Juutalaiset ja Nazit rinta-

rinnan

Olivatko suomenjuutalaiset ainoita, jotka taistelivat nazien kanssa rintarinnan?

"Many Finnish Jews fought in the War alongside the German Army. The field synagogue operated by the Finnish army was probably a unique phenomenon in Europe." Wikipedia

11

948

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä sillä on väliä

      Tee nyt hyvänen aika sentään ero natsien ja Suomen puolustusvoimien välillä. Suomen kansalaisina juutalaiset taistelivat isänmaan itsenäisyyden puolesta. Suomen ulkopolitiikka ei ollut natsimielinen, vaikka saikin paremman puutteessa apua natsi-Saksalta. Edes kaikki Saksan armeijan sotilaista eivät olleet natseja.

    • #1:

      Vihollisesi vihollinen on sinun ystäväsi.

      • #2..

        natsien ystävä on kaikkien, koko elämän vihollinen


      • Mitä sillä on väliä

        Sodassa ei ystävyydellä ole mitään tekemistä minkään kanssa. On yhteisiä intressejä ja vihollisia. Henkensä puolesta ne siellä rintamalla taistelivat: niin suomalaiset kristityt kuin juutalaisetkin.
        Totta on kyllä, että suomenjuutalaisten aseveljeys natsi-Saksan sotilaiden kanssa on yksi 2. maailmansodan suurimmista paradokseista.


      • ...
        #2.. kirjoitti:

        natsien ystävä on kaikkien, koko elämän vihollinen

        kommunistien ystävä?


      • Speku Lantti
        ... kirjoitti:

        kommunistien ystävä?

        keitten ysäviä natsit olivat? Yksi syy siihen miksi se heidän kokoamansa hierarkinen systeemi 'toimi' oli juuri sen luokitteleva sotilaallinen hierarkia. Ja siinä oli keskeisenä tekijänä 'pelottelu ja epäluulo', alempia pompotettiin ja uhkailtiin, ja ennen muuta käskytettiin, ja ylempiä hännysteltiin. Se perustui pelkoon, ei mihinkään edes heidän keskinäiseen ystävyyteen.


    • Suomen juutalaiset taistelivat luonnollisesti isänmaansa puolesta eikä siinä mitään outoa ollut.

      Jos etsii natsien kanssa AATTEELLISESTI liittoutunutta juutalaista, niin sellainen toki oli Lähi-idässä Stern-liigan perustanut äärioikeistolainen Avraham Stern, joka haaveili natsien tuella heittävänsä britit ulos Lähi-idästä ja perustavansa sinne juutalaisen valtion. Hän sai surmansa tulitaistelussa brittejä vastaan 1942.

      http://www.jewishvirtuallibrary.org/ jsource/biography/stern.html

      • antisemistismia vastaan

        Natsiyhteyksistä
        Kirjoittanut: KTS 25.5.2005 klo 23.56
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000008614363
           
           "Palestiinan arabeilla oli jo ennen toisen maailmansodan alkua yhteyttä natsisaksaan."

        Varmaan tälläisiäkin arabeja oli mutta miksi vaikenet äärioikeistolaisen juutalaisen Stern-liigan natsiyhteyksistä. Sen johtaja Avraham Stern haaveli brittien heittämisestä ulos Palestiinasta saksalaisten tuella ja juutalaisvaltion luomista Natsi-Saksan vasalliksi.

        http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/s tern.html
           


      • mieltä mitä
        antisemistismia vastaan kirjoitti:

        Natsiyhteyksistä
        Kirjoittanut: KTS 25.5.2005 klo 23.56
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000014&posting=22000000008614363
           
           "Palestiinan arabeilla oli jo ennen toisen maailmansodan alkua yhteyttä natsisaksaan."

        Varmaan tälläisiäkin arabeja oli mutta miksi vaikenet äärioikeistolaisen juutalaisen Stern-liigan natsiyhteyksistä. Sen johtaja Avraham Stern haaveli brittien heittämisestä ulos Palestiinasta saksalaisten tuella ja juutalaisvaltion luomista Natsi-Saksan vasalliksi.

        http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/biography/s tern.html
           

        antaa ymmärtää olevansa, lämpimikseen vain vähän herättelee kuulijoitaan. Ei tietenkään kukaan juutalaisuudesta kiinnostunut tee minkäänlaista analyysiä yhden juutalaisen perusteella, ja kyllä niitä oli paljon enemmän ei-juutalaisia jotka sekapäissään menivät natsien höpinöihin halpaan. Kumma että vaikka natsien saavutukset on zeron luokkaa, se tahmea ideologia joihinkin vetoaa, ja tarttuu kiinni kuin epoksiliima. Se on kyllä outoa.

        Sternistä en sano mitään. Tuollainen viipale KTS:n turinoita joutaa harakoille.


      • mieltä mitä kirjoitti:

        antaa ymmärtää olevansa, lämpimikseen vain vähän herättelee kuulijoitaan. Ei tietenkään kukaan juutalaisuudesta kiinnostunut tee minkäänlaista analyysiä yhden juutalaisen perusteella, ja kyllä niitä oli paljon enemmän ei-juutalaisia jotka sekapäissään menivät natsien höpinöihin halpaan. Kumma että vaikka natsien saavutukset on zeron luokkaa, se tahmea ideologia joihinkin vetoaa, ja tarttuu kiinni kuin epoksiliima. Se on kyllä outoa.

        Sternistä en sano mitään. Tuollainen viipale KTS:n turinoita joutaa harakoille.

        Aloittajahan juuri kysyi tätä, että löytyykö esimerkkejä näistä "natsijuutalaisista" toisesta maailmansodasta ja vastasin hänelle.

        Pikkujengihän se Stern-liiga oli mutta sitäkin äkäisempi ja tietääkseni yleisesti ottaen juutalaiset eivät sitä porukkaa hyvällä muista.


      • antisemitismia vastaan
        KTS kirjoitti:

        Aloittajahan juuri kysyi tätä, että löytyykö esimerkkejä näistä "natsijuutalaisista" toisesta maailmansodasta ja vastasin hänelle.

        Pikkujengihän se Stern-liiga oli mutta sitäkin äkäisempi ja tietääkseni yleisesti ottaen juutalaiset eivät sitä porukkaa hyvällä muista.

        aivan, näen ihan hyvin. Oikein hyvä esimerkki. Tosi napakka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe