen verran jaksaa.Vanha pieru ei nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitin. Työ on yöllä helpompa koska vähemmän liikennettä eikä samanlaista aikataulupainetta ja yllätyksiä kuten päivällä ole. Ajat ne kuormasi jotka sinulle on suunniteltu ja homma on siinä. Saat rauahssa touhuta itseksesi. Päivällä juitsarit hoputtaa ja nakittaa lisäkeikkoja kun jonnekkin kauppaan on taas tilattu puuttuvia tavaroita, kauppiaat valittaa milloin mistäkin, laitureissa on ruuhkaa ja joudut odottamaan ja taas juitsari soittaa mikä kestää jne. Luulisi sinun tietävän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mielenkiinto heräsi mikä on tämän keskustelufooruumin määritelmä sanoille vanha pieru. Milloin joku juniori voi määritellä ihmisen vanhaksi pieruksi. 50 v. kuski voi mennä naimisiin 25- 35 v. naisen kanssa ja aloittaa ns. uuden elämän ja aloittaa koko aikuisuuden alusta. Pienet lapset jne. kaikki lapsiperheen murheet uudelleen. Tähän " kaaokseen " tuskin kukaan haluaa tehdä pelkkää yötyötä. Kyllä tällainen yötyöntekemisen ylistäminen
on nimenomaan nuorten ihmisten unelma, yö painetaan työtä ja aamulla nukutaan sinne iltapäivään asti.Vanha pieru on tuollainen kuin sinä ja lukuisat muut kirjoittajat joina esiinnyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mielenkiinto heräsi mikä on tämän keskustelufooruumin määritelmä sanoille vanha pieru. Milloin joku juniori voi määritellä ihmisen vanhaksi pieruksi. 50 v. kuski voi mennä naimisiin 25- 35 v. naisen kanssa ja aloittaa ns. uuden elämän ja aloittaa koko aikuisuuden alusta. Pienet lapset jne. kaikki lapsiperheen murheet uudelleen. Tähän " kaaokseen " tuskin kukaan haluaa tehdä pelkkää yötyötä. Kyllä tällainen yötyöntekemisen ylistäminen
on nimenomaan nuorten ihmisten unelma, yö painetaan työtä ja aamulla nukutaan sinne iltapäivään asti.Ja edelleen, väitä mitä väität mutta meidän firmassa yöhommat on miltei kokonaan vanhojen pierujen valtakuntaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa683991Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen212291Elokapinan mielenosoitussarja alkaa
Varma kesän merkki on, kun planeetastamme huolestuneet ihmiset alkavat pitää tilaisuuksia muistuttaakseen ihmisiä siitä,4421966Eipäs sitten ryypätä kesälomalla
Työnantaja voi antaa potkut, vaikka olisi ryypännyt 2-4 viikkoa sitten. Vaikka olenkin raivoraitis, niin en kannata tuo1651821- 1081176
Pysyä yhdessä vai ei
En tiedä, ollaan asuttu samassa asunnossa kohta joku 5 vuotta. Olisi sanomista vähän kaikesta mutta eniten itseä ottaa p931174Marinin hallitus onnistui työllisyystoimissa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/marinin-hallitus-saavutti-tavoitteensa-merkittava-onnistuminen-tyollisyydessa-tuore-m2361115Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘33937En halua sua enää
joten ihan turhaan tulet "esiintymään" mun näkö- ja kuulopiiriin. Ärsyttää vain kun omat tekemiset häiriintyy, kun en ha37798Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa
Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina166740