Kahdesti kuollut; Juudas 12

Tutkimme ensi viikolla seurakuntamme Raamatupiirissä Juudaksen kirjettä.

Juudaksen kirjeessä puhutaan harhaopeista.
Uskovien pariin oli luikerrellut jumalattomia harhaopettajia.
Heidän harhansa oli siinä, että he kielsivät Herran Jeesuksen Kristuksen, joka on "ainoa Valtiaamme" (4).

Niitä, jotka ovat uskosta luopuneita, Juudas kuva mm. näin: ”He ovat vedettömiä, tuulten ajeltavia pilviä, paljaita, syksyisiä puita, hedelmättömiä, kahdesti kuolleita, juurineen maasta reväistyjä,…”(j.12)

---Mitä Juudas tarkoittaa kahdesti kuolleilla?

25

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuollut.

Tarkoittiko Juudas kahdesti kuolleilla sitä, että ihminen, joka syntyy lihan kautta vanhemmista, jotka ovat jääneet lihallisuuteen, on jo kuollut, mutta tulee eläväksi ottaessaan Jeesuksen uskon vastaan, mutta luopuessaan siitä, kuolee uudelleen.

• "...ihminen, joka syntyy lihan kautta vanhemmista, jotka ovat jääneet lihallisuuteen, on jo kuollut"
        ---
        Tätä minäkin olen ajatellut.
        Eikö ihminen, joka syntyy lihasta (Joh. 3:6), ole syntyessään hengellisesti kuollut?

Luonnollinen ihminen, lihasta syntynyt (Joh. 3:6), langennut ihminen on vailla Pyhää Henkeä ja torjuu evankeliumin (1.Kor.2:14). Hän pitää sitä hullutuksena.
        Jumalan täytyy synnyttää hengellisesti kuollut ihminen Hengellään uudesti (Joh. 3:5).

• on!
        Tapio522 kirjoitti:

"...ihminen, joka syntyy lihan kautta vanhemmista, jotka ovat jääneet lihallisuuteen, on jo kuollut"
        ---
        Tätä minäkin olen ajatellut.
        Eikö ihminen, joka syntyy lihasta (Joh. 3:6), ole syntyessään hengellisesti kuollut?

Luonnollinen ihminen, lihasta syntynyt (Joh. 3:6), langennut ihminen on vailla Pyhää Henkeä ja torjuu evankeliumin (1.Kor.2:14). Hän pitää sitä hullutuksena.
        Jumalan täytyy synnyttää hengellisesti kuollut ihminen Hengellään uudesti (Joh. 3:5).

Sitä minä vain ihmettele, että miten ihminen, joka kerran on maistanut Jumalan Henkeä, voi siitä luopua.

• on! kirjoitti:

Sitä minä vain ihmettele, että miten ihminen, joka kerran on maistanut Jumalan Henkeä, voi siitä luopua.

Juudas kertoo kirjeessään, kuinka uskovien pariin oli luikerrellut jumalattomia harhaopettajia.
        Heidän harhansa oli siinä, että he kielsivät Herran Jeesuksen Kristuksen, joka on "ainoa Valtiaamme" (4).

Minua ihmetyttää kovasti, esiintuomasi asian lisäksi, että Juudaksen mainitsemat harhaopettajat "likapilkkuina" ottivat yhä osaa seurakunnan elämään (j. 12.), jopa ehtoolliselle.

• kaapuun.
        Tapio522 kirjoitti:

Juudas kertoo kirjeessään, kuinka uskovien pariin oli luikerrellut jumalattomia harhaopettajia.

Minua ihmetyttää kovasti, esiintuomasi asian lisäksi, että Juudaksen mainitsemat harhaopettajat "likapilkkuina" ottivat yhä osaa seurakunnan elämään (j. 12.), jopa ehtoolliselle.

Oliko nämä likapilkut noita pyhyyden kaapuun pukeutuneita ja monet eivät erottaneet heitä Jeesuksen omista.
        Toisinaan keskustelen näiden pyhyyden kaapuun pukeutuneiden kanssa ja he, jos ketkä osaavat olla "hurskaita uskovaisia."

Toisaaltahan Jeesus sanoo, että antakaa lusteen kasvaa viljan kanssa, sillä lopulta enkelit leikkaavat viljan talteen ja heittävät lusteen tuleen.

• kaapuun. kirjoitti:

Oliko nämä likapilkut noita pyhyyden kaapuun pukeutuneita ja monet eivät erottaneet heitä Jeesuksen omista.
        Toisinaan keskustelen näiden pyhyyden kaapuun pukeutuneiden kanssa ja he, jos ketkä osaavat olla "hurskaita uskovaisia."

Toisaaltahan Jeesus sanoo, että antakaa lusteen kasvaa viljan kanssa, sillä lopulta enkelit leikkaavat viljan talteen ja heittävät lusteen tuleen.

"Oliko nämä likapilkut noita pyhyyden kaapuun pukeutuneita ja monet eivät erottaneet heitä Jeesuksen omista"..
        ---
        Eikö "likapilkun" erota helposti "puhtaasta paidasta", (tänäkin aikana), jos vähänkin tuntee Jumalan Sanaa?
        Mutta se on useille meistä kuitenkin niin vaikeaa?

Tällöin on hyvä muistaa meidänkin:
        "Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon" (2Piet 2:1).

• ,että
        Tapio522 kirjoitti:

"Oliko nämä likapilkut noita pyhyyden kaapuun pukeutuneita ja monet eivät erottaneet heitä Jeesuksen omista"..
        ---
        Eikö "likapilkun" erota helposti "puhtaasta paidasta", (tänäkin aikana), jos vähänkin tuntee Jumalan Sanaa?

"Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon" (2Piet 2:1).

sinä ja minä, jotka varmasti olemme pitkään rakastaneet Jumalan Sanaa, erotamme nämä likapilkut, kuitenkin vain Pyhän Hengen johdolla, mutta lapsiuskovaiset ja etsivät eivät erota ja siksi meidän tehtävämme on totuutta tuoda kaiken keskelle.
        Selvimmin nämä likapilkut erottaa siitä, että he kyllä armosta puhuvat ja ovat sen valmiit ottamaan vastaan, mutta parannuksen tekoa ja tekoja, jotka ovat Jumalasta, he eivät ymmärrä.

Puhupas heille kuuliaisuudesta Jumalan Sanaa kohtaan, niin heti alkaa tuomitseminen lainteoista. He eivät ymmärrä, että kuuliaisuus ja Jumalasta syntyvät teot ja lainteot ovat aivan eri asia.

• Tapio522 kirjoitti:

---

myös tuntomerkkejä näistä valheen opettajista:

2. Piet. 2
        3 ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku. ... ... ...
        12 Mutta niinkuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa,
        13 saaden vääryyden palkan; he pitävät nautintonaan elää päivänsä hekumassa; he ovat tahra-ja häpeäpilkkuja; he herkuttelevat petoksissaan, kemuillessaan teidän kanssanne;
        14 heidän silmänsä ovat täynnä haureutta eivätkä saa kylläänsä synnistä; he viekoittelevat horjuvia sieluja, heillä on ahneuteen harjaantunut sydän; he ovat kirouksen lapsia.

• ei.

ilman Pyhää Henkeä pienellä järjellä noita sanomia avata, menet vain harhaan aivoituksillasi...

• Lukiessani Juudaksen kirjettä tuli mieleeni eräs henkilö, työtoverini, vuosikymmenien takaa.
      Kerron hänestä.

Olin nuorena töissä eräässä kehitysvammaisille tarkoitetussa laitoksessa.
      Tulin kerran yövuoroon töihin.
      Iltaraportin antoi minulle nuori harjoittelijatyttö.

Raportin jälkeen hän yllättäen alkoi kertomaan minulle hengellisiä asioita käyttäen apunaan traktaattia ”Neljä hengellisen elämän tosiasiaa”.
      (http://www.greatcom.org/laws/finnish/).
      Niitähän jaettiin aikoinaan paljon mm. kaduilla. Kuuntelinkin häntä mielenkiinnolla.

Muutettuani Turkuun opiskelemaan olin satunnaisesti häneen yhteydessä.
      Opiskelujeni jälkeen muutin Helsinkiin ja sain yhteyden taas tähän henkilöön.
      Hän asui lähellä minua, kävi töissä, meni naimisiin jne… Vuodet kuluivat....Hän erosi ja samalla alkoi myös alamäki.Kuvioihin tuli alkoholi ja irtosuhteet.

Kerran taas hän tuli luokseni huonossa kunnossa.
      Kertoi asuvansa asuntovaunussa, joka oli syttynyt palamaan.
      Oli ollut myös alkoholistiparantolassa. Kauhistuin hänen sanojaan: ”En ole enää uskossa, ennemminkin olen antanut elämäni saatanalle”.
      ---
      Tämän henkilön suhteen ja yleensäkin herää monia kysymyksiä:
      1.Onko tällaisella henkilöllä millaiset mahdollisuudet palata takaisin uskon tielle?
      2.Voimmeko pitää häntä luopiona?
      3.Miten häneen tulisi suhtautua?
      4.Miten itse hoidan hengellistä elämääni (kilvoittelu; Juudas 3.)?

Tätä kyselen.
      Mielipiteitä!

• neuvoa.

etsi hyvä seurakunta esim Nokia missio, niin siellä asiat selviää

• neuvoa. kirjoitti:

etsi hyvä seurakunta esim Nokia missio, niin siellä asiat selviää

...minulla on kyllä jo omakin seurakunta, jossa voimme kokoontua yhdessä Raamatun Sanan äärelle.
        Seuraava "läksy" Raamatupiirissämme on juuri tämä Juudaksen kirje.
        Sen tähden mielelläni jaankin ajatuksia siitä etukäteen kanssanne kysymysten ja vastauksien muodossa.
        Tämähän on tavallaan Raamatupiiri näin netin kautta toteutettuna.

Soisin, että näitä olisi muitakin vastaavia täällä, ja onhan niitä, jossa voimme yhdessä tutkia Raamattua ja näin rakentua yhteisestä uskosta.
        ---
        Onko sinulla/teillä Raamattupiiriä, jossa voitte säännöllisesti tutkia yhdessä Raamattua?

• Kyllä on
        Tapio522 kirjoitti:

...minulla on kyllä jo omakin seurakunta, jossa voimme kokoontua yhdessä Raamatun Sanan äärelle.
        Sen tähden mielelläni jaankin ajatuksia siitä etukäteen kanssanne kysymysten ja vastauksien muodossa.

Soisin, että näitä olisi muitakin vastaavia täällä, ja onhan niitä, jossa voimme yhdessä tutkia Raamattua ja näin rakentua yhteisestä uskosta.
        ---
        Onko sinulla/teillä Raamattupiiriä, jossa voitte säännöllisesti tutkia yhdessä Raamattua?

ja luen sitä missä tahansa, myös eri kielillä löytyy, Raamatuussa on 1 G muisti kortti. Piiri voidaan panna pystyyn vaikka kahvilassa.

• kokenut
        Tapio522 kirjoitti:

---

uudestisyntymisen.
        Kirjoituksistasi saa sellaisen käsityksen, että
        olet vain normaali luterilainen, joka uskoo uu-
        destisyntyneensä lapsikasteessaan.

• kokenut kirjoitti:

uudestisyntymisen.
        Kirjoituksistasi saa sellaisen käsityksen, että
        olet vain normaali luterilainen, joka uskoo uu-
        destisyntyneensä lapsikasteessaan.

Kokenut kirjoittaa:
        "Kirjoituksistasi saa sellaisen käsityksen, että
        olet vain normaali luterilainen,..."-
        ---
        Onko "vain normaali luterilainen" sellainen, joka lähes päivittäin tutkii sanaa, rukoilee, osallistuu hengelliseen työhön monin tavoin, käy "tapansa mukaan" (kuten Jeesuskin) sunnuntaisin kirkossa jne....?
        Mm. tätä yritän tehdä Jumalan ja Pyhän Hengen apuun luottaen.
        Olenko siis normaali luterilainen?

• että olet
        Tapio522 kirjoitti:

Kokenut kirjoittaa:
        "Kirjoituksistasi saa sellaisen käsityksen, että
        olet vain normaali luterilainen,..."-
        ---
        Onko "vain normaali luterilainen" sellainen, joka lähes päivittäin tutkii sanaa, rukoilee, osallistuu hengelliseen työhön monin tavoin, käy "tapansa mukaan" (kuten Jeesuskin) sunnuntaisin kirkossa jne....?
        Mm. tätä yritän tehdä Jumalan ja Pyhän Hengen apuun luottaen.
        Olenko siis normaali luterilainen?

normaalia aktiivisempi luterilainen.

Mutta se ei pelasta vielä ihmistä, jos hän harrastaa hengellisiä asioita, rukoilee, lukee Raamattua, käy kirkossa.
        Olet sellainen Nikodeemus-kristitty ja sinulle kuuluvat Jeesuksen sanat:
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi
        ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka Häneen
        uskoo hukkuisi, vaan saisi iankakkisen elämän."

Uudestisyntyminen on ihana asia ja sitä kannattaa
        etsiä. Se ei ole teoriaa vaan elämää.

• että olet kirjoitti:

normaalia aktiivisempi luterilainen.

Mutta se ei pelasta vielä ihmistä, jos hän harrastaa hengellisiä asioita, rukoilee, lukee Raamattua, käy kirkossa.
        Olet sellainen Nikodeemus-kristitty ja sinulle kuuluvat Jeesuksen sanat:
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi
        ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka Häneen
        uskoo hukkuisi, vaan saisi iankakkisen elämän."

Uudestisyntyminen on ihana asia ja sitä kannattaa
        etsiä. Se ei ole teoriaa vaan elämää.

"Olet sellainen Nikodeemus-kristitty ja sinulle kuuluvat Jeesuksen sanat:...."
        ---
        Mistä toinen ihminen tietää, mitä toisen sydämessä liikkuu?
        Me tuomitsemme helposti näön mukaan.
        "Älkää tuomitko näön mukaan, vaan tuomitkaa oikea tuomio." (Joh. 7:24).

Nikodeemuskin uskoi Jeesusta ja kuului hänen opetuslapsijoukkoonsa. Hän jopa puollusti julkisesti Jeesusta ylipappien ja fariseusten edessä (Joh. 7:45-52).

• tarkoitus tuomita,
        Tapio522 kirjoitti:

---

Nikodeemuskin uskoi Jeesusta ja kuului hänen opetuslapsijoukkoonsa. Hän jopa puollusti julkisesti Jeesusta ylipappien ja fariseusten edessä (Joh. 7:45-52).

vaan neuvoa sinua taivastielle. Jotenkin sinun kirjoituksistasi saa niin "lakihenkisen" vaikutuk-
        sen, että sinulta puuttuisi ilo Pyhässä-Hengessä.
        Mutta jos olen ollut väärässä, niin anteeksi ja
        Jumalan siunausta sinulle.
        Onneksi emme ole toistemme tuomareita.

• tarkoitus tuomita, kirjoitti:

vaan neuvoa sinua taivastielle. Jotenkin sinun kirjoituksistasi saa niin "lakihenkisen" vaikutuk-
        sen, että sinulta puuttuisi ilo Pyhässä-Hengessä.
        Mutta jos olen ollut väärässä, niin anteeksi ja
        Jumalan siunausta sinulle.
        Onneksi emme ole toistemme tuomareita.

Ei ollut tarkoitus tuomita: "kirjoituksistasi saa niin "lakihenkisen" vaikutuksen, että....
        ---
        Senkö takia, että kerroin tekemisimistäni (kumma sana!).
        Voin kertoa sinulle/teille, että harvoin "kerskaan" niillä. Olen ehkä liiankin vaatimaton. Sekin saattaa olla erään sortin farisealaisuutta.

Siunausta Sinunkin elämääsi!
        Iloni on siinä, että saan ja voin vielä olla mukana niin monissa tehtävissä.

• Tapio522 kirjoitti:

---

Nimimerkkiä "että olet" nähtävästi kiinnostaa tietää että tunnetko olevasi, Tapio522, uudestisyntynyt "uusi luomus" vauvakasteen vai sanan kuulemisen kautta?

• herramrks

Äkkiä ajatellen mieleen tulee:
      ensimmäinen "kuolema" tässä tarkoittaisi sitä kun ihminen tulee uskoon ja "vanha kuolee" =syntyy uudelleen.
      Toinen kuolema olisi luopuminen ja Jumalan jengistä lähteminen =jonkinlainen hengellinen kuolema kuten Adamilla paratiisista lähtiessään tms.

• vääräluopio

Voiko kahdesti kuollut tulla uudestaan eläväksi? Voiko luopio palata? Heitä on kuulemma mahdotonta uudistaa parannukseen, mutta kyllähän moni on saanut uskonsa takaisin joten kaikki luopuneet eivät siis ole oikeita luopioita?

• jaikalii

>>> Heitä on kuulemma mahdotonta uudistaa parannukseen,

• jaikalii

kahdest kuollut ihmine on uskosta luopunut ihminen, hän on kuollut kahdesti synnin tähden. Ensimmäinen kuolema tapahtui synnin tappaessa hänet kun hän oli tullut siihen pisteeseen jossa Jumala panee hänet vastuuseen teoistaan

Room 7:8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
      7:9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
      7:10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
      7:11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
      7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
      7:13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta."

Sitten uskoon tulossa ihmisestä tulee elävä

Efesolaiskirje:
      2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
      2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
      2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
      2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
      2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
      2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,

Nyt kun uskoon tullut hengelliesti elävä ihminen luopuu uskosta, luopuu Jumalansta Jeesuksesta Kristuksesta, hän kuolee uuden hengellisen kuoleman. Näin olen ymmärtänyt tämän asian.

• tämähasuua

Miksi kuitenkin moni luopunut on alkanut uudelleen uskomaan? Eikö heitä olekaan mahdotonta uudistaa? Tuo sana mahdotonta on kuulemma jollain kielillä "hyvin vaikeaa". Eivätkö ne luopuneet jotka uudistuivat parannukseen olleetkaan oikeita luopioita?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3494
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      431
      2921
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      22
      2791
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1857
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1487
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1370
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      91
      1136
    8. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1113
    9. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      99
      1096
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      31
      920
    Aihe