Ro:lta jo kysyinkin, mutta kysympä nyt yleisestikkin.
Vastatkaa uskovien kasteen kannattajat:
---Jos nyt kastattaisin itseni, niin mitä kaste hyödyttäisi minua?
---Mitä siinä saisin muutakin, kuin että kastuisin?
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää alkuunsa kultakin.
Ei pitkiä selityksiä.
Voimme kerätä nyt yhteen kaikki ne Raamatun paikat, jotka jotain lupaavat kastetulle.
(Toki muutkin voivat vastata, kuin pelkästään uskovien kasteen kannajat)
Jos menisin uskovien kasteelle?
20
464
Vastaukset
- kastemies
ehkä se hyödyttää viimeisellä tuomiolla kun oman lahkon väki tunnustaa havainneensa uskon sinulta uudestikastajien oppeihin?
Jeesus ei tosin sitä hyväksy vaan sysää helluntailaiset helvetin kuumimmille osille ja siellä ei ole vettä? (tulilientä kylläkin)
Joten suosittelen sinua pysymään luotettavassa sanassa ja sakramenteissa(lapsikaste) sillä niiden ulkopuolella oleva henki josta kerskaavat on itse perkele.kastettu kastemies: "...sillä niiden ulkopuolella oleva henki josta kerskaavat on itse perkele".
---
Vahvasti sanottu!
Tosin minäkin usein ihmettelen sitä, etteivät uskovien kasteen kannattajat liitä Pyhää Hengen lahjan saamista (Pyhän Hengen toimintaa) kasteeseen, kuten Pietari tekee (Apt. 2:38), tai Paavali (Apt. 19:2,3), tai itse Jeesus (Joh. 3:5).- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
kastettu kastemies: "...sillä niiden ulkopuolella oleva henki josta kerskaavat on itse perkele".
---
Vahvasti sanottu!
Tosin minäkin usein ihmettelen sitä, etteivät uskovien kasteen kannattajat liitä Pyhää Hengen lahjan saamista (Pyhän Hengen toimintaa) kasteeseen, kuten Pietari tekee (Apt. 2:38), tai Paavali (Apt. 19:2,3), tai itse Jeesus (Joh. 3:5).""Tosin minäkin usein ihmettelen sitä, etteivät uskovien kasteen kannattajat liitä Pyhää Hengen lahjan saamista (Pyhän Hengen toimintaa) kasteeseen, kuten Pietari tekee (Apt. 2:38), tai Paavali (Apt. 19:2,3), tai itse Jeesus (Joh. 3:5).""
(Apt. 2:38), Luetaas koko asiayhteys, mikä silloin oli kun Pietari saarnasi.
Ensinnäkin otetaan huomioon se, että Pietari saarnasi juutalaisille uskoon tulleille.
jae 36. "Varmasti tietäkööt siis koko isaraelin huone, tämä ratkaisee miksi kaste liitetään syntien anteeksisaamiseen, Paavali ei koskaan tee sitä yhdessäkään tapauksessa.
Pietari puhuu voimakkaita sanoja.
että Jumala on tehnyt Hänet Herraksi ja Kristukseksi, tämän Jeesuksen jonka te ristiinnaulitsitte.
Ja tämän johdosta he saivat piston sydämeensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille. RitariOlevainen kirjoitti:
""Tosin minäkin usein ihmettelen sitä, etteivät uskovien kasteen kannattajat liitä Pyhää Hengen lahjan saamista (Pyhän Hengen toimintaa) kasteeseen, kuten Pietari tekee (Apt. 2:38), tai Paavali (Apt. 19:2,3), tai itse Jeesus (Joh. 3:5).""
(Apt. 2:38), Luetaas koko asiayhteys, mikä silloin oli kun Pietari saarnasi.
Ensinnäkin otetaan huomioon se, että Pietari saarnasi juutalaisille uskoon tulleille.
jae 36. "Varmasti tietäkööt siis koko isaraelin huone, tämä ratkaisee miksi kaste liitetään syntien anteeksisaamiseen, Paavali ei koskaan tee sitä yhdessäkään tapauksessa.
