Hej!
Mulla todettiin syksyllä´06 Tietzen oireyhtymä. Lääkäri ei valistanut mua sairaudesta mitenkään, enkä saanut hoitoakaan :(
Menin lääkäriin, kun mua oli pari viikkoa vaivannut kummallinen ahdistus rintakehässä, hengitys oli pinnallista ja oli vihlovia kipuja!
Muutama viikko sitten kävin uudelleen lääkärillä -taas sama diagnoosi, ei hoitoo!!
Viime yönä oli taas perkuleen tuskallista, kun en saanut nukuttua, kun joka asennossa rintaa vihloi :( Paniikki iski myös sydänvaivoista.. Kipu säteilee myös vasempaan käteen ja tuntuu muutenkin enemmän vasemmalla puolella rintakehää.
Netistä kun otin selvää Tietzenistä, niin oon alkanut pohtimaan myös sitä, että Fibromyalgia on myös kohdallani mahdollinen! Oireet täsmää siihen niin hyvin! Itse diagnosoitu ;)
Oon menossa tällä viikolla psykiatrin vastaanotolle ahdistus-ja paniikkioireiden vuoksi.
Olis tähän Tietzeniinkin kiva löytää jotain apua!!!
Tietzen oireyhtymä!
7
3193
Vastaukset
- Tietzeläinen
hoitoa, alussa söin kuuriluontoisesti resep.tulehduskipulääkkeitä.
Eli aivan oikein on kohdallasi toimittu, T menee ajan kanssa ohitse, vaikea antaa siihen mitään hoitoa kun sellaista ei ole.
Älä muuta sano, kiva olisi jos hoito löytyisi, tässä nyt kolmas Tietze-vuosi meneillään... - panikoiva....
Mulla todettiin fibro, mutta samanlaisia oireita kuin sinulla vasemmalla puolella rintakehää ja vasemmassa kädessä ja itse epäilen myös tiezeä, jota joku lääkärikin joskus mulle ehdotti, kun menin oireineni vastaanotolle, mutta mitään apua en ole saanut, enkä edes ohjetta miten voisi hoitaa tai voisiko mitenkään. Tää on todella inhottavaa ja usein ihan pelottaa kun oireet on niin voimakkaat.
Miten sinulla se käsikipu ilmenee ? ja millaista rintakehäkipusi on ?
Olisin kiitollinen oirekuvauksesta !!- TaikaWiitta
Mulla rintakehän kipu on vihlailevaa! Ihan tuossa sydämen kohdalla viiltelee! Sydämen pomppiminen tuntuu vahvasti ja on inhottavaa. Iltaisin nukkumaanmennessä tuntuu, että koko sänky pomppii ;) Vasen käsi puutuu ja olkapäästä rintaanpäin kipuilee.
Ahdistuneisuus tuntuu ihan keskellä rintakehää ja hengitystä täytyy välillä oikein miettiä ja vetää syvään henkeä. Olo on todella inhottava :(
Niin ja ´´Tietzeläinen´´! Kyllä tiedän, ettei tähän tautiin mitään lääkettä oo!! Kaipaisin nyt kannustusta ja lohdutusta :) Ja jotain helpotusta! - TaikaWiitta
Millaisia oireita sulla on Fibrossa???
- panikoiva
TaikaWiitta kirjoitti:
Millaisia oireita sulla on Fibrossa???
Kiitos vastauksesta, tässä mun repertuaaria:
Vasen käsi: pistelee, puristaa, puutuilee vihloo, kipu saattaa alkaa aivan yllättäen ja laantua sitten yhtä nopeesti. Kipu vaihtaa jatkuvasti paikkaa käden eri osiin, mutta oikea käsi oireilee tosi harvoin.
Rintaa vihloo, pistää, puristaa, särkee, jäytää ja ihan kaikenlaista, oireet vaihtevat kanssa paikkaan. Joskus säteilee vasempaan olkapäähän ja usein on vasen kylkikin kipeä, selkää saattaa yhtäkkiä alkaa pistään tai vihloon. Jaloissa oireita on harvemmin, mutta kyllä niissäkin. Esim. polvi tulee yhtäkkiä kipeäksi ja sitten toinen nilkka, pohje tai jalkaterä. Aamulla nilka on tosi jäykät ja niveliä särkee käsissä ja jaloissa.
Lisäksi ylävatsa kipeä ja suolisto kurisee ja vatsa ei toimi tai sitten toimii ihan liikaa. Vatsa myös turpoilee. Sydänrytmit saattaa olla ihan sekaisin. Kovia pomppauksia ja välillä tuntuu kuin tulisi rinnasta ulos. En voi nukkua ollenkaan vasemmalla kyljellä koskaa, kun hakkaa niin vietävästi.
Mä olen jo 6 vuotta luullut näitä sydänperäisiksi (siis näitä käsi/rintaoireita), kun ei vain voi muuta uskoa ja ajatella. Miksi oikreen pitää olla usein juuri sydämen kohdalla ja vasen käsi oireilee joka ainut päivä.
- Fibroilija
Fibromyalgia:
Kipua on kaikkialla eli kaularangasta varpaisiin, joka perkeleen neliösentillä.
Raajat puutuu, palelee, särkee ja sattuu. Hetken paikallaanoltuaan on koko kroppa ihan jäykkä eli hitaasti täytyy lähteä liikkeelle.
Kevyt aerobinen liikunta ja runsaat venyttelyt päivittäin helpottavat kipuja.
Lihaskrampit ovat yleisiä, joten varovainen saa liikkeissään olla.
Itselläni myös rintalihakset kramppaavat, joten voi tuntua siltä, että ois jotain sydänperäistä, mutta ei se ole. Välillä tuntemukset menee pois ja taas tulee. Jos ois sydänperäistä ihan oikeesti, niin olisi myös vaikea hengittää ja todennäköisesti olisi myös rasitusrintakipua.
Uupumus on valtava ja jos hiukankin liikaa itseään rasittaa fyysisesti päivän aikana, niin kivut vaan lisääntyvät ja yöuni häiriintyy entisestään ja näinollen seuraavana päivänä on kahta kauheemmin uupunut.
Lihakset kannattaa pitää vetreinä eli kunnon hierojalle, jos lihasjumittumia on.
Itselläni on kaikki nikamat ja nivelet kohdallaan sekä lihakset hyvin vetreät.
Ruokavalio terveelliseksi eli turhat sokerit ja valkoiset jauhot sekä riisit pois ja kasvikunnan tuotteita lisää ja paljon. Koska kun jo on sairas, niin täytyy varmistaa elimistön ravinnonsaanti ja sisäelinten kunnollinen toiminta.
Hyvin monella on myös suolisto-oireita ja yliliikkuvat nivelet.- TaikaWiitta
Mitenköhän käy, jos tulen raskaaksi??
Kellään kokemusta, huhuuu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803