Millainen on konemestarin työnkuva?

Hehaah

Niin minkälainen konemestarin työnkuva laivoilla on? Toimiiko hän samaan tyyliin kuin esim. vuoromestari jossain tehtaalla eli johtaa vahtikonemiehiä ynnämuuta? Vai osallistuuko hän aktiivisesti laivan koneiden ajamiseen? Konemestareiden yläpuolella on ilmeisesti vielä konepäällikkö, eli ovatko konemestarit ikäänkuin verrattavissa perämiehiin?

78

16241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eläke mesu

      Mestari on nykyisin yleismies: Hitsarista sorvariin,koneasentajaan,putkimieheen.... siivoojaan.
      Konepäällikkö tekee samoja hommia, sekä lisäksi paperihommat.
      Alaisia ei enää ole. Sähkömies hoitaa omat duuninsa.
      Mestarilla ja perämiehellä ei ole muuta yhtäläisyyttä kuin palkka.

      • pitäisi olla...

        Tosin aina ei.


      • Mestarit ei juurikaan siivoa. Se kuuluu moottorimiehille.
        Oikeassa olet että mestari on yleismies. Tekee suurinpiirtein kaikki konehuoneeseen liittyvät työt (pl. sähkö), paitsi kaikkein rutiininomaisimmat, mitkä hoitaa moottorimies.
        Konepäällikkö harvemmin joutuu vääntämään mutteria (tosin ne harrastaa sitä ihan sitä varten että olisi asioista perillä), vaan hoitaa lähinnä koneosaston hallinnon.


      • jokainen ammattitaitoinen
        Sähkömies_YT kirjoitti:

        Mestarit ei juurikaan siivoa. Se kuuluu moottorimiehille.
        Oikeassa olet että mestari on yleismies. Tekee suurinpiirtein kaikki konehuoneeseen liittyvät työt (pl. sähkö), paitsi kaikkein rutiininomaisimmat, mitkä hoitaa moottorimies.
        Konepäällikkö harvemmin joutuu vääntämään mutteria (tosin ne harrastaa sitä ihan sitä varten että olisi asioista perillä), vaan hoitaa lähinnä koneosaston hallinnon.

        konemestari pystyy ja tekee myös sähkötöitä.
        Mielestäni valittaviä sähkäreitä ei tarvita nykypäivänä laivoilla ollenkaan.


      • Tiedelehteen vakituisesti k...
        jokainen ammattitaitoinen kirjoitti:

        konemestari pystyy ja tekee myös sähkötöitä.
        Mielestäni valittaviä sähkäreitä ei tarvita nykypäivänä laivoilla ollenkaan.

        itse et tiedä mistään mitään! Eihän konemestarikoulutuksessa mitään sähkötekniikan perustutkintoa kouluteta! Ja vähintään sellainen vaaditaan että sähkötöitä voi laillisesti tehdä. En sitten tiedä miten niillä sun banaanilaivoillas on noi asiat hoidettu...


      • 1st eng
        Sähkömies_YT kirjoitti:

        Mestarit ei juurikaan siivoa. Se kuuluu moottorimiehille.
        Oikeassa olet että mestari on yleismies. Tekee suurinpiirtein kaikki konehuoneeseen liittyvät työt (pl. sähkö), paitsi kaikkein rutiininomaisimmat, mitkä hoitaa moottorimies.
        Konepäällikkö harvemmin joutuu vääntämään mutteria (tosin ne harrastaa sitä ihan sitä varten että olisi asioista perillä), vaan hoitaa lähinnä koneosaston hallinnon.

        "Mestarit ei juurikaan siivoa. Se kuuluu moottorimiehille." -harvassa ovat moottorimiehet nykyään, vanhemmista purkeissa löytyy ja lautoista

        "Konepäällikkö harvemmin joutuu vääntämään mutteria (tosin ne harrastaa sitä ihan sitä varten että olisi asioista perillä), vaan hoitaa lähinnä koneosaston hallinnon." -konepäällikkö vääntää mutteria ja ajaa vahtia siinä missä muutkin mestarit, paitsi lautoissa ja isoimmissa muissa laivoissa.


      • tiedoiltasi ja taidoiltasi..
        Tiedelehteen vakituisesti k... kirjoitti:

        itse et tiedä mistään mitään! Eihän konemestarikoulutuksessa mitään sähkötekniikan perustutkintoa kouluteta! Ja vähintään sellainen vaaditaan että sähkötöitä voi laillisesti tehdä. En sitten tiedä miten niillä sun banaanilaivoillas on noi asiat hoidettu...

        Ei vaadita mitään lupia eikä sähköillkään mitään lupia ole.
        Piä turpas palikka kii kunnet mistään mittee tiä.


      • vakituisesti..
        Tiedelehteen vakituisesti k... kirjoitti:

        itse et tiedä mistään mitään! Eihän konemestarikoulutuksessa mitään sähkötekniikan perustutkintoa kouluteta! Ja vähintään sellainen vaaditaan että sähkötöitä voi laillisesti tehdä. En sitten tiedä miten niillä sun banaanilaivoillas on noi asiat hoidettu...

        kurkkaava. Pari faktaa:

        "Eihän konemestarikoulutuksessa mitään sähkötekniikan perustutkintoa kouluteta!"
        -koulutukseen sisältyy sähkötekniikkaa ja laajemmin kuin lampunvaihtajakoulutuksessa. mestarikoulutuksessa keskitytään sähkötekniikan teoriaan ja sähkärikoulussa johtojen ja nippeleiden ruuvailuun sekä yleismittarin käyttöön, mitkä useimmat mestarit hallitsevat.

        "Ja vähintään sellainen vaaditaan että sähkötöitä voi laillisesti tehdä." Kyllä kaikki tarpeelliset sähkötyöt tehdään että laiva liikkuu, ei siellä mitään lupia merellä kysellä.

        Et ole ikinä seilannut yhtään matkaa kuin turistina, luulisin.


      • vakituisesti.. kirjoitti:

        kurkkaava. Pari faktaa:

        "Eihän konemestarikoulutuksessa mitään sähkötekniikan perustutkintoa kouluteta!"
        -koulutukseen sisältyy sähkötekniikkaa ja laajemmin kuin lampunvaihtajakoulutuksessa. mestarikoulutuksessa keskitytään sähkötekniikan teoriaan ja sähkärikoulussa johtojen ja nippeleiden ruuvailuun sekä yleismittarin käyttöön, mitkä useimmat mestarit hallitsevat.

        "Ja vähintään sellainen vaaditaan että sähkötöitä voi laillisesti tehdä." Kyllä kaikki tarpeelliset sähkötyöt tehdään että laiva liikkuu, ei siellä mitään lupia merellä kysellä.

        Et ole ikinä seilannut yhtään matkaa kuin turistina, luulisin.

        Kun konemestareiden kanssa olen jutellut, niin en todellakaan usko että niillä (edes vanhan, hyvän opistoasteen kasvatit) on minua laajempi sähkökoulutus. Tämä on siis ihan näppituntumaa, en ole ajatellut järjestää mitään tietokilpailua kenenkään kanssa.
        Kuvittele nyt. Konemestari- ja sähkömieslinjat kestää ammattikoulussa 1 2 vuotta, ja ylikonemestarilinja ammattikorkeassa 1 3.5 vuotta. Ensimmäinen vuosi on kaikille yhteinen. Kuvittele nyt jos edes ylikonemestareille jouduttaisi antamaan tuota kahta vuotta laajempi sähkökoulutus. Jäljelle jäisi enintään puolitoista vuotta koneaineita ja laivaharjoittelua. Jos jo nyt konemestarit (varsinkin vahtisellaiset) on paikoittain hengenvaarallisia, miten kävisi jos koneaineita olisi entistä vähemmän?


      • tahallasiko?
        Sähkömies_YT kirjoitti:

        Kun konemestareiden kanssa olen jutellut, niin en todellakaan usko että niillä (edes vanhan, hyvän opistoasteen kasvatit) on minua laajempi sähkökoulutus. Tämä on siis ihan näppituntumaa, en ole ajatellut järjestää mitään tietokilpailua kenenkään kanssa.
        Kuvittele nyt. Konemestari- ja sähkömieslinjat kestää ammattikoulussa 1 2 vuotta, ja ylikonemestarilinja ammattikorkeassa 1 3.5 vuotta. Ensimmäinen vuosi on kaikille yhteinen. Kuvittele nyt jos edes ylikonemestareille jouduttaisi antamaan tuota kahta vuotta laajempi sähkökoulutus. Jäljelle jäisi enintään puolitoista vuotta koneaineita ja laivaharjoittelua. Jos jo nyt konemestarit (varsinkin vahtisellaiset) on paikoittain hengenvaarallisia, miten kävisi jos koneaineita olisi entistä vähemmän?

        Vahtikonemestari ja merenkulkualan insinööri -koulutus ovat kaksi täysin eri asiaa. Molemmista valmistutaan aluksen konemestarin tehtäviin, insinööreillä työkokemuksen jälkeen pätevyys myös konepäälliköksi (ylikonemestari).

        Vahtikonemestarin pätevyys ei riitä 1.mestarin tai konepäällikön tehtäviin (pikkukipot poikkeuksena).

        Vahtikonemestari on ammattikoulutasoinen, kuten sähkömieskoulutuskin, lähinnä entisiä alikonemestarikursseja vastaava.Koulutukseen sisältyy sähkötekniikan alkeet.
        Insinöörikoulutukseen taas sisältyy laajemmat sähkötekniikan teoriaopinnot kuin ammattikoulun käyneellä sähkömiehillä.
        Insinöörin ei tarvitse osata kaikkia sähkömiehelle kuuluvia "käden taitoja", mutta koska joutuu toimimaan sähkömiehen esimiehenä on syytä tuntea teoriapuoli.

        Käytännön laivasähköhommissa moni konemestari pärjää paremmin kuin huono sähkömies!

        Ja hyvä sähkömies on aina palkkansa ansainnut!


      • JAZONX
        1st eng kirjoitti:

        "Mestarit ei juurikaan siivoa. Se kuuluu moottorimiehille." -harvassa ovat moottorimiehet nykyään, vanhemmista purkeissa löytyy ja lautoista

        "Konepäällikkö harvemmin joutuu vääntämään mutteria (tosin ne harrastaa sitä ihan sitä varten että olisi asioista perillä), vaan hoitaa lähinnä koneosaston hallinnon." -konepäällikkö vääntää mutteria ja ajaa vahtia siinä missä muutkin mestarit, paitsi lautoissa ja isoimmissa muissa laivoissa.

        itse olen tällä hetkellä 2007 vm laivassa jah kyllä meillä motari on joka tekee perus hommat esim. filtterit vähän sorvausta hitsausta siivousta yms.
        ja meillä ei aja konepäällikkö vahtia mutta on kyllä hommissa mukana...mutta taas toisessa laivassa missä olin niin ajoi vahtia. ja tietenkin satamiin tuloissa ja slusseissa konepäällikkö on mukana...RIIPPUU LAIVASTA


      • hist
        pitäisi olla... kirjoitti:

        Tosin aina ei.

        mestarihan astui jo Pietarinki purteen, sillon ei vielä tiedetty täkkäreitä olevankaan. Joten mestareita on ollut aikojen alusta, täkkärit polveutuvat karanneista kaleerisoutajista jotka olivat varsinaisia moottorimiehiä.


      • Anonyymi
        Sähkömies_YT kirjoitti:

        Kun konemestareiden kanssa olen jutellut, niin en todellakaan usko että niillä (edes vanhan, hyvän opistoasteen kasvatit) on minua laajempi sähkökoulutus. Tämä on siis ihan näppituntumaa, en ole ajatellut järjestää mitään tietokilpailua kenenkään kanssa.
        Kuvittele nyt. Konemestari- ja sähkömieslinjat kestää ammattikoulussa 1 2 vuotta, ja ylikonemestarilinja ammattikorkeassa 1 3.5 vuotta. Ensimmäinen vuosi on kaikille yhteinen. Kuvittele nyt jos edes ylikonemestareille jouduttaisi antamaan tuota kahta vuotta laajempi sähkökoulutus. Jäljelle jäisi enintään puolitoista vuotta koneaineita ja laivaharjoittelua. Jos jo nyt konemestarit (varsinkin vahtisellaiset) on paikoittain hengenvaarallisia, miten kävisi jos koneaineita olisi entistä vähemmän?

        Vieläkö tota on


    • Konepäällystöliittokaan

      ei valaise ? Itse teet kaiken, ilmanylitöitä, syöt einespaskaa ja pyykkäät.

      • skdjfö

        lähdeppä kuule vaikka laivalle yhdeks törniks katsomaan jos noin kiinnostaa.. mutta jos äiti pesee vieläkin pyykit ei kannata lähtä koska siellä joudut ihan keskenäsi pyykkikoneen käytön opiskella..


      • Hehaah
        skdjfö kirjoitti:

        lähdeppä kuule vaikka laivalle yhdeks törniks katsomaan jos noin kiinnostaa.. mutta jos äiti pesee vieläkin pyykit ei kannata lähtä koska siellä joudut ihan keskenäsi pyykkikoneen käytön opiskella..

        joo kuule onnistuu pyykkikoneen käyttö ja täyttö, elä pelkee.. Mutta miten sinne noin vaa mukamas pääsee katselemaan noita hommia? Ei mitenkään, ellei sitten tunne jotain ihmisiä kyseiseltä alalta. No taidan kuitenkin hakea opiskelemaan konemestariksi, eli merenkulun insinöörin koulutukseen vai mikä lie viralliselta nimeltään olikaan.


    • -Työskentelee päivisin (poislukien rollikat ja lautat/risteilijät).
      -Huoltaa ja hoitaa koneita ja niihin liittyviä järjestelmiä: lämmitystä, pumppuja, työkaluja.
      -On kunnollisessa esimiesasemassa vain matkustajalaivoilla, jossa vahtia ajaa myös moottorimies. Rahtipuolella joutuu odottamaan pääsemistä ensimmäiseksi konemestariksi että saa komentaa muita.

      • mitään käsitystä

        mistään niin etkö voisi pitää turpaasi kiinni.


      • informaatioarvo
        mitään käsitystä kirjoitti:

        mistään niin etkö voisi pitää turpaasi kiinni.

        on harvinaisen lähellä nollaa, onneksi olkoon!
        SähköYT näyttää jotakin edes tietävän.


      • kuspiä&&
        informaatioarvo kirjoitti:

        on harvinaisen lähellä nollaa, onneksi olkoon!
        SähköYT näyttää jotakin edes tietävän.

        sullahan sitä tiatoo varmasti piisaa.
        Sähkö yytee on joku muu kuin merimies, mikä lie runkkari.


      • Eläke mesu

        Sähkömies YT minkälainen työnjako pidetään m/s Lindan valvomossa.
        Komentaako ensimmäiseksi mestariksi ylennyt itsensä rutiinitöihin, siivoamaan vai tehdäänkö välttämättömät duunit ensin?
        Harrastaakohan ch/eng tänään muutakin kuin hallinnointia
        Luultavasti yökin meni risaiseksi tulo/lähtö ja pari hälytystä.
        Satamassa tulee bunkkerit, sludget pitäisi pumpata maihin ja erilaisia viranomaisia käy tarkastamassa mitä ihmeellisempiä asioita.
        Kaikesta huolimatta kiva olla esimiesasemassa kaluunat päällä ja kovalla palkalla


      • sähkömies yytee
        Eläke mesu kirjoitti:

        Sähkömies YT minkälainen työnjako pidetään m/s Lindan valvomossa.
        Komentaako ensimmäiseksi mestariksi ylennyt itsensä rutiinitöihin, siivoamaan vai tehdäänkö välttämättömät duunit ensin?
        Harrastaakohan ch/eng tänään muutakin kuin hallinnointia
        Luultavasti yökin meni risaiseksi tulo/lähtö ja pari hälytystä.
        Satamassa tulee bunkkerit, sludget pitäisi pumpata maihin ja erilaisia viranomaisia käy tarkastamassa mitä ihmeellisempiä asioita.
        Kaikesta huolimatta kiva olla esimiesasemassa kaluunat päällä ja kovalla palkalla

        vaikka olemaankin jossain reparin vaihturina niin alkaa kyllä kädenvääntö yytee reppanan kanssa tekeekö ja mitä. On kuulemma vain sähkö.
        Näissä kahden ukon laivoissa hommat kaatuu kaikki ykkösmestarille ja siiffit venyttelee pallejaan.
        Vaikka molemmat ovat stopparia ajavia mestareita joista toiselle maksetaan siiffin hommista extraa palkassa ja vastikkeissa niin nämä eivät ole sitä sisäistäneet.
        Langilla tosin varmaan on sama missä kunnossa laivat ovat ja pysyvät. Ei siellä sillä palkalla tosin mitään kannata tehdäkkään.
        Säästelköön redari rahojaan ja työmies töitään.


      • mutta tälle palstalle
        kuspiä&& kirjoitti:

        sullahan sitä tiatoo varmasti piisaa.
        Sähkö yytee on joku muu kuin merimies, mikä lie runkkari.

        sitä on turha kertoa, johtuen mm. nimimerkin "kuspiä&&" ja muutaman muun idioottimaisista kommenteista.


      • Eläke mesu kirjoitti:

        Sähkömies YT minkälainen työnjako pidetään m/s Lindan valvomossa.
        Komentaako ensimmäiseksi mestariksi ylennyt itsensä rutiinitöihin, siivoamaan vai tehdäänkö välttämättömät duunit ensin?
        Harrastaakohan ch/eng tänään muutakin kuin hallinnointia
        Luultavasti yökin meni risaiseksi tulo/lähtö ja pari hälytystä.
        Satamassa tulee bunkkerit, sludget pitäisi pumpata maihin ja erilaisia viranomaisia käy tarkastamassa mitä ihmeellisempiä asioita.
        Kaikesta huolimatta kiva olla esimiesasemassa kaluunat päällä ja kovalla palkalla

        on sitten eri asia. Minä puhuin isommasta laivasta, jossa on siis vielä kaksi mestaria ja moottorimies.
        Olisi ehkä pitänyt mainita että konemestari(t) todellakin ajaa nollavahtia, mutta tämä ei toivottavsti ole normaalia työaikaa. Ylityöt ei edelleenkään ole saavutettu etu, vaan välttämätön paha.
        Näistä jutuista voi alkuperäinen kysyjä päätellä että konemestarin työkuva todellakin on varsin laaja. Mutterisulkeisia päivästä toiseen se ei todellakaan enää ole.


      • w...ttuun täältä
        Sähkömies_YT kirjoitti:

        on sitten eri asia. Minä puhuin isommasta laivasta, jossa on siis vielä kaksi mestaria ja moottorimies.
        Olisi ehkä pitänyt mainita että konemestari(t) todellakin ajaa nollavahtia, mutta tämä ei toivottavsti ole normaalia työaikaa. Ylityöt ei edelleenkään ole saavutettu etu, vaan välttämätön paha.
        Näistä jutuista voi alkuperäinen kysyjä päätellä että konemestarin työkuva todellakin on varsin laaja. Mutterisulkeisia päivästä toiseen se ei todellakaan enää ole.

        s...tanan ääliö.


    • vastaa sähkömiesten..

      tekemistä kytkennöistä, sekä päättää ovatko nämä kykenevät yleensä hoitamaan toimiaan.
      Sähkömies ei ole missään vastuussa tekemästään työstä ja jokaisella konemestarilla on oikeus tehdä sähkötöitä.
      Lisäksi tämä sähkö yytee ei ole laivoilla työssä.
      Senverran pulloperseestä kommentit ovat.

    • borebore

      Niin minkälainen konemestarin työnkuva laivoilla on?

      -Huoltaa, korjaa ja käyttää koneita ja niihin kuuluvia laitteistoja, yleisesti ottaen korjaa kaiken tekniikkaan liittyvän. Rahtilaivoissa päivätyöntekijä, lisäksi joka toinen päivä päivystysvuoro, jolloin hoitaa kaikki vahdinajamiset ja hälytykset.

      Työ on monipuolinen, kaikkea tekniikkaan liittyvää pääsee näpertämään, saa tehdä töitä itsekseen, ei päällepäsmäreitä ym.

      -usein työ likaista, hikistä ja meluista. Riippuen laivan linjasta myös valvomista öisin vahtia ajaessa ja stopptörnissä saa heräillä kesken yötä putsaamaan suodattimia ym.

      • bore pore

        Työ on monipuolinen, kaikkea tekniikkaan liittyvää pääsee näpertämään, saa tehdä töitä itsekseen, ei päällepäsmäreitä ym.

        Mihis se siiffi unohtui???

        -usein työ likaista, hikistä ja meluista. Riippuen laivan linjasta myös valvomista öisin vahtia ajaessa ja stopptörnissä saa heräillä kesken yötä putsaamaan suodattimia ym.

        Jos tekee päivällä hommansa ei tarvii yöllä putsailla yhtikäs mitään.Ellei ole jotain poikkeavaa menossa.


      • niin...
        bore pore kirjoitti:

        Työ on monipuolinen, kaikkea tekniikkaan liittyvää pääsee näpertämään, saa tehdä töitä itsekseen, ei päällepäsmäreitä ym.

        Mihis se siiffi unohtui???

        -usein työ likaista, hikistä ja meluista. Riippuen laivan linjasta myös valvomista öisin vahtia ajaessa ja stopptörnissä saa heräillä kesken yötä putsaamaan suodattimia ym.

        Jos tekee päivällä hommansa ei tarvii yöllä putsailla yhtikäs mitään.Ellei ole jotain poikkeavaa menossa.

        "Mihis se siiffi unohtui??? "

        -siiffi tekee nykyään enimmäkseen samoja hommia, paitsi isoimmissa laivoissa missä on 1. ja 2. mestari ja mahdollisesti muuta porukkaa. silloin hoitelee bunkkerin tilaukset, varaosat ym paperipaskan. ja lopun aikaa juo viinaa mikäli maksa vielä kestää. toisinaan saattaa käydä kahvillakin konevalvomossa. jos on jo juonut maksansa ettei enää uskalla juoda, niin silloin yleensä vittuilee ja pyörii valvomossa minkä ehtii.

        "Jos tekee päivällä hommansa ei tarvii yöllä putsailla yhtikäs mitään.Ellei ole jotain poikkeavaa menossa"

        sepäs olisikin kivaa jos voisi etukäteen hoitaa kaikki tulevat häiriöt ja hälytykset, niin ei tarvisi öisin herätä.


    • riittää

      ...ja ainakin uran alkuvaiheessa teet hommia nyrkit savessa ja haalarit päällä, erittäin suuri etu on jos hallitset ns. käden taidot, metallihommat, hitsaukset, sorvaukset jne. koska jonkun ne on laivalla tiukan paikan tullen tehtävä, ennen ne teki miehistöpuolen ammattimiehet, niitä vain ei nykylaivoilla enää ole (harvoja poikkeuksia lukuunottamatta). Varaudu myös siihen että työtäsi ei juurikaan arvosteta, paljon hienompaa on seistä "komento"sillalla horisonttia tuijotellen. Muutaman vuoden jälkeen mahdollisesti saat sitten ykkösmestarin jobin ja sitten ehkä joskus mahdollisesti chiefin. Chiefinä voit olla jo vapaammin ja suunnata energiasi vaikka ryyppäämiseen, kuten kipparitkin, tai sitten hoitaa hommasi kunnolla. Palkkaus on heikonpuoleinen osaamis- ja kokemusvaatimuksiin nähden, maapuolen bonuksista ja työsuhdeautoista on turha haaveilla, oikealla asenteella työ on kuitenkin aivan ok. Koulutus ja kokemus antaa hyvät mahdollisuudet paljon muuhunkin kuin pelkkään laivahommaan. Itsellä takana yli 20 v. merellä ja nyt viimeiset 5 v maahommissa, ei valittamista.

      • voin kertoa kyllä...

        Pärjää ilman mitään taitoja tekemättä yhtään mitään.
        Sellaseks se on mennyt.
        Käydään vaan ihmettelemässä ja maista käy ukot tekemässä hommat.
        Toistan vielä, kaikki avuttomat siellä nyt pyörii kun pulaa on.
        Lisäksi monet jotka potkittu vuosia takaperin huisin vi...ttuun ovat taas palanneet.
        Jessus et tekee pahaa katella nykypäivän menoa.
        Unionin sakki täysin avutonta nysvääjää.
        Kunnon työntekijöitä ei enää ole missään.
        Vi...ttaa joka kerta kun lähtee jo valmiiksi mitähän per...leen nysvääjiä siellä taas on.


      • tämä nähtiin
        voin kertoa kyllä... kirjoitti:

        Pärjää ilman mitään taitoja tekemättä yhtään mitään.
        Sellaseks se on mennyt.
        Käydään vaan ihmettelemässä ja maista käy ukot tekemässä hommat.
        Toistan vielä, kaikki avuttomat siellä nyt pyörii kun pulaa on.
        Lisäksi monet jotka potkittu vuosia takaperin huisin vi...ttuun ovat taas palanneet.
        Jessus et tekee pahaa katella nykypäivän menoa.
        Unionin sakki täysin avutonta nysvääjää.
        Kunnon työntekijöitä ei enää ole missään.
        Vi...ttaa joka kerta kun lähtee jo valmiiksi mitähän per...leen nysvääjiä siellä taas on.

        ...jo ajat sitten, porukka vähennettiin minimiin, samalla katosivat harjoittelijoiden jobit (moottorioppilaat,junkit, kallet). Varustamojen viisaat luulivat koulussa istumisen korvaavan vanhat hyvät systeemit, tulokset näkyvät nyt, laivaporukka ei osaa/pysty/ehdi tekemään mitään, maista tulee korjausporukat _järjettömän suurilla tuntiveloituksilla_ "huoltamaan" laivoja, huoltofirmojen "ammattimiehet" tekee sutta ja sekundaa, homma ei ole kenenkään hanskassa, rahaa palaa, mikään ei kannata. Varustamojen operatiivisen henkilökunnan ammattitaidottomuuden ja osaamisen puutteesta johtuu hyvin suurelta osin suomalaisen merenkulun nykyinen alennustila. Tulevaisuudessa homma pahenee kuin kasvava lumipallo, käytännöstä mitään tietämättömät kirjoituspöytä-oppineet palkkaavat lisää kaltaisiaan, palavereja pidetään ja paperia syntyy, oikeasti mitään ei tapahdu.


      • tiivistettynä koko paska...
        tämä nähtiin kirjoitti:

        ...jo ajat sitten, porukka vähennettiin minimiin, samalla katosivat harjoittelijoiden jobit (moottorioppilaat,junkit, kallet). Varustamojen viisaat luulivat koulussa istumisen korvaavan vanhat hyvät systeemit, tulokset näkyvät nyt, laivaporukka ei osaa/pysty/ehdi tekemään mitään, maista tulee korjausporukat _järjettömän suurilla tuntiveloituksilla_ "huoltamaan" laivoja, huoltofirmojen "ammattimiehet" tekee sutta ja sekundaa, homma ei ole kenenkään hanskassa, rahaa palaa, mikään ei kannata. Varustamojen operatiivisen henkilökunnan ammattitaidottomuuden ja osaamisen puutteesta johtuu hyvin suurelta osin suomalaisen merenkulun nykyinen alennustila. Tulevaisuudessa homma pahenee kuin kasvava lumipallo, käytännöstä mitään tietämättömät kirjoituspöytä-oppineet palkkaavat lisää kaltaisiaan, palavereja pidetään ja paperia syntyy, oikeasti mitään ei tapahdu.

        Lisäksi voi sanoa ,että selkänahoista alkaa olla kaikki paikat ruoskittu auki.
        Kaikki laivoilla pärjäämättömät paska luuserit pyörittelee konttoreissa uusia säästösuunnitelmiaan.
        Kymmenen pistettä aina palaverissa kun saa ruuvia vedeltyä tiukemmalle.
        Uutena säästökohteena proviantit.
        Voe vittu mitä keekotusta.


    • Onninpoika

      Meripuolen konemestari on melkoinen moniosaaja. Käsittelen aihetta nyt lähinnä ylikonemestarina. Nuorempana konemestarina kuulut laivalla päällystöön (engineer officer). Kuulostaa hienolta mutta joudut aluksi tutustumaan asioihin omilla käsilläsi itse tehden ja samalla oppien. Kansainvälisten Suomessakin hyväksyttyjen sääntöjen mukaan laivaväki jaetaan kolmeen porukkaan. 1) Management level eli kippari ja siiffi joskus vanhin perämies ja vanhin mestari lasketaan tähän sakkiin. 2) Operative level eli perämiehet ja mestarit sekä 3) support level eli miehistö. Mielenkiintoista tässä on se, että esimerkiksi matkustajalaivan intendentti joka on siis koko paatin eli hotellin johtaja ei ole koko kuviossa mukana! No takaisin siihen mestariin. Eli aloitat siis nuorimpana mestarina ja keräät työkokemusta ja saat pikkuhiljaa lisää pätevyyttä sekä kirjoja. Jos tekniikka kiinnostaa, niin todella mielenkiintoinen vaihe. Pikkuhiljaa nouset ylemmäksi joko "omassa" laivassasi tai varustamon muissa laivoissa. Pääset ykkösmestariksi joka on sitten vanhin "Operative" mestari. Isoissa yksiköissä koneykkönen on päivämestari joka on koneosaston työnjohtaja ja organisoija toimien siiffin oikeana kätenä. Pienemmissä koneykkönen on ihan "tavis" konemestari pikkuisen isommalla palkalla. Ykkönen on aina siiffin varamies joten siinä vaiheessa osaat jo tehdä siiffin hommia. No oltuasi muutaman ajan ykkösenä siirryt siiffin hommiin. Taas toimenkuva on kiinni aluksen koosta ja tyypistä. Pikkualuksissa siiffi on lähes "tavis" mestari paitsi, että mestarin työn lisäksi vielä siiffin hallinnollinen työ lisäksi. Isoissa yksiköissä esim. matkustajaaluksissa siiffi on sitten kaluunapuvussa kulkeva pomo. Mielestäni hyvä vertaus matkustajalaivan siiffiin on se, että laivalta löytyy kaikki se sama tekniikka kuin pienestä kaupungista ja siiffi hoitaa asiat niin, että ihmisillä on kaupungin palvelut käytettävissään. Hänellä on materiaali- ja ihmisresurssit joita käyttäen homma hoituu. Isossa yksikössä siiffi on eni,mmäkseen paperinpyörittäjä ja suunnittelija.
      Jos ja kun haluat sitten nousta sieltä pikkualuksen pikkumestarista ison aluksen siiffiksi niin mitä sinulta edellytetään?
      1) Osaamista. Eli konemestarin työ on siitä erikoinen, että sinulla pitää olla osaaminen ja ymmärrys kaikkeen oman toimeesi liittyvään. Eli sinun on osattava se mestarin homma, reparin homma, moottorimiehen homma jne.
      2) Tarkkuutta ja huolellisuutta. Pienikin virhe työssäsi vaikuttaa uskomattoman moneen asiaan ja jopa vaarantaa turvallisuutta sekä mahdollisesti ihmishenkiä.
      3) Kielitaitoa. Toimiessasi operatiivisella tasolla osaat esim. englantia niin hyvin, että selviät manuaaleista yms ja management levelillä kommunikoit englannilla jo sujuvasti. Näin sanoo laki mutta oikeassa elämässä kielitaito on vielä paljon tärkeämpi!
      4) Laatuajattelua. Laatu on meidän jokaisen yksilön sekä yrityksen tärkeimpiä kilpailutekijöitä.
      5) Jatkuva itsesi kehittäminen.

      Laivalla tulet toimimaan todennäköisesti kansainvälisessä ympäristössä eri kansallisuuksia edustavien ihmisten kanssa.
      Laivalla toimenkuvaasi tulee kuulumaan varsinaisen työn ohessa myös palo- ja pelastautumisasioita. Sinulle määrätään näitä tehtäviä ja sinun on ne osattava. Tulet näitä harjoittelemaan säännöllisesti. Näissä tehtävissä sinun tulee aina voida miehittää myös sinusta seuraan ylöspän hierargiassa oleva positio siltä varalta, että esimiehesi on estynyt hoitamasta hommaansa.

      Kun olet ollut noissa laivahommissa ja mahdollisesti esim. pienten lasten takia haluat siirtyä maahommiin on sinulla tuolla osaammisella melkoisesti mahdollisuuksia. Varustamot, hallinto ja kansainväliset merenkulkuorganisaatiot tarjoavat paljon mielenkiintoisia työmahdollisuuksia. Noihin hommiin edellytyksenä on sitten se 1st class marine engineer certificate ihan lähtökohtana. Jos olet hoitanut tuota itsesi kehittämistä ja sinulla on vaikkapa yliopistosta suoritteita tai vaikkapa safety/security sertifikaatteja mahdollisuutesi vaan paranevat.
      Jos olet harkitsemassa konemestarin uraa, niin mielestäni olet tekemässä hyvää valintaa. Tällaisia ajatuksia syntyi postia odotellessa. Ajatukset lähinnä omia kokemuksia ei mitään ehdottomia faktoja.

      • pasiseereist ja konttuureist

        laajakaistat veks, joo.


      • Hehaah

        ..asiallisesta vastauksesta, niitä on tältä palstalta vaikea saada.


      • Onninpoika
        Hehaah kirjoitti:

        ..asiallisesta vastauksesta, niitä on tältä palstalta vaikea saada.

        Juu oleppa hyvä. Itse vasta löysin tämän palstan ja yllätyin kun ihan selvästi joukossa on myös ammattilaisia kaikenmailman hörhöjen seassa. Jos halua aiheesta lisätietoa, niin anna sitä tarvittaessa. Minulla on laivapuolen lisäksi melkoisesti tietoa noista kansainvälisistä organisaatioista ja työmahdollisuuksista merimiesuran jälkeen. Oma merimiesurani on "vain" moottorioppilaasta siiffiksi 29 vuotiaana jolloin 2- ja 4-vuotiaat muksut kysyivät onko isin pakko taas lähteä. En siinä vaiheessa enään voinut lähteä ;-(

        Vielä tärkein asia mitä en tuolla aiemmin tuonut esiin on se, että älä missään nimessä sitten siellä laivalla lähde tuohon täkkärit/konejullit/byssapellet-hommaan. Luulen, että se tehdään nykyisin jo koulussa selväksi, että yksittäinen laiva on "vain" yksi tuotannon tekijä. On hemmetin kivaa olla siellä laivalla kun joku tietää minne ollaan menossa, joku laittaa pikkuisen palaa siinä välissä ja joku pitää huolta siitä, että mennään valot päällä!!
        Laiva on työympäristönä mukava ja usein yhteishenki on erittäin hyvä. Muista sitten, että olette joukko jolla on sama päämäärä.


      • Anonyymi

        Hyvin kerrottu, rehellisesti niin kuin asia on!


    • on ajat muuttuneet

      On ajat muuttuneet menneistä..snif! Silloin konemestarin työn kuva oli katsella ahteritäkillä töijäystä, juoda haalauskaljoja, ja mennä soittamaan kotiin brygältä kun laiva tuli lähelle rantoja, (esim. vilkasta Englannin kanaalia tai Gibraltaria, ja suuttua jos styyri ei kerennyt ottamaan puhelua). Ja saada puhtaat trasselit lauantaisin. (toiset sai puhtaat lakanat:)))) Niin ne ajat muuttuu.

    • aluksilla seuraava,

      käytäntö.
      Konemestaria ei voi verrata missään suhteessa perämiehiin koska heidän toimensa aluksella on aivan toinen.
      Koneessa työskentelee Konepäällikkö,1- ja 2-konemestarit.
      Ykkösmestari ja kakkosmestari teettävät kaikki työt yhdellä unioniin kuuluvalla työntekijällä jos sellainen on.
      Yleisesti ottaen mestarit nimensä mukaan vain mestaroivat, eli johtavat töitä.
      Suoritusporras on erikseen.
      Mikäli suoritusporras jostain syystä puuttuu niin mestarit tekevät mitä parhaaksi näkevät.
      Yleensä silti vain mestaroivat.
      Työ on leppoisaa ja stressitöntä ajan kuluttamista uusia satamakuppiloita tutkien.
      Nykypäivänä työstä on jopa pulaa ja pitää pelailla pleikkaria ja tehdä muuta jotta saa aikansa kulumaan.
      Vielä olisi varaa vähentää miehityksestä loputkin joutavanpäiväiset osinkojen ja katteen syöjät pois.

      • roro

        Että nykyään enää laivoilla on tällaista hierarkiaa ja joutilasta kaluunaväkeä suutaan soittamassa ja pomottamassa varsinaisen työn tekijöitä. Maapuolella tällainen joutilas pomoporukka on jo aikoja sitten saanut lähteä tyhjentämästä yhteistä kuppia ja tilalla on työporukan kympit jotka itsekin osaavat tarttua hommiin kiinni.


      • kuinka pitkälle ja minne
        roro kirjoitti:

        Että nykyään enää laivoilla on tällaista hierarkiaa ja joutilasta kaluunaväkeä suutaan soittamassa ja pomottamassa varsinaisen työn tekijöitä. Maapuolella tällainen joutilas pomoporukka on jo aikoja sitten saanut lähteä tyhjentämästä yhteistä kuppia ja tilalla on työporukan kympit jotka itsekin osaavat tarttua hommiin kiinni.

        se laiva kulkee kun jätetään koko "joutilas kaluunaporukka" rantaan ja lähdetään separinputsaajien ja solmuntekijöiden voimin ja taidoin yrittämään...
        Voi käydä niinkin ettei päästä edes kaijasta irti...
        Maissa nyt tietysti jonkun ojankaivuuporukan kymppinä voi olla kuka vaan.


      • roro
        kuinka pitkälle ja minne kirjoitti:

        se laiva kulkee kun jätetään koko "joutilas kaluunaporukka" rantaan ja lähdetään separinputsaajien ja solmuntekijöiden voimin ja taidoin yrittämään...
        Voi käydä niinkin ettei päästä edes kaijasta irti...
        Maissa nyt tietysti jonkun ojankaivuuporukan kymppinä voi olla kuka vaan.

        Autolautatkin seilaa pelkällä luotsiperämiehellä. Ja hyvin tuntuu sujuvan. Ilman ylimääräistä koppalakkiväkeä. En tarkoita kapteenia vaan nimenomaan sitä turhaa joutoväkeä. Vain armeijassa on samanlainen systeemi. Mut armeijalta ei odoteta liiketaloudellista kannattavuutta tai kilpailukykyä.


      • kannattaisi edes käydä

        ennen kuin kommentoi. Olen varma, että nykyiset merimiehet ovat sen verran koulutettuja ja he tietävät ainakin perusasiat merenkulusta kokonaisuutena. Heillä ei ole kertomiasi luuloja. Eli et ilmeisesti tiedä merenkulusta muuta kuin sen, mitä olet kapakassa kuullut ex seiloreilta muutaman kaljan jälkeen. Jos haluat tietää merenkulusta perusasioita käy vaikkapa joskus kirjastossa tai KVN.


      • ...
        roro kirjoitti:

        Autolautatkin seilaa pelkällä luotsiperämiehellä. Ja hyvin tuntuu sujuvan. Ilman ylimääräistä koppalakkiväkeä. En tarkoita kapteenia vaan nimenomaan sitä turhaa joutoväkeä. Vain armeijassa on samanlainen systeemi. Mut armeijalta ei odoteta liiketaloudellista kannattavuutta tai kilpailukykyä.

        Etpä poika parka taida tietää yhtään mitään "autolauttojen" tai puolustusvoimien systeemeistä.
        Kunhan itse etenet työurallasi ylöspäin sieltä alimman suoritusportaan tehtävistä niin tulet ehkä huomaamaan ettei laivalla oikeasti olekaan "turhaa joutoväkeä". Kannattaisi myös sinunkin pyrkiä ainakin vähäksi aikaa laivatöihin niin olisi edes jotain pohjaa tänne kirjoitella.
        "Autolautan" siivoojaksi mm. pääset ilman pitkää koulutusta, siinä saat sitä seilauskokemusta sitten ja viisastut vähän...


    • ammatinvaihdosta suunnitteleva

      ..vaikuttaako merenkulku-uraan noin yleensä jos on merkintää rikosrekisterissä? Ei mitään vakavaa vaan muutama pieni "töppäys" nuoruudessa (kuitenki täysi-ikäisenä). Onko vaikeuksia työllistyä, tai onko mahdollisuutta ylipäätänsä hakeutua koulutukseen? Ja mitenkäs tuo ikähomma? Alkaako olla myöhäistä haaveilla ammatista jos on jo 30 vuotta taulussa?

      • Yt

        Rikosrekisteri ei haittaa, eikä myöskään ikä. Rauman merikoulussa oli ainakin pari vuotta takaperin pari jo 40v pintaan olevaa sälliä.

        Konemestarit käyvät sähköstä perusasiat läpi inssi koulutuksessa, mutta siihen se jää. Nykyään sähkömies on yksi tärkeimmistä persoonista mitä laivoilla on johtuen uusista laivoista joiden toiminta painottuu hyvin pitkälti automaatioon.

        Sähkömies on konepäällikön alainen, moottorimies ja korjausmies on 1. mestarin alainen (Nesteen öljytankkerit esimerkkinä) Jos sähkömies töppää pahanpäiväisesti niin kyllä se menee sähkömiehen piikkiin, se saa ne lemput, ei cheng.


    • Halifax/kolipoks

      Ihme kommareita osa. Istukaa ittenne kaijalle, olitte sitten uffareita tai kuleja!

      Muutoin aika vaihteleva toimenkuva, riippuen täysin laivasta, sen kunnosta, teknisistä ratkaisuista, miehityksestä ynnä muista. Itseäni ei harmita, että lähdin merille. Kaikenlaista on saanu tehdä, ja jättää tekemättäkin. Itse oon sitä mieltä että pohjalta lähetään. Suomalaista koulutusjärjestelmää mollataan merenkulun osalta monesti, mutta kun sivusta seuraa esim. Norjalaisia, ei meillä ole mitään hätää ammattitaidon suhteen. Tietysti jos huomaa olevansa kirkasotsa, tekee muille suuren palveluksen jos jää kaijalle viisastelemaan ja haaveilemaan. Työ itsessään ei ole loistokasta ja tapahtumarikasta. Kaiken oppii aikanaan, kaikkiea ei voi tietää ja osata, eikä koskaan valmistu ammatillisesti, vaan aina riittää opeteltavaa. Sekin on joskus pitkästyttävää ja rasittavaa. Kaiken kaikkiaan kuitenkin huonot ja hyvät kaudet vaihtelee. Merimies viettää työuransa ajan noin puolet, ellei enemmän elämästään poissa kotoa.

      • Anonyymi

        Videon pätkän katsoin konemestarin työstä, vaativa laji.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Videon pätkän katsoin konemestarin työstä, vaativa laji.

        Ammattimiehiä.


    • Anonyymi

      Sähkötystaito unohtui kaikilta mainita.

      • Anonyymi

        Sähkötystaitoko edellytyksenä konemestareilla, mitä ihmettä ne "kipinät" sitten tekivät?


    • Anonyymi

      Tuskin niitä nykyään enään yksin kattila tai kanaalijobeja ilman suojavarusteita ja luukkuvahtia ?

      Ex. Motori

    • Anonyymi

      Kukaan konemestareista konepäälliköihin ja konejohtajiin ei varmaan edes koske niihin koneisiin nykypäivänä?

      • Anonyymi

        Moottorimies tekee kai huollot.


      • Anonyymi

        Oikein konejohtajako?
        Konepäälliköt ovat yleensä pätevyydeltään ylikonemestareita, samoin voimalaitosten käytönvalvojilla on lähes poikkeuksetta ylikonemestarin pätevyys, se kun on lain vaatimus vähänkään suuremmilla kattilalaitoksilla. Aiemmin oli teknillisissä kouluissa konemestarien opintosuunta josta valmistuttiin teknikoksi ja kone- ja ylikonemestarin pätevyydet saatiin sitten riittävän työkokemuksen jälkeen. Työkokemuksen laatu määriteltiin sekin laissa ja toki määritellään yhä. Em. teknikkokoulutus on ajat sitten lopetettu mutta pätevyyksiä tarvitaan edelleen ja niitä voivat saada koneteknisen puolen AMK- insinöörit sekä esim. DI:t. Nykyisin koulutukselle annetaan entistä suurempi painoarvo työkokemuksen kustannuksella joten pätevyyden voi saada ( valitettavasti ) aiempaa ohuemmalla työkokemuksella.
        Kyllä varsinkin laivoissa mestarit joutuvat koneisiin koskemaankin vaikka homma työnjohdollinen homma onkin, miehistön määrä on sekin niin minimiin karsittu että jokaiselle löytyy tekemistä. Ainakaan suuremmissa laivoissa konepäällikkö ei kovin usein rasvaisiin hommiin omin käsin osallistu. Konepäälliköt ovat myös yleensä varsinkin rahtilaivoissa laivojen turvallisuusvastaavia, eli määräävät ja johtavat palo- ja pelastusvene- yms. harjoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorimies tekee kai huollot.

        Se koneeseen koskeva ei ole varmaan moottorimies vaan moottorihenkilö tai koneihminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se koneeseen koskeva ei ole varmaan moottorimies vaan moottorihenkilö tai koneihminen.

        Entä jos tarkastaisit vaikka Internetistä löytyvistä tiedoista...


    • Anonyymi

      ei ne shiiffit kyllä pelastusveneharjoituksia "johda"

      • Anonyymi

        Ai ei, pohtaako tai suhtaako ne sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai ei, pohtaako tai suhtaako ne sitten?

        homo, täkkiuffarit hoitaapelastusveneharjoitukset ja koneisä paloharjoitukset


    • Anonyymi

      Mestariksi yleensä kutsutaan vanhempaa työntekijää jolla on alalla pitkä kokemus. Ei siihen välttämättä mitään koulutusta tarvita toisin kuin esim pormestarilla.

      • Anonyymi

        Kerrotko vielä pormestarin koulutusvaatimukset? Onko vanhempi pormestari myös pormestarimestari?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko vielä pormestarin koulutusvaatimukset? Onko vanhempi pormestari myös pormestarimestari?

        Por-tsari on erilainen kuin por-mestari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Por-tsari on erilainen kuin por-mestari.

        Pornmeister tai pornmaster on sopivan mukava ammatti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Por-tsari on erilainen kuin por-mestari.

        Ovihenkilö, ja pyörö-ovihenkilö.


    • Anonyymi

      Nyt kun kaikissa veneillä, myös savolaismallisissa soutuveneissä, pitää olla päällikkö, niin pitääkö myös perämoottoriveneissä olla konemestari ja pitääkö hänelle olla työtilat kopan alla?

      • Anonyymi

        Yx tuttu oli jäänmurtajalla, Pietarsaari kotisatama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yx tuttu oli jäänmurtajalla, Pietarsaari kotisatama.

        Yhdenkään jäänmurtajan kotisatama ei ole Pietarsaari!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhdenkään jäänmurtajan kotisatama ei ole Pietarsaari!

        Js se oli sen tutun kotisatama?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Js se oli sen tutun kotisatama?

        Eiköhän aika monellakin satamalla ole oma jäänmurtaja. Satamajäänsärkijöistä ainakin puhutaan. Valtion murtajat jäänmurtajat ovat erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän aika monellakin satamalla ole oma jäänmurtaja. Satamajäänsärkijöistä ainakin puhutaan. Valtion murtajat jäänmurtajat ovat erikseen.

        15-30-metriset satamahinaajat eivät oikein ole jäänmurtajia, kyllä ne juuri niitä satamahinaajia ovat. Myös esim. valtion luotsilaitoksen luotsikuttereista osa on talvikäyttöön soveltuvia, nimitämmekö nyt niitäkin jäänmurtajiksi?


    • Anonyymi

      Koko ketju mennyt alusta lähtien persiilleen jos aloittaja halusi kysyä:
      Millainen on konemestarin tytönkuva?

      • Anonyymi

        Näin se valitettavasti on. Hyvin usein on nk tietoa vaikka oikein ei olisikaan. Pahempi on tuo ihmisten halu naljailla asialliseenkin kysymykseen tai kommenttiin. Toimettomuus vai elämässä epäonnistuminenko saa ihmisen noihin typeryyksiin vastauksineen. Ei ainakaan huumori, koska niissä ei ole huumoria.


      • Anonyymi

        Tarkoititko tytön kuva...menikö heti "persiilleen"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se valitettavasti on. Hyvin usein on nk tietoa vaikka oikein ei olisikaan. Pahempi on tuo ihmisten halu naljailla asialliseenkin kysymykseen tai kommenttiin. Toimettomuus vai elämässä epäonnistuminenko saa ihmisen noihin typeryyksiin vastauksineen. Ei ainakaan huumori, koska niissä ei ole huumoria.

        Selvästi paistaa työttömän luuserin katkeruus parempiosaisia kohtaan joillakin. Ja vielä totinen huumoriavihaava tosikkokin kaikenlisäksi!


    • Anonyymi

      Hih-hih, paljolti riippuu merenkulusta ja siittä itsenäisyydestä. Hiiohoi.

    • Anonyymi

      Aamulla ylös ja sitten alas meluiseen konehuoneeseen. Illalla sama juttu takaperin. Mukavaa ja helppoo hommaa. Uni maistuu eikä työt rasita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4813
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4583
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4194
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3167
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2701
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2172
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2163
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe