Elikkäs.. viikko sitten haettiin 1,5-vuotias mopsi,jolla tiedettiin olevan legg-perthes vasemmassa takajalassa. myyjä kertoi minulle sairaudesta näin:
"Legg perthes ei haittaa koiran elämää juurikaan, mutta rasituksen jälkeen
(kovan rasituksen) koira roikottaa hetken ilmassa toista takajalkaansa. Sepolla
sairaus on lievä eikä kipuja ole, mutta se estää jalostuskäytön ja näyttelyissä
käynnit. Seppo on saanut lääkekuurin sairauteen ja leikkaushoitoa ei tarvita,
koska se ei enempää koiraa vaivaa."
heti ensimmäisestä päivästä lähtien koira on linkuttanut ja juossut kolmella jalalla. myyjä neuvoi meitä kokeilemaan mikä olisi sopivan pituinen lenkki,joten ekana päivänä käytimme koiran n.3km:n lenkillä,joka ilmeisesti oli liian pitkä.
kolme kertaa päivässä olemme pissattaneet koiran vain tossa pihalla (kantaneet koiran rappuset ylös ja alas) ja yksi vähän pidempi lenkki tehty (n.300-400m).
Nyt näyttää siltä,että jalkaa koskee enemmän,sillä koira linkuttaa lähes joka askeleella sisälläkin siis.
sairaus todettiin 10.1 ja kasvattajat tekivät myyntipäätöksen varmaan samantien.vakuutuksen he irtisanoivat päätöksen tehtyään.
ostotilaisuudessa myyjä kehotti meitä tutustumaan eri vakuutuksiin siltä varalta JOS jalka mahd. pitäisi leikata.leikkaus maksaa 350-500 euroa.
tosiaan myyjä puhui koko ajan lievästä sairaudesta,mutta ei se kovin lievältä näytä..vaikkei koira sitä valitakaan ja on kaikinpuolin ihana.
miten tässä tilanteessa onnistuu kaupanpurku,kun me olemme hyväuskoisena ostaneet sairaan koiran? tai onko mahdollista,että saisimme kasvattajan maksamaan leikkauskulut? sillä vakuutusta emme tod näk saa sairauden takia. herää myös kysymys kuka irtisanoo vakuutuksen juuri ennen myymistä??
voiko koirakaupan purkaa?!?!?!?!
47
4120
Vastaukset
- jestas sentään
Ensinnäkään mikään vakuutus ei korvaa sellaista perinnöllistä sairautta. Ei sen kasvattajankaan. Ei vakuutusta oteta sen vuoksi että sitten mennään leikkaukseen!! Huh... miten kasvattaja voi ehdottaa vakuutuksen ottoa?? Sitäpaitsi vakuutus maksaa sekin parisataa euroa per vuosi.
Ja toiseksi, netistä selaamalla saa kyllä tietoa. Ikinä en ostaisi tuollaista sairasta koiraa tai uskoisi mitään kasvattajaa, se kärsii kipua koko ajan. Olisit itse ottanut selkoa. Ja jos kerran kasvattaja mahdollisesta leikkauksesta puhui niin olisit valmistunut siihen. Olet ottanut koiran joten hoida ja rakasta sitä nyt ja kasvata järki päähäsi. Anteeksi vain mutta todellakin olet vastuuton jos tuollaisen kaupan teet. Voithan itkeä asiaa kasvattajalle...- alkup.
kyllä olin varautunut leikkaukseen jossain vaiheessa,mutta en ehkä viikon päästä. Mä vain olen niin hiton hyväuskoinen,eikä siitä näköjään hyvää seuraa..
- Anlin
Hei!
Kannattaa tosiaan varmaan käyttää koira eläinlääkärin arvoitavana. Kauppaa tuskin pystyt purkamaan.. riippuu oletteko mitään kirjallisia papereita tehnyt ja riippuu mitä se pitää sisällään. Toki eläinlääkärin arvioinnin jälkeen minä ainakin soittaisin entiselle omistajalle ja kertoisin parit faktat jos koira on oikeasti sairaampi mitä ent.om. antoi ymmärtää.. ;) En voisi pitää kiukkua sisällä..
Eläinlääkäri on paras sanomaan tällä hetkellä minkälaista hoitoa koirasi tarvitsee..
Sitten vielä semmoinen asia että en välttämättä olisi koiraa noin vain hakenut kotiin.. Me meinattiin kanssa ottaa puoli vuotias koira kauan aikaa sitten,se oli meillä ensin tutustumassa pari päivää ennen kun tehtiin päätös ostetaanko se vai ei.Pääsi koiran kanssa hyvin tekemisiin ja näki millainen luonne koiralla on ja kuinka se liikkuu ja elehtii ja osaa käyttäytyä.. Emme muuten sitten ostaneet koiraa.
Ei kannata välttämättä ostaa"sikaa säkissä". On toisaalta omaa hölmöyttäkin kun olet kaupat tehnyt suorilta käsin.
Ikäväähän koiran sairastaminen on.. ja varmasti tuntuu pahalta seurata vierestä kaverin kärsimyksiä.On tietysti yksi muukin vaihtoehto, jos tahdot koirasta eroon.. loppuisi koiran kivut ja ei tarvitsisi kenenkään huolehtia rahallisista kuluista eikä kenenkään syytellä toisiaan mistään jos lopettaisit koiran.Luultavasti entinen omistaja on tahtonut koirasta eroon juuri sairauden takia..eikä ole ollut valmis itse huolihtimaan asioista.
Älä ainakaan laita koiraa enää kiertoon, ja parempi olisi jos itse nyt pitäisit huolta koirasta.. Mutta käy eläinkääkärin kanssa juttelemassa ja tarkistuttamassa koira. Tsemppiä ja jaksamista koiruuden kanssa. Kaikkea hyvää
Anlin- sanoa
että mistään koirasta, jonka ottaa puoli vuotiaana tai vanhempana voi nähdä parissa päivässä, minkälainen koira se oikeasti on. Itse otin 4kk sitten kolme vuotiaan koiran (koeaikaa pidettiin 2viikkoa), joka sekin oli lyhyt aika, siihen jotta näkisin koiran oikean luonteen, pelon ja arkuuden takaa, sillä kodin ja emännän vaihdos ei ole helppoa koiralle.
Jouduin käyttämään sitä eläinlääkärissä kolme kertaa a 100e parin kuukauden sisällä, erilaisten silmätulehduksien takia. Mutta kun pari-kolme kk oli mennyt kuoriutui colliestani maailman ihanin koira. Vaikka opiskelijana, söin ehkä eläinlääkärien käyntien jälkeen puuroa ja näkkileipää hetken, olen onnellinen etten sitä ole antanut takaisin..
Joten halusin vaan sanoa, että koira antaa omistajalleen paljon, kun se tietää kuka hänet on hoitanut ja ottanut siipien suojaan. Älä vain luovu koirastasi, mene eläinläkärille ja hoidata koirasi. Saat maailman ihanmman kaverin siitä vielä pitkäksi aikaa ja koira saa olla onnellinen lopun elämää. - kauniista
sanoa kirjoitti:
että mistään koirasta, jonka ottaa puoli vuotiaana tai vanhempana voi nähdä parissa päivässä, minkälainen koira se oikeasti on. Itse otin 4kk sitten kolme vuotiaan koiran (koeaikaa pidettiin 2viikkoa), joka sekin oli lyhyt aika, siihen jotta näkisin koiran oikean luonteen, pelon ja arkuuden takaa, sillä kodin ja emännän vaihdos ei ole helppoa koiralle.
Jouduin käyttämään sitä eläinlääkärissä kolme kertaa a 100e parin kuukauden sisällä, erilaisten silmätulehduksien takia. Mutta kun pari-kolme kk oli mennyt kuoriutui colliestani maailman ihanin koira. Vaikka opiskelijana, söin ehkä eläinlääkärien käyntien jälkeen puuroa ja näkkileipää hetken, olen onnellinen etten sitä ole antanut takaisin..
Joten halusin vaan sanoa, että koira antaa omistajalleen paljon, kun se tietää kuka hänet on hoitanut ja ottanut siipien suojaan. Älä vain luovu koirastasi, mene eläinläkärille ja hoidata koirasi. Saat maailman ihanmman kaverin siitä vielä pitkäksi aikaa ja koira saa olla onnellinen lopun elämää.kirjoituksesta! Oikein tuli tippa silmään. Eli siis olen ehdottomasti samaa mieltä, hoidata koirasi kuntoon ja olkaa molemmat onnellisia!
- Anlin
sanoa kirjoitti:
Joten halusin vaan sanoa, että koira antaa omistajalleen paljon, kun se tietää kuka hänet on hoitanut ja ottanut siipien suojaan. Älä vain luovu koirastasi, mene eläinläkärille ja hoidata koirasi. Saat maailman ihanmman kaverin siitä vielä pitkäksi aikaa ja koira saa olla onnellinen lopun elämää.En väitä ettäkö koira välttämättä toimisi luonnollisesti siis arkailematta ja jännittämättä uudessa paikassa.. Mutta, kyllä jos keskustelun aloittaja olisi tutustunut koiraan hieman paremmin ja pidempään niin olisi huomannut koiran sairauden aivan varmasti..
Toivon että asiat selkenevät.. ja edelleen olen sitä mieltä että nykyisen omistajan kannattaisi nyt huolehtia koirasta.. jos kauppa puretaan, minne myyjä sen seuraavaksi saa tungettua kun ei itse halua hoitaa sairasta koiraa. Ja ihan totta että koira antaa omistajalleen paljon ja siitä saa tooosi hyvän kaverin!
Mutta pakko sanoa vielä että näissä koirahommissa kannattaa tosiaan olla tarkkana kun porkkana..Tällainen tilanne on sitten inhottava hoitaa.
Anlin
Ikävää kertoa että Legg-Calvé-Perthes-sairaus tarkoittaa reisiluun pään nekroosia eli kuoliota jossa hoitona suositellaan reisiluun pään poistoa (caput extirpaatio). Sairauden syy epätarkka mutta perinnöllinen tausta mahdollisesti vaikuttaa. Oireina kipu,ontuminen, lihasten kuihtuminen.
Soitappa Kennelliittoon ja kuluttaja-asiamiehelle kysyäksesi kaupan purusta sillä sinulle on myyty "rikkinäinen tavara" eli koira ,joka on lain mukaan "tavara".
Tämä sairaus ON ERITTÄIN VAKAVA JA INVALIDISOIVA ELLEI SITÄ HOIDETA.Kasvattaja on HUIJANNUT SINUA!!- **********
Koirakauppaa säätelee ihan sama kauppalaki kuin muutakin kauppaa eli koira rinnastetaan irtaimeen esineeseen. Olitte ymmärtääkseni tehneet sopimuksen kaupasta missä sinä ymmärsit koiran sairastavan sairautta jo ostohetkellä.Vastuu siirtyy sinulle mutta... Tässä tapauksessa myyjä on antanut sinulle VÄÄRIÄ tietoja eli ettei kyseisestä sairaudesta ole haittaa koiralle jne. Kuitenkin haitta on suuri ja sinulla on oikeus vaatia korvausta kuluttajasuojalautakunnan kautta tai kauppahinnan alennusta mikäli koira on hintaan nähden huonompi kuin mitä olet olettanut ostohetkellä (näin tietenkin oletit kun kasvattaja vääristeli sairauden laatua). Vaadi hyvitystä tai vaikka jalan leikkauskulut!
- kasvattaja
Pitkäaikaisena koirankasvattajana ja rotuyhdistyksen toimihenkilönä ja eläinlääkärinavustajana sanoisin että koirasi kasvattaja toimi väärin ja eläinlääkäri myös.
Legg perthesin tauti vaatii aina leikkauksen. Reisiluunpäähän menee siinä kuolioon. Operaatiossa poistetaan vaurioitunut reisiluunpää, leikkauksesta tpoipuminen vie tietysti aikansa ja siitä kuntoutuminen. Leikkauksen jälkeen koira elää täysin normaalia elämää. Tiedän menestyviä näyttelykoiria joilla on ollut Legg Perthesin sairaus. Jalostukseen tietenkään ei sellaista koiraa saa käyttää missään tapauksessa.
Kasvattajan tulisi korvata leikkaus teille ja te myös voitte purkaa kaupan koska koira on myyty antaen väärää tietoa.
Kaikista järkevintähän olisi ollut jos kasvattaja olisi leikkauttanut koiran ja kuntouttanut ennen myyntiä. Mutta missä moraali on monella...
Suosittelen käyttämään koiraa ortopedillä ja varmistamaan kyseinen sairaus. Ota sitten rohkeasti yhteyttä kasvattajaan ja voithan kysyä myös kennelliiton kantaa asiaan. - MisaLii
Tarvitsisin itse hieman samanlaista apua kun itselläni on 6kk pittbull pentu joka ei ole rekisteröity mutta kennelliiton kauppasopimus on koirasta tehty.. Ostin pennun 7 viikon ikäisenä ja ei ollut mitään mainintaa siitä että saattaa olla taipumuksia yliherkkyyteen.
Noin 10 viikon ikäisenä ilmestyi koiralle iho ongelmia. Ollaan eläinlääkärissä ravattu ja epäilee ruoka-aine allergiaa mutta useita ruoka merkkejä ollaan jo kokeiltu ja nyt antibiootti kuurilla taas (jo toinen kerta) ja pestään koiraa lääkeshamppoolla eikä mikään tunnu auttavan. Kyllä tiedän että jos kyseessä ruoka-aine allergia niin hitaasti tapahtuu muutos parempaan mutta pentu menee koko ajan vain huonompaan suuntaan. Aluksi raapi vain kaulaa mutta nyt koko naamaa, tassuja ja mahaa niin pahasti ettei paljoa niissä aluessa karva kasva ja iho on koko ajan jostain kohtaa verillä.
Olen ollut myyjään yhteydessä ja vasta nyt myönsi että pentueen isällä on ollut pentuna iho-oireita ja kuulema edellissä pentueessa oli ollut yksi pentu jonka iho oli kanssa oireillut kun oli samaa urosta käyttänyt astutuksessa.
Nyt mietin että mihinkä pitäisi olla yhteydessä että saisin jotain selkoa tähän asiaan että kuka on tässä vastuussa?- äly hoi älä jätä
Miksei pentua ole rekisteröity?
Pentua ei saa rekisteröidä, jos
-se ei ole puhdasrotuinen (mikä ei koiraa haittaa)
-vanhemmat ovat liian sairaita pennuttamiseen (haittaa)
-vanhemmat ovat liian nuoria pennutettaviksi (haittaa, emoa aina, ja juuri sairastelua kun mietitään jos on pennutettu liian aikaisin, ei käytännössä tiedetä, ovatko vanhemmat sairaita)
-emoa pennutetaan liian usein (haittaa emoa).
Jos uskoit koiran olevan puhdasrotuinen, jäljelle jää ainoastaan moraalittomia syitä sille, ettei sitä ole rekisteröity. Varsinkin jos kyse oli siitä, että vanhemmat olivat liian sairaita, voi syyttää vaan itseään kun pentuunkin sattuu.
Jos olet saanut kirjallisena vakuuden, ettei koiralla ole taipumusta perinnöllisiin vikoihin, on "tavara" sopimuksen perusteella virheellinen. (Suullinenkin vakuutus käy, mutta sitä käytännössä mahdoton todistaa.) - MisaLii
äly hoi älä jätä kirjoitti:
Miksei pentua ole rekisteröity?
Pentua ei saa rekisteröidä, jos
-se ei ole puhdasrotuinen (mikä ei koiraa haittaa)
-vanhemmat ovat liian sairaita pennuttamiseen (haittaa)
-vanhemmat ovat liian nuoria pennutettaviksi (haittaa, emoa aina, ja juuri sairastelua kun mietitään jos on pennutettu liian aikaisin, ei käytännössä tiedetä, ovatko vanhemmat sairaita)
-emoa pennutetaan liian usein (haittaa emoa).
Jos uskoit koiran olevan puhdasrotuinen, jäljelle jää ainoastaan moraalittomia syitä sille, ettei sitä ole rekisteröity. Varsinkin jos kyse oli siitä, että vanhemmat olivat liian sairaita, voi syyttää vaan itseään kun pentuunkin sattuu.
Jos olet saanut kirjallisena vakuuden, ettei koiralla ole taipumusta perinnöllisiin vikoihin, on "tavara" sopimuksen perusteella virheellinen. (Suullinenkin vakuutus käy, mutta sitä käytännössä mahdoton todistaa.)ei se minua haitannut että ei ole rekisteröity kun ei minun toinenkaan koira ole rekisteröity ja on ihan terve, kun koti koirana vaan on tarkoitus pitää.
;Mutta nyt kysyisin siitä että kun kauppasopimus on tehty jossa on sekä minun ja myyjän allekirjoitus onko minulla mahdollisuutta vaatia osaa koiran hinnasta takaisin tai jos vaikeimmain kautta sitten hoitaa tämä ja jopa purkaa kauppa? - Sairaan omistaja
MisaLii kirjoitti:
ei se minua haitannut että ei ole rekisteröity kun ei minun toinenkaan koira ole rekisteröity ja on ihan terve, kun koti koirana vaan on tarkoitus pitää.
;Mutta nyt kysyisin siitä että kun kauppasopimus on tehty jossa on sekä minun ja myyjän allekirjoitus onko minulla mahdollisuutta vaatia osaa koiran hinnasta takaisin tai jos vaikeimmain kautta sitten hoitaa tämä ja jopa purkaa kauppa?Ihmettelen kyllä miten ihmiset rupeavat heti ongelmien ilmi tullessa syyttämään kasvattajaa ja vaatimaan rahoja takaisin, tai pistämään koiraa kiertoon. Kun sen koiran ottaa, niin ihan normaalia on että jotain vastoinkäymisiä tulee. Tietenkin alkuperäisen aloittajan tapaus ei ollut "normaalia" vaan törkeä huijaus.
Omalla koirallani on vaikka mitä vakavaa ja vähemmän vakavaa ollut ja vakuutuksen korvausrajatkin paukkuneet joskus, mutta ikinä ei ole kasvattajaa tullut mieleenkään syyttää. Avoimesti olen kertonut ja vinkkejä saanut, mutta mitään rahallista tullut mieleen vaatiakaan... Eri asia joku näyttely- tai jalostusoikeuteen vaikuttava seikka kuten kivesten laskeutuminen ym. Tietysti kasvattajankin pitäisi olla rehellinen, heistäkin on tietysti moneksi. Mutta jotkut asiat saattavat heillekin tulla yllätyksenä.
Ehkä hieman kärjistetysti sanoin, mutta vähänkin epäonnistuneemmasta yksilöstä voi olla aivan tajuttoma vaiva, reilu kymmenenkin vuotta, puhumattakaan rahanmenosta. Mutta harva siihen pahimpaan oikeasti henkisesti varautuu... Toivottavasti aloittaja saisi asian sovittua ja koira hyvän kodin. Henk koht en usko että koiralla vakuutusta on ollutkaan, kuka sen tuossa vaiheessa irtisanoisi?? - MisaLii
Sairaan omistaja kirjoitti:
Ihmettelen kyllä miten ihmiset rupeavat heti ongelmien ilmi tullessa syyttämään kasvattajaa ja vaatimaan rahoja takaisin, tai pistämään koiraa kiertoon. Kun sen koiran ottaa, niin ihan normaalia on että jotain vastoinkäymisiä tulee. Tietenkin alkuperäisen aloittajan tapaus ei ollut "normaalia" vaan törkeä huijaus.
Omalla koirallani on vaikka mitä vakavaa ja vähemmän vakavaa ollut ja vakuutuksen korvausrajatkin paukkuneet joskus, mutta ikinä ei ole kasvattajaa tullut mieleenkään syyttää. Avoimesti olen kertonut ja vinkkejä saanut, mutta mitään rahallista tullut mieleen vaatiakaan... Eri asia joku näyttely- tai jalostusoikeuteen vaikuttava seikka kuten kivesten laskeutuminen ym. Tietysti kasvattajankin pitäisi olla rehellinen, heistäkin on tietysti moneksi. Mutta jotkut asiat saattavat heillekin tulla yllätyksenä.