Pietari puhuu voimakkaita sanoja.
että Jumala on tehnyt Hänet Herraksi ja Kristukseksi, tämän Jeesuksen jonka te ristiinnaulitsitte.
Ja tämän johdosta he saivat piston sydämeensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille.Miksi Pietari kehoitti ottamaan kasteen (Apt. 2:38)?
Mitä Paavali sai kasteessaan.
Vastaat RO: "Varmasti tietäkööt siis koko Isaraelin huone (j.36), tämä ratkaisee miksi kaste liitetään syntien anteeksisaamiseen, Paavali ei koskaan tee sitä yhdessäkään tapauksessa..."
--
Tapio:
Vai ei Paavali liitä kasteeseen syntien anteeksisaamista?
Paavali kertoo Ananiaa kehoittaneen häntä:
"Nouse, huuda avuksesi hänen nimeänsä ja ANNA KASTAA ITSESI JA PESTÄ POIS SYNTISI" (Apt. 22:16).
Kyllä Paavali tiesi, mitä hän kasteessaan sai!
Oikein siis sanomme:
"Tunnustamme yhden kasteen SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEKSI".
Vastauksiesi perusteella en ottaisi uskovien kastetta, kun sen hengellinen sisältö jää kovin ohueksi, lähes pelkäksi vedeksi ja omaksi suoritukseksi.
Kasteesi korosta ihmisen työtä, ei Jumalan!RitariOlevainen kirjoitti:
""Tosin minäkin usein ihmettelen sitä, etteivät uskovien kasteen kannattajat liitä Pyhää Hengen lahjan saamista (Pyhän Hengen toimintaa) kasteeseen, kuten Pietari tekee (Apt. 2:38), tai Paavali (Apt. 19:2,3), tai itse Jeesus (Joh. 3:5).""
(Apt. 2:38), Luetaas koko asiayhteys, mikä silloin oli kun Pietari saarnasi.
Ensinnäkin otetaan huomioon se, että Pietari saarnasi juutalaisille uskoon tulleille.
jae 36. "Varmasti tietäkööt siis koko isaraelin huone, tämä ratkaisee miksi kaste liitetään syntien anteeksisaamiseen, Paavali ei koskaan tee sitä yhdessäkään tapauksessa.
Pietari puhuu voimakkaita sanoja.
että Jumala on tehnyt Hänet Herraksi ja Kristukseksi, tämän Jeesuksen jonka te ristiinnaulitsitte.
Ja tämän johdosta he saivat piston sydämeensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille.RO: "(Apt. 19:2,3),
Tämähän ei mitenkään ole puollustamassa kasteessa saatavaa Pyhää Henkeä,..."
---
Laitat siis kielillä puhumisen lahjan merkiksi Pyhän Hengen lahjasta.
Jos näin olisi, olisi Paavali kysynyt Efeson opetuslapsilta, "puhutteko kielillä", kun saa kuulla, ettei heillä ollut vielä Pyhää Henkeä.
Ei näin, vaan Paavali kysyy, "millä kasteella te sitten olette kastetut"? (Apt. 19:3).
Paavali laittaa kasteen ehdoksi Pyhän Hengen lahja saamiselle, ei kielilläpuhumista.
Paavali ymmärsi, että usko, kaste ja Pyhän Hengen lahjan saaminen liittyvät samaan kokonaisuuteen, kuten Pietari sanookin Apt. 2:38.
Kun näin ei ollut Efeson opetuslasten kohdalla, niin Paavali "korjaa" tilanteen ja kastaa heidät (Apt. 19:4-5).- Kilvoituksessa
RitariOlevainen kirjoitti:
""Tosin minäkin usein ihmettelen sitä, etteivät uskovien kasteen kannattajat liitä Pyhää Hengen lahjan saamista (Pyhän Hengen toimintaa) kasteeseen, kuten Pietari tekee (Apt. 2:38), tai Paavali (Apt. 19:2,3), tai itse Jeesus (Joh. 3:5).""
(Apt. 2:38), Luetaas koko asiayhteys, mikä silloin oli kun Pietari saarnasi.
Ensinnäkin otetaan huomioon se, että Pietari saarnasi juutalaisille uskoon tulleille.
jae 36. "Varmasti tietäkööt siis koko isaraelin huone, tämä ratkaisee miksi kaste liitetään syntien anteeksisaamiseen, Paavali ei koskaan tee sitä yhdessäkään tapauksessa.
Pietari puhuu voimakkaita sanoja.
että Jumala on tehnyt Hänet Herraksi ja Kristukseksi, tämän Jeesuksen jonka te ristiinnaulitsitte.
Ja tämän johdosta he saivat piston sydämeensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille.asioita täällä ymmärretään.
-Hiukkasen kommenttia, jota en kaikkien odotakaan ottavan täydestä, sillä se on niin kauan opetettu toisin lähes kaikissa piireissä. Mutta itse uskon kuitenkin toisin asian. Olen sen aiemmin 'luterilaisuus'-puolella esittänyt, eikä sitä tietenkään siellä hyväksytä: rohkenen muuttaa välimerkkijakoa, sillä sitä ei alkuaan ollut käsikirjoituksissa, joihin Raamattu perustuu.
" 24. Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa.
25. Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan JOHANNEKSEN KASTEEN.
26. Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja SELVITTIVÄT HÄNELLE TARKEMMIN Jumalan tien.
27. Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta OLI SUUREKSI HYÖDYKSI USKOON TULLEILLE.
28. Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että JEESUS ON KRISTUS .
1. Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen SILLOIN, KUN TE TULITTE USKOON?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
3. Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
4. Niin Paavali sanoi: "JOHANNES KASTOI PARANNUKSEN KASTEELLA, kehoittaen kansaa uskomaan HÄNEEEN, JOKA OLI TULEVA HÄNEN JÄLKEENSÄ, SE ON: JEESUKSEEN.
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen HERRAN JEESUKSEN NIMEEN."
6. Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he PUHUIVAT KIELILLÄ JA ENNUSTIVAT.
7. Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
Muutin edelläolevassa ainoastaan yhden lainausmerkin paikan ja korostin isolla ne asiat, jotka selittävät tapausta. Apollos oli niitä uskovia evankelistoja, jotka innolla kyllä saarnasivat ja todistivat suurella voimalla ja totuudessa, mutta EI TUNTENUT PYHÄN HENGEN KASTETTA, minkä Akylas ja Priskilla HETI HUOMASIVAT. He opettivat Apollokselle tarkemmin Jumalan tien, mutta ilmeisesti Apollos EI SAANUT KOKEA HENKIKASTETTA, koskapa hänen opetuksensa tuloksena Efesossa tuli ihmisiä uskoon, mutta eivät TÄYTTYNEET HENGELLÄ. Uskoontulo ON JO SINÄNSÄ PYHÄN HENGEN TYÖ JA LAHJA, joka merkitsee ihmisen 'lahjavanhurskautta', mutta siinä yhteydessä EIVÄT KAIKKI SAA HENGEN TÄYTEYDEN MERKKEJÄ: ERILAISIA 'HENKILAHJOJA' (1.Kor.14). Joillakin uskovilla on lahja rukoilla Jumalaa antamaan noita lahjoja: Paavali oli sellainen esimerkiksi. Niinpä hän huomasi saman seikan, kuin Akylas ja Priskilla ennen häntä. Hän halusi auttaa ja vahvistaa Efeson uskovia lujemmin TIEN ALKUUN, eikä ollut mielestäni kyse vesikasteesta, jonka he jo olivat saaneet sellaisen miehen toimesta, joka opetti TARKOIN JEESUKSESTA. Paavali oli Jeesuksen välikätenä ja KÄTTEN PÄÄLLEPANEMISEN KAUTTA välitti uskoville PYHÄN HENGEN KASTEEN.
--Sivumennen sanoen, - ei siinä välttämättä tarvita mitään välikäsiä, vaan sen voi saada yksinäisyydessäkin, kuten esim. vaimoni ja minä saimme - vieläpä ennen kasteella käyntiä. Ja Efeson uskovat saivat sen kokea välittömästi, - ei siinä sen kummempaa.
Muita paikkoja, jotka tukevat käsitystäni, löytyy kyllä myös:
--1.Kor.1:11. "Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
12. Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."
13. Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?"
--Paavali meni Apolloksen jälkeen Korinttoon ja huomasi sikäläisissä uskovissa puoluehengen ja torui siitä. Hän osoitti siis, ettei kaste tapahtunut kastajien nimeen, vaan Jeesuksen. JO TÄMÄKIN PITÄISI RIITTÄÄ osoittamaan kasteet oikein tehdyiksi: so. 'Herran Jeesuksen nimeen'.
5. "Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
6. Minä istutin, APOLLOS KASTELI, mutta Jumala on antanut kasvun." --Paavali antaa ymmärtää, että Apollos oli toiminut kastajana, ei hän. Hän sanoo myös: 7. "Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
8. Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
9. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus." Menisikö tuollaista puhuva sanomaan, että "TEIDÄT TÄYTYY KASTAA UUDESTAAN, SILLÄ TEIDÄT ON VÄÄRIN KASTETTU!"?
1.Kor.16:12 "Mitä veli Apollokseen tulee, olen hartaasti kehoittanut häntä lähtemään veljien kanssa teidän tykönne; mutta hän ei ole ollenkaan halukas lähtemään nyt, vaan tulee, kun hänelle sopii." -- Olisiko Paavali noin sanonut, jos hänen olisi pitänyt kulkea kastamassa Apolloksen kastamia uudestaan. Ei ei, vaan Paavali suositteli Apollosta sen vuoksi, että hän oli "väkevä Raamatuissa", se riitti kyllä siihen, että ihmisiä tuli uskoon. Heidän vahvistamisensa vuoro oli silloin, kun Paavali liikkui samoilla seuduilla joskus ja 'vahvisti seurakuntia'.
Vielä 1 maininta: Tiit.3:13: "Varusta huolellisesti matkalle Zeenas, lainoppinut, ja Apollos, ettei heiltä mitään puuttuisi." --Kaikki osoittaa, että Paavalin ja Apolloksen yhteistyö oli silloin TÄYSIN SAUMATONTA.
Menen niin pitkälle, että sanon sekä Pietarin että Apolloksen toimineen Jeesuksen ylösottamisen jälkeen samoin, sillä Pietarin saarna helluntaina todistaa siitä: "38. Niin Pietari sanoi heille: "TEHKÄÄ PARANNUS JA OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä TEILLE JA TEIDÄN LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." --Tuo teksti osoittaa, että kaste oli otettava parannuksenteon yhteydessä, ETTÄ SAA SYNTINSÄ ANTEEKSI. Ei mitään erilliskastetta: jos se olisi ollut tarkoitus, miksi sitten kehoittaa tekemään parannusta? Sama väkevä saarnamies sanoi myöhemmin kirjeessään: 1.Piet.3:21. "Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, KASTEENA - JOKA EI OLE LIHAN SAASTAN POISTAMISTA, VAAN HYVÄN OMANTUNNON PYYTÄMISTÄ JUMALALTA - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta," . -- Kaste tulee oikeaan käyttöön silloin, kun asianosainen uskova haluaa SAADA HYVÄN OMANTUNNON. ---Voin muuten vakuuttaa, että se pitää paikkansa myös omalla osallani!
"Teille ja teidän lapsillenne" tarkoittaa tietenkin jälkeentulevista polvista niitä, jotka Sana ottavat vastaan, ei suinkaan muita!
- saat.
Saat kirjallisen todistuksen kasteella käynnistä. Mitään muuta onkin sitten turha odottaa.
Uskovien kasteen sisällöstä tulee mieleen usein vain ihmisen oma uskon askel ja veden määrä siinä(upotus).
Kasteen hengellinen merkitys jääkin näiden varjoon.
Olenko väärässä?
Jos olen, niin vastatkaappa alkuperäiseen kysymykseeni tekin, jotka pidätte uskovien upotuskastetta ainoana raamatullisena kasteena kristitylle.
- sana tuli
"mutta minä en tahdo, että te tulette osallisiksi riivaajista."
- Eräät todistajat
mitä merkitsee ne todisteet ja todistajat joita nähdään ja kuullaan kasteen ja "voimalatauksen" jälkeen siinä "voitelussa" jossa nähdään tulenkin lankeavan taivaasta ja ryömitään, kieriskellään ja muuta tehden lattialla hurjasti äännellen?
Miksi lahkojen kasteen jälkeen kummittelee ja valot sammuu kuten eräs sanoi että joku vei öljyt muijan autosta?
- vettä riittävästi
Kaste on tarkoitettu sellaisille ihmisille jotka ovat kuulleet Jumalan sanan julistamista ja ovat sanan kautta uudestisyntyneet ylhäältä ja tulleet uskoon.
Ihmiselle joka on uskonnollinen ja tietää yhtä ja toista, on turha tarjota kastetta, on paljon parempi odottaa, että sellainen ihminen saisi ensin tulla uskoon.
Ensin uskoon ja vasta sitten kasteelle. Muulla tavalla toimien, tulee vain vaikeuksia ja murheita."Ensin uskoon ja vasta sitten kasteelle. Muulla tavalla toimien, tulee vain vaikeuksia ja murheita".
---
Kysymys on mielestäsi siis järjestyksestä:
ensin usko, sitten kaste (Mark. 16:16).
Mielestäni olen jo uskossa (Joh. 3:16).
Kyselenkin nyt, mitä uskovien kaste pitää sisällään.
Kertoisitko sinä.
Pari-kolme Raamatun paikkaa riittää alkuunsa.
Eikö Pietarikin opettanut, miksi pitää ottaa kaste (Apt. 2:38)?
Eikö Paavalillekin luvattu jotain kasteessa (Apt. 22:16)?
- RitariOlevainen
Jumalan sanaa kohtaan ainakin, ei siitä mitään taloudellsita hyötyä kylläkkän oo, mutta saisit seurata Jeesusta mestariasi Hänen jalanjäljissään , ja tottelevat saavat siuanukset, ylitsevuotavat, mutta tottelemattomat saavat asua kuivassa maassa, ymmärrät tämän, on kyse hengellisestä tilasta sydämessäsi!
Teet viisaasti jos menet, uskovien upotuskasteelle, Jeesus sinua siinä asiasaa siunatkoon ja antakoon rohkeuden ja alttiin nöyrän mielen Jumalan sanan edessä!
Mutta älä mene sinne kenenkään käskystä, eikä yhdenkään mieliksi, paitsi, että tahdot seurata Herraa!RitariOlevainen: "Teet viisaasti jos menet, uskovien upotuskasteelle, ...Mutta älä mene sinne kenenkään käskystä, eikä yhdenkään mieliksi, paitsi, että tahdot seurata Herraa"!
---
Ananias käski Paavalia ottamaan kasteen SYNTIENSÄ POISPESEMISEKSI (Apt. 22:16).
Apt. 9:18 sanotaan, että Paavali ”otti kasteen”, eli tuli kastetuksi.
Tässäkin kohden verbi ”kastaa” on passiivimuodossa, kuten useissa muissakin kastetta koskevissa Raamatun paikoissa.
Passiivimuoto ilmaisee sen, että Jumala toimii kasteessa ja kastettava on kohde (itse kastajan toimiessa vain välikappaleena).
Jotkut taas korostavat kastettavan omaa osuutta kastetapahtumassa ja tekevät kasteesta ihmisen oman kuuliaisuuden askeleen (lainteon).
Näin minäkin joutuisin pois Jumalan armosta (jota kastekkin ON), jos menisin uskovien kasteelle.
Kun Raamattu painottaa uskon ja kasteen pelastavan (Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21), niin ei siinä tarvita mitään ihmistekoja.
Minkä Jumalan lahjan Paavali sai, kun hän tuli Ananiaksen kastettavaksi?
Ananias sanoi Paavalille: ”Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi ” (Apt. 22:16).
Aivan oikein siis lausumme Nikean uskontunnustuksessamme: ”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi”.
Tästähän Pietarikin sanoo: ”….ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi…” (Apt. 2:38).
Miksi tätä on niin vaikea uskoa todeksi?
Lieneekö oma järkemme esteenä; mitään emme voi ottaa lahjana vastaan, vaan kaiken pyrimme ansaitsemaan itse omilla teoillamme (vrt. omakohtainen uskonratkaisu, oma kuuliaisuuden askel jne…).
Näin tavoittelemme vain omaa kunniaa, emmekä anna kunniaa sille, kenelle se kuuluu.
Uskovien kasteen ja raamatullisen kasteen välillä on siis suuri ero.
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta 1.Piet.3:21
Olettaen, että olet lapsikastettu, miksi näitä mietit? Jos sinut on jo kastettu, etkä ole saanut sydämellesi tietoisuutta, että sinun olisi mentävä aikuisten upotuskasteelle, miksi silloin menisit? Lapsikastehan otetaan aikuisena käytäntöön uskossa, kun ollaan saatu herätys ja annettu elämä Kristukselle.
Mikäli sinulle tulee sydämelle tietoisuus siitä, että sinun olisi syytä mennä vielä upotuskasteelle, silloin tämä tietoisuus syytä ottaa vakavasti, olla kuuliainen ja mennä sen kummempia ihmettelemättä, se vain nyt on sinun kohdallasi niin.
Jos vain ihan yrität täyttää jotakin riittiä niin et todella koe siinä muuta kuin kastumisen.
Minut on kastettu niin vauvana kuin aikuisenakin ja tiedän että toisten mielestä se on hyvä asia ja toisten mielestä huono asia, minä siitä viis kuus piittaan. Ellei sydämelleni olisi tullut Jeesuksen toivomusta aikuiskasteesta en varmaankaan olisi käynyt. Minun elämääni se ei muuttanut sinne eikä tänne. Vain Jeesus yksin voi armahtaa ja rakastaa ja minua hänen onkin pitänyt oikein super-rakastaa että olen edes vaivoin uskossa pysynyt ;-)
Elä minun vuokseni siis mene kasteelle, mutta jos Herra Jeesus puhuu sinun sydämellesi, silloin kiiresti äläkä jää viivyttelemään matkallasi.Treija 11.3.2007 klo 21.30
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta 1.Piet.3:21
---
Tervetuloa tälle palstalle!
Mitä ymmärrät lihan saastalla, jota kaste ei poista?
Tässä ketjussa on kyse uskovien kasteen sisällöstä.
Liittyykö sinun mielestäsi uskovien kasteeseen syntien anteeksisaaminen (Jumalan ARMO)?Tapio522 kirjoitti:
Treija 11.3.2007 klo 21.30
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta 1.Piet.3:21
---
Tervetuloa tälle palstalle!
Mitä ymmärrät lihan saastalla, jota kaste ei poista?
Tässä ketjussa on kyse uskovien kasteen sisällöstä.
Liittyykö sinun mielestäsi uskovien kasteeseen syntien anteeksisaaminen (Jumalan ARMO)?Kasteessa Jumala tekee kanssamme iankaikkisen liiton.
Hän lahjoittaa siinä meille hyvän omantunnon antamalla syntimme anteeksi (Apt. 2:38).
Jumala siis tarjoaa ihmiselle hyvää omaatuntoa ja anteeksiantoa, jonka ihminen ottaa uskossa vastaan kiitollisena.
(1. Piet. 3:21 ).
Edellä Pietari sanoo:
”..Kristus kärsi kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö;….” (1. Piet. 3:18).
Kristuksen tähden me väärätkin saamme lähteä vanhurskauden polulle.
Nooa pelastui veden kautta turmeltumasta ympäristönsä mukana (1. Piet. 3:20).
Samoin kastekin erottaa uskovan tuhoutuvasta maailmasta.
---
”Oi armon merta ihmeellistä, sen vesi voimallinen on,
syyn kaiken pesee syntisistä, pois heistä torjuu tuomion.
Se synnin vallan hukuttaa, kuin Nooan minut pelastaa”.
(Virsi 215:1)
Kannattaa lukea koko virsi!Tapio522 kirjoitti:
Treija 11.3.2007 klo 21.30
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta 1.Piet.3:21
---
Tervetuloa tälle palstalle!
Mitä ymmärrät lihan saastalla, jota kaste ei poista?
Tässä ketjussa on kyse uskovien kasteen sisällöstä.
Liittyykö sinun mielestäsi uskovien kasteeseen syntien anteeksisaaminen (Jumalan ARMO)?Sinä olet kovasti keskustellut ihmisten kanssa kasteen syvimmästä merkityksestä, etsit kovasti vastausta sinua askarruttaviin kysymyksiin.
Itseasiassa minä tuossa keskustelin kasteen yleismerkityksestä uskovalle ihmiselle, eikä minulla ole siihen mitään lisättävää, sen pitäisi tapahtumana olla aika simppeli asia, joka kuuluu suorittaa joko lapsena tai aikuisena.
Ymmärrän kasteen sinänsä olevan askel, ymmärrän sen olevan uskonteko. Samoin kun ymmärrän kasteen merkityksen aikuisena hyväksymisen olevan tahdonilmaus siitä, että haluamme kuulua Kristukselle ja olla Jumalan lapsia ja alamaisia Korkeimman käytössä.
Toisin kuin sinulla on sydämelläsi, minä en ole tutkinut juuri kasteen merkitystä kovin syvällisesti. Se on ollut minulle vain sellainen itsestäänselvyys, etten taida sitä edes sen kummemmin selittää, heh eikä sen mukaan edes tarvitsekaan :-) Ymmärrän kuitenkin, että Jeesuksen Kristuksen edessä tehty henkilökohtainen tilinteko ja uskoon tulo on se juttu joka pelastaa. Vedessä ei ole mitään maagisia voimia jotka jotenkin vaikuttaisivat ihmiseen pelastavasti tai parantavasti. Se on siis kertakaikkisesti vain uskonteko.
Tuo Pietarin kohta 3:21 todistaa sen myös omalla tavallaan. Me olemme syntyneet tänne ihmisiksi, meidän lihamme on altis syntiin aivan koko elinikämme riippumatta kasteesta. Kasteen jälkeenkin me siis olemme alttiina synnille lihamme saastaisuuden, syntisen, villin luontomme puolesta koska vaan kun haluamme lähteä sellaiseen mukaan.
Dogmaattinen keskusteluun minä en lähde, esitän ainoastaan sellaisia näkemyksiä jotka koen omalla osallani olevan totuuksia. Nämä ovat pyhiä asioita joissa liika kiistely on pahasta.
- niin minkä autuuden
sillä luulisit saavuttavasi vaikka pulikoisit kastepaljussa joka toinen päivä?
Kai nyt Jumalaltakin jonkinlaista järjellisyyttä on syytä olettaa myös kastekysymysten suhteen."Kai nyt Jumalaltakin jonkinlaista järjellisyyttä on syytä olettaa myös kastekysymysten suhteen".
---
Niin...turha kastetta on mennä uusimaan.
On olemassa vain "yksi Herra, yksi usko, YKSI kaste". (Ef. 4:5).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433494Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4312921Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222791Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831857- 871487
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 911136
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113- 991096
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31920