kävin 7 tunnin adhd testit läpi ja diagnoosi tuli.vielä en ole neuvotellut lääkityksestä mutta satunnaisia kokemuksia on metyylifenidaatista concertasta.sitä on 18mg 36mg ja 54mg.normaalisti nieltynä mua alkaa väsyttää ja nälättää.pystyn keskittymään enkä ole niin hätäinen kuin "normaalisti".ja olen rauhallinen.olen myös ottanut sitä pureskeltuna jolloin siitä tulee 30min "kicksit".sitten kamalat laskut moneks tunniks.olen dysforiassa ja lamautunut.puhekyky menee.
haluaisin alkaa opiskella ja en pysty lukemaan kun en pysy paikallani ja mielessäni on paljon häiritseviä ajatuksia.
kyseenalaistan nyt sen että onko siitä konkreettista hyötyä keskittymiseen kun en ole sitä vielä vakituisesti syönyt vain satunnaisesti.
ja mulla on myös paniikkihäiriö ja se on sitä pahentanut.
onko se sitten niin että kun sitä syö vakituisesti olo paranee esim. 2viikon syönnin jälkeen vai pitäisikö sen parantua ensimmäisen lääkkeen oton jälkeen.jos jollain on kokemusta co:sta pitkällisen käytön jälkeen niin voisitteko informoida mua sen hyvistä ja huonoista puolista?kiitos.odotan yhteydenottoanne.
käsitykseni mukaan meitä adhd ihmisiä on suomessa riittävästi.
ADHD ja concerta
2
524
Vastaukset
- omaa kokemusta
olen jo parin vuoden ajan käyttänyt ko. lääkettä. Ensinnäkin tarkoitus on ottaa lääke kokonaisena, jotta vaikutus tulee tasaisena useamman tunnin ajan! Paniikkihäiriötä mulla ei ole, joten en tiedä miten se vaikuttais itelläni. Mulla siis conserta 36mg aamuisin vaikuttaa siten, että pystyn ajattelemaan asioita järjestelmällisemmin (en osaa kuvailla tunnetta selvemmin ;-)) Eli vaikka päässä pyörii kaikenlaista tekemistä, mitä pitäis tehä, niin huomaan vaan yksinkertaisesti tekeväni yhtä asiaa kerrallaan. Vaikee selittää sellaselle, jolla ei ole itellä tätä ongelmaa.
Lisäksi se, että lääke vaikuttaa heti ekana päivänä, jos on auttaakseen. Tunne ei tule parin viikon päästä. Toki on erilaisia päiviä, joten lääkkeen kokeilua tulee jatkaa parin viikon ajan (ainakin itelläni oli ekaks kk:n jakso), jotta tulee noita erilaisia vertailupäiviä. Enkä ite ainakaan odottanu heti mitään 'oireita', vaan olin niin kuin en olisi ottanut mitään ihmelääkettä ja tutkiskellut tuntemuksiani. Illalla sitten huomaa, onko ollut jotenkin toimeliaampi päivä.
Noin 7 tunnin jälkeen, kun lääkkeen vaikutus loppuu huomaan kyllä että pinna kiristyy, sillai kuin ei ois lääkettä ottanutkaan. Ilman lääkettä tunne vois tulla jo puolilta päivin ;-) eikä sinä päivänä varmaan sais mitään järkevää tehdyksi. Lisäksi on pidettävä ns. luomupäiviä eli ilman lääkitystä. Ite oon ilman vaikka sunnuntaisin, kun ei tarvitse lähtee minnekään.
Näin mun kokemukset! - vielä omaa kokemusta
lisäisin vielä edelliseen viestiini, että on kokemusta Ritalinista, joka on vastaavaa kuin Conserta, mutta vaikutusaika vain 2-4 tuntia. Siinä tulee niitä vaihteluita pitkin päivää, jos ei ota ajoissa toista nappulaa, joten mulle oli huonompi vaihtoehto kuin Conserta. Lääkäri kuitenkin neuvoi, että jos iltaa on jatkettava tarkkaavaisuuden suhteen, voi siinä 6 tuntii Consertan otosta ottaa yhen Ritskun, ettei Consertan vaikutuksen loputtua tule niitä pultteja. En tiedä, miten toisille suositellaan lääkärissä, mutta näin mulle. Lääkäri on se, joka neuvoo ja sanoo miten tehdä. Itse en tekisi mitään omasta aloitteesta tai toisten ehdotuksesta. Kysyn aina lääkäriltä, ja kerron toisten kokemuksista, jolloin päästää oman hoidon suunnitteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743