Jääkö turhaksi?

Timoriepu

Jumalalla on ihmiskunnalle jotain ainutlaatuista ja ehdottoman tärkeää tarjottavaa. Se on pelastus Jeesuksen kautta. Iankaikkinen elämä Jeesuksen sovitustyön ansiosta. Syntien anteeksianto Jeesuksen ristillä suorittaman sovituksen tähden.

Kuitenkin on niin murhellista, että monet, vaikka heille sitä kaikin mahdollisin keinoin tarjottaisiin, eivä huoli tuota Jumalan niin mahtavaa lahjaa. Näin on ollut ennenkin ja näin on nyt ja näin tulee olemaan. Hirvittävä tragedia näiden ihmisten kannalta, jotka kääntävät selkänsä Jeesukselle. Usko ei ole joka miehen.

2Kor.6
"Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ETTEI SE JÄÄ TURHAKSI.
Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

Ap. t. 14:15
ja sanoivat: "Miehet, miksi te näin teette? Mekin olemme ihmisiä, yhtä vajavaisia kuin te, ja julistamme teille evankeliumia, että te kääntyisitte noista turhista jumalista elävän Jumalan puoleen, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on.

16

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saivartelijaWäinö

Jos sinulla ei ole parempaa asiaa, niin lähde vaikka sinne lenkille, onneton rievunriekale.

• Kurkku kipee

Mutta se riepu pitää laittaa kaulaan,ei saa vetää perässä,koska se tällä loskakelillä kastuu.

• Jääkö turhaksi?
      Timoriepu: "Jumalalla on ihmiskunnalle jotain ainutlaatuista ja ehdottoman tärkeää tarjottavaa. Se on pelastus Jeesuksen kautta. Iankaikkinen elämä Jeesuksen sovitustyön ansiosta. Syntien anteeksianto Jeesuksen ristillä suorittaman sovituksen tähden".
      ----
      Tähän sopinee vähän piempikin lainaus Raamatusta.
      1. Kor. 1:18-31
      RISTIN SAARNAN HULLUUS

1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
      1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
      1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
      1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
      1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
      1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
      1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
      1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
      1:26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
      1:27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
      1:28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
      1:29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
      1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
      1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".
      ----

Paavali kirjoittaa evankeliumin voimasta niiden ihmisten elämässä, jotka ovat ottaneet vastaan Kristuksen (j. 18-25).

Ristin voimasta ja viisaudesta kertoo korinttilaisten oma kokemus; Jumala on valinnut maailman halvat, ettei kukaan kerskaisi (J. 26-31).
      Korintin seurakunnassahan uskovat olivat usein köyhää ja halpasukuista väkeä.
      --
      Juuri nykyisenä aikana meitä tuuditetaan siihen valheeseen, että jokainen ihminen pelastuu ilman Kristuksen ristiä.
      Julistetaan veretöntä evankeliumia.

Risti jakaa koko ihmiskunnan kahtia.
      Sen näemme jo kahdesta ryöväristä, jotka ristiinnaulittiin samaan aikaan Jeesuksen kanssa.
      Toinen herjasi Jeesusta, mutta toinen uskoi (Lk. 23:39-43).

• Timoriepu

Mitäpä tuohon paljoa lisäämään.
        Jumala on laskenut pelastuksen niin alas, että kurjinkin siihen voi tarttua. Kuitenkin se on niin alas laskettu, että itseriittoiset ihmiset eivät suostu nöyrtymään ja laskeutumaan ja taipumaan armahdettaviksi.
        On pelkkää armoa, että voi sanoa olevansa Jeesuksen oma, sillä minäkin olen sitä vain armosta, lahjana sen saanut. Jeesukselle siitä ikikiitos!

• epänöyristelijä
        Timoriepu kirjoitti:

Mitäpä tuohon paljoa lisäämään.
        Jumala on laskenut pelastuksen niin alas, että kurjinkin siihen voi tarttua. Kuitenkin se on niin alas laskettu, että itseriittoiset ihmiset eivät suostu nöyrtymään ja laskeutumaan ja taipumaan armahdettaviksi.
        On pelkkää armoa, että voi sanoa olevansa Jeesuksen oma, sillä minäkin olen sitä vain armosta, lahjana sen saanut. Jeesukselle siitä ikikiitos!

"Kuitenkin se on niin alas laskettu, että itseriittoiset ihmiset eivät suostu nöyrtymään ja laskeutumaan ja taipumaan armahdettaviksi."

No etpähän ole itsekään Allahin edessä nöyrtynyt.

Mistähän muuten johtuu, että Timoriepu ja ateisti eivät kumpikaan ole nöyrtyneet Allahin edessä? Minä esitän oman veikkaukseni:

Timoriepu ei ole nöyrtynyt Allahin edessä, koska hän ei usko Allahin olemassaoloon.
        Ateisti ei ole nöyrtynyt Allahin edessä, koska hän ei usko Allahin olemassaoloon.

Mistä sitten mahtaa johtua se, että Timoriepu on nöyrtynyt kristillisen Jumalan edessä, mutta ateisti ei? Esitän taas oman veikkaukseni:

Timoriepu on nöyrtynyt kristillisen Jumalan edessä, koska hän uskoo tuon olennon olemassaoloon. Ateisti ei ole nöyrtynyt kristillisen Jumalan edessä, koska hän ei usko tuon olennon olemassaoloon.

Menikö väärin? Mikä osuus tässä kaikessa on jollain itseriittoisuudella?

• Timoriepu
        epänöyristelijä kirjoitti:

"Kuitenkin se on niin alas laskettu, että itseriittoiset ihmiset eivät suostu nöyrtymään ja laskeutumaan ja taipumaan armahdettaviksi."

No etpähän ole itsekään Allahin edessä nöyrtynyt.

Mistähän muuten johtuu, että Timoriepu ja ateisti eivät kumpikaan ole nöyrtyneet Allahin edessä? Minä esitän oman veikkaukseni:

Timoriepu ei ole nöyrtynyt Allahin edessä, koska hän ei usko Allahin olemassaoloon.
        Ateisti ei ole nöyrtynyt Allahin edessä, koska hän ei usko Allahin olemassaoloon.

Mistä sitten mahtaa johtua se, että Timoriepu on nöyrtynyt kristillisen Jumalan edessä, mutta ateisti ei? Esitän taas oman veikkaukseni:

Timoriepu on nöyrtynyt kristillisen Jumalan edessä, koska hän uskoo tuon olennon olemassaoloon. Ateisti ei ole nöyrtynyt kristillisen Jumalan edessä, koska hän ei usko tuon olennon olemassaoloon.

Menikö väärin? Mikä osuus tässä kaikessa on jollain itseriittoisuudella?

http://arvioikaa.com/islam.html

• epänöyristelijä
        Timoriepu kirjoitti:

http://arvioikaa.com/islam.html

Enpä jaksa. Tiedän jo islamin olevan ihmisten keksintöä aivan kuten kristinuskonkin. Mutta olenko itseriittoinen kun en usko Allahiin? Olenko itseriittoinen kun en usko Zeukseen? Olenko itseriittoinen kun en usko hindujumaliin? Olenko itseriittoinen kun en usko Jahveen? No en, enpähän vain usko moisiin olentoihin.

Veikkaan, ettet itse edes uskalla lukea omaa uskontoasi kritisoivaa tekstiä, joten toisten uskontojen kritisoiminen ei ainakaan tee sanojasi uskottavammiksi.

• Timoriepu

Enpä jaksa. Tiedän jo islamin olevan ihmisten keksintöä aivan kuten kristinuskonkin. Mutta olenko itseriittoinen kun en usko Allahiin? Olenko itseriittoinen kun en usko Zeukseen? Olenko itseriittoinen kun en usko hindujumaliin? Olenko itseriittoinen kun en usko Jahveen? No en, enpähän vain usko moisiin olentoihin.

Veikkaan, ettet itse edes uskalla lukea omaa uskontoasi kritisoivaa tekstiä, joten toisten uskontojen kritisoiminen ei ainakaan tee sanojasi uskottavammiksi.

koska se kertoo hyvin asian olemuksen. Itseriittoinen ihminen katsoo olevansa itsellensä itse riittävä, ilman Jumalaa. Nyt en tarkoita, ettetkö joskus kenties tarvitse muiden ihmisten apua, vaan ikuisuuskysymyksessä katsot riittäväsi itse itsellesi. Jos se sinua kovin loukkasi, pyydän kovasti anteeksi, sillä se ei ollut sanomani kärki, eikä tarkoitus.

• epänöyristelijä
        Timoriepu kirjoitti:

koska se kertoo hyvin asian olemuksen. Itseriittoinen ihminen katsoo olevansa itsellensä itse riittävä, ilman Jumalaa. Nyt en tarkoita, ettetkö joskus kenties tarvitse muiden ihmisten apua, vaan ikuisuuskysymyksessä katsot riittäväsi itse itsellesi. Jos se sinua kovin loukkasi, pyydän kovasti anteeksi, sillä se ei ollut sanomani kärki, eikä tarkoitus.

Ei mitään, saat toki anteeksi. Mutta edelleenkin puhut outoja. Eihän ateisti ole ateisti siksi, että hän kokee pärjäävänsä ilman jumalia, vaan siksi, koska hän ei usko jumaliin. Jos jumalia ei ole olemassa, ei niiden edessä tarvitse nöyristellä.

• Timoriepu

Ei mitään, saat toki anteeksi. Mutta edelleenkin puhut outoja. Eihän ateisti ole ateisti siksi, että hän kokee pärjäävänsä ilman jumalia, vaan siksi, koska hän ei usko jumaliin. Jos jumalia ei ole olemassa, ei niiden edessä tarvitse nöyristellä.

aika kummallista, jos meidän, eri lähtökohdista tulleina, kielemme ja ajattelumme kohtaisivat ihan jetsulleen.
        Ajattelen näin, että epäuskostasi Jumalaa kohtaan seuraa se, että katsot pärjääväsi ilman Häntä. Minä taas uskon Jumalaan ja tarvitsen Häntä kovasti jo tässä elämässä ja varsinkin tämän maallisen elämän päätyttyä. En halua siirtyä ikuisuuteen ilman Jeesusta. Jos en olisi kokenut Hänen huolenpitoaan, en varmaankaan ehkä olisi uskossa, tai ainakin edelleen etsisin Häntä.

• RitariOlevainen

"Katso, hän tulee pilvissä!
      kaikki silmät näkevät hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan suksukunnat vaikeroivat hänen tähtensä. Totisesti, aamen.
      Minä olen A ja O, sanoo Herra Jumala, joka on, joka oli ja joka on tuleva,Kaikkivaltias."

"1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
      2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
      3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
      4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."

"1. Ja hän näytti minulle elämän veden virran, joka kirkkaana kuin kristalli juoksi Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta.
      2. Keskellä sen katua ja virran molemmilla puolilla oli elämän puu, joka kantoi kahdettoista hedelmät, antaen joka kuukausi hedelmänsä, ja puun lehdet ovat kansojen tervehtymiseksi.
      3. Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
      4. ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.
      5. Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä, ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti.
      6. Ja hän sanoi minulle: "Nämä sanat ovat vakaat ja todet, ja Herra, profeettain henkien Jumala, on lähettänyt enkelinsä näyttämään palvelijoilleen, mitä pian tapahtuman pitää.
      7. Ja katso, minä tulen pian. Autuas se, joka ottaa tämän kirjan ennustuksen sanoista vaarin!"

• Timoriepu

Kunpa moni muukin laillasi sanoisi.
        Päämäärä on valtava, mutta on vain yksi tie sinne, Jeesus Kristus.

1Piet.1
        "Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
        7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
        8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
        9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen".

• Timoriepu kirjoitti:

Kunpa moni muukin laillasi sanoisi.
        Päämäärä on valtava, mutta on vain yksi tie sinne, Jeesus Kristus.

1Piet.1
        "Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
        7 että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
        8 Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
        9 sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen".

Timoriepu: "Kunpa moni muukin laillasi sanoisi.
        Päämäärä on valtava, mutta on vain yksi tie sinne, Jeesus Kristus".
        ----
        1. Kor. 2:1-5
        RISTI JULISTUKSEN VOIMANA

2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
        2:2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
        2:3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
        2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
        2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
        ---
        Paavali itse oli saanut kohdata Ristiinnaulitun ylösnousseena Herranaan (1. Kor. 15:8).
        Tästä Ristiinnaulitusta ja syntien sovituksesta hän myös saarnasi (j.2).
        Sanoma oli yksinkertainen. Hänen sanomansa ei perustu ihmisen viisauteen eikä omiin kykyihimme.

Korintissa ”henkien taistelu” oli niin kova, että Paavali joutui saarnaamaan ”heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa”. Paavali ei häpeä tunnustaa tätä.
        Olihan hän tullut suurkaupunkiin, joka oli tunnettu materialismistaan ja siveettömyydestään.

Moni korinttilainen otti vastaan evankeliumin ja Korinttiinkin syntyi Jumalan seurakunta. (Tarkemmin Apt. 18:1-17)
        Paavalin saarnat olivat ”Hengen ja voiman” osoittamista (j. 4).
        Tuon vapisevan miehen saarnat saivat aikaan sen, että monien sisäinen vastarinta murtui: syntejä tunnustettiin, paheista ja huonosta elämäntavoista luovuttiin, alettiin elämään uutta elämää, jossa Hengen lahjat toimivat (1. Kor. 1:4-7). Korintin seurakuntalaisista tuli rikkaita hengellisesti.

Monet rukoilevat herätystä kansamme keskuuteen.
        Tuleekohan sellaista tämän ajan siveettömyyden ja materialismin keskelle?

• Timoriepu
        Tapio522 kirjoitti:

Timoriepu: "Kunpa moni muukin laillasi sanoisi.
        Päämäärä on valtava, mutta on vain yksi tie sinne, Jeesus Kristus".
        ----
        1. Kor. 2:1-5
        RISTI JULISTUKSEN VOIMANA

2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
        2:2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
        2:3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
        2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
        2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
        ---
        Paavali itse oli saanut kohdata Ristiinnaulitun ylösnousseena Herranaan (1. Kor. 15:8).
        Tästä Ristiinnaulitusta ja syntien sovituksesta hän myös saarnasi (j.2).
        Sanoma oli yksinkertainen. Hänen sanomansa ei perustu ihmisen viisauteen eikä omiin kykyihimme.

Korintissa ”henkien taistelu” oli niin kova, että Paavali joutui saarnaamaan ”heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa”. Paavali ei häpeä tunnustaa tätä.
        Olihan hän tullut suurkaupunkiin, joka oli tunnettu materialismistaan ja siveettömyydestään.

Moni korinttilainen otti vastaan evankeliumin ja Korinttiinkin syntyi Jumalan seurakunta. (Tarkemmin Apt. 18:1-17)
        Paavalin saarnat olivat ”Hengen ja voiman” osoittamista (j. 4).
        Tuon vapisevan miehen saarnat saivat aikaan sen, että monien sisäinen vastarinta murtui: syntejä tunnustettiin, paheista ja huonosta elämäntavoista luovuttiin, alettiin elämään uutta elämää, jossa Hengen lahjat toimivat (1. Kor. 1:4-7). Korintin seurakuntalaisista tuli rikkaita hengellisesti.

Monet rukoilevat herätystä kansamme keskuuteen.
        Tuleekohan sellaista tämän ajan siveettömyyden ja materialismin keskelle?

Herätystä on siellä, missä me itse heräämme ensin. Meidän pitää päivittäin karistaa uneliaisuuden henki harteiltamme ja rukoilla Jumalalta armoa, että voisimme olla unilukkareita siellä, missä liikumme.

Tämä on meille kaikille.
        Ilm. 3:2
        "Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä".

• vaavi_vaan

Eräs tuntemattoman tekijän laulu:
      Kun syntinen kohdata saa Jeesuksen,
      se hetki on valtava,ihmeellinen.
      Veri Jeesuksen silloin kun saa puhdistaa,
      ihmissydämen nyt kokonaan.

Se on ihmeellinen,se on ihmeellinen,
      kun syntinen kohdata saa Jeesuksen.
      Se on ihmeellinen, se on ihmeellinen,
      tuo armahdus ihmeellinen.

Kun syntinen ihminen armahdetaan,
      ja kaikesta saastasta puhdistetaan.
      Niin silloin hän riemuiten laulella saa,
      ja kiitellä Vapahtajaa.

Se on ihmeellinen...

Myös taivaassa riemu on enkelien,
      kun täällä saa ihminen armahduksen.
      Veri Jeesuksen turhaan ei vuotanutkaan,
      siitä miljoonat voi todistaa.

Se on ihmeellinen...

On sielusi hinta niin mittaamaton,
      sen Jeesus kun verellään ostanut on.
      Ei ihminen toistansa voi pelastaa,
      sen todistaa voi Golgata.

Se on ihmellinen,se on ihmeellinen,
      kun syntinen kohdata saa Jeesuksen.
      Se on ihmeellinen,se on ihmeellinen,
      tuo armahdus ihmeellinen.

On mittaamattoman suuri vahinko,
      kun ihminen kieltäytyy Jeesuksen
      pelastustarjouksesta ja iankaikkisesta
      elämästä.

• Timoriepu

Laulun tekijä on sen itse kokenut.
        Matt. 21:42
        Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      87
      4285
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      210
      3421
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      3056
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      82
      2776
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      383
      2495
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      184
      2173
    7. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      41
      1717
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1625
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1428
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1422
    Aihe