Ehkä hieman kärjistetysti sanoin, mutta vähänkin epäonnistuneemmasta yksilöstä voi olla aivan tajuttoma vaiva, reilu kymmenenkin vuotta, puhumattakaan rahanmenosta. Mutta harva siihen pahimpaan oikeasti henkisesti varautuu... Toivottavasti aloittaja saisi asian sovittua ja koira hyvän kodin. Henk koht en usko että koiralla vakuutusta on ollutkaan, kuka sen tuossa vaiheessa irtisanoisi??En tiedä että huomasitko nimimerkillä sairaan omistaja että tuo ensimmäinen juttu on kirjoitettu jo vuonna 2007 eli aika vanha juttu.
mutta omasta puolestani tähän omaan juttuun kommentoidakseni kyllä se minusta on kasvattajan vika jos pimittää noinkin tärkeää tietoa että pentueen isällä on ilmennyt pentuna oireita, edellispentueen yhdellä pennulla ja nyt tämän pentueen 2 on ilmennyt ihosairauksia.
Ja tämä minun pentu ei ole menossa mihinkään kiertoon kun en todellakaan halua että kukaan muu joutuu kärsimään tämän saman kun minä! Ja kyseessä on joko ruoka-aine allergia tai atooppinen dermatiitti (joka on periytyvä) tai molemmat.
Minusta se on ala-arvoista käyttää astutuksessa urosta jolla on jtn iho-ongelmia ollut. Ja varsinkin kun jo edellis pentueessa oli ollut yksi niin se jo kertoo paljon kyllä ns "kasvattajasta" ja hänen motiiveistaan teetättää pentuja.
Jos olisin nämä faktat tiennyt silloin kun pentua olin ostamassa en olisi ostanut häneltä. - äly hoi älä jätä
MisaLii kirjoitti:
ei se minua haitannut että ei ole rekisteröity kun ei minun toinenkaan koira ole rekisteröity ja on ihan terve, kun koti koirana vaan on tarkoitus pitää.
;Mutta nyt kysyisin siitä että kun kauppasopimus on tehty jossa on sekä minun ja myyjän allekirjoitus onko minulla mahdollisuutta vaatia osaa koiran hinnasta takaisin tai jos vaikeimmain kautta sitten hoitaa tämä ja jopa purkaa kauppa?Sinua ei haittaa, jos emo on pentuna pennutettu, jos sitä pennutetaan joka juoksusta tai jos kasvattaja teetättää kivuliailla koirilla pentuja, jotka myös ikänsä kärsivät kivuista? Hianoa.
Siihen on syy, ettei kaikkein sairaimmilla koirilla teetettyjä pentuja saa reksiteröidä (paitsi joillain roduilla); moni kasvattaja on täysin kylmä sille tosiasialle, että teetättävät sairaita koiria. Kunhan itse saavat rahat, on kaikki hyvin. Kysyitkö edes miksei pentua ole rekisteröity, vai onko se aivan hevonhemmetin sama sinulle, miten koiria pidetään? Esim amstaffeilla on atooppisen koiran pennuttaminen kielletty, koska lähes puolet kaikista koirista kärsii ikänsä iho-ongelmista. (Ei tosin atopia kuulu pevisaan). - MisaLii
Sinua ei haittaa, jos emo on pentuna pennutettu, jos sitä pennutetaan joka juoksusta tai jos kasvattaja teetättää kivuliailla koirilla pentuja, jotka myös ikänsä kärsivät kivuista? Hianoa.
Siihen on syy, ettei kaikkein sairaimmilla koirilla teetettyjä pentuja saa reksiteröidä (paitsi joillain roduilla); moni kasvattaja on täysin kylmä sille tosiasialle, että teetättävät sairaita koiria. Kunhan itse saavat rahat, on kaikki hyvin. Kysyitkö edes miksei pentua ole rekisteröity, vai onko se aivan hevonhemmetin sama sinulle, miten koiria pidetään? Esim amstaffeilla on atooppisen koiran pennuttaminen kielletty, koska lähes puolet kaikista koirista kärsii ikänsä iho-ongelmista. (Ei tosin atopia kuulu pevisaan).Enhän minä niitä pentuja ole tehnyt ja minua on huijattu kun on väitetty että terveet vanhemmat! joten en ymmärrä äly hoi älä jätä tuota tekstiäsi!! aika paksuja väitteitä ihmiseltä joka ei tiedä asiasta yhtään mitään!
Ja ihan tiedoksi kylläkään ei ole onneksi tehty kuin nämä kaksi pentuetta ja sitten oli leikattu ko. uros. Ei kyllä mistään pentutehtailusta ole nyt kysymys! Eikä nuoresta nartusta jolla olisi pennut tehty. Nyt äly hoi taisi sinun äly jättää kun aivan asian vierestä puhut ja syytät minua kun minulle on valehdeltu! Se että koira ei ole rekisterissä ei minulle ollut mikään ongelma kun aivan kotikoiraksi halusin mutta terveen yksilön.
Minulle ei tietenkään ole aivan sama miten koiria pidetään. Juuri tässä yritän selvittää että kyseistä ihmistä saada edes johonkin vastuuseen tästä asiasta että on noin teetättänyt pentuja välittämättä siitä että onko pentu terve vai ei!
Minulle on sanottiin että vanhemmat on terveitä ja näinkin itse kyllä molemmat eikä päällisin puolin ollut mitään huomautettavaa koirien kunnossa. Joten tietenkin luotin niiden sanaan kun oma pentunikin oli komea ja iloinen ja kaikinpuolin näytti terveeltä kunnes noin 10 vko vanhana sitten iho oireet alkoivat. Ja kyllä teen kaikkeni että selviää mikä tarkalleen pennullani on!
Joten edelleen odotan joltain järkevää vastausta että miten pitäisi nyt menetellä? tai onko esim. jotain paikkaa jonne voisin soittaa ja keskustella jotta saisin neuvoja kuinka menetellä asiassa? - Sairaan omistaja
MisaLii kirjoitti:
Enhän minä niitä pentuja ole tehnyt ja minua on huijattu kun on väitetty että terveet vanhemmat! joten en ymmärrä äly hoi älä jätä tuota tekstiäsi!! aika paksuja väitteitä ihmiseltä joka ei tiedä asiasta yhtään mitään!
Ja ihan tiedoksi kylläkään ei ole onneksi tehty kuin nämä kaksi pentuetta ja sitten oli leikattu ko. uros. Ei kyllä mistään pentutehtailusta ole nyt kysymys! Eikä nuoresta nartusta jolla olisi pennut tehty. Nyt äly hoi taisi sinun äly jättää kun aivan asian vierestä puhut ja syytät minua kun minulle on valehdeltu! Se että koira ei ole rekisterissä ei minulle ollut mikään ongelma kun aivan kotikoiraksi halusin mutta terveen yksilön.
Minulle ei tietenkään ole aivan sama miten koiria pidetään. Juuri tässä yritän selvittää että kyseistä ihmistä saada edes johonkin vastuuseen tästä asiasta että on noin teetättänyt pentuja välittämättä siitä että onko pentu terve vai ei!
Minulle on sanottiin että vanhemmat on terveitä ja näinkin itse kyllä molemmat eikä päällisin puolin ollut mitään huomautettavaa koirien kunnossa. Joten tietenkin luotin niiden sanaan kun oma pentunikin oli komea ja iloinen ja kaikinpuolin näytti terveeltä kunnes noin 10 vko vanhana sitten iho oireet alkoivat. Ja kyllä teen kaikkeni että selviää mikä tarkalleen pennullani on!
Joten edelleen odotan joltain järkevää vastausta että miten pitäisi nyt menetellä? tai onko esim. jotain paikkaa jonne voisin soittaa ja keskustella jotta saisin neuvoja kuinka menetellä asiassa?Jos omalla koirallani olisi samanlainen kasvattaja kuin sinulla, niin en kyllä tiedä mihin voisin ottaa yhteyttä. Ainakin asiasta kiinnostuneille suoraan kertoisin faktat, ja kasvattajan nimen. Olettaen että kasvattaja ei myönnä virhettään ja jatkaa samanlaista toimintaa. En muista lukeneeni tai kirjoititko että onko sulla nyt välit ok häneen? Ehkä suoraan keskustelisin hänen motiiveistaan, onko ehkä hölmön tietämätön ollut? Tietenkään ei suotavaa mitenkään... :/ mutta jos nyt oli näin että kasvattaja ei ole rekannut pentuja, kuuluko edes rotuyhdistykseen tai noudattaako heidän suosituksiaan, niin rotuyhdistysta varmaan ei kiinnosta...
Mitenkään en juuri sinua arvostellut tässä kodinvaihto kommentissa, yleisesti vain toin asiaa esille. Joskus ajankuluksi apulaa selaillen ja juttuja kuullen monelle on liikaa koiran ylimääräisistä vaivoista huolehtiminen. Onhan se oikeasti välillä raskasta.. - äly hoi älä jätä
MisaLii kirjoitti:
Enhän minä niitä pentuja ole tehnyt ja minua on huijattu kun on väitetty että terveet vanhemmat! joten en ymmärrä äly hoi älä jätä tuota tekstiäsi!! aika paksuja väitteitä ihmiseltä joka ei tiedä asiasta yhtään mitään!
Joten edelleen odotan joltain järkevää vastausta että miten pitäisi nyt menetellä? tai onko esim. jotain paikkaa jonne voisin soittaa ja keskustella jotta saisin neuvoja kuinka menetellä asiassa?Miksi syytän sinua siitä, että sinä ostit reksisteröimättömän koiran? Naapuriasiko syyttäisin siitä, että sinä ostit reksiteröimättömän koiran? Huhhuh.
Miksi siis käsittääksesi koiraa ei rekisteröity kun sanot, ettei kyse voi olla mistään puolirikollisesta? Jos uksoo koiransa olevan puhdasrotuinen, pitäisi niskakarvojen nousta pystyyn, jollei sitä ole reksiteröity. Pitäisi kysyä: miksei?
Ja rekisteröinnin pointti ei ole pelkästään esim näyttelyttäminen, vaan myös se, että sillä ehkäistään koirien kaltoin kohtelua juurikin siten, ettei reksiteröidä koiria, jotka tulevat huonoista oloista tai ovat sairaita. Siksi niitä ei kuulu ostaa, tyhmäkin tajuaa, ettei rahaa pidä antaa ihmiselle, joka teetättää rotukoiria reksiteröimättä niitä.
Sekarotuisiahan ei valitettavasti voi rekisteröidä, mikä on vähintäänkin turhauttavaa meille, jotka olemme aidosti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista, emmekä ainoastaan kiukkuisia kun nyt tuli rahan menoa.
Ja ihan asiallisesti, olet joko tietoisesti ostanut koiran joka on rotua, joista enemmistöllä on iho oireta, tai olet ostanut koiran tutustumatta rotuun ollenkaan. Kumpi näistä on mielestäsi jonkun toisen vika, kuin omasi?
Mutta ota nyt sitten yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, sieltä voi saada tietoa. Tosin, jollei sopimukseen ole erikseen pistetty, ettei koiralla mitenkään voi olla sairauksia, niin tod näk tulee takkiin. Kallis läksy, mutta jotkut asiat on hyvä jokaisen joskus oppia. - MisaLii
Miksi syytän sinua siitä, että sinä ostit reksisteröimättömän koiran? Naapuriasiko syyttäisin siitä, että sinä ostit reksiteröimättömän koiran? Huhhuh.
Miksi siis käsittääksesi koiraa ei rekisteröity kun sanot, ettei kyse voi olla mistään puolirikollisesta? Jos uksoo koiransa olevan puhdasrotuinen, pitäisi niskakarvojen nousta pystyyn, jollei sitä ole reksiteröity. Pitäisi kysyä: miksei?
Ja rekisteröinnin pointti ei ole pelkästään esim näyttelyttäminen, vaan myös se, että sillä ehkäistään koirien kaltoin kohtelua juurikin siten, ettei reksiteröidä koiria, jotka tulevat huonoista oloista tai ovat sairaita. Siksi niitä ei kuulu ostaa, tyhmäkin tajuaa, ettei rahaa pidä antaa ihmiselle, joka teetättää rotukoiria reksiteröimättä niitä.
Sekarotuisiahan ei valitettavasti voi rekisteröidä, mikä on vähintäänkin turhauttavaa meille, jotka olemme aidosti kiinnostuneita eläinten hyvinvoinnista, emmekä ainoastaan kiukkuisia kun nyt tuli rahan menoa.
Ja ihan asiallisesti, olet joko tietoisesti ostanut koiran joka on rotua, joista enemmistöllä on iho oireta, tai olet ostanut koiran tutustumatta rotuun ollenkaan. Kumpi näistä on mielestäsi jonkun toisen vika, kuin omasi?
Mutta ota nyt sitten yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, sieltä voi saada tietoa. Tosin, jollei sopimukseen ole erikseen pistetty, ettei koiralla mitenkään voi olla sairauksia, niin tod näk tulee takkiin. Kallis läksy, mutta jotkut asiat on hyvä jokaisen joskus oppia.Eli eikö koirista voi pitää hyvää huolta jos niitä ei ole rekisteröity? ja saan nyt semmoisen käsityksen tekstistäsi että sinusta ei voi olla koirilla hyviä koteja jos eivät ole rekisteröity. Ei se rekisteröiminenkään kaikkia sairauksia jalostuksessa estä. Tiedän monta tapausta jossa on teetetty pentuja ns. "hyvistä vanhemmista" ja pennuilla ilmennyt sairauksia silti. Eli minusta aivan naurettava ajatus tuo!
Itse omistan toisenkin koiran joka ei ole rekisteröity ja aina ollut terve ja erittäin hyvää huolta pidän koiristani! ja kyllä olen aidosti kiinnostunut eläinten hyvinvoinnista. Minusta jokaisesta koirasta pitää pitää hyvä huoli oli sitten puhdas tai sekarotuinen!! Sinä taidat vain pitää arvossaan näitä sinun mielestä parempia koiria joilta paperit löytyvät.
Kyllä tutustuin hyvin tähän rotuun ennenkuin hommasin koiran. Kun kokemusta kuitenkin on näistä vahvoista roduista jo ennestään niin uskon kyllä että en olisi voinut paremmin perehtyä ennenkuin koirani hankin.
Ja kauppasopimuksessa on on ehtona että myyjä vakuuttaa kertoneensa tiedossaan olevista koiran vioista ja sairauksista. Rodussa esiintyvistä perinnöllisitä viosta ja sairauksista, koiran perinnöllisistä taipumuksista saada niitä ja seikkojen merkityksestä.
Nämä iho-oire tapaukset edellispentueessa ja astutuksessa käytetyn uroksen pentu ajan iho-oireet selvisi vasta minulle kun soitin kasvattajalle sen jälkeen kun jo toista kertaa käytin pentua eläinlääkärissä. Joten kyllä minusta kasvattaja on väärin tehnyt enkä minä!
Mutta otan yhteyttä sinne kuluttaja-asiamieheen ja selvitän sitä kautta mitä tässä tilanteessa olisi mahdollista tehdä. - voi aikoja
Miksi syytän sinua siitä, että sinä ostit reksisteröimättömän koiran? Naapuriasiko syyttäisin siitä, että sinä ostit reksiteröimättömän koiran? Huhhuh.
Mutta ota nyt sitten yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, sieltä voi saada tietoa. Tosin, jollei sopimukseen ole erikseen pistetty, ettei koiralla mitenkään voi olla sairauksia, niin tod näk tulee takkiin. Kallis läksy, mutta jotkut asiat on hyvä jokaisen joskus oppia.Mitähän hyötyä siitä rekkaamisesta mahtaisi olla? Kennelliiton rekisteriin Pittiä ei edes saa.
Kyllä sinulla näyttää äly jättäneen pahemman kerran. Lienet hyvin nuori, päätellen mustavalkoisista ajatuksistasi. - Paimen
voi aikoja kirjoitti:
Mitähän hyötyä siitä rekkaamisesta mahtaisi olla? Kennelliiton rekisteriin Pittiä ei edes saa.
Kyllä sinulla näyttää äly jättäneen pahemman kerran. Lienet hyvin nuori, päätellen mustavalkoisista ajatuksistasi.FIX-rekisteriin saa kaikenlaiset koirat. Tällöin on oikeutettu esim. kennelliiton omiin röntgenlausuntoihin, jotka ovat oman lonkkavikaisen seropini kanssa osoittautuneet kullanarvoisiksi... eläinlääkäri ei oikein asiaansa osannut.
En itse välitä rekisteröimisistä paljoakaan, mutta rekisteröimättömään puhdasrotuiseen koiraan en koskisi pitkällä tikullakaan, ellen tuntisi pennunmyyjiä hyvin henkilökohtaisesti. Riski saada välipentuepentu/liian sairaiden vanhempien pentu tms. on liian suuri.
Suosittelisin myös sinulle tarkempaa perehtymistä asiaan. Mielipiteesi kun vaikuttavat kovin mustavalkoisilta. - voi aikoja
Paimen kirjoitti:
FIX-rekisteriin saa kaikenlaiset koirat. Tällöin on oikeutettu esim. kennelliiton omiin röntgenlausuntoihin, jotka ovat oman lonkkavikaisen seropini kanssa osoittautuneet kullanarvoisiksi... eläinlääkäri ei oikein asiaansa osannut.
En itse välitä rekisteröimisistä paljoakaan, mutta rekisteröimättömään puhdasrotuiseen koiraan en koskisi pitkällä tikullakaan, ellen tuntisi pennunmyyjiä hyvin henkilökohtaisesti. Riski saada välipentuepentu/liian sairaiden vanhempien pentu tms. on liian suuri.
Suosittelisin myös sinulle tarkempaa perehtymistä asiaan. Mielipiteesi kun vaikuttavat kovin mustavalkoisilta.Mikä mielipiteeni vaikutti mustavalkoiselta ja millä perusteella?
FIX-rekisteri on tunnusmerkintä- ja omistajarekisteri. Sellaiseen ei ole mitään järkeä pentua laittaa, jos sen aikoo myydä. - äly hoi älä jätä
voi aikoja kirjoitti:
Mikä mielipiteeni vaikutti mustavalkoiselta ja millä perusteella?
FIX-rekisteri on tunnusmerkintä- ja omistajarekisteri. Sellaiseen ei ole mitään järkeä pentua laittaa, jos sen aikoo myydä.Googlaa tai lue tuo viestini, tai tee mitä tahansa jotta saisit tietoa.
Toistampa.
Rekisteriin ei oteta koiraa, jolla on liian sairaat vanhemmat, jonka vanhemmat ovat liian nuoria tai jos emää pennutetaan liian usein, tai jos ne ovat sekarotuisia. Kuten sanoin, ei sekarotuisuus sinällään koiraa haittaa. Jos kuitenkin uskoo koiran olevan puhdasrotuinen, ei jää kovin montaa hyväksyttävää perustetta ostaa rekisteröimätöntä pentua.
Eihän rekisteröinti, tietenkään, estä ostajaa kohtelemasta koiraansa kaltoin, eikä kukaan niin ole väittänytkään. Puhun vastuuttomista kasvattajista, ja kennelliiton rekisteriin kelpaamattomuus kertoo aika paljon.
Tosiaan pittbulleista amerikan pitti ei kuulu kennelliittoon, ja heidän yhdistyksensä nettisivuja lukemalla voi päätellä miksei näin ole. (Esim kysymyksiä osiossa joku kysyy mistä tunnistaa vastuullisen omistajan, ja yhdistys vastaa, että hyvä kasvattaja on miespuolinen, jolla on mieluiten yli 40 koiraa, ulkokoirina.) - äly hoi älä jätä
Googlaa tai lue tuo viestini, tai tee mitä tahansa jotta saisit tietoa.
Toistampa.
Rekisteriin ei oteta koiraa, jolla on liian sairaat vanhemmat, jonka vanhemmat ovat liian nuoria tai jos emää pennutetaan liian usein, tai jos ne ovat sekarotuisia. Kuten sanoin, ei sekarotuisuus sinällään koiraa haittaa. Jos kuitenkin uskoo koiran olevan puhdasrotuinen, ei jää kovin montaa hyväksyttävää perustetta ostaa rekisteröimätöntä pentua.
Eihän rekisteröinti, tietenkään, estä ostajaa kohtelemasta koiraansa kaltoin, eikä kukaan niin ole väittänytkään. Puhun vastuuttomista kasvattajista, ja kennelliiton rekisteriin kelpaamattomuus kertoo aika paljon.
Tosiaan pittbulleista amerikan pitti ei kuulu kennelliittoon, ja heidän yhdistyksensä nettisivuja lukemalla voi päätellä miksei näin ole. (Esim kysymyksiä osiossa joku kysyy mistä tunnistaa vastuullisen omistajan, ja yhdistys vastaa, että hyvä kasvattaja on miespuolinen, jolla on mieluiten yli 40 koiraa, ulkokoirina.)*Lopussa on tarkoitus siis lukea mistä tunnistaa vastuullisen kasvattajan.
- voi aikoja
Googlaa tai lue tuo viestini, tai tee mitä tahansa jotta saisit tietoa.
Toistampa.
Tosiaan pittbulleista amerikan pitti ei kuulu kennelliittoon, ja heidän yhdistyksensä nettisivuja lukemalla voi päätellä miksei näin ole. (Esim kysymyksiä osiossa joku kysyy mistä tunnistaa vastuullisen omistajan, ja yhdistys vastaa, että hyvä kasvattaja on miespuolinen, jolla on mieluiten yli 40 koiraa, ulkokoirina.)Onko muitakin Pittbulleja kuin Amerikan pitti?
Voihan sen Pitbullin rekata muualle. Kas kun se ei silmiisi osunut nettisivuja tutkiessasi. - voi elämä
voi aikoja kirjoitti:
Onko muitakin Pittbulleja kuin Amerikan pitti?
Voihan sen Pitbullin rekata muualle. Kas kun se ei silmiisi osunut nettisivuja tutkiessasi.Nyt tulee kyllä väärällä kielellä, mutta: "The term pit bull is a generic term used to describe dogs with similar physical characteristics. Usually a "pit bull" is considered one of several breeds including the Staffordshire Bull Terrier, American Pit Bull Terrier, American Staffordshire Terrier, Bull Terrier, or any mix thereof."
Tosin, vissiin Suomessa pitiksi kutsutaan juuri tuota kaiken valvonnan ulkopuolella olevaa ns Amerikan pittbullia.
Kas kun ei silmiisi osunut, että kokoajan yritän kysellä, miksei koiraa oltu rekisteröity. Eli, miksei koiraa oltu rekattu esim amstaffiksi? - voi aikoja
voi elämä kirjoitti:
Nyt tulee kyllä väärällä kielellä, mutta: "The term pit bull is a generic term used to describe dogs with similar physical characteristics. Usually a "pit bull" is considered one of several breeds including the Staffordshire Bull Terrier, American Pit Bull Terrier, American Staffordshire Terrier, Bull Terrier, or any mix thereof."
Tosin, vissiin Suomessa pitiksi kutsutaan juuri tuota kaiken valvonnan ulkopuolella olevaa ns Amerikan pittbullia.
Kas kun ei silmiisi osunut, että kokoajan yritän kysellä, miksei koiraa oltu rekisteröity. Eli, miksei koiraa oltu rekattu esim amstaffiksi?Mainitsin ettei Pitbulleista Amerikan Pitti kuulu Kennelliittoon. mitkä Pitit kuuluvat Kennelliittoon? Miten niin Amerikan Pitti on kaiken valvonnan ulkopuolella? Ei Kennelliitto ole maailman ainoa koirayhdistys. Amerikan Pitit rekataan toiseen yhdistykseen. Senkin olisin saanut selville, jos et olisi lukenut niin valikoivasti lainaamiasi sivustoja.
Amstaffiksi on vaikea rekata toisen rotuista koiraa. Luulisi jopa sinun sen verran ymmärtävän. :D - äly hoi älä jätä
voi aikoja kirjoitti:
Mainitsin ettei Pitbulleista Amerikan Pitti kuulu Kennelliittoon. mitkä Pitit kuuluvat Kennelliittoon? Miten niin Amerikan Pitti on kaiken valvonnan ulkopuolella? Ei Kennelliitto ole maailman ainoa koirayhdistys. Amerikan Pitit rekataan toiseen yhdistykseen. Senkin olisin saanut selville, jos et olisi lukenut niin valikoivasti lainaamiasi sivustoja.
Amstaffiksi on vaikea rekata toisen rotuista koiraa. Luulisi jopa sinun sen verran ymmärtävän. :DMuut rekisterit eivät ota mitään kantaa pennun/vanhempien elinoloihin, ja koko juttuni pointti on rekisteröimättä jättämisen vaikutukset kontrolloida esim pentutehtailua. Valitettavasti monet vaan ovat suorastaan ylpeitä siitä, että omistavat (kenneliittoon) reksiteröimättömän rotukoiran, lieneekö sitten ymmärtämättömyyttä, vai mitä...
Amerikan pitbullin jalostus on käytännössä kaiken (eläinsuojelullisen) valvonnan ulkopuolella. Kennelliittoon ei pääsisi, jos emo liian usein pennutettu tai on liian nuori jne. Millään näistä ei ole väliä reksiteröimätöntä koiraa ostettaessa, eikä myöskään näille ABDA:oille sun muille. Ne vahtivat vain puhdasrotuisuutta. (Siis ei niin etteikö ostaja voisi tarkoittaa ostaa hyvistä oloista tulevaa koiraa,mutta kasvattajalle ei tule keltään mitään sanktiota jos nyt sitten selviäisikin joku väärinkäytös.)
Tässä vaikka noilta pittisivuilta nytten sitten, kun niitä kerran on uskominen.
"Kun miettii ja tutkiin näitä koirarotuja on hyvä muistaa, että on aivan eri asia mikä on koirarodun nimi ja mikä on koirarotu. Tälläkin hetkellä eri yhdistykset nimeävät saman koirarodun eri nimillä.
On myös mahdollista rekisteröidä sama koira eri nimisenä rotuna samassa tai eri yhdistyksissä. On olemassa paljon ns. kaksoisrekisteröityjä koiria, jotka yhdessä yhdistyksessä ovat amerikanpitbullterriereitä ja toisessa amerikanstaffordshirenterriereitä. "
Pitbulleista siis staffi ja amstaffi kuuluvat kennelliittoon, kuten myös bullterrieri. Mutta totesinkin jo, että Suomessa taitavat vain amerikanpitbullien omistajat viitata koiriinsa pitbulleina. - voi aikoja
Muut rekisterit eivät ota mitään kantaa pennun/vanhempien elinoloihin, ja koko juttuni pointti on rekisteröimättä jättämisen vaikutukset kontrolloida esim pentutehtailua. Valitettavasti monet vaan ovat suorastaan ylpeitä siitä, että omistavat (kenneliittoon) reksiteröimättömän rotukoiran, lieneekö sitten ymmärtämättömyyttä, vai mitä...
Amerikan pitbullin jalostus on käytännössä kaiken (eläinsuojelullisen) valvonnan ulkopuolella. Kennelliittoon ei pääsisi, jos emo liian usein pennutettu tai on liian nuori jne. Millään näistä ei ole väliä reksiteröimätöntä koiraa ostettaessa, eikä myöskään näille ABDA:oille sun muille. Ne vahtivat vain puhdasrotuisuutta. (Siis ei niin etteikö ostaja voisi tarkoittaa ostaa hyvistä oloista tulevaa koiraa,mutta kasvattajalle ei tule keltään mitään sanktiota jos nyt sitten selviäisikin joku väärinkäytös.)
Tässä vaikka noilta pittisivuilta nytten sitten, kun niitä kerran on uskominen.
"Kun miettii ja tutkiin näitä koirarotuja on hyvä muistaa, että on aivan eri asia mikä on koirarodun nimi ja mikä on koirarotu. Tälläkin hetkellä eri yhdistykset nimeävät saman koirarodun eri nimillä.
On myös mahdollista rekisteröidä sama koira eri nimisenä rotuna samassa tai eri yhdistyksissä. On olemassa paljon ns. kaksoisrekisteröityjä koiria, jotka yhdessä yhdistyksessä ovat amerikanpitbullterriereitä ja toisessa amerikanstaffordshirenterriereitä. "
Pitbulleista siis staffi ja amstaffi kuuluvat kennelliittoon, kuten myös bullterrieri. Mutta totesinkin jo, että Suomessa taitavat vain amerikanpitbullien omistajat viitata koiriinsa pitbulleina.Ihan samalla tavalla muilla rekistereillä on sääntönsä, jotka pitää täyttää ennen kuin koiran saa rekisteriin. Elinoloihin ei rekisterit ota kantaa. Ei Kennelliiton eikä muiden. Eläinsuojelulaki ja asetus ovat niissä asiassa kriteerinä. American Pitbullin jalostus ei siis ole valvonnan ulkopuolella.
Amstaffi ei ole Pitbull, eikä myöskään Bullterrieri ole Pitbull. - äly hoi
voi aikoja kirjoitti:
Ihan samalla tavalla muilla rekistereillä on sääntönsä, jotka pitää täyttää ennen kuin koiran saa rekisteriin. Elinoloihin ei rekisterit ota kantaa. Ei Kennelliiton eikä muiden. Eläinsuojelulaki ja asetus ovat niissä asiassa kriteerinä. American Pitbullin jalostus ei siis ole valvonnan ulkopuolella.
Amstaffi ei ole Pitbull, eikä myöskään Bullterrieri ole Pitbull.Kennelliiton rekisteriin ei oteta koiraa, jonka emä on alle 18 kk ja isä alle 6 kk, eikä koiria, joiden vanhemmilla on rodun PEVISAan kuuluvia sairauksia. Nartulla voidaan teettää enintään viisi pentuetta siten, että nartun edellisestä penikoimisesta on pentueen syntyessä oltava kulunut vähintään kymmenen kuukautta. Tätä tiheämpi pennutus sallitaan alle 8-vuotiaalle nartulle yhden kerran ilman poikkeuslupaa, ja tällöin seuraavan synnytyksen väli on oltava vähintään yksi vuosi. Mikäli nartulle syntyy kuudes pentue tai yli kahdeksan vuoden ikäisenä astutettu narttu synnyttää liian
tiheästi, voidaan pennut rekisteröidä ainoastaan EJ-rekisteriin. Tämän jälkeen nartun jälkeläisiä ei enää rekisteröidä. Kaikki todistettavasti Kennelliiton tietoon tulleet rekisteröimättömät ns. välipentueet ja ulkomailla rekisteröidyt pentueet huomioidaan syntyneinä pentueina.
Kasvattaja tai jalostusoikeuden haltija ei voi rekisteröidä pentuetta, mikälis hänellä tai jollakin rekisteröintiä hakevan kennelnimen haltijalla on eläintenpitokielto.
Siinäpä ihan pari koirien terveyteen ja kohteluun liittyvää asiaa, joihin Kennelliitto rekisterillään ottaa kantaa. Jollei koira/kasvattaja täytä tiettyjä ehtoja, joista moni liittyy hyvinvointiin, ei sitä rekisteröidä. - voi aikoja
äly hoi kirjoitti:
Kennelliiton rekisteriin ei oteta koiraa, jonka emä on alle 18 kk ja isä alle 6 kk, eikä koiria, joiden vanhemmilla on rodun PEVISAan kuuluvia sairauksia. Nartulla voidaan teettää enintään viisi pentuetta siten, että nartun edellisestä penikoimisesta on pentueen syntyessä oltava kulunut vähintään kymmenen kuukautta. Tätä tiheämpi pennutus sallitaan alle 8-vuotiaalle nartulle yhden kerran ilman poikkeuslupaa, ja tällöin seuraavan synnytyksen väli on oltava vähintään yksi vuosi. Mikäli nartulle syntyy kuudes pentue tai yli kahdeksan vuoden ikäisenä astutettu narttu synnyttää liian
tiheästi, voidaan pennut rekisteröidä ainoastaan EJ-rekisteriin. Tämän jälkeen nartun jälkeläisiä ei enää rekisteröidä. Kaikki todistettavasti Kennelliiton tietoon tulleet rekisteröimättömät ns. välipentueet ja ulkomailla rekisteröidyt pentueet huomioidaan syntyneinä pentueina.
Kasvattaja tai jalostusoikeuden haltija ei voi rekisteröidä pentuetta, mikälis hänellä tai jollakin rekisteröintiä hakevan kennelnimen haltijalla on eläintenpitokielto.
Siinäpä ihan pari koirien terveyteen ja kohteluun liittyvää asiaa, joihin Kennelliitto rekisterillään ottaa kantaa. Jollei koira/kasvattaja täytä tiettyjä ehtoja, joista moni liittyy hyvinvointiin, ei sitä rekisteröidä.Kuten jo mainitsin, ihan samalla tavoin on muilla koirayhdistyksilla rajoituksia rekisteriin saamisen ehtona. Kennelliitto on vain yksi yhdistys muiden joukossa. Kennelliitto on FCI:n jäsen. Esimerkiksi Yhdysvalloilla, Britanialla ja Kanadalla on omat itsenäiset liittonsa, jotka eivät ole FCI:n jäseniä. Miksi niiden rekisteriin kuuluminen on sinusta huonompi asia kuin Kennelliiton?
Koirien elinoloihin rekistereillä on varsin vähän vaikutusta. Koiria voidaan pitää pieneissä häkeissä ulosteiden keskellä ja kohdella muuten huonosti, vaikka ne olisivat missä rekisterissä. Tästä löytyy esimerkkejä ihan kotimaasta pilvin pimein. Tässä pari esimerkkiä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014011117918833_uu.shtml
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288336299059.html - äly hoi
voi aikoja kirjoitti:
Kuten jo mainitsin, ihan samalla tavoin on muilla koirayhdistyksilla rajoituksia rekisteriin saamisen ehtona. Kennelliitto on vain yksi yhdistys muiden joukossa. Kennelliitto on FCI:n jäsen. Esimerkiksi Yhdysvalloilla, Britanialla ja Kanadalla on omat itsenäiset liittonsa, jotka eivät ole FCI:n jäseniä. Miksi niiden rekisteriin kuuluminen on sinusta huonompi asia kuin Kennelliiton?
Koirien elinoloihin rekistereillä on varsin vähän vaikutusta. Koiria voidaan pitää pieneissä häkeissä ulosteiden keskellä ja kohdella muuten huonosti, vaikka ne olisivat missä rekisterissä. Tästä löytyy esimerkkejä ihan kotimaasta pilvin pimein. Tässä pari esimerkkiä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014011117918833_uu.shtml
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288336299059.htmlOnko tossa nyt sit jotain hianoa, että et reksiteröi koiraasi rekisteriin, joka suojelee koiria ylipennuttamiselta ym, koska myös rekisteröityä koiraa voi lyödä lekalla päähän? En voi uskoa kuinka avoimesti ihmiset täällä leveilevät omalla viisaudellaan, "no kyllä mä sen emon näin, vaikutti terveeltä... prkl, minähän en mikään porvari ole, en hienostele, joten en reksiteröi koiraani" jne. Ootko ylpee ittestäs?
- voi aikoja
äly hoi kirjoitti:
Onko tossa nyt sit jotain hianoa, että et reksiteröi koiraasi rekisteriin, joka suojelee koiria ylipennuttamiselta ym, koska myös rekisteröityä koiraa voi lyödä lekalla päähän? En voi uskoa kuinka avoimesti ihmiset täällä leveilevät omalla viisaudellaan, "no kyllä mä sen emon näin, vaikutti terveeltä... prkl, minähän en mikään porvari ole, en hienostele, joten en reksiteröi koiraani" jne. Ootko ylpee ittestäs?
Enhän minä ole edes maininnut koirastani mitään. Asiasta kun voi keskustella ihan yleisellä tasolla. Mustavalkoinen ajatuskuviosi vain herätti huomioni. Kuten mainittua, on muitakin koirarekistereitä kuin Kennelliiton. Eikä se, että koira on rekisteröimätön tarkoita sen olojen olevan retuperällä.
Oman koirani kohdalla se olen kyllä minä joka sitä suojelen. Kennelliiton rekisterillä ei ole siinä mitään tekemistä. - äly hoi
voi aikoja kirjoitti:
Enhän minä ole edes maininnut koirastani mitään. Asiasta kun voi keskustella ihan yleisellä tasolla. Mustavalkoinen ajatuskuviosi vain herätti huomioni. Kuten mainittua, on muitakin koirarekistereitä kuin Kennelliiton. Eikä se, että koira on rekisteröimätön tarkoita sen olojen olevan retuperällä.
Oman koirani kohdalla se olen kyllä minä joka sitä suojelen. Kennelliiton rekisterillä ei ole siinä mitään tekemistä.Aika moneen kertaan olen todennut tietäväni, että muita rekistereitä on. Ne vaan ovat huonompia eläinten hyvinvoinnin kannalta.
Sinäkö sitä suojelit jo ennen kun se olit sen ostanut? Tai pikemminkin, sinäkö niitä sen vanhempia suojelit? Olet aika epeli kyllä. - voi aikoja
äly hoi kirjoitti:
Aika moneen kertaan olen todennut tietäväni, että muita rekistereitä on. Ne vaan ovat huonompia eläinten hyvinvoinnin kannalta.
Sinäkö sitä suojelit jo ennen kun se olit sen ostanut? Tai pikemminkin, sinäkö niitä sen vanhempia suojelit? Olet aika epeli kyllä.Millä perusteella ne muut rekisterit ovat huonompia ja miten?
Ei sitä ostamaamme pentua ainakaan Kennelliiton rekisteri suojannut sen seitsemän viikkoa, mitä se kasvattajalla oli. Eikä se rekisteri suojaa sitä nytkään kun koira on jo usean vuoden ikäinen. Enkä kyllä oikein ymmärrä miten paperinpala koiramme vanhempiakaan suojelee. - äly hoi
voi aikoja kirjoitti:
Millä perusteella ne muut rekisterit ovat huonompia ja miten?
Ei sitä ostamaamme pentua ainakaan Kennelliiton rekisteri suojannut sen seitsemän viikkoa, mitä se kasvattajalla oli. Eikä se rekisteri suojaa sitä nytkään kun koira on jo usean vuoden ikäinen. Enkä kyllä oikein ymmärrä miten paperinpala koiramme vanhempiakaan suojelee.No nyt kyllä jo esität tahallasi niin hölmöä, etten enää tämän jälkeen vastaa, muuten kuin että pyydän sinua lukemaan tuon 26.3. klo 18.41 kirjoittamani viestin. Vai voiko joku oikeasti olla niin hidas että luulee, että se paperilappu jotain suojelee? Se suojelee vanhempien terveyttä, koska jollei täytä vaatimuksia, ei pentuja rekisteröidä.
Tämä huonontaa tuloja kasvattajalle, mikä vähentää haluja teetättää koiria, joita ei voi rekisteröidä. Paitsi, ettei kaltaisiasi valopäitä haittaa, jos vanhempia on kohdeltu huonosti, joten kiitos teidän on myös pentutehtailulla mahdollista tehdä rahaa. PEVISA suojelee koirasi terveyttä.
Muut reksiterit eivät ota kantaa kasvatusoloihin. - voi aikoja
äly hoi kirjoitti:
No nyt kyllä jo esität tahallasi niin hölmöä, etten enää tämän jälkeen vastaa, muuten kuin että pyydän sinua lukemaan tuon 26.3. klo 18.41 kirjoittamani viestin. Vai voiko joku oikeasti olla niin hidas että luulee, että se paperilappu jotain suojelee? Se suojelee vanhempien terveyttä, koska jollei täytä vaatimuksia, ei pentuja rekisteröidä.
Tämä huonontaa tuloja kasvattajalle, mikä vähentää haluja teetättää koiria, joita ei voi rekisteröidä. Paitsi, ettei kaltaisiasi valopäitä haittaa, jos vanhempia on kohdeltu huonosti, joten kiitos teidän on myös pentutehtailulla mahdollista tehdä rahaa. PEVISA suojelee koirasi terveyttä.
Muut reksiterit eivät ota kantaa kasvatusoloihin.Olen kyllä kirjoituksiasi lukenut, eikä niissä mitään mullistavaa ole ollut. Lähinnä tietämättömyyttä, jääräpäisyyttä ja huonoa pätemisen yritystä kirjoituksesi kuvaavat. Aluksi et edes tiennyt, ettei Pitbullia saa Kennelliiton rekisteriin ja nyt kuvittelet tietäväsi, ettei muihin rekistereihin pääsyyn vaadita oikeastaan mitään. :D
Miten Pevisa voi suojella koirani terveyttä kun rotu ei edes kuulu Pevisaan? Suurin osa roduistahan ei siihen kuulu.
Mikään rekisteri ei ota kantaa kasvatusoloihin, eli oloihin joissa koiria pidetään. Eläinsuojelulainsäädäntö asettaa tietyt kriteerit eläintenpidolle. Koirarekistereissä on kyllä omat vaatimuksensa, että koirat saa rekisteriin. Ne vaatimukset ovat muillakin kuin Kennelliitolla. - neverherd
voi aikoja kirjoitti:
Olen kyllä kirjoituksiasi lukenut, eikä niissä mitään mullistavaa ole ollut. Lähinnä tietämättömyyttä, jääräpäisyyttä ja huonoa pätemisen yritystä kirjoituksesi kuvaavat. Aluksi et edes tiennyt, ettei Pitbullia saa Kennelliiton rekisteriin ja nyt kuvittelet tietäväsi, ettei muihin rekistereihin pääsyyn vaadita oikeastaan mitään. :D
Miten Pevisa voi suojella koirani terveyttä kun rotu ei edes kuulu Pevisaan? Suurin osa roduistahan ei siihen kuulu.
Mikään rekisteri ei ota kantaa kasvatusoloihin, eli oloihin joissa koiria pidetään. Eläinsuojelulainsäädäntö asettaa tietyt kriteerit eläintenpidolle. Koirarekistereissä on kyllä omat vaatimuksensa, että koirat saa rekisteriin. Ne vaatimukset ovat muillakin kuin Kennelliitolla.Mikä on koirarekisteri?
- MisaLii
Nyt ymmärrän äly hoi tuota sinun vihaisen puoleista tekstiä! Sinulla siis on jonkin näköinen ongelma siitä että kyseessä on pitti.
Sinuna en tulisi arvostelemaan pittiä jos itselläsi ei ole kokemusta ko.koirasta! Koska kyseessä on yksi rakastavimmista ja miellyttämisen haluisesta koirasta ilman että koira on mikään lapanen. Älykäs ja aina valmiina auttamaan kuten työkoirilla on tapana!
Suora lainaus Suomen pitbull yhdistyksen sivuilta: Joillekkin ihmisille tuntuu tuottavan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia tajuta että koirarotu on silti olemassa vaikka joku ei ole kirjannut paperille sitä. Aikas hyvin sanottu!
Tiedän että koirat jotka on rekisterissä voivat olla yhtä lailla sairaita kun mitkä muutkin! Lonkkavikaisuutta ja perinnöllisiä sairauksia jotka ihminen on synnyttänyt sillä että on mennyt liian pitkälle jalostuksessa!
Minusta pitti ei kyllä todellakaan sovellu ulkokoiraksi koska turkki on lyhyt ja aluskarvaa ei ole. Että kylläpä ne tuntuvat kenneliitossa ymmärtävän koiran hyvästä hoidosta jos pittiä ulkokoiraksi meinaa. Se että koiraa ei ole hyväksytty kennelliittoon niin minusta ei tee yhtään huonompaa koiraa kun mistään muustakaan! Että helvetin viisasta tekstiä ko. olevalta liitolta. Jos hommaisin toisen koiran niin en itse ainekaan tuommoseen liittoon rekisteröisi ollenkaan koiraani! Se on ihan varma!
Minusta se olisi kyllä jo pitin laiminlyöntiä pitää ulkokoirana ja sitten vielä liitto kannustaa moiseen! Huhuh!!- MisaLii
Iha mielenkiinnosta kysyisin äly hoi että onko itselläsi koiraa?
- äly hoi älä jätä
MisaLii kirjoitti:
Iha mielenkiinnosta kysyisin äly hoi että onko itselläsi koiraa?
Siis mitä?? :DD
Nyt kyllä vetelet jo niin meilenkiintoisia kortteja pyötään, että...
En nyt rupea noihin sun pittiviha kommentteihin ottamaan kantaa, kun en ole missään vaiheessa viitannut esimerkiksi niiden luonteeseen mitenkään. Tyhmäkin tajuaa, ettei pitin kokoista ja vahvuista koiraa kannata jalostaa ihmisvihaiseksi, eikä näin siksi ole tehty. Sen sijaan, kun oikeen yrittää niin minkä tahansa koiran saa vihaiseksi kohtelemalla sitä huonosti.
Rekisteriin saa myös esimerkiksi lonkkavikaisia eläimiä, totta, mutta törkeimmät värinkäytökset se karsii pois.
Oliko tuo minun kommenttini nyt sitten jotenkin vaikealukuinen.... Kirjoitin siis, ettei Suomen pittbullyhdistys kuulu kennelliittoon, koska heidän (=pittbullyhdistyksen) toimintatapansa ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Tai ainakin netissä jakelemansa neuvot. Siis pittiyhdistys itse suosittelee ostamaan koiran tarhasta, jossa on yli 40 koiraa, ulkokoirina.
Mene pittbullyhdistyksen sivujen kysymyksiä osioon, ja löydät mm tämmöistä tekstiä:
"2013-12-28 PITBULLHAAVEILIJA kysyy:
Miten voi löytää hyvän ja kokeneen kasvattajan ? Ja miten pennun varaus yms hoidetaan :)?
SPYRY vastaa: Morjens Pitbullhaavelija !!!
Hyvän pitbull-kasvattajan tunnistaa näistä merkeistä:
- asuu maaseudulla (ei siis kaupungissa tai taajamassa)
- on vähintään keski-ikäinen tai vanhempi, 60-vuotias ikä on hyvä tunniste
- miespuolinen
- jos kennelillä on nimi niin kennelin nimi on lähinnä kasvattajan oma nimi
- koiria on kennelissä vähintään 20, 40 tai reilusti enemmän
- koirat ovat ulkokoiria
- jne.
..... "
Mutta koirat siis toki voivat olla ja ovatkin usein kultaisia. Rotujärjestö sen sijaan pissii omiin muroihinsa, kun järjestellmällisesti kieltäytyy esimerkiksi kartoittamasta rotunsa terveystilannetta jne.
Eli, ei mitään pittejä, amstaffeja jne vastaan, mutta on paljon valvonnan ulkopuolista pennuttamista vastaan.
Minulla ollut koiria, tällä hetkellä ei ole. - äly hoi
Siis mitä?? :DD
Nyt kyllä vetelet jo niin meilenkiintoisia kortteja pyötään, että...
En nyt rupea noihin sun pittiviha kommentteihin ottamaan kantaa, kun en ole missään vaiheessa viitannut esimerkiksi niiden luonteeseen mitenkään. Tyhmäkin tajuaa, ettei pitin kokoista ja vahvuista koiraa kannata jalostaa ihmisvihaiseksi, eikä näin siksi ole tehty. Sen sijaan, kun oikeen yrittää niin minkä tahansa koiran saa vihaiseksi kohtelemalla sitä huonosti.
Rekisteriin saa myös esimerkiksi lonkkavikaisia eläimiä, totta, mutta törkeimmät värinkäytökset se karsii pois.
Oliko tuo minun kommenttini nyt sitten jotenkin vaikealukuinen.... Kirjoitin siis, ettei Suomen pittbullyhdistys kuulu kennelliittoon, koska heidän (=pittbullyhdistyksen) toimintatapansa ovat vähintäänkin kyseenalaisia. Tai ainakin netissä jakelemansa neuvot. Siis pittiyhdistys itse suosittelee ostamaan koiran tarhasta, jossa on yli 40 koiraa, ulkokoirina.
Mene pittbullyhdistyksen sivujen kysymyksiä osioon, ja löydät mm tämmöistä tekstiä:
"2013-12-28 PITBULLHAAVEILIJA kysyy:
Miten voi löytää hyvän ja kokeneen kasvattajan ? Ja miten pennun varaus yms hoidetaan :)?
Hyvän pitbull-kasvattajan tunnistaa näistä merkeistä:
- miespuolinen
- koirat ovat ulkokoiria
- jne.
..... "
Mutta koirat siis toki voivat olla ja ovatkin usein kultaisia. Rotujärjestö sen sijaan pissii omiin muroihinsa, kun järjestellmällisesti kieltäytyy esimerkiksi kartoittamasta rotunsa terveystilannetta jne.
Eli, ei mitään pittejä, amstaffeja jne vastaan, mutta on paljon valvonnan ulkopuolista pennuttamista vastaan.
Minulla ollut koiria, tällä hetkellä ei ole.Nyt ei kyllä liity tämä enään yhtään alkup kysymykseen, mutta ihan mielenkiinnosta, lisää "tietoa" Suomen pittbull-yhdistyksen sivuilta.
"Kyllä asia on niin, että KAIKKI, jotka asiaan ovat vähän perehtyneet niin tietävät, että sisäsiitos ei ole riski yhtään missään", " ja faktaa siitä, että sisäsiitos ei mitenkään valikoivasti tuo esiin huonoja ominaisuuksia. " "Onko sisäsiitos hyvä tai huono asia? Se on hyvä asia. Onko siitä haittaa? Ei ole."
"Ei ole hyvä käyttää koirapuistoissa. Itse asiassa koirat, oli rotu mikä tahansa, eivät juurikaan kaipaa laumaa, sosiaalista kanssakäymistä eikä koirapuuhastelua."
"Koirat, roduista riippumatta, tulee pitää {toisistaan} erillään jos ei ole valvomassa. "
(kysytään, kaltoin kohdellun koiran rehabilitoinnista uuteen perheeseen) "Rescue-koiran hankkiminen on hyvä vaihtoehto eikä mitenkään vaikea. Vastoin joidenkin käsitystä niin koira sopeutuu iästään ja aikaisemmasta elämänkokemuksestaan huolimatta aina hyvin uuteen kotiin jos vain koti on hyvä. Mitään varsinaista rehalibitointia, koulutusta tai sosialistamista ei tarvita."
(kysytään, miten pentu selviää lentomatkasta USAsta Suomeen)
"- Koiralle, pennulle matkustaminen ei ole koskaan ollut minkäänlainen ongelma.
- Ei ole stressaava ollenkaan. "
Eli siis, ei koira rekisteröimällä parane, mutta kun esim juuri tämän rodun kohdalla on tietoisesti valittu olla liittymättä kennelliittoon, mikä tekee rekisteröinnin mahdottomaksi, niin seurauksia voi miettiä. Valinnan olla liittymättä liittoon ovat tehneet samat ihmiset, jotka nuo ylläolevat viisaudet ovat kirjoittaneet.
Kun noita iho-ongelmia mietit, niin rotusihan ei siis kuulu esim PEVISAan, jolla tällaisia ongelmia saatettaisiin välttää. Ja nimenomaan vaikka juuri sisäsiittoisuushan aiheuttaa noiden iho-ongelmien kasautumista.
Sääli vaan, että ne on koirat, jotka näistä valinnoista kärsivät.
- MisaLii
Hianosti olet valinnut kaikki mitkä kuullostaa huonolta niin tuohon juttuusi... kuten tuo kasvattaja juttu... UNOHDIT vissiin vain mainita hyvin oleellisen seikan että kyseessähän on Yhdysvaltojen eteläisistä valtiosta kyse tossa jutussa joissa nämä koiran ovat ulkokoiria! Joissa on lämmintä aina! Ja ylipäätään kaikki melkein liittyy nimenomaan tuohon että jos on hommaamassa ulkomailta pittiä! Faktat on faktoja! Joten kopion nyt KOKO jutun tähän miten se menee jos sattu jäädä näkemättä sinulta!
2013-12-28 PITBULLHAAVEILIJA kysyy:
"-Hyvän pitbull-kasvattajan tunnistaa näistä merkeistä:
- miespuolinen
- koirat ovat ulkokoiria
- jne.
Huonoja merkkejä ovat nämä:
- kasvattajalla yksi tai muutama koira
- liekkikuviot, rockandroll, tatuointi, lävistys, pääkallot ja muu rekvisiitta
- karkea kielenkäyttö
- kasvattajan ikä alle 40 vuotta... siis kakara :)
- jne.
-"Hyviä kasvattajia löytyy valtavan paljon Yhdysvaltojen etelä-valtioista, maaseudulta. "(HUOM!!!!!!!!)
-"Pennun varaus riippuu aivan sinusta ja kasvattajasta. Se on teidän välinen juttu. Yksinkertaisimmillaan se tapahtuu siten, että kerrot haluavasi penun siitä ja siitä yhdistelmästä. Kasvattaja valitsee tuosta pentueesta hyvän yksilön ja ilmoittaa sinulle, että pentu on varattu sinulle"
Tässä sinulle myös vastaus sinua askarruttaneeseen kysymykseen miksi ei kuulu tämä järjestö kennelliittoon: (kopiotu järjestön sivuilta kokonnaan ja mitään pois jättämättä)
2007-06-27 SPYRY kysyy:
Tullaanko pitbullia joskus rekisteröimään Suomen Kennelliitossa?
"SPYRY vastaa: Tuskin. Ensinnäkään pitbullin omistajilla ei ole tarvetta tällaiselle rekisteröinnille. Jos haluaa osallistua FCI-yhdistysten näyttelyihin kannattaa hankkia pitbullia lähinnä vastaava koirarotu, esim. amerikanstaffordshirenterrieri, joka on tavallaan apbt-rodun näyttelykoiraversio tai vaikka staffordshirenbullterrieri. Toiseksi pitbullin kasvattajilla ei ole mitään mielenkiintoa osallistua ulkomuotojalostukseen painottaviin kennelyhdistyksiin."
Seuraavan kerran kun kopiot jotain niin älä jätä MITÄÄN OLEELLISTA pois vain sen takia että saat kuullostamaan pahalta! En edes jaksa noita muita sinun liitämisiä juttuja lukeakkaan saati korjailla.
Ja en keskustele ollenkaan enää tästä rekisteröinti asiasta kanssasi kun tämä ei auta ollenkaan minun pentuani millään lailla. Jos sinulla on heille jotain asiaa laita suoraan sinne viestiä! Turhaan minulle joka olen iha yksityinen henkilö enkä millään lailla liity tuohon yhdistykseen niin jäkätät tuota uskomatonta paskaa!- voi elämä
No lue nyt edes se kohta, jossa sanotaan sisäsiittoisuuden olevan hyvä asia, ja kerro, mitä siitä jätin pois. Tai vastaavasti perustele, miten sisäsiittoisuus ei ole tuon koirasi ongelman taustalla.
sinä itse otit sen kylmyyden esiin, en minä. Minusta koiran ei kuulu olla ulkokoira, varsinkaan, kun niitä on yli 40 yhdellä ihmisellä, koska niiden hyvinvoinnista ei silloin pysty yksilöllisesti huolehtimaan.
Ihan turhaan hermostut ja kiroat, kiinnitin vaan huomiosi siihen, että sille on syy, miksei koiraasi voi reksiteröidä. Koska rotujärjestösi toimintatavat/ajatukset eivät kuulu kennelliittoon. Tuo "emme halua osallistua ulkomuotojalostukseen" nyt on aivan selvää soopaa, noilla sivuilla lukee joka toisella rivillä, ettei pitin kuulu näyttää siltä eikä tältä jne. Lisäki kennelliittoon kuuluu paljon käyttörotuja, joilla ulkomuoto ei ole jalostuksen päätavoite. - MisaLii
voi elämä kirjoitti:
No lue nyt edes se kohta, jossa sanotaan sisäsiittoisuuden olevan hyvä asia, ja kerro, mitä siitä jätin pois. Tai vastaavasti perustele, miten sisäsiittoisuus ei ole tuon koirasi ongelman taustalla.
sinä itse otit sen kylmyyden esiin, en minä. Minusta koiran ei kuulu olla ulkokoira, varsinkaan, kun niitä on yli 40 yhdellä ihmisellä, koska niiden hyvinvoinnista ei silloin pysty yksilöllisesti huolehtimaan.
Ihan turhaan hermostut ja kiroat, kiinnitin vaan huomiosi siihen, että sille on syy, miksei koiraasi voi reksiteröidä. Koska rotujärjestösi toimintatavat/ajatukset eivät kuulu kennelliittoon. Tuo "emme halua osallistua ulkomuotojalostukseen" nyt on aivan selvää soopaa, noilla sivuilla lukee joka toisella rivillä, ettei pitin kuulu näyttää siltä eikä tältä jne. Lisäki kennelliittoon kuuluu paljon käyttörotuja, joilla ulkomuoto ei ole jalostuksen päätavoite.Minun koirani ei ole mikään linja jalostettu jossa käytetää sukusiittoisuutta. Mutta kyllä ne iha kenneliitonkin koirat voivat olla sukusiitoksen lopputulosta.
Tässä pieni ote netistä löytämästäni jutusta joka käsittelee tätä aihetta:
"Puhdasrotuiset koirat ovat siis ihmisen valinnan ja tarpeiden tulosta. Viime vuosikymmeninä tämä valinta, erikoisesti show- ja näyttelyroduissa sekä –linjoissa, on perustunut hyvin pitkälle sisäsiitokseen."
Eli ennimmin sinun koirasi joita sinulla on ollut (oletan että ovat kuuluneet liitton) ovat olleet sisäsiitoksen lopputuloksia kun minun koirani!
Enkä edellenkään ole vastuussa mitä ko. yhdistys kannattaa tai ei kannata pittien jalostukseen liittyvissä asiossa.
OTA HEIHIN YHTEYTTÄ JA KESKUSTELE ASIASTA JOS NOIN PALJON HÄIRITSEE! - Hohoo
MisaLii kirjoitti:
Minun koirani ei ole mikään linja jalostettu jossa käytetää sukusiittoisuutta. Mutta kyllä ne iha kenneliitonkin koirat voivat olla sukusiitoksen lopputulosta.
Tässä pieni ote netistä löytämästäni jutusta joka käsittelee tätä aihetta:
"Puhdasrotuiset koirat ovat siis ihmisen valinnan ja tarpeiden tulosta. Viime vuosikymmeninä tämä valinta, erikoisesti show- ja näyttelyroduissa sekä –linjoissa, on perustunut hyvin pitkälle sisäsiitokseen."
Eli ennimmin sinun koirasi joita sinulla on ollut (oletan että ovat kuuluneet liitton) ovat olleet sisäsiitoksen lopputuloksia kun minun koirani!
Enkä edellenkään ole vastuussa mitä ko. yhdistys kannattaa tai ei kannata pittien jalostukseen liittyvissä asiossa.
OTA HEIHIN YHTEYTTÄ JA KESKUSTELE ASIASTA JOS NOIN PALJON HÄIRITSEE!Et kai sinä todella väitä, ettei pitbullisi ole huolellisen jalostuksen tulos???? :DD
Totta kai siellä yhdistetään parhaita parhaisiin, eli vaikka siskoa veljelle, jos luonne ja ulkonäkö ovat sitä, mitä kasvattaja toivoo. Turha alkaa pyhimykseksi :DD
Pitbull on rotu siinä missä muukin. Suomen kennelliitto vain ei hyväksy sitä omiin listoihinsa - silti se on rotu monissa muissa maissa. Korjaa faktasi, hupsu.
- huvittunut
Jos koira on ostettu Suomesta on siihen todennäköisesti jossain vaiheessa käytetty astutuksessa amstaffia.
Jolloin kyseessä ei ole linja jalostus!
Selvittäkää ensin faktat hyvät ihmiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799