Työajat kuljetusalalla, hulluksi on mennyt!

Jakelukuljettaja, Helsinki

Olen ajanut jakeluautoa työkseni monta mennyttä kesää ja sen lisäksi satunnaisesti osa-aikaisena työntekijänä. Suurin osa kuljetuksista on ollut elintarvikkeiden jakelua. En ole kuljetusalan vanha kettu, mutta jotakin kuitenkin nähnyt kuluneiden vuosien aikana.

Aloittaessani työt aikanaan oli tavallista, että jakeluajossa työpäivät alkoivat aamuyöllä, toisin sanoen kello neljän ja kuuden välillä ja loppuivat iltapäivällä. Yöunet jäävät tuollaisessa rytmissä hieman lyhyiksi, mutta ainakin kesäaikana tuollaista rytmiä jaksoi silti hyvin tehdä. Jos kymmeneltä saa unta ja herää viideltä niin saa kuitenkin nukuttua seitsemän tuntia ja työpäivän jälkeenkin jaksaa tehdä jotakin muutakin kuin nukkua ja odottaa seuraavaa työpäivää.

Sitten tuli lauantaisin elintarvikkeiden jakelua. Lauantai tietysti on monille kaupoille tärkeä päivä ja asiakkaita on paljon, on ymmärrettävää että kauppoihin halutaan tuoretta tavaraa. Ei välttämättä kiva juttu yhden auton yrittäjälle, joka muutenkin tekee pitkää päivää maanantaista perjantaihin, mutta sitä nyt ei muutenkaan ole mietitty mitä yksittäinen autoilija ajattelee. Ahneimmat varmasti tykkäävät, kun on enemmän ajoa.

No, aluksi nuo työt tehtiin aamusta aamupäivään tai varhaiseen iltapäivään, jos ajettavana oli kaksi jakokuormaa.

Nyt olen hakenut tulevaa kesää silmällä pitäen elintarvikkeiden jakelua sisältävää työtä kuljetusliikkeistä, ja olen joutunut huomaamaan työaikojen menneen yhä hullumpaan suuntaan. Jos ja kun työt alkavat kello yksi yöllä, niin miten sellaisessa rytmissä eletään. Nukutaan päivä viidestä kahteentoista vai töiden jälkeen aamupäivästä koko päivä alkuiltaan? Pidän autonkuljettajan työstä ja mielestäni sitä on ollut mukava tehdä, mutta nyt olen alkanut jo miettimään koko toiminnan mielekkyyttä. Ymmärrän, että keskellä yötä kuljetetaan jokin komponentti, joka rikkouduttuaan on pysäyttänyt kokonaisen tehtaan toiminnan, mutta että valmispitsoja pitää kuljettaa keskellä yötä seisomaan Valintatalon kylmiöön! En ole työtä vieroksuva vaan reipas nuori mies, mutta ei tässä nykyisessä aikataulutuksessa ole kertakaikkiaan tolkun hiventäkään! Tietysti koko ketjun pyörimistä ajatellen jossakin vaiheessa on todennäköisesti tehtävä yöllä työtä, mutta minusta sitä pitäisi rajoittaa minimiin mikäli ja kun kyseessä ei ole poliisin, palomiehen tai vastaavan ammattiryhmän töistä kyse.

En ihmettele yhtään, että kuljetusalalle on yhä vaikeampi ja vaikeampi saada tekijöitä. Jos voit olla töissä suunnilleen samaan aikaan kuin ns. normaalit ihmiset ja elää samassa rytmissä kuin muukin perhe niin aikainen herätys tai 12 tunnin päivä silloin tällöin ei maata kaada, mutta eihän kukaan voi vapaaehtoisesti haluta olla öitä läpeensä töissä. Kesällä nukut kuumassa päivällä ja talvella nukut ne harvatkin vuorokauden valoisat tunnit. Kertakaikkisen hullua, ei muuta voi sanoa.

Mielipiteitä tai ajatuksia tästä?

Älkääkä kirjoittako 'hei kommari liiton mies mene kotiin mamman viereen nukkumaan ja jätä hommat tosimiehille'. Siitä ei nyt ole kysymys.

25

7493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moisesta

      Tarkoitus ei ole vastata, että "toiset tykkää, toiset ei, mene vittuun jos ei kiinnosta!"

      Mutta totuus on, että toiset ihan oikeasti tykkää yötöistä. Kyllä niihin kuskeja löydetään. Ja ideahan nykyään on, että tavarat on kaupoissa kun ne aukeavat, eli kun kaupat on auki 8-21, niin tavara kuljetetaan sitten 21-07.

      Onhan niitä päivähommiakin, mutta yhteistä kaikille on pitkät päivät. Sanoit, että silloin tällöin voi tehdä 12 tunnin päivänkin, mutta onhan se totuus, että 12 tunnin päivä on kuljetusalalla ihan normaali työpäivä, aivan kuten muilla aloilla 8h.

      Itse olen enemmän huolissani päivien pituudesta, kuin kellonajasta sinänsä. Voisihan sitä tehdä kolmivuorotyönäkin, 6-14, 14-22 ja 22-06, mutta säästöhän tuossa tulee kun yksi kuljettaja ajaa 06-18. Vähintään.

      • Viestiketjun aloittajat

        Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.

        Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.

        Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto.


      • hytr
        Viestiketjun aloittajat kirjoitti:

        Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.

        Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.

        Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto.

        Teen yhdistelmällä kolme päivää viikossa töitä jolloin tunteja tulee 40-45. Toinen kaveri ajaa samaten autolla kolme päivää jolloin tulee viikko täyteen. Jää aikaa harrastuksille ym. Ei valittamista.


      • Kylläkin
        Viestiketjun aloittajat kirjoitti:

        Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.

        Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.

        Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto.

        Ihan totta, että ei voi minuutilleen ajoittaa jakelureitin pituutta ja toisaalta kahdeksassa tunnissahan ei kauheasti kerkeä.

        Mutta kuljetusalallakin on kuitenkin nuo lakisääteiset työajat, jotka ovat minusta jo aika joustavia, mahdollistaa tarvittaessa 13 tunninkin päivän.

        Jossei niissä rajoissa pysytä, niin voi jo syyttää työnantajaa. Ja usein ei pysytä, mainitsemasi 18 tunnin päivä on pirun hurja kyllä, mutta 14-16 tunnin päivät aika yleisiä.

        Eniten ehkä riistetyn vapaa-ajan lisäksi vituttaa se, että saa koko ajan pelätä poliiseja. Kivahan se on kun poliisit pysäyttää ja kiekko näyttää 18 tuntia. Kortti pois? Eikä asialle itse mitään voi.


      • avoadvb
        Kylläkin kirjoitti:

        Ihan totta, että ei voi minuutilleen ajoittaa jakelureitin pituutta ja toisaalta kahdeksassa tunnissahan ei kauheasti kerkeä.

        Mutta kuljetusalallakin on kuitenkin nuo lakisääteiset työajat, jotka ovat minusta jo aika joustavia, mahdollistaa tarvittaessa 13 tunninkin päivän.

        Jossei niissä rajoissa pysytä, niin voi jo syyttää työnantajaa. Ja usein ei pysytä, mainitsemasi 18 tunnin päivä on pirun hurja kyllä, mutta 14-16 tunnin päivät aika yleisiä.

        Eniten ehkä riistetyn vapaa-ajan lisäksi vituttaa se, että saa koko ajan pelätä poliiseja. Kivahan se on kun poliisit pysäyttää ja kiekko näyttää 18 tuntia. Kortti pois? Eikä asialle itse mitään voi.

        Poliisia kiinnostaa vain ajoajat. Jos myös työsuojelupiirin edustaja on ratsiassa mukana, niin silloin 18-tuntisella kiekolla voi hiki nousta ohtaan kontrassa...


      • kuinka?
        avoadvb kirjoitti:

        Poliisia kiinnostaa vain ajoajat. Jos myös työsuojelupiirin edustaja on ratsiassa mukana, niin silloin 18-tuntisella kiekolla voi hiki nousta ohtaan kontrassa...

        Siis miten niin? Autonkuljettajan pisin sallittu yhtämittainen ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen 45min tauko ja pisin yhtämittainen työaika 5,5 tuntia, jonka jälkeen 30min tauko. Eikös ne kytät yhtä lailla noita työaikoja valvo ja voi niistä sakottaa? Näin olen itse asian ymmärtänyt.

        Jos näin ei ole, niin mitäs sitten jos työsuojelupiirin edustaja olisikin mukana, mitäs se voi sen kummempaa tehdä kuin poliisi?


