Onnettomuudet/sairaudet - Jumalan rangaistusko?
Juutalaiset yleisesti ajattelivat- kuten varmaan moni meistäkin- että erilaiset onnettomuudet, sairaudet ja kärsimys olisivat synnin seurausta ja Jumalan kosto.
Tämä käy hyvin ilmi esim. opetuslasten kysyessä Jeesukselta sokeana syntyneestä miehestä:” …kuka teki syntiä, tämäkö vai hänen vanhempansa, että hänen piti sokeana syntymän?” (Joh. 9:1-3)
Jeesus tyrmää tällaisen ajattelun: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa tehneet syntiä” (j.3).
Juutalaiset myös ajattelivat, että karmeasta kohtalosta voitiin päätellä onnettomuuden uhrien synnin suuruus (Lue Lk. 13:1-5).
Eri yksilöiden syntisyyttä Jumalan silmissä meidän on mahdotonta luokitella.
Näitä onnettomuuksia ajatellessamme meidän tulisi miettiä ensimmäiseksi, mikä on minun tilani Jumalan silmissä.
Rangaistus ja tuho voidaan välttää vain kääntymällä. ”Kääntykää ja uskokaa evankeliumi” (Lk. 13:5).
--
Mitä mieltä sinä olet?
Onko sairaus Jumalan rangaistus?
28
957
Vastaukset
- Onnellinen Herrassa
Jumala ei luonut syntiä ja sairautta, vaan sairaus tuli kuvioihin vasta syntiinlankeemuksen seurauksena. Jumala lähetti Poikansa maailmaan ottamaan päälleen meidän syntimme ja sairautemme. Jos Jumala rankasisi sairaudella, niin Hänhän sotisi omaa Sanaansa vastaan!
Mistä sitten sairaudet tulevat? Perintötekijät ovat altistamassa ihmisiä sairauksille. Sitten on sellaisia sairauksia ja vammoja, jotka tulevat työperäisenä tai vammautumisen seurauksena. On myös itsehankittuja sairauksia, kuten esim. viinan käytöstä johtuvat, irralliset sukupuolisuhteet, joitten seurauksena on erilaisia sukupuolitauteja, tupakoinnista aiheutuvat, vääristä ruokailutottumuksista johtuvat sairaudet, jne...
Jumala ei ketään rankaise tai kouluta sairaudella! Vaikka usein hellareitten keskuudessa näin väitetäänkin! Sellaisille väittämille ei löydy tukea Raamatusta!- eräsajattelija
-jotka ovat ihan luonnollisia ja johtuvat ihmisen geeniperimästä sekä vanhenemisesta..
on olemassa sairauksia jotka johtuvat siitä että ihminen lankesi syntiin..
-ja on olemassa sairauksia jotka aiheutuvat synnin harjoittamisesta kuten tupakointi,viinan liikakäyttö,huumeet, jne,-sekä haureelliset ja suojaamattomat sukupuolisuhteet jne !
-ja varmaankin on olemassa myöskin sitä että jollei Jumala saa muuten ihmistä pysäytettyä määrätyissä asioissa,-voi hän sallia jonkin sairauden joka varmasti sitten toppaa,-ajattelemaan elämän perusasioita ! Onnellinen Herrassa:"Jumala lähetti Poikansa maailmaan ottamaan päälleen meidän syntimme ja sairautemme".
---
Jotkut tavoittelevat synnitöntä elämää.
Minusta Luther on sanonut hyvin:
"Ole varuillasi etsimästä sellaista pyhyyttä, ettet pidä itseäsi syntisenä. Sillä Kristus ei asu muissa kuin syntisissä".
(Room. 7:14-25).eräsajattelija kirjoitti:
-jotka ovat ihan luonnollisia ja johtuvat ihmisen geeniperimästä sekä vanhenemisesta..
on olemassa sairauksia jotka johtuvat siitä että ihminen lankesi syntiin..
-ja on olemassa sairauksia jotka aiheutuvat synnin harjoittamisesta kuten tupakointi,viinan liikakäyttö,huumeet, jne,-sekä haureelliset ja suojaamattomat sukupuolisuhteet jne !
-ja varmaankin on olemassa myöskin sitä että jollei Jumala saa muuten ihmistä pysäytettyä määrätyissä asioissa,-voi hän sallia jonkin sairauden joka varmasti sitten toppaa,-ajattelemaan elämän perusasioita !eräsajattelija: "..jollei Jumala saa muuten ihmistä pysäytettyä määrätyissä asioissa,-voi hän sallia jonkin sairauden joka varmasti sitten toppaa,-ajattelemaan elämän perusasioita !
---
Raamatussa sanotaan, että "Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen" (Room. 2:4).
Ehkä meidän on vaikea ymmärtää, että kurituskin on Herran hyvyyttä.
Pari viikkoa sitten olin lähiseurakunnan kirkkoherran juttusilla ja rukoiltavana.
Keskustelimme hänen kanssaan siitä, miksi Jumala sallii meidän sairastavan.
Luimme Ps. 23.
Siinä sanotaan mm. "..sinun vitsasi ja sauvasi minua LOHDUTTAVAT" (j. 4).
Tätä on vaikea ymmärtää, kun sairastaa!- Onnellinen Herrassa
Tapio522 kirjoitti:
Onnellinen Herrassa:"Jumala lähetti Poikansa maailmaan ottamaan päälleen meidän syntimme ja sairautemme".
---
Jotkut tavoittelevat synnitöntä elämää.
Minusta Luther on sanonut hyvin:
"Ole varuillasi etsimästä sellaista pyhyyttä, ettet pidä itseäsi syntisenä. Sillä Kristus ei asu muissa kuin syntisissä".
(Room. 7:14-25).ristin kuolemallaan synnin ja sairauden vallan! Toki me itsessämme olemme syntisiä, mutta Jeesuksen veren peson tähden, kun olemme elämämme Hänelle antaneet, Hän katselee meitä virheettömänä ja tahrattomana. Ei meidän hyvyytemme tai va´nhurskautemme tähden, vaan Hänen hyvyytensä ja armonsa tähden!
Miksi sitten emme aina parannu? Tätä olen joskus pohtinut, itsekin sairastan parantumattomia lihassairauksia ja olen sen vuoksi eläkkeellä, mutta en ala spekuloimaan asialla. Herra kyllä voi parantaa kaikki sairaudet. Siitä ei minulla ole epäilystäkään. Olenkin uskon elämäni aikana saanut kokea Herran parantavan käden kosketusta, mutta tärkeintä on se, että saa olla Herran oma! Siitä minä iloitsen ja tahdon tätä rakastavasta Jeesuksesta kertoa muillekin, niin uskoville kuin ei uskovillekin!
6 "Onnettomuus ei idä mullassa, eivätkä vastoinkäymiset verso maan tomusta.
7 Ihminen on syntynyt vaivaan niin kuin säkenet ovat syntyneet kohoamaan korkealle."
[säkenet tarkoittanee kipinöitä]?
Esille otettu kohta on mielenkiintoinen monessa suhteessa. Ensiksi se muistuttaa, että Jeesuksen aikana opetuslapset pitivät selviönä sitä, että olemme eläneet täällä maan päällä jo ennen viimeistä syntymäämme,(Vertaa myös Matt.23:29-36] ja Jeesuksen lause "tämän" ja hänen isänsä synnittömyys todistaa, että synnin tekijä ei ole ihminen, vaan itse synti, joka ihmisessä asuu, [Room.7:17,20]!
Kun Jumala vapauttaa ihmisen synnistä, ei siinä enää syntejä ja pahoja tekoja muistella, sillä "missä synnit ovat anteeksi annetut, siellä niitä ei enää muisteta"! Jumala näkee kaikki ihmiset samalla tavalla eksyneeksi!Luin kirjoituksesi ja tutkin lainaamiasi raamatunkohtia. En voi mitenkään ymmärtää seuraavia sanojasi:
>>Esille otettu kohta on mielenkiintoinen monessa suhteessa. Ensiksi se muistuttaa, että Jeesuksen aikana opetuslapset pitivät selviönä sitä, että olemme eläneet täällä maan päällä jo ennen viimeistä syntymäämmejukka.finland kirjoitti:
Luin kirjoituksesi ja tutkin lainaamiasi raamatunkohtia. En voi mitenkään ymmärtää seuraavia sanojasi:
>>Esille otettu kohta on mielenkiintoinen monessa suhteessa. Ensiksi se muistuttaa, että Jeesuksen aikana opetuslapset pitivät selviönä sitä, että olemme eläneet täällä maan päällä jo ennen viimeistä syntymäämmejukka.finland!
Mitä Sinä ajattelisit, jos Jeesus moittisi Sinua noin 700 vuotta aikaisemmin tehdystä taposta, sillä niin hän teki juutalaisille kirjanoppineille? [Matt.23:35] Saman jakeen alkuosassa hän sanoi kulloisenkin sukupolven olevan vastuussa jopa veljensä Kainin tappaman Aabelin verestä!
Ja Matteus 19:8 Jeesus moitti aikansa kirjanoppineita Mooseksen aikaisesta sydämen kovuudesta ja vaimojen hylkäämisestä! Ottiko Jeesus näitä vanhoja tapahtumia esille vain huvikseen, ilman niiden tarkoitusta? Kirjanoppineet silloinkin itse päättelivät, että
Matt. 23:30
"ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!"
- polveen.
Moni tänä päivänä elävistä sairastaa sen takia, että hänen isoisänsä isä teki jotain hirveää syntiä 1800-luvulla. Jumala on kiivas koston Jumala.
Jo VT:n aikana Jumala, puhuessaan viittaamaasi kohtaan "kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen" Hän lisäsi myös jotain, joka tulisi katkaisemaan kirouksen jo "ensimmäisessä polvessa".
2 Ms 20:5-6 sanoa asian kokonaisuudessaan näin: "Älä kumarra niitä (epäjumalia) äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni." Jumala ilmoittaa tässä kostavansa isien pahat teot heidän lapsilleen kolmanteen ja neljänteen polveen Häntä vihaaville ja epäjumalia palveleville, mutta lupaa laupeuden niille, jotka Häntä rakastavat ja pitävät Hänen liittonsa.
Samaa Sana opettaa Hesekielin kirjassa, jossa hyvin selkeästi sanotaan, että poika ei kanna isänsä syntivelkaa jos tekee vanhurskautta Jumalan edessä.
"Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa. Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava. Ei yhtäkään hänen synneistänsä, jotka hän on tehnyt, muisteta; vanhurskautensa tähden, jota hän on noudattanut, hän saa elää. Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää" Hes. 18:18-23.
Uuden Liiton perustavaa laatua oleva opetus on se, että uskoessamme Herraan Jeesukseen, joka ruumiissaan kantoi syntimme ristinpuuhun, osaksemme ei tule enää lain kirous vaan Aabrahamin siunaus niin kuin kirjoitettu on "Sinun siemenessäsi tulevat siunatuksi kaikki sukukunnat maan päällä". Ei sanota sinun siemenissäsi, vaan niin kuin yhdestä, "siemenessäsi" ja se siemen oli Kristus.- velat..
jukka.finland kirjoitti:
Jo VT:n aikana Jumala, puhuessaan viittaamaasi kohtaan "kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen" Hän lisäsi myös jotain, joka tulisi katkaisemaan kirouksen jo "ensimmäisessä polvessa".
2 Ms 20:5-6 sanoa asian kokonaisuudessaan näin: "Älä kumarra niitä (epäjumalia) äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni." Jumala ilmoittaa tässä kostavansa isien pahat teot heidän lapsilleen kolmanteen ja neljänteen polveen Häntä vihaaville ja epäjumalia palveleville, mutta lupaa laupeuden niille, jotka Häntä rakastavat ja pitävät Hänen liittonsa.
Samaa Sana opettaa Hesekielin kirjassa, jossa hyvin selkeästi sanotaan, että poika ei kanna isänsä syntivelkaa jos tekee vanhurskautta Jumalan edessä.
"Hänen isänsä taas kun teki väkivallan töitä, riisti ja raastoi veljeltänsä ja teki kansansa keskuudessa sitä, mikä ei ole hyvää, niin katso, hänen oli kuoltava syntivelkansa tähden. Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava. Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa. Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää; ei hänen ole kuoltava. Ei yhtäkään hänen synneistänsä, jotka hän on tehnyt, muisteta; vanhurskautensa tähden, jota hän on noudattanut, hän saa elää. Olisiko minulle mieleen jumalattoman kuolema, sanoo Herra, Herra; eikö se, että hän kääntyy pois teiltänsä ja elää" Hes. 18:18-23.
Uuden Liiton perustavaa laatua oleva opetus on se, että uskoessamme Herraan Jeesukseen, joka ruumiissaan kantoi syntimme ristinpuuhun, osaksemme ei tule enää lain kirous vaan Aabrahamin siunaus niin kuin kirjoitettu on "Sinun siemenessäsi tulevat siunatuksi kaikki sukukunnat maan päällä". Ei sanota sinun siemenissäsi, vaan niin kuin yhdestä, "siemenessäsi" ja se siemen oli Kristus.>> ..että poika ei kanna isänsä syntivelkaa jos tekee vanhurskautta Jumalan edessä. >>
Olen adoptoitu alle 2v orpona. Tulevatko 'isien syntivelat' minulle biologisten vai adoptiovanhempien puolelta, vai molempien ? velat.. kirjoitti:
>> ..että poika ei kanna isänsä syntivelkaa jos tekee vanhurskautta Jumalan edessä. >>
Olen adoptoitu alle 2v orpona. Tulevatko 'isien syntivelat' minulle biologisten vai adoptiovanhempien puolelta, vai molempien ?ovat biologisen isäsi puolelta. Kasvatuksesi sait adoptiovanhempiesi puolelta. Syntien anteeksiantamus tulee armosta Jumalan puolelta.
- tietoinen..
jukka.finland kirjoitti:
ovat biologisen isäsi puolelta. Kasvatuksesi sait adoptiovanhempiesi puolelta. Syntien anteeksiantamus tulee armosta Jumalan puolelta.
>> Perintötekijäsi ovat biologisen isäsi puolelta. >>
Käsittääkseni yhtä paljon myös biol. äitini puolelta.
Kysyin kuitenkin miltä puolelta ne 'isien syntivelat' minulle tulevat ? - Jumala!
jukka.finland kirjoitti:
Uuden Liiton perustavaa laatua oleva opetus on se, että uskoessamme Herraan Jeesukseen, joka ruumiissaan kantoi syntimme ristinpuuhun, osaksemme ei tule enää lain kirous vaan Aabrahamin siunaus niin kuin kirjoitettu on "Sinun siemenessäsi tulevat siunatuksi kaikki sukukunnat maan päällä". Ei sanota sinun siemenissäsi, vaan niin kuin yhdestä, "siemenessäsi" ja se siemen oli Kristus.Hän lupaa kostaa isien teot pojille, kun on kyse jumalattomista. Totisesti kiivas koston Jumala pitää sanansa, eivätkä siinä selittelyt auta.
- ole tarkkana
jukka.finland kirjoitti:
Uuden Liiton perustavaa laatua oleva opetus on se, että uskoessamme Herraan Jeesukseen, joka ruumiissaan kantoi syntimme ristinpuuhun, osaksemme ei tule enää lain kirous vaan Aabrahamin siunaus niin kuin kirjoitettu on "Sinun siemenessäsi tulevat siunatuksi kaikki sukukunnat maan päällä". Ei sanota sinun siemenissäsi, vaan niin kuin yhdestä, "siemenessäsi" ja se siemen oli Kristus."Ja jos jumalaton kääntyy pois kaikesta synnistänsä, mitä hän on tehnyt, ja noudattaa kaikkia minun käskyjäni ja tekee"
kukaan ei kuitenkaan noudata "kaikkia minun käskyjäni"...vain Jeesus pystyi siihen
- Timoriepu
Ihminenhän kyllä aiheuttaa itselleen ja toisille monenlaista pahaa. Kyseessä on syyn ja seurauksen laki.
Esim. holtiton ja varomaton ajotapa liikenteessä voi aiheuttaa kolarin. Huolimaton tai liian rutinoitunut työskentely saattaa aiheuttaa vaaratilanteita työpaikalla ja kotona, missä vaan. Kyseessä on aivan tavallinen itseaiheutettu tapaturma, ei mikään kosto Jumalalta. Monet sairaudetkin ovat seurausta vääristä elämäntavoista tai psykosomattisia sellaisia vääristä asenteista, kuten vaikka katkeruudesta.
Jotkin kärsimykset aiheutuvat mm. huonosti hoidetuista ihmissuhteista ja hoitamattomista konflikteista. Lukuisat avioerot ovat tästä esimerkkeinä. Lapset saavat syyttöminä aikuisten töppäilyistä ja ylpeydestä kärsiä. Sana kehottaa sopimaan kahnaukset ja riidat. Jumalan tahto on, että me elämme sovussa ja rauhassa, mikäli se meistä riippuu.
Jotkin sairaudet ovat synnin seurausta. Tästä on osoituksena tämä tapaus.
Joh. 5:14
Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: "Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi" ( kyseessä oli pitkään sairastanut henkilö ).
Meillä ihmisillä ei ole valtuuksia laukoa tuomioita kenellekään, vaan julistaa evankeliumia Jeesuksen rakkaudesta ja armahtaa lähimmäisiämme. uskossaan väkevälle voidellulle lahkolaiselle lienee selvä asia, mistä lapsen korvatulehduskierre johtuu. Lahkolaisten Jumala on ankara: isoukki ei ponun keitosta linnareissulla selvinnyt.
- vaikea..
..kysymys.
Sinä Tapio olet asiallinen ja rakentava keskustelija. Ikävä kyllä suuri osa palstan 'vakituisista' ei sitä ole. Teodikea on uskontofilosofeille ja teologeilekin niin vaikea ongelma, että tältä palstalta siihen tuskin mainittavaa lisävalaistusta löytyy. Sinäkin parantumattoman sairautesi kanssa olet varmaan asiaa paljon ajatellut, ja jos en aivan väärin arvaa, selvyyttä ei ole tullut.
Palstalla on monenmoisia kävijöitä. Varmaan sellaisiakin joille kysymys on omasta tai lähiomaistensa elämäntilanteesta johtuen ajankohtainen ja kipeä. Luulisin että näille ihmisille olisi parempi keskustella asiasta pienemmissä piireissä, inhimilliseen lämpöön ja empatiaan kykenevässä seurassa.
Hirvittää ajatellakin miltä tuntuu esim. parantumattomasti sairaan lapsen vanhemmista lukea palstan omahyväisten jumalan valittujen mahdollisia vahingoniloisia vuodatuksia synnin palkasta ja kiivaasta koston jumalasta.Liian..
vaikea..: "Sinäkin parantumattoman sairautesi kanssa olet varmaan asiaa paljon ajatellut, ja jos en aivan väärin arvaa, selvyyttä ei ole tullut".
---
Niin...Jumalan aivoituksista emme kaikista pääse selville vasta, kuin perillä.
Jumala on salattu Jumala.
Minua lohduttivat suunnattomasti tänään kirkossa laulamamme ehtoollisvirsi 316.
(Muutenkin koko Jumalapalveluksessa sain kokea Herran läsnäolon.)
4. Vain kuolemas on turvani,
veresi puhtauteni, vapauteni vaivas,
Kuoleman vangit lunastit,
Jumalan kanssa sovitit,
aukeni rauhan taivas.
Saan porteista nyt pyhimpään
ja taivaan iloon ylimpään,
luo Jumalani tulla,
SE TOIVO NYT ON MULLA!
(Lue koko virsi!)- hienoa..
Tapio522 kirjoitti:
Liian..
vaikea..: "Sinäkin parantumattoman sairautesi kanssa olet varmaan asiaa paljon ajatellut, ja jos en aivan väärin arvaa, selvyyttä ei ole tullut".
---
Niin...Jumalan aivoituksista emme kaikista pääse selville vasta, kuin perillä.
Jumala on salattu Jumala.
Minua lohduttivat suunnattomasti tänään kirkossa laulamamme ehtoollisvirsi 316.
(Muutenkin koko Jumalapalveluksessa sain kokea Herran läsnäolon.)
4. Vain kuolemas on turvani,
veresi puhtauteni, vapauteni vaivas,
Kuoleman vangit lunastit,
Jumalan kanssa sovitit,
aukeni rauhan taivas.
Saan porteista nyt pyhimpään
ja taivaan iloon ylimpään,
luo Jumalani tulla,
SE TOIVO NYT ON MULLA!
(Lue koko virsi!)...että sinä ja useimmat muutkin uskovat löytävät lohtua ja toivoa omasta jumalsuhteestaan sekä lämpöä ja voimaa seurakuntiensa tilaisuuksista.
Tuntuukin vallan käsittämättömältä se innokkuus, millä monet palsta näkyvimmistä hahmoista keskittyvät sellaiseen millä ei armon eikä rakkauden kanssa mitään tekemistä ole. hienoa.. kirjoitti:
...että sinä ja useimmat muutkin uskovat löytävät lohtua ja toivoa omasta jumalsuhteestaan sekä lämpöä ja voimaa seurakuntiensa tilaisuuksista.
Tuntuukin vallan käsittämättömältä se innokkuus, millä monet palsta näkyvimmistä hahmoista keskittyvät sellaiseen millä ei armon eikä rakkauden kanssa mitään tekemistä ole.Onko niin, että me fariseusten tavoin sälytämme helposti toistemme päälle sellaisia taakkoja, joita emme itsekkään jaksaisi kantaa? (Lk. 11:46).
Ei tunnusteta, että olemme vajavaisia ihmisiä KAIKKI, ja tarvitsemme Jumalan armoa joka päivä.
"Näin huono olen kulkija, ontuva, köyhä, sokea
ja rampa, raadollinen.
Mun lankeemus on riisunut, se luontoni on turmellut, kun petti vihollinen.
Minua johda, opeta, vanhurskautees pueta,
veresi voiman kautta kuuliaiseksi auta" (virsi 316:2)- nuo toiset..
Tapio522 kirjoitti:
Onko niin, että me fariseusten tavoin sälytämme helposti toistemme päälle sellaisia taakkoja, joita emme itsekkään jaksaisi kantaa? (Lk. 11:46).
Ei tunnusteta, että olemme vajavaisia ihmisiä KAIKKI, ja tarvitsemme Jumalan armoa joka päivä.
"Näin huono olen kulkija, ontuva, köyhä, sokea
ja rampa, raadollinen.
Mun lankeemus on riisunut, se luontoni on turmellut, kun petti vihollinen.
Minua johda, opeta, vanhurskautees pueta,
veresi voiman kautta kuuliaiseksi auta" (virsi 316:2)>> Onko niin, että me fariseusten tavoin sälytämme helposti toistemme päälle sellaisia taakkoja, joita emme itsekkään jaksaisi kantaa? >>
Voi olla noinkin jossain yhteyksissä. Lakihenkisyys, kiihkoilu ja muiden tuomitseminen vähäpätöisten muotoseikkojen perusteella tuskin kuitenkaan on siitä lähteestä peräisin.
Eiköhän lähde liene yleisinhimillinen..
*Kukaan ei tunne itseään rikkaaksi, jos ei ole köyhiä kehen vertailla.*
Aina kuitenkin löytyy vielä rikkaampia, ja kateus vie helposti kaiken onnen omasta hyvinvoinnista, niin henkisestä, ruumiillisesta kuin materialistisestakin.
joskin sen kautta voi kasvattaa ihmistä.
Mikähän siinä on, että vieläkin on niin vaikea tunnustaa, että jos jollakulla menee hyvin, niin se ei ole omasta hyvyydestä kiinni.. ja toisaalta voi mennä hyvinkin huonosti hengellisillä alueilla.
Toisaalta taas jollakulla menee koko elämä lähes palasiksi ja jotenkin raahautuen eteenpäin, ja omaa valtavan hengellisen kapasiteetin.
Minusta Raamattukin osoittaa tämän monella tapaa. Ei siellä niin mielettömiä sankareita ole. Eliakin oli vain ihminen. = )- 5.Mooses
5. Moos. 28:60
Hän kääntää sinua vastaan kaikki Egyptin taudit, joita sinä pelkäät, ja ne tarttuvat sinuun. 5.Mooses kirjoitti:
5. Moos. 28:60
Hän kääntää sinua vastaan kaikki Egyptin taudit, joita sinä pelkäät, ja ne tarttuvat sinuun.5. Moos. 28:59
"niin Herra panee sinun ja sinun jälkeläistesi kärsittäväksi erinomaisia vaivoja, suuria ja pitkällisiä vaivoja, pahoja ja pitkällisiä sairauksia!"
Jesaja 45:6-7
"...jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskemille asti, että paitsi minua ei ole yhtäkään: minä olen Herra, eikä toista ole, minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän!"
Lienee kiistämätöntä, että Herra löi egyptiläisiä monenlaisilla vitsauksialla ja sairauksilla. Kärsimysten ja sairauksien suhteen meillä on monia kysymyksiä mutta niihin vain vähän vastauksia. Asiasta on kirjoitettu paljon tutkielmia ja kirjoja. Kun olen lukenut edesmenneiden pyhien elämänkertoja, on heistä monen kohdalla havaittavissa, että he joutuivat kokemaan monenlaisia sairauksia. Esimerkiksi Paavali vangittuna matkallaan Roomaan päästettiin saamaan hoitoa ystäviensä luokse eräässä kaupungissa ("Seuraavana päivänä laskimme Siidoniin. Ja Julius kohteli Paavalia ystävällisesti ja salli hänen mennä ystäviensä luo hoitoa saamaan" Ap.t 27:3).jukka.finland kirjoitti:
5. Moos. 28:59
"niin Herra panee sinun ja sinun jälkeläistesi kärsittäväksi erinomaisia vaivoja, suuria ja pitkällisiä vaivoja, pahoja ja pitkällisiä sairauksia!"
Jesaja 45:6-7
"...jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskemille asti, että paitsi minua ei ole yhtäkään: minä olen Herra, eikä toista ole, minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka tuotan onnen ja luon onnettomuuden; minä, Herra, teen kaiken tämän!"
Lienee kiistämätöntä, että Herra löi egyptiläisiä monenlaisilla vitsauksialla ja sairauksilla. Kärsimysten ja sairauksien suhteen meillä on monia kysymyksiä mutta niihin vain vähän vastauksia. Asiasta on kirjoitettu paljon tutkielmia ja kirjoja. Kun olen lukenut edesmenneiden pyhien elämänkertoja, on heistä monen kohdalla havaittavissa, että he joutuivat kokemaan monenlaisia sairauksia. Esimerkiksi Paavali vangittuna matkallaan Roomaan päästettiin saamaan hoitoa ystäviensä luokse eräässä kaupungissa ("Seuraavana päivänä laskimme Siidoniin. Ja Julius kohteli Paavalia ystävällisesti ja salli hänen mennä ystäviensä luo hoitoa saamaan" Ap.t 27:3).j.f.: "Kärsimysten ja sairauksien suhteen meillä on monia kysymyksiä mutta niihin vain vähän vastauksia".
---
Sinäkin varmaan omassa elämässäsi olet tämän huomannut sairautesi kanssa kamppaillessasi.
Lohdutukseksi sinulle/meille lainaan edellä mainitsemaani ehtoollisvirttä:
"On täällä usein kanteleet pajuissa murheen riippuneet ja juosseet kyyneleemme.
Vaan isänmaassa uudessa, Siioinin kirkkaudessa,
taas soivat kanteleemme.
Myös helkkyy minun riemuni,
kun risti vaihtuu kruunuksi
ja haihtuu kyyneleeni
iäiseen autuuteeni"
(Virsi 316:4)
- Naatan
13 Niin Daavid sanoi Naatanille: "Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan". Naatan sanoi Daavidille: "Niin on myös Herra antanut sinun syntisi anteeksi; sinä et kuole.
14 Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt, on kuoleva."
15 Sitten Naatan meni kotiinsa. Ja Herra löi lasta, jonka Uurian vaimo oli Daavidille synnyttänyt, niin että se sairastui vaikeasti. Porvoon entinen piispa ERIK WIKSTRÖM on kirjoittanut kirjan ILMESTYKSIÄ SAIRASVUOTEELLA.
Se kertoo GURLI OLENIUKSESTA.
(Minulla oli joskus tuo kirja, mutta nyt olen sen kadottanut jonnekin)
Olen muutaman kerran käynyt hänen lapsuudenkodissaan Sipoon Talmassa.
Kirjassa kerrotaan, kuinka Gurli halvaantui jo melko nuorena. Hän joutui Sipoon vanhainkotiin ja oli vuoteenomana vuosikausia.
Hänellä oli ilmestyksen lahja ja Jumala käytti häntä muutenkin monin tavoin.
Yöllä, kun hän ei saanut nukuttua kipujen tähden, hän rukoili paljon.
Hänen luonaan kävi myös paljon ihmisiä sielunhoidossa.
Kirjoittipa hän satoja kirjeitä vuosittain.
Hän keräsi jopa huomattavia summia varoja lähetystyölle; hän sai kehoituksen panna yöpöydälleen rahalippaan.
Koskaan ei Gurli pyytänyt ihmisiä panemaan rahaa lippaaseen, vaan ainoastaan rukoili asian puolesta.
Kun Gurli kyseli Jumalalta, miksi hän ei parantunut, vaikka oli rukoillut sen puolesta paljon, sai hän vastauksen: ” Minä voin käyttää sinua paremmin siinä sairasvuoteella. Minun armossani on sinulle kyllin.” (2. Kor. 12:1-10)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888159
- 896248
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556188Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344751- 503245
- 373243
- 442789
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per462730- 472695
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562632