Johanneksen ilmestys?

sivusta seuraava

Mitäpä mieltä olette ilmestyskirjasta? Laitan tähän lainauksen wikipediasta aiheeseen liittyen:

"Ilmestyskirja oli mukana jo Muratorin kaanonissa noin vuonna 170. 300-luvun lopulla kirkkoisä Johannes Krysostomos ja eräät muut piispat olivat kuitenkin sitä mieltä, että Ilmestyskirjaa ei tulisi liittää Uuden testamentin kirjojen kaanoniin, koska sen tulkitseminen oli vaikeaa ja vaarana oli sen väärinkäyttö. Syyrialaiset kristityt hylkäsivät myös kirjan, lähinnä sen vuoksi, että montanolaiset olivat niin riippuvaisia siitä. 800-luvulla kirja luettiin Pietarin ilmestyksen ohella kiistanalaisiin kirjoihin Konstantinopolin patriarkan Pyhän Nikeforoksen toimesta. Lopulta se luettiin mukaan hyväksyttyyn kaanoniin, mutta se on edelleen ainoa Uuden testamentin kirja, jota ei lueta ortodoksisen kirkon liturgioissa. Myös Martti Luther totesi aikanaan, ettei kirjaa olisi ehkä pitänyt valita mukaan Uuteen testamenttiin. Hän suhtautui varauksella kirjan apostolisuuteen ja profeetallisuuteen."

15

967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

      Johanneksen ilmestystä ei olisi pitänyt ottaa mukaan Uuteen Testamenttiin. Ilmestyskirja onkin ainoa UT:n kirjoista, jota ei lueta ortodoksisen kirkon jumalanpalveluksissa. Yksityisesti sitä saa lukea, mutta eipä siitä taida paljoa hyötyä olla, sillä kirjassa on se valitettava vika, että sen sanoma avautuu vasta jälkeenpäin, siis vain niille lopunaikojen kristityille, jotka elävät ne viimeiset päivät, joita kirjassa kuvataan.

      • sivusta seuraava

        Miten odtodoksit suhtautuvat Danielin kirjaan ja ainakin vanhoista Raamatuista löytyviin apokryfisiin kirjoihin?

        1800 luvulla syntyneet uususkonnot tuntuvat olevan kovia ennustamaan lopunaikoja. Millainen näkemys ortodokseilla on tähän asiaan?


      • Septuagintan kanonin mukaiset
        sivusta seuraava kirjoitti:

        Miten odtodoksit suhtautuvat Danielin kirjaan ja ainakin vanhoista Raamatuista löytyviin apokryfisiin kirjoihin?

        1800 luvulla syntyneet uususkonnot tuntuvat olevan kovia ennustamaan lopunaikoja. Millainen näkemys ortodokseilla on tähän asiaan?

        VT:n kirjat kuuluvat ortodoksien Raamattuun. Ortodoksien VT:ssa on 49 kirjaa. Danielin kirjassahan on mm kertomus hurskaista nuorukaisista tulisessa pätsissä, joka on eräs aamupalveluksen kanonin aiheista, joten Danielin kirjaa luetaan tai on ainakin joskus luettu meillä paljonkin.

        Lopun ajoista sanoo suuren maanantain tropari: "Katso ylkä tulee puoliyössä ja autuas on se palvelija, jonka hän valveilta löytää. Vaan kelvoton on se, jonka hän löytää suruttomana. Varo siis, minun sieluni, ettet unen valtaan vaipuisi, ettet kuolemaan tulisi heitetyksi ja ulkopuolelle valtakuntaa suljetuksi. Vaan herää ja huuda: Pyhä, pyhä, pyhä olet sinä Jumala. Jumalansynnyttäjän tähden armahda meitä."


    • kovaa vauhtia,

      olisko ollu tarkoitettu enempi lopunaikaa varten.
      Siellä luvataan suuresti siunata ne jotka sitä tutkivat.

    • ponomari Jerma

      ...aivan mahtavia ylistyslauselmia, joita enkelit lausuvat Jumalan kunniaksi. Eikö ort.jumalanpalvelus ole taivaallisen kuva?

      Vaikka Johanneksen ilmestystä ei palveluksissa luetakaan niin ei kai sitä tarvitse väheksyäkään?

      • al-boy

        on paljon mikä viittaa ilmestyskirjalliseen materiaaliin. Kuten kun pappi suihduttaa siihen "minä näin enkelin suitsutusastia kädessä, ja hän suitsutti pyhien rukoukset Jumalan eteen", ja tämän tyyppistä.

        Ilmestyskirjan tulkitsiminen kirkon opin ulkopuoplella on usein johtanut aivan hämäriin lopputuloksiin. Montanistit, luterilaiset, helluuntalaiset, sionistit, messiaaniset juutalaiset, jehovan todistajat etc. etc. Kirkkohistoria on aivan täynnä tällaisia lahkoja!

        Jos nytten väitämme että sen ei kuuluisi olla kanoninen niin hyökkäämme Pyhän Hengen kimppuun joka sen siihen on laittanut.


      • joka on
        al-boy kirjoitti:

        on paljon mikä viittaa ilmestyskirjalliseen materiaaliin. Kuten kun pappi suihduttaa siihen "minä näin enkelin suitsutusastia kädessä, ja hän suitsutti pyhien rukoukset Jumalan eteen", ja tämän tyyppistä.

        Ilmestyskirjan tulkitsiminen kirkon opin ulkopuoplella on usein johtanut aivan hämäriin lopputuloksiin. Montanistit, luterilaiset, helluuntalaiset, sionistit, messiaaniset juutalaiset, jehovan todistajat etc. etc. Kirkkohistoria on aivan täynnä tällaisia lahkoja!

        Jos nytten väitämme että sen ei kuuluisi olla kanoninen niin hyökkäämme Pyhän Hengen kimppuun joka sen siihen on laittanut.

        sen siihen laittanut", kirjoitat. Kyllä se on niin, että kirkkoisät valitsivat UT:n kaanonin kirjat. Vaikka uskomme Pyhän Hengen ohjaavan kirkkoa, niin se ei tietysti tapahdu mekaanisesti.

        Jos olen samaa mieltä kuin Pyhä Johannes Krysostomos, niin mitä pahaa siinä on? Raamatun kirjat ovat erilaisia painoarvoltaan. Ilmestyskirja kuuluu ns vastaansanottuihin kirjoihin, siitä ei päästä yli eikä ympäri.


      • muodon vuoksi
        al-boy kirjoitti:

        on paljon mikä viittaa ilmestyskirjalliseen materiaaliin. Kuten kun pappi suihduttaa siihen "minä näin enkelin suitsutusastia kädessä, ja hän suitsutti pyhien rukoukset Jumalan eteen", ja tämän tyyppistä.

        Ilmestyskirjan tulkitsiminen kirkon opin ulkopuoplella on usein johtanut aivan hämäriin lopputuloksiin. Montanistit, luterilaiset, helluuntalaiset, sionistit, messiaaniset juutalaiset, jehovan todistajat etc. etc. Kirkkohistoria on aivan täynnä tällaisia lahkoja!

        Jos nytten väitämme että sen ei kuuluisi olla kanoninen niin hyökkäämme Pyhän Hengen kimppuun joka sen siihen on laittanut.

        Ehdottomasti euroopassa esiintyvistä taikauskoisista lahkoista pahin ja sekalaisin on ortodoksinen lahko
        monine kuppikuntineen ja noitineen sekä velhoineen. Tässä ko. lahkossa jopa aivan avoimesti palvotaan yhden naispuolisen jumalan kuvaa ja on omaksuttu muitakin kummia voodoomaisia tapoja jotka ovat perua hellenistisestä antiik. kreikasta. Tässä lahkossa jäsenet myös käyttäytyvät näkyvästi kristillisyyden vastaisesti, joka omine oppeineen sinänsä hipoo jo puhdasta satanismia. Ortodoksit eivät ole siis kristittyjä. Suomeenkin pitäisi laatia laki jonka turvin voitaisiin kieltää tuollaisten lahkojen toiminta suomen maaperällä ja alueella.


      • vitsin väänsit -
        muodon vuoksi kirjoitti:

        Ehdottomasti euroopassa esiintyvistä taikauskoisista lahkoista pahin ja sekalaisin on ortodoksinen lahko
        monine kuppikuntineen ja noitineen sekä velhoineen. Tässä ko. lahkossa jopa aivan avoimesti palvotaan yhden naispuolisen jumalan kuvaa ja on omaksuttu muitakin kummia voodoomaisia tapoja jotka ovat perua hellenistisestä antiik. kreikasta. Tässä lahkossa jäsenet myös käyttäytyvät näkyvästi kristillisyyden vastaisesti, joka omine oppeineen sinänsä hipoo jo puhdasta satanismia. Ortodoksit eivät ole siis kristittyjä. Suomeenkin pitäisi laatia laki jonka turvin voitaisiin kieltää tuollaisten lahkojen toiminta suomen maaperällä ja alueella.

        ei aihetta enempään, naurattaa niin kovasti!


      • ortodoksisuudesta
        muodon vuoksi kirjoitti:

        Ehdottomasti euroopassa esiintyvistä taikauskoisista lahkoista pahin ja sekalaisin on ortodoksinen lahko
        monine kuppikuntineen ja noitineen sekä velhoineen. Tässä ko. lahkossa jopa aivan avoimesti palvotaan yhden naispuolisen jumalan kuvaa ja on omaksuttu muitakin kummia voodoomaisia tapoja jotka ovat perua hellenistisestä antiik. kreikasta. Tässä lahkossa jäsenet myös käyttäytyvät näkyvästi kristillisyyden vastaisesti, joka omine oppeineen sinänsä hipoo jo puhdasta satanismia. Ortodoksit eivät ole siis kristittyjä. Suomeenkin pitäisi laatia laki jonka turvin voitaisiin kieltää tuollaisten lahkojen toiminta suomen maaperällä ja alueella.

        Väitteesi ovat niin absurdeja, että jätämme ne omaan "arvoonsa".


      • sivusta seuraava
        muodon vuoksi kirjoitti:

        Ehdottomasti euroopassa esiintyvistä taikauskoisista lahkoista pahin ja sekalaisin on ortodoksinen lahko
        monine kuppikuntineen ja noitineen sekä velhoineen. Tässä ko. lahkossa jopa aivan avoimesti palvotaan yhden naispuolisen jumalan kuvaa ja on omaksuttu muitakin kummia voodoomaisia tapoja jotka ovat perua hellenistisestä antiik. kreikasta. Tässä lahkossa jäsenet myös käyttäytyvät näkyvästi kristillisyyden vastaisesti, joka omine oppeineen sinänsä hipoo jo puhdasta satanismia. Ortodoksit eivät ole siis kristittyjä. Suomeenkin pitäisi laatia laki jonka turvin voitaisiin kieltää tuollaisten lahkojen toiminta suomen maaperällä ja alueella.

        Itse en ole ortodoksi ja olen kolunnut varmaan kaikki kristilliset lahkot joita tästä maasta löytyy (no ainakin merkittävimmät).

        Minusta voisi aivan hyvin tulla ortodoksi ja mistäs tietää vaikka joskus tulisikin.


      • taikka tulloo pimmee
        sivusta seuraava kirjoitti:

        Itse en ole ortodoksi ja olen kolunnut varmaan kaikki kristilliset lahkot joita tästä maasta löytyy (no ainakin merkittävimmät).

        Minusta voisi aivan hyvin tulla ortodoksi ja mistäs tietää vaikka joskus tulisikin.

        Sokeutta ja kuuroutta ilmenee kattavasti ympäri maailman se on selkis seki. Tokko kannattaa kuiteskaa alkaa kuvan palvojaksi, vaikka kuinka seuraisit sivusta. Minusta taas ei koskaa tule pedon eikä tekojumalan kuvan kumartajaa.


      • sivusta seuraava
        taikka tulloo pimmee kirjoitti:

        Sokeutta ja kuuroutta ilmenee kattavasti ympäri maailman se on selkis seki. Tokko kannattaa kuiteskaa alkaa kuvan palvojaksi, vaikka kuinka seuraisit sivusta. Minusta taas ei koskaa tule pedon eikä tekojumalan kuvan kumartajaa.

        Tuolla kuvien palvonnalla viittaat varmaan ikoneihin. Itseltäni meni 5 minuuttia aikaa ottaessani asiasta selvää ja todetessani, että tuossa väitteessä ei ole mitään perää.

        Laitan tuohon alle pari wikipedia lainausta aiheesta:

        "Ikoni (kreik. εἰκών, eikōn eli kuva) on etenkin ortodoksien uskonnollisissa yhteyksissä käyttämä kuva. Ikoneita ovat esimerkiksi ortodoksisen uskonnon piirissä olevat kuvat, mutta myös muissa uskonnoissa, esimerkiksi hindulaisuudessa kutsutaan pyhäinkuvastoa sanalla murti. Ikonografia tarkoittaa taidehistoriallista vertailevaa tutkimusta, jossa pyritään selvittämään taideteoksen aihe, idea, alkuperä ja kehitys. Ikonologia on kuvan yleismerkityksen tulkintaa sen yhteydessä historiaan ja kulttuuriin.


        [muokkaa] Ortodoksiset ikonit
        Ortodoksisessa uskonnossa ikoni on Kristusta, Jumalansynnyttäjää, pyhää ihmistä, Raamatun tai muuta pyhää tapahtumaa esittävä, tavallisesti puulle temperaväreillä maalattu kuva, joka voidaan koristella kultauksella. Ikoni voi olla myös painettu kuva. Ikonin siunaa käyttöönsä kirkossa pappi. Ikoni ei ole perinteinen taide-esine, kuten esimerkiksi taulu, vaan se on uskonnon harjoittamiseen käytettävä esine. Ikoneja ei käytetä ainoastaan ortodoksikirkossa, jossa niistä koostuvaa alttariseinää kutsutaan ikonostaasiksi, vaan niitä sijoitetaan myös koteihin.

        Ikonit ovat väreihin puettua teologiaa, ja ne välittävät rukoilijalle tai katsojalleen ortodoksista uskonoppia ja sanomaa samalla tavalla kuin kirjoitettu sanakin. Ikonia ei perinteisesti signeerata. Katsotaan, että ikoni on maalattu Jumalan kunniaksi ja Hänen myötävaikutuksellaan maalarin käden kautta."

        "Ikonostaasi on ortodoksisessa kirkossa alttarin ja kirkkosalin erottava seinä, jolla sijaitsee ikoneja. Sitä nimitetään myös alttariseinäksi, kuvaseinäksi, joka alkuaan tehtiin kivestä tai marmorista muistuttamaan vanhojen roomalaisten basilikojen vastaavaa rakennelmaa.

        Myöhemmin seinälle ripustettiin kirkollisten juhlien aikana kuvia ja lopulta ikonostaasi kuvitettiin pysyvästi.

        Mm. Andrei Rubljovin ja Theofanes Kreikkalaisen myötävaikutuksella ikonostaasit rakennettiin korkeiksi lattiasta kattoon ulottuviksi seiniksi, jotka kätkivät alttarin kirkkosalista. Ikonin rakentaminen puusta on alkuaan venäläistä perinnettä.

        Ikonostaasissa ikonit sijoitetaan Suomessa vallitsevan käytännön mukaan siten, että keskellä olevan Pyhän portin oikealla puolella on Kristuksen ja vasemmalla puolella Jumalansynnyttäjän ikonit. Pyhän portin yläpuolella on ns. deesis-ryhmä, ikoni, johon on kuvattu Kristus, Neitsyt Maria ja Johannes Kastaja tai vaihtoehtoisesti siellä voi olla ehtoollisen asettamista kuvaava ikoni.

        Ikonostaasissa on yleensä kolme sisäänkäyntiä, keskellä olevan Pyhän portin lisäksi pohjoinen ja eteläinen ovi. Ortodoksinen kirkkohan on yleensä aina itä-länsi-suunnassa siten, että alttari on idässä.

        Ortodoksisessa kirkossa ei välttämättä ole aina ikonostaasia tai se voi nykyään olla myös matala, aitamainen seinämä. Joissain idän ortodoksisissa kirkoissa ikonostaasin paikalla voi olla myös vedettävä verho tai harso."


      • Pönttökostuu
        muodon vuoksi kirjoitti:

        Ehdottomasti euroopassa esiintyvistä taikauskoisista lahkoista pahin ja sekalaisin on ortodoksinen lahko
        monine kuppikuntineen ja noitineen sekä velhoineen. Tässä ko. lahkossa jopa aivan avoimesti palvotaan yhden naispuolisen jumalan kuvaa ja on omaksuttu muitakin kummia voodoomaisia tapoja jotka ovat perua hellenistisestä antiik. kreikasta. Tässä lahkossa jäsenet myös käyttäytyvät näkyvästi kristillisyyden vastaisesti, joka omine oppeineen sinänsä hipoo jo puhdasta satanismia. Ortodoksit eivät ole siis kristittyjä. Suomeenkin pitäisi laatia laki jonka turvin voitaisiin kieltää tuollaisten lahkojen toiminta suomen maaperällä ja alueella.

        olet juonut liikaa kofeiinipitoisia juomia. Pitääkö tämä paikkansa?


      • Pönttökostuu*
        taikka tulloo pimmee kirjoitti:

        Sokeutta ja kuuroutta ilmenee kattavasti ympäri maailman se on selkis seki. Tokko kannattaa kuiteskaa alkaa kuvan palvojaksi, vaikka kuinka seuraisit sivusta. Minusta taas ei koskaa tule pedon eikä tekojumalan kuvan kumartajaa.

        jos sinulla ei ole muuta tekemistä kun suoltaa tuollaisia aivottomuuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2284
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1127
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      84
      1007
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      922
    5. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      793
    9. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      769
    Aihe