      • offtopic
        kuinka? kirjoitti:

        Siis miten niin? Autonkuljettajan pisin sallittu yhtämittainen ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen 45min tauko ja pisin yhtämittainen työaika 5,5 tuntia, jonka jälkeen 30min tauko. Eikös ne kytät yhtä lailla noita työaikoja valvo ja voi niistä sakottaa? Näin olen itse asian ymmärtänyt.

        Jos näin ei ole, niin mitäs sitten jos työsuojelupiirin edustaja olisikin mukana, mitäs se voi sen kummempaa tehdä kuin poliisi?

        mutta itselläni "paras" saavutus: poliisin punainen maglite heilahti ja kaivoin kiekon piirturista. Aamulla neljän kanttiin lähdin ja ratsia oli siinä yhden aikaan yöllä. Poliisi kysyi jotta tuleeko paljonkin tällaisia päiviä johon vastasin että spesiaalitapaus, työkaveri sairaslomalla, kuten olikin. Hetken ihmetteli aiempia kiekkoja toivottaen turvallista matkaa ja hyvää yötä, johon vastasin jotta työniloa teille myös. Olin siis tallille menossa, ja pojat piti ratsiaa muutaman kilometrin päässä.


      • meillä voi..
        Viestiketjun aloittajat kirjoitti:

        Omissa töissäni päivän pituus on ollut keskimäärin 10-11 tuntia, kahden viikon jaksossa on ollut 100-110 tuntia. Harvoin alle 100 tuntia.

        Ymmärrän sen, että alalla tehdään hieman pidempää päivää, koska kahdeksassa tunnissa ei vielä ihmeellistä jakelureittiä ajeta, ainakaan jos matkaa tulee vähänkään enemmän kuin aivan keskustassa pyöriessä. Ja menee sitä aikaa keskustassakin, etenkin päivällä. 12 tunnin päivä menee kyllä vielä aivan hyvin, joskus on venynyt 18 tuntiinkin. Yhtä kaikki, työllä ei kuitenkaan ole tarkoitus itseä tappaa.

        Kuljetusalalla on päivien pituutta mahdoton rajoittaa kuten toimistotöissä, joista voi aina lähteä yhdellä ja samalla kellon lyömällä. Joskus jakelu kestää kauemmin ja joskus menee nopeammin, sellaista elämä on. Mutta ei se tarkoita silti, että työntekijän pitäisi tehdä 14 tunnin päivää vain siksi, että auton sanotaan olevan niin kallis työkalu ja että sen pitää tuottaa mahdollisimman monta tuntia päivässä. On sitä arvokkaampiakin investointeja jouten makaamassa kuin jakeluauto.

        Työpäivä on 7-14:30 ja erittäin harvoin ylitöitä!
        Inhimillisiäkin paikkoja on olemassa. Työaika on mikä on ja meillä jakelupaikatkaan ei ole auki kuin virka-aikoina pääsääntöisesti että hommat mahdutetaan 7-14:30 välille. Siihen sisältyy ruokatuntikin (30 minuuttia kai) ja yleensä hommat on tehty jo viimeistään kello 14:00 mennessä. Palkkahan on pienempi vähempien työtuntien takia mutta eipähän tartte koko elämää uhrata työlle.

        En kehu työpaikkaan enkä moiti teitä mutta tuossa on esimerkki että paremminkin voi olla, paha sanoa että äänestäkää jaloillanne ja mennää vaikka kokonaan eri alla hommiin. Kun kukaan tai varsinkaan isompi porukka ei tee mitään niin kyllä herrat laittaa tekemään työtä vaikka 24/7 se on ihan varma.

        Tämä on pk-seudulla ja tiedän täältä toisenkin paikan missä on näin asiat eli päivätyö ja säännöllinen sellainen.

        Voisiko tuollaisen 10-12 päivän mitä muualla on niin venyttää 16 tuntiin ja jakaa se siten kahteen vuoroon eli tarvitaan kaksi kuljettajaa. silloinhan työpäivä saataisiin 8 tuntiseksi.


      • Viestiketjun aloittaja
        meillä voi.. kirjoitti:

        Työpäivä on 7-14:30 ja erittäin harvoin ylitöitä!
        Inhimillisiäkin paikkoja on olemassa. Työaika on mikä on ja meillä jakelupaikatkaan ei ole auki kuin virka-aikoina pääsääntöisesti että hommat mahdutetaan 7-14:30 välille. Siihen sisältyy ruokatuntikin (30 minuuttia kai) ja yleensä hommat on tehty jo viimeistään kello 14:00 mennessä. Palkkahan on pienempi vähempien työtuntien takia mutta eipähän tartte koko elämää uhrata työlle.

        En kehu työpaikkaan enkä moiti teitä mutta tuossa on esimerkki että paremminkin voi olla, paha sanoa että äänestäkää jaloillanne ja mennää vaikka kokonaan eri alla hommiin. Kun kukaan tai varsinkaan isompi porukka ei tee mitään niin kyllä herrat laittaa tekemään työtä vaikka 24/7 se on ihan varma.

        Tämä on pk-seudulla ja tiedän täältä toisenkin paikan missä on näin asiat eli päivätyö ja säännöllinen sellainen.

        Voisiko tuollaisen 10-12 päivän mitä muualla on niin venyttää 16 tuntiin ja jakaa se siten kahteen vuoroon eli tarvitaan kaksi kuljettajaa. silloinhan työpäivä saataisiin 8 tuntiseksi.

        Käytännössä yhdelle autolle kahden kuljettajan järjestäminen on hieman mutkikasta, koska ajon loppumisen ajankohtaa on usein mahdoton ennalta tietää, sanotaanko edes puolen tunnin tarkkuudella.

        Käyttöasteen nostaminen on yksi haettu asia yöjakelussa, kun ajatellaan, että ennen päivällä elintarvikejakelua ajanut auto voi nyt yön niitä ajettuaan ajaa vuorostaan päivällä esimerkiksi kappaletavaraa. Mutta jos kaikki kapasiteetti vapautuu yöjakelun takia niin ei tavallisessakaan jakelussa riitä kaikille töitä entiseen malliin. Eli sitten auto seisookin päivällä eikä yöllä. Näin helposti ainakin jakeluautolla, jota ei voida käyttää runkolinjalla perävaunun vetämisessä.


      • kuljeetttaja
        Kylläkin kirjoitti:

        Ihan totta, että ei voi minuutilleen ajoittaa jakelureitin pituutta ja toisaalta kahdeksassa tunnissahan ei kauheasti kerkeä.

        Mutta kuljetusalallakin on kuitenkin nuo lakisääteiset työajat, jotka ovat minusta jo aika joustavia, mahdollistaa tarvittaessa 13 tunninkin päivän.

        Jossei niissä rajoissa pysytä, niin voi jo syyttää työnantajaa. Ja usein ei pysytä, mainitsemasi 18 tunnin päivä on pirun hurja kyllä, mutta 14-16 tunnin päivät aika yleisiä.

        Eniten ehkä riistetyn vapaa-ajan lisäksi vituttaa se, että saa koko ajan pelätä poliiseja. Kivahan se on kun poliisit pysäyttää ja kiekko näyttää 18 tuntia. Kortti pois? Eikä asialle itse mitään voi.

        Eihän kukaan missään riistä sulta vapaa-aikaa, työssäkäyntihän perustuu vapaaehtoisuuteen... Eli jos ei nappaa niin vaihda sit johonkin muuhun hommaan äläkä itke täällä...

        Koska niitäkin on jotka tykkää näistä hommista ja "pitkistä" päivistä...


      • joemanainen
        kuinka? kirjoitti:

        Siis miten niin? Autonkuljettajan pisin sallittu yhtämittainen ajoaika on 4,5 tuntia, jonka jälkeen 45min tauko ja pisin yhtämittainen työaika 5,5 tuntia, jonka jälkeen 30min tauko. Eikös ne kytät yhtä lailla noita työaikoja valvo ja voi niistä sakottaa? Näin olen itse asian ymmärtänyt.

        Jos näin ei ole, niin mitäs sitten jos työsuojelupiirin edustaja olisikin mukana, mitäs se voi sen kummempaa tehdä kuin poliisi?

        Multa ei oo ikinä kytätty ku noita ajoaikoja, vaikka kiekoissa on ollunna lähemmäs 20 tunnin päiviä. Ajoajat ja tauot on ollu säännösten mukaan...


