Täällä on ollut toistamiseen puhetta kehitysvammaisista.
Itse olen paljon tekemisissä älykkyydeltään eri tasoisten kehitysvammaisten kanssa.
Eräskin, jonka olen tuntenut yli 20 vuotta, kävi taannoin kirkon rippikoulun yli 30-vuotiaana.
Hän ei osaa lukea eikä kirjoittaa ja monet vähänkin vaikeat käsitteet menevät sekaisin.
Rippikoulusta tulleessaan hän kertoi iloisena kaikille: ”Tulin uskoon, sain kasteen ja Pyhän Hengen.” (Vrt. Apt. 2:38).
Tämä henkilö on helluntaikodin kasvatti, käynyt pyhäkoulua ja muutenkin saanut kristillistä opetusta. Ihmettelen vaan, miksi häneltä oli evätty kaste.
Voisko joku kertoa, millä perusteilla evätään kaste kehitysvammaisilta kristityn kodin lapsilta?
Kehitysvammaiset ja kaste
11
536
Vastaukset
- kastele vain itsesi
mitään vahinkoa, kaste kuin pelkkää taikauskoa.
Henkisesti kehitysvammaiset on muuten helppo huijata uskomaan henkimaailmoihin. - vammaisia.
Vammaisia ei kasteta, koska he eivät ymmärrä uskonasioita eivätkä pelastusta. Vain ymmärtävät kastetaan.
- Anna Tourula
Ne, jotka ymmärtävät mistä tuossa taikauskoisuuden huipentumassa - kasteessa - on kysymys, eivät taatusti anna "kastaa" itseään tuollaisissa alkukantaisissa rituaaleissa.
- Markku Tampio
että seurakunnissamme ei arvosteta muita kuin ns. terveitä ja hyvämaineisia ihmisiä.
Ja jos jotkut henkilöt sattuvat vähän poikkeamaan tutuista ns. normaaleista kuvioista, jotka on omaksuttu srk:n muotomenoiksi, niin nämä 'poikkeavat' jäävät srk:n ulkopuolelle kaikessa siinä, minkä srk sallii omille jäsenilleen..
Eräs kaavilainen uskonsisaremme, joka ei osaa lukea eikä kirjoittaa, laulaa hengellisiä lauluja ulkomuistista. Ja niin hän meni hell.srk:n laulukuoroon - laulellen iloisena hallelujaa Herralle..
Mutta ei mennyt kauan aikaa, kun eräs kuorossa oleva sisar kielsi häntä enää tulemasta kuoroon sillä perusteella, ettei tämä osannut lukea eikä kirjoittaa..- syy Raamatussa
juontaa juurensa Raamatun käsittämättömistä väitteistä:
21:23 Mutta älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei hän häpäisisi minun pyhäkköäni; sillä minä olen Herra, joka pyhitän heidät." - ...
syy Raamatussa kirjoitti:
juontaa juurensa Raamatun käsittämättömistä väitteistä:
21:23 Mutta älköön hän tulko esiripun luo älköönkä lähestykö alttaria, koska hänessä on vamma, ettei hän häpäisisi minun pyhäkköäni; sillä minä olen Herra, joka pyhitän heidät."Tuo käsky liittyy siihen, millaisia vaatimuksia Herra asetti papin ammatille. Papin piti olla terve. Ottaisitko sinä vaikka väritehtaalle töihin värisokean? Tai kieltenopettajaksi kielitaidottoman? Tämä vain esimerkin vuoksi.
Markku Tampio:
"...niin nämä 'poikkeavat' jäävät srk:n ulkopuolelle kaikessa siinä, minkä srk sallii omille jäsenilleen.."
---
Näin käy helposti!
Jotain yhtäläisyyksiä löytynee myös siihen tilanteeseen, kun vanhemmat toivat lapsiaan Jeesuksen siunattavaksi, mutta opetuslapset estelivät tuojia (Mark. 10:13-16).- idiotismi kukoistaa
... kirjoitti:
Tuo käsky liittyy siihen, millaisia vaatimuksia Herra asetti papin ammatille. Papin piti olla terve. Ottaisitko sinä vaikka väritehtaalle töihin värisokean? Tai kieltenopettajaksi kielitaidottoman? Tämä vain esimerkin vuoksi.
uskovainen idiootti; kyse ei ole papinvirasta, vaan kehotus on annettu kaikille:
3.MOOS:
21:18 Älköön lähestykö KUKAAN, jossa on joku vamma, älköön kukaan sokea tai ontuva, kukaan kasvoiltaan tahi jäseniltään muodoton,
21:19 jalkansa tai kätensä taittanut,
21:20 kyttyräselkäinen tai surkastunut, silmävikainen tai ihotautinen tai rupinen tai kuohittu.
21:21 Pappi Aaronin jälkeläisistä älköön kukaan, jossa on joku vamma, lähestykö uhraamaan Herran uhreja; hänessä on vamma, sentähden hän älköön lähestykö uhraamaan Jumalansa leipää. Tapio522 kirjoitti:
Markku Tampio:
"...niin nämä 'poikkeavat' jäävät srk:n ulkopuolelle kaikessa siinä, minkä srk sallii omille jäsenilleen.."
---
Näin käy helposti!
Jotain yhtäläisyyksiä löytynee myös siihen tilanteeseen, kun vanhemmat toivat lapsiaan Jeesuksen siunattavaksi, mutta opetuslapset estelivät tuojia (Mark. 10:13-16).Jeesus ei vaatinut hänen luokseen tuoduilta lapsilta tiettyä määrää ymmärrystä eikä kypsyneisyyttä.
Kuitenkin hän siunasi heitä.
Kasteen suhteenkin on samoin.
Miksi jättää kehitysvammaiset paitsi sitä siunausta, minkä kastekkin välittää.
Ei estellä (Mark.10:14)heitä saamasta kastetta.
- Amos7
Olin rukouspalveluksessa alttarihetkessä ja mongoloidi-mies tuli siihen esille. Ei ymmärrä kelloa mutta on elävässä uskossa. Siunasin häntä ja mies puhui kielillä. Hän käsitti kuitenkin uskon Jeesukseen. Siunasi rukoukseni lopussa myös minua laittaen käden olan päälle.
Tämä veli käy ahkerasti kokouksissa kun vain on kyyti ja pääsee.
En ole kysynyt mutta todennäköisesti taustat tuntien on käynyt kasteella.Amos7: "Olin rukouspalveluksessa alttarihetkessä ja mongoloidi-mies tuli siihen esille".
---
Kehitysvammaisetkin uskovat, tai eivät usko Jeesukseen. Tämä riippuu paljon kotitaustasta.
Kerran keskustelin kuolemasta ja kuolemanjälkeisestä elämästä muutaman kehitysvammaisen työtoverini kanssa.
Palasimme ruokailemasta työkeskustamme lähellä olevasta koulusta.
Eräs työkaverini, Juha, kertoi olleensa tätinsä hautajaisissa. Tämän kuolema tuntui painavan häneen mieltään.
Sanoin hänelle, että hänhän voi nähdä tätinsä taivaassa. Tätä toivon.
Sanoin edelleen, että äitinikin on kuollut ja hänetkin toivon tapaavani taivaassa.
Johon eräs toinen, Rauno (hän ei usko ruumiinylösnousemukseen), totesi ykskantaan.
"Mistä sinä voit olla niin varma kuoleman jälkeisestä elämästä. Voit joutua vaikka kaivoon."
Kolmas työtoverini, Markku, alkoi heti puollustamaan minua: "Minä nostan Tapion ylös kaivosta".
(Markku on usein tuonut esiin sen, että hän haluaa päästä taivaaseen Jeesuksen luo.)
Kerroin vielä Raunolle, että elämä on toivotonta ilman uskoa kuoleman jälkeiseen elämään. Elämältä puuttuu silloin mielekkyys ja pohja.
"Siksi meidän, jotka olemme jo ennalta saaneet panna toivomme Kristukseen, tulee elää Jumalan kirkkauden ylistykseksi." (Ef. 1:12).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868