    • se on

      nykyään mennyt..
      itse kun aloitin alan hommat noin 10 vuotta sitten niin työaika oli aamusta iltapäivään.. nykyään yöstä aamuun..
      johtuu ainakin tääl pohjoisessa siitä että tavara tuoreena kauppaan..
      esim: kaupat tilaa tavarat etelästä keskusvarastolta klo 12.00 mennessä ja yhdistelmä saa kuorman etelästä päälle iltapäivällä noin klo 16.00 ja se on yöllä terminaalissa ja lähtee samantien jakoon.. kaikki vain sen takia että "mummut" saa klo 7.00 tuoreet eväät.. tuskin siellä kaupassa siihen aikaan muita juuri on.. työläisethän on töissä..
      itse ei tule käytyä kaupassa kuin vasta iltapäivällä mutta silloinhan kyllä kaikki on jo vanhaa.. :( :(

      • Viestiketjun aloittaja

        Tilaus - keräily - kuormaus runkoautoon - ajo - purku - uusi keräily - jakelu on sellainen ketju, että se tosiaan kestää helposti melkein sen 24 tuntia tai vähintään 12 tuntia joka tapauksessa, jolloin johonkin kohtaan ketjua väkisinkin osuu yötyötä. Ei yöllä keräilykään varmaan mitään herkkua ole, mutta onpa riski pienempi jos nukahtaa laatikkopinon kuin ratin ääreen.

        Myymälöissä on usein kuultu 'no mitä minä nyt tarjoan asiakkaille kun hyllyt on ihan tyhjät' kun saavut perille tunnin myöhässä sen takia, että runkoauto on syttynyt palamaan ja jakelu myöhästynyt siksi. Ja tuo tunti voi tarkoittaa todellakin kuorman tulemisen siirtymistä seitsemästä kahdeksaan. Mutta sehän se on tärkeätä, että heti aamulla on tuoretta tavaraa, vaikka harva ihminen kaupassa silloin on!


    • kun isäni

      aloitti elintarvikekuljetuksia kuormaautolla. Nyt olen 52v olen koko ikäni seurannut tätä kuljetushommaa ja totesin jo "pienenä" että on päin persettä. Aina on ajettu yöllä ja meidän alalla myös lauantaisin. Ikinä en ole ymmärtänyt miksi esim. maito pitää olla jonkun työmaaruokalan jääkaapissa klo: 04.00 aamulla. Kuka tarvii siihen aikaa maitoa??? Toinen juttu kun on vaikea keli ja jakoauto on 30min myöhässä asiakkaat kysyy MISSÄ OLET OLLUT voi vittu kun on koko yön ajanut jakohommia niin joku aamulla 08.00 kysyy tällaista. Jos minusta kysyt niin kaikki jakoautot pitäis räjäyttää ilmaan ilman kuskia ja rakentaa täysin uusi systeemi, niin että myös kuskit saisi nukkua ainakin 06.00 asti. Samalla kolarit vähensi kun kuskit ei ole väsyneitä. Ainakin Valiolla tehdään niin että sama kuski ajaa monessa firmassa yhtäaikaa niin että työpäivä ei tule yli 9h. Mutta kuski ajaa silti 15-18h. Tämä vaarantaa liikennettä. Tässä olisi poliisisedillä työmaata tarkistaa maitoautokuskuja.

      • Sentään

        Äijä puhuu asiaa kyllä.. Nykyinen systeemi on niin päin helvettiä kaikkine juttuineen, että kaikki pois ja joku miettimään kunnon systeemin.

        Ja jos tuo Valion juttu on totta niin Valio boikottiin vaan.. Juon vaikka jotakin kirkasta tai sameaa vaihtoehtoisesti kuin maitoa.


      • ja alan vaihto
        Sentään kirjoitti:

        Äijä puhuu asiaa kyllä.. Nykyinen systeemi on niin päin helvettiä kaikkine juttuineen, että kaikki pois ja joku miettimään kunnon systeemin.

        Ja jos tuo Valion juttu on totta niin Valio boikottiin vaan.. Juon vaikka jotakin kirkasta tai sameaa vaihtoehtoisesti kuin maitoa.

        Pitäisi yhdistäytyä, koko porukalla aletaan ajamaan vain 8 tuntia ja sitten auto menee parkkiin oli hommat tehty tai ei. Potkuthan sillä saa mutta so what.. Tuskin ne isoa porukkaa pystyy ulos heittämään.

        Ps. Kyllä monilla ihmisillä ja köyhillä kuten minullakin olisi varaa enemmän maksaa ruuasta jos se siitä on kiinni! Kaikkiin tuotteisiin inhimillisyyslisää muutama kymmenen senttiä ja kuskit saa kunnon työajat. Eli työajat uudelleen organisoitaisiin ja hankitaan lisää työntekijöitä, työpäivät 8 tuntisiksi.


      • Aloittaja
        ja alan vaihto kirjoitti:

        Pitäisi yhdistäytyä, koko porukalla aletaan ajamaan vain 8 tuntia ja sitten auto menee parkkiin oli hommat tehty tai ei. Potkuthan sillä saa mutta so what.. Tuskin ne isoa porukkaa pystyy ulos heittämään.

        Ps. Kyllä monilla ihmisillä ja köyhillä kuten minullakin olisi varaa enemmän maksaa ruuasta jos se siitä on kiinni! Kaikkiin tuotteisiin inhimillisyyslisää muutama kymmenen senttiä ja kuskit saa kunnon työajat. Eli työajat uudelleen organisoitaisiin ja hankitaan lisää työntekijöitä, työpäivät 8 tuntisiksi.

        Tätä järjetöntä systeemiä toteutetaan myös sellaisten suomalaisten kauppaketjujen taholta, joiden hinnat ovat jo valmiiksi aivan pilvissä. Eli ei se hintakaan aina takaa mitään, asioiden toteen näyttäminen on aika hankalaa, esimerkiksi vastuullisen liiketoiminnan toteuttamisen näyttäminen kokonaisen ketjun osalta.


      • 2007

        Ei asiat ole niin yksiselitteisiä, jos ihmettelet että miksi jossain koulussa pitää olla maito klo.4 aamulla, uskoisin että kenenkään yrittäjän työ ei perustu pelkkään yhteen paikkaan, eli sitä voi kyllä ihan rauhassa ihmetellä. Kyse on siitä että miten se sattuu reitille, jos joku saa tavaran aamu 4 niin toinen taas aamu 10, eli toisin sanoen ei kaikille 25 asiakkaalle voi tavaraa toimittaa kello 8 aamulla ja toivottaa iloiset huomenet.

        Toinen on se että ihme kitinä yö työstä mistä saamme kumminkin elinkeinon, mietitään nyt vaikka lehden jakajaa, hän on 2-6 joka yö jakamassa hesaria ja saa siitä muutaman roposen ei kateeks käy. Miksi aamulehti pitää tuoda erikseen eikö se olisi kaikkien etujen mukaista että se laitetaan päivän postiin, niin kenenkään ei tarvitse valvoa ja säästetään kulujakin.


      • laktoosi intoleranssi

        Erikoisesti Itä suomen alueella olis vaakalle töitä.Säiliöistä ei ylikuorma ulospäin näy.Kuorman suunnittelija vastuuseen.


    • Rahtari 30v

      Kuulostaa harvinaisen tutulta...

      Pari kuukautta olen ollut työttömänä. Sopivaa paikkaa ei meinaa löytyä osittain siksi, että työpäivien pituudet alkavat mennä järjettömiksi. Yleensä kun olen paikkoja kysellyt (ja 2-viikkojakson tunteja) niin tunnit pyörivät 90-110 pintaan ja töitä tehdään 5 päivää viikossa. Ei siis vapaapäiviä viikolla. Toistaiseksi en ole ottanut (enkä ota) vastaan duunia, missä jakso menee aina ylitöiksi tai missä ei ole TES palkkaa tai missä kalustosta ei pidetä huolta.

      Kokemuksesta ei työnsaanti jää kiinni ainakaan isäntien mukaan. Alalla olen ollut 13 vuotta, taloudelliset/ennakoivan ajon kurssit on käyty (ja sovellan niitä myös käytännössä) ADR luvat on ollut jo 11 vuotta, kaikki korttiluokat löytyy ja kokemusta rahtiliikenteestä. Niin ja pidän yötyöstä, se sopii minulle.

      Asia on vaan niin että taitaa olla alan vaihto edessä kun ei hommiin tule tolkkua. Maanantaina jälleen uuteen työhaastatteluun, katsotaan löytyykö sieltä osa-aikaista (80h/2vko) työtä TES palkalla.

      Olisi mukava saada myös isänniltä kommentteja siitä miksi päivät venytetään niin pitkiksi. Tai miksi vapaapäiviä ei ole viikolla vaan jaksoon teetetään se sata tuntia järjestään.

      • pyörii

        Koko rumbahan pyörii sen 24h ympäri. Jakelussa on pakko käyttää kahta kuskia, kun kolmannen sovittaminen olisi täysin mahdotonta sen takia kun lenkit tuppaa välillä venähtämään erinäisistä syistä, kahden kuskin järjestelmässä auto saa yleensä levähtää pari-kolme tuntia ja jos on pahasti myöhässä, niin toiselle kuskille ei kuitenkaan tule järjettömän pitkää odotusaikaa terminaalissa.

        Nuo pitkät päivät ovat ainakin minulle välttämättömiä, sen verran on suuret menot, etten kertakaikkiaan tule toimeen 8-tunnin palkalla.

        Periaatteessahan on sama vaikka ne tavarat lepäilisi yönsä kaupan kylmiön sijasta terminaalin viileydessä, mutta silloin jäisi autolta tuotto vähäisemmäksi, kun toinen vuoro jäisi ajamatta.

        Osa kaupoista myös vaatii saada tavaransa yöllä, sillä aamun hiljaiset tunnit lähtien noin tuntia ennen avaamista ovat tavaran hyllyttämisen kannalta ainoat mahdolliset kun henkilökuntaa pidetään säästösyistä vähän. Sama jakeluauto ei voi olla kello 6 kymmenessä eri paikassa, mutta tavarat voivat siellä olla kun ne ajetaan yöllä.


    • kumpi?

      Ite en ole koskaan tehnyt jälkimmäistä ja olen tyytyväinen työaikoihin. 9-10h päiviä tulee. duuni alkaa 06.00 ja auton saan kävelymatkan päästä.

      • vähän omituinen

        jakeluaikahan koskee lähinnä elintarvikejakelua,en minäkään nyyttejä jakaessani ajanut yöllä jakolenkkejä.Nyyttipuolellahan pääsääntöisesti yöllä ajetaan runkokuljetuksia ja päivällä/alkuillasta jaetaan.


    • ja kaupat

      ne tähän tilaan ovat ajaneet. Hehän ovat haluneet sovittaa tavaratoimitukset sellaisiksi, kun heidän kustannustehokkaalle toimintatavalle ja taloudenpidolleen sopii. Paskat ne nakkaa siitä, onko se kuorma tullut perille laillisin keinoin ja miten sen kuskin terveys siitä kärsii, kun ajetaan täysin vastoin ihmisen luontaista elämänrytmiä.

      Ei se maitokaan helevetti vuorokaudessa parissa happane, ruikutetaan jonkun tunnin viivästyksestä. Ottaisivat perkele kerralla parin päivän satsin, niin ei tarvitse elää vain heitä varten. Välivarastointia pitää pystyä lisäämään, vaikka logistiikkainssit kuinka itkisivät.

    • Tämän päivän menyy

      Kyllähän se totta on että ajat ovat muuttuneet, mutta se on sitä kustannustehokkuutta johon kaikki pyrkii tänä päivänä kun on hienot ja kalliit vehkeet. Esim. jos nyt kärjistetysti sitten poistetaan yöjakelu, ja jakelu aloitetaan klo.6.00. Niin epäilen ensinnäkin että aikasen pitkä jono autoja on siellä k-kaupan pihassa 6 aikaan ja siellähän on tietysti vain yksi ja huono laituri. Ja kun se jonon viimeinen pääsee purkamaan kuormaa noin.8-9 aikaan aamulla niin sitten kysytään että paljon maksaa tämä toiminta, ja saattaa hyvinkin nopeasti tulla niitä yöjakeluita ikävä. No joku tietysti sanoo että pitääkö siellä pikku kaupassa käydä joka päivä ison auton kanssa niin kyllä vaan pitää, suurin osa kaupoista ei pysty ottamaan 2 päivän tilauksia sisään kuin poikkeus pyhistä johtuen tilojen vähyydestä, kulutus on kasvanut sitten 90 luvun.
      Toinen juttu on se että tänä päivänä kuljetus matkat on kasvanut paljon johtuen siitä että keskusvarastoja keskitetään, eli jos toimitus päiviä vähennetään ja siirrymme päivä jakeluun niin mitenköhän tuore se ostamamme kurkku onkaan kuka tietää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe